Iigori, Volvo B10M Carrus 302

Kerro omasta projektistasi
jiipee
Kokenut kuljettaja
Viestit: 110
Liittynyt: 28 Marras 2007 00:53
Location: Kempele

Re: Iigori, Volvo B10M Carrus 302

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Jule kirjoitti: 02 Tammi 2022 14:12Selvisikö se koskaan että mistä se jäähdytinneste karkasi? Eihän tuolla sen suurempaa merkitystä ole, mutta kunhan olen utelias.
Ei ole sen syvällisemmin tutkittu. Vahvin epäilys sen vaurioituneen sylinteriputken halkeamien. Täytyy katsoa löytyisikö inspiraatiota jostain, että purkais tuon vanhan moottorin ja tutkis tarkemmin. Kiinostais kyllä selvittää mutta aika on kortilla. Ehkä joskus.
jiipee
Kokenut kuljettaja
Viestit: 110
Liittynyt: 28 Marras 2007 00:53
Location: Kempele

Re: Iigori, Volvo B10M Carrus 302

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Aina välillä olen tehnyt muistiinpanoja tuonne blogiin. Siellä on juttua viime talven ruosteremonteista ja vähän muustakin sen jälkeen tapahtuneesta. Viimeisimpänä moottorin vaihdosta.

Kuljettajan penkin vaihdoin viimeisimpänä projektina. Varmaan saman verran tietä nähneeseen kuin alkuperäinenkin, mutta on se kuitenkin tältä vuosituhannelta. Nyt on menossa akkukotelon ehjääminen. Oli sen verran happamassa kunnossa, että ajattelin korjata ennen kuin menen yrittämään leimaa. Onpahan katsurilla yksi pottuilun aihe vähempänä.

Niin ja igstäkin löytyy :roll: #iigori_volvob10m
jiipee
Kokenut kuljettaja
Viestit: 110
Liittynyt: 28 Marras 2007 00:53
Location: Kempele

Re: Iigori, Volvo B10M Carrus 302

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Sattuneesta syystä ei ole oikein joutanut panostamaan sisustus hommiin. Vienyt nuo ruosteremontit ja moottorin vaihdot sen ajan, minkä olisi mielummin käyttänyt asumisviihtyvyyden parantamiseen.

Joku viikko takaperin otin projektiksi wc/suihkukopin rakentamisen ja siinä sitä on hommaa riittänyt niin, että kiire taas tulee, jos meinaa tälle kesää jossain edes käydä. Keskiovi on todettu meidän käytössä kohtuullisen turhaksi joten sille kohdalle aloin muokkaamaan kyseistä koppia. Tämä tietenkin aiheutti sen, että takaovesta takaseinään koko se puoli meni uusiksi. Tällä hetkellä menossa jo kasaan päin.
Blogissa aina välillä jotain tästäkin.
Takapenkkiläinen
Varakuski
Viestit: 9
Liittynyt: 06 Kesä 2022 12:17
Truck: Volvo B12M 9700H
Location: Vantaa

Re: Iigori, Volvo B10M Carrus 502

Viesti Kirjoittaja Takapenkkiläinen »

Lahti32 kirjoitti: 13 Kesä 2018 23:43 Käy katsomassa joskus mun Jäämeri Expressiä miten tungetaan matalampaan koriin moottorista seuraavaan luukkuun 900 litran septitankit, 300 litran vesitankit, 6kpl akkuja, 2kpl kaasupulloja, invertteri, keskuspölynimuri, akkulaturi ja vesipumppu. Kaikki sopii mutta tilaa ei passaa törsätä
Löytyykö jostain keskusteluketjusta kuvia Jäämeri expressin laitesijoittelusta?
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Iigori, Volvo B10M Carrus 502

