Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Kerro omasta projektistasi
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2546
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja Jule »

Laita semmonen tappi/sokka lukitus jota kilpa-autoissa käytetään konepellissä - ja tuning mazdoissa.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Minun Sprinterpikkubussini takaluukkuun tarvitsisi myös jonkun vastaavan patentin. Se on kaasujousilla kevennetty kylkiluukun tapainen kehitelmä. Nousee perää vasten aukiasennossa.

Kuoppaisella tielle ei oikein malta pyusyä tiiviisti kiinni. Lukot ovat "yhtä puuta". Mietin siihen tuollaisia kevytperäkärryn lavalukkoja + munalukkoa. Ei rosmot veisi niin helposti mun Makitaäänisahaa paksista...
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Geekuality
Rattiamiraali
Viestit: 490
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja Geekuality »

Noniin, tänään kävin Puuilosta hakemassa sokkamalliset versiot (tämä tuote mutta kuvasta poiketen kapeampi kumiosan jalka jossa kaksi kiinnitysreikää akselin suuntaisesti ja kumiosan akselina vain saksisokka) ja kun ne laittoi vielä toisin päin paikoilleen niin lopputulos on tyydyttävä - ei läheskään täydellinen, mutta ainakaan ei enää tarvitse pelätä että luukku heiluu valtoimenaan.

Seuraavaksi on pakko vielä vaihtaa ne luukun kaasujouset. Koska voidellut saranat tosiaan toimivat nyt paremmin, jouduin tänään pyytämään apukäsiä pitämään luukkua ylhäällä että sain lisättyä hieman jäähdytysnestettä.

Kuva
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
Avatar
Geekuality
Rattiamiraali
Viestit: 490
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja Geekuality »

Rosvolinna kirjoitti: 10 Touko 2020 16:43 Mietin siihen tuollaisia kevytperäkärryn lavalukkoja + munalukkoa. Ei rosmot veisi niin helposti mun Makitaäänisahaa paksista...
Mietin itsekin samoja, mutta päädyin lopulta mutuilussani siihen, että tuollainen kumihässäkkä ehkä sietää luukun heilumista ja tärinää paremmin. Toisaalta noissa kiinnityskohdissa on kyllä molemmin puolin koriputki takana, eli jos itse lukon rakenne kestää niin olisihan se tuossakin toiminut.
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

Oskussakin kyllä nuo saranat lenksuttaa miten sattuu mutta kyllä se kaasujousien voimalla imaisee sen aika tömäkästi kiinni.. Eli varmaan jää nuo lisälukot tarpeettomiksi kun saat kaasujouset kuntoon. :)
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
Avatar
Geekuality
Rattiamiraali
Viestit: 490
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja Geekuality »

Päivitelläänpäs tätäkin pitkästä aikaa. Tosi hitaasti on edennyt tänäkin kesänä: vanerointia saatiin edistettyä, viime kesänä vähän kesken jäänyt hattuhyllyjen ja kattokanavien katkaisuprojekti tehtiin loppuun ja bussin etuosan (molemmin puolin 2+2 pöytäryhmät) ja asuinosan välisen väliseinän ranka on pystyssä. Eilen piti kaverin kanssa iskeä vajaan kolmen metrin mittainen lattian tasoitusosuus kuntoon, mutta lopulta pitkän pähkäilyn, mallaamisen, sekä palikoiden ja OSB-levyjen sahailun jälkeen menikin hirvittävän kauan aikaa takaoven kanssa taistellessa ja valmiit palat jäivät vielä odottamaan seuraavaa vapaata hetkeä - sen nyt onneksi saa tehtyä pitkälti ilman apukäsiäkin.

Mutta siis se takaovi. Sen kanssa ongelmat siis alkoivat viime vuonna Buslandilla ja jouduimme odottelemaan siellä tovin jos toisen kun he yrittivät saada ovea kiinni. Silloin syyksi sanottiin muutostöiden aikana putkessa rikkoutunut ilmaletku josta he vaihtoivat pätkän - tarkempi kohta jäi kuitenkin silloin itseltäni katsomatta.

