MB 410D Janser 1995

Kerro omasta projektistasi
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 687
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: MB Sprinter 2.9D -00
Location: Kuusankoski
Member id: 065

MB 410D Janser 1995

Viesti Kirjoittaja Matkamese » 25 Heinä 2016 21:06

Tästä lähtee taas :D Vaimo pitää jo täysin hulluna, kun kaksi kertaa on projekti tökännyt milloin mihinkin, ja eikun uutta bussia kehiin :lol:

No tällä kertaa laitoin riman niin alas ettei voi pudota korkealta, no niinhän sitä luulisi :wink:

Tuli siis haettua Pohjanmaalta entinen Ventoniemen pikkubussi. Kilsoja mittarissa vielä alle 700tkm.
Siinä luulis olevan kaikki. Bussi on papereissa 18 paikkainen, mutta sisällä on vain 16 matkustaja paikkaa, oppaan penkki on johonkin hävinnyt. No eihän mulla lisenssi anna ajaa kuin 1+16 vai olikos se kokonaismäärä 16, ei enää muista.

Koriltaan tämä on aika hyvä, ruostetta ei ulkoapäin ainakaan näy, mutta onhan siellä alustassa varmaan jotakin. Ensimmäinen remppakin tuli jo aloitettua, jarrut vaativat hiukan muutakin kuin palojn vaihdon.
Tässä kun on nelimäntäiset jarrusatulat, niin vaihdettavaa on normaalia hiukan enemmän.

No ei siinä mitään, kuluvia osiahan ne jarrut on. Hakureissulla sattui sellainen hauska sattumus, että vasemman jarrusatulan sisempi pala putosi tielle :shock:
Heti sen jälkeen piti alkaa jarrutella ja poljin pohjaan ja ohjaus puoltamaan :roll:
Sain kässärillä ja vaihteilla vauhdit alas, mutta loppumatka ajeltiinkin sitten käytännössä ilman jarruja :| :mrgreen:

Kotiin päästiin turvallisesti ja nyt on siis jarruremppa käynnissä. Mietintämyssyä tarvittiin heti kohta, miten saa abs-jarrujen hammaskehän irti jarrulevyn keskeltä? Pyörännapa kun on pultattu jarrulevyyn kiinni ja absikehä peittää levyn kiinnityspultit! Näyttäisi kuin sisempi laakeripesä olisi samaa palaa absikehän kanssa? Eli kun Meseen vaihdetaan jarrulevyt, samalla pitää ostaa uusi pyörännapa ja laakerit....ei helv.....kai tämä nyt on saksassakin älytty tehdä fiksummin?

Huomenna käyn Raskoneella kysymässä miten tämä arvoitus puretaan tai sitten annan niiden tehdä homman loppuun ja pulttailen rempatut osat kiinni itse. Jarrusatuloiden tiivistekumit meinaan itse vaihtaa, kun sen jo aloitinkin.

Matkustamon muutoksia ei ole ehtinyt yhtään miettiä, mutta varmaa on että bussina tämä kannattaa pitää, vaikka sitten 1+9 niin saa jotakin muuta rakenneltua sisälle. Jonkinlainen pieni keittiön tapainen ja oleskelutilaa, ei sinne muuta saa mahtumaan, tavara tilaa on kuitenkin 2 kuutiometriä takana.
Lämmitys vesikiertoisella Eberspächerillä, mutta senkään toimintaa en ole ehtinyt testata.

Tämän korin on valmistanut heinolalainen Janser Oy, firma ei taida enää olla toiminnassa?
Ihan laadukkaan näköistä jälkeä kuitenkin ovat tehneet, vielä 21 vuodenkin jälkeen sisusta ja kori on hyvin kuosissaan. Ikkunoissa on sumua, mutta niinhän näissä kaikissa vanhemmiten.