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Takapenkkiläinen kirjoitti: 03 Heinä 2022 10:37
Lahti32 kirjoitti: 13 Kesä 2018 23:43 Käy katsomassa joskus mun Jäämeri Expressiä miten tungetaan matalampaan koriin moottorista seuraavaan luukkuun 900 litran septitankit, 300 litran vesitankit, 6kpl akkuja, 2kpl kaasupulloja, invertteri, keskuspölynimuri, akkulaturi ja vesipumppu. Kaikki sopii mutta tilaa ei passaa törsätä
Löytyykö jostain keskusteluketjusta kuvia Jäämeri expressin laitesijoittelusta?
Ei löydy mutta siinä on nykyään 600 litran vesitankit ja automaattigeneraattori sekä suuremmaksi rakennettu tavaratila. Vielä on vapaitakin kolosia siellä täällä.
Tulevaisuus on sähköinen
jiipee
Kokenut kuljettaja
Viestit: 110
Liittynyt: 28 Marras 2007 00:53
Location: Kempele

Re: Iigori, Volvo B10M Carrus 302

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Jahas. Murheet sen kuin jatkuu. Joissain ketjussa mainitsinkin, että sammui kesken sisä siivouksen tyhjäkäynnillä ja sen jälkeen ei ole yrittänytkään käyntiin. Tämä sattui siis hiihtolomaviikolla jo. Piti lähteä käymään mäenlaskuhommissa mutta Iigorilla se reissu jäi tekemättä.

Tähän mennessä tutkittua: Siirtopumppu. Tavaraa tulee kun pumppaa tai starttaa. Vaihdoin silti vanhasta koneesta toimivana puretun pumpun. Ei vaikutusta. Olisiko nuo molemmat rikki? Tuskin.

Ajoitusta tutkittu myös. Vauhtipyörältä 24 asteeseen ja pumpun akselilta merkit kohdalleen pumppuun nähden. Yhden asentajan mukaan oli varttikierroksen pielessä. Ei vaikutusta ja en löytänyt syytä miksi olisi yhtäkkiä ajoitus muuttunut. Kuulemma löysää joskus pumpun ja koneen välinen akseli koneenpuolelta mutta ei kyllä mikään viitannut siihen, että olisi nyt päässyt pyörähtämään. No nyt ajoitus on todennäköisesti oikeasti pilelessä.

Sellaisen huomion tein, että koneen päällä oleva sammutin on kokoajan päällä jos vaan autossa on paineet. Eli mikä tuota ohjaa? Saako samasta paikasta käskyn sähköpäälle ja sammutin on kokoajan päällä??? Mutta sitten taas startatessa kun löysää suutinputkea, niin tulee polttoainetta. Jos sammutin olisi päällä, niin ei kait pitäisi tulla!

Suutuspäissäni raapasin sähköpäänkin vielä irti ja mittailin vastusarvoja täältä löytyneen youtube videon ohjeilla.https://www.youtube.com/watch?v=hPA0LxK_G2E Pientä heittoa on videolla mitattuihin uusiin osiin verrattuna mutta nyt pitäisi tietää, että onko nuo toleranssissa? Eniten heittää pyörintänopeus sensori. Uudessa 1017 ohmia ja minulla mitattuna 857. Muut on niin lähellä uuden arvoja, että todennäköisesti on ohjearvoissa vaikka en niitä tiedäkkään.

Tällainen sekalainen sepustus. En tiedä mitä seuraavaksi keksisi? Järki lähtee.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Iigori, Volvo B10M Carrus 302

Viesti Kirjoittaja Jule »

EDC konehan ei sammu normaalisti sillä erillisellä sammuttimella, vaan tietokone kääntää syötön pois. Sitä en tiedä miksi se mokoma sammutin siellä on. Tai tämä siis omaa 94 mallista ihmetelleenä.
jiipee
Kokenut kuljettaja
Viestit: 110
Liittynyt: 28 Marras 2007 00:53
Location: Kempele

Re: Iigori, Volvo B10M Carrus 302

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Kuulemma tuo sylinteri toimii silloin kun painetaan pakokaasujarrua, niin katkaisee syötön. Täältä foorumilta löysin tiedon, että DH10A koneessa ajoitus olisi 24 astetta. No netin syövereistä löysin sitten tällaisen.
DH10A pumpun ajoitus..png
DH10A pumpun ajoitus..png (48.04 KiB) Katsottu 6868 kertaa
Eli todennäköisesti ajoitus oli oikein mutta nyt se on pielessä. :cry:

Ei ole kyllä mitään hajua, että mikä tehoversio minulla on. Epäilen, että menee tuohon 245,285, 360 sarjaan mutta niinhän tässä on epäilty jo paljon muutakin. :D
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Iigori, Volvo B10M Carrus 302

Viesti Kirjoittaja Jule »

Sillä ei nyt ole sen käynnistymisen kannalta (negatiivistä) merkitystä vaikka sinne olisi 24° ennakko väännetty, tosin käy vähän karkeasti. Jos lähtee ajamaan ja se antaa 20° lisää ennakkoa, niin ei ole välttämättä hyvä.

Jos se ilmasolenoidi työntää sammutinta päälle, niin ottaa sen solenoidin sieltä irti, samoin siellä lienee jokin vaijerisysteemi jolla sammutten saa pakotettua päälle, aloittaa nyt sillä että varmistaa ettei ulkoinen sammutin pilaa käyntiin lähtöä.

Pakokaasujarrun ei pitäisi toimia noin, koska se EDC tietokone hallitsee myös pakokaasujarrua, mutta esim hidastin voi kyllä komentaa ilmalla sammutinta.
jiipee
Kokenut kuljettaja
Viestit: 110
Liittynyt: 28 Marras 2007 00:53
Location: Kempele

Re: Iigori, Volvo B10M Carrus 302

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Sammuttimen vaijeri ei ole ollutkaan paikoillaan ja tottahan toki otin ilmasolenoidin siten,ettei työnnä sammutinta päälle. Auto kun seisoo jonkin aikaa, että paineet laskee, niin solenoidikin löysää.

Nyt kun syötin sinne ulkoisella kompuralla ilmat, että sain korin ylös ja mahduin alle katselemaan ennakoita, niin silloin se pukkaa (tai pukkaisi jos en estäisi) sammutinta päälle mutta miksi? Mikä bitti siellä EDCllä on poikittain, että se antaa käsyn työntää sen päälle? Siihen pitäisi löytää selvyys.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Iigori, Volvo B10M Carrus 302

Viesti Kirjoittaja Jule »

Ei edc pysty siihen mekaaniseen sammuttimeen vaikuttamaan. Tai ei ainakaan mun tietääkseni pysty.
jama
Kuski
Viestit: 31
Liittynyt: 11 Syys 2016 12:49
Truck: Volvo b10m Eagle 560
Location: oulu

Re: Iigori, Volvo B10M Carrus 302

Viesti Kirjoittaja jama »

Terve. Mulla kävi vuosi sitten sama homma. Etsi rele nro 3060 ja vaihda se. Hyvin luultavasti vika siinä. Kokeile myös siitä releestä hyppyjohto navasta 3 napaan 10.Mittaa tuleeko virta napoihin 1,3,9,10. Jos vika siinä niin sen releen voi korjata. Siinä on kaksi normirelettä sisällä.
Kato samalla et sulakkeet nro. 45 ja 46 on ehjät
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Iigori, Volvo B10M Carrus 302

Viesti Kirjoittaja Jule »

Btw nuo sulakkeet 45,46 taitavat olla siellä kuskin penkin takana sähköaivon vieressä, eikä sulaketaulussa.
jama
Kuski
Viestit: 31
Liittynyt: 11 Syys 2016 12:49
Truck: Volvo b10m Eagle 560
Location: oulu

Re: Iigori, Volvo B10M Carrus 302

Viesti Kirjoittaja jama »

Jep ja tuo rele on myös siinä kuskin penkin takana.
jiipee
Kokenut kuljettaja
Viestit: 110
Liittynyt: 28 Marras 2007 00:53
Location: Kempele

Re: Iigori, Volvo B10M Carrus 302

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Kiitos näistä. Laitetaan tarkistuslistalle kun seuraavan kerran ehdin asiaan paneutua.
jiipee
Kokenut kuljettaja
Viestit: 110
Liittynyt: 28 Marras 2007 00:53
Location: Kempele

Re: Iigori, Volvo B10M Carrus 302

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Taas hetki aikaa perehtyä tähän.
Kuljettajan penkintakaa löysin sulakkeet 44 ja 45. Ei muita sulakkeita. Ehyet olivat.
Yhtään relettä ei osunut silmään. Sen verran pieni tila, että tuntuisi se sieltä silmille hyppäävän.

