B10M Carrus 501 - EINO
Lähetetty: 17 Huhti 2016 22:03
Kun muutkin niin mäkin.. Siis teen rojektipäiväkirjan. Tai jonkun semmosen.
Eino tuli taloon jo lokakuussa '15, eli nyt mä olen puolisen vuotta sulatellut asiaa, eikä vieläkään ole iskenyt mitään erityistä ostokrapulaa, joten ihan selvästikin mä olen tyytyväinen.
Hakureissulla käytiin samalla Lahdessa kabussilla katsomassa tätä, mutta kun oikeastaan enemmän tavoittelin mahuria kuin tuupparia, niin nettikoneesta bongattu auto haettin jämsästä. Tuollaiselta se näytti myyjän kuvaamana, ja aika pitkälti samalta itse silmäiltynäkin:
Koppa on siis 501, vaikka takaovi aukeaakin ylös asti. Takaovi on ilmeisesti jonkinlaisen inva- tai tavarahissin takia korkeampi. Hissin olisi saanut mukaan, mutta unohdin sen. Kojelaudassa on trukkipikkinappula ja takaovesta taaksepäin lattia on tasainen ja täynnä sidontalenkkejä. Samoin kaikki takaosan penkit ovat pikakiinnikkeillä kiinni (pl ihan takarivi).
Myyjä kehui että autossa no hyvät renkaat ja -radio, silmä ja korva ei ollut ihan yksiselitteisesti samaa mieltä, mutta renkaat oli mustat ja radiosta kuului ääniä.
Mittarissa 110tkm, enkä mä keksi mitään erityistä syytä uskoa etteikö oltaisi vasta toisella kierroksella. Tai jos ollaan kolmannella, niin jotain remppaa on tehty. Molempi käy. EGS7 vaihteisto toimii kaverin mukaan täysin oikein. Se ajelee niillä ihan vapaa-ajanmenetyksenkorvausta vastaan.
Käsijarru pihisee ilmaa kun kässäri on päällä. Spärrällä hiljenee.
Kotimatkalla näppäsin tuulilasikuvan ja kotona pihassa vielä pari lisää pimeässä. Kaveri ajoi, mulla on vähän noiden aakkosten kanssa ongelmia.
Pari päivää sen jälkeen kun olin bussin saanut kotia, niin faija lupasi sen jo töihin.. eli ei pureta vielä.
Odottelin jotain kuukauden että sain katsastettua auton seuraavalle vuodelle.. tosin siinä kohtaa en tullut ajatelleeksi että linja-auton katsastusaika on 6kk ja matkailuauton 4kk, eli matkailtuautona tuo katsastus vastaisikin edellisen vuoden leimaa. Katsastus oli jokseenkin läpihuutojuttu. Etukallistuksen vakaajassa vähän välystä, ei vaikuta kierrosaikoihin, leima paperiin. Hyvä peli.
Katsastusmies ei huomannut että katolla on sumuvalot.
Ainoa ongelma olikin sitten se että auto keksi sammua matkalla katsastukseen ilman sen suurempia seremonioita yhdessä risteyksessä.
Salapoliisintyöllä löysin että vikakoodi tarkottaisi liian alhaista ahtopainetta. Päättelin että kyseessä voisi olla jokin ongelma joka on yhteydessä kässäri päällä kytkeytyvään pakokaasujarruun, jolla saa melko miehekkäitä sauhuja aikaiseksi kun polkee paikallaan. Katsastusmieskin totesi tämän, melko tuuhean savun sai polkaistua sinne halliin. No koodin nollaus ja kovaa ajoa.
Katsastusreissulla tuli todettua myös että vakionopeudensäädin ei toimi (tästä ei kaverin kanssa ollut mitään puhetta, ajaa aina nilkalla). Myöhemmin olen sitä tutkinut. Viiksen varressa lukee "Idling", ja ainoa toiminto joka sillä toteutuu on tyhjäkäynnin nosto 1000rpm.
+ ja - toiminnolla ei ole vaikutusta, res antaa tuon 1000rpm ja kaikki muut toiminnot palauttaa normaalin tyhjäkäynnin. Eli joko tuo on jotenkin hajonnut, tai sitten siinä on vaan tyhjäkäyntivakkari. Sitä en tajua mihin tuollaista on tarvinnut. Se invahissin koneikkokin on suunnilleen samanlainen kuin telinnostajassa, tai pienemmässä perälaudassa, ei se niin ihmeellisiä virtoja ota, ja mitään varsinaista voimanulosottoa ei edes ole.
Leiman jälkeen käytiin Keravan KTK:lla huollettavana. Muistaakseni 48litraa upposi koneeseen uutta öljyä (sen jälkeen kun vanhat oli otettu pois). Uusi kuivainpatruuna, naftanputsarit ja perän, laatikon ja hidastimen öljyjen tarkastus. Nekin olisi vaihdettu, mutta huoltomies sanoi ettei niillä ole vielä kummoistakaan ajettu. Niin ja alla on siis voithin hidastin. Ratin tykönä ei ole sille käyttökahvaa, joten se ei välttämättä ole enää iskukykyinen. Sille ei kuulemma tarvitse tehdä muuta kuin tarkistaa huollon yhteydessä että siellä on öljyä. Ilmanputsaria ei huollolla ollut, se löytyi Arikakselta, ja sen mahtui vaihtamaan kun painoi korinnostolla auton ylös. Olen huomannut että tonne bussin alle ei ole mitään asiaa tasalattialta.
Kun faija oli luvannut mun auton töihin, niin aikaa jäi sitten käpistellä kylkiluukun saranaa, joka syylärin päällä olevassa luukussa oli totaalijumissa. Väkivallalla luukun sai auki. Saranat ovat kiinni viattoman näköisillä lättäpääruuveilla, jotka kuitenkin ovat kirottu rikkomaan kaikki niitä lähestyvät ruuvimeisselit ja ruuvauskärjet. Ostin paketillisen kopoltti teriä ja manasin saatanan pois ruuveista.
Liottelin saranoita viikon päivät myrkyillä ilman sen kummempaa vaikutusta ja otin taiteellisen valokuvan:
https://www.dropbox.com/s/22jz94q6hfmp3 ... -.jpg?dl=0
Loplta rälläköin keskimmäisen saranan kiinnityslapun pois ja laitimmaisten saranoiden jälkeen reunaan asti olevalla osuudella olikin jo hitsisauma valmiiksi pettänyt, joten jäljellä on kummassakin päässä vain toisen puolen saranatappi, joten luukku on järjellisellä voimalla käytettävissä. Tein koriin kierteet ja kiinnitin luukun takaisin m5 rosteripulteilla. Kestää kunnes hajoaa. Lukko vaatii vielä pientä säätöä, ekalla yrityksellä nappasi niin kovaa kiinni ettei saanut auki, nyt se vähän irvistelee.. Säädetään kun viitsitään.
Kylkiin oli liimailtu kaiken näköisiä tarroja, osa Ruotsissa, osa Jämsässä. Ruotsalaiset tarrat eivät olisi halunneet lähteä pois. Yhden nuolen kanssa tein myönnytyksen ja lupasin sille että se saa jäädä osoittelemaan siksi kunnes maalarimaalaa. Sen sijaan Jämsäläisen liikennöitsijän nimeä irroitellesani huomasin että liikennöitisjä oli ystävällisesti kirjoittanut Einon oman nimen bussin kylkeen valmiiksi.
Myöhemmin tuon tilan suhteen tajusin olevani väärässä, joten turhat liitteet irroitettiin ja Eino kävi ansaitsemassa ihan omalla nimellään.
Ajatuksena mulla oli tehdä auton perään makuuhuone ihan alas. Eli takaruumaa ei jäisi ollenkaan vaan makkarin lattia olisi niin alhana kun sen ruuman lattia suoristamalla saa, ja makkarin päälle jäisi vielä tilaa triokuorsaukselle. Siksi mä mahuribussin halusinkin.
Olin kuitenkin niin tohkeissani bussia hankkiessani etten oikeastaan noteerannut mitenkään sitä että löpötankit on taka-akselin takapuolella. Takaruumassa on heti luukun etureunan jälkeen n.60cm porras ja korkeammalla oleva T kirjaimen muotoinen tila, keskisakara menee takapyörien väliin.
Jos makkarin lattiaa pudottaa vain tankkiamyöten, triokuorsauksesta tulee rähinätrio. POlttoainetankkejahan tuolla on oikeasti 3x150l eikä yhtä isoa pötkylää, eli se periaatteessa mahdollistaisi esim 300l tankin johonkin muuanne alustaan. Siellähän on tilaa vaikka kuinka... paitsi niissä kohdissa joihin tulee jotein muuta. Eli siellä ei ole tankeille tilaa siis yhtään missään, ellei rakentele jotain spesiaalitankkia etuakselin ympärille.
Lisäksi, autossa on puolestavälistä alkaen tasainen lattia!
Koska lattia on tasainen, takana on tankit ja mä olen pohjimmiltani hyvin hyvin laiska mies, suunnitelma muuttui tuon makkarin osalta.
Päivitetyssä suunnitelmassa on makkarissa parivuode, sen jälkeen on keittiö jota vastassa on "sohvaryhmä" josta saa pedattua toisen parivuoteen. Sen jälkeen on Kaapisto ja WC/suihku nykyisellä paikallaan, mutta metrin ylempänä. Vessaan siis n. 2,1m sisäkorkeutta, että siellä sen suihkun voi tarvittaessa ottaa ja nykyisen vessan tilalle alas jätevesisäiliöt (raikasvesisäiliöt saa takapyörien väliin). Saniteettitilojen jälkeen tulee vastakkain taas sohvat jotka saa pedattua yhdeksi koko auton levyiseksi sängyksi, johon neljä hyvssä väleissä olevaa ihmistä mahtuu nukkumaan. Ensimmäinen penkkirivi jää öpaut paikalleen, mitä nyt sen 15cm "pöydän" tilalle teen vain vähän kallistetun 50cm pöydän.
Nukkumapaikkoja tulee siis 8, joka on vain yksi vähemmän kuin mitä matkailuautolla saa kulkea, jos johonkin mennään ihan täydellä kuormalla, niin joku laitetaan sitten ruumaan nukkumaan (tai etulattialle, riippuu persoonasta).
Bonuksena tällä järjestelyllä mulle jää jokseenkin koskemattoman kokoinen takatalli, johon mä voin ostaa pappatunturin tai skootterin siltävaralta että tarvitsee lisää maitoa tai makkaraa.
Suunnitelmassa on keksitty myös etupään tiloille keksitty jotain käyttöä. Moottorin ja vaihdelaatikon päälle ei voi mitään kovin kiinteää asennella, paitsi jos niitä ei tarvitse ikinä huoltaa. Päätin olla uhmaamatta kohtaloa.
Sivusyylärin päällä ruuma on tavallistakin matalampi. Siinä on hyvä paikka akkujen olla.Täytynee kuitenkin rakentaa jotain vähän jöötimpää siihen alustaksi, ilmeisesti siinä ei ole vanerin lisäksi kovinkaan kummoista alustaa.
Eturuumassa on vain yhden luukun takana korkea tila. Siihen tulee IV kone, Vallox 90SE. Löytyi torista. On digitaalikone, jossa on ohjauspaneelissa nappi josta saa jälkilämmityksen käsin päälle ja pois. Tai lähinnä pois, päälle se menee kai termarilla. Lisäksi laitteeseen saa lisävarusteena kosteus ja CO2 anturit. Tuon pakokaasupäästöanturin voisi hankkia, jolloin kone osaisi automaattisesti lisätä puhtia jos alkaa yöllä ilma liikaa sakeentua. Serkulla on vastaavalla ohjauksella oleva IV kone kotonaan, ja laiteen todettiin lisäävän ilmanvaihtoa hienosti lasten ja kissan ristiäisissä.
LTO koneen taakse jäävään tilaan saa laitettua pienen lämminverivarsan, vesipumpun, ilmavepaston yms tekniikkaa.
Ilmalämpöpumpun sisäyksikön laitan keskelle autoa, siihen öpaut vessan paikkeille, ja toivon että se pitää kuskin riittävän viileenä. Jos ei pidä, niin kuskille aurinkolasit ja zz-top soittimeen. Ulkoyksikölle keksin lopulta paikan alkuperäisestä akkukotelosta, joka on siinä kuskin penkin alla. Siirrän ajoakut siihen syylärinpäälle samaan ryppääseen hupiakkujen kanssa.
Eli kuten kuvasta näkyy suunnitelmat ovat suuria ja puheet koreita, eikä kotona tietokoneen ääressä kalsareissa tunnu mitenkään työläältä.
Eino tuli taloon jo lokakuussa '15, eli nyt mä olen puolisen vuotta sulatellut asiaa, eikä vieläkään ole iskenyt mitään erityistä ostokrapulaa, joten ihan selvästikin mä olen tyytyväinen.
Hakureissulla käytiin samalla Lahdessa kabussilla katsomassa tätä, mutta kun oikeastaan enemmän tavoittelin mahuria kuin tuupparia, niin nettikoneesta bongattu auto haettin jämsästä. Tuollaiselta se näytti myyjän kuvaamana, ja aika pitkälti samalta itse silmäiltynäkin:
Koppa on siis 501, vaikka takaovi aukeaakin ylös asti. Takaovi on ilmeisesti jonkinlaisen inva- tai tavarahissin takia korkeampi. Hissin olisi saanut mukaan, mutta unohdin sen. Kojelaudassa on trukkipikkinappula ja takaovesta taaksepäin lattia on tasainen ja täynnä sidontalenkkejä. Samoin kaikki takaosan penkit ovat pikakiinnikkeillä kiinni (pl ihan takarivi).
Myyjä kehui että autossa no hyvät renkaat ja -radio, silmä ja korva ei ollut ihan yksiselitteisesti samaa mieltä, mutta renkaat oli mustat ja radiosta kuului ääniä.
Mittarissa 110tkm, enkä mä keksi mitään erityistä syytä uskoa etteikö oltaisi vasta toisella kierroksella. Tai jos ollaan kolmannella, niin jotain remppaa on tehty. Molempi käy. EGS7 vaihteisto toimii kaverin mukaan täysin oikein. Se ajelee niillä ihan vapaa-ajanmenetyksenkorvausta vastaan.
Käsijarru pihisee ilmaa kun kässäri on päällä. Spärrällä hiljenee.
Kotimatkalla näppäsin tuulilasikuvan ja kotona pihassa vielä pari lisää pimeässä. Kaveri ajoi, mulla on vähän noiden aakkosten kanssa ongelmia.
Pari päivää sen jälkeen kun olin bussin saanut kotia, niin faija lupasi sen jo töihin.. eli ei pureta vielä.
Odottelin jotain kuukauden että sain katsastettua auton seuraavalle vuodelle.. tosin siinä kohtaa en tullut ajatelleeksi että linja-auton katsastusaika on 6kk ja matkailuauton 4kk, eli matkailtuautona tuo katsastus vastaisikin edellisen vuoden leimaa. Katsastus oli jokseenkin läpihuutojuttu. Etukallistuksen vakaajassa vähän välystä, ei vaikuta kierrosaikoihin, leima paperiin. Hyvä peli.
Katsastusmies ei huomannut että katolla on sumuvalot.
Ainoa ongelma olikin sitten se että auto keksi sammua matkalla katsastukseen ilman sen suurempia seremonioita yhdessä risteyksessä.
Salapoliisintyöllä löysin että vikakoodi tarkottaisi liian alhaista ahtopainetta. Päättelin että kyseessä voisi olla jokin ongelma joka on yhteydessä kässäri päällä kytkeytyvään pakokaasujarruun, jolla saa melko miehekkäitä sauhuja aikaiseksi kun polkee paikallaan. Katsastusmieskin totesi tämän, melko tuuhean savun sai polkaistua sinne halliin. No koodin nollaus ja kovaa ajoa.
Katsastusreissulla tuli todettua myös että vakionopeudensäädin ei toimi (tästä ei kaverin kanssa ollut mitään puhetta, ajaa aina nilkalla). Myöhemmin olen sitä tutkinut. Viiksen varressa lukee "Idling", ja ainoa toiminto joka sillä toteutuu on tyhjäkäynnin nosto 1000rpm.
+ ja - toiminnolla ei ole vaikutusta, res antaa tuon 1000rpm ja kaikki muut toiminnot palauttaa normaalin tyhjäkäynnin. Eli joko tuo on jotenkin hajonnut, tai sitten siinä on vaan tyhjäkäyntivakkari. Sitä en tajua mihin tuollaista on tarvinnut. Se invahissin koneikkokin on suunnilleen samanlainen kuin telinnostajassa, tai pienemmässä perälaudassa, ei se niin ihmeellisiä virtoja ota, ja mitään varsinaista voimanulosottoa ei edes ole.
Leiman jälkeen käytiin Keravan KTK:lla huollettavana. Muistaakseni 48litraa upposi koneeseen uutta öljyä (sen jälkeen kun vanhat oli otettu pois). Uusi kuivainpatruuna, naftanputsarit ja perän, laatikon ja hidastimen öljyjen tarkastus. Nekin olisi vaihdettu, mutta huoltomies sanoi ettei niillä ole vielä kummoistakaan ajettu. Niin ja alla on siis voithin hidastin. Ratin tykönä ei ole sille käyttökahvaa, joten se ei välttämättä ole enää iskukykyinen. Sille ei kuulemma tarvitse tehdä muuta kuin tarkistaa huollon yhteydessä että siellä on öljyä. Ilmanputsaria ei huollolla ollut, se löytyi Arikakselta, ja sen mahtui vaihtamaan kun painoi korinnostolla auton ylös. Olen huomannut että tonne bussin alle ei ole mitään asiaa tasalattialta.
Kun faija oli luvannut mun auton töihin, niin aikaa jäi sitten käpistellä kylkiluukun saranaa, joka syylärin päällä olevassa luukussa oli totaalijumissa. Väkivallalla luukun sai auki. Saranat ovat kiinni viattoman näköisillä lättäpääruuveilla, jotka kuitenkin ovat kirottu rikkomaan kaikki niitä lähestyvät ruuvimeisselit ja ruuvauskärjet. Ostin paketillisen kopoltti teriä ja manasin saatanan pois ruuveista.
Liottelin saranoita viikon päivät myrkyillä ilman sen kummempaa vaikutusta ja otin taiteellisen valokuvan:
https://www.dropbox.com/s/22jz94q6hfmp3 ... -.jpg?dl=0
Loplta rälläköin keskimmäisen saranan kiinnityslapun pois ja laitimmaisten saranoiden jälkeen reunaan asti olevalla osuudella olikin jo hitsisauma valmiiksi pettänyt, joten jäljellä on kummassakin päässä vain toisen puolen saranatappi, joten luukku on järjellisellä voimalla käytettävissä. Tein koriin kierteet ja kiinnitin luukun takaisin m5 rosteripulteilla. Kestää kunnes hajoaa. Lukko vaatii vielä pientä säätöä, ekalla yrityksellä nappasi niin kovaa kiinni ettei saanut auki, nyt se vähän irvistelee.. Säädetään kun viitsitään.
Kylkiin oli liimailtu kaiken näköisiä tarroja, osa Ruotsissa, osa Jämsässä. Ruotsalaiset tarrat eivät olisi halunneet lähteä pois. Yhden nuolen kanssa tein myönnytyksen ja lupasin sille että se saa jäädä osoittelemaan siksi kunnes maalarimaalaa. Sen sijaan Jämsäläisen liikennöitsijän nimeä irroitellesani huomasin että liikennöitisjä oli ystävällisesti kirjoittanut Einon oman nimen bussin kylkeen valmiiksi.
Myöhemmin tuon tilan suhteen tajusin olevani väärässä, joten turhat liitteet irroitettiin ja Eino kävi ansaitsemassa ihan omalla nimellään.
Ajatuksena mulla oli tehdä auton perään makuuhuone ihan alas. Eli takaruumaa ei jäisi ollenkaan vaan makkarin lattia olisi niin alhana kun sen ruuman lattia suoristamalla saa, ja makkarin päälle jäisi vielä tilaa triokuorsaukselle. Siksi mä mahuribussin halusinkin.
Olin kuitenkin niin tohkeissani bussia hankkiessani etten oikeastaan noteerannut mitenkään sitä että löpötankit on taka-akselin takapuolella. Takaruumassa on heti luukun etureunan jälkeen n.60cm porras ja korkeammalla oleva T kirjaimen muotoinen tila, keskisakara menee takapyörien väliin.
