Sivu 4/5

Re: Volvo Wiima -64

Lähetetty: 11 Kesä 2020 10:13
Kirjoittaja silvarello
En oo tutustunut aiheeseen kovin hyvin mutta ehkä lähtisin kyselemään ehkä teräksen perään. Sinkattu, pohjamaalattu tai ruostumaton. Milli-puoltoista. Alu paksumpi 1,5-2?
Ennen asennusta hyvä pohjamaalaus etenkin metallimetallia vasten pinnoille ja lämpimänä kiinni. Varmaan joku terassilämmitinviritelmä ois toimiva? Pistäsin myös kotelosuojan kaikkiin mahdollisiin pintoihin ja koriliimat. Mustalle pellille ei saa jäädä mistään- ruostuu viiteen vuoteen läpi huonossa paikassa.
Tuo alumiini kyllä tekee sähköparin. Miten ne entiset on suojattu toisiltaan? Riittäskö paksu maali vai joku butyyli?

Re: Volvo Wiima -64

Lähetetty: 11 Kesä 2020 12:56
Kirjoittaja Brian
Entisten alumiinipeltien ja koriputkien välissä oli korkkitiiviste. Alumiinistä johtuvaa sähköparisyöpymistä ei oikeastaan ollut havaittavissa missään. Korroosiot johtuivat pääosin ikkunatiivisteiden vuotamisesta. Takaseinä oli teräspeltiä ja siinä korroosio oli iskenyt pahiten.

Terassilämmitin vois olla pellin lämmitykseen ihan passeli diy-miehen ratkaisu. Butyylitiiviste on tarkoitus laittaa pellin ja rungon väliin ja varmasti syytä käyttää butyylimassaa niitin kanssa myös.

Re: Volvo Wiima -64

Lähetetty: 11 Kesä 2020 17:49
Kirjoittaja Reissureki
Millinen riittää mustalla ja rst:llä mainiosti, täältä saa rautaa moneen tarpeeseen ja hinnat on reilusti näkösillä:
https://kauppa.palametalli.fi/shop
Rullatavaraa ei näy verkkokaupassa, mutta aivan varmasti poijjaat hommaavat sitäkin.
Kauppa ja varasto sijaitsevat Oulussa, mutta lähettävät kyllä, itteasias Henry totes vasta, kun kävin siellä, notta iso osa heidän verkkokaupan myynnistä tulee ruuhkasuomesta!

Re: Volvo Wiima -64

Lähetetty: 12 Kesä 2020 14:58
Kirjoittaja neppi
Siinä sähköparisyöpymisessä taitaa yleisin uhri olla ne niitit eka.

Koritehtaalla vetivät ihan kaasutoholla lämpimäks. Sopivasti jokapuolelle ja tarpeeks nopeeta liikettä niettä tulee riittävä peitto.

Liima kai siellä nykyjään on pintapellin ja korikehikon välissä...

Re: Volvo Wiima -64

Lähetetty: 12 Kesä 2020 17:12
Kirjoittaja Rosvolinna
Mä olen laittanut joko butyylinauhan tai tuubista pötkön kehikon ja alumiinin väliin. Auringonpaistella, kun askarteli niin pysyy suorana.

Re: Volvo Wiima -64

Lähetetty: 12 Kesä 2020 21:09
Kirjoittaja Brian
Kiitos vastauksista. Pitää laittaa millisestä sinkitystä ja pinnoitetusta teräspellistä sekä 1,5mm alumiinipellistä tarjouspyyntöä ainakin Metehelle, rullatavarana rahdattuna tallille. Valmis levyt on sen kokoisia, että jää hukkaa yllättävän paljon. Joutuu rahtaamaan ylijäämät Silvarellolle. :shock: Pitää kysyä hinnat myös paikalliselta romuliikkeeltä. Terästä siihen varmaan kyl laitan. Pystytolppien väli olis niin, että 1250mm leveät pellit menis mukavasti vähän päällekkäin, näin oli entisetkin. Mitenhän vaikea on lämmittää pellit ja sitten saada saumat päällekkäin? Nyt olis hyviä helteitä luvassa niin pellit olis lämpimiä jo valmiiks, ens viikko on vaan vielä töitä :? Onko niiteistä suosituksia tai onko niissä joku tyyppi mitä kannattaa suosia?

