Koppi uusiksi

Kerro omasta projektistasi
pikkujätti
Kuski
Viestit: 28
Liittynyt: 21 Syys 2012 15:28
Truck: MB709D vm. -89
Location: Liljendal
Paikkakunta: Liljendal
Viesti:

Koppi uusiksi

Viesti Kirjoittaja pikkujätti »

Pari vuotta ollaan pyöritelty mielessä mitä tehdään mersun kopille, ostetaanko toinen isompi kuorkki ("Volvosta sekalliikkuja") vai korotetaanko vanhaa. Tattarisuolta saisi Euro-telistä tonnilla sopivan korkeamman kopin ja naapurifirmasta päälle asennuksen parilla tonnilla... Kolme tonnia korkeampaan koppiin ei kuullosta järkevältä.
Taas ollaan siis palattu korotus-ajatukseen, josta kyselinkin viewtopic.php?f=2&t=3995
Kun oma tietämykseni koppien rakenteesta on lisääntynyt niin Reddevilin ehdotus työn tekemisestä itse vaikuttaa järkevimmältä. Rakettitiedettähän se ei ole mutta kun ei ennen ole sellaista nänhnyt tehtävän saatika itse tehnyt niin pitää kysyä tyhmältä kuulostavia kysymyksiä.

Miten arvokasta eristetty seinämateriaali on? Toki sen tekee itsekin mutta se olisi hyvä vaihtoehto. Halu olisi tehdä nauhaikkuna ylös korotuskohtaan. Miten sellaisen parhaiten tekisi. Koppi (lasikuitu-finfoam-sisäverhouslevy, 1800x2250x4100) näyttäisi olevan kasassa vain siten että eristetyt seinäelementit on kiinnitetty toisiinsa niiteillä alumiiniprofiilein sisältä ja ulkoa. Etuseinä pitäisi kastumisen vuoksi vaihtaa. Miten se tapatuu järkevimmin? Minkä kokoinen webaston pitää olla kun koppi on muutoksen jälkeen n. 20m3? Miten ilmanvaihto olisi järkevintä hoitaa kun tarkoitus on liikkua viiden ison koiran kanssa jotka toisinaan voivat olla märkiäkin. Autossa on nyt liukuovi mutta vaihtaisin sen saranoituun. Miten ovi asennetaan kuormakorin seinään?

Eiköhän näillä kysymyksillä pääse alkuun :-)
Vanhan voi aina korjata
Yritykseni Tiny-e entisöi: http://www.restaurointiturku.fi
Facebookista tuoreet kuvat: Restaurointiliike Tiny-e
Trucker
Apukuski
Viestit: 15
Liittynyt: 01 Syys 2012 20:35
Truck: Haussa
Location: Hellsinki

Re: Koppi uusiksi

Viesti Kirjoittaja Trucker »

Parhaimmat vastaukset saat kun otat yhteyttä korin tehneeseen koritehtaaseen toki täältäkin varmasti saa ja vielä parempia kun laittaa kuvia rakenteesta.
VAK:n tekemään kärriin kerran tuollaisen korotuksen teetin, siellä nyt on kulmissakin palkkia kun taas pienessä kuormakorissa ei välttämättä ole kun sellainen kolmio alumiiniprofiili joka liimataan ja niitataan levyihin.
Yli 12m pitkään kärryyn tuo maksoi 5000€ + silloinen valtionlisäys, en muista oliko mukana maalauskin korotuksen osalta, taisi olla.

Ne seinäelementit tehdään sitten vakuumissa ja paineen alla että en usko että ihan joka kotikorjaaja samanlaista levyä taikoo kotiolosuhteissa.
En tosin tiedä tallisi varusteista, jos sellaiset omistat niin sitten asia toki eri.
Jos auto ei ole ihan huippuhyvä/vähän ajettu yms. niin paska kiertoon ja sopivan korkuinen tilalle.
pikkujätti
Kuski
Viestit: 28
Liittynyt: 21 Syys 2012 15:28
Truck: MB709D vm. -89
Location: Liljendal
Paikkakunta: Liljendal
Viesti:

Re: Koppi uusiksi

Viesti Kirjoittaja pikkujätti »

