Sivu 5/5

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Lähetetty: 03 Heinä 2019 01:23
Kirjoittaja neppi
Voi laittaa! 22mm on se ohuempi. Asuntovaunuissa samaa. 19mm silikooni venyy hätätilassa 22mm putken päälle. Kaks rosteriklemmaria joka liitokseen. Ei siellä niin paljoo oo painetta. Jos laitat 22mm kierteisen pultin ja vähä sikaliimaa väliin ni pysyy parilla klemmarilla tiiviinä iäti.

Oisko se seuraava paksuus ollu 28mm? Työntömittoja saa markalla kaks, mut voin koittaa muistaa kattoo aamulla...

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Lähetetty: 03 Heinä 2019 08:37
Kirjoittaja Geekuality
On mulla bussissa työntömitta, unohdin vain katsoa sitä isompaa putkea eilen ja kun pitää tänään viedä henkilökulkine huoltoon ennen töihin menoa, niin olin ajatellut bussilla käymättä mennä letku- ja tulppakauppaan niin meinasin josko joku osaisi sanoa suoraan. :D

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Lähetetty: 03 Heinä 2019 10:04
Kirjoittaja leemu
Jos on kupariputkea, niin seuraava koko on tosiaan tuo 28mm ja sitten 35mm

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Lähetetty: 03 Heinä 2019 10:11
Kirjoittaja Geekuality
Kiitos suuresti! :)

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Lähetetty: 05 Heinä 2019 17:07
Kirjoittaja sahuri
Geekuality kirjoitti:
23 Kesä 2019 20:25
Paluu Buslandista

Kävin siis reilu viikko sitten perjantaina hakemassa Tyttiksen kotiin Buslandilta...
Kiitokset hyvin laaditusta rapsasta! :o

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Lähetetty: 08 Heinä 2019 23:38
Kirjoittaja Geekuality
Hirveästi on purettu, vielä ei ole päästy itse rakentamaan (siis koolaamaan ja kahta ikkuna-aukkoa kehystämään) mutta on tässä vielä torstaihin ja uuteen ruiskueristyksen yritykseen aikaa. Aika hyvältä näyttää jo, mutta pari juttua vielä vähän pistää vastaan ja niiden purkaminen on aika tervanjuontia - ärsyttää kun kaikkea ei saakaan tapettua puukkosahalla... :D

Tulipa tässä kuitenkin mieleen kun tänään nettitullasin likavesitankin tyhjennyspumpun (max teho 45 litraa per min, n. 70e Kiinasta) että onkos mitään järkeä sellaisessa ajatuksessa jos laittaisi tankin kylkeen alas esim. 1 1/2 -tuumaisen palloventtiilin joka voisi korvata giljotiinin jos painovoimaiselle tyhjennykselle joskus olisi tarvetta? Meillähän on jo odottamassa silppuava WC-istuin, joten mitään isoa kiinteää ei tankista löydy edes hetkellisesti.

Täällä PK-seudulla julkisia ajokaivoja on siis todella huonosti ja päätin siksi jättää giljotiinin laittamatta (ainakin tankin pohjaan, saa ruuman lattian eristyksen pidettyä ehjänä), tankkiin olisi siis nyt tulossa tuo oma tyhjennyspumppu ja imutyhjennysmahdollisuus, eli tyhjennys aina jollain letkulla.

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Lähetetty: 10 Heinä 2019 23:00
Kirjoittaja Lahti32
Muutaman bussin Buslandilla käyttäneenä ja yhden tutun auto tehtiin kokonaan siellä. Kertomuksesi on ihan normaalia virolaista toimintaa. Lasku on edullinen ja hommiin jää parsimista. Meidänkin bussit on vuotaneet nestettä enemmän ja vähemmän eikä aikataulut ole pitäneet koskaan. Vielä kun Marek hoiti asioita, ne sujuivat tyydyttävästi mutta nyttemmin kun Marek ei enää ole siellä joten en vie seuraavaa bussia Viron keikalle ollenkaan. Ongelmia on aina niissä töissä jotka vaativat suunnittelua ja asentajien kanssa keskustelua, mitään ei kannata suunnitteluttaa heillä ja itse pitää olla paikalla kun työ aloitetaan. Vaikka he ymmärtävät että mitä sovittiin tehtäväksi niin he eivät kuitenkaan välttämättä ymmärrä eivätkä kehtaa kysyä.

