Sivu 3/4

Re: B10M Carrus 501 - EINO

Lähetetty: 30 Touko 2017 09:56
Kirjoittaja Reddewil
Joo eiku sillä kyselin tuosta vinyylistä kun laatuja on niin monia. Olin löytäny kivan tuntusta pu-pohjasta niin myyjä kyseli että mihin tulee, ja totesi heti että max. 2v ja hapristuu. Sillä verhoillaan mm.eräidän kotimaisten huonekaluliikkeiden sohvia... Mutta uv-kestoa ei kuulema ole. Sitten ostin kalliimpaa venekäyttöön tehtyä (pvc-pinta), hankalampi työstää, mutta kestää kengillä potkimista ja on uv, palo, ja home suojattua. En tiedä miten käy, mutta ois aika savotta alkaa vaihtamaan vaikka katosta nuita rättejä jos purkautuisi kuten "maskun" sohva... Se homehtuminen tuskin on ongelma, eikä palon kestävyys.
Busissa tosiaan painolla ei niin väliä. Mulla tossa pakussa on reilu 1500kg kantavuutta, mutta silti pyrin keveyteen, pihi mies kun olen =) Mutta pitäs keksiä kevyt ja jäykkä ovirakenne, vanerit tahtoo nuissa olosuhteissa muuttaa muotoaan, jos yksistään laittaa.

Re: B10M Carrus 501 - EINO

Lähetetty: 30 Touko 2017 19:43
Kirjoittaja Rosvolinna
Reddewil kirjoitti:...Mutta pitäs keksiä kevyt ja jäykkä ovirakenne, vanerit tahtoo nuissa olosuhteissa muuttaa muotoaan, jos yksistään laittaa.
30mm foam-levy epoksilla tai urtsiliimalla 4mm okume-vaneri molemmin puolin. Reunat kiertää vaikka alumiini- tai tiikkilistalla.

Re: B10M Carrus 501 - EINO

Lähetetty: 30 Touko 2017 21:28
Kirjoittaja Jule
Myyjä sanoi että tuota samaa vinyyliä on käytetty myös esim moottoripyörien satuloiden tekemiseen, eli ei sen nyt ilmeisesti ihan ekan aurinkoisen päivän jälkeen pitäisi lattialle murentua.

Re: B10M Carrus 501 - EINO

Lähetetty: 31 Touko 2017 10:31
Kirjoittaja Reddewil
Rosvolinna kirjoitti:
Reddewil kirjoitti:...Mutta pitäs keksiä kevyt ja jäykkä ovirakenne, vanerit tahtoo nuissa olosuhteissa muuttaa muotoaan, jos yksistään laittaa.
30mm foam-levy epoksilla tai urtsiliimalla 4mm okume-vaneri molemmin puolin. Reunat kiertää vaikka alumiini- tai tiikkilistalla.
Tuo vois toimia, urtsilevyllä varsinkin. Finnfoam elää pirusti lämmön ja kosteudenkin vaikutuksesta. Huomaa jos vaikka maalaa levyn lattialla niin taipuu kaarelle.. Toki nuo faneerit jäykistäs kovasti. Ulko-ovihan näyttäs olevan "vaahtoa" ja alumiinipelli+faneri molemmin puolin...

Re: B10M Carrus 501 - EINO

Lähetetty: 01 Kesä 2017 11:53
Kirjoittaja Jule
Juuri pari päivää sitten yksi tuttava kertoi ettei finnfoamin eristyskykyään ole sen kummempi kuin styroxillakaan. Tuo mahtava materiaalihan latistuu vähitellen ihan surkeaksi. :(
Ajattelin kuitenkin käyttää jäljellä olevat finnfoamit vesisäiliön tilan vuoraamiseen. Ajattelin että vesi voisi pysyä vähän viileämpänä, ja ehkä se myös estää sen ettei koko loota tule täyteen kondenssivettä.

Re: B10M Carrus 501 - EINO

Lähetetty: 01 Kesä 2017 12:40
Kirjoittaja Rosvolinna
Automme ehtii latistua monta kertaa ennen kuin foami latistuu....

Re: B10M Carrus 501 - EINO

Lähetetty: 30 Maalis 2018 16:11
Kirjoittaja Jule
Iski inspiraatio.

Siis päivittää projektitopikkia.

Viime kesänä, valokuvien päivämäärän perusteella kesäkuussa, olen asentanut raikasvesisäiliön.

Kuva
Kuva

Taka-akselin päällä on tuollainen potero johon pääsee takatallista, paikkahan on tehty vesisäiliölle.
Hommasin 2kpl cipaxin 200l vesisäiliötä, joista en näköjään ole ottanut kuvaa. Kyseessä on siis TÄMÄ säiliö. johon tehtiin muistaakseni 3/4"kierteet alareunaan ja päälle putkilähdölle.

Kuva
Kuva

Ensin tuonne koloon asensin kuitenkin pari 100mm valmiiksi eristettyä IV putkea ilmanvahdolle. Oli mukavan lämmintä asentaa.

Kuva

Säiliöiden ympärille uretaanilevyistä eristeet, idea olisi että kun säiliöön lasketaan 400l kylmää vettä, ne ei hikoilisi ihan älyttömästi. Mahdollisesti tuo eriste auttaa pitämään säiliön veden myös viileämpänä, ja toisinpäin estää sen jäätymisen heti ekana pakkasyönä, vaikka mitään talvikäyttöpeliä en olekaan rakentamassa.

Takaseinässä nkyy putket joiden sisälle ujutan varsinaisen vesilekut. Putki menee keskiruumaan.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Ylempi kirkas putki on vain hengitystä varten, mutta samalla idea on että se ruikkaa sieltä veden ulos kun säiliö on täynnä.
Kuvaan ei päätynyt, mutta laitoin säiliön vasemmalle puolelle U-raudan jonka alla nuo vesitputket menee, ja samalla se tukee säiliötä, niin ettei karkaa kaarteessa oikealle. Tuon urtsun vasemmalla puolella on myös tuki.. Täytyy käydä nappaamassa kellarista vielä pari kuvaa. Toinen IV putkikin jatkuu jo sisälle. Säiliön etureunassa ei ole sen kummempia tukia mitä Carrus on tuonne eteen laittanut, mutta mielestäni siellä on siinämäärin tukeva rauta että jos tuo säiliö tulee siitä läpi, niin silloin on muita akuuttejampiakin ongelmia.

Kuvassa oleva vaneri on vaan röhnötystukena etten luttaa uretaania.
Naftasäiöiön huoltoluukulle pääsee, kun tyhjää taaemman säiliön ja irroittaa letkulähdöt. Tietysti lisäilemällä sulkuja tuon voisi muuttaa sellaiseksi että taaemman säiliön voisi ottaa pois ja jättää etummaiseen vedet.

Re: B10M Carrus 501 - EINO

Lähetetty: 31 Maalis 2018 23:49
Kirjoittaja BussMAN
Onko nuo säiliöt vakio caravan tuotteita ? Olihan tuossa suora linki!! Kysyin yhdestä liikkestä tarjosivat 100-150 litraisia, vajaana ajossa nuo säiliöt yrittää liikkua, ellei loiskeseiniä sisällä.
Yhdessä asuntoautossa oli vesi säkki se olinhyvä esim kun ei ilmatilaa veden pilaantumin vähäisempää mutta se tarvii oman laatikon


Vastaavaa miettinyt ja jos talvikäyttöä vois säiliöiden erotus olla hyvä, vois täyttää vain toisen, jäätymis ongelmat joita on tehdasautoissakin , mietin että säiliön alle eritelevyt kuten kuvassa ehkä lämmitys, nestekierto tai sähkö matto tai kaapeli, vois toimia pelkällä ilmaraolla jos tavatilassa lämmitys.
Carruksen totetus vesilaitteissa lähinnä tehty kesäkäyttöön esim pumpujen alla vain pelti ( jotka jääty ensimmäisenä), ei lämmitystä wc säiliössä, ts laitteita ei käytetä kuin kesällä tai valm talvi huomioimatta.

Harmaavesisäiliö jos varapyörän jättää kotiin sen tilalle sopis melko iso omatekopönttö, putkitus
pitkä mutta onnistuu.

