VOLVO B10M "VIVVI"
- Pukaatti
- Vapaaherra
- Viestit: 2595
- Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
- Truck: volvo b10m dp carrus
- Location: Volvon alla yleensä
- Member id: 244
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: VOLVO B10M "VIVVI"
Ok.. hittovie kun kompura ei tee kotona kunnolla painetta. Auton kun sammuttaa ni alle 30sek ja ovi ei saa painetta, mutta jarruissa on.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: VOLVO B10M "VIVVI"
Piireihin hieman korjausta: Kytkin on 2.-piirissä ja seisontajarru 1.piirissä. Minulla oli mittareiden johdot ristissä pedaalirempan jäljiltä. Siis R%öllissä en tiedä miten nuo ovat olleet tehtaalla 80-luvulla.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Pukaatti
- Vapaaherra
- Viestit: 2595
- Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
- Truck: volvo b10m dp carrus
- Location: Volvon alla yleensä
- Member id: 244
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: VOLVO B10M "VIVVI"
Kuivarin pohjassa Vento hönkä kuuluu mut auto maassa. Ja missää ei suhisee?
Viimeksi muokannut Pukaatti, 13 Helmi 2016 15:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: VOLVO B10M "VIVVI"
Mistä tuo mittaus on otettu?
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Pukaatti
- Vapaaherra
- Viestit: 2595
- Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
- Truck: volvo b10m dp carrus
- Location: Volvon alla yleensä
- Member id: 244
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: VOLVO B10M "VIVVI"
Oliko tohon kuivarin pohjaventtiilii jollai korjauskikka?
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: VOLVO B10M "VIVVI"
Paljonko on painetta kojelaudan mittareissa tyhjäkäynnillä siinä vaiheessa, kun käppänän valo sammuu?
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Pukaatti
- Vapaaherra
- Viestit: 2595
- Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
- Truck: volvo b10m dp carrus
- Location: Volvon alla yleensä
- Member id: 244
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: VOLVO B10M "VIVVI"
Muistelen 6bar.
Mut tää härveli on outo. .. esim. Inssissä tippui takajousitus alas , ovi lerpahti ja kytkin meni kovaksi. Muttei kolmiot vilkkunu! ?!?!?
Nyt seisonut perjantaista ja ennenkuin laitoin ilmaa lisää (yritin ) ni 2 piiri oli 7bar ja 1. Piiri 6.5bar.
Mut tää härveli on outo. .. esim. Inssissä tippui takajousitus alas , ovi lerpahti ja kytkin meni kovaksi. Muttei kolmiot vilkkunu! ?!?!?
Nyt seisonut perjantaista ja ennenkuin laitoin ilmaa lisää (yritin ) ni 2 piiri oli 7bar ja 1. Piiri 6.5bar.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: VOLVO B10M "VIVVI"
Siis paineet kunnossa molemmissa piireissä ja silti takapussit ja kytkin puuttuu? Alkaisin hakea vikaa nelitieventtiilistä.
Kannattaa muistaa, että olen puolisavolainen - joten vastuu jää purkajalle
Kannattaa muistaa, että olen puolisavolainen - joten vastuu jää purkajalle
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Pukaatti
- Vapaaherra
- Viestit: 2595
- Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
- Truck: volvo b10m dp carrus
- Location: Volvon alla yleensä
- Member id: 244
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: VOLVO B10M "VIVVI"
Juu sieltä mieki hain vikkoo. Pistin uuden ja pöh.
Oliks tässä joku apusäiliö näille oville yms.
Oliks tässä joku apusäiliö näille oville yms.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: VOLVO B10M "VIVVI"
Säiliön lähdöt ruostemujua täynnä? Pitää kaivaa kooklelilla tuo ilmakaavio, Siitä olisi helppo edetä liitos kerrallaan
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: VOLVO B10M "VIVVI"
kookeli "B10M air circuit" kahlaa läpi
25 Checking the brake system pressure regulator and failure warning light
Volvo B10M Mk I Brake air pressure guage
Check the function of the pressure regulator and the brake failure warning light when starting the engine. Any faults should be adjusted as soon as possible by an authorized Volvo workshop.
