Leemun Lahtikko

Kerro omasta projektistasi
Avatar
Jokelan linja
Rattiamiraali
Viestit: 408
Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
Truck: Scania bf86s Lahti10
Location: Nurmijärvi
Member id: 200

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja Jokelan linja »

Tässähän rupeaa selkeästi olemaan sitä "motorsporttia". :lol:
leemu
Ajoneuvos
Viestit: 825
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu »

Jokelan linja kirjoitti: 25 Syys 2021 00:13 Tässähän rupeaa selkeästi olemaan sitä "motorsporttia". :lol:
Joo, oli vähän onneakin matkassa.
Kuuma vesi tulee varaajalta ja siinä n.30cm päässä on t-haara josta lähtee letku suihkun sekoittajalle ja toinen jatkaa eteen keittiöön.
Tämä suihkulle tuleva letku oli ilmeisesti pikkuhiljaa luistanut putken päältä tupla klemmareista huolimatta. Vettä ei lopulta tullut ulos montaakaan litraa, mutta kyllähän se vähän pelästyttää kun se on höyryävän kuumaa :lol:
Kaikki hanat kun olivat kiinni, niin mistään ei tullut korvausilmaa joten onneksi ei päässyt koko varaaja tyhjenemään :roll:
Scania BF86S Lahti 10 -78
leemu
Ajoneuvos
Viestit: 825
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu »

Tapahtuma vahvistaa ajatuksia putkitöiden uusimisesta.
Vaikka auto on (toki 90-luvun standardein) tehty aika viisaasti ja hyvinkin, niin tuo käyttövesipuoli kumiletkuineen on kyllä melkoinen sätös.

Ajatuksissa on ollut tehdä putket uusiksi mahdollisesti komposiitilla, korvata shurflo pumppu painevesiautomaatilla ja ikivanha sähkövaraaja kaasutoimisella läpivirtauslämmittimellä.

No, saapa katsoa millaisella aikataululla saa raavittua tarvittavat osat kokoon ja millainen siitä lopulta tulee, mutta systeemin päivät nykyisellään ovat kyllä luetut.
Scania BF86S Lahti 10 -78
Avatar
Peltsi
Kokenut kuljettaja
Viestit: 135
Liittynyt: 16 Huhti 2020 13:07
Truck: Scania wiima
Location: Päijät-häme
Member id: 404

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Sulla oli sentään kumiletkua, ite purkasin ”kirkkaat” 8mm PVC letkut pois
leemu
Ajoneuvos
Viestit: 825
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu »

Peltsi kirjoitti: 25 Syys 2021 15:56 Sulla oli sentään kumiletkua, ite purkasin ”kirkkaat” 8mm PVC letkut pois
Nää on sellaista "elintarvikeletkun" näköistä kudosvahvisteista läpinäkyvää.
Scania BF86S Lahti 10 -78
Avatar
Peltsi
Kokenut kuljettaja
Viestit: 135
Liittynyt: 16 Huhti 2020 13:07
Truck: Scania wiima
Location: Päijät-häme
Member id: 404

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

leemu kirjoitti: 25 Syys 2021 16:13
Peltsi kirjoitti: 25 Syys 2021 15:56 Sulla oli sentään kumiletkua, ite purkasin ”kirkkaat” 8mm PVC letkut pois
Nää on sellaista "elintarvikeletkun" näköistä kudosvahvisteista läpinäkyvää.
Joo mulla oli niitä elintarvikeletkuja ilman kudosta
leemu
Ajoneuvos
Viestit: 825
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu »

Kyllä se on neppi sillälailla, että sun tars tulla sieltä päivittämään puolanmatkailun vihko.
Rekkaparkin risupartaukolle käy nykyään kortti ja baarin tyttö ei puhunut yhtään huonommin lontoota kuin härmäläisetkään :lol:

Nyt makaillaan tässä just ennen Czekanówia orlenin pihassa rekkaparkissa, huomenna pitäisi suhauttaa loppumatka Brnoon.

