Sivu 3/4

Re: Hukkabussi

Lähetetty: 16 Marras 2015 09:37
Kirjoittaja Rantarosvo
On se hyvä että, on pari pirun vanhaa laturia, noita kahenmarkan latureita ko ei saa enää mistään. Itellä oli hupiakkuna 12V järjestelmässä akku joka oli käyny 8V:ssa ja kyllä sillä kesällä pärjäs. Toki miulla toi hupikäyttö vähästä vielä. Kameran akkujen latausta ja telkkarin kattomista lähinnä. Ens kesänä on jo muutama radiopuhelin käytössä ja ne saattaapi haukata jos tehoa on enempi, esim. 100W lähetys teholla ei huonolla akulla koko yötä soitella.

Re: Hukkabussi

Lähetetty: 22 Kesä 2016 01:51
Kirjoittaja kulkuri
mitäs tälle kuuluu :)

Re: Hukkabussi

Lähetetty: 05 Heinä 2016 21:34
Kirjoittaja TapioK
Hyvää kuuluu! Olen puuhastellut ihan liikaa bussin kanssa, ja päivittänyt foorumille ihan liian vähän. Lähinnä olen purkanut (kannattaisi välttää), tiivistänyt vuotoja (aina löytyy lisää) ja vatuloinut (eka kerta hei!). Revin vanhat lattiat pois, hitsasin uuden lattiarungon kahteen (ja vähän yli) tasaiseen tasoon. Eka lähtee ohjaamon luota ja jatkuu tavaratilan loppuun asti, sitten on kynnys ja toinen taso. Takaa en tietty tasoittanut, kun se olisi mennyt vähän överiksi, koska moottori.

Yllättävän hidasta on purkaminen ollut. Metallin irrottaminen on puuhun verrattuna hyvin hidasta. Kohta alkaa hitsaamiset olla purkissa (ei nyt puhuta kaikesta ylläpitoon liittyvästä hitsaamisesta, joohan), ja sitten pääsen rakentamaan lattiaa ja seiniä ja muuta kivempaa.

Bussia ei ole vieläkään katsastettu, eikä sillä tosin vielä tien päälle voisikaan lähteä. Tekniikan suhteen pitäisi ainakin vielä uusia eturenkaiden takana olevat poikittaispalkit, jotka ovat ihan näkkäriä. Lähimetallipajalta saa suunnilleen samanlaista u-profiilia, ajattelin pyytää tutun hitsaamaan, mutta miten tuo kannattaisi tehdä? Mitä katsastusmiehet sanovat jos noita palkkeja hitsaa? Vai pitääkö ne hankkia Scanialta sikahintaan? Onko jollain vinkkejä tai ideoita?

Välillä on kyllä ollut motivaatio kateissa. Tuntuu ettei koskaan saa mitään näkyvää aikaa, ja se on vähän ottanut luonnon päälle. Mutta kaiken kaikkiaan plussan puolella ollaan, projekti on ollut mielenkiintoinen ja olen oppinut paljon uutta. Ja lähes aina on kuitenkin ollut kivaa.

Laitan kuvia myöhemmin.

Re: Hukkabussi

Lähetetty: 05 Heinä 2016 21:39
Kirjoittaja Imasunna
TapioK kirjoitti:Hyvää kuuluu! Olen puuhastellut ihan liikaa bussin kanssa, ja päivittänyt foorumille ihan liian vähän. Lähinnä olen purkanut (kannattaisi välttää), tiivistänyt vuotoja (aina löytyy lisää) ja vatuloinut (eka kerta hei!). Revin vanhat lattiat pois, hitsasin uuden lattiarungon kahteen (ja vähän yli) tasaiseen tasoon. Eka lähtee ohjaamon luota ja jatkuu tavaratilan loppuun asti, sitten on kynnys ja toinen taso. Takaa en tietty tasoittanut, kun se olisi mennyt vähän överiksi, koska moottori.

Yllättävän hidasta on purkaminen ollut. Metallin irrottaminen on puuhun verrattuna hyvin hidasta. Kohta alkaa hitsaamiset olla purkissa (ei nyt puhuta kaikesta ylläpitoon liittyvästä hitsaamisesta, joohan), ja sitten pääsen rakentamaan lattiaa ja seiniä ja muuta kivempaa.

Bussia ei ole vieläkään katsastettu, eikä sillä tosin vielä tien päälle voisikaan lähteä. Tekniikan suhteen pitäisi ainakin vielä uusia eturenkaiden takana olevat poikittaispalkit, jotka ovat ihan näkkäriä. Lähimetallipajalta saa suunnilleen samanlaista u-profiilia, ajattelin pyytää tutun hitsaamaan, mutta miten tuo kannattaisi tehdä? Mitä katsastusmiehet sanovat jos noita palkkeja hitsaa? Vai pitääkö ne hankkia Scanialta sikahintaan? Onko jollain vinkkejä tai ideoita?

Välillä on kyllä ollut motivaatio kateissa. Tuntuu ettei koskaan saa mitään näkyvää aikaa, ja se on vähän ottanut luonnon päälle. Mutta kaiken kaikkiaan plussan puolella ollaan, projekti on ollut mielenkiintoinen ja olen oppinut paljon uutta. Ja lähes aina on kuitenkin ollut kivaa.

Laitan kuvia myöhemmin.

tiiäkkö "no panic" meillä oli auto oikeen vieraalla hitsattavana niin nyt saakin itse hitsailla korjailla heidän jälkiään ja toki niitäkin jotka onneksi sanoin itse hitsaavani!! ihan liikaa hommaa,mutta eikös lopussa kiitos seiso :) meillä auto tarttis olla jonkinmoosessa kunnossa elokuun alussa,jotta päästään nytkähtään taas eteenpäin...saas nähä miten käy!hitsaus ja rälläköinti on tullu erittäin tutuksi puuhaksi :D

Re: Hukkabussi

Lähetetty: 06 Heinä 2016 08:13
Kirjoittaja Bussiton
Kyllä niitä saa hitsalemalla korjata tai oikeestaan pitääkin :lol:

Re: Hukkabussi

Lähetetty: 13 Heinä 2016 21:49
Kirjoittaja TapioK
Kuva

Onko kellään hajua minkä näköinen avain sopisi sivuluukkujen lukkojen avaamiseen. Luulin että lukkopesät ovat ruosteessa ja likaisia, mutta avasin ja putsasin yhden eikä silti toimi. Kaksi vahvaa avainkandidaattia on, eikä kumpikaan mahdu edes ekaan haittalevyyn asti. Mulla on kaksi Scanian avainta, joilla tuskin on mitään tekemistä Carruksen korin kanssa, sitten mulla on avain, joka sopii sisällä oleviin luukkuihin (GX130) ja avain, joka sopii etuoveen (PS212).

Jos ja kun multa puuttuu luukkujen avain, niin onko sellaista mahdollista saada jostain? Onko jokaisessa bussissa omanlaisensa vai pystyisikö sellaisen tilaamaan jostain tai kopioimaan jonkun toisen kylähullun avaimesta? Uudelleen sarjoittaminen olisi vähän liian iso projekti.

Re: Hukkabussi

Lähetetty: 13 Heinä 2016 23:04
Kirjoittaja VANHOOL
Avain numero 137 pitäis käydä kaikkiin tuon ikäisiin. Jos et löydä mistään avainta niin osta 1 uus kahva niin siinä tulee avainkin.

Re: Hukkabussi

Lähetetty: 13 Heinä 2016 23:58
Kirjoittaja Pukaatti
Romikset varmaa täynnä noita avaimii. Miula eioo enää ku 3 kun yhden jo annoin pois foorumilaiselle.

Re: Hukkabussi

Lähetetty: 14 Heinä 2016 11:28
Kirjoittaja pelti
Ensi viikolla oon Tammisaaressa nepparilla käymässä. Mulla on 2 eri luukun avainta. Niitä voi kokeilla. Jos osuu, niin olis malli mistä kopsaa. Pistä yv jos ei Oo ennen ratkennut.

Re: Hukkabussi

Lähetetty: 14 Heinä 2016 22:51
Kirjoittaja Bussiton
Mulla on pari ylimääräistä.

Re: Hukkabussi

Lähetetty: 15 Heinä 2016 23:35
Kirjoittaja TapioK
Bussiton kirjoitti:Mulla on pari ylimääräistä.
Jee! Laitatko Kustin polkemaan? Hoidetaan hyvitysjutut privalla.

Pelti, kiitti tarjouksesta!

Re: Hukkabussi

Lähetetty: 07 Syys 2016 14:25
Kirjoittaja TapioK
Syksy tulee, pitäisi ehtiä maalata vielä. Testailin kilikalimaalilla kylkien maalaamista, mutta oikean sävyn ja riittävän hyvän jäljen suhteen oli vähän haasteita. Pohjamaali levisi pienessä tuulessa ihan hyvin, mutta huonommalla suuttimella varustettu pintamaali oli tuskaista saada siististi pintaan. Ja bonuksena se alkoi jossain vaiheessa roiskia isoja tippoja maalipinnalle. En varmaan vaan osaa, mutta silti.

Ajattelin satsata muutaman kympin maaliruiskusysteemiin ja hankkia oikeaa sävyä siihen. Selvitin Koiviston autolta että bussin harmaa sävy on Permacron Akryyli AL15 Feinsilber tai DuPont EK2490/1. Kummastakaan en löytänyt kovin kummoista infoa googlella. Mistä tuollaisia maaleja kantsis alkaa etsiä? Voiko niitä maalata Bilteman tms ruiskulla vai onko liian paksua kamaa? Tuo DuPontin 2490 vaikuttaa värikoodilta, voisko sitä käyttämällä saada oikean väristä maalia vaikka ei DuPonttia meidän kyliltä löytyiskään? Vai pitäisikö vaan tyytyä spraymaaliin?

Re: Hukkabussi

Lähetetty: 07 Syys 2016 14:38
Kirjoittaja Airistolainen

Re: Hukkabussi

Lähetetty: 07 Syys 2016 14:56
Kirjoittaja junior
Bilteman ruiskut on muistaakseni sata jetin kopioita, jos et muuta meinaa maalata niin bilteman ruisku on ihan hyvä ja saa kakkosen suuttimen niin tulee paksumpikin tavara ulos. Yhden maalauksen takia ei kannata ostaa mitään kallista ruuttaa.

Re: Hukkabussi

Lähetetty: 07 Syys 2016 15:49
Kirjoittaja Bussiton
Mä vetäsin noi hopeat pari vuotta sitten Keskiseltä ostetulla 14,95 maksaneella ruiskulla :roll: saa sillä sen verran peittävää aikaan :lol:

Re: Hukkabussi

Lähetetty: 07 Syys 2016 20:26
Kirjoittaja jooseppi
Itse maalailin nuorempana muutamia autoja yks ruisku oli biltemasta. Ruiskun runko oli pinnotettu sisältä ja päältä vähän karhealla aineella ja se liukeni maaliin ja oli sit auton luukuissa kun maalasin ne erikseen kannattaa kattoo ettei oo ruiskun runkoo pinnotettu sisältä. Halvallakin ruiskulla pärjää kyllä jos ei paljoo maalaa

Re: Hukkabussi

Lähetetty: 07 Syys 2016 21:48
Kirjoittaja Rosvolinna
Minulla on tuollainen satasen Sagola ja 15eur Biltema. Ei eroa jäljessä. Asetonia sekaan niin menee vaikka 15v vanha Miranol sujuvasti läpi.

Sävyjä löytyy jokaisen automaaleja myyvän liikkeen viuhkasta. Viuhka käteen ja vertaa auton kylkeen.

Mikäli päädyt kali kali maaleihin unohda Maston ja muut rautakauppamerkit ja hanki kunnon kannut alan puodista. Mukaan saat viuhkasuuttimen ja homma sujuu.

http://makeyourmark.fi/garage/SPRAYMAALIT/ ja http://www.geezers.fi/spraymaalit

Re: Hukkabussi

Lähetetty: 07 Syys 2016 21:55
Kirjoittaja pelti
Joku alkuperäisen värinen kappale mukaan, kaverit lukee skannerilla automaalikaupassa värin. Ainakin oman värin luku onnistui tosi hienosti.

Re: Hukkabussi

Lähetetty: 07 Syys 2016 22:15
Kirjoittaja Zuikkis
Kilikalipulloonkin saa 2-komponenttisen automaalin kun pyytää, jos maaliliikkeestä hakee. Laittavat siis kovetteen sekaan valmiiksi. Tulee kestävämpi pinta..

Pakastimessa kun säilyttää niin on vielä kuukausien päästä toimivaa kamaa.

Re: Hukkabussi

Lähetetty: 08 Syys 2016 09:28
Kirjoittaja Jule
Ja jos tulee eteen pähkäily että mistä niitä maaleja oikeesti saa, kun ainakin mulle tuo "automaalikauppa" ei ole niin yksiselitteistä, niin esim RTV myy automaaleja, vaikka se yleisesti rakennusalan liikkeeksi mielletäänkin.

Re: Hukkabussi

Lähetetty: 08 Syys 2016 14:02
Kirjoittaja B9M
Off topicilla mennään :oops: Viime keväänä ostin http://www.nettivari.fi/tuotteet.html?id=77/380 Pro-Tecin. Satku lisää muutama vuosi sitten ostettuun työkaluässän ruuttaan. :x Ero on järkyttävä :roll: Väri vaihtuu halvemmallakin, mutta paremmalla luulee itteään jo maalariksikin :mrgreen: T. Ari

Re: Hukkabussi

Lähetetty: 08 Syys 2016 21:50
Kirjoittaja MoiBussi
Dupontin löytää nykyisin paremmin nimellä Cromax

Re: Hukkabussi

Lähetetty: 15 Marras 2016 14:00
Kirjoittaja TapioK
Pitäisi muutama huonokuntoinen putki vaihtaa ennen kuin lyön lattian kiinni matkustamon kohdalta.

Kuvat ovat ruuman etuseinämän kohdalta. Kakkonen ja kolmonen ovat polttoaineputkia, jotka vaihtuvat ennen tankkeja letkuiksi. Mikä olisi fiksuin tapa vaihtaa putket? Dieselkorjaamon äijä sanoi että letkulla voisi korvata tuon korroosion raiskaaman pätkän eli noin 1,5m. Vetää siis tankin letkulta ruumaan asti letkulla ja liittää ruumassa vanhaan putkeen.

Mikä tuo putki numero 1 on? Se kulkee eturenkaiden kohdalla rungon vasemmanpuolisen pitkittäispalkin viertä nokkaa kohti.

Re: Hukkabussi

Lähetetty: 15 Marras 2016 15:42
Kirjoittaja Bussiton
1. on kytkimen nesteputki.

Re: Hukkabussi

Lähetetty: 15 Marras 2016 18:20
Kirjoittaja TapioK
Onko miten hankala vaihtaa? Tai siis ainahan ne on hankalassa paikassa, mutta valuuko nesteet pihalle jos ruuvaan liitokset irti ja laitan uutta tilalle? Mitä materiaalia tuo putki on?