Ovi siis periaatteessa toimii ja tuohon oven mekanismiin tulee kyllä ilmaa ja se liikkuu ainakin auki-suuntaan, mutta todella, todella hitaasti. Otin eilen videonkin yhdestä sulkemisyrityksestä eikä ovi omin voimin liikkunut avoimesta asennosta mihinkään ennen kuin autoin reilun parin minuutin jälkeen sitä käsin. Jotenkin tuntuisi siis että ilmaa vuotaa edelleen jostain, mutta jos ilmaa vuotaa jostain niin toimisiko ovi kuitenkaan ollenkaan?

Lisäksi oven nosto ei toimi kunnolla koska vaikka oven sitten auttaisi lihasvoimalla kiinni, se yleensä on noussut lukitusasentoon (tai ollut siinä koko ajan, en ole varma vaikka oletan että se nousu on toteutettu mekaanisesti siinä kiertoliikkeen yhteydessä) ja oven lukitusväkäset ovat siis väärällä puolella karmissa oleviin nähden. Eilen muistaakseni homma ratkesi lopulta siten, että vapautin oven hätävivulla ja kun palautin sen kiinni, ovi alkoi hitaasti sulkeutua ja sitä painettiin lihasvoimalla kiinni kunnes se pysyi kiinni omillaan.

Ihmeteltiin siinä myös tuota mekanismia mutta näin maalikkona tuosta ei keksinyt mitään muuta kuin hieman ruiskutella WD-40:ä hapettuneisiin kohtiin esim. sen hätävapautusmekanismin liikkuvissa kohdissa, tuossa laitoksessa ei kuitenkaan vaikuttanut olevan ainakaan selkeästi havaittavaa vuotoa.

Kuva

Ei tuolla nyt sinänsä ole isommin väliä (selvittiin tässä jo vuoden verran satunnaisessa käytössä manuaalisesti ovea avustaen), mutta 120cm levyt eivät mahdu luukkujen kaasujousien välistä sisään - ja kun lattia kotelointeineen valmistuu niin yhteys luukkujen yläreunasta menee umpeen muutenkin ja isommat tavarat on taas pakko nostella sisään takaoven kautta. Haluaisin purkaa tuon paineilmamekanismin tuosta kokonaan pois ja vaihtaa sen tavallisiin saranoihin sekä vain sisäpuolelta käytettävään salpaan, mutta tuo ei ainakaan onnistu omin voimin joten siihenkin tarvitsisi taas jonkun tekijän.
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2546
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja Jule »

Jos katsot sinne koneikon taakse mistä nuo ilmaletkut menee tuon kääntösysteemin sisään siellä on ruuvit jotka rajoittavat ilmavirtaa, niillä säädetään oven nopeus. Muistaakseni alempi venttiili säätää sulkeutumisen ja ylempi aukeamisen.. tai sitten toisinpäin. Varsinainen suunnanvaihtoventtiili on jossain muualla, todennäköisesti tuolla askelman alla. Letkuja seuraamalla löytyy.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Minä olen laittanut molempiin oviin tavalliset Abloy-lukot leiriytymistä varten. Kuvasarjaa löytyy Rölli-Berkhof-ketjusta. Onhan nuo ovet hieman raskaat käsikäytöllä, mutta monin verroin kätevämmät kuin ilmalla. Yläteunaan jää pieni rako, kun ovi ei nouse lukituasentoon. Siihen voi hifistellä kumilipareen yläkarmin sisäreunaan. Vettä sieltä tulee sateella ovea pitkin - sen voi ratkaista räystäslistalla.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Saattaapa olla nelipiirisuojaventtiili menossa jumiin. Ovi ja kytkin saa viimeisenä ilmaa ja yksi oire on hidastunut ovi kun syöttöpaine ei enää riitä kunnolla
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Geekuality
Rattiamiraali
Viestit: 490
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja Geekuality »

Lahti32 kirjoitti: 13 Elo 2020 00:53 Saattaapa olla nelipiirisuojaventtiili menossa jumiin. Ovi ja kytkin saa viimeisenä ilmaa ja yksi oire on hidastunut ovi kun syöttöpaine ei enää riitä kunnolla
Tuoko ei siis vaikuttaisi muuhun kakkospiirin toimintaan? Etuovi ja esim. etuporras kuitenkin toimii aivan normaalisti ja erikseen vielä tarkkailin että piirissä paine pysyi koko ajan hyvissä lukemissa.
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2546
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja Jule »

