Sivu 1/3
MAN 1989 Linja-auto -> Asunto-auto/keikkabussi
Lähetetty: 22 Huhti 2015 22:47
Kirjoittaja drtdg
Moi!
Täällä uusi projekti:
Ajossa oleva MAN 6,5 TD 32 paikkanen bussi. Purettu sisusta, aloitettu hankinnat. Tulossa asunto-auto/keikkabussi.
Katsastuskonttorilla käyty puntarissa ja hakemassa neuvoja mitä ja miten tulevaisuudessa tapahtuu. Selvillä on muutoskatsastus rituaalit
ja niihin muutoksiin suhtaudun nyt täysillä, jotta saan auton papereilla asunto-autoksi.
Verovapaus koittaa, koska massa yli 6 tonnia.
Kuvia tulossa myöhemmin galleriaan ja tänne kysymyksiä, kuten aurinkopaneelit ja invertterin päivitys yms
MAN

Re: MAN 1989 Linja-auto -> Asunto-auto/keikkabussi
Lähetetty: 22 Huhti 2015 22:57
Kirjoittaja Zippo
Missäpäin on Kla?
Re: MAN 1989 Linja-auto -> Asunto-auto/keikkabussi
Lähetetty: 23 Huhti 2015 06:59
Kirjoittaja drtdg
Zippo kirjoitti:Missäpäin on Kla?
Kokkolassa

Re: MAN 1989 Linja-auto -> Asunto-auto/keikkabussi
Lähetetty: 23 Huhti 2015 09:07
Kirjoittaja Bussiton
Tervetuloa! Ja tsemppiä rakenteluun, mikäköhän kori on kyseessä?
Re: MAN 1989 Linja-auto -> Asunto-auto/keikkabussi
Lähetetty: 23 Huhti 2015 17:58
Kirjoittaja ae70
Tervetuloa mukaan ja onnea projektiin:)
Re: MAN 1989 Linja-auto -> Asunto-auto/keikkabussi
Lähetetty: 23 Huhti 2015 20:47
Kirjoittaja Iski
Tervetuloa porukoihin ja voimia projektiin.
Re: MAN 1989 Linja-auto -> Asunto-auto/keikkabussi
Lähetetty: 24 Huhti 2015 07:29
Kirjoittaja drtdg
...niin, korista en tiedä ja selvittelyn alla onkin saako jostain vielä kojetaulua "uutta" vai teen itse sen. Marins tarroilla tässä orggis kuva ja linja-autoista en siis juuri mitään tiedä, aiemmin istunut vain kyydillä maksusta tai lomilla
Man tosiaan lähtenyt vain rungolla ja tekniikalla 1989 tehtaalta. Jossain sitte luotu linkkuriksi. Kaikki siis oli alkuperäistä sähköt, sisusta yms tai siis oli, nyt ekaa kertaa kohtas tää pirssi purkajansa. Noh eilen sain jo asunto-osaan lattiat uudet...
Re: MAN 1989 Linja-auto -> Asunto-auto/keikkabussi
Lähetetty: 24 Huhti 2015 18:54
Kirjoittaja Reddewil
Tervetuloa minunkin puolesta!
Kori on 10.180HOCL
lähde:
http://koti.mbnet.fi/b10m/import/kortti ... FI&lang=FI
Re: MAN 1989 Linja-auto -> Asunto-auto/keikkabussi
Lähetetty: 24 Huhti 2015 19:17
Kirjoittaja drtdg
Kiitos kaikille, että sain mukavan vastaanoton...
Kori tietouttakin löytyy näemmä, mut ei sano mulle mitään. Kuka tään korin on siis valmistanu? Man ei ainakaan