Pientä ja vähän isompaakin ruuvaamista varmasti riittää, leimalle pitäisi viedä kunhan saa jarrut kuntoon :D

Ajoltaan tämä on ihan leppoisa, no kiihtyvyys ei päätä huimaa, mutta kunhan vauhdin saa satasen tuntumaan niin sitten matka sujuu. Vaparikone 100hv ei ihmeitä tee kun omapainokin on 3250kg.
Kokonaispaino on 4600kg. Jää siihen vielä tilaa elopainollekin :P

Kuviakin laitan kunhan ehdin, nyt ilman etupyöriä ei viitsi kuvaa laittaa 8)

Syystapaamiseen olis tarkoitus saapua, vaikka hupiluvilla jos ei muuten :lol:
Viimeksi muokannut Matkamese, 25 Heinä 2016 23:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.

Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1152
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Neoplan N214 SHD
Location: vantaa
Viesti:

Re: MB 410D Janser 1995

Viesti Kirjoittaja pelti » 25 Heinä 2016 21:39

zemii. Pari pikku juttua ja se on valmis.
peltiliiteri.com

Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 687
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: MB Sprinter 2.9D -00
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: MB 410D Janser 1995

Viesti Kirjoittaja Matkamese » 25 Heinä 2016 23:52

Kiitos, jarrujen jälkeen öljyjen vaihdot ja rasvaus, Eeberin tutkimista ja baanalle....siis katsastukseen.
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.

Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 687
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: MB Sprinter 2.9D -00
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: MB 410D Janser 1995

Viesti Kirjoittaja Matkamese » 26 Heinä 2016 13:40

Uudet jarrulevyt hankittu sekä jarrusatuloiden korjaussarja. Raskaan kaluston korjaamolta hyvä neuvo: lämmittämällä absin kehä lähtee irti ja lämmitettynä asennettava takaisin. Erikoista, että Mersun omat varaosaluettelot ei tunnista tätä alustaa abseilla? Suomessa jälkeenpäin asennettuko? Eihän 100km/h nopeutta muuten saa kuin abseilla.

Navan ja akselin väliset stefat pitää vielä hankkia, sitten alkaa olla etupään hilut kasassa. Näillä ajaakin sitten harrasteajoa pitkään :D
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.

Avatar
Carman
Rattiamiraali
Viestit: 409
Liittynyt: 08 Touko 2009 11:24
Truck: Scania Ajokki Royal
Location: Vilppula
Member id: 134
Paikkakunta: Pirkanmaa, Vilppula

Re: MB 410D Janser 1995

Viesti Kirjoittaja Carman » 26 Heinä 2016 15:07

Janseria ei tosiaan enää ole, tekivät kuulemma laadukasta työtä aikanaan.
Mullakin on Janser-Sprinter, semmonen 316cdi pätkä-malli vm. 2003. Sisusta vieläkin kuin uusi vaikka yli 600tkm lasissa.
Scania K112 -88
Ajokki Royal

Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 687
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: MB Sprinter 2.9D -00
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: MB 410D Janser 1995

Viesti Kirjoittaja Matkamese » 26 Heinä 2016 21:44

Carman kirjoitti:Janseria ei tosiaan enää ole, tekivät kuulemma laadukasta työtä aikanaan.
Mullakin on Janser-Sprinter, semmonen 316cdi pätkä-malli vm. 2003. Sisusta vieläkin kuin uusi vaikka yli 600tkm lasissa.
Millainen sulla on etujarrujen rakenne? Abs löytyy varmaan, kiinnostaa missä ja miten se absin kehä on Sprinterissä? Mulla tässä 410:ssä se on siis jarrulevyn sisällä. En saanut kehää irti kun en halunnut riskeerata että se hajoaa, uuden hankinta kun on ilmeisen hankalaa. Katsotaan mitä Raskoneen miehet sanoo huomenna.

Tosiaan korityö on erittäin hyvää Janserissa, edes hiekkatiellä "nimismiehen kiharoilla" ajaminen ei tuonut ilmi natinoita tai kolinoita, alustakin vaikuttaa siis terveeltä. Mitä pakoputki nyt otti ja katkesi :lol:
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.

Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 687
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: MB Sprinter 2.9D -00
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: MB 410D Janser 1995

Viesti Kirjoittaja Matkamese » 27 Heinä 2016 22:22

Vanhan auton omistajan ei kannata noihin isoihin firmoihin mennä häiritsemään kahvinjuontia.