Lahti32 kirjoitti: 13 Elo 2020 00:53 Saattaapa olla nelipiirisuojaventtiili menossa jumiin. Ovi ja kytkin saa viimeisenä ilmaa ja yksi oire on hidastunut ovi kun syöttöpaine ei enää riitä kunnolla
Mä olen käyttänyt takaovea erillisellä kompuralla, ja vielä 3 bar paineessa oven nopeudessa ei kyllä suunnillen normaalille nopeudelle säädettynä huomaa mitään eroa, mutta se ei enää jaksa punnertaa sitä ylös lukkohahloihin.

Nuo ovet ovat mun autossa (mielestäni) jousituksen kanssa samassa piirissä.
Avatar
Geekuality
Rattiamiraali
Viestit: 490
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja Geekuality »

Noniin, vähän päivitystä tännekin: vaiheessahan tää on edelleen. Pahasti.

Talven aikana jo aiempinakin talvina kärsineet ajoakut tyhjeni käytännössä ihan nollille - ihan omaa syytä kun ei tullut työpöydällä odottanutta Victronin ylläpitolaturia syksyllä asenneltua. Olihan siinä toki esteenä kaikenmaailman yllättävää sairaalakeikkaa, toipumista ym. säätöä, ja heti tammikuusta lähtien tätä alkuvuotta vienyt sukulaisen kuolinpesän selvittely kaikkineen, mutta nyt tosiaan kävi näin. Ironista sinänsä että bussi seisoo sähkötolpan vieressä juuri tästä syystä ja sitten käy näin. :cry:

Juuri kun olin pitkän pähkäilyn jälkeen suunnilleen päättänyt mitkä akut ostan, löysin FB:n kautta uusvanhat vajaan vuoden ikäiset halpisakut. Akut olivat siitä Nanobusin vara-autosta (olikohan joku Scania-alustainen Regal tms) jota siellä FB:ssä hieman aiemmin esim. aihioksi kaupiteltiin. Se oli lopulta mennyt Viroon ilmeisesti purettavaksi ja myyjä vaihtoi siihen huonommat akut ja myi nuo sitten erikseen. Nyt Tyttis lähtee taas käyntiin nätisti omin voimin, eikä talvi ollut juuri muuta vauriota aiheuttanut - mitä nyt joku jyrsijä oli toiseen runkopatjaan kaivanut talvella pesän, jyrsijöiden sisäänpääsyn mahdollistavat aukot ulko-ilmaan olivat kuitenkin pitäneet ilmanvaihdon siedettävänä, eikä mitään kosteus- tms ongelmia ilmennyt.

Aiemminkin tässä ketjussa manailemani moottoriluukun sarana kuitenkin sanoi sopimuksensa irti lopullisesti ja meni jotenkin irti-poikki sieltä ylhäältä kiinnityispaikastaan korin puolelta kun täyttelin jäähdytinnestettä talven jälkeen. Jouduttiin lopulta irroittamaan se luukun ainoa jotenkin toimiva kaasujousikin, koska se painoi luukun yläreunaa hankalasti perän lasikuitua vasten kun sarana ei enää estänyt ylös suuntautuvaa liikettä, ja nyt luukku on siis paikallaan vain toisella saranalla ja noilla alaosan kumisalvoilla. Pitäisi keksiä kuka ihme tuonkin korjaisi, Viroonkaan en ajatellut tuota viedä ennen kuin talous antaa periksi maalauttaa koko bussin - ellei sitä päädy tekemään kuitenkin itse.

Joka tapauksessa juhannuksesta alkava muutaman viikon loma menee joko kämppää tai bussia rakennellessa, viimeistään sitten taas Tuuriin liikahdetaan.
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Tuollainen laattarauta ( irto osa); jossa pyöreä tappi on alkujaan moottoriluukussa sarana / kannatin palana ,
uusi helppo tehdä ,parilla ruuvilla kiinni luukun rungossa tai jos kulman vastin osa ( reikä) sen voi vahvistaa vaikka
lattaraudalla läpiruuveilla kiinni, hits tuolla alueella ei hyvä.

Piirrin kuvan alkup sanaosasta ,,m,tämä foruumi ei hyväksy enää kuvia…

Jos otat luukusta osat irti vois esim teettää jollain harrastajalla uudet..


Ps
Nuo eläin vieraat ikäviä, pienimmät menee niin pienestä reiästä vaikea korista löytää tai estää, kissa ( naaras) ja auto
hiekkakentällä hyvä yhditelmä.
Pahimmat on rotat, yhden kaverin auto ei käynnistynyt , oli rotat syönyt konetilan
johdonpäällysteet oikosulkuja ei onneksi palanut mutta kallis operaatio
Avatar
Geekuality
Rattiamiraali
Viestit: 490
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja Geekuality »

On se kyllä jännää että syyskuun ekan viikonlopun lähestyessä sitä alkaa itse kummasti aina aktivoitua bussin kanssa. :lol:

Vuokrasopimus Tyttiksen säilytyspaikasta ison bussifirman varikolla päättyi heinäkuun loppuun ja harmi kyllä jouduttiin taas toviksi takaisin jo alkuaikoina tutuksi tulleeseen kadunvarteen. Tuota ei onneksi kestänyt kauaa ja nyt Tyttiksellä on uudet, paljon persoonallisemmat unikaverit ja oma pikku pläntti aidattua ja valvottua tonttia kohtalaisen lähellä.

Tuo säilytyspaikan lähestyvä muutos oli kuitenkin jo itsessään omiaan palauttamaan ajatukset hieman bussia kohti - hankinkin jo kesällä uuden pienemmän kompuran oven ja sivuluukkujen käyttämiseksi leiriytyessä. Tässä on itämaisten markkinointipuheiden mukaan 9-litrainen säiliö, 550-wattinen moottori ja meluksi luvataan alle 48dB. Tiedä sitten moniko noista pitää paikkansa, mutta on tuo kyllä selkeästi hiljaisempi kuin jo aiemmin "hiljaisena" ostamani ja varastossa käyttöä odottava 25-litrainen Timco joka varmaankin jää nyt työkalukäyttöön. (Kuvassa kompuran ulostulo on jo vaihdettu pistoliittimeksi, jalkoja en vielä asentanut kun sijoituspaikka on vielä auki.)

Kuva

Pidin kauan sitten aktiivista Oma kompura oville? -ketjua ja etenkin tätä viima63:n viestiä omana ohjenuorana, mutta tietenkin niin että katsoin kuvaa kotona ja sitten bussilla muistin yksityiskohdat vähän sinnepäin. Tuossa linkatun viestin kuvassa nimittäin on paljon vähemmän letkuja kuin meidän etuovessa, joten ensiksi mittasin sitten väärän letkun ja kun olin 6mm letkun ja osien kanssa ensimmäistä kertaa liittämässä kompressoria oveen, eihän siitä tietenkään tullut mitään kun se varsinainen ovelle tuleva ilmaletku olikin 8mm paksu. :oops:

Noita ihmetellessä totesin että IKH:n pneumatiikkavalikoima on heikohko ja toisaalta oikean hydrauliikka/pneumatiikkafirman hinnat niin suolaiset (maksoin yhdestä 6mm pistoliittimin varustetusta hanasta melkein 20e :shock:), että päädyin tilaamaan netitse sellaisen setin paineilmaosia ja kiepit sekä 6mm että 8mm letkua, että niistä riittää pitkäksi aikaa.

Nyt etuovella sitten näyttää tältä, en jaksanut vielä laittaa koko vetoa 8mm letkulla, vaan muutan vain tuon kompressorilta tulevan kirkkaan 6mm letkun 8-milliseksi muuntimella tuossa juuri ennen 8mm lähdöillä olevaa T-liitintä (kuvassa jää suurelta osin solenoidin taakse). Kirkkaassa letkussa on myös se kahdenkympin hana oransseilla pistoliittimillä - vieläkin sapettaa että menin maksamaan siitä. :D

Kuva
(Pitäisi selkeästi myös siivota tuota oven tienoota, hävettäisi näyttää tälläistä kuvaa ellei maine olisi jo mennyt. 8) )

