Volvo b10m Lahti 330
- Teuzca
- Kippari
- Viestit: 72
- Liittynyt: 15 Heinä 2015 13:42
- Truck: Volvo b10m Lahti 330
- Location: Vihti
Re: Volvo b10m Lahti 330
Pitää kattoa sitte jatkossa miten haluaa tän puolen hoitaa, mutta nyt meillä on hanimuun menossa, niin haluu tehä kaiken ite.
..ja samalla vähän tutustuu siihen mitä toi laitos pitää sisällään.
Muutaman johdon löysin eilen konehuoneesta missä oli kuorenrippeiden seassa semmosta kovaa harmaansinertävänvihertävää haurasta juttua. Koskin siihen ja se katos. Täytyy jossain kohtaa tutkia heitä tarkemmin.
Voi hitsi! Mullahan on tänään synttärit ja kaikkee
Sitä on kiva juhlistaa autonalla.
..ja samalla vähän tutustuu siihen mitä toi laitos pitää sisällään.
Muutaman johdon löysin eilen konehuoneesta missä oli kuorenrippeiden seassa semmosta kovaa harmaansinertävänvihertävää haurasta juttua. Koskin siihen ja se katos. Täytyy jossain kohtaa tutkia heitä tarkemmin.
Voi hitsi! Mullahan on tänään synttärit ja kaikkee
Sitä on kiva juhlistaa autonalla.
- Pukaatti
- Vapaaherra
- Viestit: 2595
- Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
- Truck: volvo b10m dp carrus
- Location: Volvon alla yleensä
- Member id: 244
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: Volvo b10m Lahti 330
No onnee kovasti. Mieki vietin auton alla ja enonkosken vehola syntsiä paljo tuli lasiin kuskille?
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
- Teuzca
- Kippari
- Viestit: 72
- Liittynyt: 15 Heinä 2015 13:42
- Truck: Volvo b10m Lahti 330
- Location: Vihti
Re: Volvo b10m Lahti 330
No kolkyeent kuus.
Eihän tosta rempasta sitte tullu yhtään mitään. Kiersin öljynsuodattimet irti ja totesin, ettei uudet oo sinnepäinkään. Sitte vaimo ilmoitti tulleensa kipeäksi ja toivoi, että tulisin sisälle muksuja kattomaan, kun on ite vuoteenomana. Että näin.
Parempi onni ensi kerralla.
Korjasin yhen ilmavuodonki lukkopihdeillä tilapäisesti. Seisoskelin auki olevan sivuluukun vieressä ja kuuntelin että jossain lähellä sihisee. Luukun lukituksen ilmaletku piti elämää.
Ei pidä enää. Paineetki pysyy heti paljon kauemmin.
Laitan kuvat vanhoista putsareista mitkä kiersin takas paikalleen ja uusista mitkä ostin hrp:stä.
Kaupantekijäisiksi laitan kuvan vielä suodattimien jalasta.
Eihän tosta rempasta sitte tullu yhtään mitään. Kiersin öljynsuodattimet irti ja totesin, ettei uudet oo sinnepäinkään. Sitte vaimo ilmoitti tulleensa kipeäksi ja toivoi, että tulisin sisälle muksuja kattomaan, kun on ite vuoteenomana. Että näin.
Parempi onni ensi kerralla.
Korjasin yhen ilmavuodonki lukkopihdeillä tilapäisesti. Seisoskelin auki olevan sivuluukun vieressä ja kuuntelin että jossain lähellä sihisee. Luukun lukituksen ilmaletku piti elämää.
Ei pidä enää. Paineetki pysyy heti paljon kauemmin.
Laitan kuvat vanhoista putsareista mitkä kiersin takas paikalleen ja uusista mitkä ostin hrp:stä.
Kaupantekijäisiksi laitan kuvan vielä suodattimien jalasta.
- Jokelan linja
- Rattiamiraali
- Viestit: 457
- Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
- Truck: Scania bf86s Lahti10
- Location: Nurmijärvi
- Member id: 200
Re: Volvo b10m Lahti 330
sekä Mahle OC30, että M-Filter MH321 kääntää Donaldsonin numerolle P558250.
Eli siinä pitäisi olla kaksi samanlaista suodatinta.
Eli siinä pitäisi olla kaksi samanlaista suodatinta.
- Teuzca
- Kippari
- Viestit: 72
- Liittynyt: 15 Heinä 2015 13:42
- Truck: Volvo b10m Lahti 330
- Location: Vihti
Re: Volvo b10m Lahti 330
No näin minäki koitin aatella, ku noita putsareita hypistelin.
Luotin vaan, että löytyy oikeet putsarit, ku kysyy tiskiltä.
Luotin vaan, että löytyy oikeet putsarit, ku kysyy tiskiltä.
- Pukaatti
- Vapaaherra
- Viestit: 2595
- Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
- Truck: volvo b10m dp carrus
- Location: Volvon alla yleensä
- Member id: 244
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: Volvo b10m Lahti 330
Miulle tuli ohivirtaus ja pääsuodin. Tämmöset. Ja ton verran maksoi öljynvaihto tukkirekkoinee miun EX duunissa. Thd 102 kone.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
- Teuzca
- Kippari
- Viestit: 72
- Liittynyt: 15 Heinä 2015 13:42
- Truck: Volvo b10m Lahti 330
- Location: Vihti
Re: Volvo b10m Lahti 330
Ei ollu pahan hintane tukkirekka, vaikka kanikka oliki.
- Pukaatti
- Vapaaherra
- Viestit: 2595
- Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
- Truck: volvo b10m dp carrus
- Location: Volvon alla yleensä
- Member id: 244
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: Volvo b10m Lahti 330
Ei. Viivi 6 v. Tykkäs vaikka Vabis onkin
Mut siis eikös siulaki ole toi toinen suodin isommala jenhalla ku toinen?
Mut siis eikös siulaki ole toi toinen suodin isommala jenhalla ku toinen?
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
- Teuzca
- Kippari
- Viestit: 72
- Liittynyt: 15 Heinä 2015 13:42
- Truck: Volvo b10m Lahti 330
- Location: Vihti
Re: Volvo b10m Lahti 330
Ei. Tuumasia on molemmat.
- Pukaatti
- Vapaaherra
- Viestit: 2595
- Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
- Truck: volvo b10m dp carrus
- Location: Volvon alla yleensä
- Member id: 244
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: Volvo b10m Lahti 330
Anteeksi. Tarkoitin kierteen halkaisija.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Volvo b10m Lahti 330
Mutta tuossa 65€ 25L öljyä ei oltu vaihettu niitä 2x8€ suodattimia?Pukaatti kirjoitti:Anteeksi. Tarkoitin kierteen halkaisija.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Teuzca
- Kippari
- Viestit: 72
- Liittynyt: 15 Heinä 2015 13:42
- Truck: Volvo b10m Lahti 330
- Location: Vihti
Re: Volvo b10m Lahti 330
Juu. Niin minäki.Pukaatti kirjoitti:Anteeksi. Tarkoitin kierteen halkaisija.
- Pukaatti
- Vapaaherra
- Viestit: 2595
- Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
- Truck: volvo b10m dp carrus
- Location: Volvon alla yleensä
- Member id: 244
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: Volvo b10m Lahti 330
JOO ei suotimia.Reddewil kirjoitti:Mutta tuossa 65€ 25L öljyä ei oltu vaihettu niitä 2x8€ suodattimia?Pukaatti kirjoitti:Anteeksi. Tarkoitin kierteen halkaisija.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
- Teuzca
- Kippari
- Viestit: 72
- Liittynyt: 15 Heinä 2015 13:42
- Truck: Volvo b10m Lahti 330
- Location: Vihti
Re: Volvo b10m Lahti 330
Nonni. Nyt alkais olee mahatautikin lusittu joten piti käydä sotkemassa ittensä.
Vaihdoin naftasuodattimet ja tyrkkäsin kokeeksi laturin starttiakkuihin kiinni. Ihmettelin miksi kipinöi kun sihtailin laturinjohtoja väri väriin. Vedin akkutelineen ulos ja oliki hassu ylläri piuhoissa.
Konettakin vähän imuroin ja noin puoli ämpäriä sain noin pikasiivouksella aikaseksi.
Hyundain tuhkaimuri osoittautui kovaksi laitteeksi tässä hommassa. Varsinaisessa käyttötarkoituksessa aivan susi.
Lieneekö(kö?) ihan tavallista, että tuo käsipumppu kusee ihan solkenaan naftaa, kun sillä pumppaa.
Pyykkikonekin hajos. Meni vissiin rummun laakerit. Täytyy avata sekin ja kattoa mitä se on syöny.
Vaihdoin naftasuodattimet ja tyrkkäsin kokeeksi laturin starttiakkuihin kiinni. Ihmettelin miksi kipinöi kun sihtailin laturinjohtoja väri väriin. Vedin akkutelineen ulos ja oliki hassu ylläri piuhoissa.
Konettakin vähän imuroin ja noin puoli ämpäriä sain noin pikasiivouksella aikaseksi.
Hyundain tuhkaimuri osoittautui kovaksi laitteeksi tässä hommassa. Varsinaisessa käyttötarkoituksessa aivan susi.
Lieneekö(kö?) ihan tavallista, että tuo käsipumppu kusee ihan solkenaan naftaa, kun sillä pumppaa.
Pyykkikonekin hajos. Meni vissiin rummun laakerit. Täytyy avata sekin ja kattoa mitä se on syöny.
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Volvo b10m Lahti 330
Solkenaan....hmm. Taitaa olla tiivisteet lopussa. Aika ylläri tuo kaapelleiden ristivärisyys.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Pukaatti
- Vapaaherra
- Viestit: 2595
- Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
- Truck: volvo b10m dp carrus
- Location: Volvon alla yleensä
- Member id: 244
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: Volvo b10m Lahti 330
Meillä kuulosti pyykkäri et lakru mänössä mut olikii hihna iha moro... Nyt pyykkihuolto ollu pääsinäisen ajan porukoilla. Hyvä k6n ei ole öljyinen kone ni voipi imuroida huoleti.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
Re: Volvo b10m Lahti 330
Tähän saattaa vaikuttaa paljon sekin, tuleeko miten iso osa wanhasta öljystä laskettua pois vaihdon yhteydessä... Tyhjennysproppuja kun on 2 tai jopa 3 riippuen versiostaPukaatti kirjoitti:Sen verran et elä hukkaa roppujen tiivisteitä! Ite hävitin ja piti scanialta käyä 2 sarjalaisen tiivisteet ja öljytilavuus on kaikkea 30/42 väliltä
Re: Volvo b10m Lahti 330
Ei sen käsipumpun tartte paljoa kusta, kun jo kannattaa vaihtaa. Ei taida olla monenkaan euron investointi?Rosvolinna kirjoitti:Solkenaan....hmm. Taitaa olla tiivisteet lopussa. Aika ylläri tuo kaapelleiden ristivärisyys.
Nuo B10M:t tuntuu (ja ennen kaikkea kuuluu) olevan tarkkoja siitä, että naftaputsareita vaihdettaessa toimitaan ripeästi siten, että vanhan suodattimen tilalle pyöräytetään uusi (naftalla jo ennalta täytetty) putsari paikalleen mahdollisimman nopeasti. Muuten herkästi hörppää ilmaa.
- Pukaatti
- Vapaaherra
- Viestit: 2595
- Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
- Truck: volvo b10m dp carrus
- Location: Volvon alla yleensä
- Member id: 244
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: Volvo b10m Lahti 330
Juu pitää silti ilmata vaikka on noppee asentaja. Miula oli 3 roppua tässä thd 102 padassa. Omassa on käsipumppu siellä vasemma etupyörän takana josta voi pumpata löpöä. Vaikka täytin ja vaihettiin sikanopsaa ni pumpata piti.
Ton käsipumpun saa ymmärtääkseni rakvaattori liikkeestä puolet edukkaammin.
Ton käsipumpun saa ymmärtääkseni rakvaattori liikkeestä puolet edukkaammin.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
- AriW
- Ajoneuvos
- Viestit: 581
- Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
- Truck: Volvo&Volvo
- Location: Järvelä
- Member id: 219
Re: Volvo b10m Lahti 330
Ja mä ku vaihdoin nii törkkäsin tyhjät suotimet paikalleen,kymmenkunta rumputusta käsipumpulla ja kone tulille. Ei mitään ongelmaa.
- Teuzca
- Kippari
- Viestit: 72
- Liittynyt: 15 Heinä 2015 13:42
- Truck: Volvo b10m Lahti 330
- Location: Vihti
Re: Volvo b10m Lahti 330
Hain öljynsuodattimet ja käsipumpun ja sitte hommat seisahti.
Meni ensin se pyykkikone ja sit meni porakaivopumppu ja sit on ollu ylitöitä ja asuntoesittelyä ja kaikkee...
Ei ihminen kerkiä jokapaikkaan. Eilen sain uuden pumpun kaivoon, niin eiköhän se imassu jotain sisäänsä. Nyt laukoo vaan lämpösuojaa. Tänään ei pysty, kun päivä on alkanu 1.45.
Meinaa olla väsy.
Meni ensin se pyykkikone ja sit meni porakaivopumppu ja sit on ollu ylitöitä ja asuntoesittelyä ja kaikkee...
Ei ihminen kerkiä jokapaikkaan. Eilen sain uuden pumpun kaivoon, niin eiköhän se imassu jotain sisäänsä. Nyt laukoo vaan lämpösuojaa. Tänään ei pysty, kun päivä on alkanu 1.45.
Meinaa olla väsy.
- Teuzca
- Kippari
- Viestit: 72
- Liittynyt: 15 Heinä 2015 13:42
- Truck: Volvo b10m Lahti 330
- Location: Vihti
Re: Volvo b10m Lahti 330
Jos nyt vaikka kirjottais tännekin jotain.
Bussinlaitto on ollu aika jäissä nyt vähän aikaa, kun on ollu kaikkee pientä vastoinkäymistä ja kaikkee..
Mutta tänään otin etupyörät irti ja huomenna vien ne rengaskauppaan jossa laitetaan käypästä kumia vanteille. Takarenkaat sitte ehkä perjantaina tai joskus.
Olipas kiva ylläri, kun kaivoin hienon momentinkertojan esille, että nyt aukee mutterit helposti. Ei ollukaan sopivaa hylsyä siinä salkussa. Oli kaks liian pientä hylsyä .
Aukes kuitenki mutterit auton omilla työkaluilla melko helposti.
Oon katellu, ku oikeessa etupyörässä oli yks mutteri semmonen pitkä ja umpinainen. Selvishän syy. Pinnapultti poikki ja sen verran näky kierrettä, että mutteri just pysy kiinni.
No nythän sitte herääkin kysymys: onko millanen savotta vaihtaa toi pinnapultti? Lähinnä, että saako sitä irti muutenku polttamalla ja poraamalla vai voisko lähteä suosiolla irti.
Näkyshän siellä olevan vähän muutaki pientä, mutta niistä myöhemmin.
Nyt tutimaan että jaksaa taas herätä ennen kahta.
Bussinlaitto on ollu aika jäissä nyt vähän aikaa, kun on ollu kaikkee pientä vastoinkäymistä ja kaikkee..
Mutta tänään otin etupyörät irti ja huomenna vien ne rengaskauppaan jossa laitetaan käypästä kumia vanteille. Takarenkaat sitte ehkä perjantaina tai joskus.
Olipas kiva ylläri, kun kaivoin hienon momentinkertojan esille, että nyt aukee mutterit helposti. Ei ollukaan sopivaa hylsyä siinä salkussa. Oli kaks liian pientä hylsyä .
Aukes kuitenki mutterit auton omilla työkaluilla melko helposti.
Oon katellu, ku oikeessa etupyörässä oli yks mutteri semmonen pitkä ja umpinainen. Selvishän syy. Pinnapultti poikki ja sen verran näky kierrettä, että mutteri just pysy kiinni.
No nythän sitte herääkin kysymys: onko millanen savotta vaihtaa toi pinnapultti? Lähinnä, että saako sitä irti muutenku polttamalla ja poraamalla vai voisko lähteä suosiolla irti.
Näkyshän siellä olevan vähän muutaki pientä, mutta niistä myöhemmin.
Nyt tutimaan että jaksaa taas herätä ennen kahta.
- Liitteet
-
- 20160427_174150.jpg (169.46 KiB) Katsottu 11819 kertaa
- Jokelan linja
- Rattiamiraali
- Viestit: 457
- Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
- Truck: Scania bf86s Lahti10
- Location: Nurmijärvi
- Member id: 200
Re: Volvo b10m Lahti 330
Eikös tuo lähde ihan lyömällä.
Eli rengas pois, jarrurumpu pois ja lekaa pulttiin.
Uusi paikalleen ja hilut kiinni.
Noin siis yleisesti.
Eli rengas pois, jarrurumpu pois ja lekaa pulttiin.
Uusi paikalleen ja hilut kiinni.
Noin siis yleisesti.
- Teuzca
- Kippari
- Viestit: 72
- Liittynyt: 15 Heinä 2015 13:42
- Truck: Volvo b10m Lahti 330
- Location: Vihti
Re: Volvo b10m Lahti 330
Noniin no. Sepäs on sitte heleppova.
Ihan ku kaikki muukin remontti. Vanha pois ja uus tilalle.
Ihan ku kaikki muukin remontti. Vanha pois ja uus tilalle.
Re: Volvo b10m Lahti 330
Kyllä noi katkenneet pinnapultit on yleensä lähteneet yllättävänkin kivuttomasti irti. Osittain kai johtuu siitä että se asetelma siinä irroitus tilanteessa on aika kätevä, siihen katkennen pultin päähän voi aika surutta antaa työkalua. Yleensä ne on ihan moskalla paukuteltu irti, ei ole tarvinnut edes lekaa.
Jos remontissa ei tarvitse lekaa, se on helppo.
Jos remontissa ei tarvitse lekaa, se on helppo.