MB Sprinteristä insinööri-yrittäjän maja.Neuvoja ja ideoita?

Kerro omasta projektistasi
jiihoo
Varakuski
Viestit: 9
Liittynyt: 14 Maalis 2018 11:32
Truck: MB Sprinter
Location: Vaasa
Paikkakunta: Pohojammaa

MB Sprinteristä insinööri-yrittäjän maja.Neuvoja ja ideoita?

Viesti Kirjoittaja jiihoo » 14 Maalis 2018 13:06

Noniin... Oon monialainen insinööri-yrittäjä ja pikkuhiljaa on hiipiny mieleen ajatus, josko hankkisi ison pakettiauton (MB Sprinter) ja tekisi siitä matkailuauton, joka ei ulospäin kuitenkaan siltä näyttäisi. Aina ei oo mahdollista mennä hotelliin, (ja nekin on melko hintavia) enemmänkin minun rytmissä on parempi nukkua silloin kun siihen on mahdollisuus ja olisi erittäin hienoa, jos toimiston pöytä kulkisi mukana.

Oon ajatellu hankkia pitkällä akselivälillä olevan MB Sprinterin, superkorkean, koska itte oon melkeen 2m pitkä... :D ja pituutta sitten kans melko maksimi.... Tykkään toki että kalusto on hyvännäköistä eikä rempallaan, antaahan se hyvän vaikutelman asiakkaillekin.

Tähän viestiketjuun toivoisin paljon neuvoja ja ideoita, kuinka kannattaisi toteuttaa. Laitan oheen ajatuksiani ja katsotaan mitä syntyy. Auton hankinta-ajankohta ehkä syksyllä...

Pohjatietoja keskusteluun:
a) Auto on MB Sprinter, vuosimalli 2006 ->
b) Meillä on Eurosolar Oy:n tuotteiden jälleenmyynti, niitä aion hyödyntää. Paneelit, Victron Energy, Safire lämmittimet, jääkaapit....
c) Yhtenä yrityksenä maatila, konekalustoa löytyy muutakin (jos tiedolla on merkitystä)
d) Lisätään listaa jälkikäteen jos ja kun tarvetta...

Ajattelin seuraavaa autosta:
1) 2+1 paikkainen.
2) Käännettävät etuistuimet 2kpl.
3) Kuskin penkin takana "keittiökaapisto".
4) Irroitettava pöytä vänkärin penkin taakse, sivuoven eteen.
5) Takaosaan kirjoituspöytä seinää vasten. Jos olisi L-kirjaimen mallinen, voisi tässä olla ylimääräinen turvavyö-istuin, voisi tehdä hommia ajon aikana jos on saanu nakitettua jonku kuskiksi.
6) Kirjoituspöydän yläpuolelle täyspitkä, parisänky (jos vaikka vaimon sais joskus reissuun mukaan) Jos sängyn korkeutta voisi säätää, olisi työskennellessä enemmän tilaa ja nukkumisaikana tilaa kun laskee sängyn alas.
7) Ylhäällä katonrajassa voisi olla vaate- ja tavara lokeroita/kaappeja.
8) Jos autossa riittäisi pituus, laittaisin vasemman takaoven eteen lasikuidusta tehdyn kopin, jossa kenties (suihkumahdollisuus????)+kompostivessa.
9) Auton eristys kunnolla, rakennusvaiheen alussa maalaamalla bronya tms. maalattava eriste, riittävä kerros.
10) Kun nuo safiren lämmittimet on edustuksessa, laittaisin sellaisella lämmityksen. Kumpi on parempi, mökkilämmitin yhdessä pisteessä (hiljainen mutta vie tilaa?), vai venelämmitin jossa puhallin ja 4 suulaketta letkuineen? (Se kai myös pitää meteliä?)
11) Aurinkopaneelit katolle ja kun auton saa DEFA-kaapeliin, olisi tehokas akkulataus/virta hyödynnettävissä...

Kuulostaa pitkälle mietityltä mutta itseasiassa tässä on vasta ajatuksia jotka ei välttämättä ole loppuun mietittyjä.... Siksipä tulin tänne ;)

t. Yks kylähullu....
.....taisin paljastaa itseni mutta ei se mikään salaisuus ole. Jos joku haluaa yllämainittua tekniikkaa projekteihinsa, niin laittakaa viestiä!

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4096
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: MB Sprinteristä insinööri-yrittäjän maja.Neuvoja ja ideo

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 14 Maalis 2018 17:07

Tervetuloa foorumille.

Meillä on tuollainen käytössä töissä, paitsi aurinkopaneelit ja paitsi toimistopöytä, paitsi eristys ja lämmitys. Semmoista julman pitkää mallia oleva Sprinter. Suomalaisen sisustuspajan tekemä.
Valmistuneita Volvo B58 Lahti 32 13m 1979, Chevrolet Express Van 1997, Volvo 9700H 13m 2002, Volvo 9700H 12m 2004, Volvo 9700H 13m 2006, Volvo 9700HD 12m 2008, Volvo 9700H 14m 2011, Volvo. 9700H 15m 2008 (kesken)

BussMAN
Ajoneuvos
Viestit: 848
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: MB Sprinteristä insinööri-yrittäjän maja.Neuvoja ja ideo

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 14 Maalis 2018 19:48

Laita yv toiminto päälle , niin voi jotain komponenttejä kysellä, mun autossa viktory inv/ laturi, aurinko jutut,
terv ” jh ” ilmajoki

ps rakenteluun ei ohjeta, mutta oletko miettynyt esim valmista noita sprintteritä löytyy.
On pohja henkilö,paketti ja kuorma auto, pienois linja , kaikista saa tehtyä matkailuköyttöön,
rekisteröinti oman tarpeen ja ajokortin mukaan ha,ka,bussi

jiihoo
Varakuski
Viestit: 9
Liittynyt: 14 Maalis 2018 11:32
Truck: MB Sprinter
Location: Vaasa
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: MB Sprinteristä insinööri-yrittäjän maja.Neuvoja ja ideo

Viesti Kirjoittaja jiihoo » 14 Maalis 2018 20:40

Lahti32 kirjoitti:Tervetuloa foorumille.
Kiitos!
BussMAN kirjoitti:Laita yv toiminto päälle , niin voi jotain komponenttejä kysellä
Kyllä se on päällä, tarkistin. :roll:
Voi myös laittaa postia, ja on jopa parempi vaihroehto, kunhan muistaa mainita että on täältä löytäny tiedon: info at vesijaenergia.fi
Joo, ajattelin ostaa blancon rahtiauton ja tuttu firma, joka rakentaa sprintereitä, saa hoitaa homman. Muuten tulee ikuisuusprojekti ja lopputulos just semmonen ku sattuu tulehan! :mrgreen:

BussMAN
Ajoneuvos
Viestit: 848
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: MB Sprinteristä insinööri-yrittäjän maja.Neuvoja ja ideo

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 14 Maalis 2018 22:34

Ok jokin esti, tai oma virhe.

Sprinter vm06 oletan w906 kori tyyppi, kannattaa tarkistaa, ovat hyviä ruostumaan, yhden
kauppiaan kommentti 2,15 kone 300 tkm on loppu, 3 litrasella pääsee jopa 500 tkm.
Vanhemmissan 2,15 koneissa oli tuo runkolaakeri ongelma, 150 hv ( tuplatuboiset) koneissa huohottimen jäätymisogelma , jos jääty öljytikku poistu ja öljyt ulos,korjattu vaihtamalla huohotin kotelo jossa harva siiviläverkko,,, 10 vuoden tietämillä ( ensimmäiset ykstuboset 160 hv) oli öljynpaine ongelma tyhjäkäynnillä käynnistyksen jälkeen se tietääkseni on poistettiin box ohjelmalla.
Mersu hyvä valinta pitää vain hyväksyä viat. Vw crafter saman auto eroaa moottori ja konetilan sähköt
Vw tuotantoa.

