VOLVO B10M "VIVVI"

Kerro omasta projektistasi
Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: VOLVO B10M "VIVVI"

Viesti Kirjoittaja Pukaatti »

Juu ei ottanu kiinni. Pirttimäen tiellä hissuksee kuoppia väistelin ja ajeltiin n.30kmh ni hirvi pomppasi tielle. Hirmuisesti tuli säikähettyä ja todettua ett roksi ei kestä jalassa ku nopeesti yrittää jarruttaa :(
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
b12m
Rattiamiraali
Viestit: 455
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: VOLVO B10M "VIVVI"

Viesti Kirjoittaja b12m »

Pukaatti kirjoitti:Sisko on nyt tuore sinkku ja oma maatilan löytyy ja isot tallit :) ei kuulemma saanu numeroa antaa :(
Perkeles, nyt on myyntimiehen puhetta :lol: :lol: :lol:
Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: VOLVO B10M "VIVVI"

Viesti Kirjoittaja Pukaatti »

Moikka, tuossa alkaa ilmalämpenemään niin arvon raadilta ajattelin kysyä seuraavaa : ilmalämpöpumppu ottaa huipussaan sen 1000w vissiinkin niin tohtisiko sitä sekä jenkkikaappia pitää 3000w/6000w invertterillä pitää ajonaikana päällä? Nyt 2x 225ah akkua antamassa potkua ja auton omat 180ah vai oliko 200ah 2kpl.

Eli palaako auton laturi rikki tms? Pitääkö mitä ottaa huomioon? Tämä invertteri on modifioitua aaltoa tuottava malli ja vaihtuu kyllä semmoseen oikeaan kunha antaa mamma rahhaa.

Sen verran että en osaa sanoa auton alkuperäisen laturin tuottoa yhtään, ainoastaan tiedän että painaa varmaan sen 25kg.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2554
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: VOLVO B10M "VIVVI"

Viesti Kirjoittaja Jule »

Ei pitäisi laturin tuosta vielä saada slaagia. jos tuo 1000W ilppi ottaa vertin läpi esim 1200W, niin se on vasta 50A ja jääkaappi ei ota kuin jotain 150-300W luokkaa silloin kun se on päällä (käynnistyksessä kyllä kova piikki). Eli kyllä linja-autossa nyt vähintään 70A laturi on.

E: Tietysti jos noiden lisäksi akut on ajettu ihan tyhjäksi, niin kyllähän se laturi töihin joutuu, mutta ei sen silti pitäisi kuolla siihen.
Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1165
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Hymer camp
Location: vantaa
Viesti:

Re: VOLVO B10M "VIVVI"

Viesti Kirjoittaja pelti »

mulla pyörii helteillä just noi kax kampetta ja 5000W invertteri tarjoo sähköö. 2 x 240 ah akut.
peltiliiteri.com
Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: VOLVO B10M "VIVVI"

Viesti Kirjoittaja Pukaatti »

Kiitoksia! Helpotti tieto kummasti :)

Voin viilentää matkalla olevia ilpillä.


Ainii viel yks kysymys ohjaustehostimesta. Tässä aavistus narinaa ilmaantunut pihalla tyhjäkäynnillä venkslatessa ni onko mistä helpoin tapa laskea vanhat öljyt alas? Lueskelin haulla muttei miulle auennut et kui? Aamulla saan suodattimen säiliöön ja meinasin pukittaa auton keventääkseni akselia kun vaihdan öljyä.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2554
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: VOLVO B10M "VIVVI"

Viesti Kirjoittaja Jule »

Narina lienee peräisin kuitenkin nivelistä, tehostin alkaa vanhemmiten pitämään sellaista murinaa joka tuntuu ratissakin tärinänä.
Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: VOLVO B10M "VIVVI"

Viesti Kirjoittaja Pukaatti »

Ok. Kokeilen rasvaa saada niveliin jotenkin. Jos ei jelppaa niin tutkin vielä sitä tehostimen öljynvaihtoa . Tikkua kun nostin niin oli aivan normaalin punaista.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: VOLVO B10M "VIVVI"

Viesti Kirjoittaja Pukaatti »

