609D
609D
Nonnii. Onko tämä niin sanottu välimallin kohnotus ennen lopullista hulluuntumista eli onko seuraava, sitten se 12 metrinen?
Nyt kuntoonsaattamisen kohde on vm.-88 MB 609D.
Asiaan!
Marsu on seissyt muutaman vuoden katsatamattomana ja tietysti ulkona. Pimeänä helmikuisena arki-iltana hiipuvan otsalampun valossa se näytti sanoakseni ohiajosiistiltä. Kaupat kuitenkin tehtiin ja kävin noutamassa sen siirtolapulla seuraavan viikonloppuna kotiin. Ohjaustehostimen remmi pois, uudet akut, nesteiden tarkistukset, etunakkeihin hieman ilmaa ja eiku baanalle.
Ohjaustehostimen remmi oli otettava pois koska ohjaustehostimen pumpunkiinnitys oli pettänyt. Tämä vika oli tiedostettuna ennen ostoaktia. No, joo ja paljon muuta mistä myöhemmin lisää.
Ajoltaan Marsu oli ihan kohtuullinen, eli sitä ei oikeastaan tarvinnut "ajaa" vaan se tuli sillai itsestään. Kerran pysähdyin matkalla ja koittelin navat.....eivät lämmenneet. Kotopaikkakunnalla olin sopinut valmiiksi Marsulle hallipaikan, mikä edellisiin pohjolanhalli rojekteihin verrattuna on todellista nannaa. Halli on lämmittämätön, mutta tilava, betonilattia, kohtuullisen hyvät valot ja pitkä rasvamonttu.
Jätin Marsun halliin lepäämään.
Ensimmäinen kohde oli tuo ohjaustehostimenpumpun kiinnityksen korjaus. Purettuani niin paljon, että sain tuon loivan U:n mallisen kiinnitysraudan pois suutinputkien välistä alkoi iskemään pienehkö vatutuksen ja huokauksien sarja. U-rautaa oli yritetty kiinnittää pulttien petettyä ilmeiseti puikkohitsillä. Eip olluna onnistunut
U-rauta
Otin yhteyttä tuttuun, joka on tehnyt kaikenmuailman remontteja kysyäkseni häneltä kulmaporaa. Hänen poikettua katsomassa Marsua lupautui hän poraamaan pultit kannesta. Porauksen onnistumiseksi on syyläri, keulapala, suutinputket jne.. purettava pois tieltä.
Porauskohdat
Tuulettajan siivistä kokeillessani kuului vesipumpusta "klonks". Vesipumppu pois ja uusi tilalle. Jatkuuuuuuuuuuuuuuu
Nyt kuntoonsaattamisen kohde on vm.-88 MB 609D.
Asiaan!
Marsu on seissyt muutaman vuoden katsatamattomana ja tietysti ulkona. Pimeänä helmikuisena arki-iltana hiipuvan otsalampun valossa se näytti sanoakseni ohiajosiistiltä. Kaupat kuitenkin tehtiin ja kävin noutamassa sen siirtolapulla seuraavan viikonloppuna kotiin. Ohjaustehostimen remmi pois, uudet akut, nesteiden tarkistukset, etunakkeihin hieman ilmaa ja eiku baanalle.
Ohjaustehostimen remmi oli otettava pois koska ohjaustehostimen pumpunkiinnitys oli pettänyt. Tämä vika oli tiedostettuna ennen ostoaktia. No, joo ja paljon muuta mistä myöhemmin lisää.
Ajoltaan Marsu oli ihan kohtuullinen, eli sitä ei oikeastaan tarvinnut "ajaa" vaan se tuli sillai itsestään. Kerran pysähdyin matkalla ja koittelin navat.....eivät lämmenneet. Kotopaikkakunnalla olin sopinut valmiiksi Marsulle hallipaikan, mikä edellisiin pohjolanhalli rojekteihin verrattuna on todellista nannaa. Halli on lämmittämätön, mutta tilava, betonilattia, kohtuullisen hyvät valot ja pitkä rasvamonttu.
Jätin Marsun halliin lepäämään.
Ensimmäinen kohde oli tuo ohjaustehostimenpumpun kiinnityksen korjaus. Purettuani niin paljon, että sain tuon loivan U:n mallisen kiinnitysraudan pois suutinputkien välistä alkoi iskemään pienehkö vatutuksen ja huokauksien sarja. U-rautaa oli yritetty kiinnittää pulttien petettyä ilmeiseti puikkohitsillä. Eip olluna onnistunut
U-rauta
Otin yhteyttä tuttuun, joka on tehnyt kaikenmuailman remontteja kysyäkseni häneltä kulmaporaa. Hänen poikettua katsomassa Marsua lupautui hän poraamaan pultit kannesta. Porauksen onnistumiseksi on syyläri, keulapala, suutinputket jne.. purettava pois tieltä.