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4096
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: MB Sprinteristä insinööri-yrittäjän maja.Neuvoja ja ideo

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 14 Maalis 2018 22:49

Kaverilla oli 2,2 litrainen 2008 käytössä, 198tkm alkoi koneesta kuulua ylimääräistä kolinaa ja ruostetta puski joka raosta, vaihdettiin uuteen Fordiin, samalla auto parani ja kerralla paljon.
Valmistuneita Volvo B58 Lahti 32 13m 1979, Chevrolet Express Van 1997, Volvo 9700H 13m 2002, Volvo 9700H 12m 2004, Volvo 9700H 13m 2006, Volvo 9700HD 12m 2008, Volvo 9700H 14m 2011, Volvo. 9700H 15m 2008 (kesken)

Kermera
Apukuski
Viestit: 16
Liittynyt: 09 Helmi 2018 19:00
Truck: Carrus Star 602
Location: Mustasaari-Vähäkyrö

Re: MB Sprinteristä insinööri-yrittäjän maja.Neuvoja ja ideo

Viesti Kirjoittaja Kermera » 15 Maalis 2018 07:10

Terve tuloa foorumille.
Minäkin tein kulkurin Mesestä(508)se oli koneeltaa iän ase,näitten "uusin" kanssa pitää olla tarkkana 2012 jälkeen valmistetuista tää voiteluongelma on saatu ilmeisesti poistettua.
Meillä käytössä 2kpl kyseistä kulkinetta 313 ja 315 musta ja pohjamaalattu,tää eka rikkoi yhen männän ja tarvii tod.käynnistettäessä antaa vähän enemmän runtua notta öljy lähtee kierrolle,harmaan peleissä tapahtuu luonnonmukainen poistuma.
Kumpikin on huonompi ajettava kuin Crafteri tai Ducati.
Kele on tämäkin työmaa mikkään ei onnistu kohtuuvella?

epakesko
Kuski
Viestit: 28
Liittynyt: 15 Syys 2016 22:40
Truck: Berkhof/Helkama
Location: haukipudas
Member id: 338
Paikkakunta: Haukipudas

Re: MB Sprinteristä insinööri-yrittäjän maja.Neuvoja ja ideo

Viesti Kirjoittaja epakesko » 15 Maalis 2018 08:32

Moro ja terve tuloa foorumille.

Hauska piirre forumeilla on että autoista kerrotaan yleensä vain huonot puolet vähän kun lueskelee niin saa käsityksen ettei mitää voi laittaa kun kaikki porsii käsiin. MB lohkot, VW jakopäät yms. Liekkö vaan sattunut mutta itellä pari W906 2.15 sprinteriä joilla rullattu yli 400 ja yli 500 tkm ... niin ja vain kerran pellitetty :) eli ostaa itelle sopivimman kopan ja remontoi tarvittaessa...

Palataampa rakenteluun ja osin liippaa tätäkin kun tuolla kaapit mainittuna.

Kyssäri miten olette ratkaisseet kaappien ovien lukituksen omatekoisissa / sisäkäyttöön tarkoitetuissa kaapeissa?
Kulukineen liikkuessa tuommoiset peruskaapit tuppaavat aukeilemaan.
No joo puuilo ym. kaupat myy toki vaikka minkälaisia lukittimia mutta mitkä olisi hyvät?
Epäkesko

Kylmänen Racing
Apukuski
Viestit: 17
Liittynyt: 30 Elo 2017 09:44
Truck: Scania F112 Lahti 31
Location: Liminka
Paikkakunta: Liminka

Re: MB Sprinteristä insinööri-yrittäjän maja.Neuvoja ja ideo

Viesti Kirjoittaja Kylmänen Racing » 15 Maalis 2018 09:29

Itte jouduin ostamaan edelliseen perus matkailuautoon korjausmielesä pari uutta lukkoa oviin . Mikähän caravaanari netti myymälä se oli eikä ollu kalliita. Heleppo sulle näpästä oveen.
Tuossa linkussa nyt vastaavia...

jiihoo
Varakuski
Viestit: 9
Liittynyt: 14 Maalis 2018 11:32
Truck: MB Sprinter
Location: Vaasa
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: MB Sprinteristä insinööri-yrittäjän maja.Neuvoja ja ideo

Viesti Kirjoittaja jiihoo » 15 Maalis 2018 09:38

Jokaisessa autossa on valtavasti ongelmia.. Mielessä on myös auton jälleenmyyntiarvo, jota taas Ivecolla ja Ransiitilla on hieman vähemmän. 2012 tais olla se voitelu/kiertokanki ongelma ohi. Vaihtoehtoina siis 316 ja 319, joista ensin mainittu 316 riittää.

Kiinnostaa toki tietää suuntaa, mille kilometreille auton omistusta kannattaa haaveilla???
Koska pienen firman auto ja aikajakso 4-6 vuotta kunnes kiertoon ja seuraava malli tilalle. Haussa auto jota on pidetty hyvin eikä ruoste puske esiin. Myös ruostesuojausvinkit kiinnostaa. Pitäiskö pohja öljytä?

Ja sen verran kylähullu lasken olevani, että haluaisin laittaa puukamiinan autoon! http://Www.marinestove.com mutta olkoot tuo safire vielä. Ps. Pitääkö safire mökkikamiinalle varata paikka vai onko pöhisevä puhallinlämmitin parempi??

BussMAN
Ajoneuvos
Viestit: 848
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: MB Sprinteristä insinööri-yrittäjän maja.Neuvoja ja ideo

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 15 Maalis 2018 09:43

[quote="epakesko"]Moro ja terve tuloa foorumille.

Hauska piirre forumeilla on että autoista kerrotaan yleensä vain huonot puolet vähän kun lueskelee niin saa käsityksen ettei mitää voi laittaa kun kaikki porsii käsiin. MB lohkot, VW jakopäät yms. Liekkö vaan sattunut mutta itellä pari W906 2.15 sprinteriä joilla rullattu yli 400 ja yli 500 tkm ... niin ja vain kerran pellitetty :) eli ostaa itelle sopivimman kopan ja remontoi tarvittaessa...

Ei liity aloittajan aiheeseen:

Autoista noita hyviäpuolia kuulee riittävästi myyjiltä jopa vanhojen autojen myyjät tietää kuinka hyvä automerkki on ja tämä on yksilö, no kun tarjoat vaihdossa yksilöä tai hyvinvarusteltua ei vaikutahintaan ennenkuin se on myyntirivissä, tämä on bisnes tietoa autoista.
Mersun omistajilla ollut ennen vanhaan pyrkimys salailla ” pikkuremontteeja”, silloinkin kun laatu
oli vielä hyvää.Mersuissa hyvin tarkkaan ollut suunnittelun piirre mihin käyttötarkoitukseen tehdään
henkilö-,paketti-,kuorma- auto, nyt alkaa kuorma- autossa olla henkilöauton mukavuudet.

Vähäinen kokemus mersuista, elinaikana pari uutta ostanut, 5-7 kpl käytettyjä ollut henkilö- paketti
auto kokoluokassa, nyt vain vanhoja pari ”käytössä”, uuteen ei raha riitä, muutamanvuoden (3-6v) ei uskalla ostaa,ajetaan vanhoilla.Tämä vain mielipide, ei taida hyviä autoja enää ollakkaan ja mitä nyky autot on vanhana?Periaate, Omista tykätään vikoja ei salailla. Saa ottaa kantaa.
Normaali kannanotto ne joilla ei koskaan ollut x merkkistä autoa niin tiedetään kunka huonoja ne on,
henk kohtainen oma ongelma ollut etten osta koskaan etuvetoista autoa tai jos niin se on neliveto,
kai johtuu ”voimakkaista raskasnkaluston geeneistä”,, hiukan löystynyt v70 volvo tuntuu hyvältä.

Vai ovat autot kuitenkin ennusteita luotettavampia, kun sähköistyis alkoi n90 luvunpuolivälissä, ennusteltiin ettei 10 v vanhoja toimivia autoja tulevaisuudessa ole, yllättävän paljon niitä
on liikkuvana , toinen huomio ajomäärät pikkuautojakin yli. 300tkm ajettuja ( myyntipalstoilla)
noita keskustelupalstoja kun lukee on isojakin sähköpuolen vikoja korjattu,muuta moottorit
kestäviä, lukuunottamatta nuo pakokaasunpuhditus järjestelmät ( kierrätys,jäähd,loukut,katti)

Toivottavasti tämä ei häiritse ja aloittajan asia linja jatkuu, en tiedä onko tällä pastalla valvojaa
joka poistaa epäasialliset.

Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4370
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: MB Sprinteristä insinööri-yrittäjän maja.Neuvoja ja ideo

Viesti Kirjoittaja Reddewil » 15 Maalis 2018 11:26

Sehän kuulostaa ihan suunnitelmalta!

Laita ihmeessä nelireikänen pöhöttäjä, eikä ne Safiret kovaa ääntä pidä, toisin ku ilmawebastot. Se extra pitkä ja superkorkee on hyvä valinta, tavan korkee on vähän matala, ku rintterissä se lattia on on niin korkeella. JT:ltä tuplalasit sivuoveen ja vastapuolelle, on sopivan tummat ja ei huuruunnu.

Tuleeko kuorma-autoksi vai M1? Mesenhän saa jälkeenki muutettua henkilöautoksi, jos on alunpitäen kuorkki, toki sillon kannattaa matkailuautoksi muuttaa ettei pauku autovero.

Rintterin pohjan öljyäminen ei auta, kohtuu hyvin on muoviruiskutettu saumat, mutta sehän osaa ruostua veikka keskeltä kylkeä. Takaovien reunat ja kylkilistojen aluset on mädät, jos 10v on ikää. Hitsaamalla tai kuten mesemiehet, niin kitillähän siitä hyvä tulee. Ite oon neljää rintteriä tehny, omat (w903 2,7CDI -05 & w906 150 tuplaturbo -07) ja kaks toiselle w906 -11 & -15 190CDI:t tämän viimesimmän tein uudesta autosta, tuli vahingossa tummansinisenä ja aluksi purin ja meni maaluulle, samalla suojattiin kotelot ja pellit sisältä. Tässä video siitä: https://www.youtube.com/watch?v=KU19eGxn-Tk M1-matkailuauto. Penkit verhoilutin, muuten omaa käsialaa.
Takana 3,3m tavaratila, että kyllä sä sinne sen suihkuhuussin saat tehtyä, oisko se parisänky helpoin tehä niin että puolikkaat taittus seiniltä keskelle yhteen? Rintterihän on kapea, eli poikittain ei kannata haaveilla. Kuormajouset se vaatii ainakin taakse, muuten on aika lintassa jos rakentaa sisustan. Tupla-akkusysteemi ois hyvä jos ois, niin erotusrele jne. on valmiiksi.

Koneisiin en ota kantaa sen enempää ku että tuo 2,7 vissiin ihan kestävä, mutta on ku traktori, tuossa tuplaturbossa oli 32t eurolla korjauskuitteja, hinurilla toistakymmentä kertaa pajalle, eka kone kesti 6kk. Nämä V6:t on pysyny kasassa, mitä nyt öljyä tihkuu ja alussa pari kertaa jätti tielle... Niin hyviä puolia, kohtuu kiva ajaa automaattina, toki keinuu sivuttain ja soppa kelpaa ku oikeelle kuorma-autolle!
-Koska sen voi tehdä myös itse-

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4096
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: MB Sprinteristä insinööri-yrittäjän maja.Neuvoja ja ideo

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 15 Maalis 2018 22:14

Ajolleen nuo sprinterit on kyllä sellaisia että itse täytyy koeajaa niin osaa sanoa tykkääkö vai ei. Mulle on sattunut vain noita huojuvia kuormureita
Valmistuneita Volvo B58 Lahti 32 13m 1979, Chevrolet Express Van 1997, Volvo 9700H 13m 2002, Volvo 9700H 12m 2004, Volvo 9700H 13m 2006, Volvo 9700HD 12m 2008, Volvo 9700H 14m 2011, Volvo. 9700H 15m 2008 (kesken)

jiihoo
Varakuski
Viestit: 9
Liittynyt: 14 Maalis 2018 11:32
Truck: MB Sprinter
Location: Vaasa
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: MB Sprinteristä insinööri-yrittäjän maja.Neuvoja ja ideo

Viesti Kirjoittaja jiihoo » 16 Maalis 2018 00:06

Oli muuten hieno video!

Katotaan millanen auto löytyy rakennettavaksi. Onko millanen ongelma se lasikuitukatto siinä korkeimmassa mallissa?
M1 matkailuauto tarkoitus tehdä. Saa ajaa 100 ja B-kortilla, (On mulla myös C, mutta joku muuki sais ajaa sitä)
Millanen erotusrele siellä on valmiiksi? Mikä kone on se 2.7? Onko sama kuin 316 mallissa?

Niin, ja VAGina konsernin tuotteisiin ei oo oikeen uskoa. Yhtä audin luksusmallia korjailin ihan huolella, kuitteja oli kai yli kymppitonnin edestä ja sain sen huonon mallimaineen johdosta myytäessä 3 tonnia korjauksen jälkeen. (Audi A6 V6 2.5TDI)

MIlle kilometrimäärille tätä Sprintteriä kannattaa haaveilla moottorinkeston/ruostumisen suhteen? Esim. Osto 120tkm ja eteenpäin 250tkm?
Onko nämä 2014 faceliftit yhtä kovia ruostumaan?

En muista laitoinko tuonne ylös, mutta tosiaan, aurinkopaneelia katolle ylläpitolataukseen. Ja komponentteja saa, mm. nuo 80L 12V kompressorijääkaapit on todella suosittuja! Just tein 50 kpl tarjouksen eräälle autojen rakentajalle! Laatu on sama kuin Dometic, mutta hinta on reilusti halvempi! (Ja muuten sama ottaako 5L pakastinlokerolla vai ei.)

Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4370
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: MB Sprinteristä insinööri-yrittäjän maja.Neuvoja ja ideo

Viesti Kirjoittaja Reddewil » 16 Maalis 2018 10:16

Jos sen aMatimies tekee, niin tietäähän se nämä. Mutta tässä pikaohje ja ohjeessa linkki sit isompaan opukseen, releet ja muut https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q= ... UFxXNTIY7C
Facelift on koriltaan ihan yhtä hyvä ruostumaan, listat irti ja koittaa pysäyttää jos kerkee. Se 2,7L kone on vanhempikoppasessa, tähän w906:een ei vissiin saa ku nelareita ja tuon v6 koneen. Asenne kysymys, kuulema toisilla kestää, mutta kovasti niitä korjaillaan. Varautuu siihen että on pinkka kunnossa, niin mikäs siinä. Siitä superkorkeesta ei oo kukemusta, aika harvoin näkee, yhteen vaihettiin kylki ja sillon pääsin ihmettelee, tuskin tuottaa ongelmia.
Oli sillä mun rintterillä menty just 500tkm, mutta tosiaan toinen kone (takuu), kansi, mäntiä, suutinta siihen uuteen laitettu, ohjausvaihde, kompura, laturi, turbiini, laatikon venttiilipöytä ym. 32000€ korjauksia, eli 3200€/v läjässä pitämiseen... Tuohon alle 150tkm mennessä varmaan lapsukset parsittu kuntoon, sitten 200tkm:n jälkeen alkaa menee "kuluvia" osia... Bluetechiä en ottas, eli sen verran vanhempi ehkä kannattaa kattoa.
-Koska sen voi tehdä myös itse-

BussMAN
Ajoneuvos
Viestit: 848
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: MB Sprinteristä insinööri-yrittäjän maja.Neuvoja ja ideo

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 16 Maalis 2018 11:42

Tuo 270 cdi vanhaa tuotantoa , ennen 06 vm vanhakorisessa , samaa konetta esim ML , tuo ruma käynti johtunee 5 -syl moottorityypistä, joidenkin mielestä kestävin mb kone, ei kokemusta ,oma ML vasta 380 tkm ajettu, noita nyky ongelmia sopivasti suutin vuotoja,hehkutulppa,,kierätys puolen häiriöitä ymkuten joka nyky autossa. Ehkä tuo 2,15 kone täystyöllistetty pakettiautoissa ja esim raskaammissa ja kuormitetuissa,, perävälityksellä moottori kierrokset ajossa suuremmat kuin henkilöautoissa,
joka lyhentää ikää ja ehkä suurentaa polttoaineen kulutusta, toisaalta nuo isot pakettiauto kuluttaa
keskimäärin (10) 12-15 litraa satasella , ainakin sprinter 315 alusalle tehty puoli ingr asuntoauto,
omap 3 ton+ kuorma rek 100 km/h ja koritehtaan rajoitus 125. Huomioita kun noita sorintterin
käytötarkoituksia vaihtelee jos nop rajoitin aktivoitu, sen saa vain kerran muutettu eri max nopeudelle,
lukkiutuu!
Voi melkoisen niukasti varustaman että saa kokopainon alle 3500 kg / ha kortti, nuo
W906 sprinterit max kokop 3,85 ton luokkaa ( ykköpyörä takapäällä”) , lisäksi huomoitava
nuo ajoneuvovero pykälät täyttyy ellei kohde ex henkilöauto ollut..

Avatar
wanderfreund
Kokenut kuljettaja
Viestit: 109
Liittynyt: 20 Marras 2009 19:22
Truck: Ajokki Victor K113
Location: Lojo

Re: MB Sprinteristä insinööri-yrittäjän maja.Neuvoja ja ideo

Viesti Kirjoittaja wanderfreund » 17 Maalis 2018 04:21

Ehdottomasti V6! 4koneiden ongelmat on tiedossa, eikä uusimmatkaan kestä.
Tutulla hajosi kone 40tkm auto 2017vm!
Vaihteisto on sitten makuasia .
V6 vie ehkä vähän enemmän, mulla 519 automaatti kok.paino 5,3t linja-auto, omamassa jotain 3700kg
11-13L
Alusta näissä vaatii vähän parannuksia niin saa hyvän, Konit nyt ainakin joka kulmaan tai sitten ilmajousitus taakse.
Ruoste on tosi ongelma mutta väittäisin että pesu auttaa varsinkin kylkilistojen välien huuhtelu. Ainakin entinen 2009 musta oli täysin ruosteeton päältäpäin v2016 400tkm ajettuna
Murrontie Express

Kermera
Apukuski
Viestit: 16
Liittynyt: 09 Helmi 2018 19:00
Truck: Carrus Star 602
Location: Mustasaari-Vähäkyrö

Re: MB Sprinteristä insinööri-yrittäjän maja.Neuvoja ja ideo

Viesti Kirjoittaja Kermera » 17 Maalis 2018 08:48

Samaa mielipidettä ed. kirjoittajan kanssa,ruostuminen johtuu pitkälti näistä vesiohenteisista maaleista ja maalikerrosten vahvuudesta.
Musta Mese on meilläkin ihan ruosteeton,se on sillä lasikuitukorotuksella ja pitkällä takaylityksellä eikä muuta ongelmana ollu kuin ne pari mäntää ja takaiskarit/jouset.
Hopean värinen kukkii sitten molempien puolesta,noissa vaaleissa pelti kuultaa maalin läpi,joku enemmän asiaan perehtynyt sanoi tehtaan vähentäneen maalinmäärää huomattavasti ?
Kele on tämäkin työmaa mikkään ei onnistu kohtuuvella?

Jule
Kansleri
Viestit: 1476
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: MB Sprinteristä insinööri-yrittäjän maja.Neuvoja ja ideo

Viesti Kirjoittaja Jule » 17 Maalis 2018 14:00

Nojaa... serkulla on 600tkm ajettu sprintteri sillä 2,1l koneella. Suuttimissa mennään jo toisella kierroksella, railipmppu mennyt kai kerran, mutta vastaavasti auto on kyllä huollettu hyvin epäsäännöllisesti. Ei se kone nyt ainakaan tuossa mikään ihan susi ole.

jiihoo
Varakuski
Viestit: 9
Liittynyt: 14 Maalis 2018 11:32
Truck: MB Sprinter
Location: Vaasa
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: MB Sprinteristä insinööri-yrittäjän maja.Neuvoja ja ideo

Viesti Kirjoittaja jiihoo » 17 Maalis 2018 16:00

Joo, rahaa jos olis nii maalauttais kerrasta uusiks PPG DelFleet raskaankaluston maalilla....
Firman autoksi just vitivalkoista haaveilin... josko niiden kylkilistojen aluset sais käsitellä jotenki ruostesuojalla...?

Paljonko ne ilmajouset tai muut jäykisteet maksaa? Ajattelin kirjoituspöytää taakse ja jonku muun ajamaan... Mitkä konit nurkkiin?

Kiitos linkistä sähkötöitä varten! Kyllä ammattimies tekee, mutta minä teen kans osan. Vähän joskus perehtyny aiheeseen, kuten seuraavassa videossa. Sain ehdot että "Kaks vaihtoehtoa, se joko palaa tai sitte sä teet siihen uudet sähköt. Ja sitte mä tein uudet sähköt. Videon taustamusiikki muuten tulee 30m päästä toisesta rakennuksesta :mrgreen: https://youtu.be/vhH_kSZWzM8

Avatar
wanderfreund
Kokenut kuljettaja
Viestit: 109
Liittynyt: 20 Marras 2009 19:22
Truck: Ajokki Victor K113
Location: Lojo

Re: MB Sprinteristä insinööri-yrittäjän maja.Neuvoja ja ideo

Viesti Kirjoittaja wanderfreund » 17 Maalis 2018 17:20

Koni iskarisarja luokkaa 1200€ asennettuna Suomessa. Saksasta iskarit saa 600€ alv 0% ja itse asentaa niin säästää. Ilmajousista en nyt just muista hintaa , on niitäkin paljon käytetty .kysele vaikka Vallilan takomosta!
Murrontie Express

