Volvo Wiima -64

Kerro omasta projektistasi
Brian
Kokenut kuljettaja
Viestit: 109
Liittynyt: 24 Heinä 2018 21:36
Truck: Volvo B10m Eagle560
Location: Savonlinna
Member id: 461
Paikkakunta: Savonlinna

Volvo Wiima -64

Viesti Kirjoittaja Brian »

Kuva
Morjesta! Pari vuotta on tätä forumia ja busseja selattu läpi ja kaksi viikkoa sitten tuli ensimmäinen ostettua ihan tästä kotikylältä Savonlinnasta. Ei kyllä ollut aikomus Wiimaa tai ylipäätänsä näin vanhaa bussia ostaa, mutta kyllähän tuo niin sympaattinen vehje oli, että pakkohan se oli ostaa :D Wiima on ilmeisesti jo 70-luvulla rakennettu matkailuajoneuvoksi ja kyllähän tuon suht pienillä fiksauksilla matkakäyttöön saisi saman tien. Suunnitelmana olisi kuitenkin talven aikana rakentaa hupisähköt uusiksi, purkaa peräpää auki korroosiovaurioiden takia ja mahdollisesti takaosan ikkunat pellittää umpeen. Muutama ikkuna on halki ja pari ikkunaa on huurteessa joten joka tapauksessa pitäisi tehdä jotain ratkaisuja niiden suhteen. Yhtä ikkunaa lukuunottamatta tiivisteet pitäisi myös uusia. Vinkkejä mistä saisi hyvään hintaan tiivisteet saa jakaa. Perheessä on kolme pientä muksua joten heitä pitää sisäsuunnittelussa huomioida aikalailla. Olemassa olevaan vessaan olisi tarkoitus suihku tehdä, saa nähdä ehtiikö vielä ensi talvena. Keittiö joka tapauksessa menee uusiksi ja sen teen kevääksi valmiiksi.

Alusta ei ole suolateitä ikinä nähnyt joten se on todella siisti! Korroosio-ongelmat on lähinnä ikkunoiden karmeissa ja perässä takalasin takia. Wiima on jo valmiiksi rekisteröity 1+8 matkailuajoneuvoksi joten kortin kanssa ei ole ongelmaa. Pari viikkoa on nyt muksujen kaa fiilistelty tuolla Savonlinnan seudulla ja onhan tuo siisti vehje vaikka turboton kone ei raketti ole. Yllätti todella paljon miten pehmeää kyytiä Wiima tarjoaa vaikkei ilma-alustaa olekaan :D Ohjaustehostimen puute kiusaa lähinnä nurkka-ajossa.

Moottorikopan vaimennuksella olisi tarkoitus aloittaa ja etuosan lattiat vaimentaa, jotta melutasoa saa pienemmäksi jo muksujenkin takia. Sitten pitäisi käydä purkamaan peräpäätä ja keittiö. Tällä hetkellä on kaasuvermeet ja kaasut tulee kyllä säilytettyä, mutta koneet taitaa vaihtua sähköllä toimiviin. Maasähkön lisäksi tarkoitus syöttää invertteriä salkkuagregaatilla ja katolle tarkoitus laittaa ainakin kaksi 285W paneelia keskelle kattoa niin, ettei ne näkyisi ulospäin. Muutenkin ulkoapäin olisi tarkoitus pitää mahdollisimman vanhan näköisenä (pl. takaikkunoiden pellitys.). Sisältä sitten yhdistelmä vanhaa ja vanhan näköistä uutta. Alkuperäinen tikattu vinyylikatto ja hattuhyllyt on tarkotus säilyttää. Talvella tällä ei ajeta jatkossakaan joten eristyksestä ei ole tarkoitus tehdä liian järeää. Ajoakut ja hupiakut on kalleimmat yksittäiset hankinnat heti alkuun joten hyvistä käytetyistä tai hyvistä alennuksista otetaan vinkkejä mielellään vastaan.

