Sivu 4/5

Re: Volvo b10m Lahti 330

Lähetetty: 30 Huhti 2016 21:23
Kirjoittaja Teuzca
Vihdoinki pääsin öljyjä vaihtamaan.
Putsarit oli sopivat ja sain jopa melkein kaikki roputki auki, paitsi sen oikeanpuoleisimman, ku sitä oli käsitelty jollain kehnolla jakarilla, niin siitähän ei saanu otetta millään.
No, olin laskenu muista ropuista öljyt pois, niin aattelin sen olevan riittävä tyhjäys.
Laskin yhen pytyn super hpd: ta säiliöön ja avasin toisen. Olin kaatanu jo jonkin verran, ku rupesin haistelemaan, että nyt ei oo haju ihan oikea.
Se haisi mun mielestä ihan vaihteistoöljylle.
Katoin moneen kertaan, että pytyssä luki super hpd diesel motor oil.
Voiskohan olla mahdollista, että on väärät aineet menny pyttyyn.
Mitäs nyt?
Hakemaan taas 40 litraa öljyä ja alottaa koko homma alusta?
Meinaa loppua huumori.

Re: Volvo b10m Lahti 330

Lähetetty: 30 Huhti 2016 21:33
Kirjoittaja Pukaatti
Kannut ostoliikkeeseen ja toteamaan myös heidän mielipidettä.
Onko sävyeroa?

Lorota molemmista johonkin astioihin ja vertaa!

Kyllä vaihteistoöljy on hajultaan voimakasta vs. Moottori!

Joskus toi miulle asiakas omat öljyt ja toine oli vihreätä ja toinen ruskeeta (liqyi moly) . Ei laitetu sisään sitä värillistä vaan auto pihalle työntämällä ja haki uuden astian. Kuulemma oli vain väriainetta sekoittunut erään. Ite oon 10v. Tehnyt tätä työkseni ja toisella valmistajalla ei vielä ole sattunut moista. Kerta sekin varmaa tulee.


Aikoinaa tuotepäällikkö kertoi et olikohan 5w30 samaa tavaraa kun 75w90 jos mentiin tiettyyn lämpötilaan mut silti toine haisi ja toimen ei.


Jos sattunu jalostamolla jotai?


Öljyjalostamon tehtävänä on muokata raakaöljystä niinsanottuja jakeita joita voidaan hyödyntää sitten eri tarkoituksiin. Esimerkiksi moottoriöljy ei ole jalostamon käsittelyn jälkeen valmista käytttäväksi, vaan sitä täytyyy lisäaineistaa halutun lopputuloksen aikaansaamiseksi. Jalostamon rakentaminen ja käynnissäpitäminen on suuri ponnistus ja siksi niitä on vain suurimmilla yrityksillä. Nämä yritykset myyvät halukkaille ostajille jalostettuja öljylaatuja jotka sitten sekoitetaan halutunlaisen lopputuotteen mukaan. Näitä laitoksia kutsutaan nimellä sekoittamo ja tälläisen perustaminen on paljon kevyempi juttu kuin jalostamon. Siksi sekoittamoita on maailmalla huomattavasti enemmän.

Re: Volvo b10m Lahti 330

Lähetetty: 30 Huhti 2016 21:55
Kirjoittaja Teuzca
En huomannu muuta eroa, ku sen hajun. Eihän puhdas moottoröljy oikeestaan haise miltään.
Jos ne öljyt on kerta samaa kamaa, niin ei vissiin oo kovin vaarallista vaikka meniki väärän hajusta ainetta koneeseen.
Laitoin tepoilille asiasta spostia. Saa nähä mitä vastaavat, vai vastaavatko mitään.
Muutenki oon huomannu, että reklamaatio kannatta tehä tavaran tuottajalle eikä myyjälle.
Korvaavat yleensä muutakin ku tuotteen.

Re: Volvo b10m Lahti 330

Lähetetty: 30 Huhti 2016 22:17
Kirjoittaja Pukaatti
Kyllä. Mut tietty asiannopeuttamiseksi (autoa käyntiin ) vois käydä siellä liikkeessä mistä sait pytyt . Ei tarvitse kertoa mistä hait, mutta pääsisi ajelee jne.

Liikkeillä on niiku meilläkin pirun pitkä pyrokratia ja uskon jos haluu nopeasti hekin asian hoitaa ni pyydät yhen ekstra pytyn "huuhtelua " varten. Jos jää odottamaan s posti vastausta ja rattaiden pyörintää ni ikävä äitiä tulee.

