VOLVO B10M "VIVVI"

Kerro omasta projektistasi
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: VOLVO B10M "VIVVI"

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

https://www.tradebit.com/filedetail.php ... 8SV1479448

Tuolla olisi kaupan manuska koneelle
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: VOLVO B10M "VIVVI"

Viesti Kirjoittaja Pukaatti »

Nonni. Nyt löyty osa. Yritän v loppuna purkaa sisällön. Pistän kuvan tähä ku painetta on mut silti hetkellisesti saattaa kytkin kovettua ja dingelidongit vilkkaa jonkun sekunnin.

No en sit laittanut kuvaa vielkää. ..
Liitteet
20160214_115538.jpg
Viimeksi muokannut Pukaatti, 20 Helmi 2016 23:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: VOLVO B10M "VIVVI"

Viesti Kirjoittaja Pukaatti »

Nyt ois köksässä alakaapisto ja rösteri levy puolittain köksän ikkunan eessä, toiset takarenkaat jumppasin paikoillee kunnon myräkässä. Nyt nousee mäet ylös kun molemmilla puolilla 24mm pintaa ;) noktop 21 pinnalla. Rupesin ettii sitä venttiilii, mutta piti tulla sisään ku viemäri ei vedä ja allas täynnä astianpesukoneen kölää :(

Lapio ja kola kuvassa vain dekoratiivisistä syistä :D
Liitteet
20160220_173114.jpg
20160220_173053.jpg
20160220_154746.jpg
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: VOLVO B10M "VIVVI"

Viesti Kirjoittaja Pukaatti »

Hei kaikki tietävät!

Lattialämmitys : pikku vesivepatso kkierrättämään vettä 10mm muoviputkissa lattialle ja johonkin väliin paisuntasäiliö? Jotenkin saada lämpö pysymään kurissa?

Neuvoja kiitos ;)

Vai oliks toi jo ok plään? (Paitsi lämmönsäätö )

Olen lukenut muiden juttuja mut on kaikkee mdfgrft gx 7 tie venttiilejä ja en ymmärrä hölkäsenpöläystä?
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: VOLVO B10M "VIVVI"

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Mulla on kieputettu tukaton lattiaan 50 metriä kahteen piiriin 12mm pexiä jota ruokkii 5kW webasto / koneen lämpö. Weballa käytössä ihan vaan termostaatti joka ohjaa webaston päälle ja pois tietyissä lämmöissä. Ajon aikana lattia lämpee kesällä vähän liikaa, mutta sitä varten onkin hana jolla lattiapiiriä voi kuristaa tai sulkea kokonaan.
Putki on kahden vanerin välissä vanerisoirojen kanssa. Aika hidas lämmittämään kun pex johtaa huonosti lämpöä ilman luovutuslevyjä, mutta semihyvä.
Liitteet
IMG_3827 (Small).JPG
IMG_3827 (Small).JPG (77.98 KiB) Katsottu 9352 kertaa
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: VOLVO B10M "VIVVI"

Viesti Kirjoittaja Pukaatti »

Kiitoksia!
Juuri mitä hain ja kuvan kanssa ! ;)
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
jooseppi
Rattimajuri
Viestit: 242
Liittynyt: 13 Heinä 2015 14:22
Truck: mb 407 ja Carrus 302
Location: Pirkanmaa
Member id: 285
Paikkakunta: www.instagram.com/armasbussi

Re: VOLVO B10M "VIVVI"

Viesti Kirjoittaja jooseppi »

Onko kukaan tehny tota lattia lämmitystä sillain että korin runkoputkien väliin ja päälle finfoumi siihen urat lämpö pelti ja siihen putket ja lopuksi lattia vaneri että kuinka toimii tommonen??
itsellä ollu tollananen ajatuksissa

tajusko kukan mitä koitin selittää
ARMAS scania k113 carrus 302 vm-95
MB 407 vm-67
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2554
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: VOLVO B10M "VIVVI"

Viesti Kirjoittaja Jule »

Tuohan on periaatteessa se rakenne kuinka se tehdään taloissakin, miksei toimisi bussissa.
Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: VOLVO B10M "VIVVI"

