609D

Kerro omasta projektistasi
Lasipallo
Kuski
Viestit: 28
Liittynyt: 04 Joulu 2015 21:11
Location: Pirkanmaa

609D

Viesti Kirjoittaja Lasipallo »

Nonnii. Onko tämä niin sanottu välimallin kohnotus ennen lopullista hulluuntumista eli onko seuraava, sitten se 12 metrinen?
Nyt kuntoonsaattamisen kohde on vm.-88 MB 609D.

Asiaan!
Marsu on seissyt muutaman vuoden katsatamattomana ja tietysti ulkona. Pimeänä helmikuisena arki-iltana hiipuvan otsalampun valossa se näytti sanoakseni ohiajosiistiltä. Kaupat kuitenkin tehtiin ja kävin noutamassa sen siirtolapulla seuraavan viikonloppuna kotiin. Ohjaustehostimen remmi pois, uudet akut, nesteiden tarkistukset, etunakkeihin hieman ilmaa ja eiku baanalle.
Ohjaustehostimen remmi oli otettava pois koska ohjaustehostimen pumpunkiinnitys oli pettänyt. Tämä vika oli tiedostettuna ennen ostoaktia. No, joo ja paljon muuta mistä myöhemmin lisää.
Ajoltaan Marsu oli ihan kohtuullinen, eli sitä ei oikeastaan tarvinnut "ajaa" vaan se tuli sillai itsestään. Kerran pysähdyin matkalla ja koittelin navat.....eivät lämmenneet. Kotopaikkakunnalla olin sopinut valmiiksi Marsulle hallipaikan, mikä edellisiin pohjolanhalli rojekteihin verrattuna on todellista nannaa. Halli on lämmittämätön, mutta tilava, betonilattia, kohtuullisen hyvät valot ja pitkä rasvamonttu.
Jätin Marsun halliin lepäämään.

Ensimmäinen kohde oli tuo ohjaustehostimenpumpun kiinnityksen korjaus. Purettuani niin paljon, että sain tuon loivan U:n mallisen kiinnitysraudan pois suutinputkien välistä alkoi iskemään pienehkö vatutuksen ja huokauksien sarja. U-rautaa oli yritetty kiinnittää pulttien petettyä ilmeiseti puikkohitsillä. Eip olluna onnistunut :shock:

Kuva
U-rauta

Otin yhteyttä tuttuun, joka on tehnyt kaikenmuailman remontteja kysyäkseni häneltä kulmaporaa. Hänen poikettua katsomassa Marsua lupautui hän poraamaan pultit kannesta. Porauksen onnistumiseksi on syyläri, keulapala, suutinputket jne.. purettava pois tieltä.

Kuva
Porauskohdat

Tuulettajan siivistä kokeillessani kuului vesipumpusta "klonks". Vesipumppu pois ja uusi tilalle. Jatkuuuuuuuuuuuuuuu
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: 609D

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Onnea projektiin. Joku hajanainen muistikuva on, että edellinen omistaja olisi päässyt myös tuohon vaiheeseen asti... Edellisen omistajan kulmapora ei tuottanut tulosta. No samalla vaihtuu kätevästi tuo vesipumppu.

Ei Deuzerlilla tähtiin.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Iski
Kansleri
Viestit: 1259
Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
Truck: Carrus 502 B10M
Location: Nurmijärvi Rajamäki
Member id: 149

Re: 609D

Viesti Kirjoittaja Iski »

Voimia vaan projektiin, jep valuraudan hitsaaminen on hiukan haasteellista ja valurautapuikotkin on kallita, hitsausliikkeet myy niitä kappaleittain, onnistuminen vaatii myös esilämmitystä ja naputtelua ym, parempi kun saat pulteilla takasin kiinni.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: 609D

Viesti Kirjoittaja Pukaatti »

Ei pysty rakentaa itte koko palikkaa? Iha latikasta liimailis?
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
Lasipallo
Kuski
Viestit: 28
Liittynyt: 04 Joulu 2015 21:11
Location: Pirkanmaa

