Sivu 1/1

Volvo wiima -67

Lähetetty: 25 Joulu 2017 02:47
Kirjoittaja Wiima67
Projektina olis tällänen wiima.ajossa ollu viimeks -90luvun alussa. Moottori sillon koneremontoitu ja käy edelleen nätisti. Keski moottori mahuri koneella?

Tarkotuksena olis laittaa jarrut ensin kuntoon mutta mistä näihin saa jarruosia ja millanen jarrujärjestelmä näis on? Kiinnostais kaikki muu kyseiseen autoon liittyvät tekniset tiedot?

Myös kaikki sähkölaitteet tars tutkia kun ei melkein mikään toimi..

Sisusta melkolailla tyhjä mut sen rakentaminen ei nyt mikään ongelma oo.

Mitä näistä kytätään leimalla et onko mitään järkee ruveta koittaan rakentamaan? Kummiski seissy sen 27vuotta pihalla..

Paperitkin hukkunu johkin? Kansallisarkistosta sain tilattua alkuperäsen kantakortin ja siinä lukee tietenkin linja auto. Ja itellä pelkkä c-kortti. Millanen homma muutoskatsastaa kuorma autoks? Kyseinen auto ollut joskus matkailu auto käytössä mut sellasia papereita mis ois ne muutokset ei mistään enää löydy? Yks vaihtoehto ois ajella tietyst aina siirtokilvil mut ei pelkkä c-kortti taida riittää siihenkään ku papereis lukee se linja auto.. Vinkkejä ja neuvoja kaivataan rohkeesti mielipiteitä ja kommentoimaan..

Re: Volvo wiima -67

Lähetetty: 25 Joulu 2017 10:29
Kirjoittaja wiima63
Leimalla kun toimii valot, jarrut ja jos runko on ehjä sekä tuulilasi ja koripalkit ei oo ihan kaput niin niillä pääsee jo aika pitkälle.
se on todennäköisesti ollut erikoisauto mutta jos siitä on jo kilvet viety niin takaisin sitä statusta ei saa eli se pitää sitten muutoskatsastaa joko kuorma-autoksi tai matkailuautoksi jos meinaa c kortilla suhailla.

Kuorma-autoksi taitaa riittää väliseinä ja 6kpl kuormansidonta pisteitä taakse. matkailuautoksi mitä ajetaan C kortilla tarvitaan säilytystiloja, keittomahdollisuus, 2 sänkyä ja pöytäryhmä.

Re: Volvo wiima -67

Lähetetty: 25 Joulu 2017 11:00
Kirjoittaja Wonderi
Ennen jarrujen tai sähköjen korjaamista kannattaisi tutkia ruosteiden määrä rakenteista. Sitä ihan varmasti on, voi olla paljon tai ihan toivottoman paljon.

Re: Volvo wiima -67

Lähetetty: 25 Joulu 2017 11:11
Kirjoittaja wiima63
Wonderi kirjoitti:Ennen jarrujen tai sähköjen korjaamista kannattaisi tutkia ruosteiden määrä rakenteista. Sitä ihan varmasti on, voi olla paljon tai ihan toivottoman paljon.
Ei välttämättä vanhoissa. Useat on poistuneet ammattiajosta ennen teiden suolaamisen aloittamista. Kesäkäytössä ollut matkailuauto mikä ei ole saanut suolaa voi olla vielä yllätävänkin kova.

Re: Volvo wiima -67

Lähetetty: 25 Joulu 2017 13:22
Kirjoittaja Wiima67
Ollut ammattikäytössä johonkin 80 lukuun saakka. Sen jälkeen kilvet vaihtuneet ja matkailuauto käytössä 10vuotta jonka jälkeen vaan seissyt.. Ainakin pää runkopalkit ihan kovat. Ulkokuoressa nyt ruosteita ja jotain pikku reikiä mut ihan tehtävissä vielä.. Tohon jarru järjestelmään kaipaisin tietoa. Mikään jarru ei toimi kun polkimesta painaa ja osa jarruista laahaa..saako tälläseen jostain uusia jarruosia?

Re: Volvo wiima -67

Lähetetty: 25 Joulu 2017 17:08
Kirjoittaja Lahti32
Jos se on keskimoottori niin todennäköisesti se on ihan ensimmäisiä B58 malleja. Rautajouset ja ahtamaton 9,6 litran mahuri. Osia saa Volvolta, sinun omalta pajalta ja tuurilla jotain purkaamolta mutta minä luulen vieneeni paimelastakin ihan viimeiset osat. Jarruletkuja, rumpuja ja kenkiä saa yhä ihan kaupasta. Varmaan joutuu aukomaan kaikki rummut ja notkistelemaan paikat liikkeelle. Jos on seissyt 27 vuotta tuossa niin melko varmasti tarvitset uudet renkaat, akut, pakoputken, jarrut, pari viikkoa hitsaus hommia. Enemmän mietityttää kori; tuollaiset wiimat lienee puurunkoisia joten luulisi että allergia ja astmaliiton tyyppejä ei kannata sisätiloihin päästää. Oikein kun on innostusta niin kyllä tuon yhdessä kesässä loihtii liikkeelle jos konekin käy. Melkoisen yksinkertainen laitoshan se on. Hiplaukseen menee sitten se 5-10 vuotta.

Re: Volvo wiima -67

Lähetetty: 25 Joulu 2017 17:35
Kirjoittaja wiima63
Teräskori tuo on. Ja on itseasiassa jo tämä mun edeltävä malli on. Wiiman ensimmäinen teräskori malli.

Re: Volvo wiima -67

Lähetetty: 25 Joulu 2017 19:37
Kirjoittaja BussMAN
Aina kannattaa tarkistaa/ verrata osien sopivuus tuonikäisessä voi olla tehty ”pääkompnenttien ”vaihtoja.
Katoin kuvaa jotenkin näyttää etuvanteet euromitoilla? eikä ihan varmaa napamutteristakaan saa?
näkö ja arvio voi pettää kun tarkkuus rimaa hipoen riittää D kortille.
Tuo auto on alunpitäen ollut pikkujaolla ja mutterityyppisellä napakupilla ( rasvavoideltu malli) ja
20” vanteilla ( lukkorengas vanne / sisäkumimalli)

Onko mahurit B(57)/58 M jo tuolloin ollut tuotannossa.? ( 67 ) oma tarkistus on ollut!