Leemun Lahtikko

Kerro omasta projektistasi
leemu
Kansleri
Viestit: 1051
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu »

Yllättävän rivakasti liikahti tavarat.
Torstaina tilaus sisään ja seuraavana keskiviikkona oli lämppäri matkahuollossa :shock:

Nyt iski vaan tilaongelma.
Lämppäri on niin korkea, ettei se sellaisenaan mahdu tuonne tavaratilaan.
Takatallissa olisi tilaa, mutta en haluaisi viedä ensin vettä taakse ja tuoda sitten takaisin eteen :roll:

Täytynee pähkäillä vielä.
Hupiakkujen ja invertterin siirtäminen toiselle puolelle autoakin oli mielessä, mutta katsotaan nyt alanko siihen savottaan.
Teettää aika paljon työtä kaikkien johtotehtävien kanssa, mutta painonjakaumalle se tekisi varmasti hyvää..

Saattaa kyllä olla, että siirto-operaatio pn pakko suorittaa jos mielii saada lisää vesisäiliötä sopimaan.

Sadevettäkin näkyy vuotavan sisään.
Takatallissa on märkää apumiehen puolella toiseksi takimmaisen ikkunan kohdalla.
Sehän voi alunperin tulla mistä vaan, koska auto on takapää alempana ja kallellaan juuri tuolle kyljelle..
Täytynee tutkia asiaa paremmin jossain välissä.
Scania BF86S Lahti 10 -78
villev51
Rattiamiraali
Viestit: 375
Liittynyt: 14 Joulu 2015 09:12
Truck: Setra s208
Location: Rovaniemi

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja villev51 »

Kuinka paljon liian korkea? Mulla oli aikoinaan Ivecossa sohvan alla osittain kaasupullot kun ei muualle mahtunut. Eli ulkopuolen kaasukaappi oli osittain sohvan alla. Söi hieman säilytystilaa sohvan laatikosta, muuten ei haitannut.
leemu
Kansleri
Viestit: 1051
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu »

Varmaan luokkaa kymmenisen senttiä.
Sohvan alla on kyllä tilaa, mutta sen käyttäminen vaatisi juurikin tuota vertin siirtoa ja uudelleen johdottamista.
Täytyy katsoa nyt, että mille alkaa, saatan ehkä siirtää vesisäiliöt vallan takatalliin..
Scania BF86S Lahti 10 -78
wodna12
Renkaiden potkija
Viestit: 1
Liittynyt: 28 Joulu 2022 15:13
Location: Helsinki

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja wodna12 »

leemu kirjoitti: 24 Syys 2021 08:26
neppi kirjoitti: 24 Syys 2021 05:47 What?!? ViaToll done with? No jo on kehitys kehittyny. Onks se vain Puola vai muuki itä-eurooppa?

Ne uratiet on sillei helppoja et laittaa vaa cruisen päälle ja lähtee perälle kahvinkeittoon - auto seuraa latua kohteeseen. Onhan sulla cruise?
Tsekki ainakin vaatii purkin vielä yli 3500kg vehkeiltä, pienemmille käy e-vinjetti.

Cruise? Liittyyks se jotenkin purjehdukseen? :shock:
Nyt Puolassa on erilainen tiemaksujärjestelmä, voit asentaa Autopay app maksamista varten.
leemu
Kansleri
Viestit: 1051
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu »

Kevätaurinko paistaa sen verran korkealta jo, että täytyy alkaa tekemäänkin jotain loputtoman suunnittelun lisäksi.
Vesijohdot ovat harmittaneet meikäläistä oikeastaan koko sen ajan kun auto on meillä viihtynyt.
Sekalainen toteutus kumiletkua, muovisia ja metallisia haaroituksia, runsas määrä klemmareita.
Sähköllä pelaava pieni varaaja ja sekä pienen, että epätasaisen paineen tuottava Shurflo pumppu.

Resepti on nyt muotoutunut seuraavaksi:
Vesisäiliö muuttaa keittiön tason alta takatalliin ja saa seurakseen sinne painevesiautomaatin sekä kaasutoimisen läpivirtauslämmittimen.
Aluksi ajattelin laittaa lämmittimen eteen jolloin lämmin vesi olisi ollut hetken nopeammin saatavilla, mutta tilankäytölliset ongelmat sanelivat homman nyt näin.