Kysymyksillä aprikoinkin onko ajatuksessa korottaa koppi järkeä. Mesellä on ajettu vain 138000km. Rautaa on kopin rungossa vain takaovien kohdalla ja edessä on mainitsemisesi kaltainen aluprofiili. En väittänyt että tekisin tehdastekoista seinäelemennttiä vastaavaa rakennetta. Kiitos hyvistä huomioista :D
Liitteet
image.jpg
image.jpg (229.5 KiB) Katsottu 9772 kertaa
image.jpg
image.jpg (179.92 KiB) Katsottu 9772 kertaa
image.jpg
image.jpg (172.49 KiB) Katsottu 9772 kertaa
Vanhan voi aina korjata
Yritykseni Tiny-e entisöi: http://www.restaurointiturku.fi
Facebookista tuoreet kuvat: Restaurointiliike Tiny-e
Trucker
Apukuski
Viestit: 15
Liittynyt: 01 Syys 2012 20:35
Truck: Haussa
Location: Hellsinki

Re: Koppi uusiksi

Viesti Kirjoittaja Trucker »

Mielipiteitä on yhtä monta kun persereikiäkin mutta itse laittaisin tuon myyntiin, uusi auto tilalle tai jos nippu kestää niin ostaisin sen toisen auton ja rakentaisin sitä.

Listaa mitä uusit siihen koriin:

-etuseinä, suikaleet kylki- ja peräkorotukseen
-alumiiniprofiilit kulmiin sisä ja ulkopuolelle
-alumiiniprofiilit seinänkorotukseen
-sikaliimaa
-poppareita
-kaikkea muuta sälää x määrä + mahdollisia uusia työkaluja homman suorittamiseen
-auttavia käsiä x määrä

Noiden tämän hetkiset hinnat kun selvität niin sittenhän ollaan taas sen järkiperäisyys kysymyksen äärellä. :lol:
pikkujätti
Kuski
Viestit: 28
Liittynyt: 21 Syys 2012 15:28
Truck: MB709D vm. -89
Location: Liljendal
Paikkakunta: Liljendal
Viesti:

Re: Koppi uusiksi

Viesti Kirjoittaja pikkujätti »

Kyllä perstuntuma on senverran hyvä että listan pituus antaa hyvän aavistuksen hintatasosta. Vaihtoehdot ovat toinen toistaan järjettömämpiä joko työn määrään tai pätäkän menon määrään liittyen.
Kiitos kannustavista sanoista :)
Vanhan voi aina korjata
Yritykseni Tiny-e entisöi: http://www.restaurointiturku.fi
Facebookista tuoreet kuvat: Restaurointiliike Tiny-e
Trucker
Apukuski
Viestit: 15
Liittynyt: 01 Syys 2012 20:35
Truck: Haussa
Location: Hellsinki

Re: Koppi uusiksi

Viesti Kirjoittaja Trucker »

Sen verran hullu olen itsekkin että yhteen etuseinän vaihto-operaatioon (+muuta pientä tiivisteen yms. vaihtoa) kaverille suostuin avuksi.
Tiedän että en toista kertaa suostu, perjantaina aloitettiin klo 15.00 ja kello oli klo 03.00 kun lopetettiin.
Unta palloon ja herätys klo 07.00...english breakfast ja hommiin.
Klo 02.00 nukkumaan ja su aamulla taas ylös klo 07.00...english breakfast ja hommiin.

Pari koria kaljaa, makkaraa, kasleria, uusia perunoita, kreikkalaista salaattia yms. myöhemmin sunnuntaina klo 18.00 oli peli nipussa ja odotti lähtöä leivän ajoon klo 04.30...liekkö kuorma maistunut hiukka sikalle? Onneksi ei tarvinnut itse syödä. :lol:

Köyhän on pakko yrittää kikkailla vaikka mitä kun on kyse omasta leivästä.

Jos tarviit päällysmiestä niin osta kori kaljaa sinne auton viereen niin tulen antamaan rakentavia kommentteja...yleisin on kaverin mielestä "...tää on näitten vanhojen paskojen kanssa tälläistä, ikuista kamppailua." :lol:

Onnea projektiin!

Onko muuten Ar-Pe:n vai Majoka:n kori?
Jan-Erik
Rattimajuri
Viestit: 231
Liittynyt: 02 Loka 2009 15:44
Truck: Star M1 matkailuauto
Location: Tammisaari

Re: Koppi uusiksi

Viesti Kirjoittaja Jan-Erik »

