Sivu 3/5

Re: Volvo Wiima -64

Lähetetty: 17 Helmi 2020 13:16
Kirjoittaja leemu
Ei ole omaa kokemusta, mutta juttujen mukaan asiallista touhua on.

Re: Volvo Wiima -64

Lähetetty: 26 Helmi 2020 21:59
Kirjoittaja Brian
Viime perjantaina keski-suomen turneelta tarttui mukaan markiisi, hetki vielä menee ennen kuin on paikallaan. https://drive.google.com/file/d/1HmVywk ... p=drivesdk
Samaiselta reissulta tarttui mukaan kolme takarengasta Paussulta. https://drive.google.com/file/d/1HoghwL ... p=drivesdk
Soitin edellisenä päivänä sinne ja kyselin löytyykö gummeja, piti olla tuoreita pinnattuja 4kpl. Paikan päältä löytyi 1kpl ja pari vajaa pintaista. Gummeissa on kuitenkin hyvät rungot. Pari päivää aiemmin oli joku hakenut kyseisiä 11.00-20:ä 7kpl Kotkaan. Noh, viimeinen rengas tulee rahtina myöhemmin perästä. Erittäin hyvää palvelua Paussulla muuten, mukava vierailu!

Seinien levytys on alkanut. Seiniin tulee myös vanerin alle 10mm rubaflex kuten lattiaankin.
https://drive.google.com/file/d/1HqTKyT ... p=drivesdk
https://drive.google.com/file/d/1I5BZW0 ... p=drivesdk
https://drive.google.com/file/d/1IBIgm0 ... p=drivesdk

Viime lauantaina tarttui myös halvallakin tavaraa mukaan. Naamakirjan kirpparilta sain uloskantohintaan eli ilmaiseksi keittiön pienestä kerrostalokämpästä. Eppäilisin, että pääsiäisenä se voisi olla paikallaankin.

Seiniin pitäis saaha päällystettä. Messumattoa? Mistä edullisesti? Monessa paikassa vain 100m2 rullia.

Re: Volvo Wiima -64

Lähetetty: 27 Helmi 2020 10:40
Kirjoittaja silvarello
Kukilasta taisin ite tilata. Koko rullan. Sitä mänöö yllättävän paljon.

Re: Volvo Wiima -64

Lähetetty: 27 Helmi 2020 11:17
Kirjoittaja Zuikkis
Orimattilassa Stop-teltat myy käytettyä mattoa. 50e:llä saa muistaakseni 100 metriä, tosin ei sitä mittaa kukaan.. Saa sekoitella eri värejä mielin määrin.

Re: Volvo Wiima -64

Lähetetty: 28 Helmi 2020 10:14
Kirjoittaja Brian
Kiitoksia vinkeistä! Kumpaakaan paikkaa ei ollut tiedossa vaikka kuukkelin kautta monta paikkaa kävin lävitse :) Kysellään tässä samalla nyt mikä liima toimii parhaiten kiinnitykseen ja levitänkö / suihkutanko kankaaseen vai vaneriin vai molempiin? Tätä on käsitelty monen muunkin projektin yhteydessä, mutta ovat vähän vanhempia juttuja. Plussaa jos on sellainen tuote mitä löytyy normirautakaupasta / motonet.

Re: Volvo Wiima -64

Lähetetty: 28 Helmi 2020 12:32
Kirjoittaja Rosvolinna
Kontaktiliima on helpoin - pienet kohteet tein kontaktiliimalla. Ohuessa matossa pitää olla tarkkana liiman paksuudessa - menee helposti läpi kudoksesta.

Rakennusliima on edullisin. Kampaamalla noin 30% peitolla osaa matto pysyä levyssä. Näin tein suurimman osan sisälevyistä. Levyt ensin mittoihin - 3mm / reuna. Levy irti ja terassin lattialle, liimaus ja tiiliskivet painoiksi. Lopuksi reunat niiteillä levyn taakse kiinni - taisin käyttää kuumaliimaa apuna.

Re: Volvo Wiima -64

Lähetetty: 28 Helmi 2020 14:05
Kirjoittaja Jule
Mä huomasin että se geelimäinen (tixo?) on erivittumainen kankaan kanssa, kun siihen tartuu nukkaa, joka muodostaa sitten sellaisia liimapalloja.

3M 74 sprayliima on kätevää kiinnityksessä, toimii periaatteessa kuten kontaktiliima, mutta odotteluaika on tyyliin 20 sekuntia 20 minuutin sijaan.

Valkoinen vinyylinahka ei sitten sovellu tuolla 74:lle, se on sellaista kellertävää ja se väri tulee vinyylistä pikkuhiljaa läpi.

Re: Volvo Wiima -64

Lähetetty: 29 Helmi 2020 14:48
Kirjoittaja Karsa
Tyssikkään tempastiin messumatot Puuilon rakennusliimalla, kolmen millin kampalastalla liima seinään ja matto päälle. Helppoo ku häpän otto. Vielä on pysynyt, seittemän vuotta. 😎

Re: Volvo Wiima -64

Lähetetty: 03 Maalis 2020 12:55
Kirjoittaja Brian
Kukilasta tilasin uutta mattoa loppujen lopuksi. Useammasta paikasta pyysin tarjouksen ja loppujen lopuksi käytettyä mattoa en olisi saanut mistään kysymistäni paikoista tarvittavaa määrä ja suht oikealla värillä. Matkahuoltoon pitäisi pölähtää loppuviikosta. Kiitos liimavinkeistä, lähden haist.. etsimään sopivaa jossain vaiheessa.

Jottain edistystä rakennusrintamallakin, levytys edennyt eteen päin ja takaosan katon pellitin umpeen. Lokasuojat piti hitsata viimeinkin paikalleen viime vkl, mutta vielä niitä piti modailla (takapokkaus ei sattunut kohdalleen) ja jäi hitsaamatta kiinni. Rubaflexiä piti tilata vähän lissee.

Re: Volvo Wiima -64

Lähetetty: 05 Maalis 2020 08:07
Kirjoittaja Brian
Hyvä ja positiivinen palvelu alkaa nykyisin olemaan sen verran harvinaista, että kun sitä saa niin pitää jakaa tietoa toisillekin. Tilasin maton siis Kukikalta. Mattorulla (kahta eri mattoa samalla rullalla kuten toivoinkin) oli minulla kotona matkahuollon rahdilla 22h tilauksen tekemisestä. Myös asiointi heidän kanssaan oli erinomaisen nopeaa ja asiallista. Ei varmasti ollut halvinta, mutta eihän köyhällä varaa halvinta olisi ollut ostaakaan :)

Motonetissä asioinnin yhteydessä tarttui mukaan puteli sprayliimaa. Pitää kokeilla testikappaleeseen. Ainakin luvattiin nopeaa kuivumista ja eikä tarvitse tehdä +30 asteessa. Pitäis sopia kankaille, nahoille yms, mutta ei keinonahalle.

Re: Volvo Wiima -64

Lähetetty: 18 Maalis 2020 08:38
Kirjoittaja Marjatta-74
Mielenkiintonen projekti ja mukava katella ku touhutaan. Itellä tuo 10 vuotta nuorempi versio joka täysin runkona vielä. Meinasitko laittaa jotakin ulkopeltien ja rungon kiinnityksen väliin? Alkuperäisenä näytti olevan joku korkkinauha sielä. Saa myös muut lukijat kommentoija, että jos jättää välistä kaiken pois aiheuttaako ongelmia ja esim resonointia?

Re: Volvo Wiima -64

Lähetetty: 18 Maalis 2020 12:13
Kirjoittaja Brian
Kiitoksia. Itekkin kahlasin parin vuoden aikana kaikki projektit täältä läpi ennen aloittamista ja onhan niistä paljon apua ollutkin. Harmittavan monta projektia on vaan täällä jäänyt kesken, tai ainakaan niitä ei ole dokumentoitu loppuun. Onhan tässä itelläkin ollut aina taukoa kun on tänne juttua laittanut, mutta kuitenkin lähes joka viikko rakentaminen on edistynyt eteenpäin.

Pellitystä pitäis varmaankin pääsiäisen tienoilla alkaa suunnittelemaan. Tai onhan sitä suunniteltu, mutta tilin saldo sanoo, että ei osteta peltirullaa vielä :) Tarkoitus olisi laittaa pellin ja rungon väliin joko ohutta kumisuikaletta tai sitten butyylinauhaa / -massaa. Ennen oli tosiaan korkkinauha. Pakko on jotain olla tai resonointia on varmasti tiedossa. Pellit niitataan kiinni niin, että menevät limittäin. Päälle tulee lista. Saumoja ei tule kuin pystyyn. Peltirullasta pitää käydä tarjouksia pyytämään loppukuusta.

Lokasuojat hitsasin paikalleen toissaviikonloppuna. Viime viikonloppuna aloitin keittiön vaneroinnin. Tulevana viikonloppuna vanerointi jatkuu. Vaimo suunnitteli ja teki piirroksen kolmikerrossängystä. Matalat tulee, lapsillehan ne on tarkoitettu, mutta kyllä sinne tarpeen vaatiessa mönkii aikuinenkin jos poikienreissulla ollaan. 70x200 patjoille mitoitettu.

Paussulta ei ole kuulunut viimeisestä renkaasta, mutta en ole soitellut peräänkään, kun rahat olleet vähissä :) Viime kuussa tulikin investointeja tehtyä paljon kulkuriin ja oikeastaan sisustan tekemistä ei hidasta nyt mikään muu kuin vapaa-ajan puute. Koronakin tuli sotkemaan kuvioita, ei kehtaa apukäsiä lähiaikoina pyytää kaveriksi. Tosin, aika rauhassa on tähänkin asti saanyt työskennellä :)

Re: Volvo Wiima -64

Lähetetty: 19 Huhti 2020 22:09
Kirjoittaja Brian
Pääsiäinen oli ja meni, mutta pellityksestä ei ole tietoakaan. Vaimolla pamahti umppari kuukausi sitten ja se aiheutti hieman enemmän neljän muksun kanssa olemista. Korona taas vei ansioita sen verran, että ei ole tarvinnut peltiä ostaa. Eikä paljon muutakaan ylimääräistä.

Mutta. On tässä eteenkin päin menty. Sisusta on vaneroitu toista vaatekaapin ympäristöä lukuunottamatta. Piti tänä viikonloppuna aloittaa messumattojen liimaaminen keittiöön, mutta liimapurkin kyljessä lukee min +16C ja ulkona ollut semmoista +4C. Teippasin tänään ikkunat muovilla umpeen (ikkunoita ei ole vielä paikallaan) jotta lämmittimen lämpö kestäisi sisällä. Ens viikolla aloitan siis verhoilun keittiöstä. Keittiön kaappien ovet ja laatikostot päällystin Lidlin muovikalvolla. Ilmainen keittiö maksaa jo 3,99 euroa 8)

Kerrossänkyäkin aloittelin jo. Eihän sitä kolmikerrossänkyä tuohon saa, hahmotuskyky on välillä rajallinen :roll: Sängyn tekoa ei voi jatkaa ennenkuin verhoilee seinät. Kuten tapana on ollut, liitetään muutama kuvakin.

https://drive.google.com/file/d/1Qj7Q9S ... p=drivesdk
https://drive.google.com/file/d/1Qlu8_B ... p=drivesdk
https://drive.google.com/file/d/1Qo5En2 ... p=drivesdk
https://drive.google.com/file/d/1QqALyo ... p=drivesdk
https://drive.google.com/file/d/1QyhbCi ... p=drivesdk

Re: Volvo Wiima -64

Lähetetty: 26 Huhti 2020 21:18
Kirjoittaja Brian
Noniin. Nyt on viikon mittaan tapetoitu seiniä messumatolla ja alkaa sisällä pikkuhiljaa pimenemään. 😀 Apukäsistä olis ollu välillä apua (tässäkin työvaiheessa) , mutta eipä mittään, kyllähän tuo yksinäänkin onnistui. Sprayliimaa on varmaan keuhkoissakin pullollinen. Tänään kokosin sänkyäkin eteenpäin. Seuraavaksi vaneereita sängyn kylkeen. Keittiön kaapit kävin myös heittämässä keittiöön mallausta varten. Pitää sitäkin alkaa modifioimaan kun ehtii. Muutama kuvatus:

https://drive.google.com/file/d/1R7JkfW ... p=drivesdk
https://drive.google.com/file/d/1RKd1-9 ... p=drivesdk
https://drive.google.com/file/d/1RNxS67 ... p=drivesdk
https://drive.google.com/file/d/1ROwnMQ ... p=drivesdk
https://drive.google.com/file/d/1RTjbgu ... p=drivesdk
https://drive.google.com/file/d/1RYu_LE ... p=drivesdk
https://drive.google.com/file/d/1RmDm6e ... p=drivesdk

