Volvo B9M Projekti alkaa.

Kerro omasta projektistasi
Notreal
Rattimajuri
Viestit: 242
Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Notreal »

Tervehdys, uusi bussiprojektin aloittaja liittyi joukkoon. :D
Ensi lauantaina on tarkoitus kotiuttaa B9M -89 ja alkaa muuttamaan siitä kisakaluston / henkilökunnan siirtokalustoa.
Paljon on kysymyksiä toteutuksen suhteen ilmassa ja toivon että täältä löydän vastauksia / ehdotuksia niihin.

Kuva

Että tällaista.
Viimeksi muokannut Notreal, 27 Syys 2017 11:10. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Notreal
Rattimajuri
Viestit: 242
Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Notreal »

Laitetaas eka kysymys: Toiveena olisi saada takapäästä kokonaisuudessaan aukeava sekä säilyttää takaikkuna. Onkohan liian iso ja painava saada tämä "peräluukku" kääntymään kokonaisena ylös tai sivulle vai kannattaako suosiolla tehdä esim. 3-osainen, alaosat sivuilleen ja pelkkä takalasi ylös aukeavaksi?
epakesko
Kuski
Viestit: 28
Liittynyt: 15 Syys 2016 22:40
Truck: Berkhof/Helkama
Location: haukipudas
Member id: 338
Paikkakunta: Haukipudas

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja epakesko »

moro

Ja kiva kuulla että muutkin haaskaavat rahansa kulkureiden ja kilvanajolaitteiden kanssa,
Katahappa galleriasta. siellä kuva omasta räpellyksestä. luukku aukeaa kokonaisena ylös.
Sillon ei ole haitolla lastauksenaikana. toki avausmekanismi on oma juttunsa.
Ulkonäkö taas säilyy liki entisellään kun perää ei ole silvottu palasiksi.
Epäkesko
Miihhali
Kokenut kuljettaja
Viestit: 136
Liittynyt: 12 Tammi 2015 18:34
Truck: B9M Wiima K202
Location: Kihniö
Paikkakunta: Kihniö

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Miihhali »

Täälä on myös projektina B9M, ei tosin tule matkailu varustelua lainkaan. Käyttö tarkoituksena karting autojen kuljetus ja nyt alkaa olemaankin suht hyvällä mallilla.

Mikäs kori tässä on, ei tuo kuva näy?
Itsellä matala kaupunki versio Wiima K202, tehtiin perään ovet vanhoista nosto-ovi lamelleista.
Notreal
Rattimajuri
Viestit: 242
Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Notreal »

Epäkesko: Mites tuon gallerian löytää?
Miihhali: Mun täytyy keksiä joku toinen paikka mihin ladata kuvat, tuo nykyinen "photobucket" tuntuu tökkivän aika usein ja kuvat ei näy,
leemu
Ajoneuvos
Viestit: 723
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja leemu »

Notreal kirjoitti:Epäkesko: Mites tuon gallerian löytää?
Miihhali: Mun täytyy keksiä joku toinen paikka mihin ladata kuvat, tuo nykyinen "photobucket" tuntuu tökkivän aika usein ja kuvat ei näy,
Etusivulla yläreunassa on linkki "galleria".
Photobucketti meni persiilleen, kun estivät kuvien suoran linkityksen jos ei maksa tyyliin $40 kuukaudessa..
Scania BF86S Lahti 10 -78
Notreal
Rattimajuri
Viestit: 242
Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Notreal »

Vaihdoin kuvan tallennuspaikan, koitetaas toimiiko nyt? Ja löysin Gallerian, kiitos neuvosta, oliso varmaan pitänyt itsekkin löytää, mutta kun ikänäkö vaivaa. :oops:
Koitan ehkä miettiä vastaavaa kokoperän luukkua kuin mitä Epäkeskon kuvassa, mutta ehkä sivulle aukeavaa, ei tarvi pelätä että tippuu niskaan...
Mopar
Kokenut kuljettaja
Viestit: 97
Liittynyt: 29 Loka 2007 12:53
Truck: Volvo B10m
Location: Harjavalta
Paikkakunta: Brushpower

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Mopar »

Mä tein suoran alhaalta saranoidun luukun. Sisäpinta vesivaneria joten se toimiin ramppina. Pieni vinssi yläreunassa toimilaitteena. Tosi kätevä, ei tarvii mitään eri ramppeja raahata mukana.
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1163
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

ehkä jos alkaa nyt silpomaan niin kannattaisi jo tähdätä tulevaisuuteen katse ja samalla lyhentää 12 metriseksi niin ei ainakaan käy sitten niin että juuri kun valmistuu pääsee heti lyhentämään.
epakesko
Kuski
Viestit: 28
Liittynyt: 15 Syys 2016 22:40
Truck: Berkhof/Helkama
Location: haukipudas
Member id: 338
Paikkakunta: Haukipudas

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja epakesko »

Tuo oma orkkislunkka lähinnä ulkonäöllisistä syistä kun en osaa kuitenkaan asiallisen näköstä luukkua tehä tilalle, toki onhan tuo ramppikin jonkinmoinen hötöstys.
Siihen on talvenaikaan tulossa evo2 jolla toivonmukaan tuosta palapelistä päästään eroon. Oli vaan kiirus saaha jonkinmoinen väliaikas ratkaisu aikaseksi.

oven sivulle kääntämisessä on omasta mieestä ainut miinus jotta on haitolla siinä siksi laiton tuonne ylös.
Epäkesko
Avatar
jomi609
Tosi harrastaja
Viestit: 165
Liittynyt: 16 Maalis 2005 10:27
Truck: MB 609 kasten
Location: Salo
Member id: 024

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja jomi609 »

Wiima , pituus 12.8m
Notreal
Rattimajuri
Viestit: 242
Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Notreal »

wiima63 kirjoitti:ehkä jos alkaa nyt silpomaan niin kannattaisi jo tähdätä tulevaisuuteen katse ja samalla lyhentää 12 metriseksi niin ei ainakaan käy sitten niin että juuri kun valmistuu pääsee heti lyhentämään.
Sitäkin on mietitty. Suunnitelma olisi tehdä taakse lastaustilan lattia korin alareunan tasalle ja poistaa siltäosin "ylälattia" kokonaan. Alustavissa mittauksissa taakse saisi nipin napin mahtumaan RR-sivari ilman katteita, mutta jos lyhentää koria täytyy perän lattia nostaa tasauspyörästön yläpuolelle :roll:
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1163
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

Notreal kirjoitti:
wiima63 kirjoitti:ehkä jos alkaa nyt silpomaan niin kannattaisi jo tähdätä tulevaisuuteen katse ja samalla lyhentää 12 metriseksi niin ei ainakaan käy sitten niin että juuri kun valmistuu pääsee heti lyhentämään.
Sitäkin on mietitty. Suunnitelma olisi tehdä taakse lastaustilan lattia korin alareunan tasalle ja poistaa siltäosin "ylälattia" kokonaan. Alustavissa mittauksissa taakse saisi nipin napin mahtumaan RR-sivari ilman katteita, mutta jos lyhentää koria täytyy perän lattia nostaa tasauspyörästön yläpuolelle :roll:
Sittenhän tietenkin jos pidätte bussina niin ei ole ongelmaa mutta ei noista poikkeusluvista tiedä mitä niille tapahtuu 31.12.2020 jos meinaa C kortille muutoskatsastaa.

Kuitenkin nyt jos perä menee purkuun ja on tarkotus tehdä kuljetustilat eikä autoa ole tarkoitus jättää D kortille olisi samalla kätevä ottaa se pikku pala poies. Tuttu juuri lyhensi samanlaisen wiiman 12 metriseksi.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 1924
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Jule »

Eihän tuo yli 12m pituus ole ongelma jos kuskilta löytyy ajolapusta kirjaimia.

E: olinpas hidas.
Notreal
Rattimajuri
Viestit: 242
Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Notreal »

Korttia löytyy vain C-asti ja kuorma-autoksi olisi tarkoitus rekisteröidä. Laitan sen poikkeuslupa-anomuksen vetämään kunhan jostain kyseisen kaavakkeen löydän. Katsotaan sitten myönnetäänkö ja minkälaisella voimassaolo ajalla. Jos se päättyy vuoden -20 loppuun niin onhan tässä 3-kautta aikaa ajella pidemmällä ja katkaistaan sitten kun se aika koittaa... :)
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Kannattaa kysyä Trafista ensin minkälainen poikkeuslupa on mahdollista saada. Luvan anominen maksaa 380 euroa vaikka tulisi hylättykin vastaus.
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1142
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Kats ins tietoa asiasta: On helpottunut saanti, ei tiennyt että olis hylkyjä tullut, ehkä anojat osanneet
perusteilla lisäpituus tarpeen tai kohteet ollut noita alle 13 m busseja.


Oletan että auton kuljetukseen rakennetut bussit, " helppo perustella" esim autotila /työtila, asunto osa = nukkumapaikat,keittiö / matkustaja tilat (1+8).
Notreal
Rattimajuri
Viestit: 242
Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Notreal »

BussMAN kirjoitti:Kats ins tietoa asiasta: On helpottunut saanti, ei tiennyt että olis hylkyjä tullut, ehkä anojat osanneet
perusteilla lisäpituus tarpeen tai kohteet ollut noita alle 13 m busseja.
Oletan että auton kuljetukseen rakennetut bussit, " helppo perustella" esim autotila /työtila, asunto osa = nukkumapaikat,keittiö / matkustaja tilat (1+8).
Näin olen itsekkin ymmärtänyt ja paikallinen kats.inssi ei nähnyt luvan saannissa ongelmaa, tosin hänhän ei sitä päätä. Ihan viimekäden tietoa ei tainnut hänelläkään olla, koska kertoi lupien olevan voimassa toistaiseksi, eli hamaan tulevaisuuteen, mutta nykyäänhän ne taitaa olla kuitenkin määräaikaisia....?

Osaisko joku sanoa onko tämä oikea kaavake luvan hakemiseen?Linkki: https://lomake.fi/c/ec/lomakepalvelu/fi ... eturn_url=
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Nykyään kun viranomaisilla on velvollisuus neuvoa asiakastaan, tämän ja monen muunkin lupaprosessin kanssa kannattaa toimia niin, että ensin otetaan yhteyttä lupaviranomaiseen (siihen joka oikeasti päättää asioita, ei sen sihteeriin tai katsastusmieheen), ja yhdessä neuvottelee, perustelee ja selvittää minkälaiselle asialle halutaan lupa, millä ehdoilla lupa voidaan myöntää ja mitä pitää muuttaa että asia onnistuu. Sitten kun ollaan yhtä mieltä projektista, asia kirjoitetaan lupahakemukseksi ja hyväksytty vastaus tulee nopeasti ilman yllätyksiä. Eikä tule ylimääräisiä kustannuksia hylätyistä päätöksistä. Hyväksytyn ja hylsyn erona voi olla pienikin muutos suunnitelmiin, kun vaan parempi perustelu niin että viranomainen ymmärtää asian oikein.
Notreal
Rattimajuri
Viestit: 242
Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Notreal »

Wonderi: Tuo oli niin hyvin perusteltu, että hyväksyn toimintatavaksi. Näin teen. :D
Notreal
Rattimajuri
Viestit: 242
Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Notreal »

Haettiin bussi kotio, siispä kysymys nro:2
Onko matkustamotilan vesikiertoiset lämmityspatterit samaa piiriä moottorin jäähdytysjärjestelmän kanssa vai oma piirinsä lämmönvaihtimen kautta?
Jule
Vapaaherra
Viestit: 1924
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Jule »

Sama vesi kiertää kummassakin.
Notreal
Rattimajuri
Viestit: 242
Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Notreal »

Jule kirjoitti:Sama vesi kiertää kummassakin.
Ok, tarttee etsiä löytyiskö sulut mistä patteriverkoston saisi suljettua kun pitäisi patterit irroittaa seinästä. Haluisin pitää auton kuitenkin siirtokelpoisena tarpeen vaatiessa.
Notreal
Rattimajuri
Viestit: 242
Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Notreal »

Kymysys 3: Autossa on Telma sähköjarru. Pitäisikö kojetaulusta löytyä jotain sen käyttöön liittyvää?
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Notreal kirjoitti:Kymysys 3: Autossa on Telma sähköjarru. Pitäisikö kojetaulusta löytyä jotain sen käyttöön liittyvää?
Yleensä Telmalle on viiksi kojelaudassa ja merkkivalo. Voi ehkä olla nappikin kojelaudassa tai lattialla. Voi olla vipstaakit purettu poiskin, jos on säikähdetty sitä savua joka syntyy päälle unohtuneesta sähköjarrusta, lämmöksihän se jarrutusenergian muuttaa.
Vastaa Viestiin