Volvo wiima -67

Kerro omasta projektistasi
Wiima67
Varakuski
Viestit: 9
Liittynyt: 11 Tammi 2017 22:35
Location: ??

Volvo wiima -67

Viesti Kirjoittaja Wiima67 » 25 Joulu 2017 02:47

Projektina olis tällänen wiima.ajossa ollu viimeks -90luvun alussa. Moottori sillon koneremontoitu ja käy edelleen nätisti. Keski moottori mahuri koneella?

Tarkotuksena olis laittaa jarrut ensin kuntoon mutta mistä näihin saa jarruosia ja millanen jarrujärjestelmä näis on? Kiinnostais kaikki muu kyseiseen autoon liittyvät tekniset tiedot?

Myös kaikki sähkölaitteet tars tutkia kun ei melkein mikään toimi..

Sisusta melkolailla tyhjä mut sen rakentaminen ei nyt mikään ongelma oo.

Mitä näistä kytätään leimalla et onko mitään järkee ruveta koittaan rakentamaan? Kummiski seissy sen 27vuotta pihalla..

Paperitkin hukkunu johkin? Kansallisarkistosta sain tilattua alkuperäsen kantakortin ja siinä lukee tietenkin linja auto. Ja itellä pelkkä c-kortti. Millanen homma muutoskatsastaa kuorma autoks? Kyseinen auto ollut joskus matkailu auto käytössä mut sellasia papereita mis ois ne muutokset ei mistään enää löydy? Yks vaihtoehto ois ajella tietyst aina siirtokilvil mut ei pelkkä c-kortti taida riittää siihenkään ku papereis lukee se linja auto.. Vinkkejä ja neuvoja kaivataan rohkeesti mielipiteitä ja kommentoimaan..
Liitteet
FB_IMG_1513753024535.jpg

Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1163
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Volvo wiima -67

Viesti Kirjoittaja wiima63 » 25 Joulu 2017 10:29

Leimalla kun toimii valot, jarrut ja jos runko on ehjä sekä tuulilasi ja koripalkit ei oo ihan kaput niin niillä pääsee jo aika pitkälle.
se on todennäköisesti ollut erikoisauto mutta jos siitä on jo kilvet viety niin takaisin sitä statusta ei saa eli se pitää sitten muutoskatsastaa joko kuorma-autoksi tai matkailuautoksi jos meinaa c kortilla suhailla.

Kuorma-autoksi taitaa riittää väliseinä ja 6kpl kuormansidonta pisteitä taakse. matkailuautoksi mitä ajetaan C kortilla tarvitaan säilytystiloja, keittomahdollisuus, 2 sänkyä ja pöytäryhmä.

Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Volvo wiima -67

Viesti Kirjoittaja Wonderi » 25 Joulu 2017 11:00

Ennen jarrujen tai sähköjen korjaamista kannattaisi tutkia ruosteiden määrä rakenteista. Sitä ihan varmasti on, voi olla paljon tai ihan toivottoman paljon.

Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1163
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Volvo wiima -67

Viesti Kirjoittaja wiima63 » 25 Joulu 2017 11:11

Wonderi kirjoitti:Ennen jarrujen tai sähköjen korjaamista kannattaisi tutkia ruosteiden määrä rakenteista. Sitä ihan varmasti on, voi olla paljon tai ihan toivottoman paljon.
Ei välttämättä vanhoissa. Useat on poistuneet ammattiajosta ennen teiden suolaamisen aloittamista. Kesäkäytössä ollut matkailuauto mikä ei ole saanut suolaa voi olla vielä yllätävänkin kova.

Wiima67
Varakuski
Viestit: 9
Liittynyt: 11 Tammi 2017 22:35
Location: ??

Re: Volvo wiima -67

Viesti Kirjoittaja Wiima67 » 25 Joulu 2017 13:22

Ollut ammattikäytössä johonkin 80 lukuun saakka. Sen jälkeen kilvet vaihtuneet ja matkailuauto käytössä 10vuotta jonka jälkeen vaan seissyt.. Ainakin pää runkopalkit ihan kovat. Ulkokuoressa nyt ruosteita ja jotain pikku reikiä mut ihan tehtävissä vielä.. Tohon jarru järjestelmään kaipaisin tietoa. Mikään jarru ei toimi kun polkimesta painaa ja osa jarruista laahaa..saako tälläseen jostain uusia jarruosia?

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4124
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Volvo wiima -67

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 25 Joulu 2017 17:08

Jos se on keskimoottori niin todennäköisesti se on ihan ensimmäisiä B58 malleja. Rautajouset ja ahtamaton 9,6 litran mahuri. Osia saa Volvolta, sinun omalta pajalta ja tuurilla jotain purkaamolta mutta minä luulen vieneeni paimelastakin ihan viimeiset osat. Jarruletkuja, rumpuja ja kenkiä saa yhä ihan kaupasta. Varmaan joutuu aukomaan kaikki rummut ja notkistelemaan paikat liikkeelle. Jos on seissyt 27 vuotta tuossa niin melko varmasti tarvitset uudet renkaat, akut, pakoputken, jarrut, pari viikkoa hitsaus hommia. Enemmän mietityttää kori; tuollaiset wiimat lienee puurunkoisia joten luulisi että allergia ja astmaliiton tyyppejä ei kannata sisätiloihin päästää. Oikein kun on innostusta niin kyllä tuon yhdessä kesässä loihtii liikkeelle jos konekin käy. Melkoisen yksinkertainen laitoshan se on. Hiplaukseen menee sitten se 5-10 vuotta.
Valmistuneita Volvo B58 Lahti 32 13m 1979, Chevrolet Express Van 1997, Volvo 9700H 13m 2002, Volvo 9700H 12m 2004, Volvo 9700H 13m 2006, Volvo 9700HD 12m 2008, Volvo 9700H 14m 2011, Volvo. 9700H 15m 2008

Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1163
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Volvo wiima -67

Viesti Kirjoittaja wiima63 » 25 Joulu 2017 17:35

Teräskori tuo on. Ja on itseasiassa jo tämä mun edeltävä malli on. Wiiman ensimmäinen teräskori malli.

BussMAN
Ajoneuvos
Viestit: 901
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Volvo wiima -67

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 25 Joulu 2017 19:37

Aina kannattaa tarkistaa/ verrata osien sopivuus tuonikäisessä voi olla tehty ”pääkompnenttien ”vaihtoja.
Katoin kuvaa jotenkin näyttää etuvanteet euromitoilla? eikä ihan varmaa napamutteristakaan saa?
näkö ja arvio voi pettää kun tarkkuus rimaa hipoen riittää D kortille.
Tuo auto on alunpitäen ollut pikkujaolla ja mutterityyppisellä napakupilla ( rasvavoideltu malli) ja
20” vanteilla ( lukkorengas vanne / sisäkumimalli)

Onko mahurit B(57)/58 M jo tuolloin ollut tuotannossa.? ( 67 ) oma tarkistus on ollut!

Vastaa Viestiin