Leemun Lahtikko

Kerro omasta projektistasi
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1154
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Lappo? Vois olla mahdollinen
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Lappo
Jule
Vapaaherra
Viestit: 1944
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja Jule »

Noi jäähdytinsäiliösysteemit ovat toisinaan melko mysteerejä. Siellä voi olla sulla jokin ilmalukko kun se ei saa vapaasti korvausilmaa ylivuotoputken kautta, mutta samalla tuo systeemi voi myös joissain tilanteissa toimia niin että se ihan oma-aloitteisesti imee jäähdytinnesteen takaisin sieltä ylivuotoastiasta.
leemu
Ajoneuvos
Viestit: 735
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu »

Jule kirjoitti: 09 Kesä 2021 09:54 Noi jäähdytinsäiliösysteemit ovat toisinaan melko mysteerejä. Siellä voi olla sulla jokin ilmalukko kun se ei saa vapaasti korvausilmaa ylivuotoputken kautta, mutta samalla tuo systeemi voi myös joissain tilanteissa toimia niin että se ihan oma-aloitteisesti imee jäähdytinnesteen takaisin sieltä ylivuotoastiasta.
Saattaisi varmaan imaista, mutta nousua olisi melkein metrin verran tuolta ylivuotoputken päästä paisarille, joten luulen, ettei saa niin kovaa alipainetta aikaiseksi.

Koppasin biltemasta uuden p*skapytyn ohikulkiessa, oli enää 105 euruplaa, niin tuskin halpenee enää :roll:
Jos joku moisen asian kanssa painii, niin tiedän nyt kertoa, että Bilteman pytty ei sitten mainoksesta huolimatta sovi suoraan sealockin tilalle.
Jalan kiinnitysreiät ovat eri kohdassa ja huuhteluvesi- sekä poistoletku ovat hiukan erilailla.
Melko pienin toimin sopii kuitenkin.
Scania BF86S Lahti 10 -78
leemu
Ajoneuvos
Viestit: 735
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu »

Tuurissa tuli käytyä, oli muitakin busseja useampia.
Koiratouhuissa sekä lapsen(ja isovanhempien :lol: )kaitsemisessa meni aika niin, ettei valitettavasti kerinnyt jutulle :(
Vehkeet pelasi kuin tyhjää vaan, oltiin koko kalustolla liikkeellä kun appiukko arvostaa omaa rauhaa vähän enemmän, niin hän sitten veteli sikeitä ransiitin piippuhyllyllä.

FB_IMG_1623647009455_copy_288x384.jpg
FB_IMG_1623647009455_copy_288x384.jpg (27.25 KiB) Katsottu 1323 kertaa
Jos joskus tekee mieli pysähtyä baarikahville, niin hiukan Ylöjärveltä ylöspäin 65-tien penkalla on Mutalan helmi.
Iso asfalttipiha johon sopiin parkkiin ja hyvät edulliset eväät.

Jatkosuunnitelmina täytyisi valmistaa kaappi tuohon uuden makuukopin päälle. Se ei ole oikeastaan muuta vaille, kuin hyllylevyä ja etuseinää kera ovien. Ajatuksena on tehdä ovista ylöspäin aukeavat, jolloin käyttö on helppoa.
Pari tarkoitukseen sopivaa saranaa on olemassa ja toisen parin saatan lainata mikron yllä olevasta kaapista johon voi laittaa pianosaranan tilalle. Siinä kaapissa kun sattuu olemaan mm. Primuksen ohjainkorttia yms. sellaista minkä seassa ei välttämättä tarvitsisi kauheasti rompoolia pyöriä :roll:
Myös etuosan "verhokotelot" on ajatus siistiä.
Ne sisältävät noin tuhat ruuvin reikää ja ovat päälystetty joskus jollakin dc-fixin esiasteella josta on nykyäänn jäljellä lähinnä liimat :lol: Samaan syssyyn voisi valmistaa jotkin kunnollisemmat verhotangot, kun nuo nykyiset vaijeriviritykset eivät oikein ole voimissaan enää.
Scania BF86S Lahti 10 -78
leemu
Ajoneuvos
Viestit: 735
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu »

Hellekeli ei houkuttele kotitöihin, joten ei muuta kuin tuurin reissun jäljiltä suuremmin purkamattomaan kassiin lisää puhdasta vaatetta, vettä raikasvesisäiliöön ja vehkeet tulille.
Abc:ltä satakunta litraa evästä kaanialle ja on the road.

