Sivu 2/2

Re: Norjan bussit

Lähetetty: 01 Elo 2016 21:57
Kirjoittaja pelti
5 luku

Verovapaus ja alennettu vero

21 §

Autoverosta on asetuksella säädettävin ehdoin vapaa pelastusauto, sairasauto, invataksi, eläinlääkintäauto, kuorma-auto sekä yksinomaan ruumiiden ja hautajaistoimintaan liittyvien kukkalaitteiden kuljetukseen käytettävä ruumisauto. Autoverosta on asetuksella säädettävin ehdoin vapaa myös matkailuauto, jonka oma massa on vähintään 1 875 kiloa. (7.5.1997/413)

M1-luokkaan kuuluva auto, jonka oma massa on vähintään 6 000 kilogrammaa, on verosta vapaa. (9.1.2009/5)


hups, ja vielä linkki http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19941482

Re: Norjan bussit

Lähetetty: 01 Elo 2016 22:19
Kirjoittaja wiima63
vapauttaa autoverosta mutta ei siitä m1:n sisäkorkeusvaatimuksesta ?
ja nehän taas katsotaan matkailuauton vaatimuksista mimmoinen se pitää olla.

Re: Norjan bussit

Lähetetty: 01 Elo 2016 23:00
Kirjoittaja pelti
Niin siis mitähän alun perin kysyttiin :)

mutta finlex:

22 §

«Matkailuauto»

«Matkailuauto» on erikoiskäyttöön valmistettu M-luokan ajoneuvo, jossa olevissa majoitustiloissa on vähintään seuraavat tukevasti kiinni olevat varusteet:

1) istuimia ja pöytä, joka voi olla helposti poistettavissa;

2) makuupaikkoja, jotka voidaan muuntaa istuimista;

3) keittomahdollisuus;

4) säilytystiloja.

Autoverolaissa säädetään tarvittaessa sellaisen matkailuauton, joka on verovapaa tai josta suoritetaan alennettua veroa, rakenteesta ja varusteista.

Toihan ei puhu mitään korkeudesta tms... tuossa termin "matkailuauto" määrittelyssä.

Re: Norjan bussit

Lähetetty: 02 Elo 2016 00:26
Kirjoittaja Jule
Merkittävä on nyt virke:

"Autoverolaissa säädetään tarvittaessa sellaisen matkailuauton, joka on verovapaa tai josta suoritetaan alennettua veroa, rakenteesta ja varusteista."

Autoverolaissakaan ei viitata itseasiassa kuin "säädöksiin" mutta ne ovat käsittääkseni nuo jotka ovat luettavissa trafin sivuilta. Se 190cm sisäkorkeus on vain autoverovapauden peruste.

Onhan niitä esim volkkari caravelleja asuntoautoina, niissä on vuoteet, joku keittolevy yms, mutta eihän niissä ole sisäkorkeutta kuin luokkaa 120cm, jujuna on se että niistä on maksettu sama autovero kuin mistä tahansa henkilöautosta.

Re: Norjan bussit

Lähetetty: 02 Elo 2016 01:04
Kirjoittaja Lahti32
Älkää sekoittako matkailuauton ja verovapauden ehtoja toisiinsa. Ne ovat erillisiä asioita. Yli 6000kg omapainolla ei tarvitse autoveroa maksaa.

Re: Norjan bussit

Lähetetty: 03 Elo 2016 19:40
Kirjoittaja Wonderi
Tyypillisesti 4m korkeassa kaksikerrosautossa on yhden kerroksen sisäkorkeus vähän päälle 180cm ja toisen n. 165cm. Olisi niin kätevää jos olisi jättänyt kasvuiässä muutamat aamupuurot syömättä.
Puolitoistakerroksisessa matalia tiloja on yleensä vain ohjaamossa ja sen päällä oleva osuus yläkerrasta, muu yläkerran käytävä on kunnollisella pääntilalla.

Re: Norjan bussit

Lähetetty: 03 Elo 2016 21:58
Kirjoittaja IRJA
Wonderi kirjoitti:Tyypillisesti 4m korkeassa kaksikerrosautossa on yhden kerroksen sisäkorkeus vähän päälle 180cm ja toisen n. 165cm. Olisi niin kätevää jos olisi jättänyt kasvuiässä muutamat aamupuurot syömättä.
Puolitoistakerroksisessa matalia tiloja on yleensä vain ohjaamossa ja sen päällä oleva osuus yläkerrasta, muu yläkerran käytävä on kunnollisella pääntilalla.
Jollei kauheasti aamupuuroja tullut syötyä ja 180-185 korkeus riittää aika helppoa pudottaa yläkerran lattiaa vasemmasta reunasta 15-20cm n metrin leveydeltä eikä juuri haittaa alakerran toimintoja ,

Re: Norjan bussit

Lähetetty: 04 Elo 2016 15:29
Kirjoittaja BussMAN
http://www.nettikone.com/neoplan/n119/1538558
(ruotsin huutokauppa neoplani, moottori ei selviä textistä päämerkit mb,man, scania mahdollista, 2000 mallista alkaen taitaa olla vain MAN tekniikkaa)
Pyydin myyjää ilmoittamaan auton mitat,kun kuvassa näytti pitkältä kuorma autolta,ettei ostajalle tule yllätysongelmia, ts tuosta jos tieliikenteeseen joutus ottamaan trafille 1,1 m tai 3,1 m palan, ei kuitenkaan takapäästä suositella!
Jos vakio leiripaikka kai tuollaisen saa siirtokilvillä siirtää kohteeseen , no voihan trafi vaatia etuauton
"Ylipitkäkuljetus", matkailu ei varmaan onnistu ko kilvillä.

Yllättävän matala noissa kakskerrosbusseissa tuo yläkerta on (165+185+ katto/ lattiat+ maavara)
no onhan noita joissa yläkerta avomalli, meille ylipitkille.

Mielenkiintoinen ja epäselvä tuo korkeusvastimus matkailuautoissa epäilen että kats insinööreilläkin
Voi olla tulkinta eroja, hyvä että täällä selvitellään, että voi ottaa kantaa insinöörin tulkintoihin.

Re: Norjan bussit

Lähetetty: 04 Elo 2016 15:41
Kirjoittaja pelti
mersun mosalta toi mun silmään näyttää.
Onhan tuollainen MegaSpace täällä palstallakin.
Mitathan tuolla on mainittu
Pit. 15.10m
Lev. 2.5m
Kork. 4m


Ei tuosta matkailuautoa tarvii tehdä (kun ei voi).

Re: Norjan bussit

Lähetetty: 04 Elo 2016 21:18
Kirjoittaja BussMAN
Nuo mitta tiedot ilmestyi pyynnöstä, lähetti lisäksi sähköpostiin että ilmoittvat jatkossakin mitat, ok toimintaa myyjäpuolelta.
Ei tuo moottori tuntemus riittänyt epäilin scanian v8 koneeksi, eipä oo kummankaan
merkin kanssa tarvinnut tehdä tuttavuutta.

Oliko palstalla ollut neopl 14,x joka lyhennettiin, tuo joutuis katkaisemaan, ei varmaan ongelma
kaikille rakentajille.

Re: Norjan bussit

Lähetetty: 05 Elo 2016 09:40
Kirjoittaja Rantarosvo
Noita neliakselisia on parikin ollu täällä foorumilla, mutta alkuinnostuksen jälkeen niistä ei oo kuulunu mitään. Liekkö sitten ongelmia liikenteeseen saamisessa kun ei niitä muutenkaan suomessa näy(linja-autona)

Re: Norjan bussit

Lähetetty: 06 Elo 2016 14:55
Kirjoittaja Lahti32
Eihän tuota tarvi lyhentää ku 10cm. Sitten kelpaa suomalaiseksi bussiksi. Onhan tuo niin iso laitos ettei matkailuautona kestä veroja maksella jos se painon mukaan vähääkään menee... No voihan sitä seisonnassa pitää nii ei maksa. Parin vuoden homma tuossa on ja sitten tulee hyvä.

Re: Norjan bussit

Lähetetty: 06 Elo 2016 15:00
Kirjoittaja pelti
Jos matkailuauto haluu, niin eix rapiat kolme metrii tarvii lyhentää. Ja kun pari vuotta tekee, loppuukin sopivasti kansallinen poikkeuskäytäntö.

Re: Norjan bussit

Lähetetty: 06 Elo 2016 15:17
Kirjoittaja Wonderi
Tuo 10cm yli saattaa olla pyyhkijänvarsien, peilien ja vetokoukun kanssa. Niitähän ei lasketa Suomessa auton virallisiin mittoihin, voi olla että Ruotsissa on aikanaan laskettu. Valaisimetkin saa mennä mitoista yli (kumivarren päässä olevat äärivalot useimmiten).

Re: Norjan bussit

Lähetetty: 06 Elo 2016 23:39
Kirjoittaja Jule
Mulla on ruotsista uitetussa autossa jostain syystä 10cm lapin lisää. Mitta otteeseen on siis otettu ruotsalaisesta rekisteriotteesta, johon on jostainsyystä lisätty 10cm todelliseen pituuteen