Carrus 501 - Saunabussi
Re: Carrus 501 - Saunabussi
Sieltähän se on .
http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transporta ... +Lasse.JPG
http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transporta ... +Lasse.JPG
Aina tiellä, joessa tai jällä.
- B9M
- Kansleri
- Viestit: 1454
- Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
- Truck: Volvo FH12 380 XL
- Location: Kokkola
- Member id: 048
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Carrus 501 - Saunabussi
On nuo Amperin entiset kulkineet näyttäneet olevan hyvässä kunnossa. Ilmeisesti huolto siellä pelaa. t. Ari
#048
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Carrus 501 - Saunabussi
Vau noi Amperin bussit on hyvin pidettyjä tosta on hyvä aloittaa. Sit niitä projektikuvia esille
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Carrus 501 - Saunabussi
No nii, luultavasti ei tartte ekaa kuukautta maata auton alla
Mistähän tuo amperi hommaan nuita -80 "sirkus finlandia" mallin pöläreitä?
Mistähän tuo amperi hommaan nuita -80 "sirkus finlandia" mallin pöläreitä?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- wanderfreund
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 124
- Liittynyt: 20 Marras 2009 19:22
- Truck: Ajokki Victor K113
- Location: Lojo
Re: Carrus 501 - Saunabussi
Sirkus Finlandia on Amperin naapurissa...
- pelti
- Kansleri
- Viestit: 1165
- Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
- Truck: Hymer camp
- Location: vantaa
- Viesti:
Re: Carrus 501 - Saunabussi
Sehän on Kutterin tekemä kapseli
Savon keskuspurkaamolta voisi löytyä, näin vinkkasi Johan.
Savon keskuspurkaamolta voisi löytyä, näin vinkkasi Johan.
peltiliiteri.com
Re: Carrus 501 - Saunabussi
Malli "juustohöylä"pelti kirjoitti:Sehän on Kutterin tekemä kapseli
Savon keskuspurkaamolta voisi löytyä, näin vinkkasi Johan.
Re: Carrus 501 - Saunabussi
Nyt on eka ilta puuhastelu bussin parissa ja ylimääräiset penkit heivattu pois. Samalla suurin osa hattuhyllyistä purettiin pois. Mitä kaikkea tuolla kattokanavatunnelissa on sisällä ja mitä pitää ottaa huomioon kun se puretaan pois? Laitan kuvia tulemaan myöhemmin.
Ensin tosiaan pistetään minimivaatimukset kasaan matkailuautoksi ja viedään leimalle että saadaan c-kortilla ajettavaksi. Sen jälkeen isketään lattian kimppuun tosissaan.
Ensin tosiaan pistetään minimivaatimukset kasaan matkailuautoksi ja viedään leimalle että saadaan c-kortilla ajettavaksi. Sen jälkeen isketään lattian kimppuun tosissaan.
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3083
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Carrus 501 - Saunabussi
Kattokanavissa kulkee hulluna sähköö eestaas. Purat semmosen kaijutinlukuvalostopnappulamoduulin pois ja työnnät siitä pään sisään ni vähän näet mitä siellä o. Enimmäkseen tyhjää tilaa.
N
N
Re: Carrus 501 - Saunabussi
Uskaltaako ne lamppuyksiköt vaan katkaista johdoista pois sieltä?
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Carrus 501 - Saunabussi
En ainakaan minä uskalla. Poistin puolet kanavasta ja päätin johdot tulpilla. Kanava on peltiä sisältä, joten maihin se lyö..
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3083
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Carrus 501 - Saunabussi
Joo kyllä siellä kipinöi. Mulla oli huonosti jääny joku johdonpää tulppaa vaille ja ihmettelin ku lukuvalot ei toimi. Vaihtelin sulakkeita ja aina vain jossain vaiheessa sammu. Sit rupesin rakentaa jotain muuta sinne kanavan hoodeille ja löysin ne johdonpäät ja ne jäljet, mitä se kipinä oli sinne tehny... Tulpalla ja erkalla korjaantu lukuvalot, eikä keittiössä enää haissu sähkö. Ü
N
N
Re: Carrus 501 - Saunabussi
Juu, en meinannutkaan että sinne ihan raakana jätetään johdot Meinasin vaan ettei joku muu juttu yllättäen toimikaan jos sieltä nappaa ne valoyksiköille menevät johdot pois.
Seuraava kysymys koskee katon verhoilua. Mitä materiaalia porukka on suosinut katossa? Puupaneelista olis helppo tehdä kaareva pinta, mutta siinä on vähän liikaakin mökkitunnelmaa tähän projektiin. Mielessä kävi myös taivutella 4mm petsattu ja kiiltäväksi lakattu koivuvaneri kattoon.