Soiteltiin lähialueita missä olisi tilaa, Hovimäki ja Laakasalo ilmoittivat täyttä, mutta Majamäestä tärppäsi.
Mukavan rauhallisen oloinen alue. Tilaa ei liiaksi ole isoille autoille, mutta kyllä tänne jokunen mahtuisi.
FB_IMG_1624128239089_copy_288x384.jpg
FB_IMG_1624128239089_copy_288x384.jpg (42.72 KiB) Katsottu 1226 kertaa
Mitenkäs tuommoinen tiivisteellä kiinnitetty tuulilasi, kuuluukos sen paljonkin liikkua tiivisteessään korin eläessä ajon aikana?
En ole aiemmin kiinnittänyt huomiota asiaan, mutta nyt sattui silmään, että ainakin kuskinpuoleinen lasi liikku jokusen millin kun osuu kuoppaan tms. :roll:
Scania BF86S Lahti 10 -78
Avatar
Jokelan linja
Rattiamiraali
Viestit: 398
Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
Truck: Scania bf86s Lahti10
Location: Nurmijärvi
Member id: 200

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja Jokelan linja »

leemu kirjoitti: 19 Kesä 2021 22:12 Mitenkäs tuommoinen tiivisteellä kiinnitetty tuulilasi, kuuluukos sen paljonkin liikkua tiivisteessään korin eläessä ajon aikana?
En ole aiemmin kiinnittänyt huomiota asiaan, mutta nyt sattui silmään, että ainakin kuskinpuoleinen lasi liikku jokusen millin kun osuu kuoppaan tms. :roll:
Tästä asiasta on huonoja kokemuksia...
https://youtu.be/jkWDVtfQTdQ?t=1114
Avatar
Nipe79
Kokenut kuljettaja
Viestit: 76
Liittynyt: 19 Touko 2021 01:21
Truck: Scania K113/Vähämaa
Location: Pudasjärvi

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja Nipe79 »

Pitääpä huomenna lähtä irrottaan kuskinpuoleinen tuulilasi tuosta vanhasta kauppiksesta, kun se on viel ehyt. Yksi ostaja on jo puhelimessa haastateltu, mutta näyttäs samanlaiselta, kuin Leemunkin lasi. Häätynee purkaa samalla kaikki muukin ehyt. Eli valot ja mittarit lähinnä.
"Ihminen, joka ei tee virheitä, ei tavallisesti tee muutakaan."
leemu
Ajoneuvos
Viestit: 735
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu »

Tuurista tullessa meni takatallissa makkaranpaistoasema nurin, nyt taas nelisentoista metriä koira-aitaa :?

Ostin taannoin huutokaupasta tuollaista sidontakiskoa, niittailin pari kankea takaseinään josko romut pysyisivät järjestyksessä.
Viimeiseksi tuli idea laittaa lista tuonne "hyllyn" päälle, niin aidan välikepit pysyvät siellä eivätkä pyöri pitkin lattiaa.
IMG_20210620_205619_copy_1740x2320.jpg
IMG_20210620_205628_copy_2320x1740.jpg
Scania BF86S Lahti 10 -78
leemu
Ajoneuvos
Viestit: 735
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu »

Toisesta kuskin sivulasista löin sisemmän ruudun kappaleiksi jo ekana keväänä. Nyt tuli vuoroon toinen. Lasi alkoi olla niin sumuinen, ettei tahtonut läpi nähdä. Korjaantui heti :lol:

Josko joku tietää eteläisessä suomessa noin suurin piirtein kanta-hämeessä Lahti10 tai 11 korisen auton joka olisi menossa teuraaksi tai on muuten hylky, niin olisin kiinnostunut yhdestä kylkiluukusta erääseen kehitelmään. Ei tarvitsisi alkaa ihan tyhjästä tekemään moista :roll:
Scania BF86S Lahti 10 -78
leemu
Ajoneuvos
Viestit: 735
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu »

Jokelan linja kirjoitti: 20 Kesä 2021 00:21
Tästä asiasta on huonoja kokemuksia...
https://youtu.be/jkWDVtfQTdQ?t=1114
Tämähän ajatushan se painajaisia aiheuttaa..
Kuinka paljon tuollainen lasi normaalisti elää paikallaan?
En ole älynnyt kiinnittää huomiota asiaan aiemmin.
Tiiviste on vähän huonon näköinen, olikohan -04 tjsp. vuodelta kuitti autossa kun on Lahden autokorilla vaihdettu ruutu. Oletan sen olevan tämä kuskinpuoleinen koska kuitissa mainitaan liima, ja sitä näkyy välissä olevan.
Sikälihän tuo on "kiva" asia, että tiivisteestä ei varmaan ole enää liimauksen jälkeen käyttöön jos lasin joskus irroittaa..
Ensiavuksi voisi varmaan koittaa vaihtaa kiilanauhan, jos sopivaa sattuu jostakin saamaan..

Sivulasit eivät tunnu liikkuvan juuri yhtään jos niitä painelee, mutta asiahan on hiukan eri kun ovat pienempiä ja suoria.
Scania BF86S Lahti 10 -78
leemu
Ajoneuvos
Viestit: 735
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu »

Itse itselleni vastaten, soitin willähteen bussihuoltoon ja olivat sitä mieltä, että on pelkästään hyvä jos lasi pääsee liikkumaan tiivisteessä, ei hajoa niin herkästi.
Niin kauan kun tiiviste on ehjä ja kiilakumi on paikallaan, niin ei pitäisi olla hätää..
Toki kannattaa sitä varmaan hiukan sivusilmällä seurata, eikä tieten tahtoen pahimpiin reikiin ajaa :roll:
Scania BF86S Lahti 10 -78
leemu
Ajoneuvos
Viestit: 735
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu »

Juhannusta käytiin viettelemässä Oripäässä Krapurannassa. Mukavan rauhallinen alue, ei juuri järjestettyä ohjelmaa vaan ihan rentoa oleilua.
Satuimpa sattumalta tapaamaan lapsuusaikaisen kesäkaverinkin jonka kanssa joskus ennen mopoikää tehtiin pahojamme kun itse vietin kesiä isovanhempien vaivoina ja kaverin vanhemmilla oli vaunu kausipaikalla viereisellä leirintäalueella. Sellaiset +20 vuotta oli edellisestä tapaamisesta aikaa :shock:
IMG_20210625_113601_copy_1392x1856.jpg
Kelikin suosi pääosin, lauantaina satoi iltapäivästä vettä, mutta muutoin oli peräti helteistä, kuten kai suurimmassa osassa maata.
Pois ajeltiin Huittisten kautta kun laiskuus iski ruuanlaittoon ja muutooinkin huvitti ajella jotain "uutta" reittiä.
Kaikki pelasi taas ilman murheita, jokin jyristää hiukan kun nopeus menee yli 85km/h, voi olla toki ihan renkaistakin johtuvaa. sisemmät takapyörät ovat kuluneet sellaisille "rappusille", varmaan ollut joskus huonot iskarit tms. Ne joutaisi muutenkin vaihtaa, kun ovat vähän halkeilleetkin kyljistä.
Täytynee kysellä vaikka paussulta jos olisi saman verran kuluneita kun ulommat, niin voisi laittaa niistä parin ja "uuden parin toiselle puolen.
Nehän olisisi syytä olla parissa saman verran kuluneita, ettei kuluneempi häviä maailmankartalta :roll:
Jarrupoljinventtiiliin täytyy taas kerran syventyä, päästää tämä "uusikin" läpi hytin puolelle jo sillä lailla, että pienillä kierroksilla ilman suhinan kuulee moottorin äänen yli :shock: Täytynee poiketa Etrassa mallin kanssa josko mäntään saisi tiivisteitä, marmoritiskin korjaussarjan hinta tuntuu sen verran järkyltä, että tutkitaan muut mahdollisuudet ensin. Kulkupuoli tuntuu mystisesti parantuneen, tai sitten olen vaan oppinut ajamaan tuota pyydystä :lol:

Keittiön vesihana on päästänyt läpi jo koko viime kesän, niin nyt poikkesin Bilhelvatasta uuden kraanan. Erityisen laadukkaitahan ne eivät ole, mutta käyttöä tulee kuitenkin sen verran vähän kotioloihin verraten, että eiköhän se tuossa menesty.
Vessan hanassa on sama vika, mutta siitä otin putket irti ja tulppasin. Sillä nyt ei muutenkaan ole juuri käyttöä. Suihkusekottajaa käytin irti ja vaihdoin tiivisteen, niin nyt ei ole vuotoja enää ja pumppu pysähtyy siihen paikkaan kun hanan sulkee.
Scania BF86S Lahti 10 -78
Avatar
Punanensisu
Rattiamiraali
Viestit: 298
Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
Truck: Sb150vb
Location: Sukeva
Member id: 74340

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja Punanensisu »

Mulla sisu alottaa kanssa kunnon jyryytuksen 80 jälkeen, voiko renkaat oikeesti niin jyrryyttää vai onko kardaanissa vika
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1154
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Punanensisu kirjoitti: 01 Heinä 2021 21:23 Mulla sisu alottaa kanssa kunnon jyryytuksen 80 jälkeen, voiko renkaat oikeesti niin jyrryyttää vai onko kardaanissa vika
Kyllä voi , etupää täristeli/ ravisteli renkaat vanteet suorat tasapainoitettii ei auttanut, kaikki nivelet kunnossa,ikä ei hälyyttänyt mutta ollut pitkiä parkkeja oli jokin muutos tapahtunut, ong oli just siinä nopeudessa jossa norm ajellaan,
satasessa häipyi, renkaiden vaihdolla hävis täristykset.

Renkaiden kunnosta jotain selviää pyörittämällä heitot ym, tasapaino viat esiintyy tietyillä nopeuksilla

Kard kyllä ensimmäisenä kannattaa tarkistaa ettei heittoa ja jos kannatinlaakeri sen kunto myös,, jos nivel ristikossa
esim neulalaakeri jumittunut se kyllä yleensä ilmaisee jo pienissäkin nopeuksissa,,, paljon selviää jos nostaa takapyörän
ilmaan ja katsoo akselin toimintaa . Aikoinaan kard vikaa selvittivät takuu aikana ( volvo) , pyöritti lukko päällä pukeilla melko
jännittävää jos renkaat ottais lattiakontaktin.
leemu
Ajoneuvos
Viestit: 735
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu »

Kyllä se tosiaan melko varmasti on jompi kumpi, renkaat tai kardaani.
Täytynee kardaaniakin tutkia, kun jokatapauksessa täytyisi rasvaprässin kanssa kontata alusta läpi :roll:
Scania BF86S Lahti 10 -78
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 2799
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja neppi »

leemu kirjoitti: 05 Heinä 2021 10:53 täytyisi rasvaprässin kanssa kontata alusta läpi :roll:
nehän samalla rasvailis ne nipat…
leemu
Ajoneuvos
Viestit: 735
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu »

neppi kirjoitti: 05 Heinä 2021 12:29
leemu kirjoitti: 05 Heinä 2021 10:53 täytyisi rasvaprässin kanssa kontata alusta läpi :roll:
nehän samalla rasvailis ne nipat…
Ei tässä ny montaa asiaa kerralla aleta, menee pian ajatus solmuun :shock: :lol:
Scania BF86S Lahti 10 -78
leemu
Ajoneuvos
Viestit: 735
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu »

Parantelin tuossa ehtoona yhtenä startti- ja hupiakkujen välistä kaapelointia. Nyt on kunnon sulakkeet molemmissa päissä yms. Testailin asiaa vähän ja tälläsin ilpin päälle ilman maasähköä ja moottorin käyntiin. Hupiakkujen jännite pysyy 27V tuntumassa ja invertteriltä katsottuna ilppi ottaa semmoista 800-900W.
Jännite nyt ei tieten koko totuutta kerro, mutta näin maallikon mielestä tuossa ollaan vielä latauksen puolella?
Samaan syssyyn erottelin vihdoinkin kaikki sisävalot hupiakkujen perään.
Pikkuhiljaa alkaa olla starttiakut rauhoitettu vain ajoon tarvittavia laitteita varten.

Purin komeron suihkun ja makuuhuoneen välistä. Se on ollut niin turha kaappi kuin olla saattaa, ei olla koskaan säilytetty siellä mitään.
Siirsin takaseinää eteenpäin ja jätin kapoisen oven josta sopii laittamaan lämminverivarsan päälle ja pois. Sai sellaisen metri X 70cm tilan missä voi unelmoida vaikka jonkun koiran nukkuvan, että jää itselle enemmän tilaa :lol:
Samalla tuli eristettyä umpeen puolikas ikkunaruutu jossa oli vain vesivaneri edessä aiemmin, on tuo kaappi ollut kohtuullisen lämmin myös auringonpaisteella.
IMG_20210724_221945_386_copy_576x576.jpg
IMG_20210724_221945_386_copy_576x576.jpg (49.02 KiB) Katsottu 260 kertaa
IMG_20210724_221945_425_copy_576x576.jpg
IMG_20210724_221945_425_copy_576x576.jpg (25.91 KiB) Katsottu 260 kertaa
IMG_20210725_151452_copy_1392x1856.jpg
Jarrupoljinventtiilille on lie pakko taas oikeasti tehdä jotain. Paineet nousee edelleen jotakuinkin siedettävästi, korvakuulolta reilulla tuhannella kierroksella summeri sammuu (5,5bar) kolmen minuutin nurkilla ja hiukan reilussa neljässä minuutissa ollaan molemmat piirit vihreällä.
Mutta vuoto on mielestäni jo melko paha kun kompura menee lepuutukselle, niin minuutissa vuotaa niin paljon, että alkaa pyytää lisää ilmaa.
Ja kohinan voi tosissaan kuulla tyhjäkäynnillä kuskinpukille..
Täytynee poiketa mallin kanssa Etrassa tms. kyselemässä josko sopivia olisi saatavilla.
Korjaussarjaa ei kyllä p*rse kestä tässä välissä.
Scania BF86S Lahti 10 -78
leemu
Ajoneuvos
Viestit: 735
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu »

Jarrupoljinventtiili asettui vanhalla konstilla.
Pyörittelin irtonaista venttiiliä käsissäni ja pähkäilin sen osia ja toimintaperiaatetta.
Alapuolella on sellainen kummallinen "kumitutti" jonka pitäisi tiivistyä runkoa ja mäntää vasten.
Yhtäkkiä välähti mieleen, että sehän riittää joku pienikin roska välissä, niin puhisee poistosta ulos.
Ei muuta kun romut käyntiin, paineet ylös ja muutama reipas polkaisu jarrupolkimesta.
Ja katso, taas pysyy paineet vanhaan malliin.
Jonkinlaista puhdistamisrituaalia voisi varmaan järjestelmälle harkita :roll:
Scania BF86S Lahti 10 -78
Vastaa Viestiin