Scania k114 lahti 560 -00

Kerro omasta projektistasi
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2554
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Scania k114 lahti 560 -00

Viesti Kirjoittaja Jule »

Melkein tulee mieleen että olisi järkevämpää hommata uusi tai romikselta vastaava ei-palanut yksilö. Tuosta sitten voi ottaa varaosia sikäli on kunnossa.
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Scania k114 lahti 560 -00

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Samaa mieltä. Toinen tilalle, löytyy halvalla käytettynäkin.
Malli on DW300.
Tuohon voi laiittaa minkä hyvänsä webaston, ei oo niin tarkkaa.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
vee4
Apukuski
Viestit: 13
Liittynyt: 16 Touko 2014 13:38
Location: E-P

Re: Scania k114 lahti 560 -00

Viesti Kirjoittaja vee4 »

Nyt kun lattiat on auki niin olisiko syytä vaihtaa ohjaustehostimen ja kytkimen nesteputket hydrauliletkuiksi tavaratilaan asti? Ettei sitten tulevaisuudessa tule jossain pahassa paikassa yllätyksenä, kun ohjaus jäykistyy tai kytkin ei pelitä. :roll:
oska80
Tosi harrastaja
Viestit: 47
Liittynyt: 28 Helmi 2016 14:34
Location: Oulainen

Re: Scania k114 lahti 560 -00

Viesti Kirjoittaja oska80 »

vee4 kirjoitti:Nyt kun lattiat on auki niin olisiko syytä vaihtaa ohjaustehostimen ja kytkimen nesteputket hydrauliletkuiksi tavaratilaan asti? Ettei sitten tulevaisuudessa tule jossain pahassa paikassa yllätyksenä, kun ohjaus jäykistyy tai kytkin ei pelitä. :roll:
Kytkimen nesteletku koostuu kolmesta pätkästä. vaihdoin pätkän, joka oli vaurioitunut palossa. Takalattiat saa jatkossa helposti avattua, joten jos remonttia sinne ilmenee, niin muutamalla ruuvilla levy pois ja vaihtelee palikkaa...
oska80
Tosi harrastaja
Viestit: 47
Liittynyt: 28 Helmi 2016 14:34
Location: Oulainen

Re: Scania k114 lahti 560 -00

Viesti Kirjoittaja oska80 »

Nyt olen värkkäillyt autonkuljetustilan lattian runkoa.

Paisuntasäiliölle pitäisi keksiä joku hyvä paikka. Nostanko autonkuljetustilaan katorajaan sivuseinälle vai etuseinälle parven alle?
Liitteet
DSC_0976.jpg
DSC_0975.jpg
Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: Scania k114 lahti 560 -00

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo »

Kannattanee funtsia kummassa sitä on helpompi täyttää jos tarve vaatii.
Rosmo
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2554
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Scania k114 lahti 560 -00

Viesti Kirjoittaja Jule »

Mitä jos laitat sen heti tuohon lattian alle? Joku luukku tietysti mistä sitä pääsee täyttämään.

Sen paisuntasäiliön ei tarvitse olla korkeimmassa kohdassa (niin uskomattomalta kun se kuulostaakin). Ilmeisesti riittää että se on ylempänä kuin moottorin jäähdytyskierto, lämmityspatterit voivat olla paisaria ylempänäkin, kunhan ovat tiiviitä.
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Scania k114 lahti 560 -00

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

Ei tarvitse olla edes moottoria ylempänä.. Toki saattaa esimerkiksi ilmausta helpottaa mitä korkeammalla on.

Kyllähän ne monessa autossa kiertää vedet katollakin.. :-)
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
oska80
Tosi harrastaja
Viestit: 47
Liittynyt: 28 Helmi 2016 14:34
Location: Oulainen

Re: Scania k114 lahti 560 -00

Viesti Kirjoittaja oska80 »

Paisari löysi paikkansa lähes omalta paikalta. Pyöräytin täyttökorkin eteenpäin ja muokkasin moottorin huohotinputkea, niin sain laskemaan pöntön tuohon. lattiaan teen reijän korkille ja lattialevyä pitää kovertaa noin sentin verran paisarin kohdalta.
Liitteet
DSC_0978.jpg
oska80
Tosi harrastaja
Viestit: 47
Liittynyt: 28 Helmi 2016 14:34
Location: Oulainen

Re: Scania k114 lahti 560 -00

Viesti Kirjoittaja oska80 »

Tietääkö joku, että vaikuttaako tuon viper näytön toimintaan se, että webasto ei ole paikoillaan?
Viperin näyttössä lukee lämpötila, mutta mistään napista ei tapahdu mitään. Eikös tästä säätimestä pitäisi saada kattokanavat puhaltamaan vaikkei webasto ja ilmastoinnin kompura ole käytössä? Matkustamon lämpötila-anturi on irti tällähetkellä.
Rummiska
Apukuski
Viestit: 11
Liittynyt: 08 Loka 2014 03:37
Truck: Volvo Vanhool
Location: St.river
Member id: 256

Re: Scania k114 lahti 560 -00

Viesti Kirjoittaja Rummiska »

Tervehdys minunkin puolesta ja onnea uuteen projektiin. On kyllä hienon näkönen peli ja vauhdilla hommat etenee. Mukavaa, että saadaan lisää hulluja näille seuduille...
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Scania k114 lahti 560 -00

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Hommaa siihen viperiin käyttöohje. Se alkaa sanalla helppokäyttöinen. Mutta lue ensin tämä 19-sivuinen opas.....
Ja webaston korjaus yksittäisillä osilla saattaa ylittää uuden webaston hinnan. Uusimalla palopään kaikki osat tulee maksamaan enemmän kuin uusi koko laite ja lisäksi piti runkokin vaihtaa. Itse laittaisin pienempitehoisen esim st90 thermon tai teplostar 14.10 mini mallin. Tuo 30kw mörssäri on vähän raju laite asumiseen. Kone lämpiää puolessa tunnissa mutta yön yli poltettaessa on tankki ja akku tyhjä.
Tulevaisuus on sähköinen
oska80
Tosi harrastaja
Viestit: 47
Liittynyt: 28 Helmi 2016 14:34
Location: Oulainen

Re: Scania k114 lahti 560 -00

Viesti Kirjoittaja oska80 »

Lahti32 kirjoitti:Hommaa siihen viperiin käyttöohje. Se alkaa sanalla helppokäyttöinen. Mutta lue ensin tämä 19-sivuinen opas.....
Ja webaston korjaus yksittäisillä osilla saattaa ylittää uuden webaston hinnan. Uusimalla palopään kaikki osat tulee maksamaan enemmän kuin uusi koko laite ja lisäksi piti runkokin vaihtaa. Itse laittaisin pienempitehoisen esim st90 thermon tai teplostar 14.10 mini mallin. Tuo 30kw mörssäri on vähän raju laite asumiseen. Kone lämpiää puolessa tunnissa mutta yön yli poltettaessa on tankki ja akku tyhjä.
Koitin googlettaa, mutta en oo löytänyt käyttöohjeita. Löysin vain teknisen esitteen, jossa kerrotaan että mitä laitteella voi tehdä. Olisiko jotain linkkiä josta ohjeen saisi?

Voi olla että laitankin 90 webaston.. Niitä olisi tuossa tarjolla purkumetsäkoneista...
Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Scania k114 lahti 560 -00

Viesti Kirjoittaja Pukaatti »

Lahti32 kirjoitti: Tuo 30kw mörssäri on vähän raju laite asumiseen. Kone lämpiää puolessa tunnissa mutta yön yli poltettaessa on tankki ja akku tyhjä.
Saako kulutusta jotenki vähennettyä suuttimella tms?
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2554
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Scania k114 lahti 560 -00

Viesti Kirjoittaja Jule »

EIkö se isokin weba muka tajua mennä tyhjäkäynnille kun lämpöä on riittävästi
Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Scania k114 lahti 560 -00

Viesti Kirjoittaja Pukaatti »

Jos laittaa ne "penkkitermarit " ihan pienelle ja matkustamon lämmönsäätö potikka 1 asentoon ni vaikuttasko? En oo ees tajunnu ku just muistin niide olemassa olon.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Scania k114 lahti 560 -00

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Kyllä Weban kulutusta voi pienentää hakemalla pienemmän suuttimeen. Sähkösyöppöhän tuo on, joten ei kovin hyvä puskaparkissa. Niin ja heinikko syttyy tuleen pakokaasuista, jos puhaltaa tuodaan alle.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Scania k114 lahti 560 -00

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Kaksi webaa oon säätänyt pienemmälle mutta siltikin jää toivomisen varaa. Sähkönkulutus on kova. Dbw 2010 voisi olla myös vaihtoehto mutta harvinainen taitaa olla.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Scania k114 lahti 560 -00

Viesti Kirjoittaja only4pro »

löysin lontooksi tuon viperin käyttöohjeen, mutta minulla on se itsellä jossain på suomi...

http://shop.airconcoparts.co.uk/WebRoot ... nglish.pdf
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
oska80
Tosi harrastaja
Viestit: 47
Liittynyt: 28 Helmi 2016 14:34
Location: Oulainen

Re: Scania k114 lahti 560 -00

Viesti Kirjoittaja oska80 »

Mulla on vissiin vanhempi versio Viperistä. Mk1 malli.
http://www.climatecompanies.com/wp-cont ... odinfo.pdf

Tuossa ei oikein käyttöohjetta ole, vaan ainoastaan esitellään laitteen toiminta...
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2554
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Scania k114 lahti 560 -00

Viesti Kirjoittaja Jule »

Onko noissa wepastoissa yleensä mahdollisuutta kytkeä sitä niin että kiertää vain "asunnossa". Mulla se vaikuttaisi työntävän kaiken koneeseen ja hukkalämpö palaa sitten lämmityskiertoon.
vee4
Apukuski
Viestit: 13
Liittynyt: 16 Touko 2014 13:38
Location: E-P

Re: Scania k114 lahti 560 -00

Viesti Kirjoittaja vee4 »

Ei tuo ohjauspaneeli webastoa kaipaa toimiakseen. Jos näyttö jumissa niin koitas ottaa akunkenkä hetkeksi irti.
Testitilan sai muistaakseni päälle kun painoi nuolia yhtä aikaa ja heti perään auto ja "luukku" nappia (3 vasemmalta) yhtä aikaa. Tämän jälkeen näytössa muistaakseni pitäisi olla roof valv ja perässä 0. Luukku nappia painamalla perään tulee 1 ja venttiili aktivoituu ja samalla napilla sen saa pois päältä. Nuolilla voi selata valikoita ja testaukset sujuu samalla periaatteella eteenpäin.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Scania k114 lahti 560 -00

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Tahtoo se konekin lämmetä aina kun weba lämmittää. Useimmissa ei saa erilleenkään.

Ota iso Esben nelitieventtiili esim. VRB-141 ja laita menoputkeen auton sisälle. Keskimmäiseen alas weban tuloputki. Suoraan läpi keskimmäisen ylös patterin menoputki. Vasempaan lähtöön moottorille meno ja oikeaan lähtöön lämminvesivaraajalle meno. Nyt voit yhdestä nupista käännellä lämpöä haluttuun paikkaan. Asumisen aikana vähän käännettynä oikealle niin patterit lämpenee ja vähän menee varaajallekin koko ajan. Tunti pari ennen lähtöä käännä nuppia vasempaan niin patterit ja moottori lämpenee. Tähän vielä itsesäätyvällä tehonsäädöllä varustetu webasto tai teplostar niin kyllä on helppo ja monipuolinen lämmitys. Itse aion tehdä tuollaisen mutta webaston kanssa sarjaan vielä primuksen pannu. Priorisointi niin että 1. Primus 2. Webasto ja ohjaus primuksen säätimellä. Näin ollen on kesäkelillekin sopivaa hiljaista lämpöä ensisijaisesti ja kun se ei riitä tai kaasu loppuu, jysähtää webasto tulille. Hyvähän tässä on neuvoa kun itse en ole tuota saanut aikaan.
Tulevaisuus on sähköinen
oska80
Tosi harrastaja
Viestit: 47
Liittynyt: 28 Helmi 2016 14:34
Location: Oulainen

Re: Scania k114 lahti 560 -00

Viesti Kirjoittaja oska80 »

Taas on värkkäilty jotain. lattiarunko on lähes valmis ja maalattu. Webastoksi tulee ainakin tässä vaiheessa S90, sain kohtuuhintaan vasta huolletun laitteen. väliseinän eristin myös.
Viperin ohjeen sain koritehtaalta, samoin sähkö- ja putkikuvat
Liitteet
DSC_1046.jpg
DSC_1042.jpg
DSC_1041.jpg
Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Scania k114 lahti 560 -00

Viesti Kirjoittaja Pukaatti »

Nooni. Siellä on touhuttu ihan kunnolla!
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
Vastaa Viestiin