Re: B10M Carrus 501 - EINO

Lähetetty: 01 Huhti 2018 13:17
Kirjoittaja Jule
Tuota loisketta mäkin vähän murehdin, pahimmillaanhan nuo lienevät puolillaan kun siellä on 100kg vettä loiskimassa edestakaisin. Jos tuosta tulee ongelma, niin sitten täytyy astiat vaihtaa, tuo oli vaan muotonsa puolesta niin hyvä tuonne alustaan. Jätesäiliöksi olen hommannut 190kg laituriponttoonin, ja ihan sama ongelma se on siinäkin, on hyvin pitkälti samanmuotoinen möhkäle,

Tuon lämmitysmaton lisäksi vettä voisi pitää sulana myös kierrättämällä sitä, mutta se on sitten sen ajan ongelma jos pakkasilla tulee hinku lähteä reisuuun. Tietysti ihan testimielessä voisi olla hyvä joskus kokeilla miten tuo pitää pintansa jäätymistä vastaan. 400l vettä varastoi itseensä kyllä aika paljon lämpöenergiaakin vaikka olisi vain juuri nollan yläpuolella, saatikka jos täyttää säiliöt jollain hieman kylmää vesijohtovettä lämpimämmällä vedellä.

Yleensä kai tuo jäätyminen on ratkaisut laittamalla tuulilasinpesunestettä vesisäiliöön, se pitää sitten huuhteluveden ja köntsäsäiliön notkeena, mutta ei sillä tietysti kiva ole käsiä pestä.

Mä en tiedä miten noita varapyöriä on yleensä sijoiteltu noihin, mutta mulla se oli ainakin ihan perällä pystyssä, eikä sinne oikein sitä harmaasäiliötä viitsi tai voi laittaa. Lopullinen sijoituspaikka on tarkoitus olla nykyisen WC:n paikalla, kun tarkoitus on joskus nostaa vessa ylemmäs. Tässä stage 1 vaiheessa ajattelin jättää sen yhden 190kg ponttoonin vaan keskiruuman lattialle, eli siihen portaiden kohdalle keskelle autoa.

Re: B10M Carrus 501 - EINO

Lähetetty: 01 Huhti 2018 15:07
Kirjoittaja Rosvolinna
Asuntovaunun kemssan jätesäiliössä käytin kalsiumkloridia, se pitää jätteet notkeina vielä -10C tienoilla. Hieman edullisempi kilohinta kuin lasinpesunesteellä.

Re: B10M Carrus 501 - EINO

Lähetetty: 01 Huhti 2018 20:22
Kirjoittaja Jule
Ei kai tuota kalsiumkloridia kuitenkaan sinne vesisäiliöön voi laittaa? Tarkoitin siis että se huuhteluvesisäiliö on lasinpesunesteellä täytetty, jolloin se päätyy sinne paskojenkin sekaan.

Re: B10M Carrus 501 - EINO

Lähetetty: 02 Huhti 2018 09:28
Kirjoittaja Rosvolinna
Ei huutelusäiliöön. Irtokannusta tuon huuhtelun hoidin kylmässä vaunussa ja sitten kun lämmöt on tuvassa niin säiliöön vettä. Suolaa ainoastaan tuohon jätepuoleen,

Re: B10M Carrus 501 - EINO

Lähetetty: 04 Kesä 2019 20:55
Kirjoittaja Jule
Luulitte kuitenkin että olen heittänyt jakarin nurkkaan, mutta enpähän olekaan. Eino on edennyt. Hitaasti, mutta toisaalta epävarmasti.

Tuli mieleen tässä jakaa eräs osaprojekti, josta voi jollekulle olle jotain iloa. Eli nuo laatikostot ei tuollaisenaan pysy reissatessa kiinni, joten sinne pitää lukkokehitelmä laittaa. Uunin vieressä olevan korkean/kapean maustelaatikon, vai mikä nyt onkaan nimeltään, lukitsen yksinkertaisella sähkömagneetilla, josta en ilmeisesti ole tullut ottaneeksi kuvaa, mutta eipä tuon kuvitteleminen luulisi suurta mielikuvitusta vaativan.

Kuva

En halunnut noita laatikoita lukita millään etureunaan tulevalla salvalla, koska ne nyt kuitenkin on yksinkertaisuudessaan aika kivan näköiset, joten lukkomekanismi piti saada mahtumaan taakse:

Kuva

Aivoittelin että m6 kierretangosta, muutamasta järeästä kulmaraudasta saa tehtyä lukituksen.. Kulmaraudassa oli keskellä luokkaa 10mm reikä, kierretanko sellaisenaan ei kovin hereästi pääse luistamaan sen rijän läpi joten laitoin siihen sopivan kokoisen putkisokan päälle, jonka lukitsin muttereilla paikalleen. Kierretankoon aina laatikon kohdalle kulmarauta, joka haukkaa laatikon takaureunasta kiinni.. Nurkissa pyöri sellaisia Z rautoja, jotka puolestavälistä katkaisemalla sai kivan kulman, mutta tuli pieni ongelma..

