Leemun Lahtikko

Kerro omasta projektistasi
leemu
Rattiamiraali
Viestit: 374
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu » 19 Touko 2019 12:11

Timppa kirjoitti:
19 Touko 2019 09:55
Ei korjaantunu mullakaan tiivistesarjalla , vaihtoon meni koko venttiili . Taitaa olla mahdoton saada sarjan vaihdolla elvytettyä .

Juu, tässähän tulee se hauskuus, että edes kirjat ei tunne näin vanhoja enää. Aika tuskien taival voi tulla uuden venttiilin löytämisestä.
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

BussMAN
Ajoneuvos
Viestit: 652
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 19 Touko 2019 21:01

leemu kirjoitti:
19 Touko 2019 12:11
Timppa kirjoitti:
19 Touko 2019 09:55
Ei korjaantunu mullakaan tiivistesarjalla , vaihtoon meni koko venttiili . Taitaa olla mahdoton saada sarjan vaihdolla elvytettyä .

Juu, tässähän tulee se hauskuus, että edes kirjat ei tunne näin vanhoja enää. Aika tuskien taival voi tulla uuden venttiilin löytämisestä.
Huonosti tarjolla korjaus sarjoja nykyään, eletään komponetin vaihtokautta ja paljolti vikaa runkoosissa , vanha mukaan ja trailcon tai skuba tiskille löytynee korvaava hintaluokka alle 100€-400€.

leemu
Rattiamiraali
Viestit: 374
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu » 25 Touko 2019 13:47

neppi kirjoitti:
07 Touko 2019 12:06
Ryöstely on rumaa.
Niin on ja kosto tuli heti.
Edellä mainittu 10A jännitteenalennin on istuskellut kojelaudalla radion vieressä ja itseasiassa sen takana ei ole ollut muita laitteita kuin radio ja antennivahvistin.
Kuljettajan ympäristössä on kohteita joihin on aiemmin tullut 12V otettuna vain toiselta ajoakulta. Nohevana nuukajussina lainasin juurikin tämän kaapelin erotusreleen kytkentään. 'se kun oli sopivan kokoinen ja 12V "hermokeskus" on sopivasti viereisessä luukussa nähden nykyisten hupiakkujen sijaintiin.
Neropattina meinasin, että siirrän jännitteenalentimen kojelaudalta sinne 12V taulun viereen, syötän sille 24V hupiakuilta ja taas ulostulevan 12V samaan liittimeen mihin aiemmin tuli johto toiselta ajoakulta. Sitten voisin ottaa sieltä kuljettajan vierestä sähkön radiolle ja antennille.

Muuten hyvä, mutta alennin suuttui asemapaikan muutoksesta :shock:
Aiemmin se on rokannut ihan ok, radio on ollut toisinaan auki kun olen autossa touhunnut.
Nyt kun se on eri paikassa, niin ulostuleva jännite on 21V :shock: Mitähän hittoa sille justiin tapahtui? Tapojeni vastaisesti en edes pudottanut sitä matkalla tai kolhinut muuten :lol:
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

Jule
Kansleri
Viestit: 1286
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja Jule » 25 Touko 2019 15:03

Maapiuha irti?

leemu
Rattiamiraali
Viestit: 374
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu » 25 Touko 2019 22:44

Jule kirjoitti:
25 Touko 2019 15:03
Maapiuha irti?
Siinähän se.
Kytkennän tarkistus ja kaikki pelaa.
On muuten aika villi värkki sikäli, että jos 12V puolelta katoaa maadotus, niin päästää tosiaan melkein täyden jännitteen läpi :shock:
Voi pahimmoilleen nousta savu parista paikasta :lol:

Sain hoideltua erotusreleen kytkennän loppuun.
Tai no merkkivalo on vielä pieni kymysysmerkki.
Sietääkö se olla tavallinen hehkulamppu? Ohjeläpyskässä mainitaan ledi, mutta sellaista nyt ei sattunut olemaan :roll:
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 2584
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja neppi » 26 Touko 2019 01:03

Ei sitä lanppua tarvi kytkee. Mokkulan maa on pakollinen, loput vapaaehtosia. Yks ledi lisää kojetaulussa, josta ei kohta enää muista et mitäs toi oikein vilkuttaa...

leemu
Rattiamiraali
Viestit: 374
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu » 26 Touko 2019 08:01

neppi kirjoitti:
26 Touko 2019 01:03
Ei sitä lanppua tarvi kytkee. Mokkulan maa on pakollinen, loput vapaaehtosia. Yks ledi lisää kojetaulussa, josta ei kohta enää muista et mitäs toi oikein vilkuttaa...
Juuei, mutta turha informaatio on kivaa :lol:
Pelaako tuollainen rele muuten molempiin suuntiin?
Eli latautuuko ajoakut myös sen jälkeen, kun hupiakut on ladattu täyteen maasähköstä?
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1153
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Neoplan N214 SHD
Location: vantaa
Viesti:

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja pelti » 26 Touko 2019 08:06

Mulla Motonetin "venerele". Aurinkokennot lataa vapaa-ajan akkua. Kun niiden jännite nousee tarpeeksi, rele kytkee starttiakut kiinni. Eli toimii "väärinkin" päin
peltiliiteri.com

Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 2584
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja neppi » 27 Touko 2019 00:47

BlueSea toimii molemmin päin.

leemu
Rattiamiraali
Viestit: 374
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu » 27 Touko 2019 05:57

pelti kirjoitti:
26 Touko 2019 08:06
Mulla Motonetin "venerele". Aurinkokennot lataa vapaa-ajan akkua. Kun niiden jännite nousee tarpeeksi, rele kytkee starttiakut kiinni. Eli toimii "väärinkin" päin
neppi kirjoitti:
27 Touko 2019 00:47
BlueSea toimii molemmin päin.
Näin mää sitä vähän arvelinkin, kuukle vaan kertoili jostain toisenmerkkisestä joka ei osannut ladata ajoakkuja hupiakkujen puolelta :roll:

Televisiolle täytyisi keksiä uusi paikka. Päätin just yhtenä päivänä, että ilpin sisäyksikkö tulee siihen missä töllö on nyt.
Ihan vaan siksi, että muualla siitä ei varmasti ole ajon aikana iloa.
Ja voin kuvitella sen riemun, kun aurinko paistaa muutaman neliön lasiruudusta päin näköä ja useampi sata kiloa rautaa hohkaa vieressä tulikuumana :lol:
Ulkoyksikölle keksin mielestäni hyvän paikan.
Nostan ajoakut nykyisen kotelon kannen päälle ja teen jonkinlaisen laatikon, niin ne jää sohvan alle. Pitäis just mahtua.
Sitten leikkaan akkukotelon vallan pois ja teen tilalle raudat joiden paalle ulkoyksikkö saadaan roikkumaan.
Paikka on siis kuljettajan puoleisen etupyörän takana helman alla.
Muuta paikkaa ei oikein ole jos meinaa saada sisäyksikön eteen. Tai menee putkien mitta ainakin tolkuttomaksi, jotai 6-7metriä tulee nytkin kun vähän täytyy kierrellä.

Leima loppuu keskiviikkona :shock: Ei taida ehtiä edes näytölle, poljinventtiilistä ei ole vielä hajuakaan. täytyy soitella tänään perään onko etsinnät tuottaneet tulosta :roll:
Tietty jos koittaisi saada sen vanhan pitämään edes jotenkin ja reuhaisi sen kiireellä takaisin paikalleen, sais edes vikalistan :roll:
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

BussMAN
Ajoneuvos
Viestit: 652
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 27 Touko 2019 10:32

Purkaamoilta vois löytyä ja arviointi esim ulkonäön perusteella ” onko vuotamaton” , oletus kuorma- autoissa
sama malli ja helppo irroitaa korista.

Ilp ulko yksikkö tykkää varmaan puhtaasta ympäristöstä, ajossa käytettäessä toiminta ympäristö ilman ja tärinän suhteen
jonkin asteen ongelma,( jos ei käytä ajossa umpikotelo)....

”4 kw” suuruusluokan jäähd teho lisää mukavuutta ( linja autossa 20-30 kw siellä tietenkin jäähdytetään 50-60
mummoa myös, kuluttaa jopa yli 5 litraa satasella polttoainetta kesähelteellä pitäis olla fakta tieto, korjatkaa
jos virheellinen)

Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 2584
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja neppi » 27 Touko 2019 11:00

Ilmalämpöpumppuasentaja sanoi et yli neljä metriä pitäis olla putkea yksiköiden välissä. 7m > 4m. Matikanopettaja sanoi et yksiköt pitää merkitä. Ite en Horrorissa merkinny ja siks se ulkoyksikkö ehkä hajos.

leemu
Rattiamiraali
Viestit: 374
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu » 27 Touko 2019 12:51

Naamakirjassa oli kuvia, kun ulkoyksikköä oli kuskattu useampi vuosi helman alla. Ei ollut ihan pahan näköinen.
Aattelin vähän jotain roiskesuojaa tehdä, ettei kuution kivet suoraan lennä pyörästä :lol:
Kylkeen ehkä joku reilun kokoinen säleikkö kohdalle, niin vaihtuu ilma varmasti.

JVG:ltä ja Munsalasta oon kysellyt, ei tiedä vielä löytyykö.
Osatorilla ei oo (liian kätevää muutenkin, kun siihen olis 5kilsaa kotopihasta :lol: )
Onnin autosta lupas selvitellä jos euroopasta löytyy jostain vanhaa varastoa, uusiahan ei luonnollisesti enää tehdä.

Täytyykin muistaa toi merkintä, jos olis sitte pitkäikäinen :mrgreen:
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 2866
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M Berkhof -87
Location: Vihti

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 27 Touko 2019 15:51

Kyllä se ulkoyksikkö tärinää sietää - sehän tärisee ihan ammatinsa puolesta. Omastani onnistun jääkerroksen avulla saamaan ilmat pihalle. Oli tammen lehti tukkinut Chunikan valuma-aukon.

Pölyähän nuo kennot keräävät alustassa ollessaan, mutta niitä voi paineilmalla puhdistella. Röllissä tuo oli lähes umpinaisessa sivuluukussa ja tuotti silti kylmää tai kuumaa tilanteen mukaan. Muutama kokispurkin kokoinen reikä oli pohjavanerissa ja kovalla helteellä pidin sivuluukkua auki. Talvella se kävi luukku kiinni ja piti peruslämmöt ihan hyvin.
E=mc²±3db

Jule
Kansleri
Viestit: 1286
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja Jule » 27 Touko 2019 16:28

neppi kirjoitti:
27 Touko 2019 11:00
Ilmalämpöpumppuasentaja sanoi et yli neljä metriä pitäis olla putkea yksiköiden välissä. 7m > 4m.
Siellä ilpin sisällä on yleensä kylmäaine mitoitettu jonkun 5m pitkän putkiston mukaan. Jos putkisto on merkittävästi lyhyempi on kone ylitäytetty, joka rasittaa sitä. Vastaavasti jos putkisto on mrkittävästi pidempi täytyy kylmäainetta lisätä. Noita kylmälaitteita asennusten lisäksi myös huoltavat firmat voivat tehtä tuon kylmäaineen määrän vähentämisen/ lisäämisen vastaamaan putkiston pituutta. Siinä ilpin perusasennuksessahan ei kylmäainetta käsitellä ollenkaan, vaan se on koneessa valmiina, asentaja vain tyhjiöi systeemin ja avaa sitten hanat.

BussMAN
Ajoneuvos
Viestit: 652
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 27 Touko 2019 19:14

Ilp onko mahdollista,laittaa ulkoyksin päähän letkuilla 1-2m ( tai voiko putkia taivutella?) , kun olis tarve kenno kiinnittää teline saranoilla niin takana oleviin laitteisiin pääsin kätevästi ( vesisäiliöt,pumput, akut ym) . Kysyin ILP asentajalta letku ja autoon asennus mahdollisuutta, ei vastausta tai ei ymmärtänyt tai ymmärsi vikaan...

leemu
Rattiamiraali
Viestit: 374
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu » 28 Touko 2019 05:38

BussMAN kirjoitti:
27 Touko 2019 19:14
Ilp onko mahdollista,laittaa ulkoyksin päähän letkuilla 1-2m ( tai voiko putkia taivutella?) , kun olis tarve kenno kiinnittää teline saranoilla niin takana oleviin laitteisiin pääsin kätevästi ( vesisäiliöt,pumput, akut ym) . Kysyin ILP asentajalta letku ja autoon asennus mahdollisuutta, ei vastausta tai ei ymmärtänyt tai ymmärsi vikaan...
Ainakaan minä en käsitä, että miksi ei voisi.
Käytetäänhän noita joustavia putkia/letkuja myös autojen ilmastointilaitteissa.

JVG:llä ei ole poljinventtiiliä, Paimelassa oltiin melkoisen toiveikkaita, että pitäisi löytyä. Pitää loppuviikosta soitella onko ehtinyt tutkimaan.
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

Jule
Kansleri
Viestit: 1286
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja Jule » 30 Touko 2019 17:00

Kyllähän se nyt teknisesti on mahdollista ulkoyksikkö lekun perään laittaa, letkun pitää tietysti olla sellaista että se kestää tuon kylmäkäytön, mutta eiköhän esim autoissa käytetyt ilmastointilaitteiden letkut ole soveltuvia. Käytössä pitää sitten huolehtia että se ulkoyksikkö pysyttelee tukevasti paikallaan, eikä kaadu tms. Lisäksi niissä koneissa on asetettu usein jotkin määritellyt asennuskorkeudet sisä- ja ulkoyksikön välille, mutta tuon pystyy kyllä ottamaan huomioon, eikä sitä ulkoyksikköä ole mihinkään kuoppaan tarkoitus pudottaa.

Ne kylmäainepuktetkin ovat niin pehmeitä että asennuksessa ne taivutellaan ihan käsin, mutta ei niitä jatkuvasti voi taivutella.

leemu
Rattiamiraali
Viestit: 374
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu » 04 Kesä 2019 18:54

Nyt näkyy valoa tunnelin päässä.
Mitä ilmeisemmin sopiva venttiili on löytynyt, ja vieläpä tuosta melkein naapurikyliltä :D
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

leemu
Rattiamiraali
Viestit: 374
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu » 22 Kesä 2019 09:08

Eilen koitti ilon päivä.
Appiukko kävi alkuviikosta hakemassa poljinventtiilin.
Laittakaa näiden vanhojen romujen kanssa nimi Turun telipalkki Oy korvan taa, on aika reilusti vanhaa rompoolia.
Eilen sain ehjän venttiilin paikalleen ja siivoiltiin ylimääräiset moskat pois autosta.
Meinasi olla värkki vallan uponnut pihaan, mutta lähti liikekannalle kuitenkin vähän houkuttelemalla.
Käytiin appiukon kanssa ajamasa pieni lämmittelylenkki ja kammettiin auto toisinpäin pihalle.
Öljyt pitäisi vielä vaihtaa ja käydä suikkapäältä anomassa leimaa.
Kuskin sivulasille on jotain tehtävä, on niin pahasti sumussa, että hyvä kun läpi näkee.
Voi olla, että tällä aikataululla ei ehdi muuta, kuin napauttaa sisemmän lasin säpäleksi..
Viimeksi muokannut leemu, 22 Kesä 2019 09:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

leemu
Rattiamiraali
Viestit: 374
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu » 22 Kesä 2019 09:21

Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

leemu
Rattiamiraali
Viestit: 374
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu » 25 Kesä 2019 16:52

Tänään oli jännää.
IMG_20190625_141010.jpg
Ja hyvin kävi.
Etujarruissa oli 25% heittoa, mutta kelpasi. Ei paha talven seisonnan jäljiltä, suoraan ajoin konttorille viitisentoista kilometriä enkä koskenut edes räikkiin lähtiessä.
IMG_20190625_143812.jpg
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 2584
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja neppi » 26 Kesä 2019 01:48

Mitämitä?!? Onks sulla kylähulluauto joka liikkuu ja jolla saa oikeesti ajaa???

Hyvin teit!

leemu
Rattiamiraali
Viestit: 374
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu » 26 Kesä 2019 06:02

neppi kirjoitti:
26 Kesä 2019 01:48
Mitämitä?!? Onks sulla kylähulluauto joka liikkuu ja jolla saa oikeesti ajaa???

Hyvin teit!
Joo, eikä se menny edes rikki 30 kilometrin ajomatkalla :shock: :lol:
Perjantaina ensireissulle :D
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

leemu
Rattiamiraali
Viestit: 374
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu » 28 Kesä 2019 05:41

Eilen illalla vaihtelin moottoriöljyt sekä turbon suodattimen ja putsasin lingon.
Linko oli melko sittainen, reilu puolen sentin pikikerros.

Kuinka selvästi tuosta lingosta pitäisi kuulua ääni kun moottori sammutetaan? Minen onnistu kuulemaan mitään, liekkö toimii enää :?
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

Vastaa Viestiin