Re: MAN 1989 Linja-auto -> Asunto-auto/keikkabussi
Lähetetty: 24 Huhti 2015 19:41
Kirjoittaja neppi
Alustan tyyppi on toi. Korivalmistaja näkyis samassa kortissa olevan "Smit". Onkohan tää se sama Smith mikä kummittelee Ameriikan poliisisarjoissa?
Re: MAN 1989 Linja-auto -> Asunto-auto/keikkabussi
Lähetetty: 24 Huhti 2015 19:59
Kirjoittaja Rosvolinna
Tervetuloa. Tuttu tunne " ei tiedä linja-autoista mitään..." Viiden vuoden jälkeen voin sanoa: etten halua kuulla linja-autoista mitään - tieto tuo tuskaa ja tuska kasvattaa luonnetta. Mikä ei vahvista se tappaa.
Nätti tynkä-MAN
Re: MAN 1989 Linja-auto -> Asunto-auto/keikkabussi
Lähetetty: 24 Huhti 2015 20:08
Kirjoittaja wiima63
http://aijaa.com/7A3YNX
Taitaa samaa korimallia ollakkin jo kylähulluilla entuudestaan. Kovin on ainakin samannäköiset korit.
Re: MAN 1989 Linja-auto -> Asunto-auto/keikkabussi
Lähetetty: 24 Huhti 2015 20:21
Kirjoittaja Iski
Samaa näköä on kun Harrin Mannissa, Berkhoff koppa, ja toi alustan mallihan on kokonaispaino 10 tonnia ja 180 heppaa.
Re: MAN 1989 Linja-auto -> Asunto-auto/keikkabussi
Lähetetty: 24 Huhti 2015 22:37
Kirjoittaja drtdg
Muutama tuore kuva
Re: MAN 1989 Linja-auto -> Asunto-auto/keikkabussi
Lähetetty: 24 Huhti 2015 22:50
Kirjoittaja drtdg
Manniin uusittu alapohja ja runkopalkkeja edellisen omistajan toimesta sekä pirssi maalattu yli 2010 vuonna kaiketi. Myös luukkujen saranat ja alapellit uusittu yms pientä remppaa puuhattu. Viime kuussa käynyt leimalla, joten tuskin mitään isompaa löytyy yllätystä. Autoa on mukava ajaa, ilmalla alusta ja tietty jarrut on ihkut, kuten teinityttöni sanoisi!!! Loota toimii hyvin ja on mukava käyttää vaikka keppi on toista metriä. Myyjä kertoi vaihteita löytyvän 7 eteen, mutta vain kuusi löysin. Kierroksia on maantiellä noin 1100, kun vauhtia noin 90km/t. Luulen kulutuksen olevan aikasliki 16 Litraa, vaan empä oo vie kerinny mittaamaan, kun vasta vajaa 700 km ajattuna. Ens vkolla ajatus päästä siis muutoskatsastus hommiin. Hifistely, kuten aurinkopaneelit + lisäakut yms tulevat vasta katsastuksen jälkeen, keikoille on päästävä tällä ja pian...
Autossa on siis tehdasasennus invertteri yms rompetta. Tarkoitus testata invertteri, jotta saadaan mikro ja tv toimintaan, tämä vasta hifistelyvaiheessa. Invertterin päivitys jos liian pieni tai rikki. Aiemmin kai pyörittänyt jkaappia, vesipumppua, tv pistoketta jne... Tulevassa tarve vaan mikrolle ja tv:lle, jkaappi korvataan tupakinsytkä kylmälaukuilla 2kpl...
Tässä on hydraulinen jäähdytin flektihommeli tai jotain, mut sen järjestelmän säiliö vuotaa jonkin verran... mistä osia tällaseen vai pitääkö kaik teettää jollain? Myös öljyä tiputtelee alakerrasta hiemn, meniskö öljypohjan tiivisteen vaihdolla. onko kokemuksia jollain?
Mittarit tosiaan rikki, Nopeusluku toimii muttei kilsat juokse, kierrosluku pätkii, mutta toimii aika ajoittain -> tähä vinkkejä!!? uutta mittaristoa tai korjailijaa kaivataan. VDO lukee rpm ja mannhofslrkkd tai jotain nopeuskiekassa.
lämmitys yöpyessä ajatus hoitaa joko biotakalla tai valopetroolilämmittimellä...???
Autoon tulossa siis 1+8 paikkaa, ruokailuryhmä, olohuone, makuukammari 3 hlö (sohva sekä nahkatuoli jossa makuupaikka, yht 5 nukkuma paikkaa), minikeittiö, WC, ohjaamo. Vanhat sisävalot/lamput vaihdetaan ledeiksi.
Re: MAN 1989 Linja-auto -> Asunto-auto/keikkabussi
Lähetetty: 25 Huhti 2015 13:26
Kirjoittaja Bussiton
Jaahas, on näköjään het alettu riehuu, mittarissa taitaa olla kosketus häiriötä tarjolla.
Re: MAN 1989 Linja-auto -> Asunto-auto/keikkabussi
Lähetetty: 25 Huhti 2015 16:27
Kirjoittaja neppi
Kyllä täytyy pien-autojen jälkeen vähän muuttaa öljyntiputtelutoleransseja. Kaikki nää vähän tiputtaa. Uudetki. Sit jos oikeesti jää lätäkkö alle, on homma eri. Mulla ekaks meni vaihtoon kompressori, sit öljykuuleri, pari öljyputkee ja nyt ois vuorossa varmaan pari ohjaustehostimen letkua yms. "Aina niis jotain on!" sanoo vaimo ku jotain "ihan nopeeta pikku juttua" lähen korjaa. Usein on oikeassa hän.
Ilmakuivain on yks öljyntiputtaja.
Kyllä kai MAN:iin osia saa. Saksalaisista nettikaupoista ainaki, ei ku Google punasena muutaman päivän peuhaa, alkaa löytyy.
Hieno on kyllä tuo vempele.
Neppi
Re: MAN 1989 Linja-auto -> Asunto-auto/keikkabussi
Lähetetty: 25 Huhti 2015 17:45
Kirjoittaja drtdg
...lisää riehumisen merkkejä. Pisaroista auton alla ei siis kannata huolestua, kuha tsekkaa nesteet ennen ajoa.
Kiitos vinkeistä siis ja neuvoista, tulevat tarpeeseen!