Maalaus ja verhoilu, yms perushommat sujuu ja kulutkin pysyvät kurissa mutta spesiaalihommissa tilanne on toinen

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Lähetetty: 12 Heinä 2019 04:01
Kirjoittaja Jule
Geekuality kirjoitti:
08 Heinä 2019 23:38

Tulipa tässä kuitenkin mieleen kun tänään nettitullasin likavesitankin tyhjennyspumpun (max teho 45 litraa per min, n. 70e Kiinasta) että onkos mitään järkeä sellaisessa ajatuksessa jos laittaisi tankin kylkeen alas esim. 1 1/2 -tuumaisen palloventtiilin joka voisi korvata giljotiinin jos painovoimaiselle tyhjennykselle joskus olisi tarvetta? Meillähän on jo odottamassa silppuava WC-istuin, joten mitään isoa kiinteää ei tankista löydy edes hetkellisesti.
Eihän tuossa palloventtiilissä vikaa ole. Noi giljotiinit ovat lähinnä halvempia kun halkaisija menee tarpeeksi isoksi, ja kun takana ei ole varsinaista painetta niin se giljotiinikin riittää.

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Lähetetty: 13 Heinä 2019 13:41
Kirjoittaja Zuikkis
Maatalouskaupasta saa 2" palloventtiilin ja tarvikkeet millä sen saa säiliön kylkeen. Tuosta on helppo jatkaa normi viemäriputkella.

Jostain Osku-topicin uumenista löytyy tarkemmat tiedot, voin yrittää kaivella. :)

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Lähetetty: 13 Heinä 2019 14:10
Kirjoittaja Geekuality
Zuikkis kirjoitti:
13 Heinä 2019 13:41
Maatalouskaupasta saa 2" palloventtiilin ja tarvikkeet millä sen saa säiliön kylkeen. Tuosta on helppo jatkaa normi viemäriputkella.

Jostain Osku-topicin uumenista löytyy tarkemmat tiedot, voin yrittää kaivella. :)
No sieltähän se löytyi, sivulta 14, enkä ihan hirveän montaa sivua edes hyppinyt yli kun alusta lähdin etsimään. :lol:

Kiitos, lienee tuollainen omakin valintani jos tuollaisen löytää jostain läheltä - on ainakin tuolla käyttämässäsi Agropoint-verkkokaupassa selkeästi edukkaampi kuin vastaava metallinen.

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Lähetetty: 14 Heinä 2019 11:14
Kirjoittaja jooseppi
Itse laitoin IKHn tynnyri hanan 2" lähdöllä harmaavesi säiliöön. 11.50€ ja ikhsta metritavarana postoletku päälle. Kuinkas uretaanin ruiskutus onnistu?

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Lähetetty: 15 Heinä 2019 01:46
Kirjoittaja Geekuality
Hullun hektiset keskikesän viikot

Hain siis Tyttiksen kotiin tasan kuukausi sitten ja jäin reilun parin viikon kesälomalle vasta tämän viikon keskiviikkona muutenkin hyvin kiireisestä työtilanteesta, eli koko tuo Buslandin ja eristämisen välinen aika oli todella kiireistä ja uuvuttavaa, eikä bussilla touhuaminen sujunut lainkaan niin nopeasti kuin oltiin oletettu.

Aiemmin mainitsemani vesivuoto sekä yllättävästi ilmenneet ongelmat kattokanavien purkamisen ja ylipäätään kattoilmastoinnin kanssa venyttivät omaa jaksamista aikalailla äärimmilleen, ja niiden vuoksi tosiaan oli pakko lopulta peruuttaa ensimmäinen eristykselle sovittu aika kuunvaihteessa. Reilu viikko (maanantaista seuraavan viikon torstaihin) lisäaikaa antoi meille kaivattua pelivaraa, mutta siitäkin valitettavan iso osa meni muun elämän pyörteissä.

Kirjoittelen ehkä tuosta jossain kohtaa hieman enemmän, mutta kysykää ihmeessä heti jos jokin yksityiskohta tms kiinnostaa.

Kuvat kuulemma kertovat enemmän kuin tuhannet sanat, joten tässä joitain kuvapoimintoja noiden viimeisten parin viikon ajalta. Sotkuisia, päivittäisiä purkamisen edistymiskuvia en kuitenkaan jaksa tänne tuuppia.

Kuva
Vesivuodon (eli katkaistun vihreän letkun) korvaamisen/korjaamisen tarvikkeet: Silikoniletkut Raskasvaraosalta, letkukarat ja tulpat Hydromarketista ja RST-klemmarit sekä kierreteippi Biltemasta.


Kuva
Kylmäaineputkista valunut kovasti jäähdytinnesteeltä näyttänyt öljy pääsi yllättämään melkoisesti, tässä kohtaa pahin kiire oli jo ohi ja astia saatu alle.


Kuva
Takaseinä kokonaisuudessaan oli kattokanavien jälkeen seuraavaksi ikävin purettava - verhoilut eivät meinanneet lähteä irti millään ja koska kiinnitysruuvit oli lisäksi kitattu piiloon, nuo alaosan vanerit taisivat olla aivan viimeiset irti saadut purettavat palaset ennen eristystä.


Kuva
Kun työkaluista ei alunperin löytynyt kuusiokolokärkihylsyjä, piti vähän soveltaa että sai riittävästi vipuvoimaa penkkien kiinnityksen löysentämiseksi (käännettiin etummainen rivi ympäri ja toista riviä siirrettiin väliaikaisesti eteenpäin aivan kiinni ensimmäiseen riviin, jotta takana mahduttiin purkamaan seinää paremmin).


Kuva
Kun purkamisesta oli lopulta selvitty, päästiin vihdoin koolausten kimppuun ja jatkamaan jo aiemmin aloitettua eristettävien ikkunoiden teippaamista. Ikkunoiden peittyessä ja hommien venyessä todella myöhäiseen iltaan jouduttiin ensimmäistä kertaa turvautumaan keinovaloon.


Kuva
Valkoiset pisteet teippauksessa ovat ihan rehellisesti reikiä, ei mennyt aina ihan kuin Strömsössä. Ollaan kuitenkin ihan tyytyväisiä että saatiin noinkin tyydyttävää jälkeä koska tuota ei enää kukaan näe. Makuuhuoneen seinään jäävä viimeinen ikkuna kaipaa kuitenkin vielä jotain...


Kuva
....karmit! Tein nuo ihan samoista suorista 50mm leveistä vesivanerisoiroista kuin koolauksetkin, Karmi on sisäaukostaan 30cm korkea, eikä noin matalassa kehikossa lasin kaarevuus haitannut ihan liikaa. Biltemasta ostettu 3-15mm rakoon tarkoitettu "Laajeneva tiivistysnauha" täytti lasin ja karmin väliin jäävän tilan erinomaisen siististi koko matkalta lasin kaarevuudesta huolimatta, eikä siis tarvinnut nyhertää karmin kaarevaksi sahailun kanssa.


Kuva
Kun karmit oli saatu kiinnitettyä paikoilleen, leikattiin teippi sisäpuolelta pois ja niin meillä oli makuuhuoneen ikkunat!


Kuva
Viimeiset hetket ennen ruiskutuksen alkua.


Kuva
Aaaannnddddd...... ACTION!


Kuva
Loppusuoralla


Kuva
Valmis!


Kuva
Lapsityövoimaa! Puolison siskolla on tuollaisia hieman alle kymmenvuotiaita lapsia joita on hieman osallistettu projektiin jo aiemminkin, joten tämä oli myös oikein hyvää puuhaa vaikka puukonheiluttelu aiheuttikin aikuisille välillä hieman sydämentykytystä. :D Ei tuo tietenkään erityisen tehokasta ollut, mutta pääsivätpähän touhuamaan ja tekemään oikeasti hyödyllisiä asioita ja jokainen eristeenpalanen on pois meidän omasta työmäärästä - saatiin siinä kuitenkin useita metrejä koolauksia puhtaaksi.


Meille tuon eristyksen kävi tekemässä MKK - Eristys ja Huolto Oy ja vuorotellen molemminpuolin tulleesta aikataulusäätämisestä huolimatta homma sujui oikein joustavasti ja yhteydenpito Markon kanssa oli kivutonta.

Alunperin olin saanut tarjouksen antamieni tietojen perusteella lasketun kolmen kuution menekin mukaan, mutta lopullinen hinta määräytyi toteutuneen menekin perusteella, joten hinta tipahti useamman satasen verran kun eristettä kuluikin vain kaksi ja puoli kuutiota (myös meidän suunnitelma oli hieman muuttunut alkuperäisestä). Alunperin (verollisena) lähempänä 2000 euroa ollut hinta tippui siis alle 1500 euroon. En osaa yhtään sanoa paljonko tuosta hinnasta on mitäkin tai ylipäätään verrata hintaa yleiseen hintatasoon, koska useammasta paikasta saatiin meidän aikataululle eioo:ta, eikä hinnasta päästy muiden kanssa edes puhumaan.

Kaikki meille vastanneet yritykset (myös MKK) ovat siis niin hyvin työllistettyjä että pääsääntöisesti pystyvät ottamaan uusia projekteja vasta useiden viikkojen tai jopa muutamien kuukausien päähän, eli kannattaa olla ajoissa liikkeellä.

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Lähetetty: 15 Heinä 2019 22:41
Kirjoittaja eagless
Paljoko sulla oli koolauspaksuus?

Ite meinasin tehä 18mm mutta ruiskueristäjä toivoi 30mm niin helpottas tasasemman pinnan saanti.

Pysykö pellit suorana vai vetikö lämpö lommoille?

Tätähän on tapahtunut mutta helpottaa jos ei suoraan peltiä vasten ruiskuteta.

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Lähetetty: 15 Heinä 2019 22:45
Kirjoittaja Geekuality
Eristeen paksuuden osalta 50mm oli tavoite, toteutunut oli noin 40-70mm luokkaa (eli siis 30mm tai 50mm putken päällä 21mm vesivanerisoiro ja paikoin eriste jäi vähän koolauksen pinnan alle).

Ruiskutettiin suoraan metallipinnoille (ikkunoissa oli tosiaan alla mustat teipit lähinnä ulkonäkösyistä), en nyt ole mitenkään älyttömän tarkkaan katsonut mutta ei ainakaan silmiinpistävästi ole mitään ongelmia ulkopuolelta havaittavissa.

Edit: Luin huonosti, vaikka tulihan se kysymys vastattuakin tuossa vahingossa. Eli 21mm on koolauspaksuus ja kovasti kehui meidän eristäjä koolausten laatua. (Tässäkin mluoto oli tehnyt todella hyvän pohjatyön (eli dokumentoinut omat tekemisensä) josta oli sitten helppo ottaa mallia.)

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Lähetetty: 11 Syys 2019 19:58
Kirjoittaja MLuoto
eagless kirjoitti:
15 Heinä 2019 22:41
Paljoko sulla oli koolauspaksuus?

Ite meinasin tehä 18mm mutta ruiskueristäjä toivoi 30mm niin helpottas tasasemman pinnan saanti.

Pysykö pellit suorana vai vetikö lämpö lommoille?

Tätähän on tapahtunut mutta helpottaa jos ei suoraan peltiä vasten ruiskuteta.
kyllähän ne pellit tahtoo vähän pullistella mutta riippuu paljon ruutaajasta kuin äkkiä ruutaa pellin ja jäykkärin välit.
minä huomautin ruiskuttajaa kun oli perän ruutannut niin vähä varovaisemmin otti lopun auton ja ei niin paljon pullistellut.

