Volvo Wiima -64

Kerro omasta projektistasi
silvarello
Rattimajuri
Viestit: 160
Liittynyt: 29 Syys 2014 21:37
Truck: B10M/Superstar
Location: Savonlinna
Member id: 350

Re: Volvo Wiima -64

Viesti Kirjoittaja silvarello »

En oo tutustunut aiheeseen kovin hyvin mutta ehkä lähtisin kyselemään ehkä teräksen perään. Sinkattu, pohjamaalattu tai ruostumaton. Milli-puoltoista. Alu paksumpi 1,5-2?
Ennen asennusta hyvä pohjamaalaus etenkin metallimetallia vasten pinnoille ja lämpimänä kiinni. Varmaan joku terassilämmitinviritelmä ois toimiva? Pistäsin myös kotelosuojan kaikkiin mahdollisiin pintoihin ja koriliimat. Mustalle pellille ei saa jäädä mistään- ruostuu viiteen vuoteen läpi huonossa paikassa.
Tuo alumiini kyllä tekee sähköparin. Miten ne entiset on suojattu toisiltaan? Riittäskö paksu maali vai joku butyyli?
Brian
Kokenut kuljettaja
Viestit: 109
Liittynyt: 24 Heinä 2018 21:36
Truck: Volvo B10m Eagle560
Location: Savonlinna
Member id: 461
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Volvo Wiima -64

Viesti Kirjoittaja Brian »

Entisten alumiinipeltien ja koriputkien välissä oli korkkitiiviste. Alumiinistä johtuvaa sähköparisyöpymistä ei oikeastaan ollut havaittavissa missään. Korroosiot johtuivat pääosin ikkunatiivisteiden vuotamisesta. Takaseinä oli teräspeltiä ja siinä korroosio oli iskenyt pahiten.

Terassilämmitin vois olla pellin lämmitykseen ihan passeli diy-miehen ratkaisu. Butyylitiiviste on tarkoitus laittaa pellin ja rungon väliin ja varmasti syytä käyttää butyylimassaa niitin kanssa myös.
Reissureki
Rattiamiraali
Viestit: 421
Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
Truck: Scania L113
Location: Ii

Re: Volvo Wiima -64

Viesti Kirjoittaja Reissureki »

Millinen riittää mustalla ja rst:llä mainiosti, täältä saa rautaa moneen tarpeeseen ja hinnat on reilusti näkösillä:
https://kauppa.palametalli.fi/shop
Rullatavaraa ei näy verkkokaupassa, mutta aivan varmasti poijjaat hommaavat sitäkin.
Kauppa ja varasto sijaitsevat Oulussa, mutta lähettävät kyllä, itteasias Henry totes vasta, kun kävin siellä, notta iso osa heidän verkkokaupan myynnistä tulee ruuhkasuomesta!
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Volvo Wiima -64

Viesti Kirjoittaja neppi »

Siinä sähköparisyöpymisessä taitaa yleisin uhri olla ne niitit eka.

Koritehtaalla vetivät ihan kaasutoholla lämpimäks. Sopivasti jokapuolelle ja tarpeeks nopeeta liikettä niettä tulee riittävä peitto.

Liima kai siellä nykyjään on pintapellin ja korikehikon välissä...
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Volvo Wiima -64

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Mä olen laittanut joko butyylinauhan tai tuubista pötkön kehikon ja alumiinin väliin. Auringonpaistella, kun askarteli niin pysyy suorana.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Brian
Kokenut kuljettaja
Viestit: 109
Liittynyt: 24 Heinä 2018 21:36
Truck: Volvo B10m Eagle560
Location: Savonlinna
Member id: 461
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Volvo Wiima -64

Viesti Kirjoittaja Brian »

Kiitos vastauksista. Pitää laittaa millisestä sinkitystä ja pinnoitetusta teräspellistä sekä 1,5mm alumiinipellistä tarjouspyyntöä ainakin Metehelle, rullatavarana rahdattuna tallille. Valmis levyt on sen kokoisia, että jää hukkaa yllättävän paljon. Joutuu rahtaamaan ylijäämät Silvarellolle. :shock: Pitää kysyä hinnat myös paikalliselta romuliikkeeltä. Terästä siihen varmaan kyl laitan. Pystytolppien väli olis niin, että 1250mm leveät pellit menis mukavasti vähän päällekkäin, näin oli entisetkin. Mitenhän vaikea on lämmittää pellit ja sitten saada saumat päällekkäin? Nyt olis hyviä helteitä luvassa niin pellit olis lämpimiä jo valmiiks, ens viikko on vaan vielä töitä :? Onko niiteistä suosituksia tai onko niissä joku tyyppi mitä kannattaa suosia?
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Volvo Wiima -64

