Perus-Solifer

Kerro omasta projektistasi
Lerssinen
Kokenut kuljettaja
Viestit: 142
Liittynyt: 18 Maalis 2014 08:46
Truck: MB309
Location: Oulainen

Re: Perus-Solifer

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Kiirettä vasemmalle ja oikealle mutta on vähän reissattukkin suomessa, pohjoiseen ei ole vielä kerinnyt mutta pian lähtee 8)

Kuva

On kyllä erittäin hyvin toimiva vaunu kun on saanut viilattua pieniä fiboja kuntoon.. Binar lämmitin on aivan täydellinen tällaiseen ja on pelannut ilman pienintäkään ongelmaa samalla ajalla kun mökkimersun kaasupannu tekis mieli räjäyttää dynamiitilla joka käyttökerta.

Radiovarustus on kunnossa ja nyt vaunusta löytyy ihan ula-radiokin että saa kuunnella kaupallisiakin kanavia :D

Aurinkopaneeleita ehkä ensi kaudelle, nyt on mennyt "joutorahat" kotimaisemissa kun on tehty autotallia ym mukavaa joten harrastelut saa jatkua sitten myöhemmin.. 180 amppeerin kapasiteetti on piisannut kyllä sen suuremmin laitailematta viikon reissun kun käyttö on vain valot ja satunnainen lämmitys, ruokaa ja jääkaappiahan ajetaan kaasulla.

Moikatkaa kun näette :mrgreen:
Lerssinen
Kokenut kuljettaja
Viestit: 142
Liittynyt: 18 Maalis 2014 08:46
Truck: MB309
Location: Oulainen

Re: Perus-Solifer

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Vähän tuossa käytiin :D

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Lerssinen
Kokenut kuljettaja
Viestit: 142
Liittynyt: 18 Maalis 2014 08:46
Truck: MB309
Location: Oulainen

Re: Perus-Solifer

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Ei taaskaan oo kerinny reissata missään ja josko olis alun korona-aikana niin innostanutkaan. No, kotona yksi 8 vuotta remonttia odottanu kamari meni sitten ihan täydelliseen remonttiin eli olen kaivanut sieltä maat pois porakivia myöten ja tehny uusiksi.. Mutta kun tuon yhen kamarin saa aikaiseksi niin sitten onkin asuintalo aikalailla remontoitu toivon mukaan eläkeikään saakka :mrgreen:

Siinä remontoinnin ohessa katsuri hakkasi pitkään palvelleen terranon rungon ihan murusiksi konttorin lattialle joten autonvaihto tulikin äkempää eteen kuin olin suunnitellut, ei tähänkään saikkaamiseen olis ollu aikaa mutta kymmenen vesiperän jälkeen löytyi sellainen laite millä pitäisi vaununkin kulkea sen kummemmin matkaa hidastamatta :mrgreen:

Kuva

Kuva

70 tkm, siis seitsemänkymmentätuhatta ajettu iveco, 5200 kilon alusta eli kevyt-ka (mitä on haaveiltu jo kymmenisen vuotta). Yksilö ratkaisi vaikka pidin mielen avoimena umpipakuille ja avolavoille, tämä on 15 vuoden iästään huolimatta edelleen kuin uusi, kiitos säntillisen pitäjän.

Yksi lisäbonus on kans mitä ei äkkiseltään arvaa :mrgreen:
Kuva

En ole vielä koittanut vaunua vetää kun se on hallissa kaiken rakennusroinan takana mutta uskoisin liikkuvan, tämä on fiksusti tilattu 3 litran ketjukoneella ja 6 vaihteisella lootalla. Tuolle lavalle pitää nyt kehitellä jotain hyötykäyttöä reissaamista ajatellen..
Tuo vaunu menis tuonne laitojen sisään heittämällä kun pulttais akseliston alta pois, nostais vaikka valmetilla kyytiin :lol:
No, pidetään se kuitenkin hinattavana mutta jotain jännää kehitellään tulevaisuudessa.. joko lavasauna tai jotain vastaavaa..
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Perus-Solifer

Viesti Kirjoittaja neppi »

Kipillä voi varmistaa, että lavasaunan pesuvadissa on vesi vaaterissa.
Lerssinen
Kokenut kuljettaja
Viestit: 142
Liittynyt: 18 Maalis 2014 08:46
Truck: MB309
Location: Oulainen

Re: Perus-Solifer

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Ruttovuoden vuoksi pönttö seisoi tallin uumenissa ja vähäiset matkailut tehtiin mökkimersulla..
Nyt tuli tarve kotipihassa majoittaa pari vierasta ja muutenkin kesä näyttää hieman valoisammalta joten kaivoin vehkeen hallista ulos ja sovittelin ihan ekaa kertaa ivecon perään.
Olinkin vähä miettinyt että mitenkähän mahtaa sopia kun peräylitystä on koukun jälkeen riittävästi ja muutenkin vähän erikoinen laite.

Linkuttaminen onnistuu, lava ei ota koteloon missään vaiheessa
Kuva

Nokkapyörän kans tuli sitten ongelmia, kuten kuvasta näkyy se oli aiemmin tuolla edessä jossa sen toiminta oli aika vammaista muutenkin kun käsijarru ja nokkapyörä ottivat "ristiin". Tuossa oli takempana valmis paikka jossa se on joskus ollut niin siirsin siihen. Muuten ok mutta kun tuo nokkapyörä on mallia offroad (eli älyttömän korkea) niin matkustusmuodossa se on lavan kans tasan, jos linkuttaa oikealle ja on pientäkään tasoeroa niin osuma on mahdollinen.
Kuva

No, sehän nyt ei ongelmaksi muodostu, kymmenen senttiä pois ja kasaan hitsaten. Tuli rasvattua kierre ja muutenkin tihistettyä samalla.
Kuva

Hyvin toimii, tasamaalla kun laskee alas ottaa pyörä maahan ja siitä veivaamalla ylös. Sitten matkustusasennossa on pelivaraa riittävästi :D
Kuva

Koevedolla ensimmäistä kertaa, on tuo iveco vaan kiva auto vetää. Ei rytkyä eikä nytkyä tai hidasta vauhtia mitenkään ja auto on sentilleen samanlevyinen kuin vaunukin joten omat peilit riittää hienosti.
Kuva

Koko yhdistelmän pituus 12.5 metriä, mahtuu mihin vaan kun se taittuu :) Ja ei, nokkapyörä ei ole maassa mutta roikutin sitä hieman alempana kun tuossa vaiheessa oli vielä lyhentämättä.
Kuva

Nyt sitten pitäis kaivella vielä se saunakoppi lavalle :mrgreen:
Kuva

Ivecoa käytin pari viikkoa aiemmin raskoneella, otettiin rajoitinlappu leimaa varten ja hieman "viilattiin". Nyt pääsee samaa tahtia kuin kaikki keskieuroopan polakit jotta niiden ei oo pakko kammeta ohi missäsattuu. Tämähän oli tehtaanjäljiltä ihan täysin eli 84 km/h.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Perus-Solifer

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Pirteän näköinen yhdistelmä. Ei huku marketin parkkipaikalle.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Vastaa Viestiin