Re: Volvo Wiima -64

Lähetetty: 03 Touko 2020 16:03
Kirjoittaja Brian
Sänkyä tuli eilen väsättyä eteenpäin ja verhoilua myös. Tänään piti jatkaa verhoilua. Kelpo liimaksi todettu motonetin tuote oli loppu ja piti käydä Mastonin sprayta tilalle. Ohjeet ja kuvat oli kopiot motonetin tuotteesta, joten ajattelin olevan samaa kamaa. Oli kauheeta kuraa. Pari mattoa sain pysymään seinässä ja luovutin. Jatkuu ens viikolla ketutuksen laannuttua. Sänkyihin on sälepohjien tarpeet kiinni ruuvausta vaille valmiina.
https://drive.google.com/file/d/1SVnyRX ... p=drivesdk
https://drive.google.com/file/d/1SX6FGu ... p=drivesdk
https://drive.google.com/file/d/1SilDF3 ... p=drivesdk
https://drive.google.com/file/d/1Sk7GKx ... p=drivesdk

Re: Volvo Wiima -64

Lähetetty: 25 Touko 2020 22:09
Kirjoittaja Brian
Taas vähän rauhallisempi vaihe menossa. Eilen kuitenkin hyppäsi matkustamoon plexiglaasit paikalleen. Asennus alumiinilistoilla ja silikonilla. Muut kolme pienempää ikkunaa, joista tulee avattavia, on tarkoitus rakentaa hieman samaan tyyliin. Tuplaurainen lista johon toiseen uraan kiinteä "lasi" ja toinen liukumaan kiskolla. Alkuperäiset oli samanlaiset lasiset, pyöreillä nurkilla ja ne olikin tarkoitus laittaa ensiksi paikalleen. Korvaan ne kuitenkin suorakulmaisilla plexiglaaseilla. Sisälle vanerista smyygit kuten isompiinkin ikkunoihin. Tummennuskalvo tulee vielä aikanaan päälle.

https://drive.google.com/file/d/1UMAvTf ... p=drivesdk
https://drive.google.com/file/d/1UNBmAP ... p=drivesdk
https://drive.google.com/file/d/1UOuZ2q ... p=drivesdk
https://drive.google.com/file/d/1UIpwaV ... p=drivesdk

Re: Volvo Wiima -64

Lähetetty: 26 Touko 2020 02:21
Kirjoittaja neppi
Saaks siellä olla plexiä ikkunoissa? Mä oon jotenki ajatellu, että ne osastot joissa on ihmisiä pitäis olla sekuriittilasilla tukittu.

Kevytkuorma-autossa pomppas katsastus pleksi-ikkunan takia kerran.

Re: Volvo Wiima -64

Lähetetty: 26 Touko 2020 07:37
Kirjoittaja Geekuality
Onhan tuossa kuitenkin erillisiä pelastautumisluukkuja ympärillä välittömässä läheisyydessä; kattoluukku, ovi ja kuskin ikkuna. Eihän nuo ikkunat myöskään pakollisia ole.

Re: Volvo Wiima -64

Lähetetty: 26 Touko 2020 07:56
Kirjoittaja 508d
Joskus muinoin vaadittiin "matkustamon" ikkunoihin merkinnät lasin soveltuvuudesta ko paikkaan. Lasiliike syövytti merkinnät valmistamiinsa ikkunoihin, olivat kerroslasia koska varauloskäynnit olivat erikseen. Polykarbonaatin pitäisi kelvata, jos "turvallisuus" selviää, ts ei rikkoudu kuten tavallinen lasi tai akryyli.

Re: Volvo Wiima -64

Lähetetty: 26 Touko 2020 10:44
Kirjoittaja Brian
neppi kirjoitti: 26 Touko 2020 02:21 Saaks siellä olla plexiä ikkunoissa? Mä oon jotenki ajatellu, että ne osastot joissa on ihmisiä pitäis olla sekuriittilasilla tukittu.