Re: Volvo Wiima -64

Lähetetty: 12 Kesä 2020 21:58
Kirjoittaja BussMAN
Rulla pelti voi olla vaikea käsitellä ainakaan ei kuuma leikkausta , pinta käsitellyt levyt siinä mielessä helppoja ei ruoste
ongelmaa kuin saumoissa, ei tarvii taustoja maalailla, jos löytyy sopiva levykoko ja leikkurilla arkit siitä.

Kylmävalssattu hyvä.
(Rst n 2 x kallimpaa kuin kylmävalsattu)


Ei ehdotus
Ennen laitettii mig- hefteillä peltejä kiinni ja maalauksen jälkeen lista päälle ( listan ruuvit
kiinnittää lisänä peltejä) lähinnä kylki peltejä ja rst peltiin voi listan ( peltisoiron ) reistä hitsata kiinni,
ainut onglma maali lohkeilee kun kori elää.

Re: Volvo Wiima -64

Lähetetty: 17 Kesä 2020 07:02
Kirjoittaja Brian
Eilen tilasin Meteheltä 1mm valkoiseksi pinnoitettua peltiä 30jm. Ens viikon lopulla pitäis saapua.

Re: Volvo Wiima -64

Lähetetty: 17 Kesä 2020 14:42
Kirjoittaja Reissureki
Mitä maksaa pelli nykyysin Metehellä?

Re: Volvo Wiima -64

Lähetetty: 17 Kesä 2020 21:42
Kirjoittaja Brian
Reissureki kirjoitti: 17 Kesä 2020 14:42 Mitä maksaa pelli nykyysin Metehellä?
14e/m2 oli maalattu pelti. Sinkitty maalaamaton oli aikalailla saman hintainen.

Re: Volvo Wiima -64

Lähetetty: 26 Kesä 2020 21:14
Kirjoittaja Brian
Peltirulla saapui tallille eilen.
https://drive.google.com/file/d/1XjcJyD ... p=drivesdk
Ensi viikolla olisi tarkoitus aloittaa peltien mallaaminen paikoilleen. Kysytäämpä jo valmiiksi: Mistä saumojen päälle pystyyn uudet listat? Edulliset saisi olla ja nyt kun pelliksi valikoitui teräspelti niin ei välttämättä tarviis olla alumiinilistaa, mutta onko muita?

Kun ei ole tarpeeksi irronnut tällä viikolla hiki niin hitsailin Silvarellolta saatuihin penkkeihin korokejalustat RHS:stä ja kehikko lattarautaan kiinni joka läpipulteilla lattiakehikon raudoista läpi. Vaimo osti uudet verhoilukankaatkin niihin, mutta tuskin valmistuvat ennen talvea :lol:
Kaikkea muutakin pientä edistystä tullut. Pienten ikkunoiden pleksit on leikattu mittoihin ja odottaa karmeineen asennusta. Puolet aukosta avautuu vetämällä kiskoa pitkin eli tuuletus pelaa. Löysin myös uudet alkuperäiset pyöreät takavalot (Hella) mutta ne on vielä tulematta.

Re: Volvo Wiima -64

Lähetetty: 02 Heinä 2020 20:54
Kirjoittaja Brian
https://drive.google.com/file/d/1Z6yR0H ... p=drivesdk
Valot ja vilkut saapuivat. Käyttämättömät tuikut, aika harvinaista herkkua jo.