Ihan ilman kommelluksia ei ole päästy.
Jossain etelä-Liettuan kyntömailla katkesi yksi pyöränpultti ja parikyt kilsaa ennen tätä rekkaparkkia nopeusmittari kuoli.
Scania BF86S Lahti 10 -78
leemu
Ajoneuvos
Viestit: 825
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu »

Nyt ollaan Brnossa messuhalli(e)n pihassa leiriytyneenä.
Viereen saatiin joku paikallinen seinähullu vanhalla Ikarossilla joka on ilmeisesti ollut alkujaan jokin palokunnan värkki, on sinivilkut ja kaikki paikallaan vielä :shock:

Polliisikin pysäytti aika kohta kun päästiin Tšekin puolelle.
Ajelivat ohi moottoritiellä ja apumies kyyläsi silmä kovana tuulilasille.
Eihän tuo vietävän my toll laatikko pysynyt ikip*skaisessa tuulilasissa, eikä sheriffi kyennyt sitä näkemään kojelaudan päältä.
Epäilivät meidän siis ajavan pummilla :shock:
Palvelu oli kyllä hyvin ystävällistä, paperit katsottiin ja kyseltiin onko tupakkia tahi viinaksia. Autoon halusivat katsoa sisälle, mutta vilkaisu ovensuusta riitti kun vastassa oli kuusi tanskandoggia :lol:
Scania BF86S Lahti 10 -78
Team-Voltaren
Apukuski
Viestit: 13
Liittynyt: 11 Maalis 2021 17:02
Truck: Kiitokori Volvo B9M
Location: Helsinki

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja Team-Voltaren »

leemu kirjoitti: 28 Syys 2021 18:57 Polliisikin pysäytti aika kohta kun päästiin Tšekin puolelle.
Palvelu oli kyllä hyvin ystävällistä, paperit katsottiin ja kyseltiin onko tupakkia tahi viinaksia. Autoon halusivat katsoa sisälle, mutta vilkaisu ovensuusta riitti kun vastassa oli kuusi tanskandoggia :lol:
On sulla hyvät "kodinturvajoukot", ei ees poliisi uskalla sisälle kurkkimaan :lol: :lol: :lol:

Turvallista matkaa :wink:
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 2852
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja neppi »

Team-Voltaren kirjoitti: 30 Syys 2021 20:38On sulla hyvät "kodinturvajoukot", ei ees poliisi uskalla sisälle kurkkimaan :lol: :lol: :lol:
Heh! Mulla yhet kaverit meni 80-luvulla itserakennetulla bussilla Suomesta johonki Laosiin tms Bangladeshiin ja sanoi että siihen aikaan jos halus et muslimimaissa poliisi / sotilaat / rajatyypit ei kurkistanu jonnekki komeroon ni ripusti rintsikat ”kuivumaan” siihen eteen. Ne näki ne, alko naama punottaen tuijottaa lattiaa ja peruutti ulos. Ei välttämättä toimi Tsekeissä, mut kokeile kuitenki! Eiku ainii sulla on ne koirat
leemu
Ajoneuvos
Viestit: 825
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu »

neppi kirjoitti: 01 Loka 2021 04:03 Eiku ainii sulla on ne koirat
Ja hyvä onki olla, mää syötän ton naapuriauton kazakstanilaisen niille kohta jos ei se sammuta tota romuansa :lol:
Scania BF86S Lahti 10 -78
leemu
Ajoneuvos
Viestit: 825
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu »

Reissu heitetty. Auto parkissa kotipihalla ja poistettu liikenteestä.
Vähän nafti 3700km tuli matkaa ja parisen viikkoa oltiin reissussa.
Koitan kynäillä jossain välissä vähän tarkempaa yhteenvetoa reissusta, tiedä vaikka olisi jotain hyötyäkin ja joku muukin voi innostua ekaa kertaa omalla bussilla ulkomaille.
Scania BF86S Lahti 10 -78
leemu
Ajoneuvos
Viestit: 825
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu »

Linkissä alkua reissun yhteenvedosta:

viewtopic.php?f=7&t=8683
Scania BF86S Lahti 10 -78
leemu
Ajoneuvos
Viestit: 825
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu »

Vesiasioita täytyisi surkeamman kanssa kehitellä eteenpäin.
Molempia laatuja olisi saatava enemmän kulkemaan mukana ja mieluusti sitä saisi pystyä lämmittämään ilman sähköä.

Likavesipuolella olen miettinyt tuollaista vanhaa paineastiaa joka nurkista löytyy.
Pytty on alumiinia ja muovitettu sisältä. Mitäpä luulette, menestyisikö sellainen jätevesisäiliönä?

Puhtaasta vedestä en oikein tiedä vielä mitä sen kanssa tehdään, sitä mahtuu tällähetkellä reilut parisataa litraa kun laskee varaajan mukaan.