Heittää tuo sulakkeiden numerointikin kun pyydettiin tarkistamaan sulakkeet 45 ja 46. Mitähän seuraavaksi keksisi?
jiipee
Kokenut kuljettaja
Viestit: 110
Liittynyt: 28 Marras 2007 00:53
Location: Kempele

Re: Iigori, Volvo B10M Carrus 302

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Jahas ja rele paikannettu. Sehän onkin vähän isompi mutikka kuin normirele.
Löysin samasta paikasta myös yhden homeisen, olikohan 9 napaisen liittimen ja ajattelin, että toivottavasti helpoimman kautta ja liittimen putsaus poistaisi ongelman. Joko en saanut tarpeeksi hyvin putsattua tai sitten vika ei ollut siinä.
No, jatketaan taas jossain kohtaa tutkimuksia.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Iigori, Volvo B10M Carrus 302

Viesti Kirjoittaja Jule »

46 on ainakin mulla siellä syylärin vieressä olevassa sähkölootassa, mutta sen sulakkeen kauttahan se virta kulkee vain jos sulake 45 (vai 44?) on palanut.
jiipee
Kokenut kuljettaja
Viestit: 110
Liittynyt: 28 Marras 2007 00:53
Location: Kempele

Re: Iigori, Volvo B10M Carrus 302

Viesti Kirjoittaja jiipee »

jama kirjoitti: 11 Huhti 2023 23:27 Terve. Mulla kävi vuosi sitten sama homma. Etsi rele nro 3060 ja vaihda se. Hyvin luultavasti vika siinä. Kokeile myös siitä releestä hyppyjohto navasta 3 napaan 10.Mittaa tuleeko virta napoihin 1,3,9,10. Jos vika siinä niin sen releen voi korjata. Siinä on kaksi normirelettä sisällä.
Kato samalla et sulakkeet nro. 45 ja 46 on ehjät
Virrat tulee kaikkiin nuihin napoihin ja sulakkeet on ehjät.
jiipee
Kokenut kuljettaja
Viestit: 110
Liittynyt: 28 Marras 2007 00:53
Location: Kempele

Re: Iigori, Volvo B10M Carrus 302

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Jule kirjoitti: 01 Touko 2023 17:13 46 on ainakin mulla siellä syylärin vieressä olevassa sähkölootassa, mutta sen sulakkeen kauttahan se virta kulkee vain jos sulake 45 (vai 44?) on palanut.
Juu, siellä se näytti olevan minullakin. Ehyt sekin.
jiipee
Kokenut kuljettaja
Viestit: 110
Liittynyt: 28 Marras 2007 00:53
Location: Kempele

Re: Iigori, Volvo B10M Carrus 302

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Jule kirjoitti: 10 Huhti 2023 12:11 Ei edc pysty siihen mekaaniseen sammuttimeen vaikuttamaan. Tai ei ainakaan mun tietääkseni pysty.
Kyllä se vaan pystyy. Kaikenlaisten vaiheiden jälkeen edc vaihdettu ja auto saatu käyntiin. Heti kun ehyt edc oli paikoillaan ja virrat päällä niin ulkoinen sammutin lähti pois päältä.

Ensimmäinen edc oli jostain mistä lie katurista ja alavääntö puuttui kokonaan. Silläkin kuitenkin heitettiin 600 km.n lenkki ja kulkua piisasi kun vaan sai kerättyä vauhtia. Ei ollut rajoitinta tuossa boxissa. Tänään tuli itäosasta seuraava edc ja nyt tuntuisi olevan vetoja. Tästä löytyy taas rajoitinkin. Seuraavaa vikaa odotellessa.
Vastaa Viestiin