Projekti mielessä (aina)
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re: Projekti mielessä (aina)
Siihen mie en lähe
Vaunun hinnalla jo laittaa bussia aika paljon, jos vaunulla tarkoitetaan asiallista ja siistiä vaunua.
Sellaisten hinnat on kuitenkin joitakin tonneja ja siitä ylöspäin, kun homeiset työmaakopit ei niin kiinnosta
Muutenkin tuo vaunuilu ei kyllä ole meidän juttu, se on liian 'normaalia' kylähulluuden riivaamalle
Asiasta kolmanteen; miksei Ikarus skoonelaisen tekniikalla kelpa kellekään? Nettikaravaanissa ollut pitkään yksi, tosin aika karulla sisustuksella ja melko hinnakas sellaiseksi.
Vaunun hinnalla jo laittaa bussia aika paljon, jos vaunulla tarkoitetaan asiallista ja siistiä vaunua.
Sellaisten hinnat on kuitenkin joitakin tonneja ja siitä ylöspäin, kun homeiset työmaakopit ei niin kiinnosta
Muutenkin tuo vaunuilu ei kyllä ole meidän juttu, se on liian 'normaalia' kylähulluuden riivaamalle
Asiasta kolmanteen; miksei Ikarus skoonelaisen tekniikalla kelpa kellekään? Nettikaravaanissa ollut pitkään yksi, tosin aika karulla sisustuksella ja melko hinnakas sellaiseksi.
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Projekti mielessä (aina)
Ei kai tuollaista voi ehdottaa kaverille joka on jo kertaalleen bussilla ajellut. Onko monikaan vaihtanut bussista vaunuun. Ei tulisi pieneen mieleenkään.Reddewil kirjoitti:Tukaton jälkeen vaunu, junnut sinne?
Tulevaisuus on sähköinen
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3083
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Projekti mielessä (aina)
EI IKARUSTA!!!
Aika monta semmosta tutkinu. Just poistin puhelimelta ja koneelta kansiotolkulla Ikaruksen kuvia. Alta ja päältä. Ne on maailmankuuluja siitä et niitten käyttämä rauta on ihan paskaa.
Jenkit teki isoja kauppoja Ikaruksen kanssa, niillä oli Jenkeissä tehdaski. Tuli niin paljon korroosioreklamaatioo, et meni melkein nurin koko pulju. Samoin ku kaupunkiliikenteillä ihan täällä meilläki oli ongelmia ku asiakkailla meni jalkoja lattioista läpi.
Tai siis kandee tutkii ylitarkkaan eka semmone Ikarus.
N
Aika monta semmosta tutkinu. Just poistin puhelimelta ja koneelta kansiotolkulla Ikaruksen kuvia. Alta ja päältä. Ne on maailmankuuluja siitä et niitten käyttämä rauta on ihan paskaa.
Jenkit teki isoja kauppoja Ikaruksen kanssa, niillä oli Jenkeissä tehdaski. Tuli niin paljon korroosioreklamaatioo, et meni melkein nurin koko pulju. Samoin ku kaupunkiliikenteillä ihan täällä meilläki oli ongelmia ku asiakkailla meni jalkoja lattioista läpi.
Tai siis kandee tutkii ylitarkkaan eka semmone Ikarus.
N
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re: Projekti mielessä (aina)
Kyllähän lapset olis aivan tyytyväisiä vaunuunkin, mutta sen verran 'asennekasvatusta' on tullut annettua että lastenkin mielestä bussi on parasLahti32 kirjoitti:Ei kai tuollaista voi ehdottaa kaverille joka on jo kertaalleen bussilla ajellut. Onko monikaan vaihtanut bussista vaunuun. Ei tulisi pieneen mieleenkään.Reddewil kirjoitti:Tukaton jälkeen vaunu, junnut sinne?
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re: Projekti mielessä (aina)
En minä ihan tosissani sellasta ole harkinnutkaan, mutta ihan niinkuin arvelinkin, Ikarus ei ole ainakaan mikään toiveauto. Voihan olla että länsihapatus on saanut pustanpojatkin oppimaan bussinrakennusta uudelleenneppi kirjoitti:EI IKARUSTA!!!
Tai siis kandee tutkii ylitarkkaan eka semmone Ikarus.
N
Muistan nähneeni kuvan Ikarus-bussista jossakin bussihistoriikissa, jossa Ikarus-tekstistä on otettu I ja s pois.
Kuvannee siis laitetta ainakin kuskien mielestä?
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re: Projekti mielessä (aina)
Tilannepäivitystä tupperille. Hain auton korjaamosta. Iloinen yllätys oli kustannusarvion alittuminen.
Olin varautunut 600€ remonttiin. Lasku oli töineen, varaosineen ja tarvikkeineen 287€.
Kyseisessä korjaamossa on omistaja itse myös haalarit päällä, toisin kuin isoissa merkkikorjaamoissa.
Oli syy mikä hyvänsä niin pidän melkoisena asiakkaan aliarvioimisena merkkikorjaamon 1200€ korjausarviota. Olisihan sekin saattanut pudota 600€ tasolle kun työhön ei olisi mennyt sitä arvioitua 12 tuntia. Pikkukorjaamon arvio oli 8 tuntia, joka siis puolittui. Merkkikorjaamossa oltiin paniikissa, kun heidän ohjeiden mukaan moottori ja vaihteisto pitää irroittaa vesipumpun vaihdossa
Olisikos nyt niin, että on olemassa niitä jotka osaa ja tekee, ja sitten on niitä, jotka katsoo kirjasta tai tietokoneelta mitä pitää tehdä, kun ei oikeasti ole tietoa. Tai sitten on se toinen vaihtoehtokin: miksi vaivata päätään työn tekemiseksi nopeammin/halvemmin kun kerran artisti maksaa
Tuntiveloitus on tässä yrittäjävetoisessa korjaamossa 60€/h, jota pidän kohtuullisena verrattuna isojen korjaamoiden 80€/h tai vielä suurempaan tuntiveloitukseen, jonka lisäksi niillä harrastetaan ilmeisesti tyhjäkäyntiä ja asiakkaan piikkiin kahvinjuontia ennen kuin työ on valmis.
Suosikaa ammattitaitoisia yksityisiä korjaamoita isojen merkkikorjaamoiden sijaan jos mahdollista.
Olin varautunut 600€ remonttiin. Lasku oli töineen, varaosineen ja tarvikkeineen 287€.
Kyseisessä korjaamossa on omistaja itse myös haalarit päällä, toisin kuin isoissa merkkikorjaamoissa.
Oli syy mikä hyvänsä niin pidän melkoisena asiakkaan aliarvioimisena merkkikorjaamon 1200€ korjausarviota. Olisihan sekin saattanut pudota 600€ tasolle kun työhön ei olisi mennyt sitä arvioitua 12 tuntia. Pikkukorjaamon arvio oli 8 tuntia, joka siis puolittui. Merkkikorjaamossa oltiin paniikissa, kun heidän ohjeiden mukaan moottori ja vaihteisto pitää irroittaa vesipumpun vaihdossa
Olisikos nyt niin, että on olemassa niitä jotka osaa ja tekee, ja sitten on niitä, jotka katsoo kirjasta tai tietokoneelta mitä pitää tehdä, kun ei oikeasti ole tietoa. Tai sitten on se toinen vaihtoehtokin: miksi vaivata päätään työn tekemiseksi nopeammin/halvemmin kun kerran artisti maksaa
Tuntiveloitus on tässä yrittäjävetoisessa korjaamossa 60€/h, jota pidän kohtuullisena verrattuna isojen korjaamoiden 80€/h tai vielä suurempaan tuntiveloitukseen, jonka lisäksi niillä harrastetaan ilmeisesti tyhjäkäyntiä ja asiakkaan piikkiin kahvinjuontia ennen kuin työ on valmis.
Suosikaa ammattitaitoisia yksityisiä korjaamoita isojen merkkikorjaamoiden sijaan jos mahdollista.
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re: Projekti mielessä (aina)
Kesä parhaimmillaan eikä matkailukampetta alla. Tai toki kauden luonteeseen sopivasti moottoripyörä, jolla teen pieniä reissuja lähimaakuntiin. Tupperi lähti tontilta tossa keväällä ja vaihdossa tuli auto, joka sitten vaihtui tähän motukkaan. Mutta ei se kylähulluus mihinkään ole lähtenyt. Päinvastoin. Joka kerta kun näkee matkailubussin niin alkaa taas haaveilla sellaisesta itsellekin.
Oli jo aika lähellä etten lähtenyt Oulusta hakemaan liikennöitsijältä suoraan ajosta B10R alustaista bussia. Edelleen sama pähkäily: ostaako bussi suoraan ajosta vai ns. puolivalmiste? "Valmiiksitehtyjen" hinnat kun tuntuu olevan 10t€ paremmalla puolella lähes poikkeuksetta.
Tuo Oulun liikennöitsijä, V.Alamäki Oy on vanha perheyritys ja ainakin kehuvat autoja hyväkuntoisiksi. Nuo Euromääräykset kai pakottavat myymään vanhempaa kalustoa pois. Jotenkin houkuttaa enemmän tuollainen ajosta juuri pois otettu kuin vuosikausia pellossa maannut leimaamaton projekti.
Lomakin vielä edessä päin....saas nähdä mitä hullua tässä vielä keksii
Oli jo aika lähellä etten lähtenyt Oulusta hakemaan liikennöitsijältä suoraan ajosta B10R alustaista bussia. Edelleen sama pähkäily: ostaako bussi suoraan ajosta vai ns. puolivalmiste? "Valmiiksitehtyjen" hinnat kun tuntuu olevan 10t€ paremmalla puolella lähes poikkeuksetta.
Tuo Oulun liikennöitsijä, V.Alamäki Oy on vanha perheyritys ja ainakin kehuvat autoja hyväkuntoisiksi. Nuo Euromääräykset kai pakottavat myymään vanhempaa kalustoa pois. Jotenkin houkuttaa enemmän tuollainen ajosta juuri pois otettu kuin vuosikausia pellossa maannut leimaamaton projekti.
Lomakin vielä edessä päin....saas nähdä mitä hullua tässä vielä keksii
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Projekti mielessä (aina)
Mikset mennyt ja ostanut. Nythän on nuita penkkiautoja paljon myynnissä.
Tulevaisuus on sähköinen
Re: Projekti mielessä (aina)
Alamäeltä loppui käsittääkseni kaikki muu linjaliikenne, paitsi yhteistyössä Gold Linen kanssa ajettava Helsinki-Rovaniemi -pikavuoro. Siksi kalustoa on kaupan.Matkamese kirjoitti:Tuo Oulun liikennöitsijä, V.Alamäki Oy on vanha perheyritys ja ainakin kehuvat autoja hyväkuntoisiksi. Nuo Euromääräykset kai pakottavat myymään vanhempaa kalustoa pois.
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re: Projekti mielessä (aina)
Ok, se selittääkin aika hyvin miksi myynnissä nämä vanhemmet autot.
Olishan tuollainen M310 Wiima aika mukavan näköinen peli.
Olishan tuollainen M310 Wiima aika mukavan näköinen peli.
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re: Projekti mielessä (aina)
Ja tässä kävi niin kuin aina eli nopeat söi hitaat:myyty!
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 153
- Liittynyt: 03 Elo 2011 08:23
- Location: Janakkala
Re: Projekti mielessä (aina)
Ne Alamäen B10R:t olivat entisiä Auto-Arvelan (Someron Linjan) pelejä. Ovat nähneet Helsinki-Espoo -väliä sen verran rankasti, että voivat olla aika väsyneitä. Ainakin Pohjolan Liikenteelle päätynyt yksilö oli kertakaikkisen loppu jo vuonna 2000. En toki tiedä, kuinka perusteellinen remontti niihin on Alamäellä aikanaan tehty.
Korina nätti. Tuupparialustalla hieman matalamman ajokorkeutensa takia on mahuria huomattavasti sulavamman näköinen. Moottorin ääni jää sinne, mihin se kuuluukin. Erityisesti Rähinä-Allison -mahuriin verrattuna herrasmiehen auto.
Korina nätti. Tuupparialustalla hieman matalamman ajokorkeutensa takia on mahuria huomattavasti sulavamman näköinen. Moottorin ääni jää sinne, mihin se kuuluukin. Erityisesti Rähinä-Allison -mahuriin verrattuna herrasmiehen auto.
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re: Projekti mielessä (aina)
mistä tuo Rähinä-lempinimi tulee jos ei laatikon äänestä?Komissarov kirjoitti:Erityisesti Rähinä-Allison -mahuriin verrattuna herrasmiehen auto.
Vahvasti omissa suunnitelmissa kyllä ollut mahurit koska takatallille olisi monta käyttöä.
Ihan kylähullu ajatus olisi sellainen asuntokontti kuorma-auton lavalla. Siellä ei kyllä saisi oleskella ajon aikana. Kuskiahan se ei paljon haittaa mutta sitten pitäisi olla crew cab kopilla se veturi että mahtuu muu ryhmä mukaan. No jos nyt kuitenkin pysyisi näissä busseissa toistaiseksi
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Projekti mielessä (aina)
Eikai Allisonista mitään kuulu. Vedin lattiaan päästä päähän pari kerrosta kattohuopaa mattojen alle niin ei rähise konekaan
Tulevaisuus on sähköinen
Re: Projekti mielessä (aina)
Ei se rähinä laatikosta kuulu, mutta vanhemman polven Allisonit "huudattaa" konetta aika korkeilla kierroksilla ennen isommalle vaihtamista. Täten myös matalavääntöiset mahuri-Volvot saatiin kulkemaan siedettävästi vaikkakin polttoainetalouden kustannuksella. Etenkin katureissa mahurin ja Allisonin yhdistelmä tarjosi usein melko "rähisevää" menoa ääneltäänMatkamese kirjoitti: mistä tuo Rähinä-lempinimi tulee jos ei laatikon äänestä?
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re: Projekti mielessä (aina)
Taas tuli lisää tietoa eräänlaista kansanperinnettä tämäkin.
Wikipediasta tulee haeskeltua näitä juttuja, mutta aina sieltäkään ei saa tällaista käytännön kokemukseen perustuvaa tietoa. Matkailubussin harrastajalle kuitenkin tärkeä tietää minkälaiseen aihioon iskee näppinsä
Wikipediasta tulee haeskeltua näitä juttuja, mutta aina sieltäkään ei saa tällaista käytännön kokemukseen perustuvaa tietoa. Matkailubussin harrastajalle kuitenkin tärkeä tietää minkälaiseen aihioon iskee näppinsä
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Projekti mielessä (aina)
No ei se Volvo kyllä jaksaisi muuten kulkeakaan jos pitäisi alkaa matalilla kierroksilla kiihdyttelemään.b12m kirjoitti:Ei se rähinä laatikosta kuulu, mutta vanhemman polven Allisonit "huudattaa" konetta aika korkeilla kierroksilla ennen isommalle vaihtamista. Täten myös matalavääntöiset mahuri-Volvot saatiin kulkemaan siedettävästi vaikkakin polttoainetalouden kustannuksella. Etenkin katureissa mahurin ja Allisonin yhdistelmä tarjosi usein melko "rähisevää" menoa ääneltäänMatkamese kirjoitti: mistä tuo Rähinä-lempinimi tulee jos ei laatikon äänestä?
mun vaihtaa 1700 rmin kohdalla ja suurin menee 1300rmin joka saisi mennä päälle vasta myöhemmin, tämä johtuu siitä että on kaupunkibussin laatikko ja turistiauton perä. Mutta ei koskaan enää manuaalia, kytkimen ilmauksia eikä jäykkää vaihteensiirtoa mistä kärsii vähän jokainen manuaalibussi. Allison ei kaipaa sähköjä, vaihteet vaihtuu ihan kuula ja jousi periaatteella
Tulevaisuus on sähköinen
Re: Projekti mielessä (aina)
Ajoin tommosilla 10R volvoilla töikseni vielä 2000 vuonna, silloin ne olivat vara-vara-autoja kilpailun vaatiessa jo matalia lähes joka linjalle. Kuitenkin se oli pirun ketterä lyhyen akselivälin johdosta ja hiljainen, myös ohjaus oli kevyt verrattuna mahuritorniin. Mielelläni siis valitsin semmosen, mikäli suinkin mahdollista.
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re: Projekti mielessä (aina)
Nyt on yksi mahdollinen kulkuriaihio harkinnassa. Kutter 9 Scania. Ei enää linja-auto, mutta silti siitä voisi muokata enemmän omaan makuun sopivan. Aika paljon joutuisi muuttamaan, mutta kuten monet täällä niin itsekin tekisin pikkuhiljaa, että pääsee reissaamaan projektillansa.
Eihän se ole varmaa onnistuuko tämän hankinta, mutta hinta alkaisi olemaan kohdillaan meikäläisen budjetille. Tuntuu kyllä taas siltä, ettei niitä hyviä ja edullisia ole olemassakaan
Se kuitenkin näyttää aika varmalta ettei penkkiautoa tule hommattua eikä toisaalta mitään äskettäin rakennettua. Kun ei ole oikein hyviä mahdollisuuksia rakenteluun eikä toisaalta hirveesti rahaakaan laittaa "valmiiseen" niin pitää hyväksyä "puolivalmiste". Sama koskee vuosimalleja, joku 70-80 luvun alusta on tarpeeksi simppeli ilman "herkkuja" ja kallista tekniikkaa. Budjetti siis jää noin 6-7t€ luokkaan hankinnalle. Sillä pitää nyt pärjätä.
Eihän se ole varmaa onnistuuko tämän hankinta, mutta hinta alkaisi olemaan kohdillaan meikäläisen budjetille. Tuntuu kyllä taas siltä, ettei niitä hyviä ja edullisia ole olemassakaan
Se kuitenkin näyttää aika varmalta ettei penkkiautoa tule hommattua eikä toisaalta mitään äskettäin rakennettua. Kun ei ole oikein hyviä mahdollisuuksia rakenteluun eikä toisaalta hirveesti rahaakaan laittaa "valmiiseen" niin pitää hyväksyä "puolivalmiste". Sama koskee vuosimalleja, joku 70-80 luvun alusta on tarpeeksi simppeli ilman "herkkuja" ja kallista tekniikkaa. Budjetti siis jää noin 6-7t€ luokkaan hankinnalle. Sillä pitää nyt pärjätä.
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Projekti mielessä (aina)
Kaverille haettiin vm. 1978 Sisu Lahti korilla ja Volvon koneella, äärettömän yksinkertainen, ruosteeton Lapin bussi. Ollut uutena Ivalossa muutaman vuoden ja loput 27 vuotta asuntoautona pohjoisessa. Vähän tietysti mennyttä designiä ja karukin mutta viimeisen päälle ehjä iästä huolimatta. Ei koskaan hitsattu eikä tarvi vieläkään. Kyllä niitä helmiäkin löytää eikä vanhoja kannata väheksyä. Minua ei ainakaan harmita ettei bussista voi lukea vikakoodeja eikä koputella antureita. Sen kun lyö aina käyntiin ja lähtee ajelemaan.
Tulevaisuus on sähköinen
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re: Projekti mielessä (aina)
Tilanne taas nollattu eli pari uutta kulkuria olis kiikarissa. Toinen vielä 51-paikkaisena linja-autona ja toinen 1+16 D1-kortillisena ajettava kulkurivarusteinen. Tämä 51- paikkainen on Ajokki Royal B10m -88 ja toinen Kutter Deka 320 Scania 112. Hintaeroa pari tonnia Kutterin ollessa kalliimpi.
Jos unohdetaan tuo varusteluero, niin onkohan Royalin 2,60 leveydestä haittaa tulevaisuudessa, kun kuitenkin Suomi on todennäköisenä käyttöalueena, kiva olisi kuitenkin piipahtaa joskus esim Virossa tai Saksassakin, miksei Ruotsissa myös. Norja taisi on olla ainoa lähialueen maa missä 2,60 leveys ei käy?
Kommentteja ajotuntumasta Royal vs. Kutter Deka? Ainakin Royalissa täysilma-alusta?
Mahuri vs. Tuuppari? Tilankäyttö takana Mahurissa vapaampaa tietysti. Scanikassa isompi kone, onko käytännössä isoa eroa sen hyväksi? Normaalissa maantieajossa Volvo jaksaa mennä varmasti riittävästi, mutta mites kulutukset? Ei ilmeisesti isoja eroja eli ei mitään merkitystä käytännössä?
Pellit Kutterissa ainakin osittain rosteria? Eikös Royalissakin jo tuo ikäisessä ole myös?
Kutter on katsastettu ja Royalikin todennäköisesti menee läpi, leimaa vielä 6kk jäljellä.
Tuo parin tonnin hintaero ei ole suuri eikä sillä varmasti hankita kuin juuri tuo varustus mikä Kutterissa jo on. Kaikkihan riippuu siitä, millaiseksi tuon Royalin haluaisi (osaisi) rakentaa. Kun olen seurannut näitä rakennettuja niin näyttää monasti siltä, että aika nopeasti ne kalusteet sinne on nakattu. Lattia monessa autossa on alkuperäinen bussin lattia ja siihen korotukselle ne kaapit on laitettu. Ihan riittävän toimivaa kyllä minun tarpeisiin. Itse kuitenkin osastoisin ohjaamo/matkustamon ja keittiö/ruokailutilan ja nukkumatilat selvästi erillisiksi toisistaan erotettuna väliseinillä ja ovilla. Tämä visio on tullut jo pitkän ajan kuluessa, kun olen nähnyt ratkaisuja joissa kulkuri on yhtä käytävää keulasta perään. Siinä on jopa vaaransakin, kun lapset liikkuu autossa ajon aikana kuitenkin. Jarrutuksessa saattaa tulla ipanat kierimällä perästä keulaan mikä ei ole hyvä juttu. Toki vöissä pitäisi istua matkan aikana, mutta aina se ei ole mahdollista.
Erona minun edelliseen yritykseen näissä olisi se, että Kutter olisi melko reissuvalmis puutteineenkin.
Toisaalta Royali olisi juuri sellainen aihio jossa yhdistyy hyvä tekniikka, monikäyttöisemmät takatilat ja se oman näkemyksen toteuttamisen mahdollisuus, vaikka sitten vuosien aikana, mikäs kiire tässä kunhan vaan pääsee reissuun
Tällaisia mietteitä kun heräsin viideltä aamulla eikä uni tule enää silmään sattuneesta syystä
Jos unohdetaan tuo varusteluero, niin onkohan Royalin 2,60 leveydestä haittaa tulevaisuudessa, kun kuitenkin Suomi on todennäköisenä käyttöalueena, kiva olisi kuitenkin piipahtaa joskus esim Virossa tai Saksassakin, miksei Ruotsissa myös. Norja taisi on olla ainoa lähialueen maa missä 2,60 leveys ei käy?
Kommentteja ajotuntumasta Royal vs. Kutter Deka? Ainakin Royalissa täysilma-alusta?
Mahuri vs. Tuuppari? Tilankäyttö takana Mahurissa vapaampaa tietysti. Scanikassa isompi kone, onko käytännössä isoa eroa sen hyväksi? Normaalissa maantieajossa Volvo jaksaa mennä varmasti riittävästi, mutta mites kulutukset? Ei ilmeisesti isoja eroja eli ei mitään merkitystä käytännössä?
Pellit Kutterissa ainakin osittain rosteria? Eikös Royalissakin jo tuo ikäisessä ole myös?
Kutter on katsastettu ja Royalikin todennäköisesti menee läpi, leimaa vielä 6kk jäljellä.
Tuo parin tonnin hintaero ei ole suuri eikä sillä varmasti hankita kuin juuri tuo varustus mikä Kutterissa jo on. Kaikkihan riippuu siitä, millaiseksi tuon Royalin haluaisi (osaisi) rakentaa. Kun olen seurannut näitä rakennettuja niin näyttää monasti siltä, että aika nopeasti ne kalusteet sinne on nakattu. Lattia monessa autossa on alkuperäinen bussin lattia ja siihen korotukselle ne kaapit on laitettu. Ihan riittävän toimivaa kyllä minun tarpeisiin. Itse kuitenkin osastoisin ohjaamo/matkustamon ja keittiö/ruokailutilan ja nukkumatilat selvästi erillisiksi toisistaan erotettuna väliseinillä ja ovilla. Tämä visio on tullut jo pitkän ajan kuluessa, kun olen nähnyt ratkaisuja joissa kulkuri on yhtä käytävää keulasta perään. Siinä on jopa vaaransakin, kun lapset liikkuu autossa ajon aikana kuitenkin. Jarrutuksessa saattaa tulla ipanat kierimällä perästä keulaan mikä ei ole hyvä juttu. Toki vöissä pitäisi istua matkan aikana, mutta aina se ei ole mahdollista.
Erona minun edelliseen yritykseen näissä olisi se, että Kutter olisi melko reissuvalmis puutteineenkin.
Toisaalta Royali olisi juuri sellainen aihio jossa yhdistyy hyvä tekniikka, monikäyttöisemmät takatilat ja se oman näkemyksen toteuttamisen mahdollisuus, vaikka sitten vuosien aikana, mikäs kiire tässä kunhan vaan pääsee reissuun
Tällaisia mietteitä kun heräsin viideltä aamulla eikä uni tule enää silmään sattuneesta syystä
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Projekti mielessä (aina)
Royalissa on sinkitty kori ja Decassa on rosteria tavaratilan osalta, mutta patarautaa muuten kori. Kävin auton hankinta vaiheessa kattelemassa muutamaa Decaa ja silloin ei ollut ainakaan yhtään "ehjää". Vaikka saatan olla jäävi, niin Roylia suosittelee jos muuten täyttää kriteerit
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 279
- Liittynyt: 20 Elo 2008 19:08
- Truck: volvo b57/b58
- Location: karkkila
- Member id: 151
Re: Projekti mielessä (aina)
2.60 leveillä linja autoilla loppuu ajelu suomessa 2020, ja oliko niin ettei matkailuautoksikaan mene helpolla. Kotimaassa ehtii muutaman vuoden ajaa, mutta monen vuoden rakenteluprojektia ei kannata ottaa.
Olen ollut uskossa että decoista ruostuu ikkunoiden alareunasta palkit.
scania on enemmän alavääntöinen kone, ja sillä on mukava ajaa, b10 vaatii kierroksia.
Olen ollut uskossa että decoista ruostuu ikkunoiden alareunasta palkit.
scania on enemmän alavääntöinen kone, ja sillä on mukava ajaa, b10 vaatii kierroksia.
"se on polttoainekäyttöinen lisälämmitin"
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Projekti mielessä (aina)
Oisko sulla linkkiä tuosta kutterista. Lähinaapurissa on myynnissä juurikin tuollainen.
Tulevaisuus on sähköinen
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re: Projekti mielessä (aina)
Lumijoeltapa hyvinkin http://www.nettikone.com/scania/112/1320921Lahti32 kirjoitti:Oisko sulla linkkiä tuosta kutterista. Lähinaapurissa on myynnissä juurikin tuollainen.
Edit:ei ollutkaan Kutter vaan Deka, se Kutter on täällä meidän kulmilla, löytyy Nettikaravaanista.
Lyhytkorinen.
Tuo on kyllä ikävää että kieltävät 2,60 leveet bussina....Bussiton, sullakin sama leveys?
Lienee kaikki Royalit samaa leveyttä sitten? Mikä sitten 2020 jälkeen (jos itselläni silloin edes korttia ) onko kuorma-autoilussa tulevaisuutemme tai kovaa lobbausta erikoisluvan saamiseksi edes M1 matkailuautoksi?
Onko ihan varmaaa että laki tai muu määräys koskee takautuvasti kaikkia 2,60 leveitä?
Mistä tuo tieto löytyy, Finlexistä?
Perhenan perhana, pitääkö tässä vielä alkaa kansalaistottelemattomaksi "vanhoilla päivillään"
Viimeksi muokannut Matkamese, 31 Heinä 2014 10:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.