Projekti nro 1, Volvo Wiima -85

Kerro omasta projektistasi
Tirehtööri
Tosi harrastaja
Viestit: 47
Liittynyt: 29 Marras 2015 19:10
Location: Oulu

Projekti nro 1, Volvo Wiima -85

Viesti Kirjoittaja Tirehtööri »

Terve.

Tuli sitten liityttyä remmiin sekalaiseen ja laitettua elämäni ensimmäinen linja-auto. Toimiva? Ehei. Se raiskatuin ja romuin, mitä vaan voi halvalla saada.

http://www.nettikone.com/volvo/viima/1452179



Väite edellisen omistajan toimesta:

Banjo tullut palkkeineen irti ja öljynsuodatin vuotaa, ettei kuulemma muuta laitettavaa.

Totuus:

Luoja tietää

Seuraavaksi pitää keksiä, missä, minne ja miten tätä alkaa työstämään. Kunhan pääsee tuhot katsomaan kunnolla alle, osaa olla piirunverran viisaampi. Mutta varmasti romu-ukko jo käsiään hieroo, joten katsotaan miten käy. Päivitellään ajanmyötä ja otetaan vastaan viiiisaita neuvoja ja saa pyöritellä ääneen päätä. Kaikki on kultaa noviisille.
Viimeksi muokannut Tirehtööri, 10 Marras 2016 17:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tirehtööri
Tosi harrastaja
Viestit: 47
Liittynyt: 29 Marras 2015 19:10
Location: Oulu

Re: Projekti nro 1, Volvo Wiima -85

Viesti Kirjoittaja Tirehtööri »

Onko muuten kenellekään tuttu peli? Huonosti löytyy googlettamalla.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Projekti nro 1, Volvo Wiima -85

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

No sitä saa hieman kutitella ennen kuin akseli on takaisin paikoillaan. Romikselta saa palikoita. Onnea ja jaksamista....
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Projekti nro 1, Volvo Wiima -85

Viesti Kirjoittaja Pukaatti »

Onneksi olkoon autosta. Kyllä se siitä sutkautuu. Tuli kouluajat mieleen tuosta mustasta maskista :)
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 597
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Re: Projekti nro 1, Volvo Wiima -85

Viesti Kirjoittaja Pilotti »

Tuohan on alun perin Lohjan Liikenteen auto. Eli hyvinkin ensi vuotensa oli Lohja-Helsinki välillä. Itsekin tainnut tuolla reissun silloin ajaa, tai sitten en. Samanlaisia oli useampi silloin. Off topic. Noita "samanlaisia" Volvo B10M:iä tuli Espoon Auto konserniin noihin aikoihin kymmeniä, ja niitä sitten sujuvasti joskus lainattiinkin eri yhtiöiden välillä. Samanlaisia on lainausmerkeissä siksi, että kahta oikeasti samanlaista ei tainnut tulla. Peräkkäisinä päivinä luovutetut autotkin erosivat ainakin katkaisijoiden sijoittelun tms. suhteen... Noissa Lohjalaisissa oli ainakin lämmönsäätimet kojelaudassa muista poikkeavat. Pistätkö kuvan ohjaamosta, niin voin nähdä
muistanko oikein. :)
Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: Projekti nro 1, Volvo Wiima -85

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo »

Nyt on asenne kohillaan kun on otsikoitukkin ekaks projektiks. Eli tiedossa heti, että mopo keulii jossain vaiheessa :)
Rosmo
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1453
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: Projekti nro 1, Volvo Wiima -85

Viesti Kirjoittaja B9M »

Onneksi on rungollinen tapaus :D ,saattais himmelirakenteessa olla pikkasen isommalla alueella korjattavaa, ennenkuin akseli taas kohillan ja kinni. Kone,vaihteisto kytkin kaks satkua ajettuna rempan jälkeen, tonnilla. Rahas on hyvin rautaan sijoitettuna :D T. Ari
#048
Tirehtööri
Tosi harrastaja
Viestit: 47
Liittynyt: 29 Marras 2015 19:10
Location: Oulu

Re: Projekti nro 1, Volvo Wiima -85

Viesti Kirjoittaja Tirehtööri »

Jes, tosiaan tarjous houkutteli liikaa, kun enää 1000e kaipas ja nopeaa omistajan vaihdosta. Auto tosiaan makaa Raskoneen pihassa Rovaniemellä ja siellä aletaan olla kypsiä siihen. :D
Autossa on 300l dieseliä, uudehkot renkaat, 230tkm ajettu loota ja kone, sekä sisällä pientä hilpettä, että 1000e tuntui jo ryöstöltä.

Yhdeltä romuttamolta löytyi peräsilta runkopalkkeineen 500e pintaan.
Kunhan tuon saisi aluksi nostettua ylös/montulle ja näkisi, millainen savotta siellä oottaa, niin osaa arvioida, alkaakko hulluksi ja sitä laittamaan, vaiko luovuttaa ja pistää paloiksi.
Ympärillä on nùorta ja kunniahimoista verta, mutta viisaammilta otetaan vastaan tuomioita, kunhan saadaan alle katsottua ja päivitettyä tänne.

Autossa on tosiaan paikat 15 ja sänkyjä 8, mutta kuorma/roudaustila on melkein 6m, niin siitä lähtee verona 2.5m tulevaisuudessa ja tarkoitus nostaa paikkaluvut n. 20 ja makuupaikat n. 15.
Laitan kuvia sunnuntaina lisää. :)
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3083
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Projekti nro 1, Volvo Wiima -85

Viesti Kirjoittaja neppi »

ET KUUNTELE KETÄÄN VIISAAMPIA!!!

Ei oikeat hullut semmosta tee.
jiivee
Rattiamiraali
Viestit: 436
Liittynyt: 05 Syys 2015 15:15
Truck: MB
Location: EP
Member id: 239
Paikkakunta: Jurva

Re: Projekti nro 1, Volvo Wiima -85

Viesti Kirjoittaja jiivee »

Onnea.Mutta ota opiksi että heti kun alkaa v eiku ketuttaan joku,heti kintahat pois kärestä ja huilaamaan,ei roomaakaa päiväs rakennettu.
Niinkun mulla on se just nii että kaikki pitääs saara heti valamihiksi,siks musta ei oo nakertajaksi eiku rakentajaksi.se on tua lyhyt pinna.
Hyvää yritän,mutta priimaa pukkaa
junior
Rattiamiraali
Viestit: 443
Liittynyt: 28 Heinä 2013 15:40
Truck: volvo b58
Location: turku

Re: Projekti nro 1, Volvo Wiima -85

Viesti Kirjoittaja junior »

Onnea hankinnasta pienelle sitkeydellä se kyllä valmistuu, tai mitä minä olen tähän mitään sanomaan niin monta kertaa jo luovuttanut oman projektin kohalla.
pali
Kokenut kuljettaja
Viestit: 79
Liittynyt: 12 Tammi 2015 11:50
Location: Jyväskylä

Re: Projekti nro 1, Volvo Wiima -85

Viesti Kirjoittaja pali »

no ei se niin huono voi olla ettei jotain hyvääkin ole...300 litraa dieseliä...hyvän juhannus rovion saa järjestettyä jos ei muuta.. :lol: :lol:

kai sitä huonommistakin on kulkine rakennettu..

ei muuta kun tsemppiä projektiin...ja kyllä olet riittävän hullu jos tämä on eka projekti bussien parissa.. :lol:
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3083
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Projekti nro 1, Volvo Wiima -85

Viesti Kirjoittaja neppi »

pali kirjoitti: kai sitä huonommistakin on kulkine rakennettu...
Kai sitä Berkhofistaki on kulkine rakennettu.
Avatar
-LÄTSÄ-
Ajoneuvos
Viestit: 697
Liittynyt: 29 Loka 2013 08:22
Truck: scania k92
Location: Järvenpää
Paikkakunta: Keski-uusimaa

Re: Projekti nro 1, Volvo Wiima -85

Viesti Kirjoittaja -LÄTSÄ- »

:) Moro ja tervetuloo minunki puolesta. :)
Kyssäri näin kärkeen... Eiks tota takapään vauriota pääse korjaamaan myös tuolta sisäpuolelta ku purkaa ton tavaratilan lattian pois...? En yhtään tunne tommosen "viimakiiman" kori/runko rakennetta mut voisin äkkiä kuvitella että jos tuo on muuten yhtään älyssään oleva laitos ei tuo ny mikään "missiooon imbossibleeee" pitäsi olla... onha siinä toki hommaa mut silti :lol: (mut mää oonki iha väärähenkilö sinänsä ketään neuvomaan ku ei oo sitä viisautta ja järkee. :lol: :lol: :lol: )
No anyway... sullekki toivotan sitä "bodia ja stemppistä" :) "Sääli on sairautta ja autot rakastaa peltiä...ja bussit ärhooässää ja muita vankempia metalli jalosteita" :lol: :lol: :lol:
Ennen oli nuoruus ja hulluus... Kohta tulee vanhuus ja pähkähulluus...
Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 597
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Re: Projekti nro 1, Volvo Wiima -85

Viesti Kirjoittaja Pilotti »

B9M kirjoitti:Onneksi on rungollinen tapaus :D ,saattais himmelirakenteessa olla pikkasen isommalla alueella korjattavaa, ennenkuin akseli taas kohillan ja kinni. Kone,vaihteisto kytkin kaks satkua ajettuna rempan jälkeen, tonnilla. Rahas on hyvin rautaan sijoitettuna :D T. Ari
Tuo taita olla jo niitä katkaistulla rungolla olevia. Eli runkopalkit poikki taka-akselin etupuolelta, ja siitä eteenpäin pätkä himmeliä tavaratilojen vuoksi. Eli runkopalkit tuolla toki on, mutta mistä tuo akseli irtoaa, kun tuo alusta ei olekaan rungollinen koko matkaa. Irtoaako palkeista, vai irtoaako rungonpätkä korista? Arvuuttelua, kun ei ole itselläkään sen parempaa käsitystä.
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3083
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Projekti nro 1, Volvo Wiima -85

Viesti Kirjoittaja neppi »

Eiks toi oo mahuri?!?

Ei niissä mitään himmelipätkiä rungon välissä oo, vaan päästä päähän palkit.
Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Projekti nro 1, Volvo Wiima -85

Viesti Kirjoittaja Pukaatti »

Tälleen se tässäkin on?
Liitteet
image010.jpg
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 597
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Re: Projekti nro 1, Volvo Wiima -85

Viesti Kirjoittaja Pilotti »

neppi kirjoitti:Eiks toi oo mahuri?!?

Ei niissä mitään himmelipätkiä rungon välissä oo, vaan päästä päähän palkit.
No otapa itse selvää. Olen aikanaan ajanut juuri sellaisilla B10M:llä, joissa oli runko katkaistu ja välissä pätkä kehikkoa. Juurikin noita 80-luvun puolivälin Wiimalaisia. B10M67 taisi olla tyyppi. Saatiin tavaratilaa siihen taka-akselin eteen. Itekkin kun oon sellaiseen ruumaan laukkuja ja rahtia heitellyt niin en muista päätäni runkopalkkiin lyöneeni. Voin olla väärässäkin, varsinkin jos löin sen pääni siihen palkkiin useastikin...
Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 597
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Re: Projekti nro 1, Volvo Wiima -85

Viesti Kirjoittaja Pilotti »

Ja lisätään kun pää on jo harva/harmaa, että noita alustoja katkaistiin ehkä myös moottorin etupuolelta. Joka tapauksessa runkoja pätkittiin. On tästä tällä foorumillakin aiemmin kirjoitettu.
b12m
Rattiamiraali
Viestit: 455
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: Projekti nro 1, Volvo Wiima -85

Viesti Kirjoittaja b12m »

Pilotti kirjoitti:Ja lisätään kun pää on jo harva/harmaa, että noita alustoja katkaistiin ehkä myös moottorin etupuolelta. Joka tapauksessa runkoja pätkittiin. On tästä tällä foorumillakin aiemmin kirjoitettu.
Nimenomaan ainakin tavaratilatarpeeseen niitä katkaistiin juurikin moottorin ja etuakselin välistä ja rakennettiin siihen "läpilastattava" tavaratila himmelein. Moottorin ja taka-akselin välissä tämän ratkaisun hyöty olisi minusta hieman kyseenalainen, kun kardaanitunneli kuitenkin jäisi tilaa rikkomaan.

Moottorin ja etuakselin välistä katkaistuissa usein muutettiin normaali etukardaanivetoinen jäähdyttimen flekti hydraulikäytölle, jolloin tavaratilaa saatiin lisää todella reilusti. B10M-W67 oli usein näiden tyyppi, jossa 67 käsittääkseni tarkoitti akseliväliä (6,7m). Pikavuorokäyttöön näitä tehtiin 80/90-lukujen vaihteessa mm. Ajokilla ja Deltalla. Wiimalla näitä rakenneltiin jo 80-luvun puolivälissä, ties mihin käyttöön.
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3083
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Projekti nro 1, Volvo Wiima -85

Viesti Kirjoittaja neppi »

no ohhoh. Miksei kukaan täällä oo ruvennu moiseen? Kaikki vain jotenki tylsästi lyhentelee autojaan tms. Otankin rälläkkäni ja lähden...
Tirehtööri
Tosi harrastaja
Viestit: 47
Liittynyt: 29 Marras 2015 19:10
Location: Oulu

Re: Projekti nro 1, Volvo Wiima -85

Viesti Kirjoittaja Tirehtööri »

Joulu tulee ja puhutaan himmeleistä ja runkoja poikki ja mitä kaikkea. Noviisina menee hetki ymmärtää, mutta mikä tässä voi enää mennä pieleen? :D

Tuo lattian avaaminen saattaapi jopa onnistua. Sillä kohin kun on tuo kuormatila ja tarkoitus olisi siitä osan nipistää ja eristää/rakentaa vähän uudelleen.

Kahtoopi nyt, kun Rovaniemellä tuntuu olevan tiukassa tuon auton saanti minnekään järkevään paikkaan, saatikaan sen siirtely lavetilla. Itsellä olisi kyllä kortit kaikkeen, mutta välineet siirtelyyn uupuu.

Onko rollossa mitään mainitsemisen arvoista tähän vaivaan? :D
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3083
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Projekti nro 1, Volvo Wiima -85

Viesti Kirjoittaja neppi »

Kysys aikkarilta.
Tirehtööri
Tosi harrastaja
Viestit: 47
Liittynyt: 29 Marras 2015 19:10
Location: Oulu

Re: Projekti nro 1, Volvo Wiima -85

Viesti Kirjoittaja Tirehtööri »

neppi kirjoitti:Kysys aikkarilta.
Aikkari on, kuka? Käyttäjä, yritys,etc? Pahoittelen rautalankaa, ei heti osaa yhdistää kaikkea.
Marx
Renkaiden potkija
Viestit: 1
Liittynyt: 01 Joulu 2015 16:09
Location: rovaniemi

Re: Projekti nro 1, Volvo Wiima -85

Viesti Kirjoittaja Marx »

Aikuiskoulutuskeskus. On täällä rovaniemellä ainakin tuo Northmetal Oy joka tekee raskaankaluston huoltoja ja korjauksia. Heillä myös lavetit ja vehkeet. Annalan esaan ku otat tuolla yhteyden ja kyselet tarkemmin.
Vastaa Viestiin