Vuosi sitten kyselin tollasen kopan seinäelementin hintaa Forssasta ja Mikkelistä. 50€/m2 ylöspäin 50 mm eristeellä. Hinta nousee jos haluaa sileämmän ulkopinnan, laminaatin. Tuolla hinnalla oli lasikuitulevy molemmin puolin. Oli muuten just samanlaiseen alustaan kun sillon homma suunniteltiin.
Kori: Erikoiskori Star 11, Iisalmi
Runko: MB O 814DA
Moottori: MB 364 LA 4000cm3
M1 Matkailuauto
pikkujätti
Kuski
Viestit: 28
Liittynyt: 21 Syys 2012 15:28
Truck: MB709D vm. -89
Location: Liljendal
Paikkakunta: Liljendal
Viesti:

Re: Koppi uusiksi

Viesti Kirjoittaja pikkujätti »

Urakkasika on ihan tuttu kaveri :shock: ja piälysmiestä aina tarvitaan :lol:
Kiitos, onnea näissä just tarvitaan ja rutkasti :?

Toteutitteko urakan, Jan-Erik?
Liitteet
image.jpg
image.jpg (235.11 KiB) Katsottu 8686 kertaa
image.jpg
image.jpg (231.14 KiB) Katsottu 9565 kertaa
Vanhan voi aina korjata
Yritykseni Tiny-e entisöi: http://www.restaurointiturku.fi
Facebookista tuoreet kuvat: Restaurointiliike Tiny-e
pikkujätti
Kuski
Viestit: 28
Liittynyt: 21 Syys 2012 15:28
Truck: MB709D vm. -89
Location: Liljendal
Paikkakunta: Liljendal
Viesti:

Re: Koppi uusiksi

Viesti Kirjoittaja pikkujätti »

Nyt näyttäisi siltä että teemme uuden kopin. Joko C- tai neliöprofiilista.
Vanhan voi aina korjata
Yritykseni Tiny-e entisöi: http://www.restaurointiturku.fi
Facebookista tuoreet kuvat: Restaurointiliike Tiny-e
Avatar
-LÄTSÄ-
Ajoneuvos
Viestit: 697
Liittynyt: 29 Loka 2013 08:22
Truck: scania k92
Location: Järvenpää
Paikkakunta: Keski-uusimaa

Re: Koppi uusiksi

Viesti Kirjoittaja -LÄTSÄ- »

Moro :)
Mielipide... Ite heivaisin ton orggis kopan kokonaisuudessaan pois... (tekisin siitä vaik "halkovaraston" ;) ) Alustasta lyhentäisin runkoaisoja niin paljon ku ne antaa myöten (koska siten perään saa "vapaampaa kuljetus tilaa esim."mönkijä talli" :D ) ja tulevan kopan levittäisin niin leveäksi kun sen saa tehdä... Tukeva lattiarunko soppelista rhs:tä minkä päälle sitten C profiilista runko...(sinne ei jää kondensoivia putkia) ja kun sulla on riittävän vankka lattia niin helmoihinkin saa "ripustettua" säilytys tilaa (en usko että sitä on koskaan liikaa)
Eristteeksi voi ny laittaa käyttötarkotuksesta ja budjetista riippuen "foamin" tai spu:n sitten ku on "raamit" valmiina on "julkisivu vuoraus" ja sisäverhous kiinni ihan omasta mielikuvituksesta ja fiiliksestä... (saattas olla mäkeen näkönen tommonen kun sen tekis vanhan näköseks... Sinkkipeltiä ja siihen feikiin ruostuneita peltipaloja "paikaks"... kiinnisilleen et se äkkiä katottuna näyttää just siltä että se "hajoo hetkellä millä hyvänsä" vaik asia ei todellakaan ole niin... :D ) no se on makuasia... :)
Mutta anyway... Eka pöydän ääreen piirtelee... Siitä saa laskettua materiaali menekin ja sitämyötä budjettia... Ja muutenkin saattaapi nähä siinä mitä sinne mahtuu ja mitä joutuu jättään pois... :)
Ennen oli nuoruus ja hulluus... Kohta tulee vanhuus ja pähkähulluus...
pikkujätti
Kuski
Viestit: 28
Liittynyt: 21 Syys 2012 15:28
Truck: MB709D vm. -89
Location: Liljendal
Paikkakunta: Liljendal
Viesti:

Re: Koppi uusiksi

Viesti Kirjoittaja pikkujätti »

Kiitos Lätsä llyhyestä mutta ytimekkäästä runkorakenteen kkuvauksesta. Mittanauha ja piirustus vehkeet tuottavat hyvän pohjan :-)
Vanhan voi aina korjata
Yritykseni Tiny-e entisöi: http://www.restaurointiturku.fi
Facebookista tuoreet kuvat: Restaurointiliike Tiny-e
Vastaa Viestiin