Volvo B9M Projekti alkaa.

Kerro omasta projektistasi
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Telma on lisäksi yhditetty jalkajarruun, ts kun painaa j poljinta kevyesti jarruttaa vain telma ja
normaalijarrutuksessa telma lisänä, muistaakseni ohjaus on keinukytkimellä ( esim pois-puoliteho-max) ja viiksikin voi olla josta laitetaan manuaalisesti, muistaakseni valmiudessa kun kaasupolji yläasennossa
jarruttaa valitulla teholla, kaasupainettaessa vapautuu telma. kytkentä periaatteita voi olla muitakin?
Telmahan on sähköjarru ( sähkömageeteilla tehdään kenttä ja Kardaanissa oleva pyörivä laippa kehä / leikkaa sitä )ja melkoaltis sijaintinsa ja ” rakenteensa”johdosta hapettuma/ korroosio vioille, oletan että on on poistettu käytöstä.Telma hyvä kaupunkiliikenneautossa, säätää pyöräjarruja, ei tämän päivän laite kuluttaa energiaa ei ota talteen, ehkä hyvä lisäjarru mäkisessä maastossakin
Kunnossa olevana ei voi jäädä päälle parkissa.
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Jotkut automerkit kytkee Telman niinkin, ettei sitä ole kytketty jarrupolkimeen eikä kaasupolkimeen. Eli hidastaessa pitää muistaa vetää viiksi alas ja hidastuksen jälkeen ylös, tai tapahtuu kamalia.
Avatar
Iski
Kansleri
Viestit: 1258
Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
Truck: Carrus 502 B10M
Location: Nurmijärvi Rajamäki
Member id: 149

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Iski »

Harvoin telmat toimii vanhemmassa kalustossa, ei ainakaan kunnolla tai kaikilla alueilla, niinkuin ei meilläkään toimi ja olis tarkoitus poistaa turha paino kardaanilta ja on vielä epätasapainossakin.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Notreal
Rattimajuri
Viestit: 242
Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Notreal »

Jepulis. Mulla on toinenkin kysymys jarruihin liittyen, mutta koitan huomenna putsata paikkoja ja ottaa kuvan jolloin helpompi tiedustella asiaa... Ja kojetaulussa löytyy merkillinen nuppi joka saattaa liittyä tuohon Telmaan, otan siitäkin kuvan.
Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 597
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Pilotti »

Mulla oli myös Telma, mutta joku vuosi sitten sen yksi tai useampi käämi turposi ja jäi jarruttamaan koko ajan. No koko keksintö pois. Ongelma voi olla katsastuksessa, jos tuo Telma on mainittu kuuluvan jarrujärjestelmään. Minulla ei kyllä ollut.
epakesko
Kuski
Viestit: 28
Liittynyt: 15 Syys 2016 22:40
Truck: Berkhof/Helkama
Location: haukipudas
Member id: 338
Paikkakunta: Haukipudas

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja epakesko »

Itelläkin ko. keksintö on autossa ja kun tuo kerran toimii niin on aivan loistava laitos.
Eli jos toimii niin en nää syytä poistaa.
Omassa kulkurissa tuo pelaa yllä kuvatulla lailla eli jarrua hipoen ottaa pelkkä kartaanijarru lisääpainettaessa saa paineilmat mukaan ja vivusta jarruttaa kans kun kiskasee alaspäin sekä tuommoinen puoliteho tms. toiminto on keinuvivussa.
Epäkesko
Notreal
Rattimajuri
Viestit: 242
Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Notreal »

Noniin. Tähän väliin kuva ja kysymys. Tuo vasemmassa reunassa oleva valkoinen painonappi jossa on "ryypyn" näköinen symboli, mitä tekee? Ainakin virtaa tuntuu vievän...
Kuva
Viimeksi muokannut Notreal, 03 Loka 2017 18:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Notreal
Rattimajuri
Viestit: 242
Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Notreal »

Tässä on se outo vimpain kojetaulun alla. Ulosvedettäessä ilmaa menee jonnekkin ja painettaessa ilma poistuu sieltä jostain. Näin ainakin äänen perusteella oletan tapahtuvan. Nupissa mainitaan Brake
Kuva
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

valkoinen nappi on imusarjahehku kylmille keleille ja tuo nappi pomppaa ylös kun ilmanpaine pääsee liian alas. jarrut pitää siitä vapauttaa esim seisonnan jälkeen jos paine pääseee laskemaan. nuppi työntyy ulos ja se painetaan takaisin sisään niin saa käsijarrun pois päältä...eli muista se jos jarrut suostu vapautumaan vaikka käsijarrukahvan päästää pois.
Notreal
Rattimajuri
Viestit: 242
Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Notreal »

Jaahas, eli hehku, se selittää virran kulutuksen ja toinen vapauttaa jarrun jos paine päässyt liian alas. Edellyttäen että paineet on noussut, oletan. Kiitos näistä.
Laitan eturenkaan takaa myöhemmin kuvan kun sieltä löytyy kysyttävää. Tänään en viitsinyt mennä alle makaamaan kun oli niin pirun märkä keli....
Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1165
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Hymer camp
Location: vantaa
Viesti:

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja pelti »

Näillä keleillä on hyvä hitsailla, ei pala pihanurmet.... ;)
peltiliiteri.com
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

https://www.nettikone.com/volvo/b10m/1663585
myytävä bussi::: autonkuljetus varusteilla
Notreal
Rattimajuri
Viestit: 242
Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Notreal »

Suunnittelemani, jarruihin liittyvä kysymys josta piti ottaa myös kuva liittyi etupyörien napojen luona oleviin katkaistuihin putkiin. Pesin sieltä tänään jotta näin paremmin mistä oikein oli kysymys niin taitaa olla keskusvoiteluun liittyviä putkia katkaistu ja saman verran näytti olevan perinteisiä rasvanippoja samoilla holleilla. Tarttee koittaa löytää missä kyseinen "rasvapumppu sijaitsee ja tutkia onko se toiminnassa muilta osin. Siinä kaiketi on jokin täyttösäiliökin? Ainakin sen merkkivalo syttyi ja paloi koko matkan autoa kotiin tuotaessa.
Lastaustilaa on tässä purettu muutama päivä ja tän verran saatu perää auki.
Kuva
Notreal
Rattimajuri
Viestit: 242
Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Notreal »

Osan metsästys käynnissä. Tasoventtiilin päähän tulevan paineilmaletkun kiinnitysnippa. On erikoinen koko eikä tahdo löytyä sopivaa osaa mistään? Venttiilipuolen päätä on epäilty 12mm mutta kierre ei mene kuin 1-kierroksen, ja letku on ilmeisesti tuumanen 3/8 ei siihenkään löydy sopivaa??? Pitääköhän lähteä romikseen penkomaan vai löytyiskö muita vaihtoehtoja...

Kuva
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Kyllä noita ainakin ennnen traiconilta löyty hyllystä, letkukin ( muoviputki) todennäköisesti tuumakokoa,
esim halk 3/8. 1/2”jne
Jos muoviputki mm kokoa vous tuon ensimmäisen välinipan ( harmaa ) vaihtaa saman jossa mm lähtö

Telmasta vielä joilla käytössä huomioikaa rasvaus, staattorin rungosta löytyy nippa, roottorit/akseli
on laakeroitu siihen kahdella kartiorullalaakerilla, ainakin 70-80 luvun laitteissa oli, ennen kun voiteluvälit oli
lyhyitä tais olla joka öljyvaihtohuollossa, nykyrasvalla esim BPW ( peräv pyöränlaakeriin suunniteltu)
joka on valumaton rullalaakerirasva, soveltuu hyvin kerta/ kestovoitelukohteisiin ( ei mainos
mutta käyttökokemusta, voi olla löytyä muitakin valmistajia, ei kokemusta kalliista salkku-kauppiaiden
tuotteista kun ei ollut varaa ostaa ja testailla).Telmassa oli tarkitus suositus koska välykset melko pienet toleranssit pyörivien osien välillä, tais olla 1-2 mm luokkaa.

Harmi tulee kirjoitus virheitä niin paljon ettei saa omasta textistä selvää, tarviis olla napit
niin isot että kynnettömällä vois kirjoittaa :idea:
Notreal
Rattimajuri
Viestit: 242
Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Notreal »

Minäpä kysyn traiconilta löytyykö, kunhan löydän kyseisen putiikin.
Tuo ensimmäinen harmaa osa ei ole "välinippa" vaan jonkun jousikuormitteisen venttiilin "sylinterin" kansi ja sen alapuoli on tiivistyspinta erikoisella muodolla, sen tilalle ei ymmärtääkseni voi vaihtaa esim. tasapäistä supistusnippaa....?
Avatar
Iski
Kansleri
Viestit: 1258
Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
Truck: Carrus 502 B10M
Location: Nurmijärvi Rajamäki
Member id: 149

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Iski »

Keskusvoitelu on usein poistettu käytöstä, ei kannata täyttää kun lykkää kaikki rasvat sitten niistä katkaistuista putkista pihalle.
Nippa mukaan ja http://www.onninauto.fi/ tai http://raskasvaraosa.fi/ tai siinä melkeen vieressä http://www.skuba.fi/ varmasti löytyy.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Keskusvoitelun huono puoli on, että auton alle ei tule kurkittua kun ajattelee että automaatti hoitaa voitelun. Sitten kun putki katkeaa tai tukkeentuu, putkituksesta riippuen yksi tai monta voitelukohdetta jää kokonaan voitelematta, ja asia huomataan vasta kun kuiva laakeri on pilalla.
Notreal
Rattimajuri
Viestit: 242
Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Notreal »

Juu, selvitän tuota keskusvoitelu asiaa, kunhan löydän koko "rasvaprässin" jostain....
Onninautossa kävin jo kysymässä, mutta sopivalle putkikoolle ei löytynyt ja tuo vastapäinen kierrekkin tuottaa ongelmia. 12mm sovittelivat mutta se ei ole oikea kun menee vain 1-kierroksen sisään ja sitten jumittaa. Katkennut kierreosa menee kuitenkin käsin kiertämällä kunnolla sisään. Lisäksi kun laittaa katkenneen kierreosan ja 12mm kierreosan limittäin, ne on lähellä muttei ihan samat ?...
Otan nuo kaksi käymätöntä paikkaa ylös ja käyn huomenissa kysymässä. Ovat onneksi kaikki sopivasti tässä lähellä :D
Notreal
Rattimajuri
Viestit: 242
Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Notreal »

Wonderi kirjoitti:Keskusvoitelun huono puoli on, että auton alle ei tule kurkittua kun ajattelee että automaatti hoitaa voitelun. Sitten kun putki katkeaa tai tukkeentuu, putkituksesta riippuen yksi tai monta voitelukohdetta jää kokonaan voitelematta, ja asia huomataan vasta kun kuiva laakeri on pilalla.
Varmasti juuri näin. Tutkin onko kaikki letkut katkaistu vai ainoastaan jotkut? Tosin, kun ei ole tietoa minne kaikkialle niitä rasvaputkia pitäisi mennä, saattaa asian kanssa vierähtää tovi.

Samaten tarttee varmaan tehdä lista kaikista rasvattavista paikoista jotta saapi sitten rasvattua käsipelillä kaikki kohteet...

Jos sieltä paljastuu "katkaisemattomia" putkia, niiden tilalle kaiketi löytyy suoraan sopivat nipat ?
Notreal
Rattimajuri
Viestit: 242
Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Notreal »

Kierroslukumittarin anturin paikka hakusessa. Mittari hyppii melkoisesti ja todettiin moottorin pesun jälkeen että hyppiminen loppui, tosin vain siksi aikaa että paikat kuivui :shock:
Kuitenkin tästä voisi päätellä että syy voisi olla anturin kosketuksessa, putsaisin jos tietäisin mistä anturin löydän?
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

Notreal kirjoitti:Kierroslukumittarin anturin paikka hakusessa. Mittari hyppii melkoisesti ja todettiin moottorin pesun jälkeen että hyppiminen loppui, tosin vain siksi aikaa että paikat kuivui :shock:
Kuitenkin tästä voisi päätellä että syy voisi olla anturin kosketuksessa, putsaisin jos tietäisin mistä anturin löydän?
Jos se yhtään on samanlainen kun b10m niin siinä se on jakopäässä mistä syöttöpumpulle lähtee se pieni kardaani. eli takaalta eteenpäin katsottaessa oikealla edessä koneen päällä.

Jos se rasvari on safematic niin sen sielunelämästä pääse vähän kiinni kun katsoo mitä se vilkuttaa. jos A vilkkuu se tarkoittaa että painehälytys eli linja katki. jos P vilkkuu säiliö on tyhjä. Jos A ja P palaa samaan aikaan se paineistaa linjaa. jos sen jälkeen jää A palamaan kaikki ok. jos jää vilkkumaan painehälytys -> linja katki.
Notreal
Rattimajuri
Viestit: 242
Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Notreal »

wiima63 kirjoitti:
Notreal kirjoitti:Kierroslukumittarin anturin paikka hakusessa. Mittari hyppii melkoisesti ja todettiin moottorin pesun jälkeen että hyppiminen loppui, tosin vain siksi aikaa että paikat kuivui :shock:
Kuitenkin tästä voisi päätellä että syy voisi olla anturin kosketuksessa, putsaisin jos tietäisin mistä anturin löydän?
Jos se yhtään on samanlainen kun b10m niin siinä se on jakopäässä mistä syöttöpumpulle lähtee se pieni kardaani. eli takaalta eteenpäin katsottaessa oikealla edessä koneen päällä.

Jos se rasvari on safematic niin sen sielunelämästä pääse vähän kiinni kun katsoo mitä se vilkuttaa. jos A vilkkuu se tarkoittaa että painehälytys eli linja katki. jos P vilkkuu säiliö on tyhjä. Jos A ja P palaa samaan aikaan se paineistaa linjaa. jos sen jälkeen jää A palamaan kaikki ok. jos jää vilkkumaan painehälytys -> linja katki.
Sen verran konetilaa silmäillyt, että pieni kardaanin pätkä näytti syöttöpumpulle menevän. Koitan tutkailla huomenissa tarkemmin. Otan vaikka kuvan jos asiasta jää epäselvää...

Rasvarin merkistä ei tietoa, ainut mistä sen olemassa olo paljastui alunperin oli punainen, jälkeenpäin lisätyn näköinen merkkivalo kojetaulussa jossa luki vieressä Keskusvoitelu. Tuo mainitsemasi A ja P vilkku tarkoittanee jotain näyttöä eli boksia jossain? Pitäisikö sen löytyä "ohjaamosta" vai sieltä rasvarin luota?
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

hytissä...mutta voi se olla muukin merkki. esim lincoln tai jotain niistä ei ole kokemusta.
Notreal
Rattimajuri
Viestit: 242
Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Notreal »

wiima63 kirjoitti:hytissä...mutta voi se olla muukin merkki. esim lincoln tai jotain niistä ei ole kokemusta.
Jepulis, varmaan sitten mallia "joku muu" koska mainitsemiasi A ja B vilkkuja en ole havainnut. Kuskin penkin takana on joku hemmetin iso peltilaatikko mihin menee pirusti johtoja mutten ole vielä sisään kurkannut kun penkin pyörimismekanismi jumissa...
Samaten siellä on joku pienempi musta boksi, jossa päällä pieni painonappi ja kolme merkkivaloa. Punainen, keltainen ja vihreä. Senkin merkitys on vielä mysteeri...
Vastaa Viestiin