Volvo b9m vm. 86 Projekti alkaa

Kerro omasta projektistasi
Jule
Kansleri
Viestit: 1287
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Volvo b9m vm. 86 Projekti alkaa

Viesti Kirjoittaja Jule » 15 Elo 2019 19:04

Tuon vikakoodin lukeminen sieltä ABS yksiköstä ei toisaalta mitään kovin erikoisia laitteita tarvitse, suurin kynnys tossa meidänkin autossa on se sovitinadapteri jolla obd-lukijan saa liitettyä siihen merkkikohtaiseen liittimeen.

7thLegion
Rattimajuri
Viestit: 156
Liittynyt: 16 Loka 2018 16:47
Truck: Volvo b9m
Location: Siilinjärvi

Re: Volvo b9m vm. 86 Projekti alkaa

Viesti Kirjoittaja 7thLegion » 24 Elo 2019 15:39

Tässä suunnitellu, että jahka suapi rahhoo (en kuulunut eurojackpot porukkaan :oops: ),niin investoin 285w aurinkopaneeleita 6kpl( arvioni määrästä),mppt keskuksen, ja 2kpl 185ah tavan ajoakkuja hupipuolelle. Tulin siihen lopputulokseen että on lähes toivotonta yrittää tehä niin että pärjäisi edes 2vrk puskaparkissa omilla hupiakuilla. Ilmalämpöpumppu vie n.500-600w/tunti. Muut ehken 200w. Ei pärjää pelkillä akuilla mitenkään edes sitä paria päivää ilman että latailee sitten jollain tunti tolkulla. Tai siis pärjää, mutta sitten akkuja on oltava 6 tms, ja ne jo maksaa 2000€.... Siitäpä se ajatus sitten lähti. Elikkäs. Haluaisin että saan paneeleista n. 1500w, niin miten ne kytketään? Ja pitääkö niiden tuottama sähkö mennä akkujen kautta aina? Ajattelin että jos max teho 1500w, käytännössä silloin jos saa 700w, niin sehän menee käyttöön suoraan, eli ei ole tarkoitus sen kummemmin jemmata muuta kuin sen 2 akun verran hätävaraksi. Paneelit löysin halvalla, uutta tekniikkaa olevat 285w 115€/kpl. Kukaan ei ossoo neuvoa. Montako paneelia tarvitsen että saan sen 1500w, minkälainen mppt niille, miten paneelit kytketään montako sarjaan ja sitten rinnan? Ja mitä muuta pitää huomioida.

Jule
Kansleri
Viestit: 1287
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Volvo b9m vm. 86 Projekti alkaa

Viesti Kirjoittaja Jule » 24 Elo 2019 16:40

Aika laaja kysymys, mutta panelit kytetään siihen säätimeen, säätimen vaatimalla tavalla (sarjaan/rinnan tai niiden yhdistelmä), säädin lataa akustoa, ja akustosta otetaan virtaa normaalisti. Jos aurinko tuottaa enemmän sähköä mitä kulutetaan se menee akkuun talteen niin kauan kunnes akku on täysi.

Jos sulla on 285Wp panelit, niin se tarkoittaa että niistä lähtee se 285W silloin kun taivas on aivan pilvetön, panelit ovat täysin suoraan kohti aurinkoa, ja ne ovat mahdollisimman viileät.

Optimiratkaisu olisi jos lataussäädin olisi yhdistelmä laite jossa on invertteri, maasähkölaturi ja aurinkokennolaturi kaikki samassa paketissa. Kun vertti ja aurinkolaturi ovat erilliset, ne saattavat mennä toisistaan sen verran sekaisin että kumpikaan ei lataa, mutta tämä tietysti vaan kun maasähköä ja aurinkoa on tarjolla.

BussMAN
Ajoneuvos
Viestit: 655
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Volvo b9m vm. 86 Projekti alkaa

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 24 Elo 2019 18:40

Kannattaa huomioida Julen texti!
Kwh mittarilla selviää vrk tarve ja arvioimalla hetkellinen tarve (max teho) , tekee testin verkkosähköllä.
Ehkä ei kannata maximoida aurinkokennomäärää, helpoiten pääsee 2 vrk tavoitteeseen pienellä agrikaatilla tuottaa tarvittaessa lisä kilowatit suoraan kohteeseen,jos ei ympäristö estettä,löytyy hiljaisijakin bensa / kotelo malleja,, aurinkopäivinä voi ilpin saada pyörimään ja kopin jäähdytettyä ei tarvii olla kuin pilvi tai puu varjostus niin tehot laskee ja huomioitava asateella /” aurinkotuotanto ” aja ulkopuolella , lämmitys/ muu sähköntarve..
Parilla kennolla ylläpitää hupi/ ajoakut täynnä ( max tuotto suomessa n. 15A / 24 v järjestelmään ) kotiparkissa ja
pikkulisä retkellä .. ( jääkaappi, valosähkö ym pien kulutus hoituu )

7thLegion
Rattimajuri
Viestit: 156
Liittynyt: 16 Loka 2018 16:47
Truck: Volvo b9m
Location: Siilinjärvi

Re: Volvo b9m vm. 86 Projekti alkaa

Viesti Kirjoittaja 7thLegion » 24 Elo 2019 23:35

Juurikin julen mainitsemaa laitetta tarkoitankin, tämmöstä: https://www.vapaakauppa.net/hybridilait ... n-50a.html. ilpin kulutus on mitattu mittarilla, muut laitteet on hankittu mah vähän kuluttavina, niistä ei juurikaan tule kulutusta, niin sillä 700-800w/t pärjätään hyvin. Meillähän on kaikki sähkösyöpöimmöt kaasulla, kuten uuni ja hella. Jääkaappi on sähköllä, mutta vie 20w/t, wc 15w/t, valaisimet hommataan led, niistä ei juuri kerry. Tv vie sen 100w.
No pitää viellä laskea paperille kaikki, mutta n.700-800w, niin siitä lähti se ajatus että tuplaten pitäisi paneeleista irrota, eli 1700w, kun sitä ei saa kuitenkaan niin jos sen 700w saisi käytännössä.

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 2867
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M Berkhof -87
Location: Vihti

Re: Volvo b9m vm. 86 Projekti alkaa

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 25 Elo 2019 00:12

Uskoisin toin 1700W paneelitehon riittävän liiankin hyvin tuohon tarkoitukseen. Mökillä revin kuudella 270W paneelilla pahimpina kulutuspäivinä 10kWh tuottoa ja sähköä otetaan järjestelmästä melko surutta. Pohjakulutus on sellaista 100-200W. Jääkaappi, läppärit, telkkari, sähköpyörien akkulaturit jne....sekä syöppöinä kaivonpumppu, induktioliesi, kahvinkeitin, mikro, astianpesukone. No nuo on hetkellisiä. Tuon pesukoneen käytön, kun ajoittaa keskipäivälle niin voiton puolella pysytään maaliskuulta lokakuun puoleen väliin.

Aluksi ajattelin rakentaa tuohon 24v rinnakkaisjärjestelmän valaistukselle, mutta nyt olen luopunut suunnitelmasta. Invertteri vie sen minkä vie - ensimmäisenä kautena sammuttelin sitä yöksi, mutta kulutus on niin pientä - ei maksa vaivaa. Nykyään mökillä palaa valoja läpi yön ja sähköpyöräkin saa olla latauksessa.

Pitäisin tärkeänä isoa akkukapasiteettia. sillä saa puskuria pilvisille päiville ja akut voi ladata täpötäyteen roikalla sitten kotipihassa. Off Grid-mökillä tuo ei onnistu - syksyllä lataus jää väkisinkin vajaaksi ja sydäntalvella paneelikentässä ei tapahdu juurikaan mitään ja järjestelmä sammuttaa itsensä.
E=mc²±3db

Jule
Kansleri
Viestit: 1287
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Volvo b9m vm. 86 Projekti alkaa

Viesti Kirjoittaja Jule » 25 Elo 2019 11:30

Sehän tuossa on hyvä että jos systeemi jää hieman vajaatehoiseksi, niin siihen voi helposti lisätä akkuparin. Sen lisäksi että puhdas akkukapasiteetti kasvaa, myös sen latauksen vastaanottonopeus kasvaa.

Lyijyakuillahan yksi merkittävä tekijä on sen suhteellisen pieni virranvastaanottokyky. Isommalla akustolla myös latausteho kasvaa, ei tietysti suhteessa akuston kokoon, mutta absoluuttisesti.

Litium akuston yksi suurimpia etujahan on sen nopea lataus, eli jos vaan laturissa riittää potkua sen saa ladattua paljon helpommin ajon aikana täyteen, kun tyhjän lyijyakun lataaminen ottaa väkisinkin vuorokauden verran.

7thLegion
Rattimajuri
Viestit: 156
Liittynyt: 16 Loka 2018 16:47
Truck: Volvo b9m
Location: Siilinjärvi

Re: Volvo b9m vm. 86 Projekti alkaa

Viesti Kirjoittaja 7thLegion » 29 Elo 2019 14:21

Leima tuli ilman huomautuksia! Olihan päivä. Meillä oli varattu aika klo.9:00 kuopion rekkahuoltoon jarrusäätöön/testiin. No eihän se perhana lähteny aamulla käyntiin sitten millään. Vaimo pumppasi syöttöpumpulta, pyörähti ja aina sammui. Pari kolme kertaa näin, sitten jerrykannulla 20ltr lisää tankkiin, sama homma. No, lopulta jäi pyörimään. Alkaa mennä hermo tuohon löpöletkuun. Eli katsastuksessa sen näin. Tähän on vaihdettu uusi löpötankki, noh, joku on päättäny vetää tankilta koneelle löpöletkun puutarhaletkulla!! Luulin että sitä on koneelta päin vain pikkupätkä mutta paskat, se on koko letku. Tämä kun seisoo useamman päivän, puhumattakaan viikoista niin satavarmasti saa pumpata käyntiin. Nyt kun pääsi autoa katselemaan altapäin montusta niin ai että olisi helppo ja nopea homma vaihtaa tuo letku. Tähtihallissa taasen tuo on hyvä hermosen ja erityisen laihan asentajan hommaa, Sama homma monen muunkin jutun kanssa. Noh. Saatiin auto käyntiin, päästiin rekkahuollolle eikä oltu kuin 5 min myöhässä. Sitten menikin kuin elokuvissa. Jukoliste miten hyvä palvelu, ja ammattitaitoinen asentaja. Säädettiin jarrut kohilleen, ja tehtiin paperit. Meni n.1,5t. Muuten oli kaikki ok, mutta oikea etunen jäi vähän laahaamaan, raja on 1 niin oli 1,4. Säädettiin ja säädettiin, aina jäi. Ja sinne jäi myös painetta 0,2bar. No lopulta se laukesi itsestään ja arvo jäi 0,7. Käytön puutetta varmaan kun ei ole ajettu n.3 viikkoon. Jarrut oli hyvät, ei olis uskonu, mutta nyt kun on ite ollu testissä mukana niin uskottava se on. Samalla saatiin täytettyä rasvarin säiliökin. Eli jarrujenkehintä, laput jarruista ja rasvarin täyttö oli yht.150€, iloisena maksoin. Sitten soitto kuopijjoon k1 katsastukseen särkiniemeen että päästäänkö aiemmin kuin varattuaika niin sopi. Sinne siis. Siellä oli katsastus palokaasutestin kanssa 57€! Ei harmittanu maksaa, kuten ei harmittanu tuokaan jarrukehintä. Ihan älyttömän hyvä palvelu. Ystävällinen ja asiantunteva katsastaja. Katsoi tarkkaan, huomasi senkin jarruletkun jonka vaihdoin, onneksi tajusin asentaa niin että näkyi tekstit alas. Ei löytyny mitään huomautettavaa, päin vastoin kehui autoa! Ja täytyy myöntää, on kyllä pirun hyvän näköinen alta. Ei ole ruoste raiskannut. Perkule kun saisi jonnekkin montulle niin pesisi kunnolla koko alustan puhtaaksi ja tervaisi koko vehkeen niin olisi huoleton peli. Noh mutta, saapi ainakin vuoden nyt ajella huoletta.

7thLegion
Rattimajuri
Viestit: 156
Liittynyt: 16 Loka 2018 16:47
Truck: Volvo b9m
Location: Siilinjärvi

Re: Volvo b9m vm. 86 Projekti alkaa

Viesti Kirjoittaja 7thLegion » 29 Elo 2019 18:55

löpöletku...
Liitteet
20190829_093645.jpg
20190829_113906.jpg

BussMAN
Ajoneuvos
Viestit: 655
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Volvo b9m vm. 86 Projekti alkaa

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 29 Elo 2019 20:24

Tuo jos ei sula kaasuöljyssä niin se kovettuu ja katkeaa, huonosti ainskin sietää alipainetta.

7thLegion
Rattimajuri
Viestit: 156
Liittynyt: 16 Loka 2018 16:47
Truck: Volvo b9m
Location: Siilinjärvi

Re: Volvo b9m vm. 86 Projekti alkaa

Viesti Kirjoittaja 7thLegion » 08 Syys 2019 20:16

Niinpä niin. Kuten porukka sanoi tuurissa että toinen akku sökönä sulla, niin totta. Kotipihassa eikä inahdakkaan vaikka 300km on ajettu, akkulaturilla piti pistää käyntiin tuurissakin. Uskomatonta mutta totta. Eli se auton mukana tullut 12v 1500w inventteri hajotti akun. Ei sitä verttiä käytetä muuten kuin ajon aikana, ja pelkästään jääkaappi on päällä, ja se ei vie kuin max.10w/t, niin silti se sai akun mäsäksi. Tässähän oli akut mäsänä kun ostin, tai siis toinen akku oli huono ja toinen ihan hyvä, kunnes unohdin pikku hiprakassa lataukseen ja keitin ne molemmat pilalle. Eli se vertti oli hajottanut senkin. Verttihän ei toiminut ennen kuin nyt kesällä kun sain korjattua sen. Jos olisin tiennyt niin olis ollu halvempi nakata järveen se. Nyt männöö 400€ vähän turhaan, olis pitäny minun tajuta että ei kannata kytkeä sitä. Noh, tietääpähän nyt tuonkin.

Jule
Kansleri
Viestit: 1287
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Volvo b9m vm. 86 Projekti alkaa

Viesti Kirjoittaja Jule » 08 Syys 2019 20:23

Jos sulla on 24V järjestelmässä 12V vertti kytkettynä vaan toiseen akkuun, niin akku kuolee varmasti.

7thLegion
Rattimajuri
Viestit: 156
Liittynyt: 16 Loka 2018 16:47
Truck: Volvo b9m
Location: Siilinjärvi

Re: Volvo b9m vm. 86 Projekti alkaa

Viesti Kirjoittaja 7thLegion » 08 Syys 2019 20:28

Ja nyt kun meillä oli kerrankin rahhoo tankata tankki täyteen saatiin kulutus selville. Se on 25ltr/100km. Ei paha, kun ajelin 100-120kmt n.200km ja sitten 100km ensin hiekkatietä ja sitten kapeaakin kapeampaa kuoppaista ja mutkaista asfalttietä, niin joutu koko ajan jarruttamaan ja kiihdyttämään. Elikkäs kännykän navigaattori ohjasi tuuriin mennessä soratielle :lol: ....
Takas tullessakin yritti sitkeästi ohjata millon minnekkin, mutta iskin vastapalloon takasin ja katsoin kartasta ja ajelin vanhan ajan tyylillä, ja huvikseni seurasin navin eksytys yrityksiä.
Liitteet
20190906_172439.jpg

7thLegion
Rattimajuri
Viestit: 156
Liittynyt: 16 Loka 2018 16:47
Truck: Volvo b9m
Location: Siilinjärvi

Re: Volvo b9m vm. 86 Projekti alkaa

Viesti Kirjoittaja 7thLegion » 08 Syys 2019 20:32

Jule kirjoitti:
08 Syys 2019 20:23
Jos sulla on 24V järjestelmässä 12V vertti kytkettynä vaan toiseen akkuun, niin akku kuolee varmasti.
Jep, semmonen tuli auton mukana enkä tienny/tajunnu tuota, etenkään kun ei ollu tarkotuskaan käyttää muuhun kuin ajonaikana jääkaapille. Nyt tiedän.