Kompuran ylipaineventtiili ei toimi aina ja oven venttiili on rikki myös joten ne pitäisi uusia pikimiten niin kestäisi paineet järjestelmässä. Kaikenlaiset vinkit ylipäätänsä kyseiseen vehkeeseen otetaan ilolla vastaan.
Kuvia kulkurista löytyy https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
Viimeksi muokannut Brian, 13 Loka 2019 21:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Brian
Kokenut kuljettaja
Viestit: 109
Liittynyt: 24 Heinä 2018 21:36
Truck: Volvo B10m Eagle560
Location: Savonlinna
Member id: 461
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Volvo Wiima -64

Viesti Kirjoittaja Brian »

Kolme viikkoa sitten tuli purettua sisustaa penkkeihin asti ja vapaa-ajan puute on estänyt etenemisen. Aikuisopiskelu vie mukavasti puolet viikonlopuistakin. Doh, tarkoitus olisi kuitenkin syksyn aikana saada purettua loppuun, tarvittavat hitsaustyöt tehtyä ja siitä pikkuhiljaa eristämään.
Siihenpä tarvitsisinkin neuvoja. Kyljethän tuossa on alumiinipeltiä. Sisäpuolella peltiin on ilmeisesti joskus valettu jotain bitumin kaltaista. Lisä-äänieriste ei olisi pahitteeksi ja luinkin jostain, että ihan bitumikermiä käytetty siihen? Eli onko se järkevä vaihtoehto (ainakin halpa) vai olisiko joku muu parempi. Mites sitten finnfoamin laitto, tiiviisti sitä bitumia vasten? Talviasuttavaa tästä ei tule, mutta kaikki muu eristetään tässä vaiheessa paitsi katto. Katon "hienon" vinyylin haluan toistaiseksi säilyttää.

Sitten toinen murheenkryyni on nuo ikkunat. Takaa niitä olisi tarkoitus laittaa umpeen. Osa ikkunoista on halki ja kaikkiin pitäisi vaihtaa tiivisteet. Onko vinkkejä mistä saisi edullisesti sitä tiivistettä ja myös ikkunoille olisi tarvetta? Vaikka ikkunat kalvotetaan ulkoapäin niin halkinaiset paistaa kalvosta läpi. Yksi vaihtoehto olisi jostain polykarbonaatista uusia tarvittavat ikkunat, mutta taitaa tulla kalliiksi?

Sähköpuolen osia odottaa kohta tallissa valmiiksi 2x 200Ah AGM-akkuja hupipuolelle ja 2x 270W aurinkopaneeleja. Lisäksi tuli tehtyä kaupat käyttämättömästä kiinan 24V hybridikojeesta jossa on samassa laturi (50A), jännitteensäädin (PWM) ja invertteri (3kVA). Olisin halunnut MPPT-version, mutta jäi 200e:llä käteen ja jää tilailut välistä. Näitä ei ihan heti pääse asentamaan, mutta yksittäisinä kalliina osina mukavat kun on jo valmiina.
https://drive.google.com/open?id=0B0XeY ... FaMkJocVdF
silvarello
Rattimajuri
Viestit: 160
Liittynyt: 29 Syys 2014 21:37
Truck: B10M/Superstar
Location: Savonlinna
Member id: 350

Re: Volvo Wiima -64

Viesti Kirjoittaja silvarello »

Eikös ne akkunat oo suoria? Ihan meet siihen Linna-lasiin ja päätät tummuusasteen. Laminoitu riittää. Karkaistujakin saa kunhan on suoria. Käyrille tarvii muotin.
Jos hinta ei satu niin Imatralla on yks paikka mistä oon ottanut kanssa.
Tiiviste voi löytyä samasta osoitteesta tai sit etola, savon pultti ym.
Old Lady
Kokenut kuljettaja
Viestit: 89
Liittynyt: 27 Loka 2014 17:57
Truck: Volvo B57 -81 /Wiima
Location: Laukaa
Member id: 250

Re: Volvo Wiima -64

Viesti Kirjoittaja Old Lady »

korjakumi on yksi mistä saa tilattua ikkunatiivistettä. Ainakin jotain profiilia löytyy. itse olen putsannut ja käsitellyt kuminhoitoaineella vanhat ja eiku paikalleen uudestaan. Lisäksi ulkoapäin laittanut vielä pellin ja tiivisteen väliin jotain silikoonia sään yms kestävää elastista. pitäis pysyä vesi ulkopuolella. sopivasti pääsi muutamasta huonoimmasta ikkunasta ja tiivisteestä eroon kun joitakin reikiä tuli pellitettyä.

meillä eristeenä suoraan peltiin kiinni puhallusuretaani. kallista oli, mutta tulee tiivis rakenne ja itselle helppo. sisäpuolelle 9mm koivuvaneri.

projekti edelleen vaiheessa :roll: :roll:

-larry
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Volvo Wiima -64

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Jos suoria halvalla selviää tuon ikäisissä normaalilasia ei karkaistuja eikä laminoituja, toki turvllisempia nuo kark/ lam ovat jos rikkontuu, vahvuus taitaa olla 4 tai 5 mm .
Brian
Kokenut kuljettaja
Viestit: 109
Liittynyt: 24 Heinä 2018 21:36
Truck: Volvo B10m Eagle560
Location: Savonlinna
Member id: 461
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Volvo Wiima -64

Viesti Kirjoittaja Brian »

Kiitoksia vastauksista. Silvarello: suoria lasejahan nuo on. Pitänee töräyttää Linna-lasille jossain vaiheessa ja kysäistä hinnat laseille. Mielelläni ottaisin niille myös uusien tiivisteiden kanssa asennuksenkin niin ei tarviis harjoitella ihe, mutta tuossahan on se ongelma, että lähes kaikki karmit tarvitsee rakkautta enemmän tai vähemmän. Juuri noiden vanhojen huonojen tiivisteiden takia karmit on ruostunu ja sieltä on päässy vesi sisään. Eikä siinäkään mitään, mutta sitten kun on tuo pohjolan talli niin montaa lasia ei kerralla kehtaa irti ottaa kun karmeja käy parantamaan. Olis ollu pirun hyvä ja kuiva kesä tehdä tuota, mutta tuli ostettua tälle kaudelle vähän myöhään.

Kertokeepas tyhmälle vielä, käyttäytyykö eri tyyppiset lasit eri tavalla kun ne tummalla kalvolla kalvottaa ulkoapäin? Onko eroa muussa kuin siinä millä tavalla se hajoaa?
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2546
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Volvo Wiima -64

Viesti Kirjoittaja Jule »

Yksinkertaisessa lasissa on järkevintä kalvottaa ne sisältäpäin. Se kaksinkertainen lämpölasi on se joka saattaa paukahtaa hajalle kun kalvo on sisäpuolella.

Perinteinen paksu ikkunalasi lohkeaa teräväksi kuten ikkunalasilla on tapana tehdä, eikä ole erityisen turvallinen. Toisaalta esim 6mm paksu lasi ei kyllä ihan pienestä hajoa. Karkaistu lasi kestää ehkä hieman enemmän kuin tavallinen... en ole ihan varma, mutta hajotessaa turvallinen koska hajoaa pinekeis turvalliseksi pyöräksi muruksi. Ei tosin halkea, vaan on aina hojtessaan sihtten tuhannen paskana. Laminoidussa lasissa on kirkas muovikalvo välissä. Halkeilee, mutta ei putoa maahan/tule reikää. Tai tietysti siihenkin reikä tulee jos vaikka moskalla lyö, mutta lähtökohtainen idea on että lasi jää hajotessaankin paikalleen.

