Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Kerro omasta projektistasi
Avatar
Geekuality
Rattimajuri
Viestit: 197
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja Geekuality » 20 Kesä 2019 11:21

Noniin, vanhoja keskusteluja luettuani ja muiden kuvia katseltuani päädyin siihen että mitä todennäköisemmin kattokanavat saa nyt kuitenkin lähteä, muuten menee ihan liian vaikeaksi. Uusiokäytän niitä kanavien seiniä ja hattuhyllyn pohjaa sitten putkien koteloimiseen eristämisen jälkeen.


P.S. Ainiin, puukkosaha on ihan paras työkalu ikinä! :lol:
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi

sahuri
Varakuski
Viestit: 7
Liittynyt: 29 Touko 2019 17:38
Location: fin

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja sahuri » 20 Kesä 2019 16:30

buslandin rapsaa odotellessa...

Avatar
Geekuality
Rattimajuri
Viestit: 197
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja Geekuality » 20 Kesä 2019 17:29

Eiköhän sitä tässä juhannuksen aikana. :)
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi

Avatar
Geekuality
Rattimajuri
Viestit: 197
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja Geekuality » 23 Kesä 2019 20:25

Paluu Buslandista

Kävin siis reilu viikko sitten perjantaina hakemassa Tyttiksen kotiin Buslandilta. Hyvin edennyt urakka oli alkanut loppuvaiheessa takkuamaan, ja hommia bussissa oli tehty vielä noutopäivän aamuna vaikka alunperin piti olla valmista jo alkuviikosta. Muutenkin alkuvaiheessa tulleet hyvät fiilikset lässähtivät loppua kohden, ja kuten jo jossain mainitsinkin, loppujen lopuksi käteen jäi aika ristiriitaiset tunnelmat. Hyvin onnistuneista jutuista tulikin kerrottua jo aiemmin, luovutuksen yhteydessä tehdyt uudet havainnot olivat sitten enemmän miinusmerkkisiä.

Osa tästä menee omaan piikkiin: luotin esimerkiksi siihen, että töiden aloituksessa tehdyn läpikäynnin aikana puhutun ja ilmaan piirretyn "pienen kotelon" ajatus välittyisi tekijöille saakka, mutta näin ei ollutkaan käynyt. Pienen kulmikkaan kotelon sijaan meillä olikin koko matkalla melkoinen liukumäki joka jatkui pystysuunnassa vanhankin lattian yläpuolelle.

Lattian ja seinän liitoskohta näytti siis valmiina tältä (tuossa levyjen irroittelu on jo aloitettu, siitä irtoruuvit lattialla):
Kuva
(Kuvan oikeassa reunassa on kylpyhuoneen pudotus johon koteloa ei ollut tarkoituskaan tulla, tästä kohdasta näkee tuon rakenteen ja alkuperäisen lattialinjan parhaiten)

Sinällään ymmärrän kyllä mitä tuossa on haettu takaa (senkin lisäksi että tuo on helpoin mahdollinen toteutustapa kun ei tarvitse miettiä kulman tekemistä koteloon), mutta kuitenkin koko ajan oltiin puhuttu että vanhat sisäpuoliset seinä- ja kattorakenteet puretaan pois kokonaan meidän toimestamme ennen ruiskueristämistä. Ylipäätään noita vinoja levyjä oli kiinnitetty vanhoihin seiniin selkeästi tosi kiireellä tai muuten vaan "vähän sinnepäin" koska jokaisessa (nyttemmin irroitetussa) levyssä oli katkenneita ja kannoistaan rikki väännettyjä ruuveja - saumojen liimaukset oli kyllä tehty ihan hyvin.

Joka tapauksessa tuosta tuli nyt meille odottamatonta ylimääräistä hommaa, enkä ole vielä edes ehtinyt miettiä kuinka sitten itse toteutan nuo (kokopitkällä kotelolla vai ainoastaan jokaisen saranakohdan erikseen koteloiden) - prioriteettina on saada nyt edes nuo vanhat seinät purettua alta ennen kuunvaihdetta, eli alkavan viikon aikana.

Mainitsin kyllä siellä että tuolta osin ei mennyt ihan putkeen, mutta en alkanut sen enempää vääntämään koska olin jo sumplinut paluumatkan ja muut loppupäivän aikataulut sen mukaan että Tyttis lähtee mukaan kuten sovittu. Noiden tekemiselle uusiksi siellä ei siis olisi ollut aikaa – puhumattakaan tosiaan siitä, että tuosta ei oltu tehty mitään kirjallista toteutusohjetta johon olisin voinut virheen osalta vedota.

Kun bussia sitten alettiin laittaa lähtökuntoon, se oli melkolailla levällään ja harmillisen sotkuinen sisältä ja ulkoa. Pyyhin itse pahimpia rasvaisia jälkiä ulkopuolella useista luukuista, ohjaamo sentään pyyhittiin odottaessa kauttaaltaan puhtaaksi Buslandin oman siistijän toimesta. Mutta tuostakin paistoi läpi se, että joko oli tullut kiire eikä mitään luovutusvalmisteluja oltu tehty, tai sitten niistä ei vain välitetty kun oli tiedossa että me jatkamme rakentelua itse. Tiedän että valmiiksi asti tehdyt autot luovutetaan tuolta kyllä moitteettomassa (tai ainakin edes paljon, paljon siistimmässä) kunnossa, joten jotain outoa tässä meidän tapauksessa nyt tapahtui.

Jouduin myös itse huomauttamaan irroitetun vararenkaan palauttamisesta takaisin bussiin ja paikalleen. Samalla tuli huomattua että vararengas kyllä mahtui edelleen paikalleen ruuman takaseinään lattian laskettuakin, mutta ei enää suoraan pystyssä "vierittämällä", vaan se jouduttiin nostamaan pystyyn vasta ruumassa. Sille on nyt siis pakko kuitenkin tehdä makuupaikka ruuman lattialle, koska ainoa vaihtoehto olisi jättää nykyisen kiinnityspaikan eteen ainakin renkaan halkaisijan verran tilaa sen operointia varten, eikä se ole mahdollista samaan koloon tulevan talotekniikan vuoksi.

Luukkuja suljettaessa havaittiin lisäksi että parin luukun lukot eivät enää toimineet. Syy löytyi lopulta yhden putken sisällä kulkeneesta ja hitsauksesta kipeää ottaneesta paineilmaletkusta, joka sitten odottaessa korjattiin. (Ja vaikka lukot saatiinkin toimimaan, jotain outoa siellä edelleen on koska takaovi ei nyt enää toimi kuten aiemmin, tänäänkin jouduin kokeilemaan yhtä sun toista temppua jotta sain sen sulkeutumaan kunnolla.)

Kuva

Vanhan vessan purkaminenkin on tehty aika vauhdilla, huomasin muita juttuja odotellessani että vasemman takarenkaan päältä pois puretulta huuhtelusäiliöltä vessaan menneet letkut välisäiliöineen oli myös vain jätetty paikoilleen nesteineen, eli yritin niitäkin vähän tyhjennellä hallitusti sen verran etteivät nyt ihan pienestä liikkeestä valu ruumaan ym, mutta siellä ne ovat pääosin edelleen, nesteineen kaikkineen.

Myös matkustamon patteriverkoston purkamisessa oli hieman hutiloitu, jäähdytysjärjestelmää oli kyllä uudelleentäytetty viimeksi noutopäivän aamuna ja kuulemma moottoria myös käytetty lämpimäksi, mutta sain mukaani kuitenkin varalta ison kanisterin pohjalle jääneet pari litraa jäähdytysnestettä. Alvar tarjoutui kyllä samantien lähtemään itse hakemaan huoltoasemalta enemmänkin (heillä oli omassa varastossa vain punaista), mutta kieltäydyin ja totesin että saan kyllä hankittua sitä itse tarvittaessa matkaltakin, ja niin jouduinkin - täytin jäähdytysnestettä loppupäivän aikana kolmeen kertaan, yhteensä n. 13 litraa. En kuitenkaan Tallinnassa missään vaiheessa paikoillaan huomannut bussin alla mitään märkiä länttejä, joten Buslandissa kuulemastani oletin että kyse on esim. ilmasta putkissa tms ja että asia ratkeaa lisää nestettä laittamalla.