Jos makkarin lattiaa pudottaa vain tankkiamyöten, triokuorsauksesta tulee rähinätrio. POlttoainetankkejahan tuolla on oikeasti 3x150l eikä yhtä isoa pötkylää, eli se periaatteessa mahdollistaisi esim 300l tankin johonkin muuanne alustaan. Siellähän on tilaa vaikka kuinka... paitsi niissä kohdissa joihin tulee jotein muuta. Eli siellä ei ole tankeille tilaa siis yhtään missään, ellei rakentele jotain spesiaalitankkia etuakselin ympärille.
Lisäksi, autossa on puolestavälistä alkaen tasainen lattia!
Koska lattia on tasainen, takana on tankit ja mä olen pohjimmiltani hyvin hyvin laiska mies, suunnitelma muuttui tuon makkarin osalta.
Päivitetyssä suunnitelmassa on makkarissa parivuode, sen jälkeen on keittiö jota vastassa on "sohvaryhmä" josta saa pedattua toisen parivuoteen. Sen jälkeen on Kaapisto ja WC/suihku nykyisellä paikallaan, mutta metrin ylempänä. Vessaan siis n. 2,1m sisäkorkeutta, että siellä sen suihkun voi tarvittaessa ottaa ja nykyisen vessan tilalle alas jätevesisäiliöt (raikasvesisäiliöt saa takapyörien väliin). Saniteettitilojen jälkeen tulee vastakkain taas sohvat jotka saa pedattua yhdeksi koko auton levyiseksi sängyksi, johon neljä hyvssä väleissä olevaa ihmistä mahtuu nukkumaan. Ensimmäinen penkkirivi jää öpaut paikalleen, mitä nyt sen 15cm "pöydän" tilalle teen vain vähän kallistetun 50cm pöydän.
Nukkumapaikkoja tulee siis 8, joka on vain yksi vähemmän kuin mitä matkailuautolla saa kulkea, jos johonkin mennään ihan täydellä kuormalla, niin joku laitetaan sitten ruumaan nukkumaan (tai etulattialle, riippuu persoonasta).
Bonuksena tällä järjestelyllä mulle jää jokseenkin koskemattoman kokoinen takatalli, johon mä voin ostaa pappatunturin tai skootterin siltävaralta että tarvitsee lisää maitoa tai makkaraa.
Suunnitelmassa on keksitty myös etupään tiloille keksitty jotain käyttöä. Moottorin ja vaihdelaatikon päälle ei voi mitään kovin kiinteää asennella, paitsi jos niitä ei tarvitse ikinä huoltaa. Päätin olla uhmaamatta kohtaloa.
Sivusyylärin päällä ruuma on tavallistakin matalampi. Siinä on hyvä paikka akkujen olla.Täytynee kuitenkin rakentaa jotain vähän jöötimpää siihen alustaksi, ilmeisesti siinä ei ole vanerin lisäksi kovinkaan kummoista alustaa.
Eturuumassa on vain yhden luukun takana korkea tila. Siihen tulee IV kone, Vallox 90SE. Löytyi torista. On digitaalikone, jossa on ohjauspaneelissa nappi josta saa jälkilämmityksen käsin päälle ja pois. Tai lähinnä pois, päälle se menee kai termarilla. Lisäksi laitteeseen saa lisävarusteena kosteus ja CO2 anturit. Tuon pakokaasupäästöanturin voisi hankkia, jolloin kone osaisi automaattisesti lisätä puhtia jos alkaa yöllä ilma liikaa sakeentua. Serkulla on vastaavalla ohjauksella oleva IV kone kotonaan, ja laiteen todettiin lisäävän ilmanvaihtoa hienosti lasten ja kissan ristiäisissä.
LTO koneen taakse jäävään tilaan saa laitettua pienen lämminverivarsan, vesipumpun, ilmavepaston yms tekniikkaa.
Ilmalämpöpumpun sisäyksikön laitan keskelle autoa, siihen öpaut vessan paikkeille, ja toivon että se pitää kuskin riittävän viileenä. Jos ei pidä, niin kuskille aurinkolasit ja zz-top soittimeen. Ulkoyksikölle keksin lopulta paikan alkuperäisestä akkukotelosta, joka on siinä kuskin penkin alla. Siirrän ajoakut siihen syylärinpäälle samaan ryppääseen hupiakkujen kanssa.
Eli kuten kuvasta näkyy suunnitelmat ovat suuria ja puheet koreita, eikä kotona tietokoneen ääressä kalsareissa tunnu mitenkään työläältä.