Start the engine. The warning light should go on and then go out when pressure has reached 460-520 kPa (4.6-5.2 bars).
Check with the air pressure gauge that the pressure regulator disengages when pressure rises to 730-800 kPa (7.3-8.0 bars).
"Pump" with the brake pedal several times and check that the compressor re-engages when pressure drops to 630-700 kPa (6.3-7.0 bars).
26 Checking the compressed-air system for leakage
If the pressure drop during the test described below should exceed 50 kPa (0.5 bars), this points to abnormal leakage and should be put right by an authorized Volvo workshop.
Run the engine until the air pressure gauge shows a pressure of approx. 700 kPa (7 bars). Stop the engine and read-off the gauge during 2.5 minutes.
Run the engine until pressure is approx. 700 kPa (7 bars). Depress the brake pedal as far as possible and stop the engine. Keep the pedal depressed for 2.5 minutes and read-off the gauge.
Johonkin se ilma katoaa ennen takapalkeiden piiriä. Siellä on korkeudensäätäjät ja ilmeisesti korinnosto - monen monta nippeliä ja muhvia.
25 Checking the brake system pressure regulator and failure warning light
Volvo B10M Mk I Brake air pressure guage
Check the function of the pressure regulator and the brake failure warning light when starting the engine. Any faults should be adjusted as soon as possible by an authorized Volvo workshop.
Start the engine. The warning light should go on and then go out when pressure has reached 460-520 kPa (4.6-5.2 bars).
Check with the air pressure gauge that the pressure regulator disengages when pressure rises to 730-800 kPa (7.3-8.0 bars).
"Pump" with the brake pedal several times and check that the compressor re-engages when pressure drops to 630-700 kPa (6.3-7.0 bars).
26 Checking the compressed-air system for leakage
If the pressure drop during the test described below should exceed 50 kPa (0.5 bars), this points to abnormal leakage and should be put right by an authorized Volvo workshop.
Run the engine until the air pressure gauge shows a pressure of approx. 700 kPa (7 bars). Stop the engine and read-off the gauge during 2.5 minutes.
Run the engine until pressure is approx. 700 kPa (7 bars). Depress the brake pedal as far as possible and stop the engine. Keep the pedal depressed for 2.5 minutes and read-off the gauge.
Johonkin se ilma katoaa ennen takapalkeiden piiriä. Siellä on korkeudensäätäjät ja ilmeisesti korinnosto - monen monta nippeliä ja muhvia.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Pukaatti
- Vapaaherra
- Viestit: 2595
- Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
- Truck: volvo b10m dp carrus
- Location: Volvon alla yleensä
- Member id: 244
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: VOLVO B10M "VIVVI"
Jups. Täytyy huomenna kokeilla proseduuria. Täytyy tuo oviventtiili laittaa takas ja kuunnella vieläkö suhkaa. Tuli mieleen ku konttorilla jarrusovituksessa jäi vuotaa se mittaliitin takakellosta. ...
Toi kuivari vain jatkaa kohinaa kun yritän täyttää autoa
Toi kuivari vain jatkaa kohinaa kun yritän täyttää autoa
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: VOLVO B10M "VIVVI"
Tuossa mun katiskassa on toisenlainen kuivuri, mutta siinä on varoventtiili = eli yksi vikapaikka lisää.. Talvena eräänä pamahti tuo tuhisija jäähän ja tuo varo alkoi viheltämään - tässä vaiheessa mittarit näyttivät yli 10 bar.
Kannattaa katsoa tuo mittanippa ennen kuin alkaa kytkintä purkamaan nurmikolle....
Kannattaa katsoa tuo mittanippa ennen kuin alkaa kytkintä purkamaan nurmikolle....