Esim biltemassa on "Muovilasin" nimellä myytäviä pleksiarkkeja, eikä nuo mielestäni pahan hintaisia ole, jos vaan 800x1200 kokoinen arkki riittää.
Old Lady kirjoitti: Lisäksi ulkoapäin laittanut vielä pellin ja tiivisteen väliin jotain silikoonia sään yms kestävää elastista. pitäis pysyä vesi ulkopuolella.
Mitään saniteetti silikoonia sinne ei sitten saa missään tapauksessa laittaa. Niissä on etikkaa homeenestoaineena, ja etikka syö peltiä kuin leipää.
Brian
Kokenut kuljettaja
Viestit: 109
Liittynyt: 24 Heinä 2018 21:36
Truck: Volvo B10m Eagle560
Location: Savonlinna
Member id: 461
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Volvo Wiima -64

Viesti Kirjoittaja Brian »

Rojekti ei ole juurikaan edennyt syksyn jälkeen johtuen olemattomasta vapaa-ajasta. Sisusta on purettu kattoa lukuunottamatta, sekä myös puolet lattiasta on purkamatta. Sen verran edistystä kuitenkin, että kaikki vanerit odottavat jo autotallissa ja finnfoamille on pyydetty hinnat. Muutakin rakennusmateriaalia on jo valmiina odottamassa ja mm. sähkövermeet alkaa olla tallissa odottamassa.

Eristämistä on tullut tässä paljon pähkäiltyä ja Savolaispoika on päästään pyörällä miten tuo nyt kannattaisi oikein toteuttaa.
Kyljet siis alumiinipeltiä jossa on joku ikivanha bitumointi sisäpinnassa. Finnfoamia on vaikea saada täysin tiivisti peltiä vasten. Mites se kondenssi? Talvikäyttöön tämä ei tule kuitenkaan, mutta saisi nyt tuohon nollan pintaan olla käytettävissä. Armaflexi ym solukumieristeet kiinnostaisivat ja jostain sitä saisi jopa ihan ok hintaan. Haku täältä osoitti, että sitä ei hirveästi ole täällä käytetty, onko hinta ollut se syy? Mitäpä jos siihen ulkopeltiin ja ikkunoihin laittaisi ensiksi kiinni 10-15mm solukumieristeen ja sen päälle 30-50mm finnfoam? Budjettia tuo ei kaataisi, mutta onko hyötyä kondenssimielessä? Äänieristystähän tuo vähän toisi mikä olisi suotavaakin, finnfoam ei eristä ääntä juuri yhtään. Lämmittimeksi on joka tapauksessa tulossa diesel-ilmalämmitin, planar tai joku kopio. Eli onko perusteita tai jopa haittaa tuosta solukumieristeen asentamisesta ulkopintaan kiinni? :roll:

Vesisäiliöinä taitaa olla hintalaatusuhteeltaan parhaimmat ne K-Raudan ponttoonit, ~80e/kpl?
Avatar
jomi609
Tosi harrastaja
Viestit: 177
Liittynyt: 16 Maalis 2005 10:27
Truck: MB 609 kasten
Location: Salo
Member id: 024

Re: Volvo Wiima -64

Viesti Kirjoittaja jomi609 »

Inkoossa on semmonen tehdas kun Termonova oy
Sieltä minä hain eri paksuuksisia levyjä eikä maksanut paljoa , pihalla isot kasat .
Niin solumuovia .
Avatar
Iski
Kansleri
Viestit: 1258
Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
Truck: Carrus 502 B10M
Location: Nurmijärvi Rajamäki
Member id: 149

Re: Volvo Wiima -64

Viesti Kirjoittaja Iski »

jomi609 kirjoitti: 14 Tammi 2019 15:45 Inkoossa on semmonen tehdas kun Termonova oy
Sieltä minä hain eri paksuuksisia levyjä eikä maksanut paljoa , pihalla isot kasat .
Niin solumuovia .
Joo hyvä eriste muuten mutta ei kestä lämpöä, esim ikkunan takana kutistuu ja menee kurttuun, muualla toimii ja on halpaa.
Nyt testiin Etran liimattava solukumi eriste 3 mm paksua, kestää 95 astetta lämmintä ja tarttuu lujaan kiinni, pitäskö liimaa ikkunaan ja tuleeko taas särkymis vaara, vai liimaako finnfoamiin kiinni??? :?
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Brian
Kokenut kuljettaja
Viestit: 109
Liittynyt: 24 Heinä 2018 21:36
Truck: Volvo B10m Eagle560
Location: Savonlinna
Member id: 461
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Volvo Wiima -64

Viesti Kirjoittaja Brian »

jomi609 kirjoitti: 14 Tammi 2019 15:45 Inkoossa on semmonen tehdas kun Termonova oy
Sieltä minä hain eri paksuuksisia levyjä eikä maksanut paljoa , pihalla isot kasat .
Niin solumuovia .
Kiitos tiedosta. Tarkoituksena oli kuitenkin käyttää soluKUMIeristettä jolla uskoisin olevan äänieristyskykyä paremmin kuin solumuovilla. Laitoin tilaukseen http://www.solueriste.fi/rubaflex-rf1-s ... p-776.html 6 rullaa eli 30m2. Sen verran edullisena tuota pidän, että jos tuolla finnfoamin alla kondensointia saa vähennettyä ja äänieristystä parannettua niin pitäisi olla hintansa väärti. Tuohon lisäksi 30mm Finnfoam niin pitäisi eristys riittää seinissä.

Wiimassahan ei ole säilytystilaa lattian alla. Mitä olette mieltä jos lattiaan laittaisi kehikon väliin finnfoamin ja kehikon päälle tuon 10mm solukumen jonka päälle vaneri? Vanerin päälle tulee varmaan laminaatti.
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Volvo Wiima -64

Viesti Kirjoittaja leemu »

Ei se taida kumi olla kovin kaksinen äänieriste, se kun ei ole kovin painavaa :wink:
On myös hyvä muistaa, että vaikka mainosmiehet mielellään lupailevat suuria, niin tuollaisen 10mm paksun solukumin lämmöneristyskyky vastaa aikalailla tasan 10mm villaa.
Jos tuon kaltaista tavaraa joku tahtoo käyttää, niin minäkin pystyn kyllä tuollaisia toimittamaan aikalailla samantasoiseen hintaan kuin tuo linkissä mainittu tuote.
Scania BF86S Lahti 10 -78
Avatar
Iski
Kansleri
Viestit: 1258
Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
Truck: Carrus 502 B10M
Location: Nurmijärvi Rajamäki
Member id: 149

Re: Volvo Wiima -64

Viesti Kirjoittaja Iski »

Laminaattia en laittaisi lattiaan, tai sitten pitää olla lattialämmitys on se vaan niin kylmä muuten, lisäksi kestää huonosti kosteus ja lämpötilavaihtelua.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Volvo Wiima -64

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Vinyylilankku lukkopontilla voisi toimia. Sietää paremmin vettä kuin laminaatti.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2546
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Volvo Wiima -64

Viesti Kirjoittaja Jule »

Rosvolinna kirjoitti: 17 Tammi 2019 21:53 Vinyylilankku lukkopontilla voisi toimia. Sietää paremmin vettä kuin laminaatti.
Mä voin kokemuksesta sanoa että vinyylilankussa on ihan tautinen lämpölaajeneminen. Eli jos sen laittaa, niin pitää ainakin jättää kunnolliset liikkumavarat.

Sitä vinyylilankkua on myös korkki"pohjallisella", se ei kestä vettä. Pelkkä vinyyli kestää.

Se venyyli on myös yhtä kylmä kuin laminaatti, mutta enpä nyt oikein tiedä mikä materiaali olisi varsinaisesti lämmin.. Kokolattiamatto? 8)
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Volvo Wiima -64

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Vinyyli laajenee, joten kannattaa asentaa se kelluvaksi. Laminaatti on vihon viimeinen - siihen kun menee pari hiutaletta lunta niin lähtee jalat alta. Käytävämatot tekee lattia turvalliseksi ja ehkä hieman lämpimäksi. Meillä autossa ollaan kengät jalassa tai ainakin villasukat.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Brian
Kokenut kuljettaja
Viestit: 109
Liittynyt: 24 Heinä 2018 21:36
Truck: Volvo B10m Eagle560
Location: Savonlinna
Member id: 461
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Volvo Wiima -64

Viesti Kirjoittaja Brian »

Kiitoksia lattiaverhoilujen vertailusta. On kuitenkin tällä hetkellä vielä hyvin epäolennainen asia millä sen lattian peittää. Neliöitä jää näkyviin niin vähän, että hinta ei juurikaan ole este sille mitä siihen laitetaan, kunhan se ei ole muovimatto :evil: Vinyylilankku vois olla ihan passeli. Kengät jalassa ei tulla sisällä matkustamon puolella olemaan. Muksuja ja vieläpä pieniä on sen verran, että sitä kurapaskaa on sitten joka paikassa jos niitä kenkiä ei riisuta ovella pois.

Nyt kun tämä pakkaskausi alkoi ja tuolla pohjolan tallissa eristäminen ei lähde vielä käyntiin, niin olisin mielelläni kuullut kokemuksia tuosta alupelti - solukumimatto - finnfoam - vaneri kombosta. Kondenssi- ja sitä kautta mätänemisongelmaa tuolla yritetään välttää. Koolaukset teen joka tapauksessa filmivanerista. Lattioihin tulee wiiruvaneria ja sen päälle mitä nyt sit tulekaan ja seiniin tulee pinnaksi koivuvaneria (siksi kun sitä halvalla on varastoon ilmestynyt). Se verhoillaanko seinävanerit jotenkin on vielä auki. Homesuojattua se ainakin saisi olla jos se jollain verhoillaan.

Eli: laitetaanko seinään kaikki mahdollisimman tiivisti yhteen vai jätetäänkö ilmarako ja mihin kohtaan se noilla rakenteilla kannattaisi jättää?
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Volvo Wiima -64

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

En sano, että olisin oikein tehnyt - toimii kuitenkin. Ulkoa sisään; alumiinipelti, alustamassa, Finnfoam uretaanivaadolla kiinnitettynä, havuvaneri, messumatto.

Rakenne ei ole täysin tiivis eli pääsee kuivumaan sisäänpäin mikäli kondenssia esiintyy. Pellin ja foamin välissä sitä taatusti on, mutta ei se sinne sisälle pääse auton elinkaaren aikana. Samaan tapaan kuin asuntovaunuissa - niissä heikkoina kohtina ovat peltien liitokset ja puusta rakennettu korikehikko.

Tui ilmarako on enemmänkin tuonne talonrakennuspuolelle ja ulkoverhoiluun kuuluva rakenne. Mitä umpinaisempi sitä vähemmän jää tilaa kondessille. Joka tapauksessa se on siinä pellin takana harva se aamu.

Tuo koivuvaneri tykkää mennä pilkuille helpommin kuin havuvaneri. Pintakäsiteltyä koivua ehkä sisustuselementtinä, mutta rakenteisiin laittaisin havua.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Volvo Wiima -64

Viesti Kirjoittaja leemu »

Solukumissa on kyllä se hyvä ominaisuus, että kun haetaan tiiviyttä niin se sietää myös rakenteen elämistä rikkoutumatta.
Scania BF86S Lahti 10 -78
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2546
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Volvo Wiima -64

Viesti Kirjoittaja Jule »

Havuvanerissa on se huonopuoli, että se on usein normaalina rautakauppakamana sitä c-laatua joka tarkoitettu johonkin valumuottiin tms. Pinta on hemmetin karkeata ja epätasaista.
Brian
Kokenut kuljettaja
Viestit: 109
Liittynyt: 24 Heinä 2018 21:36
Truck: Volvo B10m Eagle560
Location: Savonlinna
Member id: 461
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Volvo Wiima -64

Viesti Kirjoittaja Brian »

Rosvolinna, tuolleen miekin oon tuon rakenteen järkeilly joten eiköhän mennä samalla. Syy miksi on koivuvaneria havun sijaan on puhtaasti se, että sitä on varastossa valmiiksi olemassa. Toki vaneri on joka tapauksessa ainakin homesuojattava mikäli jää jossain pinnaksi. Havuvaneri olis keveytensä puolesta parempi. Tänään tuli nuo solukumirullatkin. Ei muuta kuin odottelemaan pakkasten loppumista 8)
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Volvo Wiima -64

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Hyvä lakkapetsi - tärpätti- tai tinneriohenteisena niin kestää koivut varmasti. Kaikki vesiliukoiset voi unohtaa vene/kulkurikäytössä - ellei haise niin ei toimi. Nuo uudet Aqua-johdannaiset EU-piperrysmaalit ovat yhtä tyhjän kanssa. Nämä ovat pintakäsittelyaineita - ei salaattikastikkeita :)
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Brian
Kokenut kuljettaja
Viestit: 109
Liittynyt: 24 Heinä 2018 21:36
Truck: Volvo B10m Eagle560
Location: Savonlinna
Member id: 461
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Volvo Wiima -64

Viesti Kirjoittaja Brian »

Atomeiksi piti purkaa tämä laitos. Nyt kori on vapaasti hengittävää mallia, kylkipellit on riisuttu pois. Koriputket on hiottu ja pohjamaalattu. Uusi lattian runkokehikko taka-akselilta eteenpäin on hitsattu, mutta vielä irti. Ja siinä pulma. Tikapuurungon korkein kohta on taka-akselilta etupuolella. Jos sen päältä lähtee lattian rungon pistämään vaateriin keulaan päin, keulassa sisäkorkeus vähenee n. 10cm ja on enää valmiina n. 180cm. Toisaalta vaaterissa olevan lattian päälle olisi helppo tehdä keittiöt yms. Toisaalta taas jos lattia laskisi keulaan päin, saisi eteen ihan ok korkeuden tämmöiselle 188cm pitkälle asioille. Kalusteet sitten asentaa "suoraan". Mitä mieltä olette? Koko perä pitäisi rakentaa uusiksi. Muutama korin putki pitäisi taivutella mallien mukaiseksi. Pitäisi jossain teettää kun ei oma aika riitä. Yritän viikonloppuna laitella kuvia.

Ai niin. Ostin keväällä Timcon MI250Migin. Ollut ihan kelpo peli hintaisekseen.
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Volvo Wiima -64

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

Tuolleen keulaa kohti laskeva lattia busseissa yleensä onkin, semmoiseksi se kai useimmilla jää vaikka "tasaiseksi" tehdään?

Mulla on ihan tilanteen mukaan kalusteet vaaterissa joko lattian tai katon mukaan, ei se ole niin justiinsa.. :)
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
Brian
Kokenut kuljettaja
Viestit: 109
Liittynyt: 24 Heinä 2018 21:36
Truck: Volvo B10m Eagle560
Location: Savonlinna
Member id: 461
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Volvo Wiima -64

Viesti Kirjoittaja Brian »

Joo tuossa vaateriin laittamisessa oli tosiaan se idea, että jatkorakentaminen olisi helpompaa :D Taidanpa siis hitsata uuden lattiakehikon kiinni niin, että maksimoin sisäkorkeuden ja olkoot siis laskeva.
Vastaa Viestiin