Re: Volvo Wiima -64

Lähetetty: 02 Heinä 2020 21:58
Kirjoittaja Peltsi
Brian kirjoitti: 02 Heinä 2020 20:54 https://drive.google.com/file/d/1Z6yR0H ... p=drivesdk
Valot ja vilkut saapuivat. Käyttämättömät tuikut, aika harvinaista herkkua jo.
Olen rehellisesti kateellinen :shock:

Re: Volvo Wiima -64

Lähetetty: 02 Heinä 2020 22:43
Kirjoittaja Brian
Ostin valot tältä myyjältä https://m.nettivaraosa.com/auton-varaos ... fAdCount=3

Kuulemma viimeinen täydellinen setti jonka häneltä ostin, mutta jos tarvetta yksittäisille osille niin kysäise häneltä, jotain kai vielä jäi :wink:

Re: Volvo Wiima -64

Lähetetty: 02 Heinä 2020 22:50
Kirjoittaja Peltsi
Brian kirjoitti: 02 Heinä 2020 22:43 Ostin valot tältä myyjältä https://m.nettivaraosa.com/auton-varaos ... fAdCount=3

Kuulemma viimeinen täydellinen setti jonka häneltä ostin, mutta jos tarvetta yksittäisille osille niin kysäise häneltä, jotain kai vielä jäi :wink:
Kiitos, näin tein

Re: Volvo Wiima -64

Lähetetty: 03 Heinä 2020 19:39
Kirjoittaja Brian
https://drive.google.com/file/d/1Zdf_U2 ... p=drivesdk
Ulkopellitys on alkanut. Viikonloppu menee poikien kesken vähän muissa merkeissä, mutta ensi viikolla jatkuu 8)

Re: Volvo Wiima -64

Lähetetty: 06 Heinä 2020 20:35
Kirjoittaja Brian
https://drive.google.com/file/d/1Zryl6N ... p=drivesdk
https://drive.google.com/file/d/1ZskwT1 ... p=drivesdk
Edistystä pellitysrintamalla. Edelleen kaivataan vinkkejä mistä saisi kylkiin listoja edullisesti :roll:

Re: Volvo Wiima -64

Lähetetty: 06 Heinä 2020 23:03
Kirjoittaja Rosvolinna
Edullisuudesta ei tietoa, mutta prafit.fi. Sieltä löytyy vähän kaikenmoista profiilia. Yhteen lavasteeseen joskus tilasin jonkun nipun u-listaa.

Re: Volvo Wiima -64

Lähetetty: 14 Heinä 2020 20:57
Kirjoittaja Brian
Lämminvesivarsa saapui Tsekeistä. Fyysinen koko jälleen kerran yllätti.
https://drive.google.com/file/d/1_XCZal ... p=drivesdk
https://drive.google.com/file/d/1_ZG5V8 ... p=drivesdk
Messumattoa matkustamon seiniin:
https://drive.google.com/file/d/1_f0-y2 ... p=drivesdk
https://drive.google.com/file/d/1_jfiwz ... p=drivesdk
https://drive.google.com/file/d/1_myLtK ... p=drivesdk
Laminaattia naputtelin paikalleen, jotta pääsee penkkejä asentamaan.:
https://drive.google.com/file/d/1_o0Quf ... p=drivesdk
Silvarellolta saadut penkit pääsee jo heti 1,5vuoden varastoinnin jälkeen paikalleen:
https://drive.google.com/file/d/1_oLj4n ... p=drivesdk

Re: Volvo Wiima -64

Lähetetty: 19 Heinä 2020 19:37
Kirjoittaja Brian
Loma on taputeltu, reissussa ei käyty eikä auto valmistunut. Mutta meni se paljon eteenpäin. Pari kuvaa matkustamon etenemisestä. Siivosin myös ohjaamon tänään. Suunnilleen sentin kerros oli metallipölyä 1,5v ajalta ohjaamon pinnoilla.
https://drive.google.com/file/d/1acLImh ... p=drivesdk
https://drive.google.com/file/d/1acjaDs ... p=drivesdk
https://drive.google.com/file/d/1aucSnj ... p=drivesdk
https://drive.google.com/file/d/1azJK1p ... p=drivesdk

Re: Volvo Wiima -64

Lähetetty: 30 Heinä 2020 10:23
Kirjoittaja Brian
Pitäis pikku hiljaa alkaa tekemään sähköistyksiä sekä vesi- ja kaasujärjestelmiä. Sähkökolskeet onkin jo hankittuna. Hybridi-invertteri 3kW, tosin PWM-säätimellä, on odottanut jo jonkin tovin asennusta. Ostin joskus käytettynä, mutta käyttämättömänä niin siksi PWM-malli. Katolle tulee 2 kpl 285W aurinkopaneeleja. Hupiakuiksi on 2 kpl 200Ah AGM:ä Kärkkäisen sikapäiväalesta jo 1½v takaa. Olivat silloin n. A per € -hintaisia. Voi olla, että tulee kolmas akku 12V käyttöä varten jos se helpottaa asennuksia. Ei kehtaisi montaa jännitteenalennintakaan laittaa.

Mutta sitten ne vieraat asiat. Kaasujärjestelmän rakennan itse ja sitten käytän tarkastettavana. Minkäkokoista kupariputkea pitäisi käyttää? Matkat ei ole pitkiä. Kaasulaitteeksi tulee lämminvesivarsa ja ehkä liesi. Jääkaapille laitan varauksen vaikka tod. näk. sähkökaapin laitankin. Kupariputkesta saa ilmeisesti käyttää laitteelle liittämiseen kumiletkua sen noin metrin pätkän?

Vesiputket. Minkäkokoista vesiputkea olette laittaneet ja pexiä vai kuparia? Vesipisteitä tulee kaksi, suihku ja keittiön hana. Pumpuksi joku painevesiautomaatti, suosituksia voi antaa. Tekeekö niillä perus shurflo:lla mitään? Tilan puutteen vuoksi ei kehtaisi isoa pumppua laittaa.

Vesisäiliöiksi on hankittu 2x Jyry-ponttoonia ja harmaasäiliöksi Jysky. Mites noihin ponttooneihin läpiviennit olette tehneet. Pitäisi saada tyhjennysventtiili pohjaan ja tietysti täyttöaukko ja vesilähtö. Mistä kolskeet edullisesti ja millä ne tiivistää ettei ole vedet väärissä paikoissa? Wc-pöntöksi ei tule vesivessaa vaan portapotti. Kun ruumatilat on rajalliset niin joutuu jonkin verran soveltamaan näissä.

Re: Volvo Wiima -64

Lähetetty: 30 Heinä 2020 11:44
Kirjoittaja BussMAN
Kaasulaitteista varmaan löytyy määräykset jotka koskeeajoneuvoja, ehkä järkevin keskustella asennustarkastajan kanssa etukäteen. Epäilys että asuintilassa vain metalli putket ,, ei kumiletkuja, kaasukaappi erillinen pohjasta tuuletettu siellä
saa tietenkin olla letkut pullo—— säädin välillä. Kaasulaitteiden myötä tulee pakollinen ilmanvaihto sisätiloihin ( joita ei voi sulkea), määräytyy henkilöluvun mukaan,, pinta ala/ kuutiot? , talvioloissa melkoinen lämmönhukka, ehkä siitä syystä
moni luopuu kaasulaitteiden hankinnasta asuin/ sisätiloihin.En tiedä mitä vaikutusta koneellisella ilmastoinnilla on .

Re: Volvo Wiima -64

Lähetetty: 30 Heinä 2020 13:14
Kirjoittaja Brian
BussMAN kirjoitti: 30 Heinä 2020 11:44 Kaasulaitteista varmaan löytyy määräykset jotka koskeeajoneuvoja, ehkä järkevin keskustella asennustarkastajan kanssa etukäteen. Epäilys että asuintilassa vain metalli putket ,, ei kumiletkuja, kaasukaappi erillinen pohjasta tuuletettu siellä
saa tietenkin olla letkut pullo—— säädin välillä. Kaasulaitteiden myötä tulee pakollinen ilmanvaihto sisätiloihin ( joita ei voi sulkea), määräytyy henkilöluvun mukaan,, pinta ala/ kuutiot? , talvioloissa melkoinen lämmönhukka, ehkä siitä syystä
moni luopuu kaasulaitteiden hankinnasta asuin/ sisätiloihin.En tiedä mitä vaikutusta koneellisella ilmastoinnilla on .
Sen mitä oon selville saanut, niin ilmeisesti 10mm sisähalkaisijaltaan olevaa hehkutettua kupariputkea pitää käyttää. Käyttölaitteelle saa olla max 1,2m pitkä kuminen liitosletku (myös 10mm sisähalkaisija). Läpiviennit on oltava suojaputkessa. Kaasukaappi pitää olla umpinainen ja pohjasta tuuletettu. Sulkuventtiili sekä käyttölaitteen päässä, että tietysti paineensäätimen kanssa pullon päässä. Kulmat on tehtävä kulmaliittimillä, tosin kieppikuparia käyttämällä selviää ilman liittimiä ellei 90 asteen mutkaa tarvitse tehdä. Talvikäyttöä (oikean talven, viime talvi ei ollut oikea talvi edes itä-suomessa) bussille tuskin tulee joten se ei ole ongelma. Ilmanvaihto pitää olla kunnossa joka tapauksessa ettei sisälle tule trooppisia olosuhteita ja happi riittää.

Periaatteessa voisin tehdä ilman kaasujakin, mutta tuo vedenlämmitys kaasun kanssa on jo päätetty toteuttavaksi ja läpivirtauslämmitin on jo hankittu. Myös kaasuliesi vähentäisi sähköntarvetta jonkin verran ja helpottaa puskailua.

Re: Volvo Wiima -64

Lähetetty: 30 Heinä 2020 13:41
Kirjoittaja Rosvolinna
https://kauppa.wilhtom.fi/

Tuolta löytyy kaasukamaa. Tuo putkenpaksuus määräytyy kulutuslaitteiden määrän mukaan. 6mm putkea on tullut asuntovaunuissa vastaan. Purkuvaunusta saa myös tarrat kaasulaitteille. Kiltti asentaja tekee liitokset ja koeponnistuksen sekä kirjoittaa paperit.

Kaasu on kyllä näppärä, kun siitä ei lähde mitään käryä ja pullosta saa ulos tehoa isonkin kulkineen lämppärille.

Wihltom kyllä myy, kun ei ihan ummikkona pyöri kaupassa.

Re: Volvo Wiima -64

Lähetetty: 30 Heinä 2020 19:25
Kirjoittaja Jule
Brian kirjoitti: 30 Heinä 2020 10:23 Pitäis pikku hiljaa alkaa tekemään sähköistyksiä sekä vesi- ja kaasujärjestelmiä. Sähkökolskeet onkin jo hankittuna. Hybridi-invertteri 3kW, tosin PWM-säätimellä, on odottanut jo jonkin tovin asennusta. Ostin joskus käytettynä, mutta käyttämättömänä niin siksi PWM-malli. Katolle tulee 2 kpl 285W aurinkopaneeleja. Hupiakuiksi on 2 kpl 200Ah AGM:ä Kärkkäisen sikapäiväalesta jo 1½v takaa. Olivat silloin n. A per € -hintaisia. Voi olla, että tulee kolmas akku 12V käyttöä varten jos se helpottaa asennuksia. Ei kehtaisi montaa jännitteenalennintakaan laittaa.
Ei se PWM säädin niin kovin paljoa huonompi ole pienessä systeemissä, käytännössä ero jää alle reilusti 10%, kunhan sen kaapeloi oikein - eli riittävän paksuilla johtimilla ettei teho jää sinne kaapeliin.

Mitä 12V laitteita sinne on välttämättä saatava?