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Pukaatti
- Vapaaherra
- Viestit: 2595
- Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
- Truck: volvo b10m dp carrus
- Location: Volvon alla yleensä
- Member id: 244
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: VOLVO B10M "VIVVI"
Juupsista. BTW Kytkinsylinteri on n. 2 v vanha.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
- Pukaatti
- Vapaaherra
- Viestit: 2595
- Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
- Truck: volvo b10m dp carrus
- Location: Volvon alla yleensä
- Member id: 244
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: VOLVO B10M "VIVVI"
Outoa, jarruissa paineet mut valot vilkuttaa et ei? Ja kytkin kova. Sit minuutin päästä käynnistyksesä kuuluu ovesta naks ja samalla kytkimen toiminta alkaa.
Perä laskee tosi nopeesti alas mitä lämpimämpi keli. Pakkasella kestää vaikka ja kuin.
Jaahas. Liitetiedostojen maksimiraja on kuulemma tullut vastaan...
Hei, mitkä ihmeen check valve? : Check Valve
The check valve, which is mounted on the inlet side of the level valve, prevents air from flowing from the level valve to the reservoir for extra equipment. This is necessary when the pressure in the air bellows becomes greater than the pressure in the feed connection due to bus movement or for any other reason.
Perä laskee tosi nopeesti alas mitä lämpimämpi keli. Pakkasella kestää vaikka ja kuin.
Jaahas. Liitetiedostojen maksimiraja on kuulemma tullut vastaan...
Hei, mitkä ihmeen check valve? : Check Valve
The check valve, which is mounted on the inlet side of the level valve, prevents air from flowing from the level valve to the reservoir for extra equipment. This is necessary when the pressure in the air bellows becomes greater than the pressure in the feed connection due to bus movement or for any other reason.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: VOLVO B10M "VIVVI"
Check valve on takaisku. Mikäli ilmapussien paine ylittää piirin paineen niin ilma ei pääse vastakarvaan. Esim jos jurskauttaa katiskan tiepattiin liiallisella tilanne nopeudella - pussiraukassa kasvaa täräyksen johdosta paine. Ilman tuota kuskin ilmajakkara ampuisi hämmentäjän kattoon - tai jotain muuta mukavaa.
Eli piirien paine pyritaan pitämään vakiona. +/- x-bar.
Eli piirien paine pyritaan pitämään vakiona. +/- x-bar.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Pukaatti
- Vapaaherra
- Viestit: 2595
- Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
- Truck: volvo b10m dp carrus
- Location: Volvon alla yleensä
- Member id: 244
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: VOLVO B10M "VIVVI"
No nyt se piti jättää hirvasrantaan. Auton sammuttaa, 5 sek ja ovi lörpähtää ja perä alas, autosta ei kuulu mitään suhinaa? Ei kekkurankäkkyrä! Auto käyntiin ja 1 min. Ni kaikki ok? Otin kuviakin mut on crediitit loppu kuvien liittämisen osalta.
Edit: oviventtiili lopetti suhinan. Mut Miulla ei nyt äly riitä tähän rakkaaseen rakkineeseen et löytäis sen putken pään mikä tuottaa ilman kytkimelle ja ovelle yms.? Ottasin sen irti ja laittas in kompuralla ilmaa vain siihen piiriin ni kuulisi mistä suhkaa. Ei ehdi olla nii nopee et kun sammuttaa et kerkesi juosta koko vehkeen ympäri kuuntelemassa. Auton kun sammuttaa ni ovet veks jne. Mut jarruissa on paineet normaalisti. Ja Miulla v2 50 litran valovirta kompura joka tekee oman mittarin mukaan sen 7 bar painetta letkuun mut ilmeisesti ei riitä. Teenkö jonnekkin kattokanava tuulettimen piiriin jonkin liittimen ja sieltä ilmaa hipipiirii ?
Edit2 : mitä näissä volvoissa tekee tuo paineenalennus venttiili?