7thLegion
Rattimajuri
Viestit: 156
Liittynyt: 16 Loka 2018 16:47
Truck: Volvo b9m
Location: Siilinjärvi

Re: Volvo b9m vm. 86 Projekti alkaa

Viesti Kirjoittaja 7thLegion » 11 Syys 2019 08:04

Tarvitsen ylläpitolaturin akuille. Tekeekö tuolla mitään, tai onko parempia/halvempia vaihtoehtoja? En ala tilaamaan kiinasta. Yritän elvyttää tuon invertterin rikkoman akun, ja muutenkin eikös tuommonen kannata olla.
Liitteet
Screenshot_20190911-080037_Samsung Internet.jpg

Brian
Kuski
Viestit: 31
Liittynyt: 24 Heinä 2018 21:36
Truck: Volvo Wiima -64
Location: Savonlinna
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Volvo b9m vm. 86 Projekti alkaa

Viesti Kirjoittaja Brian » 11 Syys 2019 13:53

Minulla on tuollainen Telwin ja hyvä vehje on, mutta jos pelkäksi ylläpitolaturiksi hommaat niin luulisi halvemmalla jonkun perinteisemmän mallin saavan. Esim Bentonin bx2:sta saa noin satasella https://www.jussinmaki.net/autosahko/tu ... /1703-BX2/

Tuolla Telwinin akkujen elvytystoiminnolla olen saanut heräilemään akkuja jotka eivät perinteillä laturilla herää.

Jule
Kansleri
Viestit: 1287
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Volvo b9m vm. 86 Projekti alkaa

Viesti Kirjoittaja Jule » 11 Syys 2019 19:08

Ainakin yhden akku-ukon mukaan ylläpitolaturi on eri asia kuin akun ylläpitäjä.

Tuo "ylläpito" toiminnallisuus on usein, kuten tuossakin tuotekuvauksessa mainitaan, auton sähköjärjestelmän ylläpitoon esim akunvaihdon ajana, tai sitten esim akun herättelyä, jossa palautetaan osittain menetettyä kapasiteettia.

Mä laitoin harrastepelin akkuun bentonin älylaturin kiinni talveksi kun kuvittelin että se soveltuu ylläpitolaturiksi. Keväällä akku oli piloilla.

Eli jos hankkii laturin jonka tarkoitus on pitää akku latingissa ja kunnossa kuukausien ajan, siihen pitää hankkia nimenomaan siihen tarkoitukseen tarkoitettu, tai sen osaava laturi, jota tavallinen älylaturi ei osaa.

eagless
Rattimajuri
Viestit: 242
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Volvo b9m vm. 86 Projekti alkaa

Viesti Kirjoittaja eagless » 11 Syys 2019 20:12

Eli siihen tarkoitukseen tuo mun Halppis vehe ei ole hyvä.
Hyvin on akut toimineet vaikka viikonkin olleet tuon perässä ja voltit näytti 30 ja amppeerit 1.

Jäi vain mietityttään että maanpuoleinen akku oli lämpimämpi kuin plussan puoleinen ja jäikin mietityttään että ei niiden kummankaan kuuluis ylläpidossa lämmetä.

Pitääpä kaivaa tietoa noista latureista kun nuo laturin releet ei maksa nimittäin juuri mitään,vaikka voi olla kuopattu idea.

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 2867
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M Berkhof -87
Location: Vihti

Re: Volvo b9m vm. 86 Projekti alkaa

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 11 Syys 2019 20:30

Empiirisesti olen todennut, että pieni peruskuorma pitää halpislaturit aktiivisena. Benton + vanha tukiaseman 12v akku hoitaa bussin valasitusta ja vesipumppuja. Autossa on pari 3W lediä päällä 24/7 jo viidettä vuotta. Hyvin on akku pysynyt tikissä.
E=mc²±3db

7thLegion
Rattimajuri
Viestit: 156
Liittynyt: 16 Loka 2018 16:47
Truck: Volvo b9m
Location: Siilinjärvi

