Leemun Lahtikko

Kerro omasta projektistasi
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu »

7thLegion kirjoitti: 09 Touko 2020 13:37 Mutta missä sitä testataan? En muista että katsastuksessa olisi testattu, eikä jääny kyllä mieleen että jarrusovituksessakaan olisi testattu.
Kai se periaatteessa pitäisi katsastuksessa tarkistaa.
Taitaa helposti jäädä katsomatta, kun suto ajetaan pihaan juuri ennen katsastusts, niin on paineet ylhäällä valmiiksi..
Scania BF86S Lahti 10 -78
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja Jule »

Käytännössä tuo paineiden keräämisnopeus ei juuri kiinnosta katsastusmiehiä, niin pitkään kun jarrutestit voi normaalisti suorittaa, eli systeemi ei vuoda ihan tolkuttomasti, ja sen kompuran tuotto riittää jarrujen testaamiseen käytettävään ilmaan. Kai ne ovat todenneet että systeemissä on riittävästi tuottoa jos jarrutestit voi normaalisti suorittaa.
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu »

Pakoputki alkaa olla huomiota vailla.
Etupätkä on niin seula, että siivilässäkin on vähän reikiä siihen verraten :lol:
Vanhaa ei enää siis järkevästi saa elvytettyä.
Putki on 89mm eli 3,5". Saatavuus tuossa koossa on aika huonon oloinen ja hinta karkaa suolaiseksi.
Mietin, että noinkohan alkuperäinen putki on ollut noin isoa :roll:
Kustannustehokkainta on mielestäni käyttää valmista akselinylitystä, varsinkin kun en ole kaksinen hitsari :lol:
Motonetissa on, mutta hinnoittelu on mielestäni melko mielenvikaista, 3" eli 76mm ylitys maksaa 19,90 ja 89mm 44,90 :shock:
Ei mielestäni ihan kohtaa nyt, ei siihen 89 putkeen nyt sentään tuplasti tavaraakaan mene..
Scania BF86S Lahti 10 -78
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja neppi »

Paimelan Veholle rullamitan kans?

Eiks siinä teilläki ollu joskus sen Autokesoilin (vorsasa) jossain lähellä joku rekkapurkaamo?
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu »

neppi kirjoitti: 11 Touko 2020 15:29
Eiks siinä teilläki ollu joskus sen Autokesoilin (vorsasa) jossain lähellä joku rekkapurkaamo?
Ohan tossa osatori, ei oo kun muutama kilometri.
Täytynee poiketa kyselemässä kuin kauhian kalliita ja huonoja löytyis :mrgreen:

Ei viittis monesti tehdä, niin saattais laittaa ihan uuttakin torvee :shock:
Scania BF86S Lahti 10 -78
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja Jule »

Voihan sinne laittaa tuplaputket jos tuon hinta hirvittää. Jos tuossa on vapari kone, niin ei se 3" ränni vielä liikaa ahdista. Turbokoneen perään ei noin pientä putkea kannata laittaa.
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu »

Jule kirjoitti: 11 Touko 2020 17:40 Voihan sinne laittaa tuplaputket jos tuon hinta hirvittää. Jos tuossa on vapari kone, niin ei se 3" ränni vielä liikaa ahdista. Turbokoneen perään ei noin pientä putkea kannata laittaa.
Vaimentajalta taaksepäin putki on komiaa rosteria, joten ei viitsi tuplaamaan alkaa. Eikä alkupään akselinylitykseen edes mahtuisi.
Paikalla oleva on kyllä sellainen sillisalaatti, että oksat pois alkupää moottorin alle on 3,5", sitten käännytään taaksepäin 3" kurvilla josta jatketaan taas isommalla.
Joka ikinen sauma vuotaa ja akselin ylitys on vielä useammasta pätkästä klemmareilla kasassa.