Sattumalta takaisin Helsinkiin päästyäni huomasin kuitenkin pysäköidessäni, että bussin alla näytti tältä juuri pysähdyttyäni (kun olin ajanut Länsisatamasta lähdettyäni puolisen tuntia maantienopeuksilla): https://photos.app.goo.gl/kENjZbQntiBhLKey5 (video)

Videon lätäkkö oli jo ennestään, mutta kaikki siihen tippuvat pisarat ovat jäähdytysnestettä, eli sitä käytännössä ihan "satoi". Jälkeenpäin pähkäilyn ja amatööritutkiskelun perusteella olettaisin että alunperin vessan takaseinän läpi mennyt lämmitysverkoston letku on vain katkaistu, mutta sen putki on lopulta jäänyt mitenkään tulppaamatta tms ja moottorin lämmettyä siitä valui jäähdytysnestettä. Valuva jäähdytysneste vaikutti siis olevan peräisin vanhan vessan takaseinän ja paisuntasäiliön välistä, eli juuri sieltä missä syylliseksi epäilemäni katkaistun putken pää paisuntasäiliön yläpuolella on, ja valui sieltä villoja ja lopulta koriputkia pitkin alas.

Yritin ottaa sivuluukun avattuani toisenkin videon, josta olisi näkynyt missä kaikkialla noroja kulki ja mistä ne tuntuivat tulevan, mutta mokasin sen. :cry: Kuluneen viikon aikana en ole bussia siirtänyt, mutta paikoillaan max. 15-30 min tyhjäkäynnillä jäähdytysnestettä ei ole nyt vuotanut lainkaan.

Tänään tosin bussia viilentäessä ja mahdollisia vuotoja tarkkaillessani huomasin että ilmeisesti ilmastoinnin kompressorista (tai ainakin se näkyy ko. jalustassa ennen tippumistaan maahan) tuntui tiputtelevan vähän jotain, joka äkkiseltään vaikutti öljyltä, mutta se lienee ihan eri juttu - ainakin tuosta jäähdytysnesteestä aiemmin märkänä olleet paikat tuon yläpuolella vaikuttivat kuivilta.

Kuva

Kuten jo muutamaan kertaan sanottu, kaiken kaikkiaan jäi aika ristiriitaiset tunnelmat. Saatiin kyllä itse lattia tasaiseksi juuri niin kuin haluttiin, mutta moni pikkujuttu oli mennyt pieleen tai jäänyt kokonaan tekemättä, eikä ihan tullut kokonaisuudesta sellaista fiilistä että oltaisiin saatu sitä laatua jota odotettiin ja josta ollaan maksamassa.

Kaikesta huolimatta käyttäisin kyllä Buslandia uudelleenkin jos kaupalliseen firmaan täytyisi turvautua. Seuraavalla kerralla olettaisin vain vähemmän ja uskaltaisin vaatia selkeämmin/enemmän (sovituista asioista). Enkä luottaisi sovittuihin aikatauluihin, jos nytkin olisi ollut vaikkapa viikko enemmän aikaa niin monet asiat olisi voinut teettää paremmin.

P.S. Niin ja se lisätyönä sovittu ratin verhoilukin jäi tekemättä - reilua viikkoa ennen noutopäivää siellä käydessämme sanottiin että "huomenna aamulla menee verhoilijan käsittelyyn" mutta viikkoa myöhemmin tuota ei oltu tehty koska kuulemma verhoilijalla ei ollut aikaa. Vaihtoehtoista jälkitoimitusratkaisua kyllä ehdotettiin, eli sinänsä pisteet Alvarille siitä että hän yritti kyllä aktiivisesti paikata toteutusportaan ongelmia.

P.P.S. Etuoven viereiset avausnapit sisällä tai ulkona eivät enää myöskään toimi, olisikohan tuo ihan vain sulakehomma? (Muistan lukeneeni noista keskusteluja mutta en ole nyt ehtinyt penkoa tai miettiä tuota sen enempää kun purkamisen kanssa on aika kiirus.)
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi

Avatar
Geekuality
Rattimajuri
Viestit: 197
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja Geekuality » 26 Kesä 2019 15:13

Päivitetään tätä nyt sen verran että Alvar palasi soittamalla viikonloppuna sähköpostitse lähettämääni viestiin (jossa mm. listasin nuo havaitut selkeät virheet), tarjosi oma-aloitteisesti hyvitystä alunperin sovittuun hintaan, sovimme summasta ja tässä päässä olemme nyt oikein tyytyväisiä.