Laittelin sisu kunnossapitoöljyä sinnetänne mutta ei narinaan auttanut. Ihankuin se kaikuisi jostakin, varmaankin se pumppu kohta menossa mäsäksi. Vaihdoin uuden alkuperäisen suodattimen säiliöön (vanha oli ruosteessa päältä ) ja imuvaihtajalla imin vanhat pois ja uutta tilalle siten että tyhjäsin säiliön ja kaadoin uudet sisään ja sama 3 kertaa toistaen sekä välillä käynnistin auton ja kiertelin rattia edestakaisin. Tuntui hieman ehkäpä että ääni vaimeni. 3.5 litraa kierrättelin lävitse sieltä.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
b12m
Rattiamiraali
Viestit: 455
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: VOLVO B10M "VIVVI"

Viesti Kirjoittaja b12m »

Onhan sulla olkatapeissa rasvaa? Etteivät ne kuivuuttaan siellä narise... Pitäisi löytyä tuon ikäisestä nipat molemmilta puolin sekä ylä- että alapäästä.
b12m
Rattiamiraali
Viestit: 455
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: VOLVO B10M "VIVVI"

Viesti Kirjoittaja b12m »

edit: poistettu tuplaviesti
Viimeksi muokannut b12m, 15 Touko 2016 11:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: VOLVO B10M "VIVVI"

Viesti Kirjoittaja Pukaatti »

Ahaa juu. Se voi olla ettei rasvarista menekkää letkuja sinne tai voi olla letkukin poikki. Hyvä huomio! Kiitos.

Tässä polkupyörä telinettä väsäilen mutta kaasuhan se loppui....
Liitteet
20160515_112549.jpg
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
b12m
Rattiamiraali
Viestit: 455
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: VOLVO B10M "VIVVI"

Viesti Kirjoittaja b12m »

Omalla työmaalla ei ole uusiin autoihin tullut rasvareita sitten 90-luvun alkuvuosien. Liekö todettu, että voitelun suorittava ihminen on sittenkin automaattirasvaria toimintavarmempi kokonaisuutena? Tiedä häntä ;)
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2554
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: VOLVO B10M "VIVVI"

Viesti Kirjoittaja Jule »

Kestovoideltuja ovat nykyään. Vaseliini riittää koko osan eliniän. :?
b12m
Rattiamiraali
Viestit: 455
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: VOLVO B10M "VIVVI"

Viesti Kirjoittaja b12m »

Jule kirjoitti:Kestovoideltuja ovat nykyään. Vaseliini riittää koko osan eliniän. :?
Niin, uusissa autoissa. Samalla osien (olkatapit) kestoikä romahtanut... Scaniassa löytyy ainakin 2008 vuoden versiossa vielä nipat olkatapeista
Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: VOLVO B10M "VIVVI"

Viesti Kirjoittaja Pukaatti »

Muistan kanikan ajoilta kun tehtiin s m tai l huoltoja ni oikeestaan ei ollu ku kardaanissa nippoja ja sit puutavara nostimessa. Sinnekkin sitten joka yhtiöllä oli omat rasvansa. Sit ruvettiin kopin heloihin poraa reikiä 4 sarjalaisiin et eivät kuluisi niin paljoa ja narisisi.

No nyt oon hakemassa puikkokonetta ku kaasu loppu :(
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: VOLVO B10M "VIVVI"

Viesti Kirjoittaja Pukaatti »

:D pam! Se on hänessä. .. kesti ainaki miun 100kg pomppimisen. ..

Tuo vissiin ei olis laillinen vetää kärriä perässänsä?
Liitteet
20160515_175809.jpg
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
Avatar
Jokelan linja
Rattiamiraali
Viestit: 457
Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
Truck: Scania bf86s Lahti10
Location: Nurmijärvi
Member id: 200

Re: VOLVO B10M "VIVVI"

Viesti Kirjoittaja Jokelan linja »

Pukaatti kirjoitti: Tuo vissiin ei olis laillinen vetää kärriä perässänsä?
Ei niin, kun sulta puuttuu valopistoke :lol:

Sanot vaan että se on ollut siinä jo kymmenen vuotta, maalattu vain uudestaan.
Jos se olisi uusi asennus, pitäisi sen olla siihen autoon tarkoitettu. Varmaan jotain hyväksyntämerkintöjä pitäisi olla
omavalmistekoukkuja ei saisi enää tehdä.
Näin muistelisin, voin olla väärässäkin. :roll:
Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: VOLVO B10M "VIVVI"

Viesti Kirjoittaja Pukaatti »

Joo, tuo oli hyvä vinkki :) maalaan koko takarungon uudelleen kun se oli vasta tehty ennenkuin auton ostin. Sit jos kysyy niin tein huoltomaalauksen.