Re: 609D

Viesti Kirjoittaja Lasipallo »

Tällähetkellä on visiona saada tuo alkuperäinen U-rauta takaisin omalle paikalleen. Siihen on kiinnitetty pumpun lisäksi polttoaineenputsari, lasikuppi, käsipumppu ja öljytikunsuojaputkentueta.
U-raudasta taytyy hioa ja porata pois hitsausknöölit. Kannesta on ainakin jossainmäärin hiottava knöölejä.
Suutinputket on otettava pois, jotta porausaktille saa lisätilaa. (Rullamitalla mitattuna tilaa on noin 18 cm) Olisin jo nuo poistanut, mutta minulla ei ollut suojatulppia syöttöpumppuun.
Lasipallo
Kuski
Viestit: 28
Liittynyt: 04 Joulu 2015 21:11
Location: Pirkanmaa

Re: 609D

Viesti Kirjoittaja Lasipallo »

Iski kirjoitti:Voimia vaan projektiin, jep valuraudan hitsaaminen on hiukan haasteellista ja valurautapuikotkin on kallita, hitsausliikkeet myy niitä kappaleittain, onnistuminen vaatii myös esilämmitystä ja naputtelua ym, parempi kun saat pulteilla takasin kiinni.
Hitsasin joskun taannoin Valmetin trukissa olleeseen Perkins-dieselin starttimoottorin kiinnityskorvaa. Hain Tampereelta (muistaakseni liike, joka myy AGA:n kaasuja Nekalassa) valupuikkoja muuntajaan. Sain korvan pysymään kiinni, mutta helppoa se ei ollut. Hitsaupinnat puhdistin huolellisesti asetonilla ja avarsin hitsattavaa kohtaa vinkulla. Luulen hommassa olleen enemmän säkää kuin rautaista-ammattitaitoa. Startti pysyi kiinni, kunhan muisti aika-ajoin tsekata pulttien kireydet.
Nyt, kun muistelee tuota-aikaa ja tehtyjä remotteja niin ihmettelen kuinka aika riitti kaikkeen. Rakennettiin pari hallia ja omakotitalo. Jatkuvasti oli jokin koneista remontissa tai parentelussa. Lavaa kuorma-autoon, traktori reppasi aina jostain: syyläriä, hydraulipumppua, sähköjä, kansiremonttia, polttoaineet hyytyivät talvella. Henkilöautona taisi olla jokin vanhahko Volkkari, jota haettiin trailerilla sieltä sun täältä sen hajottua. Eka matkailuauto viriteltiin ajoon. Jossain vaiheessa ehdittiin mökille saunaan. Kaiken lisäksi tai päällimmäiseksi tehtiin töitä, töitä ja töitä omassa firmassa.

Tämä taisi mennä nyt "hieman" aiheesta sivuun, mutta..
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: 609D

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Lasipallo kirjoitti:.....Startti pysyi kiinni, kunhan muisti aika-ajoin tsekata pulttien kireydet.
Nyt, kun muistelee tuota-aikaa ja tehtyjä remotteja niin ihmettelen kuinka aika riitti kaikkeen. Rakennettiin pari hallia ja omakotitalo. Jatkuvasti oli jokin koneista remontissa tai parentelussa. Lavaa kuorma-autoon, traktori reppasi aina jostain: syyläriä, hydraulipumppua, sähköjä, kansiremonttia, polttoaineet hyytyivät talvella. Henkilöautona taisi olla jokin vanhahko Volkkari, jota haettiin trailerilla sieltä sun täältä sen hajottua. Eka matkailuauto viriteltiin ajoon. Jossain vaiheessa ehdittiin mökille saunaan. Kaiken lisäksi tai päällimmäiseksi tehtiin töitä, töitä ja töitä omassa firmassa.

Tämä taisi mennä nyt "hieman" aiheesta sivuun, mutta..
Tuota aikaa on tapana kutsua nuoruudeksi. Ole varovainen noiden suutinputkien kanssa.