Re: Volvo b9m vm. 86 Projekti alkaa

Viesti Kirjoittaja 7thLegion » 17 Syys 2019 16:31

:D jukoliste että on hyvä vehje tuo telwin. Oli vähän haasteitakin: motonetti myy tuota vehjettä ilman suomenkielisiä ohjeita. Ei tullu mitään pelkän lontoonmurteen ohjeen kanssa, kun on niin paljon eri toimintoja. Menin siis motonettiin että mitäpä tehään, kysyvät että pääsetkö nettiin, ja jos pääset niin etsi ohje ja tulosta! :oops: otin vähän kierroksia mielessäni ja murahin että prkl en pääse nettiin enkä tulosta mitään vaan te menette nettiin ja tulostatte. Noh, sain jonkunlaisen suomenkielisen ohjeen mukaan. Sitten kotio yrittämään. Ei tullu akunkorjausohjelmalla mitään, herjasi error 6.1, mistään ei löytynyt mitään selitystä että mitä se tarkoittaa. Noh, sitten pistin eriohjelman, eli akun sulfanointi/puhdistus. Se meni läpi, sitten pistin tasapainotus ohjelman, se jäi kesken error 5.1, eikä taaskaan löytynyt mistään mitään selitystä että mitä se tarkoittaa. Nooh, noitten jälkeen tuikkasin sen täyshuolto ohjelman päälle. Aiemmin ekalla yrityksellä se kesti 20min, sitten loppu erroriin 6.1 6/8 vaiheessa. Nyt se jurrasi 4 tuntia ja ilmotti että ok. Jännityksellä mittaamaan ja niin oli jännite 13,0v. Akun korjausohjelman aikana korjasin akkukelkan, liotin irrotusaineella, pesin, liotin, pesin, öljysin ja sitten se irtosi. Samalla korjasin akkukaapeleiden päät. Jostain syystä eivät puristuneet tarpeeksi, kaapelit lähti vetämällä irti, niin hioin vähän sisäpinnasta rälläkällä, johan puristuu. Samaan syssyyn purin sen 12v inventterin kytkennöt veke, ja nakkasin sen roskiin. Siinä 12v inventterissä oli paksut kaapelit akulle, puolet paksummat kun mitä ex omistaja oli vetäny 24v inventterin syötöksi :lol: kytkin siis ne 12v kaapelit 24v, ja nakkasin ohuet 24v roskiin. Asensin siis kummiskin sen kiinan shangshui 24v ihmeen, kun ei se olekaan kun 2000w ja vaan hetkellisesti 5000w, niin tuskin tuo akkuja tyhjäksi ryöstää ajon aikana.
Jees, akut paikalkeen ja auto hyrähti kuin palmun alta!
Kävin äsken mittaamassa kun auto on seissy vuorokauden niin siinä elvytetyssä akussa oli jännite 12,63 ja koskemattomassa 12,5, ja yht 25,1v. Toiveita että taisi onnistua, eli kannatti sijottaa 249€, sain hyvän laturin, eikä mennyt heti suotta 400€ akkuihin. Jokseenkin ylläpitolaturina tuo ei ehken ole hyvä, mutta semmonen näky olevan pulskalla satasella, niin törsään viellä semmoseen.
Liitteet
20190915_182239.jpg
20190916_164343.jpg
20190916_183540.jpg
20190916_163625.jpg
20190917_160556.jpg
20190915_180648.jpg
20190916_175643.jpg
20190914_163540.jpg
20190916_180959.jpg
20190917_155706.jpg

BussMAN
Ajoneuvos
Viestit: 655
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Volvo b9m vm. 86 Projekti alkaa

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 17 Syys 2019 18:33

Kannataa mitata vielä kuormitttamalla, huonolla sähkäjärj tuntemuksellan? 12,5 V onko riittävä ( ennen lyijyakun kennojännite oli 2,4 v x 6 = 14,4 ,latausen pitäis tuo arvo ”jossain vaiheessa ylittää”) nykyautoissa lataus on 14,7-14,8v korkeimmillaan huomioi ympäristön lämpötilakin, eikä kihuta ehjää akkua.

Vastaa Viestiin