Golden Eagle "Osku"

Kerro omasta projektistasi
BussMAN
Ajoneuvos
Viestit: 840
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Golden Eagle "Osku"

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 22 Huhti 2020 21:16

Edit: Noniin ja Onnin auton linkissäkin lukee "408x690/T-L" kun oikein silmällä katsoo, eli on varmaan juuri oikea iskari. Kai tuon paikallinen Originaattori myy kun käy kysäseen.. Puran kyllä tuon toisenkin niin näkee onko sekin väärä.
[/quote]

Taitaa leiritymis tilanne helpottua samalla..ja auton runko pääsee helpomalla.


Noita sattuu samannäköinen tuo se on:: viisas varaosamyyjä tai kätevä mekaniikko :idea:

Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 644
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Golden Eagle "Osku"

Viesti Kirjoittaja Zuikkis » 22 Huhti 2020 21:21

Peltsi kirjoitti:
22 Huhti 2020 21:12
Kah, täällähän on paikallinen Datsunigurukin busseihin hurahtaneena ;)
Komia matkamökki! Kateellisena katselin, että tuonne alakertaanhan mahtuu hyvinvarusteltu verstaskin mukaan.
Ohoh! :) Joo muutaman vuoden jo tämmöiseen ollut sekaantuneena. :)
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)

Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 644
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Golden Eagle "Osku"

Viesti Kirjoittaja Zuikkis » 23 Huhti 2020 07:13

Löysin hyvän pdf:n missä näitä raskaan kaluston iskareita listattuna mittojen kanssa:

http://www.arcek.com/dosya/dokuman/amortisor2018.pdf

Tuolla on noita "saman näköisiä" Scanian iskareita aika montakin hiukan eri mitoilla. Näyttäisi että mulla on paikallaan 4-sarjalaiseen tarkoitettu 847/487 mm pitkä. 3-sarjaan on paljonkin vaihtoehtoja mutta kaikissa lyhyin mitta 405-440mm haarukassa..
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)

Avatar
Peltsi
Kippari
Viestit: 57
Liittynyt: 16 Huhti 2020 13:07
Truck: Scania wiima
Location: Päijät-häme

Re: Golden Eagle "Osku"

Viesti Kirjoittaja Peltsi » 23 Huhti 2020 08:05

Zuikkis kirjoitti:
23 Huhti 2020 07:13
Löysin hyvän pdf:n missä näitä raskaan kaluston iskareita listattuna mittojen kanssa:

http://www.arcek.com/dosya/dokuman/amortisor2018.pdf

Tuolla on noita "saman näköisiä" Scanian iskareita aika montakin hiukan eri mitoilla. Näyttäisi että mulla on paikallaan 4-sarjalaiseen tarkoitettu 847/487 mm pitkä. 3-sarjaan on paljonkin vaihtoehtoja mutta kaikissa lyhyin mitta 405-440mm haarukassa..
Tämä täytyykin laittaa talteen, vaikka oma onkin niin vanha ettei tuo tunne sitä suoraan :idea:

silvarello
Kokenut kuljettaja
Viestit: 127
Liittynyt: 29 Syys 2014 21:37
Truck: B10M/Superstar
Location: Savonlinna
Member id: 350

Re: Golden Eagle "Osku"

Viesti Kirjoittaja silvarello » 23 Huhti 2020 23:11

Taitaa olla aika yleistä että kun auto on töissä, niin varaosaksi kelpaa se mikä hyllystä löytyy tyyliin " tilaillaan sit oikee paremmalla ajalla" sitten se koko homma unohtuu. Oman löysään alustan reagointiin löytyi vika parista vuodosta ja 8,1 bar paineensäätimestä. Se kun on tarkoitettu rautajousille. Kun laitoin tilalle 12bar, mikä sinne kuuluu niin jopa rupes homma wörkkimään. Se paineensäädin on varmaan lauennut johonkii ja huoltoautosta on löytynyt vain melkein oikea osa. Sama homma iskarissa.

Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 644
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Golden Eagle "Osku"

Viesti Kirjoittaja Zuikkis » 27 Huhti 2020 16:41

Uudet takavalot saapui.. Näistähän oli omakin topic täällä: viewtopic.php?f=13&t=8099

Pistetään tähänkin vielä yksi (eri) kuva kuin tuonne, tässä on sumarit päällä..

Kuva
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)

Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 644
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Golden Eagle "Osku"

Viesti Kirjoittaja Zuikkis » 26 Kesä 2020 10:36

Päivitellääs vähän meidän kesäreissauksia. :) Emäntä vielä ollu töissä niin tehty vain parin päivän reissuja lähialueelle.

Kaikkihan alkoi kun varasin vuosihuollon Lahden Scanialta. No aikahan tuli maanantai-aamuksi klo 6.. Aikaisia kavereita! Aattelin että eihän sitä millään herää tuohon aikaan, niin lähdettiinkin jo sunnuntaina reissuun että voidaan yöpyä Scanian pihassa ja sieltä sitten pirteänä kuudelta ylös. :D

Ensin ihan Lahden keskustaan parkkiin, vesiurkujen lähellä on iso ilmainen parkkis mistä on aika lyhyt matka kävellä joka paikkaan. Käytiin Radiomuseon Gösta Sundqvist-näyttely kattomassa, ja sitten bussille takaisin syömään. Aika huvittava oli kattoterassilla istuskella ja lihapullia mussutella, jostain syystä vissiin nälkäisiä ihmisiä Lahdessa kun tuntui että ohikulkijat ei ole ennen ruokailijoita nähneet..

Kuva

Illansuussa vielä Mytäjäisten uimarannalle pariksi tunniksi.. Komeat kelit!

Kuva

Sitten yöksi sinne Scanian pihaan.. Vielä grillailtiin makkarat iltapalaksi.

Kuva

Aamulla auto jäi Scanialle ja lähdimme kävellen Launeen Perhepuistoa ja Yli-Marolan kotieläinpuistoa kohti. Jostain syystä klo 7:00 maanantai-aamuna oli aika rauhallista perhepuistossa, sai kuntoilulaitteita rääkätä jonottamatta. :)

Kuva

No, huoltohan sitten venyikin parin päivän mittaiseksi kun tutkivat jarruvikaa. Piti jossain välissä hakea bussista fillari ja emäntä mankeloi sillä kotiin hakemaan toista autoa millä saatiin perhekin kotiin. :)

Vähän hämärä oli tuo jarruvika, siitä kyselinkin täällä jossain toisaalla. Jätti kuulemma vetävän akselin jarruja jumiin jos pedaalin painoi pohjaan. Ei ole ajossa niin tehnyt mutta nyt kun jarrusovituslappuja piti tehdä niin tuon takia ei onnistunut. No sinnehän sitten vaihdettiin abs-venttiili ja releventtiili ja siten jotain luistoneston venttiileitä poistivat käytöstä, kun luistonesto ei kuulemma toimi muutenkaan (ja kesäkäytössä melko turhakin). En tarkalleen tiedä missä vika edes oli, vähän taas merkkiliikkeen juttuja että vaihdetaan summamutikassa osa kerrallaan asiakkaan laskuun..
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)

Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 644
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Golden Eagle "Osku"

Viesti Kirjoittaja Zuikkis » 26 Kesä 2020 10:50

Tässä välissä oltiinkin taas muutama päivä kotosalla, kun emännän työt jatkui. Otin projektiksi tutkailla "bikini-invertterin" sielunelämää. Sen kanssahan oli jo viime kesänä ongelma että jos aurinkovoimalan asetuksissa oli "equalizing"-toiminto päällä, invertteri sammutti itsensä kun akkujännite hetkellisesti nousi 29.5V asti. Tuon toiminnon sammuttamisella sain sen viime kesänä toimimaan.

Mutta nyt tänä vuonna vika oli pahentunut että riitti jos ihan normi akkulaturilla latasi 28.8V niin invertteri sammui. Samoin aurinkovoimala helposti työntää tuon verran jos akut lataa täyteen. Tosi hölmö kun sitten on akut täynnä ja jääkaappi lämpimänä kun invertteri sammuttanut..

Ohjeen mukaan vasta 31V pitäisi olla "ylijännite" invertterillä..

No, potilas irti autosta ja levälleen.

Kuva

Sieltähän löytyi ihan lupaavasti merkitty vastus ja vieressä toinen tyhjä paikka, "Cut F High" ja "Cut F Low". Mittasin että tuon vastuksen yli on noin 4V jännite, joka muuttuu akkujännitteen mukaan niin että 31V:llä tuossa on jännitetta 4.5V ja silloin se katkaisee. Samoin alaspäin mennessä 21V:llä jännite on noin 2V ja silloin se katkaisee (low voltage cutout).

Kuva

Pöydällä aukinaisena tuntui toimivan ihan oikein. Mutta sitten tuli mieleen että vaikuttaako lämpötila asiaan jotenkin.. Tosiaan, ihan vähän kun lämpöpuhaltimella töhäytti sinnepäinkään, jännite tuossa mittapisteessä nousi helposti 0.5V vaikka akkujännite ei muuttunut. Sain jo 28V:llä sen katkaisemaan vaikka ei mitenkään paljoa edes lämmittänyt.

Sitten tuli mieleen mittalla tuo vastus mikä tuossa on. Värikoodien mukaan se olisi 1Mohm, mutta en yleismittarilla saanut mitään lukemaa siitä. Vaikka irrotin sen, ääretöntä näytti. Laitoin uuden vastuksen siihen ja sehän lähti toimimaan, lämpötila ei vaikuta enää, ja sietää 31V kuten pitääkin.. Nippuun vaan ja paikalleen. :)
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)

Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 644
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Golden Eagle "Osku"

Viesti Kirjoittaja Zuikkis » 26 Kesä 2020 11:44

Viikko Scanian reissun jälkeen päästiin taas matkaan! Leima oli menossa umpeen joten heti ekaksi suunnattiin katsastuskonttorille.

Kuva

No sehän meni läpi että heilahti. Katsastusmies kysyi että haluanko muutoskatsastaa 100km/h rajoitukselle, niin tuli nyt sekin sitten. Ensin vähän vastustelin kun 60e maksaakin mokoma muutos, mutta katsuri mainitsi että onhan se mukavampi jos vaikka satasen alueella ajelee rekkaletkassa 88km/h niin on letkan ainoa joka ei saa sakkoja.. :) Ja eipä tuo 60e nyt sittenkään tässä konkurssissa enää tunnu. Mitään satasen lätkää ei tarvi liimailla mihinkään eikä muutenkaan muutoksia tullut autoon, kunhan vaan otteeseen merkintä että hyväksytty 100km/h huippunopeudelle.

Katsastuksessa tuli korjauskehotus "pakoputken vuodosta". No vuotohan on sikäli merkittävä että sieltä puuttuu 20cm putkea välistä kokonaan. :D Tuossa on kaiketi joku joustoputki siinä heti alkupäässä, tai siis ollut joskus mutta ei nyt. :) Ihmettelinkin että pörisee hiukan normaalia enemmän ajossa. Päästöt kuitenkin oli ensiluokkaisen puhtaat kun siinä konttorilla nekin mitattiin..

No, varasin Originaattorille ajan että korjaavat tuon, ei oikein pääse itse auton alle että saisi tuon korjattua. Matka kuitenkin jatkuu!

Seuraavaksi ajeltiin 88v äitiä moikkaamaan. Äitee on kuuliaisesti ollut korona-karanteenissa eikä juuri ole nähty, nyt olikin hyvä kun tälläsi bussin pihaan niin paisteltiin makkaraa ja juotiin kahveet siinä, sopiva turvaväli pitäen. :)

Kuva

Osteltiin muuten noita kuvassa näkyviä Bilteman "verkkotuoleja" vielä sen verran lisää että voi tuon isomman puutarhakaluston jättääkin kotiin terassille. Nuo Bilteman penkit on tosi hyviä kun menevät aivan littanaksi, noita mahtuu vaikka kuinka paljon tuonne telin päälle olevaan matalaan luukkuun..

Pojalla oli futistreenit vielä Mukkulassa, siellä notkuttiin sen aikaa.

Sitten ajeltiin Vierumäelle. Siellä oli valtavan iso linja-autoille varattu parkkialue keskeisellä paikalla, hauska kun vieressä henkilöautoparkkis aivan täynnä. Myöhemmin löydettiin kyllä myös sähköllisiä camping-ruutuja, en tiedä mitä mahtaa maksaa sähköpaikka?

Kuva

Seuraavana päivänä mentiin Vierumäen Flowparkiin, se on tuossa aivan bussiparkin vieressä. Olikin ihme tuuri matkassa, oli juuri Flowparkin 10v synttäripäivä ja kaikki liput 10e/hlö kun normihinta yli tuplaten.. Lähdettiin aikuisetkin kiipeilemään vaikka muuten varmaan olisi vain lapsille ostettu.

Kuva

Vierumäelläkin käytiin vielä uimarannalla mutta eipä tullut kuvia otettua. :) Hyvä ranta kuitenkin kävelymatkan päässä parkkipaikalta.

Illaksi ajettiinkin Heinolaan! Siellä olin joskus aiemmin kattonut että uimahallin pihassa on iso parkkis ilman aikarajoitusta, ja lyhyt matka kävellen lintutarhalle ja keskustaan.

Kuva

Heinola on kaunis pikkukaupunki, ja silmiinpistävää kuinka paljon siellä on pieniä erikoisliikkeitä? Ehkä yksi tekijä tässä kun keskustan lähellä ei ole Prismaa tai Citymarkettia joka söisi asiakkaat pikkukaupoilta?

Kuva

Kuva

Melkoinen lelukauppakin, sokkeloisia käytäviä ristiin rastiin ja hyllyt kattoon asti täynnä tavaraa.. :)

Kuva

Harjupaviljonki on hieno vohveliravintola, syötiin ensin paahtopaistivohvelit eturuuaksi ja sitten vielä jäätelövohvelit jälkkäriksi.. :)

Kuva

Kuva

Melkein vieressä on vesitorniin rakennettu näkötorni, sieltä aika komeat maisemat.

Kuva

Sitten vielä tietysti Heinolan Lintutarha. Siellä aika useinkin käyty mutta on aina yhtä hauska kohde.

Kuva

Kaija-papukaija osasi sanoa nimensä ja tanssia näyttävästi musiikin tahtiin. :)

Kuva

Ja taas illaksi kotiin että saatiin poika jälleen futikseen ja emäntä töihin. :) Noin viikon kuluttua ehkä päästään pitempään reissuun viimein..
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)

Vastaa Viestiin