Tehotonta touhua, monta ukkoa pyörii joutilaana eikä silti saa kunnon palvelua. Sain sentään auton kantakortin kopion huoltopuolelta ja räjäytyskuvan abs-jarrusta. Siihen se palvelu jäikin. Ei kuulemma ole erikoistyökalua jolla otetaan absin kehä irti. Kiitos ja näkemiin.

Onneksi sain eräältä autonkorjaajalta vinkin, että eräs tietty paja on sellainen missä ei kävellä kädet munissa kun asiakas tulee jotakin kysymään.
Paikka oli oikein perinteinen autokorjaamo, ei ehkä siistein, mutta asenne kohdallaan.
Tuskin olin esittänyt asiani, kun sanoivat, että näytäs niitä osia. Kannoin pyörännapa-jarrulevy paketit pajalle ja kaasupilliin tuli ja lämpöä osiin. Ei mennyt kauaa kun ensimmäinen absikehä oli irti :D
Toinen ei kestänyt yhtään kauempaa ja homma oli valmis, hintakaan ei päätä huimannut:20€ :)
Raskoneella hinta olisi ollut varmaan 120€ plus toimistokulut ja kahvilisä.

Kannattaa aina suosia paikallisia pieniä pajoja näissä harrasteajoneuvojutuissa, se opetus tästä taas tuli.

Irrottaessani jarrulevyjä huomasin vasta viimeisen pultin kohdalla, että ne ei olleetkaan torxeja vaan kuusiokoloja :shock: ja metrin varrella kun käänsin niin kyllä ne sitten näyttivät ihan torxeilta kun ruoste oli pakkautunut pultinkannassa torxin muotoon :lol:

Aloin kasaamaan jarrusatuloita uusilla tiivisteillä. Männänkumit meni vaikeuksitta paikoilleen, mutta pölysuojakumit ei. Hemmetin hankalat laittaa paikoilleen, toisen reunan kun saat niin toinen pullahtaa ylös. Näiden asentamiseen on kai joku parempikin konsti?

Pyörännavan stefat menee uusiksi, laakeriliikkeestä haen huomenna uudet, 4€/kpl.

Pahalainen kun pitäisi talossakin tehdä remppaa, mutta tämä auton rassaaminen maittaa nyt paremmin ;)
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.

Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: MB 410D Janser 1995

Viesti Kirjoittaja Pukaatti » 27 Heinä 2016 22:34

Matkamese kirjoitti:Vanhan auton omistajan ei kannata noihin isoihin firmoihin mennä häiritsemään

Pahalainen kun pitäisi talossakin tehdä remppaa, mutta tämä auton rassaaminen maittaa nyt paremmin ;)

Niin totta, niin totta!
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä

Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 687
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: MB Sprinter 2.9D -00
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: MB 410D Janser 1995

Viesti Kirjoittaja Matkamese » 29 Heinä 2016 08:03

Näyttäs olevan kahdenlaisia jarruja Mesessä. Ate, jotka on mun autossa ja Perrot, johon käyvät tiivisteet myivät mulle. Pölysuojat on erilaiset näissä kahdessa merkissä. Aina oppii uutta.

Absikehän takaisin laitto onnistui osittain toiseen pyörännapaan, kiitos toimintahäiriön saaneen polttimen. Paineilmalla putsasin suuttimen ja taas liekki on kuin pitää. Toisen kehän asennus onnistui 100%, mutta toista pitää vielä lämmittää että saa sen paikalleen. Raapii kiinni abs-anturin päähän.
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.

Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 687
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: MB Sprinter 2.9D -00
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: MB 410D Janser 1995

Viesti Kirjoittaja Matkamese » 09 Elo 2016 22:43

Jarrut laitettu uusilla osilla nippuun. Sitten pakoputki vielä laitettava kuntoon ja ei pitäis olla muuta leimalle.
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.

Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1774
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: MB 410D Janser 1995

Viesti Kirjoittaja only4pro » 10 Elo 2016 00:05

Minä käytin mun Sprintterin huollossa Kouvolassa Kouvolan Truck Service:ssä, eli Tarvike Aholan korjaamolla.

Jos sulla kortti antaa vain 16 paikkaa (eli siis 16+ kuljettaja) niin muista myös rekisteröidä se pikkubussiksi. Jos nyt ajelet ja jäät kiinni niin kortitta ajo taitaa tulla.
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi

Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 687
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: MB Sprinter 2.9D -00
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: MB 410D Janser 1995

Viesti Kirjoittaja Matkamese » 10 Elo 2016 06:57

Pitää hoitaa asia kuntoon muutoskatsastuksella samalla kun vuosikatsastaa. Opaanistuin puuttuu nyt ja paikkaluku on 1+16, mutta papereissa 1+17.
Kävin sieltä Truck Serviceltä kysymässä, mutta heillä oli parin viikon jono pajalle. Aika helppo tää alusta on laitella itsekin. Tosin asennushommat tapahtuu vaakatasossa, kun ei ole nosturia.
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.

Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 687
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: MB Sprinter 2.9D -00
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: MB 410D Janser 1995

Viesti Kirjoittaja Matkamese » 10 Elo 2016 21:20

Galleriaan tein Janserille oman albumin ja lisäilin muutamia kuvia. Varmuuden vuoksi pienensin tarpeeksi ettei tule yli 2megaa/kuva.
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.

Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 687
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: MB Sprinter 2.9D -00
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: MB 410D Janser 1995

Viesti Kirjoittaja Matkamese » 07 Maalis 2017 15:58

Kevätaurinko jo sulattelee lumia ja Janseria olen käytellyt kaiken talvea parin viikon välein. Hyvin toimii mylly vaikka kilsoja on jo 680000km mittarissa. Mukava yllätys oli myös Eeberin toimivuus, edellinen omistaja ei osannut sanoa toimiiko se vai ei. Patterit lämpiää tehokkaasti, auton oma lämmitin ei luonnollisesti riitä kuin tuulilasin sulanapitämiseen. Talviajoa en ole harrastanut, vaikka nastarenkaat tulikin auton mukana. Pakoputki meni myös uusittavien listalle, uuden asennus alkaa lumien sulettua.
Huhtikuussa sitten leimalle. :)
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.

Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 687
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: MB Sprinter 2.9D -00
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: MB 410D Janser 1995

Viesti Kirjoittaja Matkamese » 07 Maalis 2017 18:37

Maltillisia muutoksia voisi tehdä Janserin matkustamoon. Jääkaappi olisi kiva, siis sähkökaappi. Osan alkuperäisistä penkeistä voisi korvata vaikka vuoteeksi muunnettavalla sohvalla. Sen tieltä pitäisi ottaa pois ainakin 6 penkkiä. Jos sohvapaikkoja ei hyväksytä matkustamiseen niin vielä jäisi taakse 7 paikkainen kahden pöydän ryhmä ja kolme (2+1) penkkiä matkustamiseen. En ole katsonut mistään onko määräykset muuttuneet viime aikoina tuon paikkaluvun suhteen eli millaiset paikat hyväksytään matkustamiseen.

Tällaisessa pienoislinja-autossa tilaratkaisut on tehtävä harkiten. Onneksi on se kahden kuutiometrin takakontti matkatavaroille ja laitteille.
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.

Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4351
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: MB 410D Janser 1995

Viesti Kirjoittaja Reddewil » 08 Maalis 2017 09:57

Kuvat ois kivoja...
-Koska sen voi tehdä myös itse-

Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 687
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: MB Sprinter 2.9D -00
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: MB 410D Janser 1995

Viesti Kirjoittaja Matkamese » 11 Maalis 2017 13:40

Galleriassa on muutama kuva viime syksyltä, jarrurempasta ja sisätiloista. Pitää ottaa lisää ja laitella galleriaan kun ehtii :)
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.

Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 687
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: MB Sprinter 2.9D -00
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: MB 410D Janser 1995

Viesti Kirjoittaja Matkamese » 27 Touko 2017 11:59

Jotain raapustettava tännekin välillä. Tuli hommattua taas mopo ja vapaa-aika mennyt kakspyöräisen parissa ajellessa :D

Pakoputken sain melkein jo laitettua Janseriin, mutta sitten kun auton alla maatessa tuli tutustuttua tarkemmin mm. jousien kiinnityskohtien koteloihin niin vikalistan hakuhan siitä katsurin keikasta taitaa tulla :evil:

Invertterillä varmaan saa hitsailtua uutta rautaa alustaan, mutta onkos hulluilla kokemusta, miten suhtautuvat näiden itsekantavien bussien koteloiden korjauksiin? Saako näihin valmiita korjauspaloja?
Jos ei niin Hevimetallista sitten tarpeeksi paksua levyä ja muotoilemaan :? Rautaahan se vaan on tai terästä, joten ilman raketti-inssin papereita pitäisi onnistua.

Sisustasta mietin, että kannattanee jättää maksimi paikkamäärä toistaiseksi, vaihtelee sitten vakiopenkkejä vaivihkaa toisenlaisiin, kyllähän ne kertoo seuraavassa katsastuksessa kelpaako vai nou 8)

Akut sano "kaputt" talven aikana, onneksi oli yks terve 100ah akku toisessa harrasteautossa, pärjännee kesäkäytössä yhdelläkin, parkissa kuitenkin verkkovirrat käytössä. Pitäis vielä jostain saada sellainen keskus, mihin kytkeä se 220V ja keskukselta sitten autoon. Ei vaan oikein löydy rautakaupoista sellasia, mihin syötetään tuolla karavaanipistokkeella virtaa. Pitää kai tyytyä jatkokelaan ja jatkoroikkiin, ei kai se ihan virallista kuitenkaan ole. Varsinaista hupiakkua kun tuossa ei nyt ole.

Saas nähdä mitä kaikkea menee ostoslistalle, renkaat on aika minimipinnoilla, mutta nuo ei onneksi ole kalliita uutenakaan, 185/70 C-14 kun on yleinen koko. Kunhan kuormitusluokka vaan on riittävä.

Alkuvuoden lomatkin on pidetty, joten kesäloma "vaivaa" vasta Elokuun lopulla :evil: kun koulut on jo alkaneet. Jos jotain parin päivän reissuja pystyis heittämään, jahka se katsurin hyväksyntä ensin tulee.
Käyttöautokin leimattava vielä Kesäkuun loppuun mennessä....no sen pakoputki tulikin laitettua uusiksi itse ja säästin yli 400€ kun korjasin jousto-osan enkä ostanut uutta kattia :wink:
Kenellä on Chrysyn Voikku niin sitäpä ei jousto-osaa myydäkään erikseen vaan katin kanssa yhdessä.

Janseriinkin parsin jostain Volvon ja Mitsun putkista uuden putkiston, mitä nyt joutui yhden 60' mutkan ostamaan Motonetistä kovaan 6,90€ hintaan :mrgreen:

Moottoriöljyäkin jäi edellisen bussin jäljiltä 30litraa Delvacia, joten rasvaakaan ei tarvi ostella ihan heti :)
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.

Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 687
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: MB Sprinter 2.9D -00
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: MB 410D Janser 1995

Viesti Kirjoittaja Matkamese » 28 Touko 2017 21:49

Huomenna piti lähteä vikalistan hakuun, mutta haaveeksi jää. Pyyhkijät ei toimi. Toimivat vielä kevättalvella.

Vianhaku meni seuraavasti:

-sulake: ehjä
-taukorele: todennäköisesti ehjä, ainakin naksuu kun viiksestä kääntää pyyhinnopeuksia
-vivusto: ei tunnu olevan jumissa, koska pyyhijät liikahtaa kun rele naksahtaa
-moottori: jotain eloa tuntuu olevan, koska vivusto liikahtaa, moottori kuumeni kokeilun aikana todella kuumaksi
-viiksikytkin: nopeuksia vaihtamalla rele naksuu, kokeilun aikana pikkuisen savua? tuntui tulevan viiksestä, mutta tässä vaiheessa moottri oli jo polttavan kuuma ja haisi palaneelle rasvalle

Vika saattaa siis olla viiksikytkimessä tai moottorissa. Avasin moottorin kannen, jonka alla on matopyörä ja se pyöreä levy, johon kannen kupariliuskat ottaa kontaktin, kolme liuskaa, joiden tarkoitus lienee tuottaa eri nopeudet moottorista.

Olisin irroittanut moottorin, mutta en saa vivuston mutteria irti, koska siihen ei pääse käsiksi.
Moottoriin kiinnitetty lyhyt metallivarsi voisi lähteä irti, mutta sen mutteri on tiukassa eikä tilaa ole paljoa kääntää mutteria.

Nyt Mersutietäjät, vinkkiä tarvitaan!

Pitääkö pyyhijän moottorin irroittamisen vuoksi irroittaa myös kojelauta ja lämmityslaite :shock: ?
Kojelaudan etummaisen osan sain helposti irti, mutta se pehmustettu osa mittaristoineen ja lämppärin kotelo estää pääsyn pyyhkijän vivustoon, että moottorin saisi irti. Onko tämä nyt sitä ns. insinöörihuumoria?

Moottori itsessään on vanhaa kunnon saksalaista laatua ennen globalisaatiota eli halpamaissa kasattuja kertakäyttökomponentteja. Moottorin ruuvissa on säätö ja myös kannessa on ruuvi, jolla hienosäädetään jotakin, liittyykö nopeuksiin? Moottorin kuumeneminen on kuitenkin epänormaalia.
Onko laakerit loppu ja käämi ottaa kuoreen kiinni? Viiksikytkin saattaa myös olla viallinen?
Homma seisoo kunnes moottorin saa irti. Viiksikytkintä ei kai ole tarkoitettu purettavaksi?
Niitä harvemmin löytää käytettynä hyväkuntoisena. Uutta en viitsisi ostaa enne kuin vikakohde varmistuu.

Olishan se kiva päästä tänä kesänä vaikka yksi reissu tekemään. Jos ei muuta niin kauden päättäjäisiin :roll:
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.

Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 687
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: MB Sprinter 2.9D -00
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: MB 410D Janser 1995

Viesti Kirjoittaja Matkamese » 01 Heinä 2017 15:13

Tuli ostettua uusi orkkis Bosch moottori turhaan, sillä vanhassa moottorissa ei ollut mitään vikaa. Vivusto jumissa kuitenkin, tarkemmin kuskin puolen pyyhkijän akseli leiponut kiinni läpivientiholkkiin.
Vivustoa ei saa pois ilman lämppärin kanavien ja kojelaudan irroitusta. Naurettavan pieni vika, mutta ei auta. Pakko se vivusto on kaivaa pois akselin operoimiseksi. Irrotusöljy ja kaasupoltin eivät purreet, ei viitsisi käristää maaleja ja tuulilasin tiivistettä polttimella. Kaikkea sitä sattuukin. Mitä tästä opimme? Käytä pyyhkijöitä seisonnan aikanakin!

Hitsaushommiakin tiedossa. Alustan takaosassa jousien korvakkeet melkoisen rapeita. Puikkokoneelle on nyt käyttöä.

Jos jotain positiivista hakee niin auto lähtee käyntiin nöyrästi ja Eeberi toimii.

Projekti jatkuu aina kun on sopivasti aikaa ja kelit sallii.
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.

Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 687
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: MB Sprinter 2.9D -00
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: MB 410D Janser 1995

Viesti Kirjoittaja Matkamese » 17 Heinä 2017 10:58

Taidan jättää tuulilasin pyyhkijän vivuston irroittamatta, kun pyyhkijät kuitenkin toimii. Läpivientiin pitää vain laittaa kulutusta kestävä holkki jollakin konstilla. Sitten ei muuta kuin katsastukseen tuomiolle :shock:

Harvat vapaapäivät pitää hyödyntää, että saa Janserin liikenteeseen tänä kesänä. Toinen harrasteprojekti odottaa varaosia Euroopasta. Kesälomakin alkaa vasta Elokuun lopulla. Olishan se kiva jos säät suosii harrastetta, kun rakentelutallissa on taivas kattona :lol:
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.

Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 687
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: MB Sprinter 2.9D -00
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: MB 410D Janser 1995

Viesti Kirjoittaja Matkamese » 17 Heinä 2017 23:06

Kummallista, miten asiat joskus nytkähtävät eteenpäin kuin itsestään. Ihan itsestään ei tuulilasin pyyhkijöiden vivusto kuntoon tullut, kyllä sinä vaadittiin pientä kekseliäisyyttä ja tuuriakin.
Sain kuitenkin irti jumittuneen akselin/holkin kaasupolttimella aikani sitä korvennettuni ja jäähdytin akselin pään vesisaavissa ja sitten vaan lukkopihdit holkkiin kiinni ja ruuvipenkin avulla vääntelin akselin liikkeelle, lopulta sen sai naputeltua kokonaan ulos holkista ja kevyttä hiontaa akseliin sekä kuparirasvaa ja osat nippuun ja paikoilleen. Hyvä!
Sitten piti vielä asentaa moottori paikoilleen, päätin kuitenkin käyttää uutta moottoria, koska vanhan rikkoutuessa esim katsastuksessa olisi taas takaisku projektissa. Uusi moottori on lähes äänetön kun vanha pitää enemmän ääntä. Olisiko ollut alkuperäinen osa?
Moottorin kiinnitys vivustoon onkin mielenkiintoinen homma, koska pallonivelen saaminen vivuston muovisilmän läpi on suht hankalaa. Työasentona kyljellään jalkatilassa, melkoista fakiiritouhua.
Lopulta keksin tavan tukea vivuston pää siten, että pääsin lyömään moottorin pallonivelen vivuston silmään. Oli melko voittajan olo, aamulla kun en ollut ollenkaan yhtä optimistinen.

Nyt sitten katsastukseen, mutta ensin pitäisi ostaa Janserille liikennevakuutus. Siis IFin nettiin. Eipä onnistukaan. Kaikille muille härpättimille pystyy ostamaan vakuutuksen, mutta ei linja-autolle :shock:

Kuorma-autollekin, mutta ei linja-autolle, siis huomenna puhelin käteen ja soittoa IFiin.
Katsastustakin yritin varata netissä, mutta A-katsastus/K1-katsastus ei sitä netissä anna tehdä.
Yksityinen katsastusasema Kouvolan Keltakankaalla olisi sallinut varata katsastuksen kaikille ajoneuvoille, mutta 40€ hinta pisti epäilemään, olisiko kuitenkaan mahdollista. Samalla kun haluan tehdä muutoskatsastuksen ja päivittää paikkaluvun nykyisen istuinmäärän mukaiseksi 1+15 paikkaiseksi. Enemmänkin paikkoja tulee jossain vaiheessa vähennettäväksi, mutta nyt siis vain puuttuvan oppaanistuimen ja yhden yksittäispenkin poiston jälkeen paikkaluku on tuo 1+15.
Poistetun penkin paikalle tulee tila jääkaapille ja pöytätasolle. Takaosassahan on jo "ruokailuryhmä" 7 henkilölle, käytännössä pöydät kuitenkin sopivat lähinnä pienempien eväiden nauttimiseen. Päätarkoitus Janserilla on olla lähinnä päivämatkoilla retkeilyautona tai sitten kuljetusvälineenä mökkimajoitukseen, kun koko perhe on mukana. Itse nukun vaikka takapenkillä tarvittaessa :)
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.

Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 687
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: MB Sprinter 2.9D -00
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: MB 410D Janser 1995

Viesti Kirjoittaja Matkamese » 19 Heinä 2017 10:55

Katsastuksessa käyty. Tuomio: takajarruissa jarruvoimien ero 33%, eli 3% liikaa. Kässärissä sentään reilusti eroa liikaa eli 21%. Alustassa sitten riittää hitsaamista koko kesäksi. Nivelet ja puslat, ohjaus yms. muu taas ei saanut mitään huomautusta. Että ei kovin paha :)
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.

Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 687
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: MB Sprinter 2.9D -00
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: MB 410D Janser 1995

Viesti Kirjoittaja Matkamese » 13 Elo 2019 10:56

Tämän projektin kohtalo oli maastamuutto. Bussi lienee edelleen Karjalan Aunuksessa, mihin sen vei paikallinen bussialan pienyrittäjä. Kaupantekijäisiksi sain pullon vodkaa :D

Hitsaushommia varten yritin saada paikkaa, mutta lähitienoosta sellaista ei löytynyt tsi-menetelmälle.
Teetettynä bussista olisi tullut liian kallis. Venäjän Karjalassa hitsareitakin löytyy huokeammalla.

Janserilla on Aunuksessa vielä kilsoja edessä, Suomessa kohtalona olisi ollut matkan pää paalaamolla.
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.

Vastaa Viestiin