Volvo b9m vm. 86 Projekti alkaa

Kerro omasta projektistasi
7thLegion
Rattimajuri
Viestit: 163
Liittynyt: 16 Loka 2018 16:47
Truck: Volvo b9m
Location: Siilinjärvi

Re: Volvo b9m vm. 86 Projekti alkaa

Viesti Kirjoittaja 7thLegion » 18 Heinä 2019 11:41

Kyllä

villev51
Rattimajuri
Viestit: 168
Liittynyt: 14 Joulu 2015 09:12
Truck: Setra s208
Location: Rovaniemi

Re: Volvo b9m vm. 86 Projekti alkaa

Viesti Kirjoittaja villev51 » 18 Heinä 2019 11:42

Eka kerta on aina paras :) Muksut tykkää varmasti, ainakin meillä. Ja vaimokin niin kauan kun ei tarvitse ite ajaa. Siitä se lähtee ja joka reissulla löytyy jotain mitä voisi laittaa,parantaa tai korjailla :) ainakin meillä. Samaan osoitteeseen ollaan tulossa kans....taitaa olla joku muukin...

7thLegion
Rattimajuri
Viestit: 163
Liittynyt: 16 Loka 2018 16:47
Truck: Volvo b9m
Location: Siilinjärvi

Re: Volvo b9m vm. 86 Projekti alkaa

Viesti Kirjoittaja 7thLegion » 18 Heinä 2019 11:45

Tuo säädin antaa savut. En tiä mitä se säätää, matkustamon lämmönsäädölle on oma samanlainen nupikka. Polttaa 5a sulakkeen kun kääntää nupikkaa vähän, se sulake on kuljettajan istuimen lämmitys kaavion mukaan, mutta tämäkin laite on sen perässä.
Eli minkä säätö tuo on, ja mistä noita saa ostettua?
Liitteet
20190711_151907.jpg
20190718_114121.jpg

Jule
Kansleri
Viestit: 1300
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Volvo b9m vm. 86 Projekti alkaa

Viesti Kirjoittaja Jule » 18 Heinä 2019 12:28

5A sulake kuulosta aika pieneltä istuinlämmittimelle.

Voihan se olla istuinlämmitin, mutta siellä on istuinlämmitin oikarissa, tai joku laittanut liian pienen sulakkeen.

BussMAN
Ajoneuvos
Viestit: 670
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Volvo b9m vm. 86 Projekti alkaa

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 18 Heinä 2019 14:37

Jule kirjoitti:
18 Heinä 2019 12:28
5A sulake kuulosta aika pieneltä istuinlämmittimelle.

Voihan se olla istuinlämmitin, mutta siellä on istuinlämmitin oikarissa, tai joku laittanut liian pienen sulakkeen.
Voisko olla kulj tuulettimen ( omassa tuuletin linjakilven kohdassa on/ off kytkimellä, poistanee höyryjä tuulilasin yläosasta tai jäähdyttää kuskin otsaa ?) tai jalkatilan lämmitys laiteen portaaton säätö, kuten Jule kirjoitti kohde oikosulussa tai jos pyörivä laite moottori jumissa.

( ei liittyne radion vahvistimeen tai mikrofoniin säätöön,,,virran oton perusteella)

Avatar
salminen
Kokenut kuljettaja
Viestit: 109
Liittynyt: 18 Huhti 2011 22:18
Truck: Ajokki Express
Location: Kalajoki

Re: Volvo b9m vm. 86 Projekti alkaa

Viesti Kirjoittaja salminen » 18 Heinä 2019 14:50

Minun autossa tuosta potikasta säädetään kuljettajan istuimen alla olevaa nestekiertoista lämmitintä.
Ajokki express Volvo B10 M -87

7thLegion
Rattimajuri
Viestit: 163
Liittynyt: 16 Loka 2018 16:47
Truck: Volvo b9m
Location: Siilinjärvi

Re: Volvo b9m vm. 86 Projekti alkaa

Viesti Kirjoittaja 7thLegion » 18 Heinä 2019 15:01

salminen kirjoitti:
18 Heinä 2019 14:50
Minun autossa tuosta potikasta säädetään kuljettajan istuimen alla olevaa nestekiertoista lämmitintä.
Sen on oltava se, minullakin istuimen alla nestekiertoinen lämmitin, ja takana matkustamossa on 2kpl samanlaisia, niille on siis se toinen nupikka.

Notreal
Rattimajuri
Viestit: 232
Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Volvo b9m vm. 86 Projekti alkaa

Viesti Kirjoittaja Notreal » 18 Heinä 2019 15:30

Minulla vastaavalla kohtaa pyyhkijöiden tihkunopeussäädin, tosin erinäköinen potikka.

7thLegion
Rattimajuri
Viestit: 163
Liittynyt: 16 Loka 2018 16:47
Truck: Volvo b9m
Location: Siilinjärvi

Re: Volvo b9m vm. 86 Projekti alkaa

Viesti Kirjoittaja 7thLegion » 20 Heinä 2019 23:49

Tämähän menee hyvin. Lapset tykkää niin, että eivät halua lähteä kotiin olleskaan......

7thLegion
Rattimajuri
Viestit: 163
Liittynyt: 16 Loka 2018 16:47
Truck: Volvo b9m
Location: Siilinjärvi

Re: Volvo b9m vm. 86 Projekti alkaa

Viesti Kirjoittaja 7thLegion » 14 Elo 2019 08:34

Harmi kun hävisi 2 viimeistä sivua meidän juttuja serverin päivityksen yhteydessä. Eli palataan vähän menneeseen. Manamansalon tapaamisessa siis joku keltaisen kaupunkimallin bussin asiantuntija tuli siihen lopputulokseen että meidän auton oikean takajarrukellon kalvo vuotaa kun kuului suhinaa. Kotiin ajeltiin jännäkakka housussa enempi kuin varovasti. Pienten väittelyiden ja konsultointien jälkeen tulin siihen lopputulemaan että minäpäs yritän selvittää vian itse, lopulta rohkaistuin hommaan ja asennusoluiden jälkeen pistin vaimon rattiin polkemaan jarruja. Niin kuului suhina oikean takarenkaan luota. Onneksi oli ollut viime talvena sen verran maalaisjärkeä että kun tein lattian auton takaosaan niin tein huoltoluukun että pääsee perään ja jarrukelloihin käsikski. Sieltähän se syyllinen löytyi. Jarruletku oli pykiny ja vuoti läpi jarrua painettaissa. Ei ollu siis jarrukellossa mitään vikaa. Noooh. Soitin volvolle kuopioon, en viitsiny mennä käymään kun en ole aiemmin saanut mitään palvelua sieltä, niin nehän jopa vastasi puhelimeen. Juu, löytyy jarruletkuja, noin 50-60€, ota vanha mukaan ja tule tänne niin valitaan sopiva. Menin. Eipäs ollutkaan, ei edes lähelle. Eriliittimet jne, ehdotin että etsitään liittimet adaptereiksi ja kootaan sopiva, ei käynyt. Sitten pyysin että katsoisitko mistä löytyy sopiva. Myyjän into kun loppui siihen että ei ollutkaan sopiva hyllyssä. No se katsoi. Yksi löytyy. Hollannista. Tilataanko? No paljonko maksaa, 105+ alv24. Parissa päivässä kuopiossa. Ööh,mietitään. Soitan jos otan. Sitten pyysin kun tietsikka oli auki, että katsoisitko paljonko kustantaa vasentaka ilmapussi lautasineen. Toiminta olikin sitten kuin speden rautakauppa sketsistä kun haki varaosakansiosta osia ja näpytteli koneelle. Hinta ihanat 575€ +alv24/ pussi. Meinasin pyörtyä. Kun olin toipunut järkytyksestä lähdin pois, ja menin scanialle. Siellähän myyjä innostui heti kun selitin asian. Ei menny 2 minuuttia pitempään kun tuli jarruletkun kanssa takasin. Sitten kyseli pituudesta että pitäisikö olla lyhyempi, että vaihtoehtoja on. Koppasi minut mukaan varastoon että verrataan. Valitsin sopivan, ja kun kerroin että letku ottaa perään kiinni, niin myyjä kaiveli letkuun sopivan suojaletkun, letkusuojuksen ja nippusiteitä kasan että saan suojattua, kaikki nämä ilmaiseksi kaupan päälle. Letku maksoi verolla 85€, mutta ei oltu ihan varmoja että käykö se kun huomattiin lopulta että liittimen kartiot on vähän erilaisia. Myyjä sanoi että käy tuossa lh-osalla,ne osaa kertoa että toimiiko se vai ei, jos heidän mielestään käy, niin käy kokeilemassa ja jos toimii niin tule sitten maksamaan! Meinasi itku pillahtaa, oli niin ystävällistä ja ammattitaitoista palvelua. En kehannu vaan maksoin heti. Samalla myyjä neuvoi hyvän raskaankaluston korjaamon läheltä joka voi korjata volvoamme. Antoi numeron sinne ja soittikin, että jos tämmönen tulee niin hiero hyvät kaupat! Eli melkein pääsin kaupoille volvon huollossa, mutta ei kuiteskaan. Scania vetäsi voiton, ja ajatella,neuvoivat viellä hyvää hyvyyttään kilpailukykyisen, hyvän korjaamon. En jaksa enää vaivata volvon huoltoa, heitä ei vanha linja-auto kiinnosta näköjään paskan vertaa, vaikka päin vastoin heidänhän pitäisi palvella nöyränä kuin jeeves ja olla ylpeä että heidän kapistus on viellä liikenteessä.
Liitteet
20190726_111340.jpg
20190724_133104.jpg
20190724_133111.jpg
20190726_112216.jpg
20190726_112635.jpg
20190724_133121.jpg

7thLegion
Rattimajuri
Viestit: 163
Liittynyt: 16 Loka 2018 16:47
Truck: Volvo b9m
Location: Siilinjärvi

Re: Volvo b9m vm. 86 Projekti alkaa

Viesti Kirjoittaja 7thLegion » 14 Elo 2019 08:42

Ei suhise enään jarruissa mikään. Liikkuu jotenkin kevyemmin, pysähtyy todellakin paremmin, eikä tunnu niin pahasti etupainoiselle. Silti se 2 piirin jarrupaine ei nouse, on 5 rajalla. Eli ollakko kummiskin siinä nelipiiriventtiilissä vika? Loppuuko katsastus siihen jos jarruvalo palaa, vaikka jarrulaput olisi kunnossa?

eagless
Rattimajuri
Viestit: 246
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Volvo b9m vm. 86 Projekti alkaa

Viesti Kirjoittaja eagless » 14 Elo 2019 09:13

Ootko ruvennu jo askartelemaan sitä takatilaa käyttöön?
Oli nimittäin loistavat tilat siellä vielä otettavaksi käyttöön!

7thLegion
Rattimajuri
Viestit: 163
Liittynyt: 16 Loka 2018 16:47
Truck: Volvo b9m
Location: Siilinjärvi

Re: Volvo b9m vm. 86 Projekti alkaa

Viesti Kirjoittaja 7thLegion » 14 Elo 2019 09:44

En viellä. Kesällä päätin että jätän suosiolla syksyyn sen teon, suunnitelmahan siitä jo on, ja tärkeimmät/kalliimmat hankinnat tehtynä, eli niin sanotusti alotusta vaille valmis. Sen verran että löin suunnitelman lopullisesti lukkoon, kylppärin seinien ja lattian levymateriaalia kun olen miettinyt taskulaskin kourassa. Teen sen kylmän viileästi kosteantilan kipsilevyllä. Sehän on verkkovahvisteinen, kestää kosteus ja lämpötilavaihtelut, ja on suht edullinen. Yli puolet halvempi kuin jos tekisi kaakelilujalla, puhumattakaan että ottaisi valmiita aquapaneeleita. Aito on aina aito, eli laatotan ihan laatalla koko phn, normi vesieristeineen. Niin, ja syksyn/talven hommana on myös koko auton katon panelointi. Koolaan ja paneloin valkeaksimaalatulla oikealla puupaneelilla. Siihen hommaan ei tosin pääse ennen kuin saa ostettua uudet kattovalot. Pesuhuoneen katto paneloidaan tervaleppäpaneelilla.

Notreal
Rattimajuri
Viestit: 232
Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Volvo b9m vm. 86 Projekti alkaa

Viesti Kirjoittaja Notreal » 14 Elo 2019 10:45

7thLegion kirjoitti:
14 Elo 2019 08:42
Ei suhise enään jarruissa mikään. Liikkuu jotenkin kevyemmin, pysähtyy todellakin paremmin, eikä tunnu niin pahasti etupainoiselle. Silti se 2 piirin jarrupaine ei nouse, on 5 rajalla. Eli ollakko kummiskin siinä nelipiiriventtiilissä vika? Loppuuko katsastus siihen jos jarruvalo palaa, vaikka jarrulaput olisi kunnossa?
Itse avaisin ja putsaisin kuvan mukaisen venttiilin joka mielestäni huolehtii, milloin ja kuinka paljon kuhunkin piiriin painetta menee. Eikös tuo juuri ole se mainitsemasi 4-piiri venttiili.... Kannattaa vain purkaessa laittaa jouset ym. sisuskalut järjestykseen että menee samaisessa järjestyksessä takaisin. On kuulemma merkitystä sillä, että oikeat sisuskalut menee oikeaan "lokeroon".
Kuva

Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 2599
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Volvo b9m vm. 86 Projekti alkaa

Viesti Kirjoittaja neppi » 14 Elo 2019 17:35

Uus nelipiiri ei maksa mansikoita. Ite hommasin just Saksasta noin viijjellä kympillä. Saat mun vanhan, jos haluut alkaa askartelee... Se on vähä eri näkönen, mut samat numerot lähdöissä ja sama toimintajärjestys.

7thLegion
Rattimajuri
Viestit: 163
Liittynyt: 16 Loka 2018 16:47
Truck: Volvo b9m
Location: Siilinjärvi

Re: Volvo b9m vm. 86 Projekti alkaa

Viesti Kirjoittaja 7thLegion » 14 Elo 2019 17:52

Olen antanut itse itselleni ymmärtää että se on tuo mötikkä ilmasäiliön päässä? Minäpäs koitan ensin avaimella että onko putket edes kiinni. Sitten miettiä uskaltaako purkaa riskinä ettei saa enään kasaan, vaiko odottaa vaimon veronpalautuksia, jos törsäisi ja ostaisi ihan uuden :D
Pistätkö neppi yvtä, pistän osoitteen jos viitsisit pistää sen vanhan tulemaan. Puran sen poikieni (8,6,3v) kanssa ja opetellaan moisen osan salat. Tiiä vaikka saataisiin toimimaankin.
Liitteet
20190814_174238.jpg

Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 2599
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Volvo b9m vm. 86 Projekti alkaa

Viesti Kirjoittaja neppi » 14 Elo 2019 18:06

Itseasiassa se mun on just tommonen samanlainen. Sehän ei siis ole uusi, vaan pikemminki vanha, mut jos keksit sille jotain käyttöö, ni toki lähetän.

Noissa lähdöissä on kaikissa numerot ja kierteet on ainaki mulla vastaan tulleissa venttiileissä ollu kaikissa samanlaiset. Jos putsaat ton alueen tuolta hyvin, tyrkkäät jotain irrotusöljyy vähän joka paikkaan ja sit varovasti nitkuttelet nipat auki, ni uus (tai huollettu vanha) menee just samallai samoihin nippoihi. Jos osat on käsillä, on homma selvä puolessa tunnissa.

BussMAN
Ajoneuvos
Viestit: 670
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Volvo b9m vm. 86 Projekti alkaa

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 14 Elo 2019 19:51

Notreal kirjoitti:
14 Elo 2019 10:45
7thLegion kirjoitti:
14 Elo 2019 08:42
Ei suhise enään jarruissa mikään. Liikkuu jotenkin kevyemmin, pysähtyy todellakin paremmin, eikä tunnu niin pahasti etupainoiselle. Silti se 2 piirin jarrupaine ei nouse, on 5 rajalla. Eli ollakko kummiskin siinä nelipiiriventtiilissä vika? Loppuuko katsastus siihen jos jarruvalo palaa, vaikka jarrulaput olisi kunnossa?
Itse avaisin ja putsaisin kuvan mukaisen venttiilin joka mielestäni huolehtii, milloin ja kuinka paljon kuhunkin piiriin painetta menee. Eikös tuo juuri ole se mainitsemasi 4-piiri venttiili.... Kannattaa vain purkaessa laittaa jouset ym. sisuskalut järjestykseen että menee samaisessa järjestyksessä takaisin. On kuulemma merkitystä sillä, että oikeat sisuskalut menee oikeaan "lokeroon".
Kuva
4 tieventtiili täyttää säiliöt ”säädetyssä ” järjestyksessä, max paineet tehdään paineenalennusventiileillä:
Esim jos on 8 bar ( max) järjestelmä
Ensintäyttyy käyttöjarrupiirit seuraavaksi käsijarru ja kun nuo on n6 bar alkaa täytty lisälaitepiiri ( ns jouset, korilaitteet)
tällä varmistetaan jarrujen toiminta enssijaisesti ja vuototilanteissa jarrut toimii vaikka koripuoli vuotais ja jos käsijarru
puoli vuotaa vetää jouset käsijarrun päälle. Summerin / varoitusvalojen palaessa jarrujärj vuoto paine alle .

Avatar
Jokelan linja
Rattiamiraali
Viestit: 324
Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
Truck: Scania bf86s Lahti10
Location: Nurmijärvi
Member id: 200

Re: Volvo b9m vm. 86 Projekti alkaa

Viesti Kirjoittaja Jokelan linja » 14 Elo 2019 21:42

Vaikka nelipiiriventtiili näyttää samanlaiselta ja siinä on samat numerot lähdöissä (Jonkinlainen standardi), niin toiminta ei ole välttämättä tai edes todennäköisesti sama.
Varaosanumero ratkaisee aika paljon.
Esim. Volvoissa joissa on 12bar systeemi, niin jarrut toimii 8bar paineella. Ja nelipiiriventtiiliin menee molemmat paineet.
Jos vääränlainen venttiili, niin voipi vaikka jousista loppua puhti tai jos hyvin käy, niin jarruissa saattaa tapahtua jotain vähemmän mukavaa. :!:
Yleisenä vinkkinä kaikille, että jos et tiedä mitä teet, niin mieti vielä uudestaan. Jarrut on kuitenkin ihan kivat olla kunnossa.
Oikeastaan paineilmajarrujen korjaus on luvanvaraista touhua. :idea: Kiitos ja anteeksi. :roll:

eagless
Rattimajuri
Viestit: 246
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Volvo b9m vm. 86 Projekti alkaa

Viesti Kirjoittaja eagless » 14 Elo 2019 22:12

Eli jarruihin ei saa vaihtaa mitään edes mekaanisia osia?
Tuntuis että normi kuluvat osat sais vaihtaa ihan kotimekaanikkokin.

BussMAN
Ajoneuvos
Viestit: 670
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Volvo b9m vm. 86 Projekti alkaa

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 14 Elo 2019 22:25

Jokelan linja kirjoitti:
14 Elo 2019 21:42
Vaikka nelipiiriventtiili näyttää samanlaiselta ja siinä on samat numerot lähdöissä (Jonkinlainen standardi), niin toiminta ei ole välttämättä tai edes todennäköisesti sama.
Varaosanumero ratkaisee aika paljon.
Esim. Volvoissa joissa on 12bar systeemi, niin jarrut toimii 8bar paineella. Ja nelipiiriventtiiliin menee molemmat paineet.
Jos vääränlainen venttiili, niin voipi vaikka jousista loppua puhti tai jos hyvin käy, niin jarruissa saattaa tapahtua jotain vähemmän mukavaa. :!:
Yleisenä vinkkinä kaikille, että jos et tiedä mitä teet, niin mieti vielä uudestaan. Jarrut on kuitenkin ihan kivat olla kunnossa.
Oikeastaan paineilmajarrujen korjaus on luvanvaraista touhua. :idea: Kiitos ja anteeksi. :roll:
Samaa epäilin että sama kuorinen / näköinen venttiili voisilla 8 tai 12 järjestelmään ja jonkinverran on merkkikohtaisia
eroja ennenvanhaan kun noita vielä korjattiin, esim tuolla onninauton sivuilla on selvästi volvo b10 m , se pitäis osua
ellei rungonnmerolla rajattu.yli

Yli 20 v ollut tekemisissä, silti ”ylittänyt valtuudet ” koti remontissa kun vaihtanut uudet , vaikka niittauttanut
hihnat luvallisessa korjaamossa.....eikä kats kysytty hihnojen vaihtokorjaamoa siihenkään aikaan
kun kats oli valtion hallinnassa, esim jarrukorjaamoiden tark teki kats konttorin henkilö
Viimeksi muokannut BussMAN, 14 Elo 2019 22:41. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Avatar
Jokelan linja
Rattiamiraali
Viestit: 324
Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
Truck: Scania bf86s Lahti10
Location: Nurmijärvi
Member id: 200

Re: Volvo b9m vm. 86 Projekti alkaa

Viesti Kirjoittaja Jokelan linja » 14 Elo 2019 22:33

https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/201 ... p445813296
Jotain saat lain mukaan tehdä itsekin, mutta enemmän antaisin painoarvoa maalaisjärjelle ja kotimekaanikon osaamiselle.
Vaikkapa juuri nelipiiriventtiilin saa vaihtaa itse, mutta osan pitäisi olla varmasti autoon sopiva.
Toisaalta lain mukaan jarrurumpua et saa vaihtaa itse. :lol:

eagless
Rattimajuri
Viestit: 246
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Volvo b9m vm. 86 Projekti alkaa

Viesti Kirjoittaja eagless » 15 Elo 2019 08:48

Tuosta oli jätetty m1 pois.
Eli omaan m1 asuntoautoon voi itse vaihtaa hihnat,rummut,letkut ja se sen jälkeen loppuukin minun tietotaidot.

Jule
Kansleri
Viestit: 1300
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Volvo b9m vm. 86 Projekti alkaa

Viesti Kirjoittaja Jule » 15 Elo 2019 13:31

Sinänsä jännä homma.. oikeastaan kaikkein yksinkertaisin asia mitä jarrujärjestelmälle voi tehdä on ABS anturin vaihto, ja sitä ei kuitenkaan saa tehdä kuin noilla laajimmilla oikeuksilla. Ja tuo ABS anturin vaihto on kaikkein yleisin korjaustoimenpide ABS jarruihin liittyvissä jutuissa.

BussMAN
Ajoneuvos
Viestit: 670
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Volvo b9m vm. 86 Projekti alkaa

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 15 Elo 2019 18:56

Jule kirjoitti:
15 Elo 2019 13:31
Sinänsä jännä homma.. oikeastaan kaikkein yksinkertaisin asia mitä jarrujärjestelmälle voi tehdä on ABS anturin vaihto, ja sitä ei kuitenkaan saa tehdä kuin noilla laajimmilla oikeuksilla. Ja tuo ABS anturin vaihto on kaikkein yleisin korjaustoimenpide ABS jarruihin liittyvissä jutuissa.
Syy kaks vaihtoehtoa::
1.
Varmaan lähdetty ajatuksesta että ”tarvitaan laitteet” joilla paikallistetaan vika jos B korjaamo vois varuste olla ongelma.
B korj näköjään edelleen hihnojen sovitus/ rumpusorvi tai alihankila sopimus = tuo on jäänyt pois työnä
oikeastaan tuntiveloitushinnan johdosta , uusitaan rumpu ja hihnat sopivuus kohdalla ja voi olla halvempi ratkaisu / parempi lopputulos hihnojen sovitus sorvattuun rumpuun= km tulos voi olla yllättävän ellei ylivahvoja hihnat saatavana/ käytetä.

2. Tai
Ajateltu ettei ....... ellei kuaan arvaa voi textittää

Vastaa Viestiin