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo »

Miulla on tarkotus tohon työkalupakkiin tehä systeemi niin, että on vanhasta kaasupullosta tehty eristetty säiliö ja siinä sisällä kierukka koneen jäähdytysnesteelle ja käyttövedelle. Varsinaisesti pullossa olevan nesteen lämmittää webasto jota ohjaa termostaatti. Lattialämmitystä varten on kiertovesipumppu jota ohjaa myös termostaatti. Idea on se, että säiliössä voi olla kuumaa nestettä, mutta lattiassa ei neste kierrä jos ei oo tarvis. Myös webasto käy pidempään, mutta harvemmin kun nesteen lämpöhaarukka voi olla reilumpi kun tapauksessa jossa sen nesteet suoraan menis lattiaan. Myös sähkövastuksen asennus säiliöön on mielessä. Vois laittaa ennen reissuunlähtöä lämmön päälle tai tolpan kohdalle sattuessa vois sähköä käyttää myös reissussa.
Rosmo
Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: VOLVO B10M "VIVVI"

Viesti Kirjoittaja Pukaatti »

Aamun paskartelua
Liitteet
20160223_154603.jpg
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
Tapsav
Kuski
Viestit: 23
Liittynyt: 31 Heinä 2014 07:40
Truck: Volvo B10M Lahti 310
Location: Oulunsalo
Member id: 206

Re: VOLVO B10M "VIVVI"

Viesti Kirjoittaja Tapsav »

Hyvältä näyttää.Mistä tuo liesi?Mitä makso?
Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: VOLVO B10M "VIVVI"

Viesti Kirjoittaja Pukaatti »

Net raudasta. 199e kotia tuotuna näin muistelen.


Pjoorno valot 8)
Liitteet
20160220_173334.jpg
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: VOLVO B10M "VIVVI"

Viesti Kirjoittaja Pukaatti »

Nyt kävin volvolla ja mitattiin apulaitepiiri paine ja nousee 7bar ja sit tippuu 6.5bar. Jarruissa pysyy paineet. Itse epäilin kompura tuottoa mutta asentaja ei epäillyt sitä. Välillä jaksaa kuivari suhauttaa kunnolla mutta yleensä vain söhisee hiljaa. Se egs venttiili vuotaa vielä sillon tällöin pois painetta.

Joten oma konklyysöni ois Miulla et kompura pitäs vaihtaa uuteen.? Mitä te ootte mieltä?
Laitettiin kompuralla ilmaa sisään ja kuunneltii mut ei suhisee missään. Autossa on hirmupienet ilmasäiliöt sanoi asentaja tänään. 2 kpl vasemman renkaan takana ja 1kpl taka-akselin päällä. Saiskoha jotenkin suuremmat.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1165
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Hymer camp
Location: vantaa
Viesti:

Re: VOLVO B10M "VIVVI"

Viesti Kirjoittaja pelti »

jos ne pienet säiliöt on parikyt vuotta riittänyt, miksei enää? Korjaisin sen juurisyyn. Vähän niinku naftaletku vuotaa ja ratkaisuna on isompi tankki, että vuodettavaa riittää pidempään :?
peltiliiteri.com
Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: VOLVO B10M "VIVVI"

Viesti Kirjoittaja Pukaatti »

Joo. Niin ajattelinkin mut samalla oisin ratkaissut ovien toimintaa seisontaaikana. Volvolla sanottiin et ei ehke kompura vielä vaihdon tarpeessa mut tekis mieli uusia. Täytyy vain toivoa että sais ton yhen venttiilin vielä pelaa. Sen auton kun sammuttaa ni alkaa suhina ja sit jos käytän virrat päältä pois ja päälle ni loppuu? Venttiili on tulenmuna. Mikä olis hyvä paikka viiä näytille toi egs? Tietty voltek ainaki mut onko muita?
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
Hexte
Rattimajuri
Viestit: 161
Liittynyt: 13 Tammi 2009 16:49
Truck: Scania bf110 Wiima
Location: Joroinen

Re: VOLVO B10M "VIVVI"

Viesti Kirjoittaja Hexte »