Seuraava kysymys koskee katon verhoilua. Mitä materiaalia porukka on suosinut katossa? Puupaneelista olis helppo tehdä kaareva pinta, mutta siinä on vähän liikaakin mökkitunnelmaa tähän projektiin. Mielessä kävi myös taivutella 4mm petsattu ja kiiltäväksi lakattu koivuvaneri kattoon.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Carrus 501 - Saunabussi
Oon tehnyt neljää erilaista kattoa:
Koreapaneeli, kestävä, vähän vanhanaikaisen näköinen, liimataan ruoteisiin, ruuvaus tai naulaus ei pidä koska menevät helposti läpi. Tää ei oo paneelia vaan mahonkivaneria jossa on puun kuva pinnassa. Kosteuden mukaan kasvaa ja kutistuu n. 3mm 1200mm matkalla
Lattialaminaatti kattoon, liimaamalla. Hevosen homma saada pitkittäin useista pätkistä kasattua niin että menee koko matkalla kerralla ponttiin. Ei kestä kattoluukusta vuotavaa vettä
PP-kennolevy keinonahkalla pinnoitettu. Nahka liimataan kontaktiliimalla ja levyt nostetaan ilmakanavien liepeiden alle ja kiinnitetään valaisimilla. Lämpöliikkuminen n. 3mm 3050mm matkalla. Kestää satunnaisia vuotovesiä ja toimii höyrynsulkuna
Laminaatti, 3mm paksu iki laminaatti, tekeillä olevaan bussiin laitetaan laminaattikatto. Levyjen välit listoitetaan H-listalla. Kestää eikä elä mutta kallis. Paljon kuoseja.
Mikään katto ei ole helppo tehdä mutta ei sitä bussia saa tyylikkääksi eikä valoisaksi jos katolle ei tehdä mitään. Samalla kaikki vuotokohdat löytyy ja valaisinten johdotukset on hyvä tehdä.
Koreapaneeli, kestävä, vähän vanhanaikaisen näköinen, liimataan ruoteisiin, ruuvaus tai naulaus ei pidä koska menevät helposti läpi. Tää ei oo paneelia vaan mahonkivaneria jossa on puun kuva pinnassa. Kosteuden mukaan kasvaa ja kutistuu n. 3mm 1200mm matkalla
Lattialaminaatti kattoon, liimaamalla. Hevosen homma saada pitkittäin useista pätkistä kasattua niin että menee koko matkalla kerralla ponttiin. Ei kestä kattoluukusta vuotavaa vettä
PP-kennolevy keinonahkalla pinnoitettu. Nahka liimataan kontaktiliimalla ja levyt nostetaan ilmakanavien liepeiden alle ja kiinnitetään valaisimilla. Lämpöliikkuminen n. 3mm 3050mm matkalla. Kestää satunnaisia vuotovesiä ja toimii höyrynsulkuna
Laminaatti, 3mm paksu iki laminaatti, tekeillä olevaan bussiin laitetaan laminaattikatto. Levyjen välit listoitetaan H-listalla. Kestää eikä elä mutta kallis. Paljon kuoseja.
Mikään katto ei ole helppo tehdä mutta ei sitä bussia saa tyylikkääksi eikä valoisaksi jos katolle ei tehdä mitään. Samalla kaikki vuotokohdat löytyy ja valaisinten johdotukset on hyvä tehdä.
Tulevaisuus on sähköinen
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Carrus 501 - Saunabussi
Valaisinmoduulien kaiuttimet on kytketty jotenkin niin että jos joku puuttuu välistä niin ääni ei kulje. Tutkipas sähkökuvasta periaate niin voit jättää vain osan käyttöön.
Tulevaisuus on sähköinen
Re: Carrus 501 - Saunabussi
Eipäs tullutkaan Iki-levy mieleen. Se voiskin olla hyvä ratkaisu, tässä tapauksessa myös varsin edullinen kun on hyvät suhteet Kolhon tehtaalle
- AriW
- Ajoneuvos
- Viestit: 581
- Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
- Truck: Volvo&Volvo
- Location: Järvelä
- Member id: 219
Re: Carrus 501 - Saunabussi
Mä oon sen verran uppiniskanen jääräpää,että en laittais kattoon mitään mikä kiiltää vähänkään tai on väriltään tasainen vaalea. Ihan siitä syystä että kiiltävä rupee korpeamaan pikku hiljaa kun valoja heijastelee pimeässä. Ehkä se ei ees heijastele,en tiedä. Tasaisesta väristä taas tulee tosi siisti ku maantie ym. pöly ja kakki ettii omat paikkansa ja pipolla pyyhitään sieltä täältä. Kangas oli mulle ainut vaihtis,ja vaaleanharmaa oli alkuperäisen sinisen jälkeen tosi valoisa. Nyt jos tekisin,niin ohut koivuvaneri hiottuna ja jollain puuvahalla vois saada kivan samettisen pinnan. Saumat nätisti jyrsimellä urille,enkä edes koittais jemmata. No jaa.
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3083
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Carrus 501 - Saunabussi
Mulla 4mm koivufaneeria (takaosa vasta tosin). Tehty poikittaisista, vissiin 1200 leveistä soiroista. Pakotettu mutkalle niin et päät on seinän ja katon välisen, alkujaan kattokanavan kiinnitys-, listan päällä jumissa. Pysyis ilman mitään, mut keskiosa on uretaaniliimalla eristeissä kiinni.
4mm havua saa koivupintasena ja sitä laitan jatkoksi. Tuli noi ekat ostettua vahingossa koko koivua. Osmo-vaha pinnassa just niinku ariW ehdotti.
N
4mm havua saa koivupintasena ja sitä laitan jatkoksi. Tuli noi ekat ostettua vahingossa koko koivua. Osmo-vaha pinnassa just niinku ariW ehdotti.
N
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Carrus 501 - Saunabussi
Laitappa neppi kuvia tuleen et miltä näyttää
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Carrus 501 - Saunabussi
Ikiä saa toki vaikka minkälaisella värillä, puukuoseilla kiiltävää ja mattaa.
Tulevaisuus on sähköinen
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3083
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Carrus 501 - Saunabussi
En tiä kehtaanko ku se on vielä niin vaiheessa (koht kax vuotta)
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Carrus 501 - Saunabussi
Sarjaan ne oli tuossa Röllissäkin kytketty. Amputoitujen kaiuttimen johtot, kun löi yhteen - taas poppi raikasi. Soundi + biisi oli niin ruokotonta kuultavaa, joten poistin koko systeemin.Lahti32 kirjoitti:Valaisinmoduulien kaiuttimet on kytketty jotenkin niin että jos joku puuttuu välistä niin ääni ei kulje. Tutkipas sähkökuvasta periaate niin voit jättää vain osan käyttöön.
Pallomankan voimalla ollaan menty monta suvea. Oli mulla yhden semi-laadukkaat Clasun BlueTooth kaiuttimen jonkin aikaa autossa, mutta ne siirtyivät kotiin - siellä niillä on enemmän käyttöä.
Sitä kun häärää työkseen äänen ja valon kanssa niin vapaa-ajalla tykkää olla hiljaa pimeässä
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Zyke64
- Rattiamiraali
- Viestit: 333
- Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
- Truck: Volvo Carrus 502
- Location: Keminmaa
Re: Carrus 501 - Saunabussi
Juu kuvia kehiin niin saa mallia omaankin projektiinneppi kirjoitti:Mulla 4mm koivufaneeria (takaosa vasta tosin). Tehty poikittaisista, vissiin 1200 leveistä soiroista. Pakotettu mutkalle niin et päät on seinän ja katon välisen, alkujaan kattokanavan kiinnitys-, listan päällä jumissa. Pysyis ilman mitään, mut keskiosa on uretaaniliimalla eristeissä kiinni.
4mm havua saa koivupintasena ja sitä laitan jatkoksi. Tuli noi ekat ostettua vahingossa koko koivua. Osmo-vaha pinnassa just niinku ariW ehdotti.
N
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua
Re: Carrus 501 - Saunabussi
Vähän on taas tapahtunut:
Bussiin heitettiin pari patjaa, jääkaappi ja keittolevy sisäpistokesarjan kera ja auto saatiin rekisteröityä matkailuautoksi.
Seuraavaksi onkin lattian purkaminen edessä.
Valehtelisin, jos sanoisin ettei yhtään jännitä purkaa lattiaa.
Eniten jännittää takaovesta taaksepäin. Se kun ei oikein ulospäin mistään näy että mitä sieltä tulee vastaan. Toisaalta haluaisimme säilyttää vessan olemassa, mutta se tukeutuu lattian runkoon ainakin jollain tavalla ja mietityttää että saako sen rungon purettua pois purkamatta vessaa.
Kannattaako purkaa ihan edestä lähtien vai vasta 2+2 pöytäryhmien jälkeen? Varmaan vähän pienemmällä pääsisi jos purkaisi vaan tuosta pöytäryhmistä taaksepäin. Toisaalta jos priimaa lähtee tekemään niin mitä sitä turhaan oikoo sitten matkan varrella.
Bussiin heitettiin pari patjaa, jääkaappi ja keittolevy sisäpistokesarjan kera ja auto saatiin rekisteröityä matkailuautoksi.
Seuraavaksi onkin lattian purkaminen edessä.
Valehtelisin, jos sanoisin ettei yhtään jännitä purkaa lattiaa.
Eniten jännittää takaovesta taaksepäin. Se kun ei oikein ulospäin mistään näy että mitä sieltä tulee vastaan. Toisaalta haluaisimme säilyttää vessan olemassa, mutta se tukeutuu lattian runkoon ainakin jollain tavalla ja mietityttää että saako sen rungon purettua pois purkamatta vessaa.
Kannattaako purkaa ihan edestä lähtien vai vasta 2+2 pöytäryhmien jälkeen? Varmaan vähän pienemmällä pääsisi jos purkaisi vaan tuosta pöytäryhmistä taaksepäin. Toisaalta jos priimaa lähtee tekemään niin mitä sitä turhaan oikoo sitten matkan varrella.
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Carrus 501 - Saunabussi
Älä ainakaan lähe purkamaan vaan purkaamisen ilosta tai jos tuntuu siltä niin miks ei Mut en kannata, jos käytät bussin omia penkkejä on helpompi jättää lattia ennalleen ja laskea vaan sieltä mistä tarvii .
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95