Ja itse en nyt laittas tulille pannua. Tästä löytyy kohta mielipiteitä ;)

Re: Volvo b10m Lahti 330

Lähetetty: 02 Touko 2016 22:28
Kirjoittaja Teuzca
Noni nyt on semmonen fiilis, että on saanu paljon aikaseksi. Ainaki koko päivä on menny enemmän tai vähemmän bussin parissa.
Öljyepisodi tais olla väärä hälytys. Tepoilin heppu soitti aamulla ja selvitteli asiaa ja tultiin siihen lopputulokseen, että oli ihan oikeeta kamaa vaikka haisiki oudolle. Laitetaan vaikka väsymyksen piikkiin tällainen juttu :oops: . Jatkossa tietää, että tepoilin öljyt voi haista vaikka mille.
Noniin unohdetaan tällaset ja mietitään kivoja juttuja.
Nyt on bussin alla kiekka "uusia" renkaita ja se pinnapulttiki on nyt vaihdettu.
On vuodatettu verta hikeä ja kyyneleitä yhen päivän tarpeiksi.
Huomenna sitte jotain muuta. Oon muuten lomalla 8)

Mitä sanoo raati tosta rummusta, ku toi pinta on tollai halkeillu? Ei oo niin kauheesti kokemusta näistä isoista vehkeistä, niinku remonttimielessä, niin pitää kysellä.

Re: Volvo b10m Lahti 330

Lähetetty: 02 Touko 2016 22:45
Kirjoittaja Pukaatti
Kannaattaa katella rumpua tarkkaan ettei ole halkeamia myös muuaalla. Esim pulttien reikien kohdalla. Hihnat näyttää miusta ok olevan. Pesu ja lasitus veks ja hanaa :) (ottas irti ja pyörittelis rullat hihnoista ettei jumi jne.)

Ton rummun jos mittais ja hakis toisen varmuudeks? Ettei ole jo sorvattu ja ylikoon hihnoja tms? Joku osaa sanoa varmaksi.

Re: Volvo b10m Lahti 330

Lähetetty: 02 Touko 2016 22:54
Kirjoittaja Jule
Ihan normilta tuo rumpu mun silmään näyttää.

Re: Volvo b10m Lahti 330

Lähetetty: 03 Touko 2016 19:51
Kirjoittaja paci
Mulla auto makaa pajalla ja oli hiushalkeamia ainakin eturummuissa. :shock: Hihnatkin melkein loppu. Uutta rumpua ja hihnaa joka kulmaan, ompahan turvallista ajella eikä varmaan tarvii enää vaihdella :)

Re: Volvo b10m Lahti 330

Lähetetty: 03 Touko 2016 21:34
Kirjoittaja jiivee
Teuzca,Hio kiilto pois,ei tos mitää vikaa.ja hihnat näyttää hyviltä,hyvin puhdistettu on parempi kun nippu uusia.

Re: Volvo b10m Lahti 330

Lähetetty: 04 Touko 2016 15:27
Kirjoittaja neppi
Rälläkkä ja rättilaikka 10min / rumpu kahveineen. Jos sit on vielä halkeamaa ni Paimelasta markalla uudet.

Re: Volvo b10m Lahti 330

Lähetetty: 05 Touko 2016 21:03
Kirjoittaja Teuzca
Taas on pari päivää puuhailtu bussin kimpussa. Oon rakennellu takapäähän uutta rautaa näkkärin tilalle. Yllättävän paljon voi autoa purkaa ihan paljain käsin ja yllättävän hidasta hommaa on uuden rakentelu kehnoilla vehkeillä ja olemattomilla taidoilla :lol: . Taitaa käydä niin, että just ku luulee oppineensa ni se loppuu, eli ei vielä pitkään aikaan :cry: .

Tiistaina kävin motoneetissaki ja luulin ostavani sieltä 4 venepatteria tohon huumoriakuiksi, mutta siellä oli vaan eioota :( . Onneks olin muutenki liikenteessä ettei tullu taas vaihteeks 100km hutireissua.

Aattelin tosiaan laitaa tohon 4kpl 100ah akkua jotka menis just tohon olemassa olevaan akkukoteloon. Sinnehän tulee päävirtakytkimeltä kaapelitki valmiiksi, niin ei tarttis ihan kaikkia vetää uusiksi. Vähän pitää vielä tutkia kytkentöjä, että miten ne on siellä pääkatkasijan päässä.

Muutaman putken ku hitsaa ja pari pikkuvikaa selvittää, niin sittenhän tuota vois vaikka viedä katsastusmiehelle haukuttavaksi :mrgreen: .

Re: Volvo b10m Lahti 330

Lähetetty: 05 Touko 2016 21:10
Kirjoittaja AriW
Saattaapi tuo tartti olla hieman laiskahko 100a paristoilla. :roll:

Re: Volvo b10m Lahti 330

Lähetetty: 05 Touko 2016 21:15
Kirjoittaja Teuzca
Ei ne tuu starttiakuiksi, vaan hupiakuiksi. Ja eikös neljällä saa jo 200 ah hupia.
Tossahan on erillinen akkukotelo hupiakuille jo tehtaalta. En tiedä miksi, mutta näin on.

Re: Volvo b10m Lahti 330

Lähetetty: 05 Touko 2016 23:04
Kirjoittaja AriW
Nonii,sillälailla. 24v. systeemi siis kuitenki? Kylläpä on maailma menny kummalliseks. :shock:

Re: Volvo b10m Lahti 330

Lähetetty: 06 Touko 2016 07:28
Kirjoittaja Teuzca
No juu. On 24v. Noi akut mitkä tuolta löysin oli entiset. Toinen oli jäätyny halki ja toinen ei pidä virtaa.

Re: Volvo b10m Lahti 330

Lähetetty: 08 Touko 2016 00:52
Kirjoittaja b12m
Teuzca kirjoitti:Ei ne tuu starttiakuiksi, vaan hupiakuiksi. Ja eikös neljällä saa jo 200 ah hupia.
Tossahan on erillinen akkukotelo hupiakuille jo tehtaalta. En tiedä miksi, mutta näin on.
Suomalainen koriräätäli on siitä erikoinen eläin, että se on ymmärtänyt tehdä "kuten maksava asiakas haluaa" jo vuosikymmeniä sitten. Siksipä tämmöisiä 80-lukuisiakin löytyy, joissa on ties miten monimutkaisia ja/tai kehittyneitä ratkaisuja. Tosin - onko varmuutta, että tuo lisäakusto ja kotelo on koritehtaalla uuteen autoon tehty?

Toisaalta, jos autossa on jo 80-luvun alkupuolella ollut tilaajan tahdon mukaan koneellinen ilmastointi... On asiakas saattanut olla muiltakin osin sen aikaista keskiarvoa vaativampi :wink:

Re: Volvo b10m Lahti 330

Lähetetty: 29 Touko 2016 10:01
Kirjoittaja Teuzca
Jaahas. Jos taas tännekin jotain rustailis.
Jotenki ei toi bussin tekeminen kauheen joutusaa hommaa ole tässä työn ja perhe-elämän keskellä.
Nyt olis kuitenki selkeät hitsailut hitsailtu ja katsuri saa ettiä lisää.
Pyyhkijät toimii noin niinku suurinpiirtein, paitsi tihku ja kotiinpaluutoiminto. Täytyy niihin palata tuonnempana.
Pissapoikakin rupes antamaan nestettä lasille, kun putsaili pumpuista kilon hiekkaa pois.
Sedanioven lukkolaitekin tuli restauroitua ja nyt se aukeaa ulkopuoleltakin 8).
Katolla kävin vesivuotoja tilkitsemässä ja istutin yhteen vuotavan antennin reikään laa puhelimen antennin. Nyt ei enää kuskin penkillä sada.
"Pari" juttua vielä kuntoon ja sitte leimalle :lol:

No, hiljaa hyvä tulee. Tai sit ei.

Re: Volvo b10m Lahti 330

Lähetetty: 02 Kesä 2016 20:26
Kirjoittaja Teuzca
Nyt on sitte käyty moitittavana katsastuskonttorilla ja kaksi hylkäysvikaa löyty autosta.
Takajarrut ja olkatappi ei olleet katsurin mieleen. Jarrut ajettiin kyllä ihan korjaamolla, mutta kun ei riitä niin ei riitä.
Nyt tarttee sit vissiin ruveta jumppaamaan noi takajarrut auki, että näkee mistä mättää.
Pitää koittaa jos toi olkatappi asettuis kunnon rasvauksella.
Oli hyvä tarkotus käydä kaikki alustan nipat läpi, mutta perheellisellä on kovin rajallisesti aikaa käytettävänä kaikkeen tommoseen turhuuteen.
Pitää koittaa jostain keksiä sitä aikaa nyt vaan ja ryskätä paikat kuntoon, että pääsee ajelemaan ihan oikeesti.

Re: Volvo b10m Lahti 330

Lähetetty: 02 Kesä 2016 23:24
Kirjoittaja Rosvolinna
Ei asetu tappi rasvalla. Vähintään nylonprikat pitää uusia. Rasvauksen puute kuluttaa prikat. Kerran vuodessa on syytä laittaa nippoihin rasvaöverit.

Re: Volvo b10m Lahti 330

Lähetetty: 03 Kesä 2016 13:17
Kirjoittaja neppi
Rosvolinna kirjoitti:Kerran vuodessa on syytä laittaa nippoihin rasvaöverit.
...ja olkatapit aina ohikävellessä! Mä oon kaikissa vehkeissä, missä nippoja on, noudattanu semmosta ohjetta, että aina öljynvaihtojen yhteydessä nipat, öljynvaihtovälin puolessa välissä nipat ja aina jos on alle muuta asiaa nipat. Ei oo koskaan mulla mikään vielä hajonnu liikaan rasvaukseen.

Re: Volvo b10m Lahti 330

Lähetetty: 03 Kesä 2016 20:08
Kirjoittaja Wonderi
Ainoa minkä tiedän olkatapin rasvauksessa särkyneen, on ohjaavan telin asentotunnistin jonkunmerkkisissä. Kevyellä kädellä rasvaten sekin jää ehjäksi.

Re: Volvo b10m Lahti 330

Lähetetty: 22 Kesä 2016 05:55
Kirjoittaja Teuzca
Nyt on papruissa tuore leima. Josko tästä vaikka pääsis jussina tien päälle.
Pikkusen laiteltu routamattoa ikkunoihin ja värkätty sisustaa toimivammaksi.
Nii ja pientä tuninkia.

Re: Volvo b10m Lahti 330

Lähetetty: 22 Kesä 2016 06:56
Kirjoittaja Pukaatti
Onnea leimasta! Hyvältä näyttää auto.

Re: Volvo b10m Lahti 330

Lähetetty: 22 Kesä 2016 08:49
Kirjoittaja ae70
komia lahtelainen:) onnea leiman johdosta.

Re: Volvo b10m Lahti 330

Lähetetty: 17 Heinä 2016 22:22
Kirjoittaja Teuzca
Jaahas. Nyt on ekalta reissulta kotiuduttu. Kolme ja puoli viikkoa asusteltiin bussissa ja reilu tuhannen kilometriä sitä liikuteltiin eestaas. Moni asia toimii tosi hienosti, mutta moni ei sinne päinkään.
Suurimpana mieliharmina on moottorin öljyvuoto, jolle tarttee ruveta tekemään jotain. Jättää aikalailla merkkiä ja sotkee auton perää jonkin verran.
Autohan on muuten ajolleen ihan ok, mutta ohjauksen välys teettää välillä töitä, kun huonokuntosemmalla tiellä joutuu ajamaan aikalailla.
Täytyy tutkia tota ohjausvaihteen välyksen poistoa kunhan ehtii.

Tää reissu mentiin ihan pienillä sisustustöillä ja portapotalla, mutta kunnon wc ja suihkumahdollisuus pitää olla.
Toi nykyinen keittiö on pääsääntöisesti ihan susi. Kaappitilaa aivan liian vähän ja toi kolmeliekkinen hella on ahdas ja tehoton. Uunikin on, mutta kuusihenkiselle perheelle pitää ranskalaisetkin lämmittää kolmessa erässä. Jos jotain hyvää pitäis keittiöstä keksiä, niin liesituulettimen loisteputki valaisee melko hyvin.
Nii ja lämmitys pitää saada kuntoon. Webasto heittäyty hankalaksi. Se lähtee kyllä hyvin tulille, mutta sammuu kohta. Yritin löytää siitä jotain älyä, mutta ei ollu aikaa perehtyä siihen vielä syvemmin.

Vettä tulee vissiinki sutrakin kautta sisälle lähinnä kattokanaviin. No nehän ei sinänsä oo siitä moksiskaan, alumiinia kun ovat, mutta taitaa tulla sutrakille lähtö, kun sehän ei muutenkaan toimi. Ja taidampa raapasta kattokanavatkin alas matkustamon takaa. Päässä on sata kuhmua, kun aina kolhin itteni jossain kohtaa kanavaan.

Tässä pari pikku huomiota alkuun. Eli askaretta piisaa. Tarttee tehä vähän vikalistaa ja tehä yks homma kerrallaan, niin täähän on kymmenen vuoden päästä kuin uusi.