Kyllähän siellä sauhunsekoittaja välissä on ja kai se alupitäen 3,5" on, koska vaimentajan lähdöt on samaa kokoa, joten ei sitä juuri pienentää viitsisi.
Scania BF86S Lahti 10 -78
Avatar
Jokelan linja
Rattiamiraali
Viestit: 457
Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
Truck: Scania bf86s Lahti10
Location: Nurmijärvi
Member id: 200

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja Jokelan linja »

20191003-IMG_3124.jpg
Mä nikkaroin ihan vaan Dinexin universaaliosista. Paljon halvempia kuin motonetissä.
Noita voi ostaa vaikka normi autotarvikekaupasta, mutta raskaan puolen liikkeessä voi olla jopa hyllyssä.
Tosta iltalukemista:
https://mediacache.dinex.dk/v-637195324 ... 3_2020.pdf
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja motoku »

vakioputki on 3,5" eli noin 88mm.

tein itse vanhaan 112:seen putken niin, että se lähti turbolta vakiona, laajeni 100mm eka mutkaan mennessä ja 114.3 eli 4" tokamutkaan mennessä. siitä taakse sitte 4". mulla oli etukoneinen se auto ja hormi oli varmaan 10m pitkä.

putki oli mustaa n 2,2mm seinämällä ja mutkat ostin taloon.com:ista hitsattavia lvi-käyriä 90°, joita katkoin sopiviin kulmiin.

ääni oli hieman kumeampi mutta ei paha. se, mikä yllätti täysin, savutus loppui kokonaan. ennen putkiremppaa hormista tuli hieman voimaharsoa mutta putkirempan jälkeen ei yhtään.
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu »

Noita putkikulmia mietin itsekin, mutta tulee aika painava kun ovat paksua rautaa.
Toisaalta, niitä olisi työmaat väärällään joten olisi hyvin kustannustehokasta, eikä ruostuisi puhki meikäläisen elinikänä :lol:
Scania BF86S Lahti 10 -78
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja motoku »

painava ja painava... jos valmis korsteeni painaakin 100kg 50kg:n sijasta, missä se tuntuu? helppo vain oli tehdä ja halpa.

kunhan ei ripusta sitä millään rautalangalla heppiin vaan laittaa kunnon putkikiinnikkeet
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu »

motoku kirjoitti: 12 Touko 2020 09:50 painava ja painava... jos valmis korsteeni painaakin 100kg 50kg:n sijasta, missä se tuntuu? helppo vain oli tehdä ja halpa.

kunhan ei ripusta sitä millään rautalangalla heppiin vaan laittaa kunnon putkikiinnikkeet
Eipä sillä liene tosiaan merkitystä ole, varsinkin kun tässäkin on kyse maksimissaan kahden metrin pätkästä.
Jos tavarat onnistuu saamaan ilmaiseksi, niin se kumoaa kaikki huonommat ominaisuudet :lol:
Scania BF86S Lahti 10 -78
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja motoku »

Toinen hämmästys oli se että kaikki 2-sarjalaiset Scanian mallit olivat 3,5" pakoputkella. Ja luultavasti on muutkin vanhemmat Scaniat.

Mullakin oli siellä kuorma-autosta tuttu 180° ja 130° mutkat änkkärin jälkeen. Kyllä mä mietin sen dilemmaa et mikä tää juttu on. Tilaa olis tehdä suorallakin putkella.

selvis ääniaalloista sen verran, ettei "papatus" osaa mutkitella. Siksi ne älyttömät mutkat kannattaa sinne tehdä. Pakoääni on vain sellaista huminaa ja sehän on matkailussa vain hyvä. Töissä kuulee melua ihan riittävästi.
Avatar
Peltsi
Rattimajuri
Viestit: 158
Liittynyt: 16 Huhti 2020 13:07
Truck: Scania wiima
Location: Päijät-häme
Member id: 404

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

motoku kirjoitti: 12 Touko 2020 20:41Siksi ne älyttömät mutkat kannattaa sinne tehdä. Pakoääni on vain sellaista huminaa ja sehän on matkailussa vain hyvä.
Ei kuvaa olis?
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu »

motoku kirjoitti: 12 Touko 2020 20:41 Toinen hämmästys oli se että kaikki 2-sarjalaiset Scanian mallit olivat 3,5" pakoputkella. Ja luultavasti on muutkin vanhemmat Scaniat.