Ei ne virheet, vaan se miten niihin suhtaudutaan kun ne tulevat tietoon - tästä kyllä siis täydet pisteet Buslandille ja Alvarille.
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi

BussMAN
Ajoneuvos
Viestit: 655
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 26 Kesä 2019 18:48

3B00DD6A-6310-4773-9086-0C27E3D8BDDD.jpeg
Tuossa kuva kompr hihnapyörä poistettu mag paikalla, keskellä oleva tiivistepaketti ( 6 kpl kiinn ruuveja)vuotaa muistaskseni n200€ osa.
Jäähdytys kompressorissa ***)) voiteluöljy, siltä varaa jos ei tuttu tuo tekn,!! Ei saa avata mitään täytötulppia siellä sama kylmäaineen paine kuin kokojärjestelmässä (R 134A todennäköisesti). Tuo vuoto talven jälkeen osittain ellei laitetta ole
käytetty & tiivisteen ikääntyminen, jos jäähd käytön jälkeen vielä vuotaa syytä tehdä ensiaputoimet ettei käylmäaineet vuoda
ulos ( järj on n8 kg hinta luokka 100€/ kg paitsi virolaisilla halpaa, suomessa saastevero lisätty). Tiivitepakettia saa varaosa
liikkeiden kautta ja kylmähuoltofirmatkin tilaa tarvittaessa.( kompr malli kyltti tiedot hyvä tarkistaa ..)
Jos käytön jälkeen vuotaa , etkä pääse huoltoon voi toimia seuraavasti:::
1. Poista kompr hihnat ja ota magn kytkimen sähköliitin auki.(ettei käynnisty)
2. Sulje komp ja järjestelmän väliset kylmäaine hanat ( kylmäja paluuputkessakomp lähdöissä)
3! Huom lappu kompr että hanat suljettu ! jos kompr käynn hanatkiinniollessa hajoaa!
4. Nyt voi komp etupään purkaa ( oletus että hanatei vuoda) vain pieni määrä kylmäainetta tulee ulos javaihtaa tai vaihdattaa
tiivistepaketti , komp tiettu määrä voiteluöljyä ( pitäis olla tark silmä) sitä lisätään tarv kun kylmäjärj huollossa::
tyhjennys,tiiveystesti, täyttö ...

***))Netistä löytyy lisätietoja komponenteistä ym. Bock FKX 40/xxx= sama tiiviste ero syl tilavuudessa 470 cm3 jne koot
kylmäaine R134a !

Avatar
VANHOOL
Rattiamiraali
Viestit: 269
Liittynyt: 10 Kesä 2007 02:46
Truck: Scania/Superstar
Location: Teuva
Member id: 053
Viesti:

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja VANHOOL » 26 Kesä 2019 22:17

90% vuotokohdat on juurikin tuo akseli tiivistesarja. Jos jollain ongelmia ja täyttötarvetta ja täällä päin ajelua niin huolto onnistuu. Huollon hinta 120-150e sis alv. Bock akselitiivistesarja 150e+alv, kylmäaine R134A pikkasen vajaa 50e+alv/kg tämänpäivän hinnoilla. Kompura öljy tais olla jotain 35e litra. Automaattikoneella järjestelmä tyhjäksi, uusi tiivistesarja, oikea määrä öljyä, n. 4h alipaineistus, tiiveystesti ja täyttö. Lisäksi kannattaa tarkistaa että katolla olevat lauhdutin ja höyrystinpuhaltimet ovat ehjät.
Kulkurit löytyy tosta osoitteesta:
http://www.ukkonenoy.com

Rantsagu
Renkaiden potkija
Viestit: 1
Liittynyt: 09 Maalis 2019 17:41
Location: Rantsila
Member id: 92500

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja Rantsagu » 27 Kesä 2019 14:57

"Jouduin myös itse huomauttamaan irroitetun vararenkaan palauttamisesta takaisin bussiin ja paikalleen. Samalla tuli huomattua että vararengas kyllä mahtui edelleen paikalleen ruuman takaseinään lattian laskettuakin, mutta ei enää suoraan pystyssä "vierittämällä", vaan se jouduttiin nostamaan pystyyn vasta ruumassa. Sille on nyt siis pakko kuitenkin tehdä makuupaikka ruuman lattialle, koska ainoa vaihtoehto olisi jättää nykyisen kiinnityspaikan eteen ainakin renkaan halkaisijan verran tilaa sen operointia varten, eikä se ole mahdollista samaan koloon tulevan talotekniikan vuoksi."
Laitappa vararengas ohjaamon alapuolelle, sieltä pitäis löytyä vinssi jota käytetään lattialuukun kautti jolla rengas nostetaan ylös aukaisun etumaskin kautta.


" P.P.S. Etuoven viereiset avausnapit sisällä tai ulkona eivät enää myöskään toimi, olisikohan tuo ihan vain sulakehomma? (Muistan lukeneeni noista keskusteluja mutta en ole nyt ehtinyt penkoa tai miettiä tuota sen enempää kun purkamisen kanssa on aika kiirus."

Vai oisko kojetaulussa oleva nappi etu ja takaovinappien vieressä joka poistaa kyseiset napit käytöstä.

Avatar
Geekuality
Rattimajuri
Viestit: 197
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja Geekuality » 27 Kesä 2019 15:16

BussMAN ja VANHOOL, kiitos asiantuntevista neuvoista.

Alkoi kyllä tässä mietityttämään että jos tuo kompura vaatii nyt satojen eurojen remonttia ja kun kattokanavien purkaminen loppuun on enää lähinnä noista putkista kiinni, että josko tuosta kattoilmastoinnista olisi sittenkin luopunut kokonaan - kyllä se ILP viilentäisi ajon aikanakin. :D Mutta aikataulu on nyt niin tiukka että eipä tässä kohtaa enää noin isoa muutosta suunnitelmiin voi tehdä kun maanantaina jo pitäisi eristää eikä tuon purkaminen omatoimisesti onnistu.

Rantsagu kirjoitti:
27 Kesä 2019 14:57
Laitappa vararengas ohjaamon alapuolelle, sieltä pitäis löytyä vinssi jota käytetään lattialuukun kautti jolla rengas nostetaan ylös aukaisun etumaskin kautta.
On siellä se alkuperäinen paikka vinsseineen ihan tyhjillään, se vaan on kaikkinensa ihan tuhottoman ruosteessa kun rengas on ollut ruumassa uudesta lähtien (Vainion Matti kertoi koeajon yhteydessä).

Mutta on kyllä ihan totta että sitä tilaa voisi nyt sitten ehkä kuitenkin hyödyntää oikeaan käyttötarkoitukseensa, olin miettinyt joskus tekeväni jonkinlaisen tavarankuljetuskotelon tai ehkä sijoittavani jonkinlaisen PÖ-tankin sinne.

Rantsagu kirjoitti:
27 Kesä 2019 14:57
Vai oisko kojetaulussa oleva nappi etu ja takaovinappien vieressä joka poistaa kyseiset napit käytöstä.
Tätä mietin itsekin, mutta se nappi jonka muistelin tuohon liittyvän, ei ainakaan vaikuttanut noiden toimintaan. Pitää katsoa tänään uudestaan.
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi

Avatar
Geekuality
Rattimajuri
Viestit: 197
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja Geekuality » 28 Kesä 2019 14:07

Noniin, lennosta suunnittelu ja suunnitelmien säätäminen jatkuu.

Olen viettänyt aamusta lähtien melkein koko päivän puhelimessa ilmastoinnin kompressorin vuoksi ja ylläolevien tietojen sekä useista eri huoltopaikoista (näkemättä, puhelimessa annettujen tietojen perusteella) saatujen arvausten ja mielipiteiden perusteella päädyin nyt siihen että kattomasiina saa nyt kuitenkin lähteä kokonaan kun kompressorin kunnosta tai korjaantumisesta kohtuulliseen hintaan ei ole varmuutta. Siitä ei ollut kuskillekaan ajon aikana erityisesti iloa, joten päätin että mekin pärjätään nyt sitten ilman ja toisaalta jos niin halutaan, nyt voidaan sitten laittaa katolle ainakin pari paneelia lisää jo nyt tulossa olevien neljän lisäksi.

Vien bussin tänään Volvolle jossa lupasivat ehtiä illalla tyhjentää sekä kylmäaineet, että katolle menevän jäähdytysnestehaaran, joten pääsen sitten viikonlopun aikana pätkimään putket pois eristyksen tieltä (eristystä ei saanut siirrettyä myöhemmäksi kuin ma-iltaan, muuten se siirtyisi ihan liian pitkälle eteenpäin).

Katolla kyttyrässä olevat tuulettimet ym. joudun kyllä vielä jättämään paikoilleen toistaiseksi, eli ne aukot (tulevat vain osin "eristetylle puolelle") pitää paikata ja eristää sitten myöhemmin paloilla/pullovaahdolla erikseen, mutta kaikkea ei voi saada. Tämän päivän soittelun perusteella olen hyvin tyytyväinen siihen että edes tälläinen ratkaisu oli mahdollista saada järjestymään siten että meidän aikataulu suunnilleen pysyy.
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi

BussMAN
Ajoneuvos
Viestit: 655
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 28 Kesä 2019 19:06

Lämmitysjärjestelmä katto/ kanava ( sutrak ) toki toimii vaikka jäähdytyskennot pois käytöstä, hyvin sekoittaa sisäilmaa ja tarvittaessa lämmittää ajossa moottorista, parkissakin webastolla jos akkujen lataus järjestetty,

Avatar
Geekuality
Rattimajuri
Viestit: 197
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja Geekuality » 28 Kesä 2019 19:09

Juu, niinhän se tekisi, mutta mielummin jätän sen nyt sitten pois kokonaan kun bussissa on kuitenkin sitten valmiina ILP ja nestekiertoinen lattialämmitys hoitamassa lämmitystä/jäähdytystä ja IV/LTO-kone kierrättämässä ilmaa.
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi

eagless
Rattimajuri
Viestit: 242
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja eagless » 28 Kesä 2019 20:46

Itse otin kans ne kattolämmittimet aivan tilasyistä heti pois.
En tiedä onko sulla sama mutta mulla oli 4kpl niitä lämmitys laatikoita katossa sisäpuolella.
Ajattelin että nestekiertoinen lattialämmitys saa riittää ja varuiksi halpa ilmalämmitin kans.

Avatar
Geekuality
Rattimajuri
Viestit: 197
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja Geekuality » 28 Kesä 2019 20:50

eagless kirjoitti:
28 Kesä 2019 20:46
En tiedä onko sulla sama mutta mulla oli 4kpl niitä lämmitys laatikoita katossa sisäpuolella.
Ei oo näkynyt lämmityslaatikoita, kaikki putket tuntuu menevän suoraan katolle asti. Meillä on siis Webaston systeemi eikä sisällä kattokanavissa ole ollut mitään muuta kuin molemmin puolin kaksi kupariputkea (kuskin puolella eristämättömät, ovien puolella eristetyt) ja molemmin puolin oletettavasti kondenssivesiletku.
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi

eagless
Rattimajuri
Viestit: 242
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja eagless » 29 Kesä 2019 02:11

Juu mulla on katolla ulkopuolella pelkkä jäähdytys koneisto.
Vebaston lämppärit oli katossa sisäpuolella.
+ Patterit tietysti kans.

Ja lisämainintana että nyt helteillä kokeilin tuota ilmastointia niin muuten toimi mutta kylmää ei pukannut.

Avatar
Geekuality
Rattimajuri
Viestit: 197
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja Geekuality » 29 Kesä 2019 19:25

Noniin, nyt on alkuperäisen ilmastoinnin aika lopullisesti ohi, katkoin vielä kompressorin hihnat päivällä bussia hakiessani niin ei enää kompura pyöri turhaan. Tosin huomasin sitten että paineettomana kompuran hihnapyörä pyöri kyllä erittäin vaivattomasti, eli sikäli olisi voinut antaa ollakin, mutta enhän minä tuota tiennyt. (Ja jossain vaiheessa se pitää purkaa kuitenkin, josko siihen kompuran tilalle laittaisi esim. toisen laturin jos sellaista joskus kaipailisi.)