Kai niillä siellä Volvolla oli joku epäily, että mikä se vika on jos ei kompura? En itekään uskois siihen kompuraan, vaan laittaisin aluksi EGS:n suhinat kuntoon ja sit ihmettelisin lisää. Joko sait ne hallintakotelon tiivisteet vaihdettua?
Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: VOLVO B10M "VIVVI"

Viesti Kirjoittaja Pukaatti »

Ei ole hallintakoteloo vaihdettu. En vaihda ennenkuin on 100% varma vika. Yritän saada yhtä miestä kattomaan laatikkoa jolla on vahva kokemus. Hänen ohjeilla ja puutiaisen ohjeilla olen edennyt asiassa. Se tossa venttiilissä on erikoista kun se alkaa purkureiästä suhkaa ihan millo lystää (yleensä sillo ku ei tarvis ) , volvolla sanoivat että se venttiili tietty toimimaan kunnolla ja kun on uusi ni antavat takuuseen uuden jos siinä on vika. Se on vain yksinään hankala todeta se vika, ruuvipenkissä kyllä naksaa ok, ja autossa myös mutta vika on satunnaisesti aina välillä päällä. Tarttis niiku jonkun joka osaa edetä oikein ja sulkea pois mahdollisia vikoja. Hyviä ohjeita olen aina täältä saanut ja auto myös tullut välillä kuntoon kunnes vika aina palaa. Sen verran vielä vikaan että pakkasella pelaa paremmin, jousia pysyy ilma jne. No suotta purnaan tänne kun ei tämä korjaannu foorumia lukemalla itekseen. Ja ois miljoona paikkaa missä pitäs käyä kun vain ehtisi, mutta ei meinaa aika riittää millään. Mammmalla työkuviot muuttu ni meni joulun jälkee kaikki uusiksi.

Toivottavasti menee edes moottorisaha illalla kaupaksi... jotai hyvää tähän päivään edes.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
Avatar
Zippo
Rattiamiraali
Viestit: 359
Liittynyt: 09 Touko 2010 20:09
Truck: Scania K113 Falcon
Location: Kouvola

Re: VOLVO B10M "VIVVI"

Viesti Kirjoittaja Zippo »

Miten noissa muuten on toi kompuran imupuoli, voisko sieltä ahdistaa ja rajoittaa kompuran tuottoa?
Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: VOLVO B10M "VIVVI"

Viesti Kirjoittaja Pukaatti »

Nii! Hyvä kysymys! Asentaja puhui jotaki et hitaasti reagoi esmes jouset autossa paineeseen?


Edittii : sain puhelimitse tänää lisää virtaa ettii vikaa ja kohta meen askartelee. Samalla vähän mittailen johtoja yms.
Kiitoksia soittajalle! Kiva kuulla toista hullua ;) sahaki meni kaupaksi äskö ja hyvää kotiin. Sit eikun 880 sthiliä hakuun :) uutta mielellään ;)
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2554
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: VOLVO B10M "VIVVI"

Viesti Kirjoittaja Jule »

Ilmavuoto on siitä kelju että se pihisee vaan jos vuotaa jotain terävää vasten. Jos jossain on vuotava putken pää, niin sieltä ei kuulu oikeastaan mitään. Eli jossain voi olla vaikka jonkun apuaskelman varaus josta on lähtenyt putken tulppa irti, eikä se ääntele mitenkään.

Meillä lähti joskus kuorma-autossa duomatikista putki irti. Vuoto oli tietysti niin iso ettei antanut käsijarrua auki, mutta sen löytäminen oli pikemminkin vikakohteiden päättelyä, kuin vuodon etsimistä äänen perusteella, koska jos moottori oli käynnissä ääntä ei kuulunut, ja kun koneen sammutti se laski säiliöt tyhjäksi melkoisen vikkelästi.
Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: VOLVO B10M "VIVVI"

Viesti Kirjoittaja Pukaatti »

Juu tännää tökättiin volvolla kompuralla reilusti painetta, rupes ihan kuivari suhkaa :) siellä se alla oli ja mie kuuntelin.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: VOLVO B10M "VIVVI"

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

Kirjotas nyt semmonen kootut teokset että mikä niissä paineissa mättää. keskustelu on jotenkin nyt vähän hajaantunut niin ei jaksa kaivaa parista eri viestiketjusta. Eli laita yksinkertaistettuna mikä siinä on vialla ja mikä mättää mitä se tekee ja mitä se ei tee ?
Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: VOLVO B10M "VIVVI"

Viesti Kirjoittaja Pukaatti »

Eli, auto käyntiin ja jarruihin paineet. Valot vilkkaa hetken ja lakkaa vilkuttamasta (kolmiot) sitten pihassa eestaas vähän ja valot päälle ja kytkin kova ja ovet häviää paineista. Kaasua reilusti hetki ja taas mennään kunnes tulee 50m päästä risteys ja taas ootellaan hetki että kytkin herää ja ovet siinä samalla. Sitten liikkeelle ja ajossa pysyy kytkin sun muu pelissä mut kun lasketaan kierrokset alemmas ja annetaan tyhjäkäynnillä olla ni kaskas, taas nostetaan painetta kytkimeen ja sit mennää. Tänää tulin isolta tieltä pikkutielle ja pitikin ajaa suoraan kun ei halunnu että kytkintä painetaan. Se on ihan 10 sek kun huudattaa paikallaan ni tulee tarpeeksi painetta kytkimeen ja oville. Sekä sille ääliö rappuselle. Se 4 vaihteen venttiili suhkaa sillo tällöin ja vaikuttaa selkeästi ilman vähyyteen. Sen saa vuotamasta esim. Kun sammuttaa auton ajosta suoraan ja jää vuotamaan ni kääntää virran pois ja päälle nopsaan ni loppuu suhina heti.

Tänään säädettiin apupiirille paineet 7 bar ja nousee siihen ja sit tippuu 6.5bar. Asentaja sanoi että järjestelmässä ei ole enempää painetta koska se venttiili oletettavasti vuotaa liian paljon. Mittarit näyttää 7.5 ja 8 vaikkei apupiirissä ole niin paljoa.

Tiedän että se hallintakotelo tiivisteet vaikuttaa varmasti, mutta sitä ei ole nyt tiivistetty kun ei olla todettu vuotavan 100 varmasti. Se venttiili menee aamulla vaihtoon toiseen uuteen venttiiliin ja uusin vielä yhden siinä samalla ja kokeilen uudelleen. Venttiili on auki ainoastaan virrallisena ja kiinni virrattomena eli jotenkin se saa sähköä? Jostain? Tai sitten kara jumittaa siinä ja jää auki.

Jonkun verran on harmaita hiuksia nyt hää tuonu mut eikös nää aina sillai tee. Päässä vaan pyörii nii miljoona vikamahdollisuutta ettei osaa järjestelmällisesti ite nyt kattoa tätä kokonaisuutta. Tänää kyllä puhelimessa teroitettii että edetä vaihe vaiheelta ja kokeilla komponentit yksi kerrallaan ja sulkea siten vikoja pois. Ja näin pitää tehhä. Se vaan joskus natsaa ja jollai ollu samaa vikaa ja osaa kertoa "varmat" viat.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: VOLVO B10M "VIVVI"

Viesti Kirjoittaja Pukaatti »

Aha, nyt purin taas kaikki pois ja laitoin puhdistettuna takas ja ei suhise! En oo kyllä vaihteita kokeillu et suhkaako sitte taas,mutta kuivari rupes kuivaa ja pamautti kunnolla ja jouset nousee ja ihhanaa :) (siihe asti kunnes rupee taas temppuumaa )

Iha Säikähin et mikä ääni tuo possaus oikein on!
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: VOLVO B10M "VIVVI"

Viesti Kirjoittaja Pukaatti »

Tulis jo kesä ni ois kivempi ryömii alla ettii suhinoita :(

Tänää ois saanu samanlaisen bussin kotiintuotuna edukkaasti, 3 vaihde vain roiskaa päältä...soisalon liikenteen ex.

Täs ois peiliehdokkaat, juu vai ei?
Liitteet
20160226_094244.jpg
Viimeksi muokannut Pukaatti, 26 Helmi 2016 22:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
Vastaa Viestiin