Mullakin oli siellä kuorma-autosta tuttu 180° ja 130° mutkat änkkärin jälkeen. Kyllä mä mietin sen dilemmaa et mikä tää juttu on. Tilaa olis tehdä suorallakin putkella.

selvis ääniaalloista sen verran, ettei "papatus" osaa mutkitella. Siksi ne älyttömät mutkat kannattaa sinne tehdä. Pakoääni on vain sellaista huminaa ja sehän on matkailussa vain hyvä. Töissä kuulee melua ihan riittävästi.
Minä olen maalaisena käsittänyt asian näin:
Ääni on energiaa :arrow: jos putkessa on jotain kaasun kulkua vastustavaa, niin sen sivuuttamiseen kuluu energiaa :arrow: jäljelle jää vähemmän mekkalaa :idea:
Tähän se käsittääkseni perustuu turbonkin vaimentava vaikutus.
Scania BF86S Lahti 10 -78
Avatar
Peltsi
Rattimajuri
Viestit: 158
Liittynyt: 16 Huhti 2020 13:07
Truck: Scania wiima
Location: Päijät-häme
Member id: 404

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

leemu kirjoitti: 13 Touko 2020 09:43
motoku kirjoitti: 12 Touko 2020 20:41 Toinen hämmästys oli se että kaikki 2-sarjalaiset Scanian mallit olivat 3,5" pakoputkella. Ja luultavasti on muutkin vanhemmat Scaniat.

Mullakin oli siellä kuorma-autosta tuttu 180° ja 130° mutkat änkkärin jälkeen. Kyllä mä mietin sen dilemmaa et mikä tää juttu on. Tilaa olis tehdä suorallakin putkella.

selvis ääniaalloista sen verran, ettei "papatus" osaa mutkitella. Siksi ne älyttömät mutkat kannattaa sinne tehdä. Pakoääni on vain sellaista huminaa ja sehän on matkailussa vain hyvä. Töissä kuulee melua ihan riittävästi.
Minä olen maalaisena käsittänyt asian näin:
Ääni on energiaa :arrow: jos putkessa on jotain kaasun kulkua vastustavaa, niin sen sivuuttamiseen kuluu energiaa :arrow: jäljelle jää vähemmän mekkalaa :idea:
Tähän se käsittääkseni perustuu turbonkin vaimentava vaikutus.
Kyllä, massa se on kaasullakin. 90ast kulman kun teet suoraan putkeen, niin kuumin kohta putkessa on90 jättöpuolella kun kaasu koittaa jatkaa suoraan ja törmää putken seinään
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu »

Peltsi kirjoitti: 12 Touko 2020 21:10
Ei kuvaa olis?
Luulen tietäväni :lol: että tässä tarkoitetaan tällaista:

Kuva

Eli käännytään takaisin tulosuuntaan ja sitten viistosti kyljestä ulos.
Omassa autossani ei tuollaista ole vaan moottorin vierestä lähdetään suoraan taaksepäin, toki hiukan koukaten etuakselin yli ennen takapyörää on 90 asteinen kulma ulospäin ja päässä 45 millä mennään takaviistoon.
Pakoääni ei silti juuri sisällä häiritse, alkuperäinen kammiovaimentaja on melko tehokas.
Muuta ääntä nyt tietysti etumoottoriautossa on jonkinverran..
Scania BF86S Lahti 10 -78
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja motoku »

ei ole kuvaa koska ei riitä rahat osteleen kännyköitä hajoilemaan tuolla alustassa ryömimisessä. siihen budjetoitu omaisuus on käytetty aiemmin.

mut juuri Leemun kuvaamalla tavalla oli pakoputki tehty. ainut mikä jäi kirveleen, oli se, etten lisänny koneelle ruokaa, kun olis ollut varaa :lol: :lol:
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu »

Mittari asiat on pyörineet mielessä pariin otteeseen.
Tällä hetkellä autossa on polttoaine-, öljynpaine- ja moottorin lämpömittari toteutettu jälkiasennusmittarein.
Varmaankin saatavuuden ja hinnan takia mittarit ovat 12v malleja. Kytkentä on tehty suoraan jännitteenalentajalta siten, että välissä on katkaisija josta täytyy muistaa kytkeä mittarit päälle. Samasta nupista syttyy myös valot mittareihin.
Tahtoisin saada nuo mittarit heräämään henkiin ihan virtalukon perästä.
Voinko laittaa ihan yksinkertaisesti 24v releen jota ohjataan virtalukolta 24v jännitteellä, mutta kytkettävän piirin jännite olisikin 12v?
Taustavalojen polttimot pystyy varmasti vaihtamaan niin, että valaistus toimisi muiden mittareiden mukaan.
Scania BF86S Lahti 10 -78
Avatar
Peltsi
Rattimajuri
Viestit: 158
Liittynyt: 16 Huhti 2020 13:07
Truck: Scania wiima
Location: Päijät-häme
Member id: 404

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

leemu kirjoitti: 17 Touko 2020 13:24 Voinko laittaa ihan yksinkertaisesti 24v releen jota ohjataan virtalukolta 24v jännitteellä, mutta kytkettävän piirin jännite olisikin 12v?
Kyllä. Joko kärki ohjaamaan alentimen syöttöä, tai jos alennin kokoajan päällä niin ohjaamaan alentimelta tulevaa 12v syöttöä
leemu kirjoitti: 17 Touko 2020 13:24 Taustavalojen polttimot pystyy varmasti vaihtamaan niin, että valaistus toimisi muiden mittareiden mukaan.
Kyllä, tai sitten jätät 12v polttimot ja ne syttyy kun käännät virrat päälle
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu »

Peltsi kirjoitti: 17 Touko 2020 14:52
Kyllä. Joko kärki ohjaamaan alentimen syöttöä, tai jos alennin kokoajan päällä niin ohjaamaan alentimelta tulevaa 12v syöttöä
Näin mää sitä järkeilinkin, ettei sillä ole väliä vaikka kytkettävän piirin jännite on matalampi.
Noin se on tehtävä, että katkotaan alentimelta tulevaa syöttöä, kun siellä on muutakin tavaraa saman vehkeen ruokittavana.
Peltsi kirjoitti: 17 Touko 2020 14:52 tai sitten jätät 12v polttimot ja ne syttyy kun käännät virrat päälle
Tämähän käy itsestään jos en tee muuta, kuin kytken releen nykyisen katkaisijan tilalle, mutta toisaalta olisi kiva jos kaikki mittarivalaistus toimisi samalla tavalla.
No katsotaan nyt, arvelin tutkailla alkuperäistä mittaristoakin josko sen saisi kohtuu vaivalla pelaamaan.
Olisi kertaluokkaa siistimmän näköinen kuin tuo Motonetin sillisalaatti.
Lisäksi tuo polttoainemittari on toiminnaltaan melko viitteellinen eikä näyttämä pelaa likikään loogisesti..
Scania BF86S Lahti 10 -78
Avatar
Peltsi
Rattimajuri
Viestit: 158
Liittynyt: 16 Huhti 2020 13:07
Truck: Scania wiima
Location: Päijät-häme
Member id: 404

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

leemu kirjoitti: 17 Touko 2020 16:05 Lisäksi tuo polttoainemittari on toiminnaltaan melko viitteellinen eikä näyttämä pelaa likikään loogisesti..
Omassa selvis polttoainemittarin toimimattomuuksin, kun tuota taka lattiaa uusin. Tuli tankit näkyviin, eikä siellä ole anturin anturia. Ei edes paikkaa kummassakaan tankissa :lol:
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu »

Peltsi kirjoitti: 17 Touko 2020 17:04

Omassa selvis polttoainemittarin toimimattomuuksin, kun tuota taka lattiaa uusin. Tuli tankit näkyviin, eikä siellä ole anturin anturia. Ei edes paikkaa kummassakaan tankissa :lol:
Mulla on todennäköisesti vääränlainen anturi tai sitten se takertelee.
Ensin laskee varmaan pari viisarin mittaa sadalle ja alta puolen tankin menee jo melkein neljännes samalla matkalla :lol:
Scania BF86S Lahti 10 -78
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu »

Palataans vähän tähän näkymään:

Kuva

Teippi läks, liima jäi.
Milläs tuon liiman saisi irtoamaan?
Kokeiltu on ainakin tinneriä, tärpättiä, siivouskaupan graffiti/purkanpoisto ainetta ja motonetin tarranpoistolaikkaa.
Laikka toimii, mutta kaksi kylkeä jos käy tuolta alueelta läpi, niin aikaa menee nelisen viikkoa ja laikkoja autokuormallinen :lol:
Seuraavaksi ajattelin kokeilla raakaa pinelineä ja painepesurin terassiharjaa :roll:
Scania BF86S Lahti 10 -78
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Ksyleeni saippua mix + pari pakettia nitriilirukkasia. Jännää molempiin viimeisimpään postaukseen vastaan samalla lailla.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Vastaa Viestiin