Volvo B9M Projekti alkaa.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Volvo B9M Projekti alkaa.
Oisko tuo yleismallin suorakaiteen mallinen umpio jota on käytetty paljon mm Sisun ja Volvon kuorma-autoissa?
Tulevaisuus on sähköinen
Re: Volvo B9M Projekti alkaa.
Tuota pitäisi saada kaikista raskaankaluston varaosia myyvistä kaupoista - ja tietysti raskaankaluston romiksilta. Tuota ovat käyttäneet "kaikki" valmistajat jossainkohtaa.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 242
- Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
- Truck: Volvo B9M -89
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Volvo B9M Projekti alkaa.
Joo, suorakaide on. Pitääpä käydä kysymässä, tässä on muutama raskaankaluston kauppa lähietäisyydellä.
Otan kuvan ja mitat mukaan...
Kiitos tiedosta.
Otan kuvan ja mitat mukaan...
Kiitos tiedosta.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 242
- Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
- Truck: Volvo B9M -89
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Volvo B9M Projekti alkaa.
Jos renkaat on rekisteriotteessa merkattu kokoa: 12R22,5 niin saakohan käyttää 11R22,5 kokoa vai joutuuko putkaan? Paripyörien ulommaisiksi harkitsen?
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: Volvo B9M Projekti alkaa.
muutoskatsastuksella otteeseen kun saat rajoittimen toimimaan ja rajoittimen säätö. rajoitetussa on renkaat ja rajoitin aina naimisissa. tietenkin kaikki sitten pitää olla 11r22.5 jos käytät 12r22.5 sisemmissä niin siinä sutii hetkessä ne pienemmät ulommat itsensä sileeksi.
Re: Volvo B9M Projekti alkaa.
Saako noita 11 ja 12r22,5 renkaita vielä jostain? ainakin uudet on ns perävaunu käyttöön tai masto
renkaita..Epäilys 12r22,5 ei sovi pyöräkoteloon.
Sisärenkaallisen 10r20 vastaava kehä/ halk. tubeless on 295/80 22,5 ja 11r20 vastaava on 315/80 22,5 l eveydessä ero.
Vanhemmissa kuten uudemmissakin linja autoissa kannattaa varmistaa että lokasuojassa tila
riittää jos suurentaa pyöräkokoa alkuperäisestä. ( carrus x02 sarjan koreissa näyttäis että
sopii ”315” alkup on295 , mutta ostan kuitenkin 295 uudet eteen)
Huomioi wiima 63 kommentti, ajopiirturin ( nopeusrajoitin) testissä renkaat pitää ollla samat
kuin rek.otteen tekn tiedoissa .
Paripyörinä järkevin käyttää saman halkaisijan / kehämitan renkaita , samankoon rengas
kulunut alkup pinta ja pinnatturengas voi ero halk 4 cm vastaa kehällä 12,5 cm eroa!
renkaita..Epäilys 12r22,5 ei sovi pyöräkoteloon.
Sisärenkaallisen 10r20 vastaava kehä/ halk. tubeless on 295/80 22,5 ja 11r20 vastaava on 315/80 22,5 l eveydessä ero.
Vanhemmissa kuten uudemmissakin linja autoissa kannattaa varmistaa että lokasuojassa tila
riittää jos suurentaa pyöräkokoa alkuperäisestä. ( carrus x02 sarjan koreissa näyttäis että
sopii ”315” alkup on295 , mutta ostan kuitenkin 295 uudet eteen)
Huomioi wiima 63 kommentti, ajopiirturin ( nopeusrajoitin) testissä renkaat pitää ollla samat
kuin rek.otteen tekn tiedoissa .
Paripyörinä järkevin käyttää saman halkaisijan / kehämitan renkaita , samankoon rengas
kulunut alkup pinta ja pinnatturengas voi ero halk 4 cm vastaa kehällä 12,5 cm eroa!
-
- Rattimajuri
- Viestit: 242
- Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
- Truck: Volvo B9M -89
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Volvo B9M Projekti alkaa.
Otteessa kaikki on merkattu saman kokoisiksi, edessä ja takana.
