Volvo B10m "clipper"

Kerro omasta projektistasi
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 987
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: Volvo B10m "clipper"

Viesti Kirjoittaja mikko »

Harmittaa et hyvä viestiketju on pilattu tällasella sössötyksellä, nää vois ehkä siirtää jonnekin?

Anteeksi.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: Volvo B10m "clipper"

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo »

Selkeesti ei oo mitään käsitystä minkälaisen vihan ja kiusanteon kohteena ne moduuli/muut rekat on. Iso osa kansasta on sitä mieltä, että niitä ei tartteis olla ensinkään. Niitä sitten vielä lisää ja henkilöautoks rekisteröitynä. Lepposa olis tunnelma pääkaupunkilaisessa autossa joka mökille menossa hirmu kiireellä perjantaina. Ne on vahvasti sitä mieltä, että rekoista ei pääse ohi.
Ajoneuvoluokilla on tarkotuksensa ja yks niistä on se, että 2 viikkoa kortin omistanut teini ei voi lähteä festareille täysperävaunusta tehdyllä bilekärryllä. Se vaan on tarpeellista, että ajoneuvoilla on maksimimitat ja jos ne täyttyy on se ajoneuvo oltava joku muu ja siihen on omat vaatimuksensa.

Maksimikantavuutta linja-auton perävaunulle en tiedä, mutta linjuri+kärri yhdistelmän suurin pituus on 18m
Rosmo
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3083
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Volvo B10m "clipper"

Viesti Kirjoittaja neppi »

Kuulakytkinmaksimit on Suomessa 3500kg kokonais-. Vetokidan jos joku saa sinne rekisteröityä (on niitä maailmalla), kertokoon miten sen teki ja millä reunaehdoilla.
Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Volvo B10m "clipper"

Viesti Kirjoittaja Pukaatti »

Pukaatti kirjoitti:Voiko joku mode napsia nää meidän jutut pois ja tehdään uusi topiikki. Sekotettii toisen säie ja kunnolla.
Nii mieki aattelin jo aikaa sitten.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 987
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: Volvo B10m "clipper"

Viesti Kirjoittaja mikko »

neppi kirjoitti:Kuulakytkinmaksimit on Suomessa 3500kg kokonais-. Vetokidan jos joku saa sinne rekisteröityä (on niitä maailmalla), kertokoon miten sen teki ja millä reunaehdoilla.
Tein tommosen viime yönä unissani. Aihiona mulla oli tämmönen Fiatin tekemä rollikka, otin ton takapään pois ja asensin vetokytkimeen kärryn. Ruma siitä tuli, mut pienten kitinöiden jälkeen sain katsastettua. Piti mm. asentaa seinä siihen missä aiemmin oli haitari.

Kuva
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3083
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Volvo B10m "clipper"

Viesti Kirjoittaja neppi »

Ainii ettei käyny ilman takaseinää?!? Vaiha konttoria! Ü
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2554
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Volvo B10m "clipper"

Viesti Kirjoittaja Jule »

Tää offtopikki pilaa kyllä jo tän topikin.. sori.
Zuikkis kirjoitti:No eikö yhdistelmän pituus ole vetoauto+kärry, ja siinäkin se vetoauton pituus on max 12m.. Saahan sitä kärryn laittaa bussinkin perään.
Juu, on tietysti, mutta mun pointti olikin että kanssa-autoilijan kannaltahan sillä ei ole merkitystä miten ja minkälaisista palikoista sen toisen auton kokonaisuus koostuu, ja montako saranaa siinä on matkalla.

Eli miksi rajoitetaan mitään muuta kuin suurimpia sallittuja äärimittoja?

Tulipa muuten mieleen, että voidaanko katsoa haitaribussin (tai mikävaan haitarivehkeen) takapää peräkärryksi?
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 987
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: Volvo B10m "clipper"

Viesti Kirjoittaja mikko »

Jule kirjoitti:Tää offtopikki pilaa kyllä jo tän topikin.. sori.

Juu, on tietysti, mutta mun pointti olikin että kanssa-autoilijan kannaltahan sillä ei ole merkitystä miten ja minkälaisista palikoista sen toisen auton kokonaisuus koostuu, ja montako saranaa siinä on matkalla.

Eli miksi rajoitetaan mitään muuta kuin suurimpia sallittuja äärimittoja?

Tulipa muuten mieleen, että voidaanko katsoa haitaribussin (tai mikävaan haitarivehkeen) takapää peräkärryksi?
Ekan suhteen oon edelleen samaa mieltä. Ylläpito, hoi!

Tokaankin joo, ei kahta sanaa.

Kolmanteen vastaisin jotain sen suuntaista, että koska nää rajoitukset on jollain lailla linjassa ajokorttivaatimusten kanssa, ni perustelevat siten itsensä. Kuorma-autokortin saa suht helposti, ni semmosen maksimipituus on sit tietynlainen. Vähän enemmän efforttia vaatii linja-autokortin hankkiminen, ni ehkäpä siks semmonen saa olla aavistuksen vaativampi käsiteltävä. Yhdistelmäkortti on mun mielestä vaativin hankkia, ja semmoset ovatkin sit vaativimpia käsiteltäviä. Lainsäätäjän tarkoitus ei ole laatia lakeja sen mukaan mikä miellyttäis jotain yhtä häviävän pientä vähemmistöä, vaan sen mukaan mikä on yleisen edun mukaista. Yhtä lailla vois kysellä et miks henkilöautokortilla ei saa ajaa vaikkapa kuorma-autoa, eikä olis tavallaan yhtään sen enempää pyydetty ku se et joku nyt haluaa ajaa kuorma-autokortilla linja-auton mittaista ajoneuvoa.

Haitaribussin takaosa ei ole perävaunu.

Mun puolesta ot loppuu nyt tähän. Jatkan sit ku nää sössötykset on siirretty omaan ketjuunsa tai vaik tonne "yli 12m matkailuautot" -ketjuun. Omalta osaltani toivotan onnea 14m poikkeusluvalle, en näe estettä etteikö menis läpi ku aiemmin vastaavat ovat menneet.

peace - out
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: Volvo B10m "clipper"

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo »

Jule kirjoitti: Eli miksi rajoitetaan mitään muuta kuin suurimpia sallittuja äärimittoja?
Mitä muuta tässä tehdään kun rajotetaan suurimpia sallittuja äärimittoja jos halutaan 14,5m ajoneuvo katsastaa ajoneuvoksi jonka suurin sallittu mitta on 12m Ei pelkästään rajoteta, vaan joustetaankin aika paljon harrastajan hyväksi.

Tää logiikka ei nyt mee meikäläisen jakeluun mikä tässä on se idea purnata.
Rosmo
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Volvo B10m "clipper"

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Vaikka mulla on BECEDE-ajokortti, en saa ajaa 15m henkilöautoa jonka perässä on 10m perävaunu. Enkä saa ajaa edes yli 16,5m puoliperäyhdistelmää, paitsi jos siihen laittaa toisen perävaunun jatkeeksi siitä tulee laillinen. (Poikkeusluvalliset poikkeus.)
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 987
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: Volvo B10m "clipper"

Viesti Kirjoittaja mikko »

Wonderi kirjoitti:Vaikka mulla on BECEDE-ajokortti, en saa ajaa 15m henkilöautoa jonka perässä on 10m perävaunu. Enkä saa ajaa edes yli 16,5m puoliperäyhdistelmää, paitsi jos siihen laittaa toisen perävaunun jatkeeksi siitä tulee laillinen. (Poikkeusluvalliset poikkeus.)
Hei, mullakin on samanlainen ajokortti. Eri kuva varmaan.

Itseäni harmittaa etten saa ajaa 750m pitkää henkilöautoa. Jos saisin, ni kauppareissun pituus olis puolet nykyisestä. Selkeä epäkohta.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: Volvo B10m "clipper"

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo »

Wonderi kirjoitti:Vaikka mulla on BECEDE-ajokortti, en saa ajaa 15m henkilöautoa jonka perässä on 10m perävaunu. Enkä saa ajaa edes yli 16,5m puoliperäyhdistelmää, paitsi jos siihen laittaa toisen perävaunun jatkeeksi siitä tulee laillinen. (Poikkeusluvalliset poikkeus.)
Samanmoinen kortti miullakin, mutta oon kyllä ajanu aika monta kertaa puolperävaunua jonka maksimipituus on pisimillään ollu 30m. Tosin oli semmonen keltanen kyltti ja vilkkuvia valoja sekä edellä menevä vilkkuauto myös. Sisällä oli ratin lisäks semmonen kiva joystickki :)
No okei oli sisällä muutakin ko ratti ja ilotikku :shock:
Rosmo
Riksa
Tosi harrastaja
Viestit: 47
Liittynyt: 19 Helmi 2015 20:18
Truck: VOLVO B10M Clipper
Location: Hyvinkää
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Volvo B10m "clipper"

Viesti Kirjoittaja Riksa »

No joo muutakin asiaa, lupia odotellessa :D 5000w siniaalto vertti tupsahti kotiportaille tänään, on kapistus ainakin vakuuttava painoltaan. senhän näkee sitten tulevaisuudessa, miten toimii. juu se lupa jos sen nyt sitten arvon trafi myöntää, edellyttää siis laitoksen lyhentämistä minimissään 45 sentillä, kun nyt mitta on sen 14,45. Tutkittuani jonkin aikaa aihetta, se onnistuisi poistamalla nyt olemassa oleva "takaportti ja jatkamalla vaan aukko ylösasti, kun se aukeaa vaan puoliväliin korkeutta. ja sitten tekis siihen vaan "rahtiperän", niin saatais lainkirjain täyttymään. Voisi siihen teettää vielä tarran, että tämäkin auto näyttää rumalta, koska TRAFI :D
Riksa
Tosi harrastaja
Viestit: 47
Liittynyt: 19 Helmi 2015 20:18
Truck: VOLVO B10M Clipper
Location: Hyvinkää
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Volvo B10m "clipper"

Viesti Kirjoittaja Riksa »

Nonni :D Tupsahti poslaatikkoon lupa :D Seuraavaksi rakentamaan suomen ruminta bussinperää :D 14 metriä on virallisesti maksimimitta. Se saadaan tehtyä helposti kun poistetaan, nyt olemassa oleva peräportti ja tehdään pariovet taakse :D
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 987
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: Volvo B10m "clipper"

Viesti Kirjoittaja mikko »

Laita tommoset ovet.

Kuva

Voin kustannuksellani sit tehdä sulle sen tarran, koska ansaitsisit sen. :D
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: Volvo B10m "clipper"

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo »

Laita lippalauta, niin emäntä saa kipattua siut punkkaan vähän heikommassakin hapessa.
Rosmo
b12m
Rattiamiraali
Viestit: 455
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: Volvo B10m "clipper"

Viesti Kirjoittaja b12m »

On muuten huomattavan harvinainen keksintö kyseessä tässä, B10M apupyörillä Kutter 9:n alla. On myös varmasti yksi viimeisistä valmistuneista 9-mallin Kuttereista.

Oletan, että tässäkin silti on vielä vanha 2-puolainen ratti ja vanhempi mittaristo? Kuva ohjaamosta olis kiva ;)
Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: Volvo B10m "clipper"

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo »

Löytyhän se edellinen lyhennysprojekti. Ei oo kuulunu pitkään aikaan mitään.

viewtopic.php?f=2&t=5340

Mites muuten jos sitä lyhentäs pikkasen reilummin ja laittas sen lasikuitusen peräpalan takasin ja sen kanssa olis se 14m
Rosmo
Avatar
vanha mutta villi
Kokenut kuljettaja
Viestit: 85
Liittynyt: 29 Touko 2014 00:34
Truck: MB -69, Scania -83
Location: Akaa
Member id: 215

Re: Volvo B10m "clipper"

Viesti Kirjoittaja vanha mutta villi »

Rantarosvo kirjoitti:Löytyhän se edellinen lyhennysprojekti. Ei oo kuulunu pitkään aikaan mitään.

viewtopic.php?f=2&t=5340
Kyllä tosta projektista kuului vielä tämmöiset ... viewtopic.php?f=2&t=5481 ... kuvia valmiista oli vähänlaisesti :?
Perillepääsy on yliarvostettua.
Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 597
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Re: Volvo B10m "clipper"

Viesti Kirjoittaja Pilotti »

b12m kirjoitti:On muuten huomattavan harvinainen keksintö kyseessä tässä, B10M apupyörillä Kutter 9:n alla. On myös varmasti yksi viimeisistä valmistuneista 9-mallin Kuttereista.

Oletan, että tässäkin silti on vielä vanha 2-puolainen ratti ja vanhempi mittaristo? Kuva ohjaamosta olis kiva ;)
Ruotsiinhan tuo on alun perin tehty. Sieltä kotiutunut Osmo Aholle ja sitten Wiik&Strömille, jolta tuo punainen väri. Kuten tuossa toisessakin lyhennyskohteessa. Jos on vielä kaksipuolaisella ratilla, niin on siinäkin sarjassa viimeisiä. 1986 tulivat ne uudet kojelaudat ja ratit.
b12m
Rattiamiraali
Viestit: 455
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: Volvo B10m "clipper"

Viesti Kirjoittaja b12m »

Pilotti kirjoitti:
b12m kirjoitti:On muuten huomattavan harvinainen keksintö kyseessä tässä, B10M apupyörillä Kutter 9:n alla. On myös varmasti yksi viimeisistä valmistuneista 9-mallin Kuttereista.

Oletan, että tässäkin silti on vielä vanha 2-puolainen ratti ja vanhempi mittaristo? Kuva ohjaamosta olis kiva ;)
Ruotsiinhan tuo on alun perin tehty. Sieltä kotiutunut Osmo Aholle ja sitten Wiik&Strömille, jolta tuo punainen väri. Kuten tuossa toisessakin lyhennyskohteessa. Jos on vielä kaksipuolaisella ratilla, niin on siinäkin sarjassa viimeisiä. 1986 tulivat ne uudet kojelaudat ja ratit.
Juuri näin. Mutta ei Ruotsiinkaan ole kaiketi teli-9:jä kovinkaan paljoa tehty. Siitä tuo kommenttini harvinaisuudesta.
Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Volvo B10m "clipper"

Viesti Kirjoittaja Pukaatti »

Oonkohan ainut joka miettii että näissä trafi jutuissa ei oo järkeä. Ajattelisivat sillai että vaikka kuka höpsö haluu välttämättä päästä lisäveroja maksaa valtiolle ni sallisivat vaikka nää pitkät bussit matkailuautoiksi 4 ever. Sehän olisi Kreikkaa lisää pätäkkää ja muillekin . Noh näillä mennään. Ja tää oli vain "mai öpinjön" asiasta. Pahoittelen OT:sta.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
Avatar
kulkuri
Kansleri
Viestit: 1280
Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen

Re: Volvo B10m "clipper"

Viesti Kirjoittaja kulkuri »

mut jossainhan on aina raja kaikelle
no jos olis korkeempi niin kuitenkin sama tilanne taas
mikä nyt sitten olis oikea ...en tiedä :roll:
kaikessa asiassa sama pulma
Riksa
Tosi harrastaja
Viestit: 47
Liittynyt: 19 Helmi 2015 20:18
Truck: VOLVO B10M Clipper
Location: Hyvinkää
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Volvo B10m "clipper"

Viesti Kirjoittaja Riksa »

Nyt olisi jotain kuviakin tötterön edistymisestä, perää on leikelty ja liimailtu ja askarreltupaskarreltu, paljon on vielä tekemistä, mutta alkoi etenemään kun tuo mollikka mahdollisti pihalla rakentamisen.
Kuvia en tekniikan ihmelapsena osaa tänne latailla, mutta yritän senkin ongelman ratkaista, helpompaa on lyhentää bussia, kun laittaa kuvia foorumille :D
koitan laittaa naamakirjaan kuvat ja julkiseksi ne, niin voi käydä kattomassa kuka haluaa.

https://www.facebook.com/riku.paaso/med ... 742&type=3

PS. joku mode voisi tosiaan poistaa nuo turhat lätinät tästä ketjusta???
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Volvo B10m "clipper"

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

On se maailma nyt kaikille parempi paikka kun otit ton pätkän toista perästä pois :shock: :lol:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Vastaa Viestiin