Sisun rakentelua

Kerro omasta projektistasi
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Sisun rakentelua

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Klemmarit saa kireälle, kun laittaa letkunpään kuumaan veteen lämpenemään. Tämän jälkeen vetää klemmarin ruuvin varttia vajaan naksahdus.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
esaheikki
Rattimajuri
Viestit: 211
Liittynyt: 09 Heinä 2013 13:37
Location: Taivalkoski

Re: Sisun rakentelua

Viesti Kirjoittaja esaheikki »

Hajin 2 pussillista klemmareita.Laiton joka liitokseen toiset klemmarit viereen ja kiristäjät vastakkaisille puolille,kerron työn tuloksen jonku viikonpäästä.

Esa Ä
esaheikki
Rattimajuri
Viestit: 211
Liittynyt: 09 Heinä 2013 13:37
Location: Taivalkoski

Re: Sisun rakentelua

Viesti Kirjoittaja esaheikki »

Nyt putket on peitelty vanerin lisäksi vinyylillä.Oon tussa miettiny tuota lämmitystä.Pärjäiskö paikallaan ollessa pelkällä lattia lämmityhsellä vai pitäskö pattereita myös pystyä lämmittään?Tarkotus on pakkasen ollessa jotain -5 tai kylmempi antaa koko vehkeen olla kylmillä.Eikä eristys kään oo oikein hyvä.Noin 5 kw alde lämmittää kiertävän nesteen .Minkälainen kiertovesi pumppu tuohon pitää olla,Alden pumpussa ei ainakaa piisaa teho.

Esa Ä
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Sisun rakentelua

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Laita Mersun lämmityslaitteen pumppu. Son hyvä.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3083
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Sisun rakentelua

Viesti Kirjoittaja neppi »

Mulla on Johnsson pumppuja, veneliikkeestä, mut huomasin, et joskus Motonetista ostamani Mersun kv-pumppu on seki Johnsson. Se pyörittää Alden patterikiertoa nykyään.

N
esaheikki
Rattimajuri
Viestit: 211
Liittynyt: 09 Heinä 2013 13:37
Location: Taivalkoski

Re: Sisun rakentelua

Viesti Kirjoittaja esaheikki »

huommenta. Kattelin tuossa nuita pumppuja bmw pumput näyttäs olevan 22mm lähöillä ei tarvis supistaa putkia eikaitse iso homma oo supistaakkaa 22mm 19mm letkullekaan.Lauantaina laiton lattialämmitys putket jakotukkeihin ja rakentelin putkistoja.Kummalle puolelle lämmitintä pumppu kannattaa laittaa siis kylmälle vai kuumalle?

Esa Ä
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Sisun rakentelua

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Kylmälle työntämään vettä pannuun
-Koska sen voi tehdä myös itse-
esaheikki
Rattimajuri
Viestit: 211
Liittynyt: 09 Heinä 2013 13:37
Location: Taivalkoski

Re: Sisun rakentelua

Viesti Kirjoittaja esaheikki »

Tilasin Sarka caravaaniusta letkua, jousilemmareita ja supistajia 22mm-19mm saa pumpun lämmitys järjestelmään.Mietin tuossa pystysköhän tuon lämmityksen yhistään mootorikiertoon?Tulleeko siitä ongelmia kun alden pystypannu on paljo ylempänä kun auton paisuntasäiliö?Oishan se mukava kun ajaissa ei tarvis kaasulla lämmittää.

Esa Ä
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3083
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Sisun rakentelua

Viesti Kirjoittaja neppi »

Esim tuossa keskustelua aiheesta:
viewtopic.php?f=16&t=4549&hilit=alde
esaheikki
Rattimajuri
Viestit: 211
Liittynyt: 09 Heinä 2013 13:37
Location: Taivalkoski

Re: Sisun rakentelua

Viesti Kirjoittaja esaheikki »

Joo nyt luin tuon ja mikäli ymmärrin oikein primus on hiuka epävarma.No se siitä alde on paineeton avojärjestelmä paisuntasäiliö on pannun päällä jossa on kiertovesipumppu sisässä ja harva kansi päällä.Ajattelin jos ottas tuon paisuntasäiliön pumppuineen pois ja yhistäs auton kirtoon ja sen paisuntasäiliöön ,tietysti tehokkaampi kiertovesipumppu siihen.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Sisun rakentelua

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Entä lämmönvaihdin. Tuossa auton järjestelmään kytkemisessä on omat ongelmansa. Kun systeemi vuotaa kuitenkin talven aikana muutaman litran nestettä maahan niin mistä se ilma löytyy no pattereista ja aldesta tietenkin. Kun pitää alkaa lämmittää, ilma lorisee putkissa eikä tehoa saada. Siksi laittaisin lämmönvaihtimella erilleen koko alden niin siinä olisi sitten pienemmät ja pitävämmät putket ja parempi toimintavarmuus.
Tulevaisuus on sähköinen
esaheikki
Rattimajuri
Viestit: 211
Liittynyt: 09 Heinä 2013 13:37
Location: Taivalkoski

Re: Sisun rakentelua

Viesti Kirjoittaja esaheikki »

Sitä eioo päätetty vaikka tulis lämmönvaihdin,ei vielä oo löytyny oikein sopivan kokosta tai hintasta vaihdinta.Tässä mietiskelen ja kyselen teiltä eri vaihtoehtoja.Jos ainai alden kytken moottori kiertoo jätän paisuntasäiliön pannun päälle ja laitan siihen visun korkin ja molempiin putkiin hanat voi sulkia yhteyden moottorikiertoo ja lisätä nestettä säiliöön.Pannuhan on kokonaisuuessaan patterien ja lattiakirron yläpuolella niin ilmat nousee pannun päälle säiliöön.
esaheikki
Rattimajuri
Viestit: 211
Liittynyt: 09 Heinä 2013 13:37
Location: Taivalkoski

Re: Sisun rakentelua

Viesti Kirjoittaja esaheikki »

Mietittyäni yön yli lämmönvaihdin alkaa kiinnostaa yhä enempi.Jos auton järjestelmä pettää pysyy sisätilat läpimänä ja jos asuntoosan järjestelmä pystyy ajamaan korjattavaksi.Kattelin illalla lämmönvaihtimia tehot alkaa 15 kw ja siitä ylöspäin,mutta miten tuo mitataan jos asunto osan lämmitykseen tarvitaa noin 5-10kw niin piisaako tuo 15kw? Kovanpieniltä näyttää nuo vaihtimet 15 kw eitaija olla etes kahvipaketin kokonen.Saisko sillä aikaseksi vapaakierron,en tarkota koko autoon vai pannuun ja käyttö vesivaraajaan?Aldessa käyttö vesivaraajassa neste kiertää vapaakierrolla,sitte kun termostaatti haluaa lähtee kirtovesipumppu käyntiin.

Esa Ä
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Sisun rakentelua

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Levylämmönvaihtimesta puhuttaessa voidaan vapaakierrot unohtaa. Jos jatkuva tarve on vaikka tuo 10kW niin sen saa vaihtimella siirrettyä, sillä kahen röökiaskin kokosellakin, mutta vaatii pumput. Virtausta niin alkaa lämpö siirtyä. Eilen just kaverin kaukolämpösysteemejä olin kattomassa niin 85c sisään ja 39c ulos oli suhde, ja semmonen 11kW jäi pirttiin. Ihanan kallista! Ei sinne styroksin sisään iso vaihdin mahdu tuossakaan systeemissä ja käyttövesikin tulee sieltä, ilmeisesti toiselta vaihtimelta.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: Sisun rakentelua

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo »

Mie oon tohon työkalupakkiin kattellu lämmönvaihdinta linkistä löytyvästä puulaakista. Miusta hinnat ihan kohtuulliset ottaen huomioon et rosteri vermeitä. Toki en oo kauheen monesta paikasta ettinytkään, joten tolla miun hinta mutulla ei välttämättä tee mitään :)

http://profil.fi/index.php?main_page=in ... 19da3c867b
Rosmo
esaheikki
Rattimajuri
Viestit: 211
Liittynyt: 09 Heinä 2013 13:37
Location: Taivalkoski

Re: Sisun rakentelua

Viesti Kirjoittaja esaheikki »

Iltaa. Lämmitetään tätäkin keskustelua.Tänään hajin matkahuollosta kiertovesipumpun ja laitoin sen paikolleen .Tilasin sen Nettiosasta se on bosch merkkinen jota käytetään printterissä.Nyt nesteet on sisällä ja myös paljon ilmaa,jonka piosto ei tunnu olevan ihan helppo juttu.Onnistuukohan se ennen kun pystyy liikuttelemaan Sisua keulaa ylös ja alas.Nyt sitä eisaa liikkeelle ei sitte millää ypärillä toistametriä lunta ja katolla puoli puotettiin sieltä joulunaikaan.Hummenna jatkan ilmausta jos tarkenee,pitäshän se päästä lattialämmitys kokeileen miten toimii talvella.Laiton lähöt valmiiksi johin voi kytkiä moottori kirron tai lämmönvaihtimen jotka tukin 3/4 tuuman pallohanolla niihin vielä tulpat päihih,on heppo jatkaa niistä ei tarvi laskea nesteitä sen takia.
Esa Ä
esaheikki
Rattimajuri
Viestit: 211
Liittynyt: 09 Heinä 2013 13:37
Location: Taivalkoski

Re: Sisun rakentelua

Viesti Kirjoittaja esaheikki »

Aamulla sain ilmattua järjestelmän.Laiton lämmitä klo 9 ulkona -15 autossa -12 puoliltapäivin alko lumi sulaa lattiassa klo15 lämmintä +9.Lopetin kokeilun ja sammutin pannun.Totesin sen toimivaksi mutta pannussa ei piisaa teho nuin huonosti eristettyyn autoon.

Esa Ä
esaheikki
Rattimajuri
Viestit: 211
Liittynyt: 09 Heinä 2013 13:37
Location: Taivalkoski

Re: Sisun rakentelua

Viesti Kirjoittaja esaheikki »

Päivää. Nyt sisu on sulanu irti sain sen eelen jo liikkeelle siirrin noin 2 metriä takapäin.Ostin siihen SK 210 Sisun etu barapeli jousipakat käytetyt niissä on 4 kpl 26 mm lehtiä oon miettiny onkohan nuo liika jäykät tuohon kulkuriin.Puslat täytyy vielä hommata kun noissa skoon pakoissa oli kierre tapit ja 45mm puslat ja noissa omissa pakoissa 32mm siliät tapit ja luultavasti 51mm puslat ne vielä paikollaa eivoi mitata tarkasti.Semmosia puslia luultavasti ei saa mistään ne täytyy tehä tai teettää .Mistäkähän aineesta nuo pitäs tehä?

Esa Ä
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Sisun rakentelua

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Joskus tuli korvattua puslia polyuretaanimassalla, Semmoista polymeerikamaa, jolla tuulilasit liimataan. Pikkuisilla puukiiloilla laitoin norranpään keskelle ja ruuttasin kolon tunkutäyteen. Laitoin vielä mustalla massalla niin tuli siistinpi kuin alkuperäinen.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
esaheikki
Rattimajuri
Viestit: 211
Liittynyt: 09 Heinä 2013 13:37
Location: Taivalkoski

Re: Sisun rakentelua

Viesti Kirjoittaja esaheikki »

Iltaa. Mahtas nuo pitää tehä jostai metallista. Mietin kyllä jos vaihtas norran nuista jotka on paikollaa.
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3083
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Sisun rakentelua

Viesti Kirjoittaja neppi »

Uretaanistahan noi ralliäijät noita sorvailee. Toimiiko samallai raskaassa kalustossa, tiijjä häntä...
Avatar
vanha mutta villi
Kokenut kuljettaja
Viestit: 85
Liittynyt: 29 Touko 2014 00:34
Truck: MB -69, Scania -83
Location: Akaa
Member id: 215

Re: Sisun rakentelua

Viesti Kirjoittaja vanha mutta villi »

No jos niitä tappeja sorvailee, niin materiaaliksi käynee 25CrMo4, 42CrMo4 tai IMACRO. Takuuta en voi antaa, mutta en usko että ne olisi alunperin lujemmasta aineesta tehty.
Perillepääsy on yliarvostettua.
esaheikki
Rattimajuri
Viestit: 211
Liittynyt: 09 Heinä 2013 13:37
Location: Taivalkoski

Re: Sisun rakentelua

Viesti Kirjoittaja esaheikki »

Iltaa. Elikkä nuorrutetusta varmaan tapit kestää siitä.Tuossa sisussa tapit jää alkuperäset puslat täytyy tehä tai jätän norrat myös.

Esa Ä
Vastaa Viestiin