Huomenna pitäisi saada purkaminen siihen kuntoon että pääsisi kiinnittelemään koolauksia (päädyin 21mm vesivaneriin, sitä on nyt soiroina parin levyn verran) ennen ylihuomista ruiskuttelua, mutta tajusinpas että kaikki aiemmin ostetut bussirakenteluruuvit on olleet puuruuveja, enkä ole muuhun metalliin kuin peltirankaiseen sisäseinään oikein koskaan mitään kiinnitellyt ilman valmiita kiinnityspisteitä.

Jos tässä nyt ehtisi ennen huomista rautakauppaan menoa saada joltain vinkkejä, mikä on paras taktiikka ja ruuvivalinta noiden koolausten kiinnittelyyn? Eli pitääkö porata vai meneekö niihin koriputkiin ihan suoraan ruuvaamalla kun on sopiva ruuvi?
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi

Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 534
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja Zuikkis » 29 Kesä 2019 23:30

Paras ehkä olisi jos löydät pitkiä vetoniittejä ( "popniitti" ). Minulla on tainnut 30mm pituisia olla millä on kaikenlaista tullut kiinniteltyä.

Puuruuvikin toimii mutta vaatii sopivan alkureiän ja silti vähän tarkkaa hommaa ettei katkea sisään.
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)

Avatar
Geekuality
Rattimajuri
Viestit: 197
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja Geekuality » 30 Kesä 2019 10:15

Riittävän pitkiä popniittejä ei oikein tänäiseksi löydy ja muutenkin mielummin välttyisin poraamiselta jos mahdollista. Bussista tähän saakka irroitetut asiat on pitkälti kiinnitetty poraruuveilla ja lähinnä sellaisia mietin nyt itsekin - mieluiten uppokantaisina.
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi

Jule
Kansleri
Viestit: 1287
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja Jule » 30 Kesä 2019 12:48

Porakärkiruuvi on aika kova juttu, mutta toisinaan sieltä löytyy jotain niin kovia paikkoja ettei se porakärki kykene siihen, silloin pitää antaa metalliterällä esireikä.

Suosittelen hommaamaan niitä poraruuveja joissa on ne ylimääräiset väkäset porakärjen jälkeen. Ne "sahaavat" puuhun/levyyn hieman isomman reijän, jonka ansiosta kierre ei tartu puuhun kun vielä poraa reikää metalliin.

Tässä esimerkki, näköjän leikkuusiiveke nimeltään se väkänen:
https://www.k-rauta.fi/rautakauppa/pora ... ap25-30kpl

Reissureki
Rattimajuri
Viestit: 179
Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
Truck: Scania L113
Location: Kiiminki

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja Reissureki » 30 Kesä 2019 13:10

Laadukkaalla porakärkiruuvilla (sekään ei ole itsestään porautuva, kuten niitä joskus nimitetään, tarviivat porautuakseen erillisen vääntimen😄), on kyllä ilo kiinnittää, mutta niitäkin on moneen tarpeeseen ja käyttötarkootukseen, täältä(kin) paljon hyvää perustietoa: http://www.terasrakenneyhdistys.fi/docu ... 8_2010.pdf

Avatar
Geekuality
Rattimajuri
Viestit: 197
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja Geekuality » 30 Kesä 2019 19:56

Jule kirjoitti:
30 Kesä 2019 12:48
Porakärkiruuvi on aika kova juttu, mutta toisinaan sieltä löytyy jotain niin kovia paikkoja ettei se porakärki kykene siihen, silloin pitää antaa metalliterällä esireikä.

Suosittelen hommaamaan niitä poraruuveja joissa on ne ylimääräiset väkäset porakärjen jälkeen. Ne "sahaavat" puuhun/levyyn hieman isomman reijän, jonka ansiosta kierre ei tartu puuhun kun vielä poraa reikää metalliin.

Tässä esimerkki, näköjän leikkuusiiveke nimeltään se väkänen:
https://www.k-rauta.fi/rautakauppa/pora ... ap25-30kpl
Juurikin noita 38-millisinä hain. Vähän arvuuteltiin myyjän kanssa miten ruostumattomaan putkeen ruuvaaminen onnistuu ja/tai pidemmän päälle kestää, mutta sen verran vaikea oli löytää edes nuo että niillä mennään. Yhden testiruuvin perusteella kärsivällisyyttähän tuo vaatii, mutta kyllä se ainakin ikkunanalusputken 1,5mm paksuun seinään upposi.
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 2867
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M Berkhof -87
Location: Vihti

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 30 Kesä 2019 22:45

Hitaasti ruostuva on kovaa porata. Kannattaa ottaa avuksi 2,5mm kobolttiterä toiseen koneeseen esireikiä varten. Ne palaa nuo poraruuvin kärjet ja viimein kun tarraa niin ruuvi on kuuma ja valmis napsahtamaan poikki.