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Lähetetty: 11 Syys 2019 19:58
Kirjoittaja MLuoto
millä mallilla tämä tyttis on nykyään?

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Lähetetty: 11 Syys 2019 21:59
Kirjoittaja Geekuality
Noh, Tuurissa tosiaan käytiin. Edellisenä iltana heitettiin sängyt, jääkaappi ja pakastin varastosta bussiin ja kun perjantaina päästiin liikkeelle ja lopulta juuri auringon laskiessa perille saakka niin imuroitiin, keräiltiin työkalut ja sekalaiset kalikat kasaan, pedattiin sängyt ja ruuvattiin verho näkösuojaksi.

Eli siis Tyttis on hyvinkin vaiheessa, elokuussa oli niin paljon työkiireitä ettei ehtinyt edistää rakentamista juuri mitenkään. 2,4 metriä eli kahden vaakalevyn verran on vaneroitu seinää (meni vähän harjoittelemiseksi kun 9mm levy ei millään urittamatta taipunut nätisti pystyssä joten päädyin sitten siihen että tekee tuon vaakaan kahdesta osasta), mutta enempää ei viime viikolla ehditty - sitä pitäisi jatkaa kunhan taas ehtii. Lattiaankin sahailin palikoita jo, sekin on nyt hirveän pähkäilyn jälkeen vain enää tekemistä vailla.

Kyllä se siitä.

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Lähetetty: 05 Loka 2019 12:39
Kirjoittaja Geekuality
Tuurista saadulla inspiraatiolla sain aikaiseksi aktivoitua uudelleen sähköllisen säilytyspaikan etsinnässä. Viime vuoden lopulla kyselin useammastakin paikasta eikä yksikään natsannut, tällä kertaa sitten ensimmäinen osui ja kävin eilen allekirjoittamassa sopimuksen ja viemässä Tyttiksen uuteen kotiin aktiiviselle ja hoidetulle varikolle, oman sähkötolpan luokse. Vuokranantaja on hyvin ymmärtäväinen ja tuolla saa huoletta rakennella ihan luvan kanssa, vesi- ja septihommatkin saa tarvittaessa hoideltua pienellä korvauksella pidemmälle ajelematta, ylläpitosähkö sisältyy vuokraan ja jos/kun aletaan jossain vaiheessa pitää peruslämpöä niin seurataan sähkönkulutusta omalla mittarilla.

Mitään muuta ei olekaan ehtinyt tehdä Tuurin jälkeen, työkiireet ovat jatkuneet – tietyt pankit ovat olleet itsekin niin jäljessä uuden direktiivin vaatimien muutosten kanssa, että asiakaspuolella säätämistä on riittänyt tämänkin kuun puolelle (ja jatkuu edelleen), vaikka käyttöönoton viralliset määräpäivät olivat viime kuun puolivälissä ja lopussa. :twisted:

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Lähetetty: 25 Maalis 2020 21:54
Kirjoittaja Geekuality
Taitaa olla aika mönkiä esiin talviunilta, siis heippa taas!

Loppuvuodesta ei tapahtunut enää yhtään mitään. Kävin bussilla muutamaan otteeseen tsekkailemassa että kaikki on päällisin puolin kunnossa ja kertaalleen joskus vuodenvaihteen tienoilla latailemassa akkuja, mutta muuten se on nököttänyt paikoillaan yksinäisyydessään - mitä nyt naapurit ovat vaihtuneet kuukausien aikana jo muutamaan otteeseen.

Ihmisten (lähes) vuotuinen reissu lämpimämpäänkin tuli tehtyä ja setä oranssin sekoiluista huolimatta päästiin takaisin kotiinkin eikä tarvinnut jäädä sinne. Meillä oli koronaviruksen suhteen yllättävän hyvä tuuri ja oltiin koko reissun ajan laivalla ja huvipuistoissa pari askelta tilannetta edellä, joten meidän osalta suurin lomaa häirinnyt ongelma oli vasta se kun Finnair päätti peruuttaa paluulennon ja viimeiset pari (ja yksi ylimääräinen) lomapäivää menikin sitten vähintään henkisesti kotiinpaluuta säätäessä.

Oma duunipaikkani (eli asiakkaani) hätisti kaikki siihen kykenevät etätöihin jo ennen kuin me ehdittiin edes takaisin Suomeen, joten suositeltu 14vrk muun maailman vältteleminen on onnistunut lähes huomaamatta - tämän osalta tietotyöläisenä on aika helppoa. Kotona nököttämiseen ja etäpalavereihin on kuitenkin hiljalleen alkanut kypsyä, ja olinkin jo ehtinyt suunnitella Tyttiksen luona käymistä tällä viikolla jossain sopivassa välissä keskellä päivää ajatusten tuullettelutaukona, kun sitten eilen aamupäivällä sain viestinä kuvan Tyttiksestä saatteella "Ihan hylättynä". :D :D :D Viimeistään tuon jälkeen ajatukset veti taas niin tehokkaasti bussille, että siellä oli pakko lähteä käymään jo paria tuntia myöhemmin.

Olin jo juuri ennen lomaa yrittänyt käydä pitkästä aikaa lataamassa bussin akkuja, mutta yllättäen jäähdytysneste oli vajunut sen verran ettei mittaputkesta nähnyt pintaa. Olisin tarvinnut paineita säätämiseen ja kun oli jo hirveä hässäkkä muutenkin, päätin jättää käynnistelyn vaatimat huoltotoimet suosiolla loman jälkeiseen aikaan.

Lähdin siis eilen kotoa iso kanisterillinen vettä mukanani, glykolia oli edelleen viimekesäisten ongelmien jäljiltä bussilla vielä ainakin parissa kanisterissa bussissa. Bussilla sekoitin nokkakannuun noin viisi litraa nestettä ja sen systeemiin kaadettuani pinta nousi hyvin lähelle sopivaa rajaa, kotona pengoin foorumia ja totesin että ehkäpä kyse meilläkin on tästä:
Lahti32 kirjoitti:
19 Helmi 2010 14:53
Yksi vaihtoehto pakkaskeleillä on putki/letku liitosten vuotaminen. Näillehän on tyypillistä että pakkasessa seistessään metalliputket kutistuu ja kumiletkut kovettuu joten ihan pitäväkin liitos voi alkaa vuotamaan. Tuosta omasta Volvosta häviää em. tavalla talven aikana 6 litraa vettä jos se seisoo pakkasessa koko talven. Sitten kun kesällä alat ettiä mikä se vuotikaan niin ei löydy yhtään vuotoa mistään!
Jos tuo oli eilisen hyvä uutinen, huonompi uutinen oli se, että ajoakut olivat taas päässeet tyhjenemään ihan liikaa kun niitä ei oltu latailtu kuukausiin, enkä ole irroittanut johtoja joten akkuja kulutetaan hiljalleen koko ajan. Edellistalvenahan akuille kävi kadunvarressa sama homma ja silloin sitten sähköpaikan puutteessa latasin akkuja parisen tuntia ajelemalla ja pariin kertaan myöhemminkin jonkin verran aggregaatin avulla, eikä niiden kanssa ole ollut tuon enempiä ongelmia. Kummallakaan kerralla ei kuitenkaan ole ollut niin huonoa tilannetta että akut olisivat varsinaisesti jäätyneet (ainakaan niin että se näkyisi päälle päin).

Hieman parempi uutinen on se, että vaikuttaisi siltä että älylaturi onnistui kuitenkin vielä elvyttämään akut. Ainakin muutamaa tuntia myöhemmin tarkastaessani tilanteen se lataili ihan normaalisti. Laturin manuaali sanoo että ellei elvyttäminen onnistu, laturi lopettaa yrittämisen parin tunnin kuluttua ja alkaa valittaa virhettä.