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Rulla pelti voi olla vaikea käsitellä ainakaan ei kuuma leikkausta , pinta käsitellyt levyt siinä mielessä helppoja ei ruoste
ongelmaa kuin saumoissa, ei tarvii taustoja maalailla, jos löytyy sopiva levykoko ja leikkurilla arkit siitä.

Kylmävalssattu hyvä.
(Rst n 2 x kallimpaa kuin kylmävalsattu)


Ei ehdotus
Ennen laitettii mig- hefteillä peltejä kiinni ja maalauksen jälkeen lista päälle ( listan ruuvit
kiinnittää lisänä peltejä) lähinnä kylki peltejä ja rst peltiin voi listan ( peltisoiron ) reistä hitsata kiinni,
ainut onglma maali lohkeilee kun kori elää.
Brian
Kokenut kuljettaja
Viestit: 109
Liittynyt: 24 Heinä 2018 21:36
Truck: Volvo B10m Eagle560
Location: Savonlinna
Member id: 461
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Volvo Wiima -64

Viesti Kirjoittaja Brian »

Eilen tilasin Meteheltä 1mm valkoiseksi pinnoitettua peltiä 30jm. Ens viikon lopulla pitäis saapua.
Reissureki
Rattiamiraali
Viestit: 421
Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
Truck: Scania L113
Location: Ii

Re: Volvo Wiima -64

Viesti Kirjoittaja Reissureki »

Mitä maksaa pelli nykyysin Metehellä?
Brian
Kokenut kuljettaja
Viestit: 109
Liittynyt: 24 Heinä 2018 21:36
Truck: Volvo B10m Eagle560
Location: Savonlinna
Member id: 461
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Volvo Wiima -64

Viesti Kirjoittaja Brian »

Reissureki kirjoitti: 17 Kesä 2020 14:42 Mitä maksaa pelli nykyysin Metehellä?
14e/m2 oli maalattu pelti. Sinkitty maalaamaton oli aikalailla saman hintainen.
Brian
Kokenut kuljettaja
Viestit: 109
Liittynyt: 24 Heinä 2018 21:36
Truck: Volvo B10m Eagle560
Location: Savonlinna
Member id: 461
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Volvo Wiima -64

Viesti Kirjoittaja Brian »

Peltirulla saapui tallille eilen.
https://drive.google.com/file/d/1XjcJyD ... p=drivesdk
Ensi viikolla olisi tarkoitus aloittaa peltien mallaaminen paikoilleen. Kysytäämpä jo valmiiksi: Mistä saumojen päälle pystyyn uudet listat? Edulliset saisi olla ja nyt kun pelliksi valikoitui teräspelti niin ei välttämättä tarviis olla alumiinilistaa, mutta onko muita?

Kun ei ole tarpeeksi irronnut tällä viikolla hiki niin hitsailin Silvarellolta saatuihin penkkeihin korokejalustat RHS:stä ja kehikko lattarautaan kiinni joka läpipulteilla lattiakehikon raudoista läpi. Vaimo osti uudet verhoilukankaatkin niihin, mutta tuskin valmistuvat ennen talvea :lol:
Kaikkea muutakin pientä edistystä tullut. Pienten ikkunoiden pleksit on leikattu mittoihin ja odottaa karmeineen asennusta. Puolet aukosta avautuu vetämällä kiskoa pitkin eli tuuletus pelaa. Löysin myös uudet alkuperäiset pyöreät takavalot (Hella) mutta ne on vielä tulematta.
Brian
Kokenut kuljettaja
Viestit: 109
Liittynyt: 24 Heinä 2018 21:36
Truck: Volvo B10m Eagle560
Location: Savonlinna
Member id: 461
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Volvo Wiima -64

Viesti Kirjoittaja Brian »

https://drive.google.com/file/d/1Z6yR0H ... p=drivesdk
Valot ja vilkut saapuivat. Käyttämättömät tuikut, aika harvinaista herkkua jo.
Avatar
Peltsi
Rattimajuri
Viestit: 158
Liittynyt: 16 Huhti 2020 13:07
Truck: Scania wiima
Location: Päijät-häme
Member id: 404

Re: Volvo Wiima -64

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Brian kirjoitti: 02 Heinä 2020 20:54 https://drive.google.com/file/d/1Z6yR0H ... p=drivesdk
Valot ja vilkut saapuivat. Käyttämättömät tuikut, aika harvinaista herkkua jo.
Olen rehellisesti kateellinen :shock:
Brian
Kokenut kuljettaja
Viestit: 109
Liittynyt: 24 Heinä 2018 21:36
Truck: Volvo B10m Eagle560
Location: Savonlinna
Member id: 461
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Volvo Wiima -64

Viesti Kirjoittaja Brian »

Ostin valot tältä myyjältä https://m.nettivaraosa.com/auton-varaos ... fAdCount=3

Kuulemma viimeinen täydellinen setti jonka häneltä ostin, mutta jos tarvetta yksittäisille osille niin kysäise häneltä, jotain kai vielä jäi :wink:
Avatar
Peltsi
Rattimajuri
Viestit: 158
Liittynyt: 16 Huhti 2020 13:07
Truck: Scania wiima
Location: Päijät-häme
Member id: 404

Re: Volvo Wiima -64

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Brian kirjoitti: 02 Heinä 2020 22:43 Ostin valot tältä myyjältä https://m.nettivaraosa.com/auton-varaos ... fAdCount=3

Kuulemma viimeinen täydellinen setti jonka häneltä ostin, mutta jos tarvetta yksittäisille osille niin kysäise häneltä, jotain kai vielä jäi :wink:
Kiitos, näin tein
Brian
Kokenut kuljettaja
Viestit: 109
Liittynyt: 24 Heinä 2018 21:36
Truck: Volvo B10m Eagle560
Location: Savonlinna
Member id: 461
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Volvo Wiima -64

Viesti Kirjoittaja Brian »

https://drive.google.com/file/d/1Zdf_U2 ... p=drivesdk
Ulkopellitys on alkanut. Viikonloppu menee poikien kesken vähän muissa merkeissä, mutta ensi viikolla jatkuu 8)
Brian
Kokenut kuljettaja
Viestit: 109
Liittynyt: 24 Heinä 2018 21:36
Truck: Volvo B10m Eagle560
Location: Savonlinna
Member id: 461
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Volvo Wiima -64

Viesti Kirjoittaja Brian »

https://drive.google.com/file/d/1Zryl6N ... p=drivesdk
https://drive.google.com/file/d/1ZskwT1 ... p=drivesdk
Edistystä pellitysrintamalla. Edelleen kaivataan vinkkejä mistä saisi kylkiin listoja edullisesti :roll:
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Volvo Wiima -64

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Edullisuudesta ei tietoa, mutta prafit.fi. Sieltä löytyy vähän kaikenmoista profiilia. Yhteen lavasteeseen joskus tilasin jonkun nipun u-listaa.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Brian
Kokenut kuljettaja
Viestit: 109
Liittynyt: 24 Heinä 2018 21:36
Truck: Volvo B10m Eagle560
Location: Savonlinna
Member id: 461
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Volvo Wiima -64

Viesti Kirjoittaja Brian »

Lämminvesivarsa saapui Tsekeistä. Fyysinen koko jälleen kerran yllätti.
https://drive.google.com/file/d/1_XCZal ... p=drivesdk
https://drive.google.com/file/d/1_ZG5V8 ... p=drivesdk
Messumattoa matkustamon seiniin:
https://drive.google.com/file/d/1_f0-y2 ... p=drivesdk
https://drive.google.com/file/d/1_jfiwz ... p=drivesdk
https://drive.google.com/file/d/1_myLtK ... p=drivesdk
Laminaattia naputtelin paikalleen, jotta pääsee penkkejä asentamaan.:
https://drive.google.com/file/d/1_o0Quf ... p=drivesdk
Silvarellolta saadut penkit pääsee jo heti 1,5vuoden varastoinnin jälkeen paikalleen:
https://drive.google.com/file/d/1_oLj4n ... p=drivesdk
Brian
Kokenut kuljettaja
Viestit: 109
Liittynyt: 24 Heinä 2018 21:36
Truck: Volvo B10m Eagle560
Location: Savonlinna
Member id: 461
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Volvo Wiima -64

Viesti Kirjoittaja Brian »

Loma on taputeltu, reissussa ei käyty eikä auto valmistunut. Mutta meni se paljon eteenpäin. Pari kuvaa matkustamon etenemisestä. Siivosin myös ohjaamon tänään. Suunnilleen sentin kerros oli metallipölyä 1,5v ajalta ohjaamon pinnoilla.
https://drive.google.com/file/d/1acLImh ... p=drivesdk
https://drive.google.com/file/d/1acjaDs ... p=drivesdk
https://drive.google.com/file/d/1aucSnj ... p=drivesdk
https://drive.google.com/file/d/1azJK1p ... p=drivesdk
Brian
Kokenut kuljettaja
Viestit: 109
Liittynyt: 24 Heinä 2018 21:36
Truck: Volvo B10m Eagle560
Location: Savonlinna
Member id: 461
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Volvo Wiima -64

Viesti Kirjoittaja Brian »

Pitäis pikku hiljaa alkaa tekemään sähköistyksiä sekä vesi- ja kaasujärjestelmiä. Sähkökolskeet onkin jo hankittuna. Hybridi-invertteri 3kW, tosin PWM-säätimellä, on odottanut jo jonkin tovin asennusta. Ostin joskus käytettynä, mutta käyttämättömänä niin siksi PWM-malli. Katolle tulee 2 kpl 285W aurinkopaneeleja. Hupiakuiksi on 2 kpl 200Ah AGM:ä Kärkkäisen sikapäiväalesta jo 1½v takaa. Olivat silloin n. A per € -hintaisia. Voi olla, että tulee kolmas akku 12V käyttöä varten jos se helpottaa asennuksia. Ei kehtaisi montaa jännitteenalennintakaan laittaa.

Mutta sitten ne vieraat asiat. Kaasujärjestelmän rakennan itse ja sitten käytän tarkastettavana. Minkäkokoista kupariputkea pitäisi käyttää? Matkat ei ole pitkiä. Kaasulaitteeksi tulee lämminvesivarsa ja ehkä liesi. Jääkaapille laitan varauksen vaikka tod. näk. sähkökaapin laitankin. Kupariputkesta saa ilmeisesti käyttää laitteelle liittämiseen kumiletkua sen noin metrin pätkän?

Vesiputket. Minkäkokoista vesiputkea olette laittaneet ja pexiä vai kuparia? Vesipisteitä tulee kaksi, suihku ja keittiön hana. Pumpuksi joku painevesiautomaatti, suosituksia voi antaa. Tekeekö niillä perus shurflo:lla mitään? Tilan puutteen vuoksi ei kehtaisi isoa pumppua laittaa.

Vesisäiliöiksi on hankittu 2x Jyry-ponttoonia ja harmaasäiliöksi Jysky. Mites noihin ponttooneihin läpiviennit olette tehneet. Pitäisi saada tyhjennysventtiili pohjaan ja tietysti täyttöaukko ja vesilähtö. Mistä kolskeet edullisesti ja millä ne tiivistää ettei ole vedet väärissä paikoissa? Wc-pöntöksi ei tule vesivessaa vaan portapotti. Kun ruumatilat on rajalliset niin joutuu jonkin verran soveltamaan näissä.
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Volvo Wiima -64

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Kaasulaitteista varmaan löytyy määräykset jotka koskeeajoneuvoja, ehkä järkevin keskustella asennustarkastajan kanssa etukäteen. Epäilys että asuintilassa vain metalli putket ,, ei kumiletkuja, kaasukaappi erillinen pohjasta tuuletettu siellä
saa tietenkin olla letkut pullo—— säädin välillä. Kaasulaitteiden myötä tulee pakollinen ilmanvaihto sisätiloihin ( joita ei voi sulkea), määräytyy henkilöluvun mukaan,, pinta ala/ kuutiot? , talvioloissa melkoinen lämmönhukka, ehkä siitä syystä
moni luopuu kaasulaitteiden hankinnasta asuin/ sisätiloihin.En tiedä mitä vaikutusta koneellisella ilmastoinnilla on .
Brian
Kokenut kuljettaja
Viestit: 109
Liittynyt: 24 Heinä 2018 21:36
Truck: Volvo B10m Eagle560
Location: Savonlinna
Member id: 461
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Volvo Wiima -64