Hitsasin kiinni noihin "lossiliuskan päihin " , semmoset näkkyy oli myös edessä (en tienny niitten tarkoitusta kunnes joku täällä mainitsi)

Uskaltaako ihan "rosvoliittimillä " vedellä jatkot pistokkeeseen? Ei mene b10:pin sähköt sikinsokin?
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
Avatar
kulkuri
Kansleri
Viestit: 1280
Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen

Re: VOLVO B10M "VIVVI"

Viesti Kirjoittaja kulkuri »

onko naapuri firmasta otettu pinnoite kun peräpää kiiltää noin komeesti :shock:
Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: VOLVO B10M "VIVVI"

Viesti Kirjoittaja Pukaatti »

Kyllä vaan ;)
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
Avatar
Jokelan linja
Rattiamiraali
Viestit: 457
Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
Truck: Scania bf86s Lahti10
Location: Nurmijärvi
Member id: 200

Re: VOLVO B10M "VIVVI"

Viesti Kirjoittaja Jokelan linja »

Yleensä henkilöauton peräkärryssä on 12 voltin polttimot/ledivalot.
Bussissa on 24 voltin jutut :shock:
Huomioi tämä.
Jonkinlaisen jännitteenalentimen vaatii tai sitten laitat kärryyn ledivalot jotka toimii 12/24v
Omaan saunavaunuun laitoin tällaiset ledit.
Volvon manuaali sanoo että vilkkureleen maksimi on 4x21W/puoli. Paljonko on nyt vilkkupolttimoita?
Kytkentäkaaviosta en löytänyt perävaunupistoketta.
Varmaankin takavaloilta otettava sähköt.
Kova jätkä ottais takavaloilta herätteet releille jotka ohjaa kärryn valoja.
Mutta jos laitat ledivalot kärryyn, en usko että tulee ongelmia.
Ja ne rosvoliittimet heität roskiin :evil:
Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: VOLVO B10M "VIVVI"

Viesti Kirjoittaja Pukaatti »

Huomenta. Juu vilkkuja on 2 per puoli ja ledeillä meinaan laittaa. Jos laittas vaikka kytkentärasian missä haarottas töspelille. Kiitoksia releen tiedosta.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: VOLVO B10M "VIVVI"

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Eiks noita vilkkuja ole kuitenkin kolme per puoli ? Etu, sivu ja taka.
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3083
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: VOLVO B10M "VIVVI"

Viesti Kirjoittaja neppi »

Just noin. Mä kävin erikseen kysyy konttorilta et "mites ku mulla ei oo vetokoukku rekisteriotteessa? Et pitäiskö laittaa?". Sit selitin, että ku oon tekemässä takarunkoa uusiks, ni tämmönen tuli mieleen ku sitä koukkua siinä (pöydällä!) silmäilin. Ei tarvii laittaa pikkukoukkua otteeseen, eikä oo tarvinu joskus ennenkään, ni kukaan ei voi mitenkään tietää, onks se ollu siinä päivän vai kaks.

Laitoin jännitteenalentimilla 13-nap pistokkeen. Oli tarkotus laittaa toinen samanlainen 24V siihen viereen, mut jouduinkin lähtee toiselle puolella maapalloa vesisateeseen, ni jäi tekemättä se. Ja pari muutaki hommaa...

Berkhofissa on takapaksissa kytkentärasia, mihin tulee edestä johtosarja ja haarautuu siinä sit kaikkiin takavaloihin. Siihen vaihdettiin pykälää isompi purkki ja sen sisällä noiki liitokset.

N
Vastaa Viestiin