Huhun mukaan nuo hitsaukset kestivät parhaimmillaan kuukausia ja huonoimmillaan kaksi päivää. Eli pultit ovat paljon parempi ratkaisu.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
ThePete
Tosi harrastaja
Viestit: 47
Liittynyt: 19 Heinä 2014 10:23
Truck: MB 508 D, MB 1114
Location: Metsäkylä
Member id: 302
Paikkakunta: Jurva
Viesti:

Re: 609D

Viesti Kirjoittaja ThePete »

Tuolta vertaistukea Matkamersuhulluuteen... https://www.facebook.com/groups/7926285 ... =bookmarks
Suomen Matkamersut ry http://www.matkamersut.fi/
Lasipallo
Kuski
Viestit: 28
Liittynyt: 04 Joulu 2015 21:11
Location: Pirkanmaa

Re: 609D

Viesti Kirjoittaja Lasipallo »

ThePete kirjoitti:Tuolta vertaistukea Matkamersuhulluuteen... https://www.facebook.com/groups/7926285 ... =bookmarks
Kiitoksia vaan! Vertaistukea tarvitaan aina, mutta nyt liippasi alueelle jota en ole koskaan tehnyt enkä ole ajatellut tehdäkkään: vierailla tuolla vasepuukissa.
jooseppi
Rattimajuri
Viestit: 242
Liittynyt: 13 Heinä 2015 14:22
Truck: mb 407 ja Carrus 302
Location: Pirkanmaa
Member id: 285
Paikkakunta: www.instagram.com/armasbussi

Re: 609D

Viesti Kirjoittaja jooseppi »

hahahaha onnesk muitaski täällä jokka ei suosi vasepookkia etten oo ainut :) hyvä periaate hhaha
ARMAS scania k113 carrus 302 vm-95
MB 407 vm-67
Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: 609D

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo »

Hep!

täältä löytyy myös lärvikirjaton yksilö :)
Rosmo
matkalintta
Rattiamiraali
Viestit: 331
Liittynyt: 10 Heinä 2013 23:36
Location: Sonkajärvi
Member id: 171

Re: 609D

Viesti Kirjoittaja matkalintta »

Samoin täällä koko matkalintan porukka :D
Yläsavolainen kylähullu ja ajaa ransetilla... = umpihullu
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: 609D

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Itekki lopetin koko Facebookin. Eipä oo tarvinnut puoleen vuoteen siellä roikkua. Tunnuksetkin meni kiinni ihan pyynnöstä vaikka epäilin että jäävät kumminkin taustalle kyttäämään
Tulevaisuus on sähköinen
Lasipallo
Kuski
Viestit: 28
Liittynyt: 04 Joulu 2015 21:11
Location: Pirkanmaa

Re: 609D

Viesti Kirjoittaja Lasipallo »

"Pulttiprojekti" jatkukoon!

Kuvassa alla on helposti lähteneet pultin jämät jo poistettu. Kuvassa teonalla oikealla olevat rei`ät, joihin on räitty hitsillä. Niistä ei pulttien jämät eivät lähteneet koska hitsaamalla oli sulatettu pultin- ja kannen- ja hitsauspuikonmetallia yhteen. Näihin kohtiin porattiin uudet rei`ät ja väännettiin jengat. Koko hommaan ei mennyt kolmea tuntia. Edestä oikealla alimmainen pultinpaikka on hieman sinnepäin ja suunnitelmana on tehdä lisätuki. Se on vielä suunnittelussa.

Kuva

Katkenneen pultin irroittamiseen käytimme kulmaporaa, akkukonetta, pop-niititerää, Torx-hylsyä, vasaraa ja 1/4" räikkää. Ensin pultinpäähän noin 5mm syvä reikä poraamalla. Reikään sopivankokoinen Torx-hylsy vasaralla kiinni ja räikällä hissukseen auki. Helppoa kuin heinänteko.

Kuva

Kulmaporan hankin Honkkarista. Se maksoi noin 25 ekee ja oli hintansa väärti. Sen sijaan samasta paikasta hankituilla pop-niitinterillä ei saanut pultinpäähän oikein edes jälkeä (alla olevassa kuvassa terät oikealla). Kuvassa kulmaporauslaite ja Pilipalatemasta hankittu vinku+terät. Pilipalatemalaiset terät olivat oikein hyviä.

Kuva


Alla olevassa kuvassa esiintyvä pop-niittiterämerkki upposi pultinpäähän kuin kuuma veitsi sulaan voihin.

Kuva
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: 609D

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Pakko kysyä notta jos täällä ei porukka halua mennä FB:hen niin pitsköhän perustaa joku foorumi myös Ducatoille? Mulla on kokemusta ja pihassa -97 -07...
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Lasipallo
Kuski
Viestit: 28
Liittynyt: 04 Joulu 2015 21:11
Location: Pirkanmaa

Re: 609D

Viesti Kirjoittaja Lasipallo »

Reddewil kirjoitti:Pakko kysyä notta jos täällä ei porukka halua mennä FB:hen niin pitsköhän perustaa joku foorumi myös Ducatoille? Mulla on kokemusta ja pihassa -97 -07...
Mitä!!!??!!! :shock: :shock: :shock: :shock: :?: :?: :?:
Lasipallo
Kuski
Viestit: 28
Liittynyt: 04 Joulu 2015 21:11
Location: Pirkanmaa

Re: 609D

Viesti Kirjoittaja Lasipallo »

Rälläkkä laulamaan ja hitsausknöölejä pienemmäksi. Tiukemmista paikoista vinkulla. Seuraavana olisi U-mallisen kiinnitysraudan putsaus samoista knööleistä ja sovitusta.
Sain vinkkinä, että U-rautaa ei kannata kiinnittää tavallisilla pulteilla vaan pinnapulteilla. Eli kanteen pinnapultit sopivasti pohjaan ja U-rauta muttereilla kiinni. Taitaa olla hyvä konsti.

Tuosta seuraavasta kuvasta ei oikein erota mitään, mutta siinä rälläköidään kannen etupäästä juuri noita hitsausknöölejä. Kipinöi vaan niin komiasti, et laitoin kuvan. Nii ja onhan kuvia mukava katsella :D

Kuva
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2554
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: 609D

Viesti Kirjoittaja Jule »

Lasipallo kirjoitti: Katkenneen pultin irroittamiseen käytimme kulmaporaa, akkukonetta, pop-niititerää, Torx-hylsyä, vasaraa ja 1/4" räikkää. Ensin pultinpäähän noin 5mm syvä reikä poraamalla. Reikään sopivankokoinen Torx-hylsy vasaralla kiinni ja räikällä hissukseen auki. Helppoa kuin heinänteko.

Kuva
Torx hylsyt ovat kyllä yllättävän käteviä laitteita kun pitää jotain jumiutunutta saada avattua. Mä olen myös monta kuusiokolopulttia pelastanut torx hylsyllä.

Tuollaisissa katkenneissa pulteissa yms "väärinpäinporanterä" on yllättävän kätsä kone myös.
jukkan
Kuski
Viestit: 26
Liittynyt: 07 Heinä 2010 18:56
Truck: Solifer
Location: kontiolahti

Re: 609D

Viesti Kirjoittaja jukkan »

Melko usein noissa "uusissa" ostoksissa kun löytyy katkennut pultti, niin pultista löytyy myös katkennut vastakierretappi, siihen ei oikein mikään poranterä oikein pysty. Hitsaamalla lähtee jos lähtee.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: 609D

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Ties vaikka mitä tuolta jengan sisästä löytyy. Kaikki mahdollinen piha jätemetalli ja ehkä mun vanha hitsauskonekin - vai veinkö kierrätykseen? Kyllä siitä soiva peli syntyy...

Tuo on heikko kohta tuossa padassa. Ei niitä pultteja huomaa ajoissa kiristää ja sitten jengat ovat menneet.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Vastaa Viestiin