Sivu 1/2

Norjan bussit

Lähetetty: 28 Heinä 2016 20:25
Kirjoittaja BussMAN
Katselin mascus sivuilta noita norjan bussien hintoja, vaikuttaa hintataso edullisemmalta kuin suomessa,onko kokemusta löytyykö sieltä ruostetta autoista,,,toiset puhuu norjan kromistakin
taitaa olla suolainen maa.
Turhan pitkä matka käydä katsomassa, euroopasta tuodut mielestä parempi alustaisia kuin uudesta
asti ruotsi ssa ja suomessa olleet, ajokm ja mittarinluvut tahtoo olla arvailujen varassa.
Etsin 12 m aihioita, mutta alustan/runkojen rakennustaitoja en omaa, ens sijoaisesti mahuri,jos taka koneinen man,volvo, scania, ehkä mb. Jos ei sopivaa neoplania 1 1/2 kerroksista löydy täytyy suunnata katse noihin korkeisiin turistimalleihin joissa " täyskorkea" tavaratila.
Nyt kun tuo polttoainen hintataso alle 2008 (1,44) vuoden , nyt n1,10-1,15, voi jäädä huomioitta
kulutus, mutta yritän olla erehtymättä mersun isoon v8 jotka kuulopuheiden mukaan runsas ruokaisia, verrattuna,,.........
Onko vitsi ?. punaiset pikavuorobussit, korkea ,3 - aks , kulj oli sanonut alle 20 litraa satasella??

ps toivottavasti tämä tuli oikealle osastolle

Re: Norjan bussit

Lähetetty: 28 Heinä 2016 21:01
Kirjoittaja jiivee
Se on vitsi jos korkea kulkee alle 20L ,matalakin vie 22-25 L , :? , ja vielä 3 akselinen ,se mies oli käyny höpönassun pesässä. :lol:

Re: Norjan bussit

Lähetetty: 28 Heinä 2016 21:12
Kirjoittaja wiima63
Muista laskea norjan busseihin ALV24% päälle ja lisäksi vielä tulli kun tulee EU:n ulkopuolelta. Lisäksi rekisteröintikulut ja hakukustannukset niin tulee kalliimaksi kun suomesta.

Alle 20l/100km ei kulje varmaan mikään muu kun 60 lukuinen kevyt auto tai sitten kabus pienellä kuormalla.

Re: Norjan bussit

Lähetetty: 28 Heinä 2016 22:05
Kirjoittaja BussMAN
http://www.mascus.fi/kuljetuskalusto/ka ... h6bfm.html
Tuota esim katselin.
Varmaan kulj arvio, tai huuli,,kun samaan bussiin saa 1eurolla halvimmat lipput, ei polttoainettakaan kulu. Oma arvio 30+ , joka sadalle km, kesällä ilmastointi ja talvella muu lisä .

Oma polttoaine kulutusmuutaman vuodentakaa etelänkeikka 4 - aks k autolla ei pv meno max kuorma paluu tyhjä , " kaikkipyörät maassa kokoajan,,kulutus oli tuolla vajaa 800 km matkalla ,kesäkeli, min pysähdyksin, keskimäärin 25-26 litraa, rajoitin esti yli nopeuden .

Re: Norjan bussit

Lähetetty: 29 Heinä 2016 00:40
Kirjoittaja vko516
Volvo B10M kulki kaksi viikkoa sitten 19.6 L /100km eli ei se ihan vitsi ole. 300L tankilliselta mitattu.
Kori Carrus Delta 3.6m korkea ja 12m pitkä. 7EGS vaihteisto.

Re: Norjan bussit

Lähetetty: 29 Heinä 2016 11:06
Kirjoittaja neppi
Horrorin minimikulutus oli vähän reipas 18/100. Ei se silloin kyllä mihinkään kulkenukkaa.

Re: Norjan bussit

Lähetetty: 29 Heinä 2016 11:20
Kirjoittaja Rantarosvo
neppi kirjoitti:Horrorin minimikulutus oli vähän reipas 18/100. Ei se silloin kyllä mihinkään kulkenukkaa.
Oisko kannattanu paikata tankki

Aika kova kulutus paikallaan seisovalle autolle :shock:

Re: Norjan bussit

Lähetetty: 29 Heinä 2016 13:36
Kirjoittaja wiima63
Perutaanpa sanat. eli B10M siis kulkee alle 20l/100km kerran niitä tuli jo kaksin kappalein.

Re: Norjan bussit

Lähetetty: 29 Heinä 2016 21:38
Kirjoittaja Wonderi
Punaisten pikavuorobussien ajotietokoneet näyttää ihan puutaheinää kulutusta. Todellinen on webastokauden ja ilmastointikauden välissä 29l/100km.

Re: Norjan bussit

Lähetetty: 29 Heinä 2016 21:59
Kirjoittaja wiima63
Wonderi kirjoitti:Punaisten pikavuorobussien ajotietokoneet näyttää ihan puutaheinää kulutusta. Todellinen on webastokauden ja ilmastointikauden välissä 29l/100km.
mimmoset moottorit niissä on ?

Re: Norjan bussit

Lähetetty: 29 Heinä 2016 22:14
Kirjoittaja Wonderi
13l Daf 460hv. Vekotin painaa tyhjänä 19t, aika usein täydellä 26t painolla menee.

Re: Norjan bussit

Lähetetty: 29 Heinä 2016 23:27
Kirjoittaja Lahti32
Saksan bussi on ruosteisempi kuin Norjasta tullut. Ainakin mulla on sellainen kokemus. EUR1 lapulla ei tartte tulleja maksaa.

Re: Norjan bussit

Lähetetty: 30 Heinä 2016 11:35
Kirjoittaja Pukaatti
Wonderi kirjoitti:13l Daf 460hv. Vekotin painaa tyhjänä 19t, aika usein täydellä 26t painolla menee.
Siis puhutaanko me onnipusseista? Semmosta oon haaveillut et pääsis koklaa :)

Re: Norjan bussit

Lähetetty: 31 Heinä 2016 17:13
Kirjoittaja b12m
wiima63 kirjoitti:Perutaanpa sanat. eli B10M siis kulkee alle 20l/100km kerran niitä tuli jo kaksin kappalein.
Varmasti kulkee, kulkurityyppisessä rauhallisessa matka-ajossa ja kunnossa ollessaan. Linja-ajossa taitaapi jäädä haaveeksi vain.

Re: Norjan bussit

Lähetetty: 31 Heinä 2016 19:07
Kirjoittaja BussMAN
image.png
Tuollaasesta sais mukavan asuntobussin taitaa yläkerran korkeus olla alle 1,9 ja kulj istuu tienpinnassa. Oviluku taitaa olla 5 kpl. Oli viimevuonna myynnissä . On alkup vip malli.

Uuteen käyttöön päätyi ko ruotsin bussi
https://www.facebook.com/Jeesusbussi/ab ... e_internal

Re: Norjan bussit

Lähetetty: 31 Heinä 2016 21:01
Kirjoittaja Rosvolinna
Tilaa on, mutta ei tavaratilaa. Ellei alakerrasta tee ruumaa.

Samalla korkeudella on kuskinjakkara tuossa Berkhofissanikin. Aluksi oli hieman hankala tottua, mutta suojatien kohdalla näkee hyvin pienimmätkin kulkijat.

Re: Norjan bussit

Lähetetty: 01 Elo 2016 11:05
Kirjoittaja Rantarosvo
Kaiken jären mukaan myöskään suorana ei tarvii seistä kummassakaan kerroksessa. Korkeus jaettuna kahdella miinus maavara ja materiaalipaksuudet= liian vähän.

Re: Norjan bussit

Lähetetty: 01 Elo 2016 15:05
Kirjoittaja Wonderi
Eikös tuo kuvan Neppari ole puolitoistakerroksinen. Alakerran akseliväli tavaratilaa, ja ehkä makuutiloja tai keittiötä kun on ikkunoita. Kylmäkonekin katolla, eli molemmissa kerroksissa ei voi olla seisomakorkeutta lyhyellekään.

Re: Norjan bus

Lähetetty: 01 Elo 2016 19:18
Kirjoittaja BussMAN
Noita korkeuksia myös mietin, kaikki pitää sopia 4 m , neopl vip mallissa alakerrassa tais ola 4-8 hlö baari , "keittiö" ja wc ohjaamon takana kulj nukkuma boxi ja takaosa tavaratilaa,yläkerrassa istuimia näissä 90 luvun lopunautoissa N40-50 auton pituus on 12 m ( 2 + 2!rinnakkain, uudemmissa taitaa olla 2+1) noita on tehty matkailuautoiksi, jos oletetaan ettei kats miehen rullamitasta ole pätkä katkennut, vaatimus 40cm leveä ja 190 cm korkea alue auton pituussuunnasa joka on 40% asunto osan pituudesta, ( jos asunto osa on yläkerta 12 m autossa 40% olis yli 4 metriä ja jos alakerta on asunto osa n 5 m siitä riittäis 2 m vaatimusalueeksi..
Ko autossa on melkosuuri tavaratila viimeinen ovi oikeassa sivussa on tavaratilaan joka jatkuu vetoakselin etupuolella olevaan oveen saakka, ainakin vastaavassa saksassa myynnissä olevassa vip neopl oli noin.

Oletan että kuljettaja istuu neopl alempana kuin berk..., neopl kuskin lattia on noin 20 cm helmapellin alareunan yläpuolella arvio.

Sopiva aihio tuollainen mutta pitäis ola varaa palkata asuntoauton kuljettaja tai kaksi, c kortti ei direktiivipäivä vaatimusta

Re: Norjan bussit

Lähetetty: 01 Elo 2016 19:49
Kirjoittaja pelti
Eix ton paino jo kata matkailuauto vaatimukset. Ei tarvii noista 190 cm korkeuksista välittää. Menee c kortilla.

Re: Norjan bussit

Lähetetty: 01 Elo 2016 20:13
Kirjoittaja Rantarosvo
Painon/korkeuden puoleen ei varmaan ongelmia oo matkailuautoks, mutta todellinen sisätilan korkeus on senverran matala, että kyyryssä saa olla niin ylä kun alakerrassakin. Olikos täällä foorumillakin jonkun autossa jompikumpi kerroksista 165cm peräti. Kassi kourassa kun käytävää kulkee ihan linja-autossa ei huomaakkaan että päätä pitää varoa, mut asustellessa luulis rupeevan ärsyttämään aika nopeesti.

Re: Norjan bussit

Lähetetty: 01 Elo 2016 21:02
Kirjoittaja wiima63
ei sitä 6000kg sääntöä taida enään nykypykälistä löytyä mikä vapautti siitä 190cm sisäkorkeudesta.
ellei joku sitä löydä uudelleen kirjotettuna uskallan väittää jotta se tulee uusista muutoskataastuksista löytyä.

Leksan auto mm mitattiin sisältä 190cm kepillä. 16tn auto.

Re: Norjan bussit

Lähetetty: 01 Elo 2016 21:23
Kirjoittaja BussMAN
Oonko lukenut väärin vai ymmärtänyt, oon saanut käsityksen että tuo 190 cm sisäkorkeus/ alue 40 cm leveys ja 40% pituudesta pitää löytyä kaikista matkailuautoista.joutuu tarkistamaan insinööriltä tsi useammalta.

Tuo yläkerran 165 cm varmaan sivuosien korkeus, oletan jos käytävä "täytetty" ts tehty tasalattia, ei 165 cm ,kulku onnistu ainakaan selvipäin 187cm kulkurilta.

Re: Norjan bussit

Lähetetty: 01 Elo 2016 21:25
Kirjoittaja Jule
Ei missään matkailuajoneuvo pykälässä ajoneuvolain puolella ole mitään puhetta tuosta 190cm korkeudesta, sen sijaan autoverolaissa on määritelty autoverovapaan matkailuajoneuvoon asetuksessa määritellyt vaatimukset, mm 190cm sisäkorkeus.

Kaikki yli 6000kg painoiset M1 luokan autot on kuitenkin vapautettu verosta joka tapauksessa.

Re: Norjan bussit

Lähetetty: 01 Elo 2016 21:45
Kirjoittaja wiima63
http://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus ... tkailuauto

ei tuo ainakaan tunne 6000kg kilon helpotusta.

http://www.trafi.fi/tieliikenne/ajoneuv ... tkailuauto

eikä tunne ajoneuvoluokkakaan. mistä tuo 6000kg pykälä löytyy ?