Re: MAN 1989 Linja-auto -> Asunto-auto/keikkabussi
Lähetetty: 29 Huhti 2015 21:02
Kirjoittaja drtdg
ja tadaa!
Tänään hain muutoksen otteeseen: M1 hlö auto, matkailu-auto, yli 6 t painava eli verovapaa auto. Helppo juttu oli, tsekattiin nuot pakolliset jotka siis olin tehnyt pikapikaa mutten kuitenkaan "väliaikaisesti". Nyt tehty remppa jää nuin ja loput fiksaan tässä vapun aikaan rauhassa ilman kiirutta, kunhan juhannuskeikalle päästään koko potretti yöpymään
Otteeseen merkittiin: viihekeskus, wc, 3 sänkyä, 2 soffaa, mikroaaltouuni, minikeittiö yms kivaa...
ja ennen siis 32 paikkaa m3 ajoneuvo...
Hyvää vappua kaikille!
Re: MAN 1989 Linja-auto -> Asunto-auto/keikkabussi
Lähetetty: 29 Huhti 2015 21:53
Kirjoittaja Pilotti
Tuon korin on valmistanut Smit, joka jo aikoja sitten yhdistettiin samon katon alle ainakin Berkhoffin ja Bovan kanssa, 1996? Nykyisin nimellä VDL, eli "vetelä" kuljettajien nimeämänä. Toimii siis Hollannissa ja rajan takaa Belgiasta löytyy VanHool, "vainhuolia". Jotenkin noin se kuvio kai menee.

Re: MAN 1989 Linja-auto -> Asunto-auto/keikkabussi
Lähetetty: 02 Touko 2015 07:58
Kirjoittaja drtdg
Lisä kuvia, keittiö vielä kesken ja muutamia listoja puuttuu. Nyt alkaa hifistely eli sähköjen tutkinta ja tekniikankin. Ensi viikolla käyn "huoltamolla" tutkituttamassa ja hakemassa vinkkejä pirsille.
Keittiöön siis pitää lisätä muutama kaappikin vielä, muutaman pistorasian lisäksi. Wc on vielä jopa pesemättä ja sen osion kunnostus on myös edessä.
Re: MAN 1989 Linja-auto -> Asunto-auto/keikkabussi
Lähetetty: 02 Touko 2015 10:36
Kirjoittaja neppi
Tää on nyt mun henkilökohtanen mielipide, eikä sillä oo mitään tekemistä totuuden saati reaalitodellisuuden kanssa, mut sängyssä pitää olla etuseinä. Siellähän ei saa ajon aikana nukkua, mutta ku siellä kuitenki ajon aikana nukutaan, siellä pitäis nukkua jalat menosuuntaan ja siinä jalkojen eessä seinä.
Nyt ku tossa yläsängyllä puolihuonovointinen basisti elpyy, eiku sehän ajaa! Siis kitaristi nukkuu ku se on niin väsyny roudaamisen välttelystä ja sit mutkan takaa avautuu puimuirin-, Ladan- tai hirven perä, johon se basisti tyrkkää, ni se kitaristi lipsahti tuulilasista läpi nii että heilahti. Heräilee sitte hirven peräsuolesta. Esim.
Ja tämähän nyt ei kuulunu mulle sitte mitenkään. Pahoittelut! Otan takkini ja...
Edit: Tarkotin, että hyvännäköstä jälkee oot tehny!
Re: MAN 1989 Linja-auto -> Asunto-auto/keikkabussi
Lähetetty: 02 Touko 2015 11:55
Kirjoittaja Rantarosvo
Miulle yks puuseppämestari aikonaan sano, että sille on syynsä miks sängyssä on päädyt. Jalkopäässä siks että voi potkia vauhtia. Pääpuolessa siks, että emäntä kestää sängyssä.
Re: MAN 1989 Linja-auto -> Asunto-auto/keikkabussi
Lähetetty: 27 Touko 2015 21:28
Kirjoittaja drtdg
Hoy! Hyvii huomioita tosiaan kaikki tyynni, kiitos niistä!
Lisäkuvia tulossa, mut nyt sittemmi tutkittu vaan sähköjä ja starttia alettu uudistaan. Kaik sähköt 24 v jopa tupakkisytkäri. Orkkis invertti oli sanonu sopparin irti, joten ostin uuden 1500w, ent. oli 300 w... Nyt jännitteen alentajia tupakkisytkylle ja lisää reikii poraamaan joka paikkaan
Ja juuh, meillä on haitaristi ei kitaristia ja ite juu kuskina, melki aina!!! Ja "vanhat ukot" nukkuu istualtaan tooleissa reissun aikana ja saaha niitä hiuka kumoonkii
JT
Re: MAN 1989 Linja-auto -> Asunto-auto/keikkabussi
Lähetetty: 29 Touko 2015 22:59
Kirjoittaja drtdg
Doddii, kuvia lisää... Uuuta on siis invertteri 1500w sekä led tv ja sille käypä antenni vahvistimella. Myös jonkin verran pistokkeita lisätty 240v. Myös tupakkisytkän rasia oottaa asennusta, sille jo jännitteen alentaja auton hattuhyllyllä framilla. Muutama kuva...