Putket tulevat kuparista. Säiliöltä pumpulle ja siitä lämmittimelle teräspunosletkuilla, jotta ääni johtuisi eteenpäin mahdollisimman vähän.
Ajattelin kokeilla laittaa sekoitusventtiilin lämmittimen yhteyteen, saa nähdä kuinka pelaa.
Lämmittimeltä eteenpäin 22mm kuparilla, ensimmäisenä tullaan suihkuun ja sinne tarvittavien haarojen jälkeen supistetaan 15mm kokoon.
Seuraavaksi haaroitetaan vessan hanan putket ja siitä jatketaan keittiön allaskaappiin.

Ensin täytyi tietysti purkaa vanhat romut pois.
Purin keittiötä sen verran, että sain ujutettua säiliön pois tason alta.
Melkoisen kokoinen hiirenpesä löytyi säiliön ja seinän välistä, joten sikälikin oli ihan aiheellinen toimenpide :lol:
Nypin myös altaiden viemärit pois.
Nekin olivat letkulla tehdyt ja rst-käyristä hitsatuilla vesilukoilla.
Arvelin laittaa tilalle ihan oikeat vesilukot jotka saa tarvittaessa puhdistettua.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Scania BF86S Lahti 10 -78
leemu
Kansleri
Viestit: 1051
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu »

Sain vettä tulemaan kraanasta :P
Vesisäiliö meni takatalliin vasempaan etunurkkaan, painevesiautomaatti ja lämmitin oikeaan.
Kiinnityksiä täytyy vielä parannella, samaten lämmittimelle täytyy tehdä korsteeni kyljestä ulos, tuntuu aika lämmintä olevan pakokaasut. Vesiautomaatin kytkebtäletkut vaihdan myös lyhyempiin kunhan joudan, tulee vähän siistimmän näköiseksi.
Vähän tuli ylimääräistä pelaamista imuputkiston kanssa, kun en älynnyt, ettei vesiautomaatissa ollut takaiskuventtiiliä itsessään. Värkki laskee sammuttuaan paineen imulinjaan ja starttaa sitten tottakai uudestaan..
No onneksi löytyi romulaatikosta takaisku ja vielä riittävästi osia, että sen sai värkätyksi putken väliin.
Nyt pelaa oikein ja kiinalainen lämppärikin tuottaa niin kuumaa vettä, että ei ole lie tässä autossa moista koettu :lol:

Säiliöitä meinasin ehkä järjestellä uusiksi.
Webastolle on ~250 litrainen tankki joka on meidän käytössä täysin ylimitoitettu.
Samaten vessan huuhteluvesisäiliö on jotain 120 litran paikkeilla.
Ajatus kulkeen näin:
Webasto tankki jätevesisäiliöksi nykyisen rinnalle, huuhteluvesisäiliö webaston tankiksi ja käytöstä poistetusta 28 litran lämminvesivaraajasta huuhteluvesisäiliö :roll:
Saas katsoa, että miten lopulta käy, mutta suunnitelma on olemassa :mrgreen:
Scania BF86S Lahti 10 -78
leemu
Kansleri
Viestit: 1051
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu »

Vedenlämmittimen säätöjen kanssa saattaa olla vähän hakemista.
Jos laskee hanan säätö keskellä vettä, eli pitäisi olla sellaista kohtuullisen sopivan lämpöistä, jää kesäasennossa vähän viileäksi ja talviasennossa taas lämpeää liikaa ja lämpösuoja laukeaa, vaikka kaasun säätö on minimissä :roll:
Scania BF86S Lahti 10 -78
leemu
Kansleri
Viestit: 1051
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu »

Tilasin taannoin kiinasta sähkömittarin.
Muutama viikko meni ja paketti oli postilatikossa, hintaa tuli hiukan alta 20€.
Tempaisin ensitöiksi kuoren auki huolimatta siitä, että kylkeen liimatussa tarrassa tehdas vakuuttaa tuotteen olevan laadukas.
Varistelin irtonaiset tinaknöölit ulos kotelosta ja tälläsin kannen kiinni :lol:

Ans katsoa mahtaako toimia myös :roll:
Scania BF86S Lahti 10 -78
leemu
Kansleri
Viestit: 1051
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu »

Sähkömittari näkyy toimivan :)
Hupiakut sen sijaan taitavat olla vainaat :(
Lepojännitteet ok ja ottavat virtaa vastaan, eli näennäisesti kaikki hyvin.
Vaan annas olla jos koittaa kuormittaa.
500w löylyä invertterille, niin jännite putoaa samantien siinä määrin, että vertti alkaa panikoida alijännitteen tähden.

Koitin piruuttani ilpillä kiusata reilun kilowatin kuormalla, niin ei kymmentä minuuttia mennyt kun vertti löi leikin poikki..
Scania BF86S Lahti 10 -78
leemu
Kansleri
Viestit: 1051
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu »

Latasin hupiakut c-tekin recond toiminnolla ja testasin nyt uusiksi.
Lähtötilanteessa jännite 26V, avasin vesihanan ja pumppu kun lähtee käyntiin ottaen 550w niin alta kymmenen sekunnin jännite putoaa alle 23V.
Eli kyllä taitaa vainaata olla :(
Keväällä -19 ostetut akut ja yhden kerran ovat päässeet tyhjäksi.
Ei kovin kaksinen suorite mielestäni.
Scania BF86S Lahti 10 -78
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2598
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja Jule »

Jos on keittänyt akkunesteen ulos, niin uudelleen nesteytyksellä voi saada osan kapasiteetista vielä takaisin.
leemu
Kansleri
Viestit: 1051
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu »

Jule kirjoitti: 26 Huhti 2023 10:23 Jos on keittänyt akkunesteen ulos, niin uudelleen nesteytyksellä voi saada osan kapasiteetista vielä takaisin.
Kaatelin vettä lisää kyllä, mutta ei tuntunut olevan vaikutusta..
Scania BF86S Lahti 10 -78
leemu
Kansleri
Viestit: 1051
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu »

Kokeilin piruuttani aggrikaattia käyntiin.
Akku tietty tyhjä, vehje on käynyt viimeksi joskus toissa?kesänä ja samat bensat tankissa.
Apuvirtaa bussin starttiakuilta ja vehje pyörii kuin kahvemylly, vaan ei edes lupaa.
V*ttuunnuin ja unohdin koko homman pariksi päiväksi, sitten osui silmiin würthin jarrukliinerispray.
Merkitsevä mulkaisu purkkiin ja timcoon..
Varovainen suhautus ilmanputsariin ja starttia.
Piru vie se heräsi henkiin :o
Scania BF86S Lahti 10 -78
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3659
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Ei ne vanhat bensat oikein kylmää konetta käynnistä. On tullut samaa keinoa käytettyä. Tuo sytkärin täyttökaasu on myös näppärä. Porasin putsarin kylkeen pienen reiän tuon annostelua varten. Lähtee pakkasessakin kuin palmun alta = kahvasta kiinni ja nakkaa koko keksinnön viidakkoon oppimaan olemista.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
leemu
Kansleri
Viestit: 1051
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu »

Vesivehkeet alkaa hakea paikkansa takatallissa.
Säiliö täytyy kiinnitellä kunnolla ja putkia kannakoida vielä lisää.
Painevesiautomaatin kytkentäletkutkin vaihdan jossain välissä vähän lyhyempiin. Nuo pitkät kun lojuivat sopivasti nurkissa, niin menivät nyt paikalle.
Täyttö tapahtuu tuosta oven pielestä pikaliittimellä ja säiliön vieressä on tyhjennysventtiili alimmassa kohdassa putkistoa.
Paineilmallahan verkosto toki täytyy syksyisin tyhjentää, kun kupari ei jäätymisestä tykkää ja nuo puristusosat vielä vähemmän :roll:
Kaasupullolle pitää joku tellinki väsätä myös, ei vissiin oo hyvä pyöriä letkun varassa pitkin tuolla :mrgreen:

Kuva

Kuva

Kuva
Scania BF86S Lahti 10 -78
leemu
Kansleri
Viestit: 1051
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu »

Sain kannakoitua vesiputkia ja säiliön kiinni parilla liinalla.

Aloin ihmettelemään aggrikaatille käyttökelpoista sovellusta kuljetuksen ja käytön kannalta.
Korjasin hajonneen takatallin luukun kumisaranan pikaisesti parilla saranalla.

Kuva

Laitoin kiskon pätkät stoppariksi luukun reunalle, että aggrikaatin voi vetää mahdollisimman pitkälle ulos.
Toistaiseksi jalaksi meni taitettava jakkara, teen lopullisemman ehkä kesälle -35 :lol:
Jonkinlainen äänieristetty loota täytyisi vielä tehdä takatallin puolelle, niin melu pysyisi varmaan siedettävällä tasolla :roll:

Kuva
Scania BF86S Lahti 10 -78
leemu
Kansleri
Viestit: 1051
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu »

Sijoitin bilteman akkutesteriin ja tutkin sillä huumoripattereita.
Toinen on vallan hyvä ja toinen täysin vainaa.

Taidan kiikuttaa risan romukauppaan ja koitan myydä ehjän jollekin 12V hupipuolen kanssa touhuajalle.
Sitten visiteeraan paikallisella romarilla akkutesterin kanssa kyselemässä käyttökelpoisia starttiakkuja :roll:
Scania BF86S Lahti 10 -78
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3096
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja neppi »

Romari ja akkutesteri saa Rovaniemeltä täydet pisteet. Jatkoon.
leemu
Kansleri
Viestit: 1051
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu »

Ratkaisin taannoin toimimattoman nopeusmittarin ongelman.
En jaksanut ihmetellä enempiä sopivan vaijerin löytymistä + että mittari näytti reilun 10km/h liian vähän.
Tilasin sitten kiinalaisen gps-mittarin. Nelisenkymppiä tuli rahteineen hintaa.
Sovittelin sen orkkismittarin reikään palasella lämminvesivaraajan suojapeltiä.

Koeajo on suorittamatta, mutta (vakoilu)sateelliittiin se ainakin löysi yhteyden :roll:

Kuva
Scania BF86S Lahti 10 -78
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3096
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja neppi »

Nyt ne tietää missä sä oot! Ei kande ainakaan kuskin paikalla sanoo ”Free Tibet”, ku heti alkaa Scudin kopioita sataa niskaa.
leemu
Kansleri
Viestit: 1051
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu »

neppi kirjoitti: 20 Touko 2023 21:53 Nyt ne tietää missä sä oot! Ei kande ainakaan kuskin paikalla sanoo ”Free Tibet”, ku heti alkaa Scudin kopioita sataa niskaa.
Tai soittaa styrkkareista Edu Kettusen Matkalla tapaamaan dalai lamaa, kun ei ne kai oo oikein kavereita :mrgreen:
Scania BF86S Lahti 10 -78
villev51
Rattiamiraali
Viestit: 375
Liittynyt: 14 Joulu 2015 09:12
Truck: Setra s208
Location: Rovaniemi

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja villev51 »

Jos on käyntiä Rovaniemellä ja on sopivan kokoinen ja hintainen akku niin voisi kiinnostaa :)
leemu
Kansleri
Viestit: 1051
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu »

Hupiakkuasiat ratkesivat hieman yllättäenkin.
Tässä pätee tavallaan vanha sanonta "toisen onni on toisen epäonni"
Kuten useimmat tietävät, niin Shakin autokuntaa kohtasi melkoisen ikävä onnettomuus jonka jälkimainingeissa Iski on sitten kaupannut käyttökelpoiseksi jäänyttä ja itselle tarpeetonta tavaraa pois.
Jotenka kävin hakemassa kolme kappaletta tismalleen samanlaisia Megalight power akkuja kuin edellinen parikin oli.
Nyttemmin siis hupipuolen pakettina on 4kpl 220ah agm-akkuja.
Alunalkaen jo oli mielessä toisen akkuparin lisääminen rinnalle, vaan aina on ollut jotain tärkeämpää rahanmenoa.
Nyt kun asialle oli pakko tehdä jotain, niin tämä tuntui parhaalta "bang for the buck" ratkaisulta.
Scania BF86S Lahti 10 -78
leemu
Kansleri
Viestit: 1051
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu »

Päästiin tälle kesälle sentään liikkeellekin ja käytiin nopea viikonloppureissu.
Ei kaukana, mutta sentään vanhan lääninrajan toisella puolella :lol:

Kiinalainen nopeusmittari toimii ihan kuten kuuluukin. Paluumatkalla meinasi kerran kadottaa yhteyden vakoilusatelliittiin, viisari kävi neljässä kympissä palaten samantien matkavauhtiin.
Virhettä google mapsiin verrattuna näyttäisi olevan normaalit 6-8km/h.

"Uusissa" akuissa tuntuu potkua piisaavan ihan ok. Lauantai illalla savuttiin Poriin raviradalle parkkiin, eikä mahduttu (maksetulle) sähköpaikalle. Ei jaksettu alkaa säätämään, joten lykättiin alueen nurkkaan vaan parkkiin ja leiri pystyyn.
Ilta- ja aamupalat paisteltiin akkusähkön voimin, samaten kun vettä ja valoja käyteltiin tarpeen mukaan.
Sunnuntaina iltapäivällä alkoi näyttäämään siltä, että ilppi olisi kiva saada päälle, joten kaivoin Timcon esille takatallista.
Samassa tyli mieleen, että piru vieköön siellä on sitä vanhaa bensaa tankissa edelleen jolla se ei oikein tykkää käynnistyä :oops:
Mitään soveltuvaa ei tullut pakatuksi mukaan, joten mikä neuvoksi :?
Talkooväki on onneksi ollut sen verran bakteerikammoista, että vessassa on käsidesiä. Sellaista sumupullosta annosteltavaa.
Pullo lainaan ja pari painallusta ilmanottoon ja katso, ekalla nykäisyllä käyntiin :mrgreen:

Uusittu käyttövesijärjestelmä toimi myös moitteettomasti. Vettä tulee mukavalla paineella ja lämpöä riittää sähköstä riippumatta.
Kaasupullo täytyy vielä sijoitella mukavammin, että saa sulkua käytettyä ilman takatalliin kömpimistä. Ihan niin kova luotto ei kiinan vehkeeseen ole, että antaisin kaasun olla koko ajan päällä.

Lähtiessä meinasivat laturinhihnat suuttua kasvaneeseen akkukapasiteettiin ja sen käyttämiseen :oops:
Täytynee syventyä uudelleen isomman laturin asennusajatuksiin.
Saattaa tuo alkuperäinen 60A laturi olla vähän kovilla kun perässä on 2*180ah starttiakut ja 4*220ah hupiakut..
Scania BF86S Lahti 10 -78
leemu
Kansleri
Viestit: 1051
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu »

Reilun vuoden verran on auto seissyt pihassa lähes koskematta :|
Viime kesänä tuli kaikki ~300km ajeltua.
Leima kylmeni juhannuksena, enkä edes suunnitellut käyntiä sen paremmin kun ei ole ollut käyttöäkään.
Myynnissähän tämä on ollut viime syksystä lähtien, mutta eipä nämä vanhat miinat niin kovasti ketään nykyään kiinnosta. Varsinkaan jos niistä täytyisi jotain maksaa.

No nyt on ollut vähän kaupantynkää vireillä tuossa lähistöllä asuvan tutun kanssa ja sitä silmälläpitäen suunnittelin jarrusovituksella käyntiä ja katsastusyritystä.
Eräälle maanantaille sain keploteltua itselleni aikaa siten, että käyn aamulla asiakkaan luona valmistelemassa töitä, lähden sitten käymään jarrusovituksella ja jos hyvältä näyttää niin samaa vauhtia konttorille.

Alku on lupaava. Mehän ei olla kylmällä aikaa liikuttu tällä lainkaan.
Syyskuinen aamu on pimeä, kello on seitsemän aamulla ja lämmintä pari astetta. Yöllä on käyty pakkasella.
Kampean kuskinpukille, työnnän avaimen virtalukkoon ja ilmanpaineen ja latauksen merkkivalot syttyvät.
Sekunnin painallus starttinapista ja vajaa kahdeksanlitrainen matka-arkku oikean polven vieressä herää eloon karheasti ärähtäen.
Latauksen merkkivalo sammuu ja öljynpaine pomppaa viiteen kiloon.
Sytytän ajovalot, jätän moottorin käyntiin ja lähden availemaan porttia jotta pääsen pihasta pois. Etunurkan ohi kulkiessa kopsautan nyrkillä ajovalon lasia ja neljäskin lähivalo syttyy.

Palaan autoon ja silmäilen mittareita. Etupiirin paine nousee hyvää vauhtia, mutta takapiirissä ei mittarin mukaan ole kuin kilo siinä missä etupää huitelee jo yli neljän kilon :?
Etupiiri täytyy normaalivauhtia, viisari kiipeää kahdeksaan kiloon ja kompura kuuluu menevän lepuutukselle.
Käsijarru tuntuu vapautuvan ja takajarrullekin kuuluu menevän ilmaa, joten lähdetään liikkeelle. Eiköhän se takapiirin viisarikin sieltä nouse pajalle ajellessa, matkaan menee se vartin verran kuitenkin.

Pimeää on kuin mörön persiissä ja lasikin hiipii hiukan huuruun.
Käynnistän lämmityslaitteen puhaltimen, vaikka ei siitä vielä juuri apua ole.
Pihasta pois tähtäily on melko tarkkaa, kuskin etupyörä täytyy tähdätä aivan ojanpenkalle ja samalla vahtia apumiehen kylkeä, ettei se osu pihasaunan räystääseen.

Selviän kunnialla tielle. Ajelen kolmosella lähes tyhjäkäynnillä, pienellä hiekkatiellä on hiljaista ja saa rauta tottua liikkumaan hiukan ennenkuin aletaan ponnistelemaan enempiä.

Saavutaan valtatien liittymään ja täytyy kääntää vasemmalle tien yli.
Vielä on hiljaista ja pääsen risteyksestä pysähtymättä, pudotan vaihteen vain kakkoselle.
Annostelen lisää kaasua, edessä on ylämäki ja vähän täytyisi saada vauhtiakin aikaiseksi.
Tartun keppiinn ja tarjoan kolmosta, jopas meinaa huonosti huolia vaihteen päälle..
Pienemmälle vaihtaessa joskus tapahtuun sellaista, että vivusto tuntuu menevän perille mutta pykälä ei. Näin autoon tottuneena sen huomaa kepistäkin, se ikäänkuin "väistää" hiukan sivuun.
Nyt tuli sama ilmiö, mutta ikinä ennen se ei ole käynyt isommalle vaihtaessa :?
Hiukan houkuttelemalla pykälä löytyy kyllä ja ei muuta kuin usvaa putkeen.

Samalla kun suunnittelen kaivavani salkusta nelosvaihteen herään huomaamaan, että vasemman jalan alla oli vähän outo tuntuma.
Syy löytyy kokeilemalla, kytkinpoljin makaa lattiamattoa vasten :evil:
Lipsautan polkimen kädellä ylös ja kokeilen varovasti varpaalla törkkiä. Aivan hengetön. Pitoa on kyllä, mutta irti ei näemmä saa.
Pikainen tilannekatsaus päässä. Kolmonen sisällä, nopeutta saatavissa sillä nelisenkymppiä, säkkipimeää, tiellä on satasen rajoitus= ei näytä kovin hyvältä.

Hiipii vähän sellainen bon voyage-tunne, olen ollut tällaisessa tilanteessa joskus ennekin, tälläkertaa sentään vilkut toimivat :lol:

Vajaan kilometrin päässä mäen laella on bussipysäkki. Päätän nilkuttaa sinne kolmosella, en uskalla koittaa neloselle ilman kytkintä.
Öljyt ovat kovasti kohmeessa ja ylämäkeen mennessä vaihdon epäonnistuminen ja mahdollisesti pakollinen pysähdys kapealle pientareelle ei tunnu mukavalta vaihtoehdolta.

Pääsen kunnialla pysäkille. Käsijarru sihahtaa kiinni, mutta ovi tuntuu jumittavan. Saan lopulta oven vapautumaan ja kömmin kylmälle asfaltille otsalampun valossa tähystämään vian aiheuttajaa.

Paikka on vähän huono. Pysäkki ei mahdottoman leveä ole ja kytkimen käyttölaitteisto sijaitsee luonnollisesti tien puolella, ei ole kovin mukana makoilla auton alla kun aamuliikenne jyristää metrin päästä ohi.

Moottorin huohotinputki lykkää paksua höyryä, moottoriöljy ei ole niin kuumaa vielä, että kertynyt kosteus olisi poistunut.
Pakoputken kyljessä öljypohjan takana näkyy jokin märkä läiskä joka käryää, siitä ei saa selvää, että onko se öljyä vai jotain muuta.
Kytkimen nestesäiliö näyttäisi olevan puolillaan. Muistikuvien mukaan se on ollut täysi.
Näissä olosuhteissa ei oikein saa selvää mitä hajosi.
Kiipeän kuskinpenkille ja soitan pajalle, ettei suotta odota minua.
Nyt täytyy hetki tuumailla miten edetään.
Ajamaan periaatteessa pystyy, mutta mihin?
Kotipihaan ei ole mitään asiaa yrittää ilman toimivaa kytkintä.
Kovin kauas ei ole syytä muutenkaan mennä koska leima on kylmä ja mitä pidemmälle menee niin riski virkavallan kohtaamiseen lisääntyy ja siitä se soppa vasta syntyisi.
Scania BF86S Lahti 10 -78
Vastaa Viestiin