Tämä näin pitkä seisominen on kuitenkin nyt ensimmäinen kerta kun pusseista on laskenut ilmat kunnolla, ensimmäistä kertaa meidän aikana (no ok, historian tuntien ehkä ikinä) on tuollainen hyvin matala tuuning-look ei-tarkoituksellisesti. :lol:

Kuva

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Lähetetty: 25 Maalis 2020 22:05
Kirjoittaja Geekuality
Ainiin, vinkatkaapas missä voisi korjauttaa moottoriluukun saranat? Luukku mokoma repsottaa nyt ainakin kymmenisen senttiä auki eikä suostu pysymään enää kiinni (lukot siinä ei ole toimineet meidän aikana koskaan), tuo on pahentunut viime kesästä lähtien. Ostin jo viime vuonna pari kumisalpaa varalle, en kuitenkaan haluaisi niiden asentamiseen turvautua, eikä se välttämättä nykytilanteessa ehkä enää kunnolla toimisikaan.

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Lähetetty: 26 Maalis 2020 08:37
Kirjoittaja Zuikkis
Saranoista en tiedä, mutta kommentoin noihin nesteisiin. Oskussa oli patterikierto tyhjänä sisustaa tehdessä.. Siinä kesti varmaan 2 vuotta että se ilmaantui kokonaan. :) mistään en löytäny vuotoa, ja saattoi kuukausia mennä että ei vajentunut yhtään, kunnes sitten odottamatta olikin säiliö tyhjä.

Nyt kuitenkin on yli vuoden mennyt lisäämättä..

Oli toki kovin leuto talvikin, jos sittenkin on kyse tuosta putkien kutistumisesta talvella.

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Lähetetty: 27 Maalis 2020 19:05
Kirjoittaja Lahti32
Onhan sillä aikaa tippasta nesteitä. Taas meni parikymmentä litraa vanhaan ja 10 litraa uudempaan. Normaalia.

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Lähetetty: 27 Maalis 2020 23:01
Kirjoittaja BussMAN
Geekuality kirjoitti:
25 Maalis 2020 22:05
Ainiin, vinkatkaapas missä voisi korjauttaa moottoriluukun saranat? Luukku mokoma repsottaa nyt ainakin kymmenisen senttiä auki eikä suostu pysymään enää kiinni (lukot siinä ei ole toimineet meidän aikana koskaan), tuo on pahentunut viime kesästä lähtien. Ostin jo viime vuonna pari kumisalpaa varalle, en kuitenkaan haluaisi niiden asentamiseen turvautua, eikä se välttämättä nykytilanteessa ehkä enää kunnolla toimisikaan.
Jos saranatapit kunnossa ,,,
Olisko kaasujouset vialla, alkujaan ne pitää luukun ylhäällä ja ” luukku alhaalla” painaa kiinnipäin( vipurakenteella
toteutettu, kuten sivuluukuissa), uutta hakitaessa min/ max mitta sekä voima kN pitäis olla samat kuin alkup ( oletus
että löytyy tiedot jousesta ) .Vanhemmiten paine vuotaa väärälle puolen tai tyhjenee..( motonetin kaasujouset melko heikkolaatuisia 2 v ja tehiton)

Salpalukot ( neliöavaimella toimivat tai avainmalliset) kannattaa kunnostaa ykeensä käytön puutteesta ei toimi,
herkistää tai uusia.
( oman laitoin lukosalvat crc voiteluun, kiertää juniorit tutkimusmatkoilla, riittää kun kaatelevat roskisetja koputtelee seiniin)

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Lähetetty: 28 Maalis 2020 01:05
Kirjoittaja Geekuality
Juu, on kaasujousissakin vikaa, toinen napsahti alapäästään (varren päästä) poikki. Mutta on kyllä tosiaan siellä saranassakin fiksattavaa koska luukun yläpääkin on parisen senttiä ulompana kuin pitäisi, eli ainakaan se saranakaan ei sulkeudu loppuun saakka. Itsehän en noista mitään ymmärrä mutta olisi tuo ihan kiva saada kuntoon että kehtaisi ajella. :)