Kevytkuorma-autossa pomppas katsastus pleksi-ikkunan takia kerran.
Onhan matkailuautoissakin bonoplexiä yms. Kyllähän tässäkin jää tuulilasien lisäksi keulan sivulasit ihan oikeiksi lasiksi joten hätäuloskäynnit täyttyy. Lisäksi on kattoluukut. Tummennuskalvothan noihin plekseihin vielä tulee joten aika tarkka katsuri saa olla jos noihin rupeaisi kiinnittämään huomiota. Veikkaan, että tämän ikäisessä, lähes uusiksi rakennetussa katiskassa jokin muu asia saattaa pistää silmään ikkunoita enemmän :D

Nuo isot pleksi-ikkunat käytännössä potkaisee pois paikaltaan mikäli tarve on. Tietysti jos vaade on, että sen pitää mennä säpäleiksi niin isompi työ siinä on lasiin verrattuna. Eikös se ole parempi, että saa sen ikkunan laitettua takaisin hätätilanteen jälkeen paikalleen :wink:

Re: Volvo Wiima -64

Lähetetty: 26 Touko 2020 11:02
Kirjoittaja Jule
Auton ikkunat pitää nykyään olla kai jotain hyväksyttyjä, mutta eiköhän tässä tapauksessa tuo vuosimalli rajaa tehokkaimmin sen pahimman pykäläviidakon kanssa pelleilyä.

Re: Volvo Wiima -64

Lähetetty: 26 Touko 2020 17:47
Kirjoittaja BussMAN
Jule kirjoitti: 26 Touko 2020 11:02 Auton ikkunat pitää nykyään olla kai jotain hyväksyttyjä, mutta eiköhän tässä tapauksessa tuo vuosimalli rajaa tehokkaimmin sen pahimman pykäläviidakon kanssa pelleilyä.
Oletus että hyväksynnät tuli 70 luvun alussa busseihin, jossain vaiheessa henkilöauton ” sekurit lasit jäi myös pois”

60 luvulla oli 2 x normaali lasi kumitiivisteellä, ihan normaalilasia, ,, ensimmäiset ” lämpölasit” tuli 70 luvulla ( 2 x karkaistulasi paketti) joissa monta etua bussikäytössä (ei höyryynny ehjänä, toimii hätäpoistumis tienä, jonkinlainen läpöeristys ym), nykyään liimalasit taitaa olla korinosa ( ” kantava”) ainakin henkilöautoissa on.

Hyväksyttäviä oli myös ns kaks oli kakskerros ( ”triplex ” tuotenimi) mutta ne ei kestänyt ovissa eikä isoina sivulasena.
Teetin 90 luvulla kaivuriin ikkunoita kaks kerros laseista ( kysyi pitääkö olla hyv merkintä olis laittanut tarv) ensimmäisenä
kesänä halkeili, ainut hyvä ei iskusta tullut jauhoksi.
Kerros laseja löytyy vahvojakin ( murtosuojatut, turvalasi) vahvin, satuin paikalle kun vaihtoivat tais olla 20 mm ( ehkä useita kerroksia).

Re: Volvo Wiima -64

Lähetetty: 26 Touko 2020 21:11
Kirjoittaja Brian
Juu, tässäkin alkuperäiset ikkunat oli 2x normaalilasi kumitiivisteellä. Korroosio-ongelmat korissa johtuivat nimenomaan noista haprastuneista kumitiivisteistä.

Re: Volvo Wiima -64

Lähetetty: 11 Kesä 2020 07:34
Kirjoittaja Brian
Auttakaa kylmän raudan seppää. Loma lähenee pikkuhiljaa ja lomalla pitäisi aloitella ulkopellityksen tekoa. Vanhat oli alumiinipeltiä, mutta niitä ei kannata hyödyntää, koska pellitys oli vain ikkunalinjasta alaspäin ja nyt suurin osa ikkunoista on poistettu. Eli uudet pellit olisi hankittava. Ei ole juuri kokemusta peltihommista joten: Minkälainen hintaero suunnilleen on alumiini / teräspellillä, entä minkä paksuista pellin tulisi olla, alu / teräs? Niiteillä kiinni niinkuin entisetkin ja pystylistat on tarkoitus laittaa saumojen päälle. En ole hintoja vielä kysellyt, kun ei ole nuo pellin paksuudet hanskassa. Peltiä menee sellaiset 40m2 joten rullatavarana varmaan olisi järkevin hankkia? :roll:

Re: Volvo Wiima -64

Lähetetty: 11 Kesä 2020 08:42
Kirjoittaja neppi
Muuta en pellityksestä tajua, ku et alumiini ja rauta on sähköpari ja joku siinä yhtälössä antaa periks. Koritehtaalla laittoivat pellin ensin kuumaks ja sit joka reuna muutamalla niitillä kii, kuumana. Sit loput niitit kii. Pelti kiristyy ku se jäähtyy, eikä enää vetele / pullistele vaik ois kuinka helle.