Viesti Kirjoittaja Brian »

BussMAN kirjoitti: 30 Heinä 2020 11:44 Kaasulaitteista varmaan löytyy määräykset jotka koskeeajoneuvoja, ehkä järkevin keskustella asennustarkastajan kanssa etukäteen. Epäilys että asuintilassa vain metalli putket ,, ei kumiletkuja, kaasukaappi erillinen pohjasta tuuletettu siellä
saa tietenkin olla letkut pullo—— säädin välillä. Kaasulaitteiden myötä tulee pakollinen ilmanvaihto sisätiloihin ( joita ei voi sulkea), määräytyy henkilöluvun mukaan,, pinta ala/ kuutiot? , talvioloissa melkoinen lämmönhukka, ehkä siitä syystä
moni luopuu kaasulaitteiden hankinnasta asuin/ sisätiloihin.En tiedä mitä vaikutusta koneellisella ilmastoinnilla on .
Sen mitä oon selville saanut, niin ilmeisesti 10mm sisähalkaisijaltaan olevaa hehkutettua kupariputkea pitää käyttää. Käyttölaitteelle saa olla max 1,2m pitkä kuminen liitosletku (myös 10mm sisähalkaisija). Läpiviennit on oltava suojaputkessa. Kaasukaappi pitää olla umpinainen ja pohjasta tuuletettu. Sulkuventtiili sekä käyttölaitteen päässä, että tietysti paineensäätimen kanssa pullon päässä. Kulmat on tehtävä kulmaliittimillä, tosin kieppikuparia käyttämällä selviää ilman liittimiä ellei 90 asteen mutkaa tarvitse tehdä. Talvikäyttöä (oikean talven, viime talvi ei ollut oikea talvi edes itä-suomessa) bussille tuskin tulee joten se ei ole ongelma. Ilmanvaihto pitää olla kunnossa joka tapauksessa ettei sisälle tule trooppisia olosuhteita ja happi riittää.

Periaatteessa voisin tehdä ilman kaasujakin, mutta tuo vedenlämmitys kaasun kanssa on jo päätetty toteuttavaksi ja läpivirtauslämmitin on jo hankittu. Myös kaasuliesi vähentäisi sähköntarvetta jonkin verran ja helpottaa puskailua.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Volvo Wiima -64

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

https://kauppa.wilhtom.fi/

Tuolta löytyy kaasukamaa. Tuo putkenpaksuus määräytyy kulutuslaitteiden määrän mukaan. 6mm putkea on tullut asuntovaunuissa vastaan. Purkuvaunusta saa myös tarrat kaasulaitteille. Kiltti asentaja tekee liitokset ja koeponnistuksen sekä kirjoittaa paperit.

Kaasu on kyllä näppärä, kun siitä ei lähde mitään käryä ja pullosta saa ulos tehoa isonkin kulkineen lämppärille.

Wihltom kyllä myy, kun ei ihan ummikkona pyöri kaupassa.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2546
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Volvo Wiima -64

Viesti Kirjoittaja Jule »

Brian kirjoitti: 30 Heinä 2020 10:23 Pitäis pikku hiljaa alkaa tekemään sähköistyksiä sekä vesi- ja kaasujärjestelmiä. Sähkökolskeet onkin jo hankittuna. Hybridi-invertteri 3kW, tosin PWM-säätimellä, on odottanut jo jonkin tovin asennusta. Ostin joskus käytettynä, mutta käyttämättömänä niin siksi PWM-malli. Katolle tulee 2 kpl 285W aurinkopaneeleja. Hupiakuiksi on 2 kpl 200Ah AGM:ä Kärkkäisen sikapäiväalesta jo 1½v takaa. Olivat silloin n. A per € -hintaisia. Voi olla, että tulee kolmas akku 12V käyttöä varten jos se helpottaa asennuksia. Ei kehtaisi montaa jännitteenalennintakaan laittaa.
Ei se PWM säädin niin kovin paljoa huonompi ole pienessä systeemissä, käytännössä ero jää alle reilusti 10%, kunhan sen kaapeloi oikein - eli riittävän paksuilla johtimilla ettei teho jää sinne kaapeliin.

Mitä 12V laitteita sinne on välttämättä saatava?
Vastaa Viestiin