Edit: oviventtiili lopetti suhinan. Mut Miulla ei nyt äly riitä tähän rakkaaseen rakkineeseen et löytäis sen putken pään mikä tuottaa ilman kytkimelle ja ovelle yms.? Ottasin sen irti ja laittas in kompuralla ilmaa vain siihen piiriin ni kuulisi mistä suhkaa. Ei ehdi olla nii nopee et kun sammuttaa et kerkesi juosta koko vehkeen ympäri kuuntelemassa. Auton kun sammuttaa ni ovet veks jne. Mut jarruissa on paineet normaalisti. Ja Miulla v2 50 litran valovirta kompura joka tekee oman mittarin mukaan sen 7 bar painetta letkuun mut ilmeisesti ei riitä. Teenkö jonnekkin kattokanava tuulettimen piiriin jonkin liittimen ja sieltä ilmaa hipipiirii ?
Edit2 : mitä näissä volvoissa tekee tuo paineenalennus venttiili?
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
Re: VOLVO B10M "VIVVI"
Ei kyllä mullakaan siitä ilmaventtiilistä kompuralla syötetty ilma saa oikeastaan mitään autossa toimimaan. Ilmaa menee johonkin, mutta ainakin jouset pysyy tyhjänä, ovet ja alustan luukut ei aukee. Jarrut sillä voisi mahdollisesti aueta, en ole kokeillut.
- Pukaatti
- Vapaaherra
- Viestit: 2595
- Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
- Truck: volvo b10m dp carrus
- Location: Volvon alla yleensä
- Member id: 244
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: VOLVO B10M "VIVVI"
Hei, onko kellään tietoa paineenalennusventtiilistä että missä ompi? Keskiviikkona joutuu marmorille jos en keksi?
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: VOLVO B10M "VIVVI"
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: VOLVO B10M "VIVVI"
Röllissä ulkokompura (8par) saa kyllä kaikki toiminnot ylös. Aikaa menee - Bilteman kompu-raasu jauhaa punaisena.Jule kirjoitti:Ei kyllä mullakaan siitä ilmaventtiilistä kompuralla syötetty ilma saa oikeastaan mitään autossa toimimaan. Ilmaa menee johonkin, mutta ainakin jouset pysyy tyhjänä, ovet ja alustan luukut ei aukee. Jarrut sillä voisi mahdollisesti aueta, en ole kokeillut.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Pukaatti
- Vapaaherra
- Viestit: 2595
- Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
- Truck: volvo b10m dp carrus
- Location: Volvon alla yleensä
- Member id: 244
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: VOLVO B10M "VIVVI"
joo vissii nro 6? se on varmaankin semmonen missä on pultti päässä? tosin miula tossa kohin 4 piiriventtiili-
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: VOLVO B10M "VIVVI"
Kutonen on ylipaineventtiili. Niitä voi olla sijoitettuna eri paikkoihin - versiokohtaisesti. Korinvalmistajakin on voinut niitä siirtää.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Pukaatti
- Vapaaherra
- Viestit: 2595
- Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
- Truck: volvo b10m dp carrus
- Location: Volvon alla yleensä
- Member id: 244
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: VOLVO B10M "VIVVI"
Aha, kiva... jukra kun tietäs missä se on niiku oikeesti tässä ni voisi itte tutkia. Se alentaa kytkimelle ja oville painetta sanovat marmorilla. Ja haistan et 500e taas menee hörön...sinne ja sit pyöritellää lapasia et ei se ollukkaa siinä vikkoo vikkoo...
tää on volvo b10m delta plan/carrus vm. 1990 jos joku sattuu tietä tai osaa ettiä tietoo. alustanumero yli 200000 alkuinen. 4 etuiskaria on jokin tunnistuskeino.
tää on volvo b10m delta plan/carrus vm. 1990 jos joku sattuu tietä tai osaa ettiä tietoo. alustanumero yli 200000 alkuinen. 4 etuiskaria on jokin tunnistuskeino.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä