Setra s208 -82 VLV-401

Kerro omasta projektistasi
Avatar
Reino-Ratti
Kippari
Viestit: 63
Liittynyt: 12 Kesä 2007 22:40
Truck: Setra
Location: Hämeenlinna
Member id: 054
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Setra s208 -82 VLV-401

Viesti Kirjoittaja Reino-Ratti »

Näköjään porsivat samat kohdat ja vielä samassa järjestyksessä näissä 208-malleissa. Mutta onhan tuota ajopeleillä ikääkin jo 40 vuotta :D Tuon oviventtiilin jouduin korjaamaan Skibotnin leirintäalueella kun päästi pahasti paineet alas. Himmennin taas päästi aikanaan toimintasavut Viitasaarella. Sen ohitin kokonaan.

Korjasin omastani (-82) ne molemmat apusimpukat; niissä oli kartiorullalaakerit vastakkain. Olihan ne ruosteessa, mutta olisi voinut tokeentua pelkästään kiristämällä. Ehdin vain pudotella pois koko raidetankosysteemin nivelten vaihtoon. Mutta osat on standardi-kamaa ja uudet laakerit ja stefat eivät olleet hionnan kiroissa. Noita kartiorullalkaakereita on myös kolmiotukivarsissa, jois niihin alkaa tulla klappia.

t. J.
villev51
Rattiamiraali
Viestit: 365
Liittynyt: 14 Joulu 2015 09:12
Truck: Setra s208
Location: Rovaniemi

Re: Setra s208 -82 VLV-401

Viesti Kirjoittaja villev51 »

Kiva tietää. Mikäs meiltä hajoaisi seuraavana :) ?

Paljonko sulla hörppää satkulle? 16,5 meni nyt tullessa.

Eipä himmennintä taida edes tarvita. Ei nuo nyt niin kirkkaat ole...
Avatar
Reino-Ratti
Kippari
Viestit: 63
Liittynyt: 12 Kesä 2007 22:40
Truck: Setra
Location: Hämeenlinna
Member id: 054
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Setra s208 -82 VLV-401

Viesti Kirjoittaja Reino-Ratti »

Jos ei jousisylinterit tai käkkärin pikapoistoventtiili ole alkaneet vuotamaan, niin niihin voi varautua. Molemmat suhinat on sikäli kiusallisia, kun kompuran tuotto on niin pieni, että tuppaa meno loppumaan. Jousisylinterien sisään tulee ruostetta, joka irtoaa ja jää männän tiivisteen väliin, siitä vuoto. Ilmeisesti sama irtoruoste puskee pikapoistoventtiilin kalvon väliin. Jos jousisylinterin vieteri on muuten kunnossa, voi sille männän tiivisteelle yrittää ensiapua. Mutta jousisylinterin avaus on sitten kunkin harkittava omalla tahollaan: siinä voi sattua Juhaa leukaan. Itse tein sen laittamalla kierretangon joka pultin paikalle ja availemalla pikku hiljaa.

Nuo sun kulutuslukemat on kyllä tosi alhaisia ja minä en tuommoisiin pääse.

t. J.
villev51
Rattiamiraali
Viestit: 365
Liittynyt: 14 Joulu 2015 09:12
Truck: Setra s208
Location: Rovaniemi

Re: Setra s208 -82 VLV-401

Viesti Kirjoittaja villev51 »

Heh heh. Pikapoiston olen jo kerran avannut ja puhdistanut.

Olenkin epäillyt että hieman laihalla mennään kun lukemat on aika pieniä. Savua ei tule oikeastaan missään vaiheessa putkesta. Ja ylämäet mennään välillä erittäin rauhallisesti.... eli täytyy alkaa opiskelemaan rivipumpun syötönsäätö.

Olen Alusta asti veikannut, että edellinen omistaja (vanha pappa ja mummo) on säätänyt tai säädättänyt piheyksissään syötöt nolliin :)
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Setra s208 -82 VLV-401

Viesti Kirjoittaja Jule »

Tuskin sitä kukaan nuukuulsissaan pienelle säätää, koska ei se pieni syöttö kulutusta laske, sen sijaan rauhallisella ajolla on voinut paikat nokeentua sen verran että on pitänyt leimalle säätää syöttö pienelle.

Vapari koneelle saa antaa todella raskaasti kenkää ennen leimaa että mittauksessa putkesta tulee pelkästään tuoretta tavaraa. Sehän on siis pakoputkesta irtoavaa "vanhaa" nokea joka sen leimalla saa yleensä hyppäämään.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Setra s208 -82 VLV-401

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Katsoinpa varsin ikivanhan mahurivolvon äänenvaimentimen sisään; ei yhtään nokea. Metallin väriset sisäosat lähes kiiltelivät, pieni harmaa pinta päällä. Hämmästyin, voiko olla tottakaan. Tälle on kaksi syytä; tätä Volvoa on käsketty Norjassa niin paljon että karstaa ei voi olla missään. Toisekseen on ajettu uusiutuvalla Neste My polttoaineella joka savuttaa merkittävästi vähemmän.

Tietenkin normi käytössä tasamailla ja tavallisella savuavalla dieselillä ajettaessa pakoputkikin voi olla reilusti nokea täynnä.
Tulevaisuus on sähköinen
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Setra s208 -82 VLV-401

Viesti Kirjoittaja Jule »

Norjan ajelut ei juuri enää näy, mutta tuo mydiesel on melkoista käärmeöljyä.
villev51
Rattiamiraali
Viestit: 365
Liittynyt: 14 Joulu 2015 09:12
Truck: Setra s208
Location: Rovaniemi

Re: Setra s208 -82 VLV-401

Viesti Kirjoittaja villev51 »

Kuva
Hellou pitkästä aikaa.
Talvi tuli ja talvi meni. Aika riensi nopeasti kun innostuttiin wintage kelkkahommista. Poika ajoi ekat kilpailut, ja tulevalle kaudelle taidan minäkin alkaa ajamaan. Niistä myöhemmin lisää jos kiinnostaa.
Bussille ei ole tehty hirveitä. Jääkaapin oveen lisättiin salpa. Pysyy ajonaikana kiinni. Ja kun ei ole käytössä niin ei mene kiinni kun jättää salvan oven väliin.
Nyt ollaan Levillä. Huono keli. Sataa räntää oikein urakalla. Tänään uimaan ja huomenna rinteeseen. Sunnuntaina siirrytään ehkä Pallakselle...
villev51
Rattiamiraali
Viestit: 365
Liittynyt: 14 Joulu 2015 09:12
Truck: Setra s208
Location: Rovaniemi

Re: Setra s208 -82 VLV-401

Viesti Kirjoittaja villev51 »

Jahas. Kuvat ei näy... Uus yritys.

Kuva
Liitteet
20230429_104915.jpg
20230429_104931.jpg
villev51
Rattiamiraali
Viestit: 365
Liittynyt: 14 Joulu 2015 09:12
Truck: Setra s208
Location: Rovaniemi

Re: Setra s208 -82 VLV-401

Viesti Kirjoittaja villev51 »

Bussi tuli käytettyä leimalla. Nyt saa 2v ajella sen puolesta rauhassa. Jarrupalat tuli laiteltua uudet eteen. Iskarin puslia pitäisi alkaa uusimaan, siitä huomautti jälleen kerran :)

Nopeusmittari heitti pelaamasta. On ennenkin lakkoillut mutta on itestään alkanut toimimaan. Mutta nyt ei neula nouse. Anturilla on johdot kiinni, sitä epäilin. Pystyisköhän mittariston takaa mittailemaan ajon aikana tuleeko sinne mitään.... täytyy alkaa perehtymään asiaan...
villev51
Rattiamiraali
Viestit: 365
Liittynyt: 14 Joulu 2015 09:12
Truck: Setra s208
Location: Rovaniemi

Re: Setra s208 -82 VLV-401

Viesti Kirjoittaja villev51 »

Reissuun lähdettiin. Nopeusmittarin korjaus jäi tulevaisuuteen. Ajetaan navin avustuksella, ja kierroslukumittarin. Eipä muuta ihmeellistä. Öljyt Plus pientä huoltoa ja tarkastuksia. Asensin muutaman usb. Latauspaikan lisää. Keväällä tuli asennettua kiinan ilmalämmitin. Nyt sitä ei kyllä tarvii, tarkenee ilmankin.
villev51
Rattiamiraali
Viestit: 365
Liittynyt: 14 Joulu 2015 09:12
Truck: Setra s208
Location: Rovaniemi

Re: Setra s208 -82 VLV-401

Viesti Kirjoittaja villev51 »

Talven mukavuuksia. Joku oli toisesta takarenkaasta lainannut ilmaa, mahtaakohan palauttaa... Kesällä on joutunut kerran laittamaan lisää. Ei tainnut tykätä pakkasista. No, täytyy täyttää ja seurata, onko alkanut vuoto lisääntyä. Onneksi löytyy varapyöriä. Hyvin lähti käyntiin ja nosti paineet. Liikuttelin hieman ja tein lumityöt. Kesää ja uusia reissuja odotellessa. Ehkä vesipuolen päivittämistä seuraavaksi.
Avatar
Reino-Ratti
Kippari
Viestit: 63
Liittynyt: 12 Kesä 2007 22:40
Truck: Setra
Location: Hämeenlinna
Member id: 054
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Setra s208 -82 VLV-401

Viesti Kirjoittaja Reino-Ratti »

Tässä kun näitä kahden auton vikoja on vertailtu, niin on minultakin kerran varastettu ilmat takapyörästä talvella :D Vika ei kuitenkaan ollut renkaassa eikä venttiilissä vaan vanteessa oli hiushalkeama. Se oli lähtenyt keskiön hitsistä ja edennyt vannetta pikku hiljaa semmoiseen kohtaan, että päästi ilmaa pihalle. Ajamalla se särö tietty etenee, mutta voisko pakkanen jotenkin vaikuttaa ilman pitävyyteen. Muistaakseni oli vanha MAN:in vanne mikä meni alle.

Etuiskarit uusin 6-7 vuotta sitten. Suomen vaimentimelta löytyivät sopivan mittaiset ja oikealla reiällä. Ainoastaan korvake oli hieman kapeampi ja siihen laitoin prikat molemmin puolin. Otin vaimentimet auton etuakselipainon 3.5 ton mukaan, mutta ovat ehkä vähän löysät. Nyt harkitsisin ainakin 4-4.5 ton akselipainon mukaan, mutta ei noita liene erikseen jokaiselle sadalle kilolle.

t. J.
villev51
Rattiamiraali
Viestit: 365
Liittynyt: 14 Joulu 2015 09:12
Truck: Setra s208
Location: Rovaniemi

Re: Setra s208 -82 VLV-401

Viesti Kirjoittaja villev51 »

Vanteet tarkastin kesällä viimeksi. Silloin en huomannut mitään. Onneksi löytyy ainakin kolme vanteellista vararengasta ja pari pelkkää kumia.

Aikoinaan kun hiekkapuhaltelin työkseni asioita, tuli puhallettua kuorma-auton vanteitakin. Silloin oppi puhaltamaan pulttikehän ensimmäiseksi. Joskus ei tarvinnut puhaltaa sen pidemmälle kun huomasi että vanne oli halki.
Niehku_vanlife
Kuski
Viestit: 34
Liittynyt: 02 Loka 2022 10:16
Location: Jaala

Re: Setra s208 -82 VLV-401

Viesti Kirjoittaja Niehku_vanlife »

Pulttikehästä ne usein halkeavat. Etenkin, jos on harvatelinen kuorma-auto tai kärry, missä ovat olleet alla. Niin raju on se vääntö.
Vastaa Viestiin