BussMAN
Ajoneuvos
Viestit: 848
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: MB Sprinteristä insinööri-yrittäjän maja.Neuvoja ja ideo

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 17 Maalis 2018 18:21

Vallilan tarjous täysilmajouset jotka tuli alkup tilalle sprinter 315 taakse sis kompressori,tasosäätö ja ohjauskapula hyttiin lähes. 4 tonnia, mutta tämä auto erikois taka akselilla alkujaan kierrejouset ja erillispyörä jousitus kun henkilö autoissa tai vito. Tarkistin (saksanhintojakin ) veholla oli muistaakseni
pelkät alkup ilmajouset n700€/kpl.Ymmärsin että sprinterin voi tilailmajousilla jo uutenakin,
ainakin taka akselin.

Sprinter mallit lehtijousi / jäykkä taka akseli, ns ilma lisäjousi on halvimmillaan alle tonnin,
siinä on silloin ohj mittari ja venttiilistä lisätään paine, kuorman mukaan, sopii esim matkailuautot
joissa ns vakio kuorma,, sen voi täydentää kompressorilla ja vaikka tasotunnistimella...

jiihoo
Varakuski
Viestit: 9
Liittynyt: 14 Maalis 2018 11:32
Truck: MB Sprinter
Location: Vaasa
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: MB Sprinteristä insinööri-yrittäjän maja.Neuvoja ja ideo

Viesti Kirjoittaja jiihoo » 18 Maalis 2018 15:23

Melko mielenkiintoiselta kuulostaa johtotähden kestävyys. Jos "ensimmäiseksi budjettimalliksi jotain pitää hankkia, niin jokin muukin merkki voinee olla.. sen verran jääräpää oon, että Fordia tai Ooppelia en laita. Vaihtoehtoina siis Iveco ja Crafter ja Ducato... Voisitteko laittaa tähän suosituksia nuista muista, kriteereinä täyspitkä, täyskorkia, vakionopeudensäädin ja automaatti. Ajomukavuus kuitenkin tärkeä asia. Saa olla C-kortillinen, voi olla jopa parempi.

Jule
Kansleri
Viestit: 1476
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: MB Sprinteristä insinööri-yrittäjän maja.Neuvoja ja ideo

Viesti Kirjoittaja Jule » 18 Maalis 2018 17:25

jiihoo kirjoitti:Melko mielenkiintoiselta kuulostaa johtotähden kestävyys. Jos "ensimmäiseksi budjettimalliksi jotain pitää hankkia, niin jokin muukin merkki voinee olla.. sen verran jääräpää oon, että Fordia tai Ooppelia en laita. Vaihtoehtoina siis Iveco ja Crafter ja Ducato... Voisitteko laittaa tähän suosituksia nuista muista, kriteereinä täyspitkä, täyskorkia, vakionopeudensäädin ja automaatti. Ajomukavuus kuitenkin tärkeä asia. Saa olla C-kortillinen, voi olla jopa parempi.
Jos yhtään lohduttaa niin Opelin pakut on Renaulteja. Todennäköisesti piakkoin vaihtuvat, kun Opel meni PSA:lle, eli sen Ducaton saanee pian Opelina.

Jos ei puhuta pakasta vedetyistä autoista, niin mä en kyllä ymmärrä miten Crafter olisi parempi vaihtoehto kuin Sprinter. Crafterissa on kaikki Sprinterin heikoimmat puolet, lisättynä huonommalla moottorilla.

Silloin kun oli vielä LT sallittiin Sprinterin alapalloon max millin välys, kun LT:ssä piti olla tiukka, jonka seurauksena LT tarvtsi kerran vuoteen uudet alapallot.

Avatar
wanderfreund
Kokenut kuljettaja
Viestit: 109
Liittynyt: 20 Marras 2009 19:22
Truck: Ajokki Victor K113
Location: Lojo

Re: MB Sprinteristä insinööri-yrittäjän maja.Neuvoja ja ideo

Viesti Kirjoittaja wanderfreund » 18 Maalis 2018 17:33

Sprinter on ainoa ammattikäyttöön soveltuva kaikkine puolineen
Murrontie Express

Vastaa Viestiin