Porauskohdat
Tuulettajan siivistä kokeillessani kuului vesipumpusta "klonks". Vesipumppu pois ja uusi tilalle. Jatkuuuuuuuuuuuuuuu
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: 609D
Onnea projektiin. Joku hajanainen muistikuva on, että edellinen omistaja olisi päässyt myös tuohon vaiheeseen asti... Edellisen omistajan kulmapora ei tuottanut tulosta. No samalla vaihtuu kätevästi tuo vesipumppu.
Ei Deuzerlilla tähtiin.
Ei Deuzerlilla tähtiin.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Iski
- Kansleri
- Viestit: 1259
- Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
- Truck: Carrus 502 B10M
- Location: Nurmijärvi Rajamäki
- Member id: 149
Re: 609D
Voimia vaan projektiin, jep valuraudan hitsaaminen on hiukan haasteellista ja valurautapuikotkin on kallita, hitsausliikkeet myy niitä kappaleittain, onnistuminen vaatii myös esilämmitystä ja naputtelua ym, parempi kun saat pulteilla takasin kiinni.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Re: 609D
Tällähetkellä on visiona saada tuo alkuperäinen U-rauta takaisin omalle paikalleen. Siihen on kiinnitetty pumpun lisäksi polttoaineenputsari, lasikuppi, käsipumppu ja öljytikunsuojaputkentueta.
U-raudasta taytyy hioa ja porata pois hitsausknöölit. Kannesta on ainakin jossainmäärin hiottava knöölejä.
Suutinputket on otettava pois, jotta porausaktille saa lisätilaa. (Rullamitalla mitattuna tilaa on noin 18 cm) Olisin jo nuo poistanut, mutta minulla ei ollut suojatulppia syöttöpumppuun.
U-raudasta taytyy hioa ja porata pois hitsausknöölit. Kannesta on ainakin jossainmäärin hiottava knöölejä.
Suutinputket on otettava pois, jotta porausaktille saa lisätilaa. (Rullamitalla mitattuna tilaa on noin 18 cm) Olisin jo nuo poistanut, mutta minulla ei ollut suojatulppia syöttöpumppuun.
Re: 609D
Hitsasin joskun taannoin Valmetin trukissa olleeseen Perkins-dieselin starttimoottorin kiinnityskorvaa. Hain Tampereelta (muistaakseni liike, joka myy AGA:n kaasuja Nekalassa) valupuikkoja muuntajaan. Sain korvan pysymään kiinni, mutta helppoa se ei ollut. Hitsaupinnat puhdistin huolellisesti asetonilla ja avarsin hitsattavaa kohtaa vinkulla. Luulen hommassa olleen enemmän säkää kuin rautaista-ammattitaitoa. Startti pysyi kiinni, kunhan muisti aika-ajoin tsekata pulttien kireydet.Iski kirjoitti:Voimia vaan projektiin, jep valuraudan hitsaaminen on hiukan haasteellista ja valurautapuikotkin on kallita, hitsausliikkeet myy niitä kappaleittain, onnistuminen vaatii myös esilämmitystä ja naputtelua ym, parempi kun saat pulteilla takasin kiinni.
Nyt, kun muistelee tuota-aikaa ja tehtyjä remotteja niin ihmettelen kuinka aika riitti kaikkeen. Rakennettiin pari hallia ja omakotitalo. Jatkuvasti oli jokin koneista remontissa tai parentelussa. Lavaa kuorma-autoon, traktori reppasi aina jostain: syyläriä, hydraulipumppua, sähköjä, kansiremonttia, polttoaineet hyytyivät talvella. Henkilöautona taisi olla jokin vanhahko Volkkari, jota haettiin trailerilla sieltä sun täältä sen hajottua. Eka matkailuauto viriteltiin ajoon. Jossain vaiheessa ehdittiin mökille saunaan. Kaiken lisäksi tai päällimmäiseksi tehtiin töitä, töitä ja töitä omassa firmassa.
Tämä taisi mennä nyt "hieman" aiheesta sivuun, mutta..
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: 609D
Tuota aikaa on tapana kutsua nuoruudeksi. Ole varovainen noiden suutinputkien kanssa.Lasipallo kirjoitti:.....Startti pysyi kiinni, kunhan muisti aika-ajoin tsekata pulttien kireydet.