Todellisuudessa tässä takana on paripyörät 295 ja edessä 315
SIlmällä arvioiden taakse ei juuri leveämpiä saa sopimaan, nytkin on kyljissä jäljet lokkarin kumireunuksesta.
Todellisuudessa tässä takana on paripyörät 295 ja edessä 315
SIlmällä arvioiden taakse ei juuri leveämpiä saa sopimaan, nytkin on kyljissä jäljet lokkarin kumireunuksesta.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 242
- Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
- Truck: Volvo B9M -89
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Volvo B9M Projekti alkaa.
Tämmönen tästä sitten tuli, kun poikkeusluvan kaikki pykälät on toteutettu.
Re: Volvo B9M Projekti alkaa.
On kyllä todella naftit pyöräkotelot jos normi 295 renkaallakin on raapinut kiinni?!?
Meillä oli joskus kuorma-autossa paripyörinä 12R22,5 ja 315/80R22,5 vierekkäin. En muista kumpi siellä oli ensin mutta rengasrikon jälkeen kun etsittiin suunnillen samankorkuisiksi kulunut pari sinne, niin sinne tuli tuo sekapari, eri levyisiä ne kyllä oli.
Nuo vanhat 11" ja 12" renkaat on kyllä aika hyvin hävinneet, koska on hyvin poikkeuksellista ettei niitä voisi korvata millimittaisilla. Mun mielestä 11" vastaava on 295/80 mutta 315/80 joka vastaa korkeudeltaan suunnilleen 12" rengasta on leveämpi.
Se etu tuumalevyisissä ja 295 leveissä on että ne käy 8,25" leveälle vanteelle, toisin kuin 315 leveät renkaat jotka vaativat 9" leveän vanteen. Nuo kapeammat renkaat voi kyllä laittaa uudelle leveämmälle vanteelle, mutta toisinpäin laitettuna se syö renkaan ulkosyrjät melko rivakasti. Vanhassa linjurissa on todennäköisesti 8,25" vanteet alla.
Käsittääkseni raskasta kalustoakoskee samat säännöt renkaan kokomuutosten suhteen kuin henkilöautojakin, eli ilman muutoskatsastusta saa muuttaa leveyttä 30mm, mutta nopeudenrajoitin pykälät taitavat puuttua tuohon vetopyörän kasvattamiseen. Pienemmän vetopyörän käyttöön tuskin kukaan puuttuu, mutta jos sitä rajoitinta ollaan vasta blommailemassa, niin kannattaa valita sinne kuitenkin ne renkaat joita on tarkoitus käyttää.
Jos auto on kovasti optimoitu 100km/h nopeudelle, ja nyt rekataan 80km/h autoksi, niin siirtyminen pienempään renkaaseen voisi olla perusteltu. Jokatapauksessa, yleisestiottaen 295/80R22,5 on se edullisin rengaskoko.
Meillä oli joskus kuorma-autossa paripyörinä 12R22,5 ja 315/80R22,5 vierekkäin. En muista kumpi siellä oli ensin mutta rengasrikon jälkeen kun etsittiin suunnillen samankorkuisiksi kulunut pari sinne, niin sinne tuli tuo sekapari, eri levyisiä ne kyllä oli.
Nuo vanhat 11" ja 12" renkaat on kyllä aika hyvin hävinneet, koska on hyvin poikkeuksellista ettei niitä voisi korvata millimittaisilla. Mun mielestä 11" vastaava on 295/80 mutta 315/80 joka vastaa korkeudeltaan suunnilleen 12" rengasta on leveämpi.
Se etu tuumalevyisissä ja 295 leveissä on että ne käy 8,25" leveälle vanteelle, toisin kuin 315 leveät renkaat jotka vaativat 9" leveän vanteen. Nuo kapeammat renkaat voi kyllä laittaa uudelle leveämmälle vanteelle, mutta toisinpäin laitettuna se syö renkaan ulkosyrjät melko rivakasti. Vanhassa linjurissa on todennäköisesti 8,25" vanteet alla.
Käsittääkseni raskasta kalustoakoskee samat säännöt renkaan kokomuutosten suhteen kuin henkilöautojakin, eli ilman muutoskatsastusta saa muuttaa leveyttä 30mm, mutta nopeudenrajoitin pykälät taitavat puuttua tuohon vetopyörän kasvattamiseen. Pienemmän vetopyörän käyttöön tuskin kukaan puuttuu, mutta jos sitä rajoitinta ollaan vasta blommailemassa, niin kannattaa valita sinne kuitenkin ne renkaat joita on tarkoitus käyttää.
Jos auto on kovasti optimoitu 100km/h nopeudelle, ja nyt rekataan 80km/h autoksi, niin siirtyminen pienempään renkaaseen voisi olla perusteltu. Jokatapauksessa, yleisestiottaen 295/80R22,5 on se edullisin rengaskoko.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 242
- Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
- Truck: Volvo B9M -89
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Volvo B9M Projekti alkaa.
Rajoitin asennus sai uuden käänteen.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 242
- Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
- Truck: Volvo B9M -89
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Volvo B9M Projekti alkaa.
Meitin lähialueen raskaankaluston paikat tarjoo eioota kun olen yrittänyt ajovalo umpioon etsiä heijastinta tai vaikka koko pakettia...
Kaikki on sanoneet että tilauskamaa jos enää edes löytyy.
Kaikki on sanoneet että tilauskamaa jos enää edes löytyy.
Re: Volvo B9M Projekti alkaa.
https://www.raskaankalustonvaraosat.fi/ ... ?limit=allNotreal kirjoitti:Meitin lähialueen raskaankaluston paikat tarjoo eioota kun olen yrittänyt ajovalo umpioon etsiä heijastinta tai vaikka koko pakettia...
Kaikki on sanoneet että tilauskamaa jos enää edes löytyy.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 242
- Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
- Truck: Volvo B9M -89
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Volvo B9M Projekti alkaa.
Kävin paikalla, myyjä tutki listaa ja sanoi että ehkä saa Saksasta tilaamalla.... Toimitusaika ei tosin ollut kuin 1-2 pv. Lupasin toimittaa sinne huomenna perjantaina umpion lasissa ja heijastimen tarrassa olevat numerot että voi varmistaa mallin.Jule kirjoitti:https://www.raskaankalustonvaraosat.fi/ ... ?limit=allNotreal kirjoitti:Meitin lähialueen raskaankaluston paikat tarjoo eioota kun olen yrittänyt ajovalo umpioon etsiä heijastinta tai vaikka koko pakettia...
Kaikki on sanoneet että tilauskamaa jos enää edes löytyy.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 242
- Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
- Truck: Volvo B9M -89
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Volvo B9M Projekti alkaa.
Raskasvaraosa Oy:stä löytyi Skanian käyttämä heijastin joka pienellä modauksella ja parkkilampun riejän lisäyksellä sopi umpion sisälle.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 242
- Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
- Truck: Volvo B9M -89
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Volvo B9M Projekti alkaa.
Nyt on auto leimattu N3 kuorma-autoksi. Kantavuutta jäi 4500kg ja todistuksella rakenteellisesta nopeudesta poistui rajoittimen vaatimus. Piirturi vielä jäi kiusaksi mutta jääköön. Kilpamoottoripyörien kuljetukseen rakennettuna ei tarvinnut noudattaa kuormatilan vaatimuksista vaan sai rakentaa juuri sellaisen kuin itse tarvitsi ja 0,8m ylipituus hyväksytty trafin päätöksellä...
- vko516
- Rattiamiraali
- Viestit: 304
- Liittynyt: 10 Marras 2008 00:20
- Truck: B10M Carrus
- Location: Manse
Re: Volvo B9M Projekti alkaa.
Saiko kuorma-auto olla yli 12 m pitkä 2020 vuoden jälkeen?Notreal kirjoitti: 0,8m ylipituus hyväksytty trafin päätöksellä...
-
- Rattimajuri
- Viestit: 242
- Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
- Truck: Volvo B9M -89
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Volvo B9M Projekti alkaa.
Sen kun tietäis. Huhua liikkuu että kaavailtaisiin uudeksi pituusrajaksi 13m ?vko516 kirjoitti:Saiko kuorma-auto olla yli 12 m pitkä 2020 vuoden jälkeen?Notreal kirjoitti: 0,8m ylipituus hyväksytty trafin päätöksellä...
Sen puolesta puhuu myös saamani poikkeuslupa joka ei ollutkaan odotusten mukaan määräaikainen
vaan voimassaoloaika oli toistaiseksi....
Aika näyttää.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 242
- Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
- Truck: Volvo B9M -89
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Volvo B9M Projekti alkaa.
Jep jep.
Pittää vaihtaa renkaan pultit taka-akseliin.
Onkohan ne ihan normaalit pinnapultit jotka saa irti
"tyyliin"kun hitsaa vanhan mutterin pulttiin kiinni ja vääntää auki?
Hakusessa olisi 4 kpl vanhoja muttereita jotka voisi hitsata kiinni.
Uudet pinnat ja mutterit saanee varaosakaupasta...
Video tapahtuneesta: https://youtu.be/LljMNke_kyA
Pittää vaihtaa renkaan pultit taka-akseliin.
Onkohan ne ihan normaalit pinnapultit jotka saa irti
"tyyliin"kun hitsaa vanhan mutterin pulttiin kiinni ja vääntää auki?
Hakusessa olisi 4 kpl vanhoja muttereita jotka voisi hitsata kiinni.
Uudet pinnat ja mutterit saanee varaosakaupasta...
Video tapahtuneesta: https://youtu.be/LljMNke_kyA
Re: Volvo B9M Projekti alkaa.
Pultti on laipallinen ja rihlakiinnitys napaan , irroitus jarrurumpu pois , pultti lähtee takakautta pois,
normaalisti pieni vasaranisku pultinpäähän , sopii jarrukenkien välistä ” tulemaan pois”
-
- Rattimajuri
- Viestit: 242
- Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
- Truck: Volvo B9M -89
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Volvo B9M Projekti alkaa.
Asia selvä, kiitos vinkistä. Joku puhui mulle pinnapulteista ja oletin että olis kierteellä kiinni.
Tämä on nyt selvää pässilihaa.
Irroitan yhden malliksi ja lähden metsästämään uusia.
Tämä on nyt selvää pässilihaa.
Irroitan yhden malliksi ja lähden metsästämään uusia.
- Zuikkis
- Ajoneuvos
- Viestit: 907
- Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
- Truck: K113 Golden Eagle
- Location: Hollola
- Member id: 315
- Viesti:
Re: Volvo B9M Projekti alkaa.
Huh huh. Siinä oli jo isompikin onnettomuus lähellä, kun pikkuautoa lappaa ohi jatkuvalleen.Notreal kirjoitti: Video tapahtuneesta: https://youtu.be/LljMNke_kyA
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018.
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 242
- Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
- Truck: Volvo B9M -89
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Volvo B9M Projekti alkaa.
Näin on.Zuikkis kirjoitti:Huh huh. Siinä oli jo isompikin onnettomuus lähellä, kun pikkuautoa lappaa ohi jatkuvalleen.Notreal kirjoitti: Video tapahtuneesta: https://youtu.be/LljMNke_kyA
Katastrofin ainekset oli olemassa.
Noiden muttereiden tiukkuus ruvetaan tarkistamaan säännöllisesti.
Re: Volvo B9M Projekti alkaa.
Niihin myydään sellaisia mutterihattuja joissa on nuoli. Asetetaan vierekkäisten pulttien nuolet osoittamaan toisiaan kohti, niin kiinnittää huomiota jos nuoli näyttääkin väärään ilmansuuntaan.
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: Volvo B9M Projekti alkaa.
oikea momentti on tärkeä. hullu ylikiristys esim norsulla voi aiheuttaa löystymisen kun pinnapultit venyy liian kireällä ja sitten alkaa löystymään.
Hieno video
Hieno video
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Volvo B9M Projekti alkaa.
Minä olen maalitussilla laittanut merkit muttereihin. Huomaa nopealla silmäyksellä ovatko merkit paikoillaan ja momentit kunnossa.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun