Leemun Lahtikko

Kerro omasta projektistasi
Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1159
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Hymer camp
Location: vantaa
Viesti:

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja pelti » 10 Elo 2019 16:26

Onnistuu hyvinkin. Omassa vähän väljä laakeripesä sai uuden ja tiiviin elämän.
peltiliiteri.com

leemu
Ajoneuvos
Viestit: 561
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu » 07 Syys 2019 14:44

Nyt se piru herkesi lataamasta :|
Laturi oli irtaallaan kun sovittelin tuota isompaa tilalle. Se tarvitsee hiukan enemmän sepitystä kun alkuun toivoin ja nyt tyrkkäsin originaalin takaisin kun voisi olla ensi viikonloppuna Muuramen keikka tiedossa.
Vaan ei lataa :evil: Syyttävä sormi osoittaa herkästi vanhoja öljyn kovettamia johtoja. Täytynee koittaa ehtiä mittailla ja tutkailla asiaa jos vaikka saisi vielä viikon aikana toimimaan :roll:
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

leemu
Ajoneuvos
Viestit: 561
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu » 07 Syys 2019 21:58

Laturin ja säätimen välinen kytkentä tarkistettu :arrow: on oikein. Johdot myös mitattu ja ovat ehjät.
Jotain mätää tässä hommassa nyt on ja sen on pakko liittyä siihen, että laturi on käynyt irtaallaan autosta mutta ei vaan keksi mikä se voisi olla :roll:
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

leemu
Ajoneuvos
Viestit: 561
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu » 09 Syys 2019 14:39

leemu kirjoitti:
07 Syys 2019 21:58

Jotain mätää tässä hommassa nyt on ja sen on pakko liittyä siihen, että laturi on käynyt irtaallaan autosta mutta ei vaan keksi mikä se voisi olla :roll:

Vaan kun ei.
Kyllä se vika löytyi, kun viitsi katsella sellaisia asioita, joita fiksut kaverit zekkaa heti :lol:
Se kesäinen vertin piippaaminen ilpin ollessa ajon aikana päällä ei mahtanutkaan ainakaan täysin johtua laturin pienestä tehosta.
Vaan sellaisesta merkityksettömästä pikkujutusta, että se lakkasi lataamasta vallan kokonaan :shock:

Keksinnössähän ei ole koko aikana toiminut latausvalo. Nyt vikaa etsiessä tutkin sitäkin, niin sieltä on vallan polttimokin pois.
Latauksen mahdollista toimimattomuutta ei siis tahdo oikein huomata muuten kuin sähkön loppuessa.

Nappasin laturin kouraan ja aloin ottamaan päätyä auki. Oletuksena tottakai, että rikoin siitä jotain irroituksen yhteydessä. Liittimien takaa ei löytynyt mitään erityisen hälyyttävää, vain asiaan kuuluvat kuutisen kiloa öljyistä p*skaa joka kuulunee jokaisen vanhan bussin kalustukseen :lol:
Sitten iski ajatus kuin salama kirkkaalta taivaalta. Missähän kunnossa hiilet mahtaa olla :roll: Ei voi sanoa, että olisivat kuluneet. Toisesta oli jäljellä jousi ja toisesta sellainen millin vahva liuska :oops:

Liukurenkaatkin on melko kuluneen näköiset, joten värkki vaatinee perusteellisemman remontin jos sillä meinaa vielä sähköä tehdä.
Se siis alkaa varmaankin olemaan kausi taputeltu tällä erää. jos saan tehokkaamman laturin soviteltua vielä tässä syksyn aikana, niin lokakuun loppupuolella ehkä heitetään kieppi Seinäjoella, mutta saa katsoa nyt mitä ehtii tekemään.
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

Reissureki
Rattimajuri
Viestit: 244
Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
Truck: Scania L113
Location: Kiiminki

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja Reissureki » 09 Syys 2019 15:59

Ilman latauksen merkkivaloa laturin kuuluukin olla mykkä :(

Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 672
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja Zuikkis » 09 Syys 2019 16:30

Joo. Merkkivalo on ihan aktiivinen osa laturia, valon vuotovirta magnetisoi latauksensäätimen käämin tms. Jos polttimo puuttuu niin ehjäkään laturi ei lataa ollenkaan..
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)

leemu
Ajoneuvos
Viestit: 561
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu » 09 Syys 2019 16:57

Näinhän se kuuluu mennä. Sitä en tiedä mitä kytkennälle on välissä tehty, mutta laturi toimi kyllä aiemmin huolimatta valon puuttumisesta, tämän totesin aiemmin kesällä ihan yleismittarilla ja latausjännite oli tuolloin jotain 28V luokkaa.

Koitin pikaremonttina sosialisoida hiilet pöydälle jääneestä henkilöauton laturista, mutta ei siitä ehjää tullut. Hiiletkään nyt eivät aivan oikean kokoiset olleet, mutta pääsyylliseksi epäilen piloille kuluneita liukurenkaita.

Latausvalon maadoitusjohto tulee lataussäätimen nastaan 61 ja tästä liittimestä täytyisi moottori sammutettuna olla yhteys maahan.
Nyt siitä saa mitattua vaihtelevasti jotain 20 ohmin ja äärettömän väliltä. Sen minkä minä systeemistä ymmärrän, niin epäkelpo kontakti hiilen ja liukurenkaan välillä riittää aiheuttamaan tämän.
Täytynee kysellä paikallisesta varaosaputkasta josko olisi hiiliä (tuskin on) ja mitä maksavat. Jos sen verran soisi vanhalle vielä mahdollisuuden, että jos niillä lähtisi pelaamaan niin voisi tosiaan syksyllä vielä jonkun pikkureissun käydä ja syventyä talven aikana laturin vaihtoon.
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 2716
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja neppi » 09 Syys 2019 17:27

Paikallinen autosähkösetä fiksaa sen sulle minuutissa ja maksaa markan. Tai sit tonnilla ja kestää kaks viikkoo. Niissä on eroja...

leemu
Ajoneuvos
Viestit: 561
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu » 09 Syys 2019 18:21

neppi kirjoitti:
09 Syys 2019 17:27
Paikallinen autosähkösetä fiksaa sen sulle minuutissa ja maksaa markan. Tai sit tonnilla ja kestää kaks viikkoo. Niissä on eroja...
Sillä mää sitä tuumailin, että hiilien verran voi investoida kun kuitenkin on syytä päivittää isompaan, niin ei kauheita rahoja kannata sijoittaa.

On se muuten mahotonta, kun vanhoissa autoissa on olemattomat huoltovälit.
Tossakin laturissa lukee kyljessä, että täytyy rasvata 100 000km välein :lol:
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

Avatar
Jokelan linja
Rattiamiraali
Viestit: 356
Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
Truck: Scania bf86s Lahti10
Location: Nurmijärvi
Member id: 200

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja Jokelan linja » 09 Syys 2019 20:26

Laturin Scania numero on 402400 ja Bosch numero on 0120600534. Sillä löytyy vaikka ja mitä. Olis mulla laturin varaosakuvatkin, mut heikosti löytyy osia.
Joku näkyy myyvän käytettyä laturia huutonetissä hurjalla hinnalla.
Adita tarjoaa kohtuuhinnalla: https://www.adita.fi/haku/47-4804
Vaan kun on loppu.

Jule
Kansleri
Viestit: 1496
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja Jule » 09 Syys 2019 20:39

Joskus vaihtovirtalaturi alkaa lataamaan ilmankin herätysvirtaa. Käsittääkseni jokin "magneettijäämä" siellä sisällä saattaa riittää sen aktivoimiseen, jonka jälkeen se toimii ihan normaalisti.

leemu
Ajoneuvos
Viestit: 561
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu » 09 Syys 2019 21:07

Kiitos numeroista, täytyy huomenissa kysellä josko hiiliä vielä saisi. Muuta tuskin on tarjolla, eikä tuon kunnostaminen hirvittävästi kiinnostakaan sikäli kun riskimpi voimalaitos on tontilla jo. Täytyy vain ehtiä sovittelemaan.

Tasavirtalaturi herää ainakin jäännösmagnetismin voimin, olen kyllä mielestäni myös tavannut sellaisen vaihtovirtalaturin joka ei tarvinnut erillistä herätettä, voi kyllä olla että muistan omiani. Ei olis eka kerta, eikä viimeiseksi jää :lol:
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

leemu
Ajoneuvos
Viestit: 561
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu » 10 Syys 2019 11:26

Hiilet saa huomiseksi, huimat 11€ maksaa. Kokeillaan siis sen verran.
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

Avatar
Jokelan linja
Rattiamiraali
Viestit: 356
Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
Truck: Scania bf86s Lahti10
Location: Nurmijärvi
Member id: 200

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja Jokelan linja » 10 Syys 2019 21:38

Juu, ei tossa pahaa tappiota synny vaikkei toimisikaan.
Kuriositeettina voisi mainita, että uusi ja alkuperäinen Bosch-laturi maksaa kepoisat 7200€ alv0. :shock: :shock:
Kysyin joskus. En ostanut. Korjasin vanhan. Köyhä kun olen. :lol:

Jule
Kansleri
Viestit: 1496
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja Jule » 11 Syys 2019 19:10

Jokelan linja kirjoitti:
10 Syys 2019 21:38
Juu, ei tossa pahaa tappiota synny vaikkei toimisikaan.
Kuriositeettina voisi mainita, että uusi ja alkuperäinen Bosch-laturi maksaa kepoisat 7200€ alv0. :shock: :shock:
Kysyin joskus. En ostanut. Korjasin vanhan. Köyhä kun olen. :lol:
Tuossa hinnassa on kyllä ilmaa rajusti, tai pilkkuvirhe. Onhan nuo bussilaturit kalliita, mutta ei ne ihan noin kalliita ole.

leemu
Ajoneuvos
Viestit: 561
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu » 12 Loka 2019 20:22

Oli hetki aikaa tänään ja ajattelin hiukan setviä tuota lataus asiaa.
Ajattelin vetää latausvalolta uuden johdon säätimelle, kun mittarin mukaan ei ollut yhteyttä tuolla välillä.
Meinasin varmistaa kummin päin navat lampulla on ja kun tyrkkäsin avaimen virtalukkoon, niin mittariston takaa kuului vieno "räps".
Samassa katosi tähän asti toiminut ilmanpaineen merkkivalo (summeri toimii edelleen), latausvalolle ei enää tule jännitettä (aiemmin tuli) ja vehje ei starttaa enää.
Sulakkeet on kaikki ehjän näköisiä, mittarilla en varmistanut vielä.
Starttinapille tulee 1,5V jännite, ei ihan riitä :roll:
Ei sattuis sähkökaaviota kellään olemaan :?: Voisi helpottaa tuhannesti, kun näyttää sen sata seppää käyneen kimpussa jo ennen mua :?
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

leemu
Ajoneuvos
Viestit: 561
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu » 13 Loka 2019 15:54

Löytyi mittarilla palanut sulake.
Valolta lataussäätimelle tuleva johto löytyi avonaisena mittariston takaa.
Latausvalolle tulee 24V, mutta samasta johdosta on virta pois päältä yhteys maahan :shock:
Toisesta liittimestä lähtee johto johonkin, ei tule jännitettä eikä maadoita :?
On nämä sysiseppien jäljet hienoja..

Laturissa itsessään on jotain myös vialla, ei lataa vaikka vie uutta johtoa myöten herätteen.
Liukurenkaat voisivat olla syyllinen, valoa ei saa syttymään ja säätimeltä mitattaessa maata vasten vastus on 500 ohmin luokkaa.
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

Jule
Kansleri
Viestit: 1496
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja Jule » 13 Loka 2019 16:23

Yksinkertaisin tapa testata laturi on laittaa tavallisen sähkökynän klipsu akun (eli laturin) plus napaan ja tökätä se sähkökynän kärki siihen herätenastaan (niin että varsinainen herätejohto on irti). Sähkökynän valon pitää syttyä, ja kun moottorin käynnistää valon pitää sammua.

Ja pitää käyttää nimenomaan normaalia sähkökynää jossa hehkulanka lamppu. Uudenaikainen sähkökynä jossa on ledlamppu sisällä ei sovellu kuin... no ei se oikeastaan sovellu mihinkään.

Tuo että laturin herätevalo vetää maihin virran ollessa pois päältä voi johtua myös jostain muusta kytkennästä, esim jokin laite on tehty toimimaan vain kun moottori käy (/latausvalo sammunut) ja kun virrat kääntää kokonaan pois samainen piiri maadottuu.

BussMAN
Ajoneuvos
Viestit: 863
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 13 Loka 2019 16:57

[quote=Jule post_id=82297 time=1570973009 user_id=


Tuo että laturin herätevalo vetää maihin virran ollessa pois päältä voi johtua myös jostain muusta kytkennästä, esim jokin laite on tehty toimimaan vain kun moottori käy (/latausvalo sammunut) ja kun virrat kääntää kokonaan pois samainen piiri maadottuu.
[/quote]

Starttaamisen esto ohjaus moottorin käydessä,,,, voitaisko se ottaa kuten Jule kirjoitti?

leemu
Ajoneuvos
Viestit: 561
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu » 14 Loka 2019 17:09

Jule kirjoitti:
13 Loka 2019 16:23
Yksinkertaisin tapa testata laturi on laittaa tavallisen sähkökynän klipsu akun (eli laturin) plus napaan ja tökätä se sähkökynän kärki siihen herätenastaan (niin että varsinainen herätejohto on irti). Sähkökynän valon pitää syttyä, ja kun moottorin käynnistää valon pitää sammua.

Ja pitää käyttää nimenomaan normaalia sähkökynää jossa hehkulanka lamppu. Uudenaikainen sähkökynä jossa on ledlamppu sisällä ei sovellu kuin... no ei se oikeastaan sovellu mihinkään.

Tuo että laturin herätevalo vetää maihin virran ollessa pois päältä voi johtua myös jostain muusta kytkennästä, esim jokin laite on tehty toimimaan vain kun moottori käy (/latausvalo sammunut) ja kun virrat kääntää kokonaan pois samainen piiri maadottuu.
Niin meinaat, että kytkee suoraan laturin persiiseen eikä säätimelle?
BussMAN kirjoitti:
13 Loka 2019 16:57


Starttaamisen esto ohjaus moottorin käydessä,,,, voitaisko se ottaa kuten Jule kirjoitti?
Veikkaan, että tämä asia on jätetty kuljettajan osaamisen varaan :lol: En ole tosin kokeillut starttinapin painamista moottorin käydessä, mutta jotenkin en usko tämän ikäisestä vielä moista ominaisuutta löytyvän
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

Jule
Kansleri
Viestit: 1496
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja Jule » 15 Loka 2019 19:58

leemu kirjoitti:
14 Loka 2019 17:09

Niin meinaat, että kytkee suoraan laturin persiiseen eikä säätimelle?
Siis meinastin että tökkää sen siihen mihin se herätevirta normaalistikin tulee, jos on ulkoinen säädin niin yleensähän se kai menee sen säätimen kautta valolle, mutta sähköisesti sillä ei oikeastaan pitäisi olla merkitystä kumpaan paikkaan sen tökkää, ainakin normaalisti säätimeltä valolle ja laturille menevä nasta on yksi ja sama, mutta onhan se tietysti mahdollista että tuostakin on olemassa joku toteutus jossa säädin osaaa irroittaa latauksen valopiirin laturista.

leemu
Ajoneuvos
Viestit: 561
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu » 16 Joulu 2019 15:01

Ei ole ihmeiden aika ohi.
Auton mukana irtaallaan tullut, ketjussa aiemmin mainittu ilmawebasto on tällä päivämäärällä testattu ja vastoin kaikkia ennakko-odotuksia todettu toimivaksi :shock:

Tarkoitus oli asentaa se etupäähän lämmittämään "oleskeluosastoa", mutta nyt aloin pähkäilemään, että olisiko kuitenkin hyödyllisempää laittaa se palvelemaan takapään makuuosastoa :roll:
Etupäähän saa kuitenkin ilpillä nopeaa lämpöä, sikäli kun tarvis vaatii.
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

leemu
Ajoneuvos
Viestit: 561
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu » 21 Tammi 2020 13:17

Pääsin livahtamaan viikonvaihteessa hiukan tämänkin kimppuun välillä.
Täräytin kuppiterällä reiän takatallin pohjavaneriin ja tälläsin webaston siihen.
Sain järjesteltyä polttoainetta ja johtosarjankin sain ujutettua sisälle. Säätöpotikka on makuuhuoneen seinässä ja virtajohdot tuleva tällähetkellä vessan vieressä olevaan komeroon.
Jostain pitäisi saada kikkailtua johdot p*skatankin päälle ja siitä eteenpäin huumoriakustolle.
Kiinasta tilatun pako- ja paloilmaputken laittelin paikoilleen. Pakoputken pää tuli vasemman helman alle, sitä täytyy jatkaa vielä kymmenkunta senttiä, että tulee varmasti käryt pois auton alta.
Paloilmaputken suodattimen tyrkkäsin poikittaisen runkopalkin reiästä läpi.
On se kiinalainen ihme julli, pakoputki vaimentimineen, paloilmaputki ja suodatin. Mukana klemmarit ja kiinnitysruuvit vaimentimelle. Postilaatikkoon kannettuna vajaat 12€ :lol:
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

leemu
Ajoneuvos
Viestit: 561
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu » 21 Tammi 2020 18:32

Lämpimän ilman jakelu on vielä hiukan auki.
Ylös tullaan makkarin vasemmasta etunurkasta, mutta sen jälkeen en vielä tiedä.
Pähkäilen, että tekisikö jonkinlaisen kanavan kohti perää, johon sitten puhkoisi reikiä matkalle vai tyytyisikö laittamaan vaan jonkin venttiilin kanavan päähän tuohon etunurkkaan :roll:
Samaten en ole osannut päättää, että ottaisinko lämmittimelle ilmaa ulkoa vai sisältä autosta.
Takatallista ei lie ainakaan paras ottaa, mielessä kummittelee mahdollinen hajuhaitta siellä sijaitsevasta webaston(jen) naftatankista..
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

Jule
Kansleri
Viestit: 1496
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja Jule » 21 Tammi 2020 18:46

Juuri tässä oli jokin topikki aiheesta, jossa pähkälitiin että sen webastolle tulevan imuilman voisi jonkin 3 tie venttiilin läpi ottaa, niin että tiukoilla pakkasilla voisi kierrättää sisäilmaa enemmän kuin syyskosteilla.

Vastaa Viestiin