Koboltiterää kannattaa kastaa rasvaan kuumenemisen vähentämiseksi - ei nekään ole ikuisia.
E=mc²±3db

Jnaukki
Kokenut kuljettaja
Viestit: 96
Liittynyt: 27 Elo 2018 15:15
Location: Alavieska

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja Jnaukki » 01 Heinä 2019 00:53

Täältä kans suositus esireikien poraukseen, säästyy n. Miljoonalta kirosanalta ja katkenneelta ruuvilta! :lol:

Avatar
Geekuality
Rattimajuri
Viestit: 197
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja Geekuality » 01 Heinä 2019 19:54

En nyt just jaksa kirjoitella pidemmin, mutta alkaa hiljalleen syömään aika isosti se, että jäähdytysnestettä valuu nyt useammastakin putken päästä.

Pe-iltana katkaisivat Volvolla pyynnöstäni sen katolle menneen vesikierron ja sieltä on sitten valunut takapuskurin alle asfaltille huuhtomisyrityksestäni huolimatta edelleen asfaltin koloissa kirkkaanvihreänä hohtava lätäkkö ja sitten se aiemmin mainitsemani katkaistu vessaan mennyt vesikierron putki on todellakin syypää jäähdytysjärjestelmän tyhjenemiselle.

Buslandilla laittoivat siis purettuja pattereita korvaamaan tuollaisen paksun vesiputken kulkemaan molemmin puolin tuossa madalletun lattian alla.

Kuva

Ongelma on siinä että tuo ovien puolen putki yhtyy takaovimonttussa vanhaan putkeen joka menee takaoven patteriin, ja jatkuu siitä moottoritilaan ja siellä on siis ennen entisen vessan seinää katkaistu. Toisin sanoen kun tuossa kuvan putkessa virtaa vesi, se valuu ulos moottoritilassa siitä katkaistusta putkesta. Eikä mulla ole pienintäkään aavistusta mihin tuo pitäisi nyt sitten liittää jotta tuo kierto ehjääntyisi - pitäisi ehkä myös päästä kurkkimaan alta Webastokotelon seinästä mikä putki on mikäkin.

Niin ja ei me siis ehditty tänäiseksi ruiskueristämään, tämä vesihomma vei liikaa aikaa ja pitää nyt saada kuntoon jotenkin ensin. :(

Ensi viikolla uusi yritys, jos se onnistuu niin voi olla että ensivisiitti Iso Mieheen jää lyhyeksi, ellei onnistu niin sitten tiedä lähdetäänkö mihinkään. :roll:

P.S. Vaikka tämä onkin Buslandin moka, tosiaan saatiin siitä kyllä hyvitys joten sinällään ainoa vahinko on harmitus siitä että joutuu nyt säätämään sen korjaamista.
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi

Avatar
Geekuality
Rattimajuri
Viestit: 197
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja Geekuality » 03 Heinä 2019 00:31

Kun mulla nyt on katkaistu tasainen kattolämmityksen putki (ulkohalkaisija 22mm), voiko siihen vain päälle laittaa 22mm sisähalkaisijaltaan olevan silikoniletkun parilla letkunkiristimellä kiinni niin että se pysyy (letkun toisessa päässä olisi tulppa, eli painetta tulee liitokselle sen mitä siellä putkessa sattuisi olemaan - paljonko tuollaisessa järjestelmässä ylipäätään voi olla painetta?), vai pitääkö siinä putkessa olla jotain uraa tms jota se letku voi puristaa paremmin?

Onko noissa Carruksen käyttämissä putkissa jotain vakiokokoja, eli jos tuo "pieni" on ulkohalkaisijaltaan sen 22mm niin minkäkokoinen on seuraava koko ylöspäin?
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi

Vastaa Viestiin