No, nyt tuo viritys joka tapauksessa toimii, se sentään on myönnettävä. Myös sivuluukkujen keskuslukitus toimii samaan aikaan kojelaudan napista näppärästi, eli kaikki tavoitteet täytettiin. Mutta eihän tässä kuitenkaan vielä kaikki - tästä ketjusta on turha etsiä onnellista loppua. :lol:

Vaikka kompura nyt tuuttaakin halutusti painetta auton järjestelmään, ongelmaksi tulee moottoritilassa oleva pneumaattinen hihnankiristin jota eräs huoltotyyppi viime vuonna yritti herkistellä saaden sen vain vuotamaan ilmaa jatkuvasti. Tuo reppana kompura ei siis missään vaiheessa saa painetta nousemaan niin korkealle että se sammuisi (kaukana ei tosin olla), mutta vaikka paine saavutettaisiinkin, se vuotaisi nopeasti pois.

Alustavasti mietin josko tuon ratkaisisi siten, että sijoittaisi yhden hanan (ja vaikka rinnalle takaiskuventtiilin jos hanan unohtaisikin ajamaan lähtiessä avata) siten, että oven saa halutessaan eristettyä ja kun haluaa luukkujenkin toimivan, silloin vaan avaa hanaa toviksi ja palauttaa sen taas "leirintä"-asentoon. Pitää ehkä vielä vähän pohdiskella, mutta tuon saisi nyt ainakin helposti ja omin voimin viriteltyä kuntoon ennen Tuuria.

Hengettömän nopeusmittarinkaan arvoitus ei ole vielä ratkennut. Sulake on kunnossa, mutta vielä on kokeilematta ajella muovikiekon sijaan paperikiekko piirturissa, ja melkeinpä siihen omat taidot ja saadut vinkit päättyvätkin. Katsastuksessa pitäisi joka tapauksessa käydä ennen Tuuriin lähtöä, joten nyt pähkäilen että ottaako vain riski ja mennä katsastukseen nykykunnossa, vai yrittääkö saada tuon lähipäivinä huoltoon esim. marmorille.
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2546
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja Jule »

Miksipä se ovi ei voisi olla pelkästään tuon sähkökompuran vatassa.
Avatar
Geekuality
Rattiamiraali
Viestit: 490
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja Geekuality »

Joo, totta tuokin. Pitää laittaa mietintämyssyyn - en usko että ehdin/jaksan säätää sähköjä vielä ennen Tuuria sille mallille että tuo kuitenkaan ihan vielä olisi mahdollista.
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

Mullahan on siinä joku takaisku välissä, että bussin paineet pääsee vuotamaan ovelle päin mutta kompuran paine ei vuoda bussiin päin.

Ja sitten ohitushana vieressä jos jostain syystä nimenomaan tarvii saada bussin paineet ylös. Jos vaikka sammuttaa auton vaihde päällä leirintäalueelle ja seuraavana päivänä ei saa vaihdetta vapaalle että voisi käynnistää. Aivan teoreettinen esimerkki, eihän kenellekään nyt näin voi käydä. :)
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2546
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja Jule »

Mä sain kyllä egs laitteeni käynnistettyä vaihde päälläkin, mutta täytyi pitää kytkintä pohjasss kunnes siellä oli riittävästi painetta, että vaihteen sai pois päältä.
Avatar
Geekuality
Rattiamiraali
Viestit: 490
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja Geekuality »

Jep, eli täysin sama homma mitä eilen itsekin aloin suunnitella - olenkohan tuostakin sitten aiemmin lukenut Osku-ketjusta. :D

Sinänsähän itse nimenomaan halusin että se paine valuu auton systeemiin ainakin magneettikytkimelle asti jotta luukutkin saa auki, mutta ei tuo tosiaan ollutkaan nyt ihan niin yksinkertaista kun vanhus vuotaa sieltä-täältä.
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

Jule kirjoitti: 27 Elo 2021 11:28 Mä sain kyllä egs laitteeni käynnistettyä vaihde päälläkin, mutta täytyi pitää kytkintä pohjasss kunnes siellä oli riittävästi painetta, että vaihteen sai pois päältä.
Tätä toki mietin mutta pikainen googletus varoitteli että ei saisi kytkintä polkea "väkisin" jos ei suosiolla mene? Ihan kivikova poljin siis kun auto sammuksissa, taitaa tarvita paineilmaa kaverikseen sekin..
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

Geekuality kirjoitti: 27 Elo 2021 11:28 Jep, eli täysin sama homma mitä eilen itsekin aloin suunnitella - olenkohan tuostakin sitten aiemmin lukenut Osku-ketjusta. :D

Sinänsähän itse nimenomaan halusin että se paine valuu auton systeemiin ainakin magneettikytkimelle asti jotta luukutkin saa auki, mutta ei tuo tosiaan ollutkaan nyt ihan niin yksinkertaista kun vanhus vuotaa sieltä-täältä.
Mulla on luukkujenkin letkut eriytetty muusta järjestelmästä ja kytketty kompuraan suoraan. Se oli niinkin helppoa että etsi keskuslukituksen venttiilin auton etupäästä, senhän kuulee mistä se pihahtaa kun keskuslukitusta käyttää. Sieltä vaan alkuperäinen letku irti ja tukkoon, ja uusi letku venttiiliin kiinni.
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2546
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja Jule »

Zuikkis kirjoitti: 27 Elo 2021 14:49
Jule kirjoitti: 27 Elo 2021 11:28 Mä sain kyllä egs laitteeni käynnistettyä vaihde päälläkin, mutta täytyi pitää kytkintä pohjasss kunnes siellä oli riittävästi painetta, että vaihteen sai pois päältä.
Tätä toki mietin mutta pikainen googletus varoitteli että ei saisi kytkintä polkea "väkisin" jos ei suosiolla mene? Ihan kivikova poljin siis kun auto sammuksissa, taitaa tarvita paineilmaa kaverikseen sekin..
No onhan se kytkin tietysti jäykkä kun tehostin ei toimi, eikä se kai suosteltavaa ole, mutta ei tuossa nyt hirveästi ollut vaihtoehtoja.
Avatar
Jokelan linja
Rattiamiraali
Viestit: 457
Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
Truck: Scania bf86s Lahti10
Location: Nurmijärvi
Member id: 200

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja Jokelan linja »

Geekuality kirjoitti: 27 Elo 2021 00:29 Hengettömän nopeusmittarinkaan arvoitus ei ole vielä ratkennut. Sulake on kunnossa, mutta vielä on kokeilematta ajella muovikiekon sijaan paperikiekko piirturissa, ja melkeinpä siihen omat taidot ja saadut vinkit päättyvätkin. Katsastuksessa pitäisi joka tapauksessa käydä ennen Tuuriin lähtöä, joten nyt pähkäilen että ottaako vain riski ja mennä katsastukseen nykykunnossa, vai yrittääkö saada tuon lähipäivinä huoltoon esim. marmorille.
Piirturille on myös jatkuvan virran sulake ohi päävirtakytkimen.
Taitaa sijaita akkukotelossa. Tarkasta myös se. :!:
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2546
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja Jule »

Ainakin pari vuotta vanhemmassa 501:ssä on taulussa kokonaan oma osionsa jossa kaikki sähköt on jatkuvia, ja sulakkeet on siellä muiden sulakkeiden kaverina rivissä. Siellä on loppujenlopuksi yllättävän paljon sähköjä päällä vaikka pääkytkin olisikin pois päältä.
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Volvo B12 Carrus 602 vm 1996 "Tyttis"

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

Mullahan aina silloin tällöin nopeusmittari pimenee. Tuntuu liittyvän siihen jos on +12V irti, tai sitten se liittyy johonkin muuhun. :D Kuitenkin yleensä niin että keväällä kun autoa herättelee ensireissuun niin mittari ei toimi, paitsi että jonain vuonna toimiikin!

Se muistaakseni nollautuu kun käyttää sulakkeen irti. Hiukan kyllä hämärän peitossa tarkka menetelmä, aina tulee tohkeissaan ensin pyöriteltyä niitä kuskivalintanappeja ja luukkua auki ja kiinni ja kiekko pois ja takaisin jne. :)
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
Vastaa Viestiin