Sivu 1/3

Wiima projekti

Lähetetty: 25 Maalis 2018 21:44
Kirjoittaja Elämysmatkailija
Viimein löytyi joku aihio bussikuumeeseen.
Eli tuo täälläkin keskusteltu eax-750, komeat 12,75metrinen.
Lyhennellään 12metriseksi ja varustetaan hupilaitteiden kuljetukseen talvikelpoiseksi.

Hetimiten herää pari kysymystä:
*ruostumaton runko paitsi takapyörien takapuolella normimustaa maatunut jo pois, miksi???

Re: Wiima projekti

Lähetetty: 26 Maalis 2018 11:26
Kirjoittaja Bussiton
Moro ja tervetuloa, eipä taida Wiimalainen olla ruostumatonta, alusta mikä ilmeisesti on mahuri on kanssa tavan rautaa.

Re: Wiima projekti

Lähetetty: 26 Maalis 2018 15:54
Kirjoittaja BussMAN
Tais ruostumaton kehikko / pellit tulla carrus koreihin n 94 vuonna (x01 sarja?) , alu ”peltiä” lahti
muut ? Valmistajat.
Volvoissa mahurit auton runko ja takamoottoriset autonrunkoa 3 m pätkät edessä ja takana joissa
ruostuminen työllistää, osittainen syy suola, pesut ja ruosteen esto jäänyt tekemättä elinkaaren ensi
jaksolla 10-15v aika sen jälkeen pääsevät hyvään huolenpitoon kylähullut tai romuttamolle ...

Jos mahuri (oletus kun lyhennys) nuo takapään (peräkopin) kehikot lähes poikkeuksetta ruostuu pois, nehän on tehty ns ” huonekaluputkesta” yleensä, takakopin muutos ja lyhennys hommmassa tulee uusittua samalla.

Vastaavia työkuvia löytyy näiltä palstoilta.

Re: Wiima projekti

Lähetetty: 26 Maalis 2018 17:11
Kirjoittaja Reddewil
Eikö tässä ole se erikoinen alusta C10M-70, tuo olematon etuylitys paljasti? https://bussidata.kuvat.fi/kuvat/A/Aalt ... o+Ozzy.jpg
Ja kyllä ne tosiaan maaksi muuttuu, aika nopeaankin, 5v sitten katsastettu viimeksi, joten tekemistä varmaan löytynee...
Tulee varmaan mielenkiintoisen näkönen ku peräylityksestäkin lähtee tuo 75cm vielä pois =)

Re: Wiima projekti

Lähetetty: 26 Maalis 2018 18:24
Kirjoittaja Elämysmatkailija
Nimenomaan tuo C10m-70/7000 ja magneetti ei tartu mihinkään taka-akselin tuennen etupuolella!!!!!????

Luukut alua kun jää painauma mutta runko päällekkäisputkista tehty ja siihen ei magneetti tartu....

Re: Wiima projekti

Lähetetty: 26 Maalis 2018 19:42
Kirjoittaja wiima63
Mielikuva on että C10M alusta on jotain ruostumatonta tavaraa. sitä on jossain ulkomailla ( itävalta,sveitsi? ) ollut ja sitten noissa someron linjan wiima finlandioissa käytetty.

Re: Wiima projekti

Lähetetty: 26 Maalis 2018 19:52
Kirjoittaja Elämysmatkailija
wiima63 kirjoitti:Mielikuva on että C10M alusta on jotain ruostumatonta tavaraa. sitä on jossain ulkomailla ( itävalta,sveitsi? ) ollut ja sitten noissa someron linjan wiima finlandioissa käytetty.
Juuri näin, ei ole em. Auton rungon pätkiä missään.... Suoraan rosterissa kiinni taka-akseli.
Löysin muuten magneettista ainesta auton rungon päällä u-palkki kyljellään johon vanerien alle kiinnitetty sinkitty pelti.... Yritetty ikuista tehdä :D

Yritin kuvia lisätä mutta puhelimessa liian isoja :(

Re: Wiima projekti

Lähetetty: 26 Maalis 2018 20:45
Kirjoittaja BussMAN
On erikoinen auto av 7 ?m ahtaissa huono, tienpäällä kulj kannalta hyvä + lyhyt etuylitys ja takaa
kun lyhentää ulkonäkö tasapainottuu. Täysin tuntematon C tyyppi.

Re: Wiima projekti

Lähetetty: 26 Maalis 2018 20:49
Kirjoittaja Elämysmatkailija
Juu jännä, jossain olevinaan näin ettei olisi vessaa ollut... Ku sekin on ollut takakulmassa... Ilmeisen erikoinen laite.

Re: Wiima projekti

Lähetetty: 26 Maalis 2018 22:45
Kirjoittaja Jule
Siis eikö siinä ole runkoa ollenkaan? Vai runko on, mutta on rosteria?

Re: Wiima projekti

Lähetetty: 26 Maalis 2018 23:34
Kirjoittaja Rosvolinna
Kyllä rautaa sisältävään ruostumattomaan teräkseen magneetti tarttuu. "Rosterissa" on kromia seassa, joten ruostuminen pysähtyy pinnalle hapettuneeseen kromiin.

Re: Wiima projekti

Lähetetty: 27 Maalis 2018 00:10
Kirjoittaja Elämysmatkailija
Jule kirjoitti:Siis eikö siinä ole runkoa ollenkaan? Vai runko on, mutta on rosteria?
Ei vaan ainakaan mainittua "auton" runkoa en ole tunnistanut, kuorkkien runkoja ennenkin nähneenä.
Kehikko tehty putkista johon magneetti ei tartu, "pääaisat" useasta päällekkäin hitsatusta profiilista, muu kuin normaalikin bussin hetekkakehikko.

Re: Wiima projekti

Lähetetty: 27 Maalis 2018 00:10
Kirjoittaja Elämysmatkailija
Rosvolinna kirjoitti:Kyllä rautaa sisältävään ruostumattomaan teräkseen magneetti tarttuu. "Rosterissa" on kromia seassa, joten ruostuminen pysähtyy pinnalle hapettuneeseen kromiin.
Osaan tarttuu enemmän, osaan vähemmän, tähän ei tartu magneetilla varustettu työvalo yhtään.

Re: Wiima projekti

Lähetetty: 27 Maalis 2018 00:14
Kirjoittaja Elämysmatkailija
http://www.kylahullutkulkurit.fi/galler ... fullsize=1

tuossa näkyy auton toinen pääpalkki, olikohan 4 harvalla saumalla toisiinsa hitsattua putkea....

Re: Wiima projekti

Lähetetty: 27 Maalis 2018 00:23
Kirjoittaja Reddewil
Näyttää normi "kaanian" (takamoottorisen) himmeliltä =) Mutta edessä ja takana myös, on volvon tjms. peruja ja mätiä runkoja, joidenka väliin tuo kori on rakennettu. Näin yleensä.
Niin ku näin. Keltasessa kohtaa on se himmeli, sulta toki puuttuu teli ja konekki on vetävien etupuolella Kuva

Tuossa vielä "wikiä" https://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_C10M

Re: Wiima projekti

Lähetetty: 27 Maalis 2018 00:28
Kirjoittaja Elämysmatkailija
Mielenkiintoista....joka tapauksessa edes tuon taka-akselin reaktiotankojen kiinnityspalkkiin ei tartu magneetti :)

Re: Wiima projekti

Lähetetty: 27 Maalis 2018 08:51
Kirjoittaja BussMAN
https://www.kooen202.com/14. volvon historista tietoja C mallista

Nyt alkas hahmottua alusta rakenne,läpilastattava tavaratila on moottorin edessä siitäjohtuen av 7m
ja moottori siirretty b10m verrattuna taaksepäin tai kuten todettu takapää ” takamoottorisen periaate”
pyöräytetty ” toisinpäin”.

Tuosta 7 m vois myös ottaa pätkän pois tavatilaosasta, niin av tulisi 6,3m ja pituus 12 m, takapäätä
nykyisellään.

Re: Wiima projekti

Lähetetty: 27 Maalis 2018 20:44
Kirjoittaja Elämysmatkailija
Jotta ei kokoajan vaan hymyilyttäis niin löytyi ruostumattoman rungon päältä tavllisesta mustasta tehty kehikko jossa ikkunanalukset aika mehukkaassa kunnossa :)

Re: Wiima projekti

Lähetetty: 28 Maalis 2018 21:18
Kirjoittaja Elämysmatkailija
Purkutyöt jatkuu, galleriassa muutama kuva lisää.

Vaikeeta ku kännykkä ottaa liian hyviä :D

Re: Wiima projekti

Lähetetty: 29 Maalis 2018 23:31
Kirjoittaja Elämysmatkailija
Galleriassa ajorampin mallailukuva (huono)

Kaavailtu ruisku-uretaanieristystä, lattialämmitystä ja wc/suihkusettiä... Hyviä vinkkejä otetaan vastaan...

Re: Wiima projekti

Lähetetty: 06 Huhti 2018 15:04
Kirjoittaja Elämysmatkailija
Se on tuo liimalasin irroitus astetta kovempaa hommaa.....

Re: Wiima projekti

Lähetetty: 08 Huhti 2018 23:42
Kirjoittaja Elämysmatkailija
Sen verran huonoa tuo alustan ja yläkorin liitoskohta että korotetaan siitä samalla vähäsen... Tulee väljemmät sisätilat

Re: Wiima projekti

Lähetetty: 09 Huhti 2018 13:53
Kirjoittaja Elämysmatkailija
Höyhenet pörröllään... Jokapaikassa liimaa, niittejä ja pistehitsejä

Re: Wiima projekti

Lähetetty: 14 Huhti 2018 19:25
Kirjoittaja Elämysmatkailija
Lasit on irti, galleriassa räpsyjä.

Nyt alkaa suunnitelmat takaovista ja korin korotuksesta.

Kuinkas korkeita nuo täysturistimallit on?
Suunniteltiin 30cm korotusta niin saa väljemmät sisätilat ja kuljetusosastoon tilaa.
Tulisi n. 4metrinen.

Re: Wiima projekti

Lähetetty: 14 Huhti 2018 20:20
Kirjoittaja Coco
4 metriä on M1:sen maksimi korkeus... oisko noi turistit siinä 360 korkeita