Kuva
Kuva
Kuva

Lukituksen pystyi tekemään, mutta systeemi ei toimi, kun kierretanko nappaa niin tiukasti laatikon takareunasta kiinni, eli jonkinlainen vastinpinta piti rakentaa laatikkoon. Pelkkä kulmarauta ei toimi, laatikon takaseinän yläreuna on liian löysä:

Kuva

U-muotoinen takaseinään pultattu rauta toimii paremmin, joten pikaisesti teurastin pätkän hyllykiskoa:

Kuva

Mutta tuollainen U muotoinen reikäkisko on paljon kätevämpi kun siinä on reijät valmiina, riittää että poraa pelkän kaapin takaseinän reijät:

Kuva
Kuva

Koko komeitta liikuttelemaan tilasin Aliexpressistä yleismallisia auton keskuslukon moottoreita. Ovat 12Volttisia, mutta kun moottoreita tulee kaksi, niin ne voi laittaa sarjaan, jolloin toimivat kätevästi 24V systeemissä. Nuo maksoivat muistaakseni jotain luokkaa 4/kpl. Ei tullut köyhäksi. Laatu on varmasti huippua. Moottorit kiinnitin kierretankoon bilteman kulmanivelellä. Kaksi suunnillen tämän näköistä pakettia niistä askartelin:

Kuva

Toisessa kaapissa keskuslukkomoottorin on yläreunassa, lavuaarin kohdalla ei ole ylälaatikkoa joten se mahtui ylös, ja asentaessa ei tarvinnut kurotella. Yläreunassa on myös tuo kaapin taustatuki johon kiinnitys oli helppo.

Kuva

Alareunassa kaapin takana ei ole naista, eikä oikein mitään kiinnityspistettä, mutta mellulevystä tuki johon moottori kiinni. Bonuksena tuo mutkantekevä tanko antaa vähän enemmän pelivaraa tuon moottorin kiinnitykselle, suorassa tangossa kiinnityspaikka oli tarkka.

Kuva

Seuraava ongelma on se että tuo kierretankokulmarautapatentti on siinämäärin raskas että pelkkä moottorin vastus ei riitä pitämään sitä ylhänä - ja tuon painon takia muutenkin toteutin koko patentin niinpäin että nimenomaan ala-asennossa laatikot ovat lukittuna. Asennon lukitukseen kehittelin kaksikin erilaista ratkaisua.

Malli A, jossa pyöreäpäinen ruuvarilla kierrettävä pultti on kiinnitetty metallilirpakkeeseen. Yksi kiinnityskoukuista jää pultinpään varaan yläasennossa. Metallilirpake tuli keskuslukkomoottorin mukana, tuolla se lienee tarkoitus patentoida auton oven sisään kiinni. Ko. metallilirpakkeen jousiominaisuuksista ei mitään käryä, epäilemättä se selviää kun lirpake katkeaa.

Kuva
Kuva
Kuva

Malli B, kertaluokkaa yksinkertaisempi. Samaa metallilirpaketta taivuttelemalla tehty "hidaste". Vaikuttaa ainakin tässäkohtaa toimivan ihan yhtä hyvin. Hemmetin paljon helpompi tehdä.

Kuva
Kuva

Sitten iski huoli.
Entäs sitten kun tuo huippulaadukas kiinalainen keskuslukkomoottori päästää käyttösavun ulos? Tuohon ratkaisuksi naru, jolla lukon saa revittya auki ottamalla ensin uunin pois paikaltaan. Tuota narua ei toivottavasti ikinä tarvitse käyttää, joten voi olla vähän hankalassa paikassakin.

Kuva
Kuva
Kuva

Tuo lukkomoottori toimii siinämäärin sähäkästi että todennäköisesti jonkinlaisen systeemin rakennan niille johdettavaa virtaa rajoittamaan.. Mahdollisesti vaan ohut sähköjohto syöttöön. Itse keskulukkomoottorin toiminta on sähköisesti hyvin yksinkertainen. napaisuus kääntämällä päinvastaiseksi suunta muuttuu. Nuo mun tilaamat moottorit sisältävät lisäksi 3 ylimääräistä johtoa joista asennon saa luettua, tarkoitettu siis keskuslukossa kuskin oveen, mutta toimivat yhtälailla.

Idean saa vapaasti varastaa. Olen vähän omahyväinen. 8)

Re: B10M Carrus 501 - EINO

Lähetetty: 04 Kesä 2019 22:34
Kirjoittaja Rosvolinna
:) en usko, että tuota kukaan kovin helposti 1:1 kopioi vaikka on kuvalliset ohjeet- Täytyy sanoa; Tuo on kylähulluutta parhaasta päästä....Vain uuni pois ja nykäisy narusta.

Re: B10M Carrus 501 - EINO

Lähetetty: 04 Kesä 2019 22:37
Kirjoittaja mikko
Senkin hullu.

Edit: jahas oli tullu väliin yks viesti mut pysyn lausunnossani

Re: B10M Carrus 501 - EINO

Lähetetty: 05 Kesä 2019 16:45
Kirjoittaja Jule
Rosvolinna kirjoitti: 04 Kesä 2019 22:34 :) en usko, että tuota kukaan kovin helposti 1:1 kopioi vaikka on kuvalliset ohjeet- Täytyy sanoa; Tuo on kylähulluutta parhaasta päästä....Vain uuni pois ja nykäisy narusta.
Ajattelin että tuo olisi vähemmän hullua kuin uunipois ja puukkosahalla reikä kaappiin :wink:

Itseasiassa tuo on loppupeleissä aika simppeli toteuttaa, tuon B lukon tekemiseen meni ehkä pari tuntia kun se oli jo valmiiksi ajateltu.

Re: B10M Carrus 501 - EINO

Lähetetty: 06 Kesä 2019 10:10
Kirjoittaja Zuikkis
Onpa hieno systeemi! :) Kelpaa kurvailla kun kaapit kestää kiinni.

Mä aikanaan tein "pikaratkaisun" reissun päällä, kun ei tietenkään kotipihassa ongelmaa huomattu.. Laatikostojen kiskoja pihdeillä taivuttaen niin että kiinni-asennossa ne hirttää jumiin. :D Sitten kun rivakasti tempaisee jumikohdasta yli niin loppumatkan rullaa pehmeästi. :)

Re: B10M Carrus 501 - EINO

Lähetetty: 06 Kesä 2019 14:52
Kirjoittaja Reddewil
Mulla vastaava keskuslukolla toimiva systeemi. Tein 6mm tangosta ja hitsasin koukut jotka ottaa laatikoiden takareunasta kiinni. Auki pysymisen ratkasin magneetilla, se pitää tankoa kiinni, mutta vain sen verran että keskuslukkomoottori jaksaa riipasta siitä irti. Ja naru on kans viereisessä kaapissa =D Tarttis melkeen väköstää vielä kaappien oviin vastaava systeemi.

Re: B10M Carrus 501 - EINO

Lähetetty: 25 Elo 2019 20:16
Kirjoittaja Jule
Tästä se kaikki lähti:

Kuva

Eli joskus talvella huomasin että jäähdytinneste oli vähissä ja kippasin sinne muutaman litran lisää, sillä seurauksella että muutama litra jäähdytinnestettä valui maahan.

Kuva

Ongelma oli paisuntasäiliön pohjasta johonkin lähtevän ilmanpoistoletkun klemmarin kohtaaminen hapen kanssa, eli se oli ruostunut lähes olemattomiin. Talvella nykertelin sinne uuden klemmarin, mutta kaikki muutkin klemmarit oli ihan samanlaisessa kunnossa..

Lisäksi välijäähdyttimen kenno oli hieman huonossa kunnossa... Kun tarkoitain hieman, niin kennon kehys oli ruostunut alareunasta olemattomiin ja kenno oli kiinni enää päätypaloistaan niin että varsinainen kenno roikkui useamman sentin keskeltä. Lisäksi kenno oli alareunastaan jo vihreä vuotaneesta jäähdytinnesteestä.

Innokkaimmat siellä jo hyppii seinille, kuinka välijäähdyttimestä nestettä vuotaa. No tässä mahurikympissä on kuitenkin vesikiertoinen välijäähdytin. Imusarjassa on kenno ja kyljellä ulompi syyläri on pyhitetty ahtoilman välijäähdytystä varten ja sisempi on perinteinen moottorin lämpöjen kurissa pitämiseen tarkoitettu kenno.

Lumisuli-kesätuli ja Eino pukeille:

Kuva
Kuva

Oli tuo pukeille ajaminenkin oma projektinsa.. Tai ensin piti tehdä nuo pukit, mutta niiden rakentamisessa nyt ei kovin ihmeitä ollut. Sellainen vinkki jos joku lähtee samaan projektiin: Tee pari perhanan pitkiä pukkeja ja aseta ne etupyörien eteen, niin että auton saa ajettua ylös akseli kerrallaan. Tuolla mun metodilla pitää ottaa vauhtia ettei se jää sutimaan rampille, ja samalla saada se pysähtymään 25cm tarkkuudella tuohon tasaiselle osalle. Oli melko jännittävä kokemus.

Syylärirempan olisi ehkä voinut tehdä ilmankin noita pukkeja, jos olisi pitänyt korinnoston kokoajan päällä, mutta jostainsyystä hieman ahistaa ryömiä tuonne auton alle, kun tietää että jos se pihisevä ilmasäkki lojahtaa siellä ei ole miehenmentävää tilaa. Lisäksi samalla oli tarkoitus ilmankuivaimen takaiskuventtiili fiksata.

Kuva

Jokatapauksessa.. Eino on pukeilla ja nesteet pois, syylreissä oli kummassakin vedenpoistoroppu, tosin sisemmässä, jo aiemmin vaihdetussa tarvikemallisessa syylärissä sen verran hyvin jemmattu että sieltä vesi laskettiin perinteisin menetelmin kasvoille ja hihansuusta kainaloon.
Tuo välijäähdyttimen syyläri on vasemmasta reunastaan saranoitu, ilmeisesti ideana että syyläreiden puhdistaminen onnistuisi helposti, mutta saranat olivat suhteellisen tukevasti ruosteessa, ja yhdistetytnä se ei yhtään tukevasti ruostuneeseen kehykseen se lähti vähän niinkuin osissa sieltä pois.

Kuva
Kuva

Sisempi syyläri lähti suosiollisemmin irti, lähinnä tuo 50kg painava tuuletin paketti aiheutti siinä ylimääristä kiroilua.

Kuva
Kuva
Kuva

Syylärin kehys oli jonkinlaisessa kunnossa mutta tuo ilmanohjaintötterön ilmanohjausominaisuudet kärsivät. Lisäksi jonkintasoista huolta aiheutta se että 50% sen 50kg painavan tuulettimen kiinnityspisteistä oli tuossa ruostepitsissä.

Kuva
Kuva

Puuilosta löytyi kätsän kokoisia pellin paloja 1,5mm paksuisena, niitä virittelin muutamaan kriittiseen paikkaan tuonne sähköliimalla kiinni, ja vähemmän kriittisiin paikkoihin jotain 0,4mm peltiä ihan vaan sikaflexillä, tai mitä liimaa nyt olikaan. Lähinnä siis ettei se potkuri putoa tielle piti hitsailla, ilmanohjauslirpakkeet pysyy liimallakin riittävästi.


Koko projektin aloittanut paisari aiheutti sitten vähän ongelmia... Ne umpiruostuneet klemmarit eivät lähtenee auki, mutta vastaavasti ne kumiletkut murenivat kyllä. Aikani uitin klemmareita rost-offilla, ja koitin nitkuttaa niitä auki, mutta kun ensimmäinen letkunippa paisarin pohjasta repesi irti, oli selvää että se on saatava käteen. Paisari siis.

Aikani paisaria pyöriteltyäni tulin siihen tulokseen että Carrus on rakentanut korin paisuntasäiliön ympärille. Siellä oli kyllä huoltoluukku tavaratilassa että matkustamon lattiassa, mutta kummastakaan luukusta säiliö ei mahtunut kulkemaan, mutta puukkosahalla suostuttelemalla lattia antoi periksi.

Kuva
Kuva

Paisarin kun sai irti, siinä oli kuitenkin pieni puute.. Siitä katkennesta nipasta oli suora yhteys ulkomaailmaan, ja pienen googlettelun jälkeen vakuutuin siitä että paisuntasäiliömuovia ei voi liimata. Hitsata voisi mutta ei liimata.

Koska mun puuilosta 120eurolla ostama MIG ei muodosta muovia vasten kipinää keksin pultata reijän umpeen.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Kuva

Pulttipatentti läpäisi painetestin.

Kuva

Nyt kun syylärit oli heivattu mäkeen, niin oli hyvä hetki toteuttaa akkujensiirto. Alkuperäiset akuthan ovat kuskin alla olevassa luukussa, jonka olen aivoitellut olevan erinomainen paikka ilmalämpöpumpun ulkoyksikölle, ja taas toisaalta tuon syylärin päällä olevan matalan tavaratilan olevan erinomainen paikka akuille. Toisaalta jos siihen ponnistaa esim 8kpl 220Ah akkuja, niin se vaneripatentti josta tuo syylärin yllä oleva tavaratilan pohjan on taiteltu, on siellä syylärissä.
Tuossa mun autossa on siis tavaratila jotain 15cm matalampi syylärinkohdalla kuin muualla akseleiden välissä, ja se koroke on toteutettu parilla pöydän reunaa vasten taitetulla pellillä ja vanerilevyllä. Eli Puuilon migillä pari kannakerautaa akuille.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Kilikalipullosta maalia päälle ja sovittelemaan rautoja runkoon jo tehtaalla hitsattuihin kannakkeisiin. Tutkiskelin sen verran auton rakennetta että uskoisin noiden kannakkeiden olevan muutenkin mukana kuin vaan rekvisiittana, niin että niiden pitäisi hanskata akuston paino.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva otettu syylärintäyttöön tarkoitetusta pikkuluukusta :)

Nostin tuota rautaa tunkilla jonkinlaisella voimalla kohti tavaratilan lattiaa ja napsuttelin pariin kriittiseen kohtaan rautakiiloja väliin, jonka jälkeen Puuilon Migistä nupit kaakkoon ja paksua saumaa. Puikkokonekin itseasiassa olisi, mutta siitä hommasta ei tule mitään noin ahtaassa paikassa. Yllättävän hyvin tuo Puuilon laitekin toimi.

Kuva

Tuolla ahtaassa välissä hitsatessa totesin toimivaksi jipoksi ottaa kypärästä lasin irti ja pitää sitä vaan kädessä. Siis suojalasia.

Ne koppuraksi muuttuneet letkut piti uusia, ainakin niin pitkälle kun pystyi.. Moni letkuista oli vain sellainen puolenmetrin pätkä joka yhtyi johonkin kovasti pneumatiikkaputkelta vaikuttavaan semiläpinäkyvään muoviputkeen. OEM ratkaisu näytti olleen ujuttaa pneumatiikkaputken sisään pätkä metalliputkea jota vasten kumiletku klemmarilla oli kiristetty. Muistaakseni 4mm jarruputki istui jämptisiti sinne putken sisään.

Kuva
Kuva
Kuva

Sellaisen huomion tein (liian myöhään) että min-max asteikon putki on lasia - ja lasi ei oikein kestänyt mun käsittelyä. Vastaavaa lasiputkea en lähteny etsimään, vaan puuilosta pätkä kirkasta bensaletkua. (Meidän kylille on tullut Puuilo)

Kuva
Kuva

Sen välijäähdyttimen syylärin olisi saanut syylärihuollossa kennotettua, mutta Paimelassa oli kohtuuhintainen valmiiksi sisäänajettu syyläri, jossa bonuksena uusi kehys. Saranoita piti hieman hitsailla siihenkin, mutta paljon kivuttomampi vaihtoehto kuin alkaa lähes tyhjästä rakentamaan sitä vanhaa.

Niputtaminen tapahtui kuitenkin melko kivuttomasti, mitä nyt joku oli jotain kannakerautoja hitsaillut sinne, jonka takia niitä coolerin saranoita piti hieman rälläköidä että mahtui pudottamaan sen paikalleen. Sen verran olin nuuka että ynnäilin että olen sen verran lisäillyt jäähdytinnestettä laitteeseen ettei se nyt ihan älyttömän huonoa voi olla, joten kaadoin rapiat 20l vanhaa nestettä suodattimen läpi takaisin järjestelmään. Lisäksi n. 10l uutta nestettä.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Samalla kun tuolla syylärikotelossa keikkui, niin ajattelin että (alkuperäisen?) laturin ilmansuodattimen voisi ehkä vaihtaa uuteen. Ihan kovinhirveän ahkerasti en edes etsinyt uutta orkkis suodatinta, vaan hain Biltemasta kartiosuodattimen, valmiiksi öljytty, á12,90€ ja punainen. Ihan heittämällä se ei tosin mennyt, koska kartion runko otti tuohon tukirautaan kiinni, joka oli oikeastaan vaan hyvä asia, koska kun irroitin tuon imuputken, niin löysin sieltä n. 2 litraa jäähdytinnestettä.

Kuva
Kuva

Kuva
Kuva

Uusi välijäähdyttimen syyläri on nyt paikallaan, ja tynnyrin päällä kasa ruosteisia klemmareita ja koppuraisia letkuja. Ja ilmankuivaimen takaiskuventtiili vuotaa. Siinähän se kesä sitten menikin..

Re: B10M Carrus 501 - EINO

Lähetetty: 25 Elo 2019 22:08
Kirjoittaja jama
ite tein keväällä samanlaisen remontin mut vaihdoin molemmat syylärit.
nyt ois ylimääräisenä toisen syylärin kehikko kunnossa oleva.

Re: B10M Carrus 501 - EINO

Lähetetty: 26 Elo 2019 18:59
Kirjoittaja jiipee
Sama projekti olisi edessä. Jäähdytin nestettä häviää ja jäähdyttimen purkautuvat pikkuhiljaa.

Re: B10M Carrus 501 - EINO

Lähetetty: 26 Elo 2019 19:02
Kirjoittaja jiipee
jama kirjoitti: 25 Elo 2019 22:08 ite tein keväällä samanlaisen remontin mut vaihdoin molemmat syylärit.
nyt ois ylimääräisenä toisen syylärin kehikko kunnossa oleva.
Lieneekö näissä syyläreissä ja kehikoissa kovin monen kokoista? Minua voisi kiinnostaa tuo kehikko jos se on kerran ylimääräinen.

Re: B10M Carrus 501 - EINO

Lähetetty: 26 Elo 2019 22:36
Kirjoittaja jama
Kyllä vissiin on yleensä samankokoisia. laita mittoja niin mittailen onko samanlaiset.coolerin kehikosta on alarauta syöpyny mut muuten hyvä ja syylärin kehikko hyvä. jotain euroja pitäs tieten saaha:)

Re: B10M Carrus 501 - EINO

Lähetetty: 29 Elo 2019 10:07
Kirjoittaja Jule
Hain siihen ilmankuivaimeen uuden takaiskuventtiilin... Vuotaa aina vaan.. :(

Re: B10M Carrus 501 - EINO

Lähetetty: 24 Syys 2020 20:30
Kirjoittaja Jule
Tuli tuossa taas sitä samaa vanhaa ilmavuotoa ihmeteltyä oikein sekkarin kanssa.

"Normaali" tilanteessa kompura ehtii huilata vain 20 sekuntia, joka ei mitenkään ole normaalia, mutta onhan tuossa vehkeessä vuotoja...
Uusi yritys korinlasku päällä, eli vuotavat etuilmasäkit ei vaikuta, jolloin kompura saa huilata jo 40 sekuntia.
Lisäksi pakokaasujarrun sulake irti, jolloin se pakokaasujarrulämmitin ei ole päällä ja vuoda ilmaa, tulos 1 min 20 sekuntia.

Kun mulla on korinlasku päällä, pakokaasujarrupatentti pois päältä ja sammutan moottorin koneenpäältä sammuttimesta heti kuivaimen tuhahduksen jälkeen ainoa ilmavuodon ääni kuuluu n. 5 sek jostain siitä edestäpäin, todennäköisesti on vaan sen kuivaimen tyhjennyksestä vielä kuuluva, sen jälkeen autoa kiertelemällä ei kuulu mitään ihmeellisiä vuotoja, ainoa pieni pihinä kuuluu jostain taka-akselin tienoilta, joka ei kyllä mun mielestä riitä tuohon 80sekunnissa se n. bar pois järjestelmästä.

Vuodossa on vielä ominaisuus että se on "aktiivinen" vain ihan täysillä paineilla, eli jossain 11bar ja yli. Etusäkit tyhjentää sen viimeisen piirin melko nopeasti, mutta jarrupiirien paine pysyy kuitenkin useamman tunnin "vihreällä".