Scania K113 - Carrus 501

Kerro omasta projektistasi
Hexte
Rattimajuri
Viestit: 161
Liittynyt: 13 Tammi 2009 16:49
Truck: Scania bf110 Wiima
Location: Joroinen

Re: Scania K113 - Carrus 501

Viesti Kirjoittaja Hexte »

Tänään oli taas pitkä päivä hallilla. Piti saada jotain kivaa tehdyksi, mutta ikäviä lisätöitä vaan taas teettää. Alunperin oli tarkoitus vaan takailmasäiliön poikki ruostuneet pannat vaihtaa, mutta näytti se pytty tarkemmassa tarkastelussa niin huonolta että se oli parempi uusia. Irrotetun säiliön alta sitten paljastui ruosteista runkoa. Takarungon etummaiseen poikittaispalkkiin tuli tehtyä ennaltaehkäiseviä hitsaustoimenpiteitä, kun sen korjaus muutaman vuoden päästä varmasti olisi ollut edessä. Muuten runko näyttää melko hyvältä.

Tuntuu siltä ettei tuota lattiaa pääse ikinä levyttämään, kun aina löytyy jotain mitä täytyy tehdä sitä ennen. Eteen matalampi paineilmasäiliö, Sutrakin johtosarjan siirto, polttoainetankin panta pitäis uusia, ja vesisäiliön päälle hitsata takasin yks palkki. Ne oli tänään tarkotus tänään tehdä mutta toisin kävi. Ehkä ensi kerralla, ellei taas löydy ylläreitä. Niin ja webastolta varmaan kannattas vesivaraajan lämmönvaihtimelle vetää valmiiksi putket tässä vaiheessa, mutta voi olla ettei nyt malta, saa ne varmaan myöhemminkin sinne taiteiltua.

Optimistisin mielin sisustustarpeitakin on hankittu lisää. Väliseiniin 18mm koivuvaneria, ja makuuhuoneeseen Unikulman 140cm leveä runkosänky. Mutta kai se vielä tästä
Avatar
-LÄTSÄ-
Ajoneuvos
Viestit: 697
Liittynyt: 29 Loka 2013 08:22
Truck: scania k92
Location: Järvenpää
Paikkakunta: Keski-uusimaa

Re: Scania K113 - Carrus 501

Viesti Kirjoittaja -LÄTSÄ- »

Moe... :)
"Tiedän tunteen armahan"... tuosta "pikkusista välihommasta". Joskus se välihomma ottaa enemmän aikaa ja hermoja ku ite varsinainen suurityö... :D Ja niitä pikkujuttuja tuntuu tulevan kokoajan lisää... :) Mutta kylläpä ne aina tavalla tai toisella on tullu tehtyä... Tuosta etukäteen putkitus hommasta... ite kyllä laittaisin kaikki noi hommelit valmiiksi ennen "paikkojen ummistamista"... mulla meni noin kahen viikon illat ja viikonloput...(pitkiä päiviä) ton oman kotteron "ilmalinja korjauksessa" (uusasin siis kaikki ilmaputket...) ja voin sanoo että vaikka ne olis sinne saanu vedettyä jälkeenkin päin... oli huomattavan paljon mukavampi ryömiä auton alla ku ei ollu lattiaa pimentämässä paikkoja... :D Eli jälkeenpäin "kiittelin" itteeni siitä että maltoin olla tekemättä lattiaa... :)
Ennen oli nuoruus ja hulluus... Kohta tulee vanhuus ja pähkähulluus...
Hexte
Rattimajuri
Viestit: 161
Liittynyt: 13 Tammi 2009 16:49
Truck: Scania bf110 Wiima
Location: Joroinen

Re: Scania K113 - Carrus 501

Viesti Kirjoittaja Hexte »

On tässä tullut pohdittua että mahtaako olla mitä haittaa jos noista kattokanavista molemmin puolin vetäsee parinmetrin pätkät pois auton keskivaiheilla. Puhallinyksiköthän (4kpl) on edessä ja takana kattokanavaluukkujen kohdilla, kuin myös ilmastoinnin kennot. Kanavassa kulkee ilmastoinnin kennojen letkut, mutta nehän on pieni murhe. Kai se ilma sieltä ulos pääsee, vaikka kanava ei olekaan yhtä pötköä?
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Scania K113 - Carrus 501

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Kokeile kaiuttimia toimiiko ilman kun otat välistä niitä pois, ainakin meidän projektissa meni pitkä pätkä pimeäksi kun koitin jättää niitä pois. Laiskuuttani ratkaisin asian jättämällä pelkän kajarin kotelon sisään vaikka se lamppukajariyksikkö lähtikin
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Scania K113 - Carrus 501

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Kyllä se ilmanvaihto toimii vaikka keskeltä terminoit. Kajarit pelaa sarjassa että rinnan, kaaviosta nakee. Se kajari mikä mykistää 3-4 seuraavaa, niin laittaapi piuhat yhteen ja rokki pauhaa taas. Sarjaresistanssi tipahtaa pikkasen muttei haittaa.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 597
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Re: Scania K113 - Carrus 501

Viesti Kirjoittaja Pilotti »

Missä tuossa on Sutrakin koneisto? Siis lauhdutin ja jäähdytinkennot, kompura lienee koneen vieressä oikealla puolella. Kun näissä suomalaisautoissa tuohon aikaan se kennosto oli, jos oli, tavallisesti katolla kattoluukkujen välisellä osalla. Mulla ainakin noin ja imee sisältä ilmaa suoraan jäädytyskennolle ja puhaltaa sitten kanaviin. Nuo mustat kotelot on vain sen perinteisen kanavapuhalluksen ilmanotot ja niiden alla nuo normikanavapuhallinmoottorit. Jos siellä jotain kennoja on niin kanavalämmityksille, joille putket taitavat nousta takaseinän vasemmassa reunassa olevassa kotelossa.
Hexte
Rattimajuri
Viestit: 161
Liittynyt: 13 Tammi 2009 16:49
Truck: Scania bf110 Wiima
Location: Joroinen

Re: Scania K113 - Carrus 501

Viesti Kirjoittaja Hexte »

Kompura on tosiaan moottorin oikealla puolen, kuin myös ilmastoinnin lauhdutin. Tämän vuoksi moottorin huolto ei onnistukaan oikean puoleisesta luukusta koska kenno peittää näkymän. Siellä ne on katossa sulassa sovussa, sekä lämmitys että jäähdytyskennot. Toiminnasta osaan kertoa että kytkettäessä ilmastointi päälle, kattokanavaluukut sulkeutuvat ja puhaltimet kierrättävät sisäilmaa.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Scania K113 - Carrus 501

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Mulla tuo ulkokenno oli koneen päällä, mutta johtunee tuosta korkeammasta korista. Ilmastoinnin kennot tosiaan ovat hattuhyllyn sisällä kattopatin kohdalla, kattokanavan lämmityskenno on siellä katon tasassa puhaltimen alla ja sisällä ilmarinkenno jossa omat kaksi puhallinta per kenno + kuskilla oma kenno ja puhallin. Näin oli minulla. Ja ilmastoinnin letkut meni vasemmalta että oikealta takaa, lämmityskuparit vain oikealta (vasen kiersi takana katossa oikealle).
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Hexte
Rattimajuri
Viestit: 161
Liittynyt: 13 Tammi 2009 16:49
Truck: Scania bf110 Wiima
Location: Joroinen

Re: Scania K113 - Carrus 501

Viesti Kirjoittaja Hexte »

Hitaasti etenee tämä homma. Saapa nähdä ajetaanko ensi kesänä.
Viime viikonloppuna tuli takaosan patterit lyhenneltyä ja väliaikaisesti kytkettyä paikalleen, että näki kuinka pitävät tuli patterilinjan juotoksista. Juottamalla siksi kun tuonne vesisäiliötä lämmittävään patteriin ei tule enää pääsyä olemaan. Putket pitää ja nyt saa vähän lämpöjäkin sisään webastolla. Samalla nostettiin jääkaappi viiden miehen voimalla autoon, kun oli pelkona että sen joutuu lattian läpi tuomaan sisään. Ovesta se kumminkin sisään tuli. Sitä lattiavanereiden liimausta aikaisemmin kyselin ja selvittelin. Se massa aluperin sinne väliin on laitettu koriääniä eristämään ja liimatiivistemassat on nyt sitten sitä varten hankittu. Nyt ei pitäisi enää olla esteitä etteikö voisi levyjä ruuvata lattiaan.
Hupiakkujen latausta, erotusreleitä, yms on pitäny pohtia kovasti. Huomenna pitäis nyt sitten kuitenkin tulla toinen 24v laturi moottorin päälle askarreltavaksi, lataamaan ainoastaan hupiakkuja. On tuossa meidän vanhemmassakin kulkurissa hyväksi todettu ratkaisu. Mielestäni tässä tilanteessa on paras ratkaisu pitää akkujen lataus erillään, kun hupiakut on vielä geeliakkuja, ja ovat varsin erilaiset kun nuo puolikuolleet ajoakut.
Hexte
Rattimajuri
Viestit: 161
Liittynyt: 13 Tammi 2009 16:49
Truck: Scania bf110 Wiima
Location: Joroinen

Re: Scania K113 - Carrus 501

Viesti Kirjoittaja Hexte »

Lauantai oli hallipäivä.

Nyt on invertteri, akut ja hupilaturi asennettu ja kytketty. Hupisysteemit on siis täysin irrallaan ja erillään ajoakuista. Kaiken varalta päävirtakytkimessä on kuitenkin emergency-asento jolla hätätilassa saa akustot yhteen. Lisälaturi asentui helposti Scanian oman kakkoslaturin paikalle. Latauksen merkkivaloa ei ainakaan vielä jaksanu vetää eteen asti, vaan on nyt konehuoneessa oikealla sähkökaapin ovessa. Eihän sitä siitä ajaessa näe, mutta ei voi mitään. Akkutelineessä on tilaa vielä toiselle parille noita NSB:tä jos sellaset vielä joskus...
Kerrankin kaikki asennukset meni ongelmitta ja invertterikin käynnistyessään hienosti toivotti tervetulleeksi.
Vielä pitäisi se maasähkön syöttö asentaa, niin saa akut latautumaan. Sitten jossain vaiheessa eteen on vedettävä johto korin piirikortille ja sieltä vaihtaa muutaman sulakkeen syöttö hupipuolelle. Eli ainakin sisävalot, etujääkaappi, radio ja kaikki muukin mikä nyt voi moottori sammuksissa suuremmin virtaa kuluttaa. Ja aikanaan ryhmäkeskus tuohon invertterin yläpuolelle. Nyt vielä tässä vaiheessa invertterin tehtävänä on oikeastaan vain pitää nuo akut tällissä ja turvata webaston virran riittävyys, että voi huoletta sitten pirttiä sisustaa webaston lämmössä.

Kuva
Noin ne siellä asustaa. Täytyy vielä kannakoida paremmin nuo kaapelit.



Kuva
Invertterin päälle ryhmäkeskus ja tuohon alaalla näkyvään syvennykseen ilpin ulkoyksikko. Sitten on mielestäni tämä tila hyvin käytetty.



Kuva
Tämä työkalu oli kaapelikenkiä puristellessa korvaamaton.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Scania K113 - Carrus 501

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Tuollanen kaapelikalu pitäs joka ukolla olla!
kaaniassa pitäs olla muutama vara johto pitkin autoa tai sanotaanko carruksessa. Muistan jossakin kaaviossa nähneeni tyyliin piuha taka vasemmalla, johto kojelaudan alla oikealla. Vähän niiku juuri tuota varten että kun tarttee. Mäpä kahton nuo kaavit läpi ku alko itteeki mietityttää.
tuohon kuoppaan saa sen ilpin yksikön hyvin ja skooppi auton alle ja sivuluukkuu vai? Muuten pölläyttelee tuonne tavaratilaan kosteita höyryjä kun sulattelloo.
Tuossa Kuva
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Scania K113 - Carrus 501

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Hexte kirjoitti:
Lahti32 kirjoitti:Minkäkokoinen pönttö tuo on ja mistä hommasit.
Tämän nimellistilavuus on 600l, mutta jos täyteen laittaa nii menee kyljessä olevan asteikon mukaan ainakii 700 litraa. Likavedelle tuli 800 litranen, mutta sekin vetää varmasti 900 litraa.
Näitä ibc-konttejahan on siis ainakii 600, 800 ja 1000 litrasia. Kaverin pihasta kävin hakemassa nämä ja kolmea edellä mainittua kokoa oli saatavilla. Elintarvikemuovia.
Oisko sulla tarkkoja mittoja noista säiliöistä? Ilman alustan lavaa? Voisi tuohon uusimpaan miettiä noita että meniskö kuskin makuutilaan 600 litran pönttö?
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Scania K113 - Carrus 501

Viesti Kirjoittaja only4pro »

mulla vastaavanlainen kaapelityökalu käytössä firmalta, se on tosin manuaalikäyttöinen eli pieni hydraulisylinteri joka pumpataan, mutta sillä on tehty myös 70mm2 kaapeleita, ehkä suurempiakin, en muista...
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Hexte
Rattimajuri
Viestit: 161
Liittynyt: 13 Tammi 2009 16:49
Truck: Scania bf110 Wiima
Location: Joroinen

Re: Scania K113 - Carrus 501

Viesti Kirjoittaja Hexte »

Reddewil kirjoitti:tuohon kuoppaan saa sen ilpin yksikön hyvin ja skooppi auton alle ja sivuluukkuu vai? Muuten pölläyttelee tuonne tavaratilaan kosteita höyryjä kun sulattelloo.
Ajattelin jatkaa tuota tavaratilan ylätasoa siten että tason reuna tiivistyy luukun kylkeen. Ovat sitten sähkölaitteet ja lämpöpumppu eri tilassa. Toisella puolellahan niin onkin jo, kun webasto asustaa siellä luukun alemmassa kerroksessa. Ilmanvaihtoon ehkä ritilä konetilaan taikka vaihteiston päälle. Ja toinen ritilä luukkuun. Jos tuntuu ettei ilma riitä, niin täytyy laittaa joku tuommonen 230v kanavapuhallin lisäksi. Niitä pyörii nurkissa joutilaana.



Lahti32 kirjoitti: Oisko sulla tarkkoja mittoja noista säiliöistä? Ilman alustan lavaa? Voisi tuohon uusimpaan miettiä noita että meniskö kuskin makuutilaan 600 litran pönttö?
Sain vihdoin säiliön mitattua. Ilman lavaa/putkikehikkoa leveys 75cm, korkeus 85cm+korkki 3cm ja pituus 116cm.



Pitkään olen tuota vedenkiertoa pohtinut ja nyt kun sen älysin, niin ompas se helppo tehdä moottorin ohitusputki. T-haara sänkyn alle patterin paluupuolelle ja siitä putkella 3-tieventtiilille webaston kylmälle puolelle. Oikein hienon jos jaksaa nii täytyy askarrella paineilmasylinteri kääntämään venttiilin kahva moottorin käydessä ja sammuessa oikeaan asentoon, nii ei tartte koluta venttiiliä kääntämään sitten leiriydyttäessä. Tässä muuten jää vielä parkkiasennossa kiertoon se etulämmitinkin niin saa ruumaan tulevan vesivaraajan kytkettyä samoja putkia käyttäen.
Carrus502
Apukuski
Viestit: 19
Liittynyt: 04 Helmi 2015 12:31
Truck: Volvo Carrus 502
Location: Paimio

Re: Scania K113 - Carrus 501

Viesti Kirjoittaja Carrus502 »

Hienoja kuvia ja noista kuvista hyötyä minullekkin paljon kun aloittelen Crrus 502(alustana volvo B10M) muutostöitä k-autoksi johon saadaan mahtuun 8 kpl moottorikelkkoja tai vaihtoehtoiseti auton.

Kelkat laitetaan kahteen kerrokseen, ylimmäiset katosta laskettavan rampin päälle.

Minäkin laittaisin kuvia sitten projektista mutta en tiedä miten ne saadaan tuollai tekstin joukoon ? Vinkki ?
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Scania K113 - Carrus 501

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Tuolta "Choose File" -nappulasta saa liitettyä kuvia mukaan. Kuvien koko kannataa pitää maltillisena. Toinen vaihtoehto pn laittaa linkki johonkin kuvaboxiin, mutta ne ei kestä aikaa. Tyhjiä linkkejä on vanhoissa kirjoituksissa paljon - infomaatioarvo on tasan nolla. Hienot projektit muuttuvat tyhjiksi neliöiksi.
Liitteet
captured1.jpg.jpg
captured1.jpg.jpg (167.49 KiB) Katsottu 21957 kertaa
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Hexte
Rattimajuri
Viestit: 161
Liittynyt: 13 Tammi 2009 16:49
Truck: Scania bf110 Wiima
Location: Joroinen

Re: Scania K113 - Carrus 501

Viesti Kirjoittaja Hexte »

Mikäs ohjelma näille akuille pitää valita tuosta invertterin battery type-kytkimestä? En löydä käyttöohjeesta tietoa
Hexte
Rattimajuri
Viestit: 161
Liittynyt: 13 Tammi 2009 16:49
Truck: Scania bf110 Wiima
Location: Joroinen

Re: Scania K113 - Carrus 501

Viesti Kirjoittaja Hexte »

Pari päivää on ahkerasti ruuvattu levyjä lattiaan:

Kuva
Etualalla WC/suihkukopin lattia. Kaivoksi seinän mittainen Acodrain/Unidrain tyyppinen omavalmiste suihkukouru. Näin tehden saa koko tilan vaneroitua yhdellä levyllä.


Kuva

Kuva


Kuva
Jääkaappi liukuu pyörillään ulos ja alta paljastuu vesisäiliön huoltoluukku. Kuvassa suojaputkea keittiön vesijohdoille, sähköille ja viemäriputki.


Kuva
Sieltä se vesisäiliö pilkistää.
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3083
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Scania K113 - Carrus 501

Viesti Kirjoittaja neppi »

Kadehdittaa kattoo ku on kaikilla muilla on niin suunniteltuja noi jutut. Itellähän on aina vain "viikko aikaa tehä sillee et just pystyy kolme kuukautta jossain ulkomaassa vähän asuu".

N
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Scania K113 - Carrus 501

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

neppi kirjoitti:Kadehdittaa kattoo ku on kaikilla muilla on niin suunniteltuja noi jutut. Itellähän on aina vain "viikko aikaa tehä sillee et just pystyy kolme kuukautta jossain ulkomaassa vähän asuu".

N
ja kadehdittaa että jotkut pystyy sen kolme kuukautta jossain ulkomaassa vähän asuu
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3083
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Scania K113 - Carrus 501

Viesti Kirjoittaja neppi »

No eikai se ole ku hylkää kaiken ja livahtaa takaovesta sopivana hetkenä pihalle? Ü

N
Avatar
kulkuri
Kansleri
Viestit: 1280
Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen

Re: Scania K113 - Carrus 501

Viesti Kirjoittaja kulkuri »

:lol: :lol: :lol:
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Scania K113 - Carrus 501

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Juu, Juu - kovasti on suunniteltuja, mutta toteutus tehdään vartissa.

Röllin ensimmäinen keittiö tuli nakerrettua pihan antimista puolessa tunnissa. Maali oli kosteaa vielä Forssan kohdalla. Niin kiire oli koko ajan suunnitella ettei tohon toteutuspuoleen jäänyt aikaa....

Tuo vesisäiliön sijoitus on nerokas. Olen kaavaillut suihkulle samanlaista harmaavesisäiliötä. Säiliö on. Suihkua ei ja bussikin on poissa pihalta.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Scania K113 - Carrus 501

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Pakko kysyä. Miten tuon kylmiön sai ängettyä ovesta sisään?
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3083
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Scania K113 - Carrus 501

Viesti Kirjoittaja neppi »

Ei ehkä tarvinu ovesta änkeä, ku on ollu lattiat pois?
Vastaa Viestiin