Moro taase...
Bongasinko oikein et toi teidän aihio on "Bova"...?
No bongasin tai en... Mun mielestä...(ja nyt en puhu sillä "ruumiinaukolla"
) Noissa vanhimmissa busseissa on tyylii ja jotenki sitä "henkee"... (semmosesta ku rakentaa kulkurin ni tietyllä tapaa pelastaa palan "autoilun historiaa" ) vaikkei enää varsinaisesti toimikkaan siinä käytössä mihinkä ne on alunperin rakennettu.
Mut "vakituiseen asumiskäyttöön" ei oo ehkä paras alusta sellainen...(niinku ei kirjurikaan..."ruuman puute" tekee monen asian pikkasen kinkkiseksi toteuttaa...
)
Tästä ei saa kukaan suuttua mutta, aika persoonattomia ovatten uudet autot...(ainakin ne mitä mä oon nähny...) Tää ny saattaa jonkun "korviin"/silmiin/mieleen olla semmonen "omalehmä ojassa" kommentti... Mut miks ihmeessä korivalmistajat ei juurikaan käytä ajatusta ja energiaa "keulanmuotoiluun"
en ny usko et se olis mahottoman vaikeeta tai kallista...? (jos tämmönenki tollo naputtelee suorasta pellistä uuden pläsin autoon...ni miten "helppoo" se ois tehä siellä tehtaalla mistä auto tulee...?) Jos vertaa esim. Kuorma autoja ni onhan ne huomattavan paljon persoonallisempia ja tunnistettavampia ku bussit...(mutta mä ny oon vaan mä ja en muutenkaan "mitään tunne enkä huomaa"
) Enkä muuten sitte tarkottanu että bussien keulat pitäs tehä pellistä, minä tein sen pellistä siks ku en oo perehtyny "kuidun taikoihin" tai se mitä oon touhunnu ni se on niin vähästä että sitä ei kannata ees mainita...ja kuidun "maalaus pohjat" on aika työläitä ja sotkusia tehä...(varsinkin ku ei tiiä kaikkia kikka kolmosia mitä hyödyntää...
)
No joo en ny saivartele naamoilla sen enempää vaan palaan asiaan...
Eristys... Mulla on omassani 80mm SPU levyy seinissä, 90mm katossa ja "50"lattiassa... (toi viiminen on lainausmerkeissä siks ku mää tollo uritin sinne sisään lattialämmitys putket.
) ja niinku sanoin ikkunoitahan mulla ei oo juur yhtään... Ja nekin mitä on ni on "oikeita" lämpölaseja... Ne on vaan teetätetty sillä tavalla että täyttävät turvallisuus kriteerit ajoneuvo käytössä, eli eivät ole ns. "taloikkunoita"
Jebba... Mut lämmintä piisas nukkua talvella siinä pakkasella iha vaan 3kw raksa puhltimen voimin...
(enkä edes jatkuvasti "palaveerannut herra sandelssin kanssa"
) ja mulla ei vielä talvella ollu mitenkään osastoituna toi matkustamo ja tuulilasi pois tuosta lämmitettävästä tilasta...ovesta puuttu eristeet kokonansa ja peränosan "moottorihylly" oli myös osin eristämättä (lämminvesivaraajan tila) ja samasta "tilasta" näky pihalle ku olin vetässy valovirtaroikan sieltä sisään.
Silti tarkeni touhuta... -27 pakkasella ei puhallin ny iha mahottomia huilinu... Mutta het ku pakkanen meni pois...siis pikkasen lauhtu, (n.-15) sai lämppäriparkaki pitää "lakisääteisiä" eli ei hönkäny koko aikaa...
pikkupakkanen meni vielä bilteman 2kw "puhallin vitsillä"
Eli kyllä sitä energiaa oikeasti säästyy jos eristykseen satsaa...ja näkee vaivaa sen tekemisessä.ja epäilenpä että maksaa itsensä takaisin vaikka käyttäisikin hieman lämpöarvoiltaan parempaa uretaanilevyä kuin näitä xps vai mitä ne ny oli levyt... (finfoam esim ei ole uretaani levy vaikka sitä moni sellaiseksi luulee..
) Onhan se huomattavan paljon kalliimpaa mutta tinkaamalla ja kilpailuttamalla saa hinttaa hyvin pois...
(vanha sananlasku...ja isipapan ohje... "se mitä tingata jaksaa...sitä ei tarvi maksaa." Pitää muutenki kaikissa hankinnoissa paikkansa...
En ny tiiä miten iso virheen omani kanssa tein ku en siihen varsinaista "höyrysulkua" tehny vaan yritin olla huolellinen levyjen liitoksissa ja korikehikon osalta ku eristeet tuli sinne putkien väliin, nysväsin vaahdotkin siellä jokapaikkaan...
(noissa ureraani vaahdoissakin on sitten "ominaisuus eroja") ite tykästyin kovasti "sika tuotteeseen" (Sika boom flex) se säilyttää oikeasti kuivuttuaan "joustavuutensa" hajoomatta/repeemättä ja siten myös sen eristävyytensä... Monet "pullovaahdot" on kuivuttuaan niin kovia että ne ei anna juurikaan periksi vaan "jauhoutuva" pölyksi jos siinä on yhtään eloa.
(ja toi ei ollu "maksettu mainos"
)
Jep... "niinku on todettu" kuvia ja kertomuksia edesottamuksistanne ootellessa...