Lämmitystä olen miettinyt sellaisella kaasutoimisella läpivirtauslämmittimellä tai vaihtoehtoisesti löytyisi yksi ehkä korjauskelpoinen eberi josta voisi jonkinlaisen sovelluksen kehittää..
Eberi olisi sikäli kiinnostava vaihtoehto, että siihen voisi ehkä liittää samalla moottorin lämmön hyödyntämistä käyttöveden lämmityksessä.
Scania BF86S Lahti 10 -78
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3407
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Siihen paineastiaan oli helppo tehdä tyhjennys paineilman avulla. Auton kylkeen vielä veneen imutyhjennysventtiili niin venesatamissa pääsee vesistä eroon. Ääni kaasukäyttöiselle läpivirtauslämmitimelle - ei liikaa liikkuvia osia ja muutamalla kympillä saa Kiinasta uuden, jos ongelma iskee.
Roads are for followers
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 616
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja motoku »

oli matkakertomuksessasi kommenttia vedosta kuljettajan paikalla.

ostappa muutama neliö itseliimautuvaa "armaflexiä" ja liimaile sitä sinne etukulmaan. tekee se toki hyvää koko tuulilasin alapuoliselle osalle. varsinkin rattiakselin läpiviennin mahdollisimman hyvä eristäminen vähentää vedon tunnetta paljon.

siellä etukappaleiden takanahan on pelkkä pelti sisätilojen "lämpöeristeenä". muuttuu koko etupään ilmanala lämpimämmäksi, jos jaksaa tovin teippailla sinne eristettä.

kuljettajan puhallinkenno (kuten muutkin sisälämppäreiden kennot) kannattaa ottaa irti ja puhdistaa. siellä kopan sisällä on villapaidan verran pölyä ja paskaa jonka poistamisen jälkeen Scaniassa ei enää ihan herkästi palele.

jos 1 pyöränpultti katkeaa niin kannattaa KIIREESTI JA VÄLITTÖMÄSTI vaihtaa ne kaikki. ne on joku joskus vetänyt norsukoneella myötörajan yli ja loput voivat joko kestää ikuisesti tai katketa milloin tahansa. kaverilla niitä meni yhden jälkeen nopeasti 4 poikki....


hieno reissu teillä varmasti oli. hatun noston arvoinen keikka. vaikka toisaalta en minä itsekään koskaan epäillyt etteikö meidän vanha 112 toimisi ja kestäisi. ja niinhän sillä 11 vuotta päästeltiin ilman tekniikkamurheita.
leemu
Ajoneuvos
Viestit: 825
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu »

motoku kirjoitti: 08 Loka 2021 23:47 oli matkakertomuksessasi kommenttia vedosta kuljettajan paikalla.

ostappa muutama neliö itseliimautuvaa "armaflexiä" ja liimaile sitä sinne etukulmaan. tekee se toki hyvää koko tuulilasin alapuoliselle osalle. varsinkin rattiakselin läpiviennin mahdollisimman hyvä eristäminen vähentää vedon tunnetta paljon.

siellä etukappaleiden takanahan on pelkkä pelti sisätilojen "lämpöeristeenä". muuttuu koko etupään ilmanala lämpimämmäksi, jos jaksaa tovin teippailla sinne eristettä.

kuljettajan puhallinkenno (kuten muutkin sisälämppäreiden kennot) kannattaa ottaa irti ja puhdistaa. siellä kopan sisällä on villapaidan verran pölyä ja paskaa jonka poistamisen jälkeen Scaniassa ei enää ihan herkästi palele.

jos 1 pyöränpultti katkeaa niin kannattaa KIIREESTI JA VÄLITTÖMÄSTI vaihtaa ne kaikki. ne on joku joskus vetänyt norsukoneella myötörajan yli ja loput voivat joko kestää ikuisesti tai katketa milloin tahansa. kaverilla niitä meni yhden jälkeen nopeasti 4 poikki....


hieno reissu teillä varmasti oli. hatun noston arvoinen keikka. vaikka toisaalta en minä itsekään koskaan epäillyt etteikö meidän vanha 112 toimisi ja kestäisi. ja niinhän sillä 11 vuotta päästeltiin ilman tekniikkamurheita.
Jotakin tällaista on vähän mielessä ollutkin, nyt siellä on jotakin huovan tapaista joka nyt varmaan on tyhjää parempi, mutta on siellä ihan reikiäkin joista paistaa päivä läpi. Tuota solukumia pyörii nurkissa ihan töiden puolesta, joten siitä ei homma jää kiinni.
Huomattavasti tilannetta parantaa jo kun avaan kraanaa etukennolle, niin ei iso ruutu hohkaa kylmää niin pahasti.

Pyöränpultit tosiaan ajattelinkin vaihtaa kaikki, tyhmää jättää vanhoja kun ei se vaihto nyt ihan naamanliike kuitenkaan ole ja kyllä se yhtäkkinen etufillarin irtoaminen vaikuttaa pahemmalta kuin muutaman kympin kustannus pultteihin :lol:
Scania BF86S Lahti 10 -78
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1232
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Ajokin korissa oli rintapellissä myös vuoto ong,,, laitettiin talveksi pressukankaasta maskin taakse ”tuulisuoja”
( kiinnitys koriin ylöreunata, ei hatannut huoltotyötä ja esti ilman virtaukset , ehkä hiukan lämpösuojasi.
Auttaa myös jos maskin ilmavirrat ohjaa vain jäähdyttimeen ja estää ylioaineen muodostumisen rintapeltin eteen.
leemu
Ajoneuvos
Viestit: 825
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu »

Hämmästelin tuossa aikani kuluksi ajovaloja.
Niinkuin mainitsin aiemmin, niin varsinkin lähivalot ovat suorastaan surkeat.
Pitkät ovat aika hyvät, mutta yllätys olikin suuri kun huomasin, etteivät ns.apupitkät toimi lainkaan :shock:
Kuvittelin pitkien paremmuuden johtuvan siitä, että valoa annostellaan neljästä umpiosta mutta ei, vain ulommaiset valot toimivat.

Lähivaloihinhan saadaan varmaan het parannusta kun kylmästi tuplaa ne, näin vanhassahan taisi kahdennus olla ihan luvallistakin :roll:
Pitkät saanee lie toimimaan melko helposti, luukkujen takaa löytyy releet ja kaikki, mutta siellä on joku nikkari joskus käynyt.
Asiaan liittynee vahvasti katolta löytyvät kiinnitysraudat joissa on selkeästi joskus ollut valot..
Lähivalojen kahdennuskin on lie syytä toteuttaa erillisellä releellä, koska alkuperäiselle ajovalojen releelle taidetaan luvata 150W tehonkesto, niin voi vähän tiukilla olla neljän 70W polttimon kanssa :lol:
Scania BF86S Lahti 10 -78
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 646
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja eagless »

Tossahan on 7" umpiot niin pitäs tulla paremmat ku uusissa jos kahdentaa ne ja uusii samalla kummatkin umpiot sillä noihan on edullisimmasta päästä umpioita.

Releet ja johdotukset on hyvä olla reilusti mitotettuja jännitehäviöiden minimoimiseksi ja releet sekä kaapelit on myös aika edullisia.

Hid sarjoja saa kans ebay/aliexpres kohtuu hinnoilla ja niillä saa jo tarvittaessa vaikka liikaakin valotehoa.
Led polttimot myös jotka halvempia ja tarvii asentaa vain polttimo mutta niissä on hurjasti tehoeroja himmeistä super kirkkaisiin.

Yhtä autoa kerran tutkailin johon oli kiinanmaalta tilattu koko led umpiot ,ne oli ollut tosi edulliset ja hyvä valo teho.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2022
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja Jule »

Noissa kiinalaisissa led umpiossa on vaan se ongelma ettei niissä ole mitään hyväksyntöjä, ja virkaintoinen katsastaja voi pistää ne vaihtamaan. 4x70W H4 antaa ihan kohtuullisen lähivalon perinteisilläkin metodeilla.

Ajovalojen jakaminen useamman releen taakse on ihan järkevää jo vikasietoisuuden takiakin. Jos sieltä jotain hajoaa on ihan kiva kun ei ole kaikki kerrasta pimeänä, niinhän ne pääsääntöisesti on toteutettu alunperinkin.
leemu
Ajoneuvos
Viestit: 825
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu »

Tässä on vielä alkuperäisen kaltaiset sev marchal umpiot ja ne ovat kohtuullisen hyväkuntoiset.
Sain valot pelaamaan korjaamalla alkuperäisen kytkennän.
Ulommaiset valot pelaavat Scanian alkuperäisen releen kautta ja sisemmille on koritehtaan laittamat releet. Ei ihan optimi systeemi sikäli, että näiden "lisävalojen" releiden ohjaus tulee alkuperäiseltä releeltä ja molempien puolien valot ovat saman releen perässä.

Eli jos alkuperäinen alustan rele hajoaa, pimenevät kaikki valot ja jos koritehtaan releistä jompi kumpi hajoaa pimentää se lisävaloista joko pitkät tai lyhyet molemmilta puolin.

Uusin tulevaisuudessa koko valojen johdotuksen, on se verran kamalan näköinen viritys nyt kun sitä on varmaan sata Seppää sorkkinut matkalla..
Scania BF86S Lahti 10 -78
Vastaa Viestiin