Volvo 9700 H B12B

Kerro omasta projektistasi
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Volvo 9700 H B12B

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Täällähän Se oli joskus oikein varaajavertailu jossa joku lätsääkin uteliaampi veteli laikalla halki kymmenen erilaista varaajaa. Osassa oli vaan puolen metrin lenkki pohjalla ja isotempissä ympäri kiertävä kampakierukka ulkoseinämiä vasten. En tiedä tätä parempaa mallia. Tuossahan on kaksi kierukkaa, mietin vielä että laittaisko sarjaan vai käyttäiskö toisen lattialämmityksen tekemiseen
Tulevaisuus on sähköinen
Elämysmatkailija
Kippari
Viestit: 72
Liittynyt: 28 Marras 2014 20:52
Location: Etelä-Pohjanmaa

Re: Volvo 9700 H B12B

Viesti Kirjoittaja Elämysmatkailija »

Jos saa sen verran varastaa tätä keskustelua että ymmärrän teorian moottorin lämmöllä ajossa ylläpidetyn kopin lämmityksen mutta jos systeemi tehdään kokonaan uusiksi onko suurta merkitystä vaikka tekisi varaajalla ja pistäisi vaikka webaston lämmittämään sitä, loppujen lopuksi pa-kulutus aika merkityksetön koko konkurssissa...
Olin suunnitellut kyseistä tapaa omaa tulevaan projektiin, sieltähän saisi lisäkierukalla lämpimän vedenkin käyttöön kuten omakotitalossa.
Montako kierukkaa niissä varaajissa maksimissaan voi etes olla?
Avatar
-LÄTSÄ-
Ajoneuvos
Viestit: 697
Liittynyt: 29 Loka 2013 08:22
Truck: scania k92
Location: Järvenpää
Paikkakunta: Keski-uusimaa

Re: Volvo 9700 H B12B

Viesti Kirjoittaja -LÄTSÄ- »

Heissan... :)
"tankke" tiarosta... :) Ite meinasin tökätä toisen kierron moottorilta ja toisen lisälämppäriltä...(mikä se ikinä sitten tulee olemaankaan... :D) ja lisälämppärin puolelta lähtee varaajanjälkeen shuntilla lattialämpöön vesikierto... Eli eiks tolleen "teoria-asteella" toi tupaosiokin lämpee hiljakseen ajaessa, ku vaan pitää kiertovesipumpun päällä... :) Parkissa pitää vaan moottorin sulut kiinni ettei lämpö karkaa moottorille...
Oli vaan "pyhämysteriö" mimmoset ja miten noi kierukat tuolla pytyssä on...:D
Ennen oli nuoruus ja hulluus... Kohta tulee vanhuus ja pähkähulluus...
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Volvo 9700 H B12B

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Loppuhan se vihdoin ulkona värjöttely, alakerta on valmis ja sisäkalustaminen aloitettu. Sisältä alkaa tulemaan pala palalta valmista. Ilmalämpöpumpun asentaja toi Mitsubishin SF25 pumpun ja oli tullessaan suunnitellut aivan huippuhienon jalustan sulamisvesialtaineen, joka pultataan suoraan tavaratilan lattiaan. Potkurin edestä otetaan ritilä pois ja siihen liimataan tasolähtökaulus 400mm ilmastointiputken käyrälle jolla ohjataan poistuva ilma auton alle. Takapuolelle tehdään vesivanerista imukotelo joka imee ilmat myös auton alta jolloin tavaratilaa ei jäähdytetä ollenkaan.

Kävi mielessä että jos olisi oikein korkea tavaratila niin laittaisin sulamis ja kondenssivedet menemään erilliseen vesisäiliöön josta vois sitten käyttää veden vaikka vessanpöntön huuhteluun yhdessä käsienpesualtaalta tulevien vesien kanssa.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Volvo 9700 H B12B

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Älä nyt sitten säästele niiden kuvien kanssa :wink: kuulostaa sellaiselta et haluu nähdäkkin jotain :lol:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Wowbagger
Rattimajuri
Viestit: 209
Liittynyt: 07 Syys 2014 18:07
Truck: Jonckheere B10M
Location: Helsinki

Re: Volvo 9700 H B12B

Viesti Kirjoittaja Wowbagger »

Lahti32 kirjoitti:Loppuhan se vihdoin ulkona värjöttely, alakerta on valmis ja sisäkalustaminen aloitettu. Sisältä alkaa tulemaan pala palalta valmista. Ilmalämpöpumpun asentaja toi Mitsubishin SF25 pumpun ja oli tullessaan suunnitellut aivan huippuhienon jalustan sulamisvesialtaineen, joka pultataan suoraan tavaratilan lattiaan. Potkurin edestä otetaan ritilä pois ja siihen liimataan tasolähtökaulus 400mm ilmastointiputken käyrälle jolla ohjataan poistuva ilma auton alle. Takapuolelle tehdään vesivanerista imukotelo joka imee ilmat myös auton alta jolloin tavaratilaa ei jäähdytetä ollenkaan.

Kävi mielessä että jos olisi oikein korkea tavaratila niin laittaisin sulamis ja kondenssivedet menemään erilliseen vesisäiliöön josta vois sitten käyttää veden vaikka vessanpöntön huuhteluun yhdessä käsienpesualtaalta tulevien vesien kanssa.
Mulla ilpin ns. ulkoyksikkö oli valmiiksi asennettu, mutta samojen murheiden kanssa painiskelen ja talonrakennuspuolelta erilaiset lämpöpumppuratkaisut on tuttuja. Poistuvan ilman ohjaaminen auton alle on hyvä idea. Imupuolella riskinä taitaa kuitenkin olla, että pöly ja kondensoituva vesi tarttuu kennoon aika ripeästi ja hyötysuhde tippuu samaa tahtia. Kennon läpi kulkevat ilmamäärät ovat valtavia vähänkään pitemmän ajan kuluessa, joten suodattaminenkin on vähän hankalaa. Jos ja kun ollaan lämmittämässä ilpillä, niin yritän Klinikassa järjestää sisätiloista poistettavat jäteilmat ilpin ottopuolelle, niin saa sieltäkin lämmöt talteen. Jäähdytettäessä pitää tietty järjestää asiat hieman toisin. Ajattelin varastaa idean ja puhaltaa lämpöpumpun poiston auton alle ja suunnata säleiköllä ilmavirran poispäin ilmanotosta, joka olis edelleenkin auton sivulla vähemmän pölyisessä paikassa.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Volvo 9700 H B12B

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Porailin imupuolelle 100mm reikiä tavaratilan pohjaan. Ajatus oli laittaa siihen putkenpätkät jolla ohjataan pölynkulkua. En oo vielä laittanut niitä.

Sisällä alkaa olemaan keittiö kasassa ja sähköhommissa ollaan nyt. Jääkaapin päälle tuli tekninen kaappi jossa asuu tämä hybridi invertteri, konvertteri, maavirtakeskus, hupikeskus, erilaiset mittarit ja käyttökytkimet. Aikaa menee ihan hirveesti tällaisen tekniikan kasaamiseen. Projekti saisi olla valmis loppiaisena mutta saapahan nähdä, on varmaan ajokunnossa mutta hiplaamista riittää
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Volvo 9700 H B12B

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Ankaraa bussinrakennusta aikaa vastaan. Tiskipöytää, laatikoston vetimiä, dieselhellaa paikalleen, yläkaappia, pöytiä, liukuovikomeroita. Kyllä sitä valmistakin tulee kun rakentelee kaiket päivät ja illat. Alun perin tavoiteltiin vuodenvaihdetta mutta piti ottaa lisäaikaa. Vielä olis takakamarin seinien lisäeristys, sohhvaseinille sama homma ja sohvat paikalleen, laivasängyt seinille, istuimet paikalleen ja matot lattiaan. Ja sata pikkujuttua lisäks.

Olipa olematon lämpöeristys Volvon seinässä. Ikkunan alapuolella on rosteripelti, jota vasten on kahden sentin styroksi. Sitten tyhjää 3 senttiä ja 3mm vaneri ja verhoiluhuopa. Taitaa olla kosteusteknisesti toimiva koska vaneri on toiselta puolen kuin uutta, rosteri kiiltää eikä missään mitään virhettä. Ikkuna on kiinni maalatussa palkissa, muuten ovat maalamattomia kaikki. Tässä vertaan edelleen rosteri ja alumiinikorin paremmuutta, ehken saa selville sitä. Ainakin lahtikossa on puolta paremmat eristeet alkujaan.
Tulevaisuus on sähköinen
esaheikki
Rattimajuri
Viestit: 211
Liittynyt: 09 Heinä 2013 13:37
Location: Taivalkoski

Re: Volvo 9700 H B12B

Viesti Kirjoittaja esaheikki »

Iltaa ja hyvääuutta vuotta tasapuolisesti kaikille.Taitaa olla aika yleinen asia tuo että aikataulu pettää,harvoin mahtaa valmistua aikasemmin kun suunnitelma.

Esa Ä
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Volvo 9700 H B12B

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Liesi: pellaa
Lämmitys: pellaa
Vesipuoli: pellaa

tänään oli kipakka pakkanen. Aamusta ensin jerrykannulla löpöä webaston tankkiin 40 litraa ja sitten rakentelemaan termostaattiohjaus vaihtokytkimellä. Nyt voi valita napista 0= viper/kojelaudan kytkin, 1=huonetermostaatti ja 2=pelkkä vedenlämmitys.

-23 c pakkanen talttui ihmeesti kun 30 kilowatin webasto jysähti tulille ja ilmalämpöpumppu avusti kera 9kw rakennuspuhaltimen. Webasto saa virtaa kuudesta 230ah akusta.

Ei lämmin luita riko. Kylmä rikkoo.
Tulevaisuus on sähköinen
b12m
Rattiamiraali
Viestit: 455
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: Volvo 9700 H B12B

Viesti Kirjoittaja b12m »

Miten kauan lie sietää polttaa 30kW kamiinaa tuolla patteriarsenaalilla ilman ulkopuolista sähkönsyöttöä/-tuottoa?
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Volvo 9700 H B12B

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

N.6-8Ah imee (riipuen kiertovesipumpusta, pumpuista) päällä ollessaan mutta eihän tuota pirua voi huuvattaa kokoaikaa edes -30 kelissä, tehoa sen verran paljon. Mutta kiertovesipumppu pyörinee vaikka kattila ei pöhisekkään? Eli tästä laskemma notta 7Ah keskikulutuksella jatkuvaa käyttöä (akut 690A/24V ja käytetään 30% lataukseen) 90 tuntia = 230L löpöä...
Oliko tuossa nyt mitään järkeä laskea, mutta sanoisin että riittävän kauan ja lämpöä tulee kerrostalon tarpeisiin.

Tuli mieleen notta kannattas laittaa PWM-säädin pumpulle että kun kattila ei pöhise niin pumppu pyörisi osateholla, siitä n.100W pumpusta irtoo virtausta jo 20W teholla varmasti riittävästi. :wink:
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
AriW
Ajoneuvos
Viestit: 581
Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
Truck: Volvo&Volvo
Location: Järvelä
Member id: 219

Re: Volvo 9700 H B12B

Viesti Kirjoittaja AriW »

Mites tuota käytännössä onnistuis vesipumpun ohjaus termostaatilla? Vähän yrittänyt pienessä mielessä vuntsia,tuli vaan lintsattua peruskoulussa just noi sähköopin tunnit. Meinaan jos sais termarilla ohjailtua vesipumppua päälle silloin ku webasto tekee hommia. Joku rele mitä huonetermari ohjais samalla,ja sit suhisee ja lämpee. Piuhat tai mökki? Kenties molemmat?
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Volvo 9700 H B12B

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Sehän riippuu miten webastoa ohjaa, jos sen ohjauspiuhasta niin ohjaa pumppua ja tekee pumpulla jälkijäähytyksen kun kattila on viilennyt liekin jälkeen ja pumppu sammuu. Lämmmityskäytössä (paikollaan ollessa) vähän huono kun termari pyytää lämpöä räpsähtää weba päälle ja kierto alkaa. Riippuen miten putket menee niin hyvällä tuurilla pattereihin virtaa auton alla jäähtynyttä 5c vettä 30l ja sitten webastolta 90c vettä jne... Eli kierto olisi hyvä olla kokoajan päällä, jos ei muuten niin hullunkierto etes.
Nää on näitä että miten mikin on toteutettu ja mielipiteet tuo oman mausteensa.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Volvo 9700 H B12B

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Ihan riittävän toimiva on ohjausjohdosta ohjaaminen. Pumppu käy jonkin aikaa polttimen sammuttua. Enemmän kiinnostaa perehtyä äänenvaimentimen ja kumitassujen asennus sekä virrankulutuksen pienentäminen. En oo saanut vielä tällä saralla mitään aikaan.

Väliseinämuotit syntyi tänään. Saa siinä sahailla että on seinän ja lasin muotoinen.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Volvo 9700 H B12B

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Wessaprobleemakin ratkesi. Laitoin yhden lattialuukun kanteen roikkumaan lisäilmasäiliön jonka kytkin takaiskun taakse. Pojan kanssa laskettiin monestiko riittää pytystä ilmaa pelkästään pöntön vetoon, 126 kertaa vedettiin pyttyä ja pojan mielestä kyllä pitäisi riittää.

Seiniä levytellään kiiltävän valkoisella laminaatilla. Viimeisessä kopissa kasataan palikoita. Sain jopa käytettyä käynnissäkin tänään, kun kuskin penkki asennettiin takaisin. Uusi asia on sitten kuollut etuovi, toimii kojelaudan napista mutta mistään muualta ei. Mikä sille on voinut tulla kun sielläpäin ole tehty mitään. Porraslistojen valoja kyllä elvytettiin mutta sen lähempänä ei olla ovea käyty. Huoltokirjan mukaan niitä kytkimiä on uusittu ja pelasi hyvin mutta nyt ei puhu mitään.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Volvo 9700 H B12B

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Jaha eipä puhu nuo hienot paineilmaluukutkaan mitään. Lukossa on, ei napista eikä käsin, roikka luukun välissä niin että eipä lähdetäkään ajelulle. Onkohan nuo jotenkin jäässä vai onko se tavallista että nuo juonittelee.
Tulevaisuus on sähköinen
IRJA
Rattiamiraali
Viestit: 468
Liittynyt: 02 Helmi 2005 16:05
Truck: Hymer
Location: Sysmä

Re: Volvo 9700 H B12B

Viesti Kirjoittaja IRJA »

Lahti32 kirjoitti:Ihan riittävän toimiva on ohjausjohdosta ohjaaminen. Pumppu käy jonkin aikaa polttimen sammuttua. Enemmän kiinnostaa perehtyä äänenvaimentimen ja kumitassujen asennus sekä virrankulutuksen pienentäminen. En oo saanut vielä tällä saralla mitään aikaan.

Jos haluat webasta "salonkikelpoisen" niin hae ensin öljypoltinmieheltä 0.5 gal suutin ja vaihda se ja säädä ilmamäärä vaikka korvakuulolta . Muuttu pöhisijä ääneltään ihan eri vehkeeksi . Senjälkeen kannattaa kuunnella sitä ja mietiskellä kuinka herkkäunisia nukkujia autoon majoittuu ennenkuin alkaa äänenvaimentajia , kumitassuja ja muita härpäkkeitä lisäilemään , saa niillä todella hiljaiseksi , mutta siinähän joutuu jo ihan töihin kun toteuttaa :D
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Volvo 9700 H B12B

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Onko kojetaulussa nappi oven ulkokytkimelle, mulla on. Entäs lieveluukut, keskuslukko ja niilekkin oma nappinsa, mulla on sellanenkin.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Volvo 9700 H B12B

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

On napit ovelle, keskuslukolle ja luukuille. Enpä enää muista mitkä piti olla päällä ja mitkä pois. Sulattelen koko laitoksen viikon loppuna hallissa ja katsotaan mitä siitä tykkää.
Tulevaisuus on sähköinen
b12m
Rattiamiraali
Viestit: 455
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: Volvo 9700 H B12B

Viesti Kirjoittaja b12m »

Yleensä noissa Carruksissa sekä oven ulkonapin, että keskuslukon katkaisinten pitää olla "päällä", jotta ulkonappi toimisi ja luukut aukeaisivat. Vanhan malliset SWF -kytkimet (ne 80-luvulta asti käytetyt) siis alareuna sisään painettuna. Vastaavasti uudemmissa n. 2004-2005 vaihteen tienoilla Volvon käyttöön ottamissa kytkimissä yläreuna sisällä.

Olikos tämä projektiautosi uudemmalla vai vanhemmalla kojetaululla varustettu?
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Volvo 9700 H B12B

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Ja jos Volvo tietää tai luulee että käsijarru on ajoasennossa, ovinapit paitsi kojelaudassa oleva ei toimi ja tavaratilaluukut on lukossa
b12m
Rattiamiraali
Viestit: 455
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: Volvo 9700 H B12B

Viesti Kirjoittaja b12m »

Wonderi kirjoitti:Ja jos Volvo tietää tai luulee että käsijarru on ajoasennossa, ovinapit paitsi kojelaudassa oleva ei toimi ja tavaratilaluukut on lukossa
Tämä pätee ymmärtääkseni tavaraluukkujen osalta vasta "NG -sukupolven" alusta alkaen, eli 2007 alkupuolelta.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Volvo 9700 H B12B

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Tänään kävin muutoskatsastamassa tämän 1+16 paikkaiseksi kouluautoksi. Inssi luki lakia pitkään ja totesi että ei kouluautossa tarvi olla mitään muuta kuin kolmio takana ja koulun nimi. Läpihuutojuttu koko katsastus muuten.

Ajeltiin sitten ilman ovipaineita. Ei auennut ovi eikä takaovikaan, ei myöskään sivuluukut enää mistään napista. Kotona sitten selvittelin mikä ihme tästä tappaa asian kerrallaan ja selvisi että kun ulkopuolelta on käännetty paineet pois niin ei silloin mikään toimi. Käänsin tätä mystistä vipua ja kas ovi heräsi kuolleista...

Muuten alkaa olla loppusuoralla. Maanantai aamuna alkaa ajot joten sunnuntai iltana on luvassa kuvia millainen laitos tästä tuli tehtyä. Ensi viikolla uutta projektia ostamaan.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Iski
Kansleri
Viestit: 1259
Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
Truck: Carrus 502 B10M
Location: Nurmijärvi Rajamäki
Member id: 149

Re: Volvo 9700 H B12B

Viesti Kirjoittaja Iski »

Voisit lähettää mulle vähän tota energiaa, kun siellä tapahtuu urakalla ja täällä ei sitten niin millään :wink:
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Vastaa Viestiin