Norjan bussit

Kerro omasta projektistasi
Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1154
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Neoplan N214 SHD
Location: vantaa
Viesti:

Re: Norjan bussit

Viesti Kirjoittaja pelti » 01 Elo 2016 21:57

5 luku

Verovapaus ja alennettu vero

21 §

Autoverosta on asetuksella säädettävin ehdoin vapaa pelastusauto, sairasauto, invataksi, eläinlääkintäauto, kuorma-auto sekä yksinomaan ruumiiden ja hautajaistoimintaan liittyvien kukkalaitteiden kuljetukseen käytettävä ruumisauto. Autoverosta on asetuksella säädettävin ehdoin vapaa myös matkailuauto, jonka oma massa on vähintään 1 875 kiloa. (7.5.1997/413)

M1-luokkaan kuuluva auto, jonka oma massa on vähintään 6 000 kilogrammaa, on verosta vapaa. (9.1.2009/5)


hups, ja vielä linkki http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19941482
peltiliiteri.com

Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1160
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Norjan bussit

Viesti Kirjoittaja wiima63 » 01 Elo 2016 22:19

vapauttaa autoverosta mutta ei siitä m1:n sisäkorkeusvaatimuksesta ?
ja nehän taas katsotaan matkailuauton vaatimuksista mimmoinen se pitää olla.

Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1154
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Neoplan N214 SHD
Location: vantaa
Viesti:

Re: Norjan bussit

Viesti Kirjoittaja pelti » 01 Elo 2016 23:00

Niin siis mitähän alun perin kysyttiin :)

mutta finlex:

22 §

«Matkailuauto»

«Matkailuauto» on erikoiskäyttöön valmistettu M-luokan ajoneuvo, jossa olevissa majoitustiloissa on vähintään seuraavat tukevasti kiinni olevat varusteet:

1) istuimia ja pöytä, joka voi olla helposti poistettavissa;

2) makuupaikkoja, jotka voidaan muuntaa istuimista;

3) keittomahdollisuus;

4) säilytystiloja.

Autoverolaissa säädetään tarvittaessa sellaisen matkailuauton, joka on verovapaa tai josta suoritetaan alennettua veroa, rakenteesta ja varusteista.

Toihan ei puhu mitään korkeudesta tms... tuossa termin "matkailuauto" määrittelyssä.
peltiliiteri.com

Jule
Kansleri
Viestit: 1385
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Norjan bussit

Viesti Kirjoittaja Jule » 02 Elo 2016 00:26

Merkittävä on nyt virke:

"Autoverolaissa säädetään tarvittaessa sellaisen matkailuauton, joka on verovapaa tai josta suoritetaan alennettua veroa, rakenteesta ja varusteista."

Autoverolaissakaan ei viitata itseasiassa kuin "säädöksiin" mutta ne ovat käsittääkseni nuo jotka ovat luettavissa trafin sivuilta. Se 190cm sisäkorkeus on vain autoverovapauden peruste.

Onhan niitä esim volkkari caravelleja asuntoautoina, niissä on vuoteet, joku keittolevy yms, mutta eihän niissä ole sisäkorkeutta kuin luokkaa 120cm, jujuna on se että niistä on maksettu sama autovero kuin mistä tahansa henkilöautosta.

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4071
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Norjan bussit

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 02 Elo 2016 01:04

Älkää sekoittako matkailuauton ja verovapauden ehtoja toisiinsa. Ne ovat erillisiä asioita. Yli 6000kg omapainolla ei tarvitse autoveroa maksaa.
Valmistuneita Volvo B58 Lahti 32 13m 1979, Chevrolet Express Van 1997, Volvo 9700H 13m 2002, Volvo 9700H 12m 2004, Volvo 9700H 13m 2006, Volvo 9700HD 12m 2008, Volvo 9700H 14m 2011 (kesken)

Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 920
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Norjan bussit

Viesti Kirjoittaja Wonderi » 03 Elo 2016 19:40

Tyypillisesti 4m korkeassa kaksikerrosautossa on yhden kerroksen sisäkorkeus vähän päälle 180cm ja toisen n. 165cm. Olisi niin kätevää jos olisi jättänyt kasvuiässä muutamat aamupuurot syömättä.
Puolitoistakerroksisessa matalia tiloja on yleensä vain ohjaamossa ja sen päällä oleva osuus yläkerrasta, muu yläkerran käytävä on kunnollisella pääntilalla.

Avatar
IRJA
Rattiamiraali
Viestit: 466
Liittynyt: 02 Helmi 2005 16:05
Location: Andalucia talvella
Paikkakunta: Sysmä kesällä

Re: Norjan bussit

Viesti Kirjoittaja IRJA » 03 Elo 2016 21:58

Wonderi kirjoitti:Tyypillisesti 4m korkeassa kaksikerrosautossa on yhden kerroksen sisäkorkeus vähän päälle 180cm ja toisen n. 165cm. Olisi niin kätevää jos olisi jättänyt kasvuiässä muutamat aamupuurot syömättä.
Puolitoistakerroksisessa matalia tiloja on yleensä vain ohjaamossa ja sen päällä oleva osuus yläkerrasta, muu yläkerran käytävä on kunnollisella pääntilalla.
Jollei kauheasti aamupuuroja tullut syötyä ja 180-185 korkeus riittää aika helppoa pudottaa yläkerran lattiaa vasemmasta reunasta 15-20cm n metrin leveydeltä eikä juuri haittaa alakerran toimintoja ,
Neoplan N122

BussMAN
Ajoneuvos
Viestit: 735
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Norjan bussit

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 04 Elo 2016 15:29

http://www.nettikone.com/neoplan/n119/1538558
(ruotsin huutokauppa neoplani, moottori ei selviä textistä päämerkit mb,man, scania mahdollista, 2000 mallista alkaen taitaa olla vain MAN tekniikkaa)
Pyydin myyjää ilmoittamaan auton mitat,kun kuvassa näytti pitkältä kuorma autolta,ettei ostajalle tule yllätysongelmia, ts tuosta jos tieliikenteeseen joutus ottamaan trafille 1,1 m tai 3,1 m palan, ei kuitenkaan takapäästä suositella!
Jos vakio leiripaikka kai tuollaisen saa siirtokilvillä siirtää kohteeseen , no voihan trafi vaatia etuauton
"Ylipitkäkuljetus", matkailu ei varmaan onnistu ko kilvillä.

Yllättävän matala noissa kakskerrosbusseissa tuo yläkerta on (165+185+ katto/ lattiat+ maavara)
no onhan noita joissa yläkerta avomalli, meille ylipitkille.

Mielenkiintoinen ja epäselvä tuo korkeusvastimus matkailuautoissa epäilen että kats insinööreilläkin
Voi olla tulkinta eroja, hyvä että täällä selvitellään, että voi ottaa kantaa insinöörin tulkintoihin.

Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1154
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Neoplan N214 SHD
Location: vantaa
Viesti:

Re: Norjan bussit

Viesti Kirjoittaja pelti » 04 Elo 2016 15:41

mersun mosalta toi mun silmään näyttää.
Onhan tuollainen MegaSpace täällä palstallakin.
Mitathan tuolla on mainittu
Pit. 15.10m
Lev. 2.5m
Kork. 4m


Ei tuosta matkailuautoa tarvii tehdä (kun ei voi).
peltiliiteri.com

BussMAN
Ajoneuvos
Viestit: 735
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Norjan bussit

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 04 Elo 2016 21:18

Nuo mitta tiedot ilmestyi pyynnöstä, lähetti lisäksi sähköpostiin että ilmoittvat jatkossakin mitat, ok toimintaa myyjäpuolelta.
Ei tuo moottori tuntemus riittänyt epäilin scanian v8 koneeksi, eipä oo kummankaan
merkin kanssa tarvinnut tehdä tuttavuutta.

Oliko palstalla ollut neopl 14,x joka lyhennettiin, tuo joutuis katkaisemaan, ei varmaan ongelma
kaikille rakentajille.

Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: Norjan bussit

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo » 05 Elo 2016 09:40

Noita neliakselisia on parikin ollu täällä foorumilla, mutta alkuinnostuksen jälkeen niistä ei oo kuulunu mitään. Liekkö sitten ongelmia liikenteeseen saamisessa kun ei niitä muutenkaan suomessa näy(linja-autona)
Rosmo

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4071
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Norjan bussit

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 06 Elo 2016 14:55

Eihän tuota tarvi lyhentää ku 10cm. Sitten kelpaa suomalaiseksi bussiksi. Onhan tuo niin iso laitos ettei matkailuautona kestä veroja maksella jos se painon mukaan vähääkään menee... No voihan sitä seisonnassa pitää nii ei maksa. Parin vuoden homma tuossa on ja sitten tulee hyvä.
Valmistuneita Volvo B58 Lahti 32 13m 1979, Chevrolet Express Van 1997, Volvo 9700H 13m 2002, Volvo 9700H 12m 2004, Volvo 9700H 13m 2006, Volvo 9700HD 12m 2008, Volvo 9700H 14m 2011 (kesken)

Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1154
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Neoplan N214 SHD
Location: vantaa
Viesti:

Re: Norjan bussit

Viesti Kirjoittaja pelti » 06 Elo 2016 15:00

Jos matkailuauto haluu, niin eix rapiat kolme metrii tarvii lyhentää. Ja kun pari vuotta tekee, loppuukin sopivasti kansallinen poikkeuskäytäntö.
peltiliiteri.com

Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 920
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Norjan bussit

Viesti Kirjoittaja Wonderi » 06 Elo 2016 15:17

Tuo 10cm yli saattaa olla pyyhkijänvarsien, peilien ja vetokoukun kanssa. Niitähän ei lasketa Suomessa auton virallisiin mittoihin, voi olla että Ruotsissa on aikanaan laskettu. Valaisimetkin saa mennä mitoista yli (kumivarren päässä olevat äärivalot useimmiten).

Jule
Kansleri
Viestit: 1385
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Norjan bussit

Viesti Kirjoittaja Jule » 06 Elo 2016 23:39

Mulla on ruotsista uitetussa autossa jostain syystä 10cm lapin lisää. Mitta otteeseen on siis otettu ruotsalaisesta rekisteriotteesta, johon on jostainsyystä lisätty 10cm todelliseen pituuteen

Vastaa Viestiin