Nyt, kun muistelee tuota-aikaa ja tehtyjä remotteja niin ihmettelen kuinka aika riitti kaikkeen. Rakennettiin pari hallia ja omakotitalo. Jatkuvasti oli jokin koneista remontissa tai parentelussa. Lavaa kuorma-autoon, traktori reppasi aina jostain: syyläriä, hydraulipumppua, sähköjä, kansiremonttia, polttoaineet hyytyivät talvella. Henkilöautona taisi olla jokin vanhahko Volkkari, jota haettiin trailerilla sieltä sun täältä sen hajottua. Eka matkailuauto viriteltiin ajoon. Jossain vaiheessa ehdittiin mökille saunaan. Kaiken lisäksi tai päällimmäiseksi tehtiin töitä, töitä ja töitä omassa firmassa.
Tämä taisi mennä nyt "hieman" aiheesta sivuun, mutta..
Huhun mukaan nuo hitsaukset kestivät parhaimmillaan kuukausia ja huonoimmillaan kaksi päivää. Eli pultit ovat paljon parempi ratkaisu.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- ThePete
- Tosi harrastaja
- Viestit: 47
- Liittynyt: 19 Heinä 2014 10:23
- Truck: MB 508 D, MB 1114
- Location: Metsäkylä
- Member id: 302
- Paikkakunta: Jurva
- Viesti:
Re: 609D
Tuolta vertaistukea Matkamersuhulluuteen... https://www.facebook.com/groups/7926285 ... =bookmarks
Suomen Matkamersut ry http://www.matkamersut.fi/
Re: 609D
Kiitoksia vaan! Vertaistukea tarvitaan aina, mutta nyt liippasi alueelle jota en ole koskaan tehnyt enkä ole ajatellut tehdäkkään: vierailla tuolla vasepuukissa.ThePete kirjoitti:Tuolta vertaistukea Matkamersuhulluuteen... https://www.facebook.com/groups/7926285 ... =bookmarks
-
- Rattimajuri
- Viestit: 242
- Liittynyt: 13 Heinä 2015 14:22
- Truck: mb 407 ja Carrus 302
- Location: Pirkanmaa
- Member id: 285
- Paikkakunta: www.instagram.com/armasbussi
Re: 609D
hahahaha onnesk muitaski täällä jokka ei suosi vasepookkia etten oo ainut hyvä periaate hhaha
ARMAS scania k113 carrus 302 vm-95
MB 407 vm-67
MB 407 vm-67
- Rantarosvo
- Kansleri
- Viestit: 1450
- Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
- Truck: Haaveena vasta
- Location: Lappeenranta
- Viesti:
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 331
- Liittynyt: 10 Heinä 2013 23:36
- Location: Sonkajärvi
- Member id: 171
Re: 609D
Samoin täällä koko matkalintan porukka
Yläsavolainen kylähullu ja ajaa ransetilla... = umpihullu
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: 609D
Itekki lopetin koko Facebookin. Eipä oo tarvinnut puoleen vuoteen siellä roikkua. Tunnuksetkin meni kiinni ihan pyynnöstä vaikka epäilin että jäävät kumminkin taustalle kyttäämään
Tulevaisuus on sähköinen
Re: 609D
"Pulttiprojekti" jatkukoon!
Kuvassa alla on helposti lähteneet pultin jämät jo poistettu. Kuvassa teonalla oikealla olevat rei`ät, joihin on räitty hitsillä. Niistä ei pulttien jämät eivät lähteneet koska hitsaamalla oli sulatettu pultin- ja kannen- ja hitsauspuikonmetallia yhteen. Näihin kohtiin porattiin uudet rei`ät ja väännettiin jengat. Koko hommaan ei mennyt kolmea tuntia. Edestä oikealla alimmainen pultinpaikka on hieman sinnepäin ja suunnitelmana on tehdä lisätuki. Se on vielä suunnittelussa.
Katkenneen pultin irroittamiseen käytimme kulmaporaa, akkukonetta, pop-niititerää, Torx-hylsyä, vasaraa ja 1/4" räikkää. Ensin pultinpäähän noin 5mm syvä reikä poraamalla. Reikään sopivankokoinen Torx-hylsy vasaralla kiinni ja räikällä hissukseen auki. Helppoa kuin heinänteko.
Kulmaporan hankin Honkkarista. Se maksoi noin 25 ekee ja oli hintansa väärti. Sen sijaan samasta paikasta hankituilla pop-niitinterillä ei saanut pultinpäähän oikein edes jälkeä (alla olevassa kuvassa terät oikealla). Kuvassa kulmaporauslaite ja Pilipalatemasta hankittu vinku+terät. Pilipalatemalaiset terät olivat oikein hyviä.
Alla olevassa kuvassa esiintyvä pop-niittiterämerkki upposi pultinpäähän kuin kuuma veitsi sulaan voihin.
Kuvassa alla on helposti lähteneet pultin jämät jo poistettu. Kuvassa teonalla oikealla olevat rei`ät, joihin on räitty hitsillä. Niistä ei pulttien jämät eivät lähteneet koska hitsaamalla oli sulatettu pultin- ja kannen- ja hitsauspuikonmetallia yhteen. Näihin kohtiin porattiin uudet rei`ät ja väännettiin jengat. Koko hommaan ei mennyt kolmea tuntia. Edestä oikealla alimmainen pultinpaikka on hieman sinnepäin ja suunnitelmana on tehdä lisätuki. Se on vielä suunnittelussa.
Katkenneen pultin irroittamiseen käytimme kulmaporaa, akkukonetta, pop-niititerää, Torx-hylsyä, vasaraa ja 1/4" räikkää. Ensin pultinpäähän noin 5mm syvä reikä poraamalla. Reikään sopivankokoinen Torx-hylsy vasaralla kiinni ja räikällä hissukseen auki. Helppoa kuin heinänteko.
Kulmaporan hankin Honkkarista. Se maksoi noin 25 ekee ja oli hintansa väärti. Sen sijaan samasta paikasta hankituilla pop-niitinterillä ei saanut pultinpäähän oikein edes jälkeä (alla olevassa kuvassa terät oikealla). Kuvassa kulmaporauslaite ja Pilipalatemasta hankittu vinku+terät. Pilipalatemalaiset terät olivat oikein hyviä.
Alla olevassa kuvassa esiintyvä pop-niittiterämerkki upposi pultinpäähän kuin kuuma veitsi sulaan voihin.
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: 609D
Pakko kysyä notta jos täällä ei porukka halua mennä FB:hen niin pitsköhän perustaa joku foorumi myös Ducatoille? Mulla on kokemusta ja pihassa -97 -07...
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Re: 609D
Rälläkkä laulamaan ja hitsausknöölejä pienemmäksi. Tiukemmista paikoista vinkulla. Seuraavana olisi U-mallisen kiinnitysraudan putsaus samoista knööleistä ja sovitusta.
Sain vinkkinä, että U-rautaa ei kannata kiinnittää tavallisilla pulteilla vaan pinnapulteilla. Eli kanteen pinnapultit sopivasti pohjaan ja U-rauta muttereilla kiinni. Taitaa olla hyvä konsti.
Tuosta seuraavasta kuvasta ei oikein erota mitään, mutta siinä rälläköidään kannen etupäästä juuri noita hitsausknöölejä. Kipinöi vaan niin komiasti, et laitoin kuvan. Nii ja onhan kuvia mukava katsella
Sain vinkkinä, että U-rautaa ei kannata kiinnittää tavallisilla pulteilla vaan pinnapulteilla. Eli kanteen pinnapultit sopivasti pohjaan ja U-rauta muttereilla kiinni. Taitaa olla hyvä konsti.
Tuosta seuraavasta kuvasta ei oikein erota mitään, mutta siinä rälläköidään kannen etupäästä juuri noita hitsausknöölejä. Kipinöi vaan niin komiasti, et laitoin kuvan. Nii ja onhan kuvia mukava katsella
Re: 609D
Torx hylsyt ovat kyllä yllättävän käteviä laitteita kun pitää jotain jumiutunutta saada avattua. Mä olen myös monta kuusiokolopulttia pelastanut torx hylsyllä.
Tuollaisissa katkenneissa pulteissa yms "väärinpäinporanterä" on yllättävän kätsä kone myös.
Re: 609D
Melko usein noissa "uusissa" ostoksissa kun löytyy katkennut pultti, niin pultista löytyy myös katkennut vastakierretappi, siihen ei oikein mikään poranterä oikein pysty. Hitsaamalla lähtee jos lähtee.
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: 609D
Ties vaikka mitä tuolta jengan sisästä löytyy. Kaikki mahdollinen piha jätemetalli ja ehkä mun vanha hitsauskonekin - vai veinkö kierrätykseen? Kyllä siitä soiva peli syntyy...
Tuo on heikko kohta tuossa padassa. Ei niitä pultteja huomaa ajoissa kiristää ja sitten jengat ovat menneet.
Tuo on heikko kohta tuossa padassa. Ei niitä pultteja huomaa ajoissa kiristää ja sitten jengat ovat menneet.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun